- uwzględniając wniosek Komisji przedłożony Parlamentowi Europejskiemu i Radzie (COM(2022)0201 - C9-0170/2022),
- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/691 z dnia 28 kwietnia 2021 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji dla Zwalnianych Pracowników (EFG) oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 1309/2013 1 ("rozporządzenie w sprawie EFG"),
- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 2 ("rozporządzenie w sprawie WRF"), w szczególności jego art. 8,
- uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 16 grudnia 2020 r. między Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 3 , w szczególności jego pkt 9,
- uwzględniając pisma przesłane przez Komisję Zatrudnienia i Spraw Socjalnych oraz Komisję Rozwoju Regionalnego,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A9-0183/2022),
A. mając na uwadze, że Unia stworzyła instrumenty ustawodawcze i budżetowe, by udzielać dodatkowego wsparcia pracownikom dotkniętym skutkami globalizacji oraz zmian technologicznych i środowiskowych, takich jak zmiany w strukturze światowego handlu, spory handlowe, istotne zmiany w stosunkach handlowych Unii lub w strukturze rynku wewnętrznego oraz kryzys finansowy lub gospodarczy, a także skutkami przejścia na gospodarkę niskoemisyjną przy jednoczesnym zagwarantowaniu wszystkim obywatelom mobilności bądź konsekwencjami cyfryzacji lub automatyzacji;
B. mając na uwadze, że Unia rozszerzyła zakres Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji dla Zwalnianych Pracowników (EFG), aby zapewnić wsparcie finansowe w przypadku istotnych działań restrukturyzacyjnych, a tym samym zminimalizować skutki gospodarcze kryzysu związanego z COVID-19;
C. mając na uwadze, że Francja złożyła wniosek EGF/2022/001 FR/Air France o przyznanie wkładu finansowego z EFG w związku ze zwolnieniem 282 pracowników w sektorze gospodarki zaklasyfikowanym do działu 33 (Naprawa i instalowanie maszyn i urządzeń) i 51 (Transport lotniczy) NACE Rev. 2. Do zwolnień doszło głównie w 12 regionach Francji metropolitalnej zaliczanych do poziomu NUTS 2 4 i w czterech regionach zamorskich zaliczanych do poziomu NUTS 2 5 , w okresie odniesienia dla wniosku trwającym od 1 lipca 2021 r. do 1 listopada 2021 r.;
D. mając na uwadze, że wniosek dotyczy 282 zwolnionych pracowników, którzy zaprzestali działalności w przedsiębiorstwie Air France i w jego dwóch jednostkach zależnych 6 w okresie odniesienia, podczas gdy 1 298 pracowników zwolniono przed okresem odniesienia lub po nim w wyniku tych samych zdarzeń, które spowodowały zaprzestanie działalności pracowników zwolnionych w okresie odniesienia, i w związku z tym wszyscy ci pracownicy (1 580) zostaną uznani za kwalifikujących się beneficjentów;
E. mając na uwadze, że wniosek opiera się na kryterium interwencji przewidzianym w art. 4 ust. 2 lit. a) rozporządzenia w sprawie EFG, zgodnie z którym wymagane jest zaprzestanie działalności co najmniej 200 zwalnianych pracowników w czteromiesięcznym okresie odniesienia w przedsiębiorstwie w państwie członkowskim, z uwzględnieniem zwolnień pracowników u jego dostawców i producentów znajdujących się na wcześniejszych ogniwach w łańcuchu dostaw lub osób, które zaprzestały działalności na własny rachunek;
F. mając na uwadze, że przedsiębiorstwo Air France bardzo ucierpiało z powodu kryzysu związanego z COVID-19, ponieważ spowodował on gwałtowny spadek dochodów i natężenia ruchu;
G. mając na uwadze, że jeszcze przed wybuchem kryzysu związanego z COVID-19 przekształcenie regionalnych spółek zależnych Air France w Hop wzbudziło obawy przed jego skutkami społecznymi, a w czasie pandemii Air France podjęło decyzję o drastycznym zmniejszeniu zdolności Hop, zarówno pod względem liczby personelu, jak i samolotów;
H. mając na uwadze, że władze francuskie wdrożyły różne środki, takie jak pożyczki gwarantowane przez państwo, w celu wsparcia Air France, jednak przedsiębiorstwo to musiało podjąć dodatkowe środki, by stawić czoła kryzysowi, takie jak zmniejszenie operacji, reorganizacja sieci połączeń krajowych i uproszczenie działalności wspierającej, co doprowadziło do zwolnień pracowników;
I. mając na uwadze, że Komisja stwierdziła, iż kryzys zdrowotny doprowadził do kryzysu gospodarczego, nakreśliła plan odbudowy gospodarczej i podkreśliła rolę EFG jako narzędzia stosowanego w sytuacjach nadzwyczajnych 7 ;
J. mając na uwadze, że przedsiębiorstwa lotnicze w Europie zmagają się z poważnymi problemami i stoją przed wyzwaniami wynikającymi ze światowej konkurencji, a także mając na uwadze, że potrzebne są środki, które wzmocnią ochronę praw pracowników linii lotniczych na szczeblu Unii i sprawią, że ten ważny sektor pozostanie konkurencyjny i że w Unii zostaną utrzymane godziwe miejsca pracy;
K. mając na uwadze, że zgodnie z art. 8 rozporządzenia w sprawie WRF środki EFG nie mogą przekroczyć maksymalnej rocznej kwoty 186 mln EUR (w cenach z 2018 r.);
L. mając na uwadze, że Unia odgrywa ważną rolę w okazywaniu koniecznej solidarności dzięki wkładom finansowym z EFG, które służą szybkiej reintegracji beneficjentów na godziwych i trwałych stanowiskach w ich pierwotnym sektorze działalności lub poza nim, a jednocześnie przygotowaniu ich do funkcjonowania w bardziej ekologicznej i cyfrowej gospodarce europejskiej;
1. zgadza się z Komisją, że warunki wymienione w art. 4 ust. 2 lit. a) rozporządzenia w sprawie EFG zostały spełnione i że Francja ma prawo do wkładu finansowego na mocy tego rozporządzenia w wysokości 17 742 607 EUR, co stanowi 85 % łącznych kosztów wynoszących 20 873 656 EUR i obejmujących wyłącznie wydatki na usługi zindywidualizowane;
2. zauważa, że władze francuskie złożyły wniosek 21 stycznia 2022 r. oraz że Komisja zakończyła ocenę wniosku 10 maja 2022 r. i przekazała ją Parlamentowi tego samego dnia;
3. odnotowuje, że wniosek dotyczy ogółem 1 580 zwolnionych pracowników, którzy zaprzestali działalności; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Francja oczekuje, iż wszyscy kwalifikujący się beneficjenci skorzystają ze środków pomocowych ("beneficjenci objęci pomocą");
4. przypomina, że oczekuje się, iż skutki społeczne zwolnień będą istotne dla Francji, w szczególności w regionie Ile-de-France, gdzie miało miejsce 57 % zwolnień; zauważa, że francuskie organy zatrudnienia wskazały, że restrukturyzacja przedsiębiorstwa Air France miała wpływ na równowagę zatrudnienia na przedmiotowych obszarach; podkreśla, że regiony i sektory gospodarki borykające się z trudnościami wymagają zintegrowanej i wspólnej europejskiej reakcji, by wesprzeć ich odporność;
5. zwraca uwagę, że 56 % zwolnionych pracowników to kobiety, a 30,8 % ma ponad 54 lata; odnotowuje ponadto, że 96 zwolnionych pracowników to osoby z niepełnosprawnościami;
6. zauważa, że Francja rozpoczęła świadczenie zindywidualizowanych usług na rzecz beneficjentów objętych pomocą 1 lutego 2021 r., a zatem okres kwalifikowalności do otrzymania wkładu finansowego z EFG będzie trwał od 1 lutego 2021 r. do czasu upływu 24 miesięcy od dnia wejścia w życie decyzji w sprawie finansowania;
7. przypomina, że zindywidualizowane usługi, które mają zostać zapewnione pracownikom, obejmują następujące działania: usługi doradcze i poradnictwo zawodowe, szkolenia - w tym kompetencje horyzontalne, przekwalifikowanie, doskonalenie zawodowe, staże i szkolenia zawodowe - pomoc na uruchomienie działalności gospodarczej, zachęty do zatrudniania, dodatek w związku z szybkim ponownym zatrudnieniem, dopłaty do wynagrodzenia, a także intensywna pomoc w poszukiwaniu pracy; podkreśla, jak ważne jest szybkie zapewnienie zwolnionym wykwalifikowanym pracownikom możliwości zatrudnienia w Unii;
8. przypomina w tym kontekście o ważnej roli, jaką Unia powinna odgrywać w udostępnianiu możliwości zdobywania kwalifikacji niezbędnych przy sprawiedliwej transformacji i transformacji cyfrowej zgodnie z Europejskim Zielonym Ładem i z nadrzędnymi unijnymi celami polityki; zdecydowanie opowiada się za tym, by przez resztę bieżącego okresu obowiązywania WRF EFG nadal okazywał solidarność z osobami będącymi w potrzebie oraz by nadal koncentrował się na wpływie restrukturyzacji na pracowników; apeluje o to, by w ramach przyszłych wniosków zadbano o jak największą spójność polityki;
9. wyraża zadowolenie z tego, że Francja opracowała skoordynowany pakiet zindywidualizowanych usług w drodze konsultacji z przedstawicielami personelu i związków zawodowych 8 ;
10. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że przedsiębiorstwo Air France, zgodnie ze swoimi zobowiązaniami prawnymi, opracowało szeroko zakrojony pakiet aktywnych instrumentów rynku pracy, mający na celu udzielenie wsparcia zwolnionym pracownikom;
11. zwraca uwagę, że w ramach swojego "planu rozwoju umiejętności" przedsiębiorstwo Air France regularnie oferuje swoim pracownikom szkolenia, w których zwraca się szczególną uwagę na umiejętności cyfrowe i te wymagane w zasobooszczędnej gospodarce, i z zadowoleniem przyjmuje fakt, że szkolenia te pozostają dostępne dla zwolnionych pracowników przez okres ich uczestnictwa w działaniach EFG; podkreśla, jak ważne jest przygotowywanie pracowników do funkcjonowania w ekologicznej i cyfrowej gospodarce unijnej oraz działanie na rzecz dwojakiej transformacji;
12. zauważa, że cyfrowa i ekologiczna transformacja będzie miała również wpływ na rynek pracy, zwłaszcza w sektorze lotnictwa; dlatego też szczególną uwagę należy zwrócić na kształcenie zapewniające kwalifikacje, w tym szkolenie zawodowe, oraz promowanie tzw. dualnego systemu kształcenia zawodowego, który okazał się skuteczny w niektórych państwach członkowskich;
13. podkreśla, że władze francuskie potwierdziły, iż działania kwalifikowalne nie są objęte pomocą z innych funduszy ani instrumentów finansowych Unii;
14. przypomina, że aby zapewnić pełną dodatkowość środków, pomoc z EFG nie może zastępować działań, za które na mocy prawa krajowego lub układów zbiorowych odpowiedzialne są przedsiębiorstwa, ani też żadnych świadczeń lub praw zwolnionych pracowników;
15. zatwierdza decyzję załączoną do niniejszej rezolucji;
16. zobowiązuje swoją przewodniczącą do podpisania wraz z przewodniczącym Rady niniejszej decyzji i zapewnienia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
17. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji wraz z załącznikiem Radzie i Komisji.
Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.
06.05.2025Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2025 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie dotyczy nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.
06.05.2025W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.32.405 |
Rodzaj: | Rezolucja |
Tytuł: | Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 23 czerwca 2022 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji dla Zwalnianych Pracowników w następstwie wniosku złożonego przez Francję - EGF/2022/001 FR/Air France (COM(2022)0201 - C9-0170/2022 - 2022/0143(BUD)) |
Data aktu: | 23/06/2022 |
Data ogłoszenia: | 27/01/2023 |