- uwzględniając wniosek Komisji przedłożony Parlamentowi Europejskiemu i Radzie (COM(2022)0201 - C9-0170/2022),
- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/691 z dnia 28 kwietnia 2021 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji dla Zwalnianych Pracowników (EFG) oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 1309/2013 1 ("rozporządzenie w sprawie EFG"),
- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 2 ("rozporządzenie w sprawie WRF"), w szczególności jego art. 8,
- uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 16 grudnia 2020 r. między Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 3 , w szczególności jego pkt 9,
- uwzględniając pisma przesłane przez Komisję Zatrudnienia i Spraw Socjalnych oraz Komisję Rozwoju Regionalnego,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A9-0183/2022),
A. mając na uwadze, że Unia stworzyła instrumenty ustawodawcze i budżetowe, by udzielać dodatkowego wsparcia pracownikom dotkniętym skutkami globalizacji oraz zmian technologicznych i środowiskowych, takich jak zmiany w strukturze światowego handlu, spory handlowe, istotne zmiany w stosunkach handlowych Unii lub w strukturze rynku wewnętrznego oraz kryzys finansowy lub gospodarczy, a także skutkami przejścia na gospodarkę niskoemisyjną przy jednoczesnym zagwarantowaniu wszystkim obywatelom mobilności bądź konsekwencjami cyfryzacji lub automatyzacji;
B. mając na uwadze, że Unia rozszerzyła zakres Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji dla Zwalnianych Pracowników (EFG), aby zapewnić wsparcie finansowe w przypadku istotnych działań restrukturyzacyjnych, a tym samym zminimalizować skutki gospodarcze kryzysu związanego z COVID-19;
C. mając na uwadze, że Francja złożyła wniosek EGF/2022/001 FR/Air France o przyznanie wkładu finansowego z EFG w związku ze zwolnieniem 282 pracowników w sektorze gospodarki zaklasyfikowanym do działu 33 (Naprawa i instalowanie maszyn i urządzeń) i 51 (Transport lotniczy) NACE Rev. 2. Do zwolnień doszło głównie w 12 regionach Francji metropolitalnej zaliczanych do poziomu NUTS 2 4 i w czterech regionach zamorskich zaliczanych do poziomu NUTS 2 5 , w okresie odniesienia dla wniosku trwającym od 1 lipca 2021 r. do 1 listopada 2021 r.;
D. mając na uwadze, że wniosek dotyczy 282 zwolnionych pracowników, którzy zaprzestali działalności w przedsiębiorstwie Air France i w jego dwóch jednostkach zależnych 6 w okresie odniesienia, podczas gdy 1 298 pracowników zwolniono przed okresem odniesienia lub po nim w wyniku tych samych zdarzeń, które spowodowały zaprzestanie działalności pracowników zwolnionych w okresie odniesienia, i w związku z tym wszyscy ci pracownicy (1 580) zostaną uznani za kwalifikujących się beneficjentów;
E. mając na uwadze, że wniosek opiera się na kryterium interwencji przewidzianym w art. 4 ust. 2 lit. a) rozporządzenia w sprawie EFG, zgodnie z którym wymagane jest zaprzestanie działalności co najmniej 200 zwalnianych pracowników w czteromiesięcznym okresie odniesienia w przedsiębiorstwie w państwie członkowskim, z uwzględnieniem zwolnień pracowników u jego dostawców i producentów znajdujących się na wcześniejszych ogniwach w łańcuchu dostaw lub osób, które zaprzestały działalności na własny rachunek;
F. mając na uwadze, że przedsiębiorstwo Air France bardzo ucierpiało z powodu kryzysu związanego z COVID-19, ponieważ spowodował on gwałtowny spadek dochodów i natężenia ruchu;
G. mając na uwadze, że jeszcze przed wybuchem kryzysu związanego z COVID-19 przekształcenie regionalnych spółek zależnych Air France w Hop wzbudziło obawy przed jego skutkami społecznymi, a w czasie pandemii Air France podjęło decyzję o drastycznym zmniejszeniu zdolności Hop, zarówno pod względem liczby personelu, jak i samolotów;
H. mając na uwadze, że władze francuskie wdrożyły różne środki, takie jak pożyczki gwarantowane przez państwo, w celu wsparcia Air France, jednak przedsiębiorstwo to musiało podjąć dodatkowe środki, by stawić czoła kryzysowi, takie jak zmniejszenie operacji, reorganizacja sieci połączeń krajowych i uproszczenie działalności wspierającej, co doprowadziło do zwolnień pracowników;
I. mając na uwadze, że Komisja stwierdziła, iż kryzys zdrowotny doprowadził do kryzysu gospodarczego, nakreśliła plan odbudowy gospodarczej i podkreśliła rolę EFG jako narzędzia stosowanego w sytuacjach nadzwyczajnych 7 ;
J. mając na uwadze, że przedsiębiorstwa lotnicze w Europie zmagają się z poważnymi problemami i stoją przed wyzwaniami wynikającymi ze światowej konkurencji, a także mając na uwadze, że potrzebne są środki, które wzmocnią ochronę praw pracowników linii lotniczych na szczeblu Unii i sprawią, że ten ważny sektor pozostanie konkurencyjny i że w Unii zostaną utrzymane godziwe miejsca pracy;
K. mając na uwadze, że zgodnie z art. 8 rozporządzenia w sprawie WRF środki EFG nie mogą przekroczyć maksymalnej rocznej kwoty 186 mln EUR (w cenach z 2018 r.);
L. mając na uwadze, że Unia odgrywa ważną rolę w okazywaniu koniecznej solidarności dzięki wkładom finansowym z EFG, które służą szybkiej reintegracji beneficjentów na godziwych i trwałych stanowiskach w ich pierwotnym sektorze działalności lub poza nim, a jednocześnie przygotowaniu ich do funkcjonowania w bardziej ekologicznej i cyfrowej gospodarce europejskiej;
1. zgadza się z Komisją, że warunki wymienione w art. 4 ust. 2 lit. a) rozporządzenia w sprawie EFG zostały spełnione i że Francja ma prawo do wkładu finansowego na mocy tego rozporządzenia w wysokości 17 742 607 EUR, co stanowi 85 % łącznych kosztów wynoszących 20 873 656 EUR i obejmujących wyłącznie wydatki na usługi zindywidualizowane;
2. zauważa, że władze francuskie złożyły wniosek 21 stycznia 2022 r. oraz że Komisja zakończyła ocenę wniosku 10 maja 2022 r. i przekazała ją Parlamentowi tego samego dnia;
3. odnotowuje, że wniosek dotyczy ogółem 1 580 zwolnionych pracowników, którzy zaprzestali działalności; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Francja oczekuje, iż wszyscy kwalifikujący się beneficjenci skorzystają ze środków pomocowych ("beneficjenci objęci pomocą");
4. przypomina, że oczekuje się, iż skutki społeczne zwolnień będą istotne dla Francji, w szczególności w regionie Ile-de-France, gdzie miało miejsce 57 % zwolnień; zauważa, że francuskie organy zatrudnienia wskazały, że restrukturyzacja przedsiębiorstwa Air France miała wpływ na równowagę zatrudnienia na przedmiotowych obszarach; podkreśla, że regiony i sektory gospodarki borykające się z trudnościami wymagają zintegrowanej i wspólnej europejskiej reakcji, by wesprzeć ich odporność;
5. zwraca uwagę, że 56 % zwolnionych pracowników to kobiety, a 30,8 % ma ponad 54 lata; odnotowuje ponadto, że 96 zwolnionych pracowników to osoby z niepełnosprawnościami;
6. zauważa, że Francja rozpoczęła świadczenie zindywidualizowanych usług na rzecz beneficjentów objętych pomocą 1 lutego 2021 r., a zatem okres kwalifikowalności do otrzymania wkładu finansowego z EFG będzie trwał od 1 lutego 2021 r. do czasu upływu 24 miesięcy od dnia wejścia w życie decyzji w sprawie finansowania;
7. przypomina, że zindywidualizowane usługi, które mają zostać zapewnione pracownikom, obejmują następujące działania: usługi doradcze i poradnictwo zawodowe, szkolenia - w tym kompetencje horyzontalne, przekwalifikowanie, doskonalenie zawodowe, staże i szkolenia zawodowe - pomoc na uruchomienie działalności gospodarczej, zachęty do zatrudniania, dodatek w związku z szybkim ponownym zatrudnieniem, dopłaty do wynagrodzenia, a także intensywna pomoc w poszukiwaniu pracy; podkreśla, jak ważne jest szybkie zapewnienie zwolnionym wykwalifikowanym pracownikom możliwości zatrudnienia w Unii;
8. przypomina w tym kontekście o ważnej roli, jaką Unia powinna odgrywać w udostępnianiu możliwości zdobywania kwalifikacji niezbędnych przy sprawiedliwej transformacji i transformacji cyfrowej zgodnie z Europejskim Zielonym Ładem i z nadrzędnymi unijnymi celami polityki; zdecydowanie opowiada się za tym, by przez resztę bieżącego okresu obowiązywania WRF EFG nadal okazywał solidarność z osobami będącymi w potrzebie oraz by nadal koncentrował się na wpływie restrukturyzacji na pracowników; apeluje o to, by w ramach przyszłych wniosków zadbano o jak największą spójność polityki;
9. wyraża zadowolenie z tego, że Francja opracowała skoordynowany pakiet zindywidualizowanych usług w drodze konsultacji z przedstawicielami personelu i związków zawodowych 8 ;
10. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że przedsiębiorstwo Air France, zgodnie ze swoimi zobowiązaniami prawnymi, opracowało szeroko zakrojony pakiet aktywnych instrumentów rynku pracy, mający na celu udzielenie wsparcia zwolnionym pracownikom;
11. zwraca uwagę, że w ramach swojego "planu rozwoju umiejętności" przedsiębiorstwo Air France regularnie oferuje swoim pracownikom szkolenia, w których zwraca się szczególną uwagę na umiejętności cyfrowe i te wymagane w zasobooszczędnej gospodarce, i z zadowoleniem przyjmuje fakt, że szkolenia te pozostają dostępne dla zwolnionych pracowników przez okres ich uczestnictwa w działaniach EFG; podkreśla, jak ważne jest przygotowywanie pracowników do funkcjonowania w ekologicznej i cyfrowej gospodarce unijnej oraz działanie na rzecz dwojakiej transformacji;
12. zauważa, że cyfrowa i ekologiczna transformacja będzie miała również wpływ na rynek pracy, zwłaszcza w sektorze lotnictwa; dlatego też szczególną uwagę należy zwrócić na kształcenie zapewniające kwalifikacje, w tym szkolenie zawodowe, oraz promowanie tzw. dualnego systemu kształcenia zawodowego, który okazał się skuteczny w niektórych państwach członkowskich;
13. podkreśla, że władze francuskie potwierdziły, iż działania kwalifikowalne nie są objęte pomocą z innych funduszy ani instrumentów finansowych Unii;
14. przypomina, że aby zapewnić pełną dodatkowość środków, pomoc z EFG nie może zastępować działań, za które na mocy prawa krajowego lub układów zbiorowych odpowiedzialne są przedsiębiorstwa, ani też żadnych świadczeń lub praw zwolnionych pracowników;
15. zatwierdza decyzję załączoną do niniejszej rezolucji;
16. zobowiązuje swoją przewodniczącą do podpisania wraz z przewodniczącym Rady niniejszej decyzji i zapewnienia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
17. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji wraz z załącznikiem Radzie i Komisji.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.32.405 |
| Rodzaj: | Rezolucja |
| Tytuł: | Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 23 czerwca 2022 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji dla Zwalnianych Pracowników w następstwie wniosku złożonego przez Francję - EGF/2022/001 FR/Air France (COM(2022)0201 - C9-0170/2022 - 2022/0143(BUD)) |
| Data aktu: | 23/06/2022 |
| Data ogłoszenia: | 27/01/2023 |