(2023/C 296/40)
(Dz.U.UE C z dnia 21 sierpnia 2023 r.)
Strony
Strona skarżąca: AL (przedstawiciel: adwokat R. Rata)
Strona pozwana: Rada Unii Europejskiej
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- uznanie skargi w niniejszej sprawie za dopuszczalną;
- nakazanie przedstawienia, z akt o numerze ORG/130/22 lub z jakichkolwiek innych akt dotyczących przedmiotowego postępowania w sprawie awansu, następujących informacji:
- indywidualnej oceny porównawczej strony skarżącej wykorzystanej do podjęcia decyzji o nieprzyznaniu awansu;
- konkretnej metodologii wykorzystanej do przeprowadzenia wspomnianej powyżej indywidualnej oceny porównawczej;
- materialnego dowodu, że ta sama metodologia została w sposób jednolity zastosowana do wszystkich urzędników, z którymi strona skarżąca była porównywana, a w szczególności do urzędników, którzy uzyskali awans;
- sprawozdania wysłanego w dniu 12 lipca 2022 r. przez komitet konsultacyjny ds. awansów dla grupy funkcyjnej AST, przebieg kariery zawodowej 1-9 (zwany dalej "KKA") do organu powołującego (zwanego dalej "AIPN") oraz wykaz urzędników, w odniesieniu do których awans został zaproponowany;
- wszystkich dokumentów związanych z przedmiotowym postępowaniem w sprawie awansu, bezpośrednio lub pośrednio dotyczących strony skarżącej; przy uwzględnieniu, stosownie do potrzeby, konieczności utajnienia informacji osobistych dotyczących osób trzecich.
- stwierdzenie nieważności noty wewnętrznej Sekretariatu Generalnego Rady Unii Europejskiej z dnia 8 marca 2023 r., o oznaczeniu referencyjnym Ariane 1250, w zakresie, w jakim nazwisko strony skarżącej nie zostało umieszczone na liście osób, które uzyskały awans;
- stwierdzenie ważności zarówno pierwotnej listy urzędników grupy funkcyjnej AST, w odniesieniu do których awans został zaproponowany, przekazanej AIPN przez KKA w dniu 12 lipca 2022 r., zawierającej nazwisko strony skarżącej jako urzędnika, w odniesieniu do którego awans został zaproponowany, jak i zmienionej listy przekazanej AIPN przez KKA, przyjętej i opublikowanej przez AIPN w dniu 18 lipca 2022 r., i awansowanie 65 urzędników grupy zaszeregowania AST 4 do grupy zaszeregowania AST 5 (zamiast 64 możliwych awansów), a tytułem kompensaty nakazanie AIPN ograniczenie jednej możliwości awansu (z AST 4 do AST 5) z puli możliwości awansu w ramach przyszłego postępowania w sprawie awansu;
- nakazanie AIPN oraz Urzędowi Administracji i Wypłacania Należności Indywidualnych wypłaty na rzecz strony skarżącej różnicy między wynagrodzeniem grupy zaszeregowania AST 4 a AST 5 od dnia 1 stycznia 2022 r.;
- rozpoznanie z urzędu jakiegokolwiek innego zagadnienia publicznego interesu, jeśli uzna to stosowne;
- obciążenie pozwanej jej kosztami oraz kosztami postępowania poniesionymi przez stronę skarżącą.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi następujące zarzuty.
1. Zarzut pierwszy dotyczący nadużycia władzy, oraz naruszenia w szczególności, lecz nie wyłącznie, art. 54 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej i zasady uzasadnionych oczekiwań w zakresie, w jakim AIPN wywoływał presję na KKA w odniesieniu do grupy funkcyjnej AST (przebieg kariery zawodowej 1-9, grupy zaszeregowania 1, 2, 3, 4 i 5), aby KKA zmienił listę urzędników, w odniesieniu do których został zaproponowany awans.
2. Zarzut drugi dotyczący naruszenia art. 45 regulaminu pracowniczego urzędników, zasady równego traktowania i zasady dobrej administracji w ramach prowadzenia przedmiotowego postępowania w sprawie awansu, co miało negatywne skutki dla strony skarżącej, polegające na nieuwzględnieniu jej nazwiska na liście urzędników, którzy uzyskali awans.
3. Zarzut trzeci dotyczący naruszenia zasady "non bis in idem".
Rząd zamierza uregulować zagadnienia związane z funkcjonowaniem lekarza koronera właściwego do stwierdzania zgonu osoby, gdy trudno jest wskazać lekarza leczącego, który byłby zobowiązany do stwierdzenia zgonu lub konieczności dokonania czynności i ustaleń związanych ze zgonem, wymagających specjalistycznej wiedzy. Chce też wprowadzić spójne systemowo regulacje odnoszące się do karty zgonu, karty urodzenia oraz karty urodzenia z adnotacją o martwym urodzeniu.
12.05.2025Ustawa reformuje system wydawania wizy krajowej dla studentów oraz system wydawania zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach. Zgodnie z regulacją, każdy cudzoziemiec – obywatel państwa trzeciego, który chce rozpocząć studia w Polsce - będzie musiał podczas rekrutacji przedstawić dokument poświadczający znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2.
10.05.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.
09.05.2025Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.
06.05.2025Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2025 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie dotyczy nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.
06.05.2025W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.296.35/2 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa T-315/23: Skarga wniesiona w dniu 6 czerwca 2023 r. - AL/Rada |
Data aktu: | 21/08/2023 |
Data ogłoszenia: | 21/08/2023 |