(2023/C 296/40)
(Dz.U.UE C z dnia 21 sierpnia 2023 r.)
Strony
Strona skarżąca: AL (przedstawiciel: adwokat R. Rata)
Strona pozwana: Rada Unii Europejskiej
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- uznanie skargi w niniejszej sprawie za dopuszczalną;
- nakazanie przedstawienia, z akt o numerze ORG/130/22 lub z jakichkolwiek innych akt dotyczących przedmiotowego postępowania w sprawie awansu, następujących informacji:
- indywidualnej oceny porównawczej strony skarżącej wykorzystanej do podjęcia decyzji o nieprzyznaniu awansu;
- konkretnej metodologii wykorzystanej do przeprowadzenia wspomnianej powyżej indywidualnej oceny porównawczej;
- materialnego dowodu, że ta sama metodologia została w sposób jednolity zastosowana do wszystkich urzędników, z którymi strona skarżąca była porównywana, a w szczególności do urzędników, którzy uzyskali awans;
- sprawozdania wysłanego w dniu 12 lipca 2022 r. przez komitet konsultacyjny ds. awansów dla grupy funkcyjnej AST, przebieg kariery zawodowej 1-9 (zwany dalej "KKA") do organu powołującego (zwanego dalej "AIPN") oraz wykaz urzędników, w odniesieniu do których awans został zaproponowany;
- wszystkich dokumentów związanych z przedmiotowym postępowaniem w sprawie awansu, bezpośrednio lub pośrednio dotyczących strony skarżącej; przy uwzględnieniu, stosownie do potrzeby, konieczności utajnienia informacji osobistych dotyczących osób trzecich.
- stwierdzenie nieważności noty wewnętrznej Sekretariatu Generalnego Rady Unii Europejskiej z dnia 8 marca 2023 r., o oznaczeniu referencyjnym Ariane 1250, w zakresie, w jakim nazwisko strony skarżącej nie zostało umieszczone na liście osób, które uzyskały awans;
- stwierdzenie ważności zarówno pierwotnej listy urzędników grupy funkcyjnej AST, w odniesieniu do których awans został zaproponowany, przekazanej AIPN przez KKA w dniu 12 lipca 2022 r., zawierającej nazwisko strony skarżącej jako urzędnika, w odniesieniu do którego awans został zaproponowany, jak i zmienionej listy przekazanej AIPN przez KKA, przyjętej i opublikowanej przez AIPN w dniu 18 lipca 2022 r., i awansowanie 65 urzędników grupy zaszeregowania AST 4 do grupy zaszeregowania AST 5 (zamiast 64 możliwych awansów), a tytułem kompensaty nakazanie AIPN ograniczenie jednej możliwości awansu (z AST 4 do AST 5) z puli możliwości awansu w ramach przyszłego postępowania w sprawie awansu;
- nakazanie AIPN oraz Urzędowi Administracji i Wypłacania Należności Indywidualnych wypłaty na rzecz strony skarżącej różnicy między wynagrodzeniem grupy zaszeregowania AST 4 a AST 5 od dnia 1 stycznia 2022 r.;
- rozpoznanie z urzędu jakiegokolwiek innego zagadnienia publicznego interesu, jeśli uzna to stosowne;
- obciążenie pozwanej jej kosztami oraz kosztami postępowania poniesionymi przez stronę skarżącą.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi następujące zarzuty.
1. Zarzut pierwszy dotyczący nadużycia władzy, oraz naruszenia w szczególności, lecz nie wyłącznie, art. 54 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej i zasady uzasadnionych oczekiwań w zakresie, w jakim AIPN wywoływał presję na KKA w odniesieniu do grupy funkcyjnej AST (przebieg kariery zawodowej 1-9, grupy zaszeregowania 1, 2, 3, 4 i 5), aby KKA zmienił listę urzędników, w odniesieniu do których został zaproponowany awans.
2. Zarzut drugi dotyczący naruszenia art. 45 regulaminu pracowniczego urzędników, zasady równego traktowania i zasady dobrej administracji w ramach prowadzenia przedmiotowego postępowania w sprawie awansu, co miało negatywne skutki dla strony skarżącej, polegające na nieuwzględnieniu jej nazwiska na liście urzędników, którzy uzyskali awans.
3. Zarzut trzeci dotyczący naruszenia zasady "non bis in idem".
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.296.35/2 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-315/23: Skarga wniesiona w dniu 6 czerwca 2023 r. - AL/Rada |
| Data aktu: | 21/08/2023 |
| Data ogłoszenia: | 21/08/2023 |