Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Funduszu Solidarności Unii Europejskiej w celu udzielenia pomocy Niemcom, Belgii, Niderlandom, Austrii, Luksemburgowi, Hiszpanii i Grecji w związku z klęskami żywiołowymi, które miały miejsce w tych krajach w 2021 r. (COM(2022)0665 - C9-0350/2022 - 2022/0337(BUD))

P9_TA(2022)0440
Uruchomienie środków z Funduszu Solidarności Unii Europejskiej w celu udzielenia pomocy Niemcom, Belgii, Niderlandom, Austrii, Luksemburgowi, Hiszpanii i Grecji Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Funduszu Solidarności Unii Europejskiej w celu udzielenia pomocy Niemcom, Belgii, Niderlandom, Austrii, Luksemburgowi, Hiszpanii i Grecji w związku z klęskami żywiołowymi, które miały miejsce w tych krajach w 2021 r. (COM(2022)0665 - C9-0350/2022 - 2022/0337(BUD))
(2023/C 177/23)

Parlament Europejski,

- uwzględniając wniosek Komisji przedłożony Parlamentowi Europejskiemu i Radzie (COM(2022)0665 - C9-0350/2022),

- uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2012/2002 z dnia 11 listopada 2002 r. ustanawiające Fundusz Solidarności Unii Europejskiej ("rozporządzenie FSUE") 1 ,

- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 2 , w szczególności jego art. 9 ("rozporządzenie WRF"),

- uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 16 grudnia 2020 r. między Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 3 , w szczególności jego pkt 10,

- uwzględniając sprawozdanie specjalne Międzyrządowego Zespołu ds. Zmian Klimatu (IPCC) na temat globalnego ocieplenia o 1,5 oC, sprawozdanie specjalne tego zespołu w sprawie zmiany klimatu i gruntów oraz jego sprawozdanie specjalne w sprawie oceanów i kriosfery w zmieniającym się klimacie,

- uwzględniając porozumienie przyjęte dnia 12 grudnia 2015 r. na 21. Konferencji Stron UNFCCC (COP21) w Paryżu (porozumienie paryskie),

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 18 maja 2021 r. w sprawie przeglądu funkcjonowania Funduszu Solidarności Unii Europejskiej 4 ,

- uwzględniając pismo Komisji Rozwoju Regionalnego,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A9-0282/2022),

1. wyraża najgłębszą solidarność ze wszystkimi ofiarami, ich rodzinami i wszystkimi osobami, które ucierpiały w wyniku niszczycielskich powodzi w Niemczech, Belgii, Niderlandach, Austrii i Luksemburgu, erupcji wulkanicznej na wyspie La Palma w Hiszpanii oraz trzęsienia ziemi na Krecie w Grecji, a także z władzami krajowymi, regionalnymi i lokalnymi oraz organizacjami pozarządowymi zaangażowanymi w działania pomocowe;

2. przyjmuje do wiadomości tę decyzję, a także uruchomienie Funduszu Solidarności Unii Europejskiej (FSUE) jako konkretną i widoczną formę solidarności Unii z jej obywatelami i regionami na obszarach, które ucierpiały, w Niemczech, Belgii, Niderlandach, Austrii, Luksemburgu, Hiszpanii i Grecji;

3. podkreśla, że rosyjska wojna napastnicza przeciwko Ukrainie doprowadziła do ogromnego zapotrzebowania na pomoc nadzwyczajną zarówno w Unii, jak i w krajach sąsiadujących; podkreśla, że skutki wojny w połączeniu z konsekwencjami poważnych klęsk żywiołowych w 2022 r. sprawiły, że rezerwa na rzecz solidarności i pomocy nadzwyczajnej (SEAR) znalazła się pod ogromną presją;

4. podkreśla, że nie da się przewidzieć liczby i dotkliwości sytuacji nadzwyczajnych; przypomina swoje stanowisko, zgodnie z którym roczny pułap SEAR na lata 2021-2027 nie jest odpowiedni do reagowania na sytuacje nadzwyczajne; ubolewa, że ze względu na ograniczenia budżetowe obywatele i regiony państw członkowskich, których dotyczy wniosek Komisji, otrzymają ograniczoną pomoc, która jest daleka od pokrycia potrzeb;

5. podkreśla pilną potrzebę uruchomienia pomocy finansowej za pośrednictwem FSUE w celu zapewnienia, by wsparcie mogło dotrzeć do dotkniętych regionów w odpowiednim czasie; ubolewa jednocześnie, że maksymalna kwota dostępna na uruchomienie FSUE jest znacznie niższa od potencjalnej kwoty pomocy, jaka może być potrzebna, i udostępnia się ją ponad rok po wydarzeniach ze względu na nieelastyczne zasady uruchamiania FSUE; w związku z tym wzywa Komisję, by zbadała dalsze możliwości dodatkowego finansowania;

6. wyraża zaniepokojenie z powodu decyzji o połączeniu w obecnych wieloletnich ramach finansowych rezerwy na pomoc nadzwyczajną (EAR) i FSUE, co doprowadziło do poważnych niedociągnięć i znacznie ograniczyło dostępne środki finansowe; ubolewa, że ze względu na przepisy regulujące uruchamianie środków z rezerwy SEAR i ograniczenia dotyczące koncentracji środków z FSUE na wstępie na podstawie art. 9 ust. 5 rozporządzenia w sprawie WRF przyznanie dodatkowych funduszy nie jest możliwe; wzywa Komisję do przedstawienia modelu szybszej i bardziej terminowej mobilizacji FSUE; uważa, że zasoby dostępne w ramach FSUE należy znacznie zwiększyć i udostępniać szybciej, do czego powinien doprowadzić ambitny przegląd wieloletnich ram finansowych;

7. podkreśla, że przyznawanie dotacji z FSUE, zarządzanie nimi i ich wdrażanie powinno się odbywać zgodnie z zasadami przejrzystości i należytego zarządzania finansami, w tym dokładnego monitorowania; wzywa Komisję i państwa członkowskie do zintensyfikowania wysiłków w zakresie komunikacji, aby zwiększyć świadomość społeczną w zakresie działań podejmowanych z wykorzystaniem finansowania w ramach FSUE;

8. podkreśla, że przegląd ambitnych wieloletnich ram finansowych powinien obejmować podział SEAR na dwa komponenty, a mianowicie rezerwę na pomoc nadzwyczajną (EAR) i Fundusz Solidarności Unii Europejskiej, oraz zwiększenie rocznych środków z 1,2 mld EUR na SEAR ogółem do 1 mld EUR na każdy komponent w cenach z 2018 r.; uważa, że zapewniłoby to niezbędne dodatkowe zasoby w odpowiedzi na obecne i pojawiające się potrzeby, w szczególności w związku z nasilaniem się ekstremalnych zjawisk pogodowych i ich coraz większą liczbą oraz z uwagi na globalną sytuację humanitarną;

9. podkreśla również potrzebę ponownego rozważenia struktury mechanizmu FSUE, aby uczynić go szybszym, bardziej elastycznym i prężnym, uwalniając jego potencjał jako skutecznego instrumentu kryzysowego; w związku z tym wzywa do przeglądu rozporządzenia w sprawie FSUE;

10. zatwierdza decyzję załączoną do niniejszej rezolucji;

11. zobowiązuje swoją przewodniczącą do podpisania wraz z przewodniczącym Rady niniejszej decyzji i zapewnienia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;

12. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji wraz z załącznikiem Radzie i Komisji.

ZAŁĄCZNIK

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY

w sprawie uruchomienia Funduszu Solidarności Unii Europejskiej w celu udzielenia pomocy Niemcom, Belgii, Niderlandom, Austrii, Luksemburgowi, Hiszpanii i Grecji w związku z klęskami żywiołowymi, które miały miejsce w tych krajach w 2021 r.

(Tekst tego załącznika nie został powtórzony w tym miejscu, ponieważ odpowiada on ostatecznej wersji aktu prawnego, decyzji (UE) 2023/68.)
1 Dz.U. L 311 z 14.11.2002, s. 3.
2 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 11.
3 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 28.
4 Dz.U. C 15 z 12.1.2022, s. 2.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.177.145

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Funduszu Solidarności Unii Europejskiej w celu udzielenia pomocy Niemcom, Belgii, Niderlandom, Austrii, Luksemburgowi, Hiszpanii i Grecji w związku z klęskami żywiołowymi, które miały miejsce w tych krajach w 2021 r. (COM(2022)0665 - C9-0350/2022 - 2022/0337(BUD))
Data aktu: 14/12/2022
Data ogłoszenia: 17/05/2023