Art. 56. dyrektywy Rady (UE) 2022/2523 1 (zwanej dalej "dyrektywą w sprawie filaru 2") zobowiązuje państwa członkowskie Unii Europejskiej (UE) do wprowadzenia w życie przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych niezbędnych do wykonania dyrektywy w sprawie filaru 2 w terminie do dnia 31 grudnia 2023 r. Państwa są zobowiązane niezwłocznie przekazać Komisji tekst tych przepisów i stosować te przepisy w odniesieniu do lat podatkowych rozpoczynających się od dnia 31 grudnia 2023 r.
W art. 50 ust. 1 dyrektywy w sprawie filaru 2 przewidziano jednak, że państwa członkowskie, "w których ma siedzibę nie więcej niż dwanaście jednostek dominujących najwyższego szczebla grup objętych zakresem stosowania niniejszej dyrektywy", mogą dokonać wyboru o odroczeniu stosowania zasad włączenia dochodu do opodatkowania (IIR) i niedostatecznie opodatkowanych zysków (UTPR) o sześć kolejnych lat podatkowych rozpoczynających się od dnia 31 grudnia 2023 r. Państwa członkowskie, które dokonają takiego wyboru, muszą powiadomić o tym Komisję przed dniem 31 grudnia 2023 r.
2. Zakres obowiązku transpozycji dyrektywy w sprawie filaru 2 w przypadku wyboru
Odstępstwo przewidziane w art. 50 ust. 1 dyrektywy w sprawie filaru 2 stanowi tymczasowy wyjątek od obowiązków przewidzianych w rozdziale II "IIR i UTPR" (tj. art. 5-14 dyrektywy w sprawie filaru 2). Art. 50 ust. 1 dyrektywy w sprawie filaru 2 umożliwia zatem tym państwom członkowskim niestosowanie IIR i UTPR przez sześć kolejnych lat podatkowych od dnia 31 grudnia 2023 r.
Sam fakt, że niektóre państwa członkowskie mogą skorzystać z takiego wyboru, nie powinien zakłócać funkcjonowania systemu filaru 2 w UE i poza nią. Z tego powodu państwo członkowskie dokonujące wyboru musi mimo wszystko transponować wszystkie pozostałe odpowiednie przepisy dyrektywy w sprawie filaru 2, aby umożliwić podatnikom oraz innym państwom członkowskim i jurysdykcjom właściwe stosowanie systemu.
Szczególnie ważne jest podkreślenie, że wyżej opisany wybór nie skutkuje zwolnieniem grupy z podatków wyrównawczych w innych państwach członkowskich lub państwach trzecich. Upoważnia on jedynie te państwa członkowskie, które zdecydowały się na odstępstwo, do niestosowania IIR i UTPR przez sześć kolejnych lat podatkowych, począwszy od dnia 31 grudnia 2023 r.
Wynika z tego, że państwa członkowskie, które dokonują wyboru, muszą ustanowić przepisy, które:
- zobowiązują krajowe jednostki dominujące najwyższego szczebla do:
- wskazania wyznaczonej jednostki raportującej w innym państwie członkowskim lub państwie trzecim,
- identyfikacji krajowych jednostek składowych grupy, które podlegają przepisom dyrektywy w sprawie filaru 2, oraz ich funkcji w systemie (np. jednostki dominującej niższego szczebla, stałego zakładu, spółki transparentnej podatkowo lub podmiotu joint venture),
- przetwarzania i przekazywania wszystkich informacji przekazanych przez lokalne jednostki składowe wyznaczonej jednostce raportującej (zob. poniżej);
- zobowiązują lokalne jednostki składowe do:
- udzielenia informacji niezbędnych do obliczenia podatku wyrównawczego każdej jednostki składowej, uwzględniając również wszelkie szczególne korekty (zwłaszcza odroczony podatek dochodowy),
- udzielenia informacji niezbędnych do obliczenia efektywnej stawki opodatkowania dla każdej jurysdykcji.
Jeżeli jednak państwo członkowskie, które zamierza wybrać opcję przewidzianą w art. 50 dyrektywy w sprawie filaru 2, chciałoby wprowadzić kwalifikowany krajowy (minimalny) podatek wyrównawczy, zakres koniecznej transpozycji byłby szerszy. W takich przypadkach nie byłoby konieczne wdrożenie jedynie przepisów nakładających zasady IIR oraz UTPR na lokalne jednostki składowe (tj. rozdział II dyrektywy w sprawie filaru 2).
3. Państwa członkowskie, które dokonały wyboru i powiadomiły o tym Komisję
Na dzień 12 grudnia 2023 r. następujące państwa członkowskie powiadomiły Komisję o zamiarze wybrania odroczonego stosowania IIR oraz UTPR zgodnie z art. 50 dyrektywy w sprawie filaru 2, wskazując, że na ich terytorium siedzibę ma nie więcej niż dwanaście jednostek dominujących najwyższego szczebla grup objętych zakresem stosowania tej dyrektywy:
- Estonia,
- Łotwa,
- Litwa,
- Malta,
- Słowacja.
Nowa grupa osób z niepełnosprawnością uprawnionych do świadczenia wspierającego, wyższe świadczenie pielęgnacyjne i zmiany organizacyjne w orzecznictwie o niezdolności do pracy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych – to tylko niektóre zmiany w prawie, które będą dotyczyły osób z niepełnosprawnościami w 2026 roku.
27.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. będą refundowane 24 nowe terapie, w tym 9 onkologicznych, 15 nieonkologicznych i 8 terapii w chorobach rzadkich. Dla 585 terapii refundacja będzie kontynuowana. Nowe opcje leczenia zyskały osoby chore na chłoniaka grudkowego, chłoniaka Hodgkina, raka piersi, niedrobnokomórkowego raka płuca, raka przełyku i gruczolakoraka żołądka lub połączenia żołądkowo-przełykowego.
27.12.2025W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.1536 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Zawiadomienie Komisji - Wybór dotyczący odroczonego stosowania zasad włączenia dochodu do opodatkowania (IIR) i niedostatecznie opodatkowanych zysków (UTPR) zgodnie z art. 50 dyrektywy w sprawie filaru 2 |
| Data aktu: | 12/12/2023 |
| Data ogłoszenia: | 12/12/2023 |