Zawiadomienie Komisji - Wybór dotyczący odroczonego stosowania zasad włączenia dochodu do opodatkowania (IIR) i niedostatecznie opodatkowanych zysków (UTPR) zgodnie z art. 50 dyrektywy w sprawie filaru 2

Zawiadomienie Komisji
Wybór dotyczący odroczonego stosowania zasad włączenia dochodu do opodatkowania (IIR) i niedostatecznie opodatkowanych zysków (UTPR) zgodnie z art. 50 dyrektywy w sprawie filaru 2
(C/2023/1536)

1. Uwagi ogólne

Art. 56. dyrektywy Rady (UE) 2022/2523 1  (zwanej dalej "dyrektywą w sprawie filaru 2") zobowiązuje państwa członkowskie Unii Europejskiej (UE) do wprowadzenia w życie przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych niezbędnych do wykonania dyrektywy w sprawie filaru 2 w terminie do dnia 31 grudnia 2023 r. Państwa są zobowiązane niezwłocznie przekazać Komisji tekst tych przepisów i stosować te przepisy w odniesieniu do lat podatkowych rozpoczynających się od dnia 31 grudnia 2023 r.

W art. 50 ust. 1 dyrektywy w sprawie filaru 2 przewidziano jednak, że państwa członkowskie, "w których ma siedzibę nie więcej niż dwanaście jednostek dominujących najwyższego szczebla grup objętych zakresem stosowania niniejszej dyrektywy", mogą dokonać wyboru o odroczeniu stosowania zasad włączenia dochodu do opodatkowania (IIR) i niedostatecznie opodatkowanych zysków (UTPR) o sześć kolejnych lat podatkowych rozpoczynających się od dnia 31 grudnia 2023 r. Państwa członkowskie, które dokonają takiego wyboru, muszą powiadomić o tym Komisję przed dniem 31 grudnia 2023 r.

2. Zakres obowiązku transpozycji dyrektywy w sprawie filaru 2 w przypadku wyboru

Odstępstwo przewidziane w art. 50 ust. 1 dyrektywy w sprawie filaru 2 stanowi tymczasowy wyjątek od obowiązków przewidzianych w rozdziale II "IIR i UTPR" (tj. art. 5-14 dyrektywy w sprawie filaru 2). Art. 50 ust. 1 dyrektywy w sprawie filaru 2 umożliwia zatem tym państwom członkowskim niestosowanie IIR i UTPR przez sześć kolejnych lat podatkowych od dnia 31 grudnia 2023 r.

Sam fakt, że niektóre państwa członkowskie mogą skorzystać z takiego wyboru, nie powinien zakłócać funkcjonowania systemu filaru 2 w UE i poza nią. Z tego powodu państwo członkowskie dokonujące wyboru musi mimo wszystko transponować wszystkie pozostałe odpowiednie przepisy dyrektywy w sprawie filaru 2, aby umożliwić podatnikom oraz innym państwom członkowskim i jurysdykcjom właściwe stosowanie systemu.

Szczególnie ważne jest podkreślenie, że wyżej opisany wybór nie skutkuje zwolnieniem grupy z podatków wyrównawczych w innych państwach członkowskich lub państwach trzecich. Upoważnia on jedynie te państwa członkowskie, które zdecydowały się na odstępstwo, do niestosowania IIR i UTPR przez sześć kolejnych lat podatkowych, począwszy od dnia 31 grudnia 2023 r.

Wynika z tego, że państwa członkowskie, które dokonują wyboru, muszą ustanowić przepisy, które:

- zobowiązują krajowe jednostki dominujące najwyższego szczebla do:

- wskazania wyznaczonej jednostki raportującej w innym państwie członkowskim lub państwie trzecim,

- identyfikacji krajowych jednostek składowych grupy, które podlegają przepisom dyrektywy w sprawie filaru 2, oraz ich funkcji w systemie (np. jednostki dominującej niższego szczebla, stałego zakładu, spółki transparentnej podatkowo lub podmiotu joint venture),

- przetwarzania i przekazywania wszystkich informacji przekazanych przez lokalne jednostki składowe wyznaczonej jednostce raportującej (zob. poniżej);

- zobowiązują lokalne jednostki składowe do:

- udzielenia informacji niezbędnych do obliczenia podatku wyrównawczego każdej jednostki składowej, uwzględniając również wszelkie szczególne korekty (zwłaszcza odroczony podatek dochodowy),

- udzielenia informacji niezbędnych do obliczenia efektywnej stawki opodatkowania dla każdej jurysdykcji.

Jeżeli jednak państwo członkowskie, które zamierza wybrać opcję przewidzianą w art. 50 dyrektywy w sprawie filaru 2, chciałoby wprowadzić kwalifikowany krajowy (minimalny) podatek wyrównawczy, zakres koniecznej transpozycji byłby szerszy. W takich przypadkach nie byłoby konieczne wdrożenie jedynie przepisów nakładających zasady IIR oraz UTPR na lokalne jednostki składowe (tj. rozdział II dyrektywy w sprawie filaru 2).

3. Państwa członkowskie, które dokonały wyboru i powiadomiły o tym Komisję

Na dzień 12 grudnia 2023 r. następujące państwa członkowskie powiadomiły Komisję o zamiarze wybrania odroczonego stosowania IIR oraz UTPR zgodnie z art. 50 dyrektywy w sprawie filaru 2, wskazując, że na ich terytorium siedzibę ma nie więcej niż dwanaście jednostek dominujących najwyższego szczebla grup objętych zakresem stosowania tej dyrektywy:

- Estonia,

- Łotwa,

- Litwa,

- Malta,

- Słowacja.

1 Dyrektywa Rady (UE) 2022/2523 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie zapewnienia globalnego minimalnego poziomu opodatkowania międzynarodowych grup przedsiębiorstw oraz dużych grup krajowych w Unii (Dz.U. L 328 z 22.12.2022, s. 1).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.1536

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Zawiadomienie Komisji - Wybór dotyczący odroczonego stosowania zasad włączenia dochodu do opodatkowania (IIR) i niedostatecznie opodatkowanych zysków (UTPR) zgodnie z art. 50 dyrektywy w sprawie filaru 2
Data aktu: 12/12/2023
Data ogłoszenia: 12/12/2023