Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 8 lipca 2021 r. w sprawie naruszeń prawa UE i praw obywateli LGBTIQ na Węgrzech w wyniku zmian prawnych wprowadzonych przez parlament węgierski (2021/2780(RSP))

Naruszenia prawa UE i praw obywateli LGBTIQ na Węgrzech w wyniku zmiany ustawy przez węgierski parlament

P9_TA(2021)0362

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 8 lipca 2021 r. w sprawie naruszeń prawa UE i praw obywateli LGBTIQ na Węgrzech w wyniku zmian prawnych wprowadzonych przez parlament węgierski (2021/2780(RSP))

(2022/C 99/25)

(Dz.U.UE C z dnia 1 marca 2022 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając Kartę praw podstawowych Unii Europejskiej (zwaną dalej "Kartą"),

- uwzględniając art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE),

- uwzględniając europejską konwencję praw człowieka oraz powiązane orzecznictwo Europejskiego Trybunału Praw Człowieka (ETPC),

- uwzględniając Powszechną deklarację praw człowieka,

- uwzględniając orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) i ETPC,

- uwzględniając komunikat Komisji z 12 listopada 2020 r. pt. "Unia równości: strategia na rzecz równości osób LGBTIQ na lata 2020-2025" (COM(2020)0698),

- uwzględniając komunikat Komisji z 24 marca 2021 r. pt. "Strategia UE na rzecz praw dziecka (2020-2025)" (COM(2021)0142),

- uwzględniając wyniki badania UE dotyczącego osób LGBT zainicjowanego przez Agencję Praw Podstawowych Unii Europejskiej (FRA) w 2019 r.,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2020/2092 z 16 grudnia 2020 r. w sprawie ogólnego systemu warunkowości służącego ochronie budżetu Unii 1  (rozporządzenie w sprawie warunkowości w zakresie praworządności),

- uwzględniając swoją rezolucję z 12 września 2018 r. w sprawie wniosku wzywającego Radę do stwierdzenia, zgodnie z art. 7 ust. 1 Traktatu o Unii Europejskiej, istnienia wyraźnego ryzyka poważnego naruszenia przez Węgry wartości, na których opiera się Unia 2 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 18 grudnia 2019 r. w sprawie dyskryminacji osób LGBTI i nawoływania do nienawiści do nich w sferze publicznej, w tym stref wolnych od LGBTI 3 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 16 stycznia 2020 r. w sprawie trwających wysłuchań na mocy art. 7 ust. 1 TUE dotyczących Polski i Węgier 4 ,

- uwzględniając decyzję TSUE z 3 czerwca 2021 r. w sprawie C-650/18 oddalającą skargę Węgier na rezolucję Parlamentu z 12 września 2018 r. uruchamiającą procedurę stwierdzenia istnienia wyraźnego ryzyka poważnego naruszenia przez państwo członkowskie wartości, na których opiera się Unia Europejska 5 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 7 października 2020 r. w sprawie ustanowienia unijnego mechanizmu na rzecz demokracji, praworządności i praw podstawowych 6 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 11 marca 2021 r. w sprawie ogłoszenia UE strefą wolności osób LGBTIQ 7 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 24 czerwca 2021 r. w sprawie sytuacji w zakresie zdrowia seksualnego i reprodukcyjnego oraz praw w tej dziedzinie w UE w kontekście zdrowia kobiet 8 ,

- uwzględniając komunikat Komisji z 30 września 2020 r. pt. "Sprawozdanie na temat praworządności z 2020 r. Sytuacja w zakresie praworządności w Unii Europejskiej" (COM(2020)0580),

- uwzględniając swoją rezolucję z 24 czerwca 2021 r. w sprawie sprawozdania Komisji na temat praworządności z 2020 r. 9 ,

- uwzględniając węgierską ustawę nr LXXIX z 2021 r. o zaostrzeniu kar za czyny pedofilskie i zmieniającą niektóre ustawy o ochronie dzieci (zwaną dalej "projektem ustawy", a po ogłoszeniu "ustawą"),

- uwzględniając postępowanie wszczęte przez europejską komisarz ds. równości 16 czerwca 2021 r. dotyczące zgodności węgierskiej ustawy z prawem Unii,

- uwzględniając pismo skierowane przez komisarza ds. sprawiedliwości i komisarza ds. rynku wewnętrznego do ministra sprawiedliwości Węgier (Ares S(2021) 4587976) w sprawie niezgodności projektu ustawy z niektórymi przepisami UE, w tym z art. 2 TUE dotyczącym poszanowania praw człowieka, wolności i niedyskryminacji,

- uwzględniając pismo podpisane przez 17 szefów państw i rządów podczas posiedzenia Rady Europejskiej w czerwcu 2021 r., w którym zobowiązano się kontynuować walkę z dyskryminacją społeczności LGBTI 10 ,

- uwzględniając oświadczenie Rady do Spraw Ogólnych z 22 czerwca 2021 r., podpisane wspólnie przez 18 państw członkowskich, dotyczące przyjęcia węgierskiego projektu ustawy 11 ,

- uwzględniając zalecenie Komitetu Ministrów Rady Europy CM/Rec(2010)5 dla państw członkowskich w sprawie środków zwalczania dyskryminacji ze względu na orientację seksualną lub tożsamość płciową, a także standardy przyjęte przez Zgromadzenie Parlamentarne Rady Europy,

- uwzględniając oświadczenie komisarz Rady Europy ds. praw człowieka dotyczące projektu ustawy 12 ,

- uwzględniając wyrok ETPC z 20 czerwca 2017 r. w sprawie Bajew i inni przeciwko Rosji (skarga nr 67667/09 i 2 inne) 13 ,

- uwzględniając pytanie do Komisji wymagające odpowiedzi ustnej z 22 czerwca 2021 r. w sprawie naruszenia prawa UE i praw obywateli LGBTIQ na Węgrzech w wyniku zmiany ustawy przez węgierski parlament (O-000050/2021),

- uwzględniając art. 132 ust. 2 Regulaminu,

A. mając na uwadze, że 15 czerwca 2021 r. węgierskie Zgromadzenie Narodowe przyjęło projekt ustawy, która w założeniu ma chronić dzieci przed przestępczością pedofilską, co jest celem podzielanym i realizowanym przez wszystkie instytucje i państwa członkowskie Unii; mając na uwadze, że ustawa została opublikowana 23 czerwca 2021 r. i wejdzie w życie 8 lipca 2021 r. 14 ; mając na uwadze, że ustawa poważnie i celowo ograniczy prawa i wolności osób LGBTIQ, a także prawa dzieci;

B. mając na uwadze, że Węgry wydały ostatnio w Radzie szereg oświadczeń, interpretując pojęcie płci w niektórych dokumentach jako odnoszące się wyłącznie do płci biologicznej, a tym samym zaprzeczając istnieniu płci społecznokulturowej - chodzi tu w szczególności o dokumenty dotyczące koncepcji zarządzania kryzysowego dla ewentualnej unijnej misji wojskowej bez mandatu wykonawczego w Mozambiku w ramach wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony (WPBiO), rozporządzenia w sprawie Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji oraz rozporządzenia w sprawie wspólnych przepisów, jak również o inne przypadki;

C. mając na uwadze, że definicje zawarte w ustawie są celowo niejasne, aby wywołać efekt mrożący; mając na uwadze, że w myśl ustawy tożsamość płciowa niezgodna z płcią metrykalną, korekta płci i homoseksualność nie mogą być prezentowane ani popularyzowane w szkołach, programach telewizyjnych i publicznie dostępnej reklamie na platformach przeznaczonych dla osób poniżej 18. roku życia, nawet w celach edukacyjnych; mając na uwadze, że ustawa wyklucza takie treści z ogłoszeń publicznych lub reklam społecznych, nawet jeśli są one przeznaczone dla dorosłych; mając na uwadze, że ustawa wprowadza zmiany do ustawy o ochronie dzieci, ustawy o ochronie rodziny, ustawy o działalności reklamowej, ustawy medialnej i ustawy o edukacji publicznej;

D. mając na uwadze, że Parlament już wcześniej potępił wykorzystywanie przepisów o informacjach udostępnianych małoletnim, zwłaszcza w edukacji i w mediach, do cenzurowania treści i materiałów dotyczących osób LGBTI, zwłaszcza na Litwie i Łotwie;

E. mając na uwadze, że w 2018 r. prezydent Polski Andrzej Duda nie wykluczył, że poparłby ustawę o tzw. propagandzie homoseksualnej, podobną do rosyjskiej, zakazującą przekazu medialnego i literatury o tematyce LGBTIQ oraz zgromadzeń takich jak parady równości; mając na uwadze, że w czerwcu 2021 r. polski wiceminister sprawiedliwości Michał Woś powiedział, że Polska pracuje nad ustawą zakazującą działań propagandowych LGBT;

F. mając na uwadze, że w czerwcu 2021 r. prezydent Republiki Czeskiej Miloš Zeman wyraził się poniżająco o społeczności transpłciowej w wywiadzie dotyczącym nowej ustawy przeciwko osobom LGBTIQ na Węgrzech;

G. mając na uwadze, że podobne niepokojące wydarzenia odnotowano w Chorwacji, zwłaszcza zapowiedź konserwatywnej partii Most, że złoży wniosek o włączenie "zakazu narażenia dzieci na propagandę LGBT" do przepisów omawianych właśnie w chorwackim parlamencie, a 3 lipca 2021 r., czyli w dniu XX Parady Równości w Zagrzebiu, także napaści na osoby LGBTI; mając na uwadze, że 4 lipca 2021 r. prezes i wiceprezes partii Most zapowiedzieli, że złożą pozwy przeciwko organizacjom LGBTI, które oskarżyły partię o szerzenie nietolerancji i homofobii oraz o podżeganie do rozłamów społecznych i nienawiści;

H. mając na uwadze, że w 2013 r. Rosja wprowadziła ustawę federalną w celu ochrony dzieci przed informacjami negującymi tradycyjne wartości rodzinne, zakazującą normalizacji homoseksualizmu w mediach; mając na uwadze, że liczne organizacje praw człowieka na całym świecie oświadczyły, że rosyjska ustawa zagraża młodzieży LGBTIQ;

I. mając na uwadze, że jak zapisano w art. 2 TUE, Unia opiera się na wartościach poszanowania godności osoby ludzkiej, wolności, demokracji, równości, państwa prawnego, jak również poszanowania praw człowieka, w tym praw osób należących do mniejszości;

J. mając na uwadze, że w strategii Komisji na rzecz równości osób LGBTIQ ustalono wspólny kierunek działań Unii w zakresie ochrony praw osób LGBTIQ we wszystkich państwach członkowskich, a także przypomniano, że równość i niedyskryminacja to podstawowe wartości i prawa w UE, zapisane w Traktatach i Karcie praw podstawowych;

K. mając na uwadze, że przewodnicząca Komisji Ursula von der Leyen określiła ustawę jako haniebną i poleciła właściwym komisarzom, aby zareagowali na działania rządu Węgier 15 ; mając na uwadze, że komisarz ds. sprawiedliwości i komisarz ds. rynku wewnętrznego wystosowali pismo do węgierskiego ministra sprawiedliwości, w którym oświadczyli, że ustawa narusza następujące prawa: prawo do życia prywatnego i rodzinnego (art. 7 i 9 Karty); prawo do wolności wypowiedzi i informacji (art. 11 Karty); wolność prowadzenia działalności gospodarczej (art. 16 Karty); niedyskryminacja (art. 21 Karty); mając na uwadze, że przynajmniej niektóre kwestie regulowane ustawą podlegają dyrektywie o audiowizualnych usługach medialnych 16 , dyrektywie o handlu elektronicznym 17  i art. 56 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), jak również że niektóre kwestionowane przepisy ustawy mogą też podlegać art. 34 i 36 TFUE i naruszać te artykuły; mając na uwadze, że poproszono o udzielenie odpowiedzi na to pismo do 30 czerwca 2021 r. 18 ; mając na uwadze, że węgierski minister sprawiedliwości odpowiedział 1 lipca 2021 r.;

L. mając na uwadze, że 18 państw członkowskich 19  podpisało oświadczenie, w którym wezwało Komisję, aby wykorzystała wszystkie dostępne narzędzia, by zapewnić pełne przestrzeganie prawa UE, w tym przez skierowanie sprawy do TSUE;

M. mając na uwadze, że w przyjętym 24 czerwca 2021 r. wspólnym oświadczeniu 17 szefów państw lub rządów zobowiązało się nadal walczyć z dyskryminacją społeczności LGBTIQ i bronić praw podstawowych osób LGBTIQ 20 ;

N. mając na uwadze, że komisarz Rady Europy ds. praw człowieka zaapelowała do posłów do parlamentu Węgier, aby odrzucili projekt ustawy; mając na uwadze, że oświadczyła ona, że projekt ustawy stanowi akt pogardy dla praw i tożsamości osób LGBTIQ, a także ogranicza wolność wypowiedzi i edukacji wszystkich obywateli Węgier 21 ;

O. mając na uwadze, że zgodnie z zaleceniem CM/Rec(2010)5 Komitetu Ministrów Rady Europy dla państw członkowskich w sprawie środków zwalczania dyskryminacji ze względu na orientację seksualną lub tożsamość płciową przywódcy państw członkowskich Rady Europy są odpowiedzialni za edukację, walkę z uprzedzeniami i dyskryminacją oraz działania na rzecz akceptacji osób LGBTIQ;

P. mając na uwadze, że w sprawie Bajew i inni przeciwko Rosji ETPC orzekł, że przepisy zakazujące promocji homoseksualizmu (tzw. ustawa o propagandzie homoseksualnej) naruszają art. 10 (wolność wypowiedzi) i art. 14 (zakaz dyskryminacji) europejskiej konwencji praw człowieka, a zatem są dyskryminujące, a także wzmacniają uprzedzenia wobec osób LGBTIQ, co jest niezgodne z wartościami społeczeństwa demokratycznego;

Q. mając na uwadze, że Parlament kilkakrotnie zachęcał państwa członkowskie, aby zagwarantowały prawo do kompleksowej edukacji na temat seksualności, płci i związków międzyludzkich, naukowo rzetelną, opartą na faktach, dostosowaną do wieku i niewartościującą; mając na uwadze, że międzynarodowe organy ds. praw człowieka 22  - na przykład Rada Europy - uznały, że dzieci i młodzież mają prawo do kompleksowej edukacji seksualnej;

R. mając na uwadze, że badanie dotyczące osób LGBT przeprowadzone przez FRA wykazało, że ponad połowa respondentów podczas przebywania w szkole zawsze lub często słyszała lub widziała negatywne uwagi lub zachowania związane z tym, że kogoś z uczniów lub uczennic uznawano za osobę LGBTI; mając na uwadze, że liczba ta wzrasta do 70 % wśród respondentów w wieku 15-17 lat, co wyraźnie pokazuje, że należy zająć się potrzebą akceptacji i tolerancji w środowisku szkolnym;

Ustawa, jej przepisy i naruszenie prawa UE

1. zdecydowanie potępia ustawę uchwaloną przez parlament Węgier, która wyraźnie narusza wartości, zasady i prawa UE; przypomina, że ustawa wprowadzi do różnych węgierskich aktów prawnych przepisy naruszające prawa podstawowe wynikające z Karty i z Traktatów oraz z prawodawstwa UE dotyczącego rynku wewnętrznego (dyrektywa o audiowizualnych usługach medialnych i dyrektywa o handlu elektronicznym); uważa, że ustawa narusza ugruntowany dorobek prawny UE;

2. z zadowoleniem przyjmuje oświadczenie podpisane przez 18 państw członkowskich UE, w którym wezwano Komisję do podjęcia działań prawnych, a także z zadowoleniem odnotowuje, że przewodnicząca Komisji i indywidualni komisarze potępili projekt ustawy; odnotowuje pismo skierowane do węgierskiego ministra sprawiedliwości z prośbą o udzielenie wyjaśnień i przekazanie informacji na poruszone tematy do 30 czerwca 2021 r.; wzywa Komisję, aby podała je do wiadomości publicznej;

3. odnotowuje apel Komisji o konstruktywną i lojalną debatę z Węgrami; ubolewa, że 23 czerwca 2021 r. ustawę jednak opublikowano, pomimo protestów organizacji międzynarodowych; wzywa Komisję, aby niezwłocznie podjęła działania prawne, a mianowicie w związku z ustawą wszczęła przeciwko Węgrom przyspieszone postępowanie w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego na podstawie art. 258 TFUE; wzywa Komisję, aby w razie potrzeby wykorzystała wszystkie narzędzia proceduralne TSUE, w tym wnioski o zastosowanie trybu przyspieszonego oraz środków tymczasowych i kar za ich nieprzestrzeganie;

4. przypomina, że zgodnie z art. 259 TFUE państwo członkowskie, które uzna, że inne państwo członkowskie uchybiło któremuś ze zobowiązań wynikających z Traktatów, może wnieść sprawę do TSUE; zwraca się do państw członkowskich, aby skorzystały z tego artykułu w związku z ustawą, jeżeli Komisja nie podejmie działań; zwraca się do państw członkowskich, aby złożyły skargę międzypaństwową do ETPC w odniesieniu do aspektów niepodlegających prawu UE;

Niezakończone postępowania na podstawie art. 7 ust. 1

5. podkreśla, że omawiana ustawa to nie odosobniony przypadek, lecz kolejny przykład celowego i umyślnego stopniowego likwidowania praw podstawowych na Węgrzech; podkreśla, że zorganizowana LGBTIQ-fobia inspirowana przez państwo oraz prowadzone w takim duchu kampanie dezinformacyjne stały się dla węgierskiego rządu narzędziem cenzury politycznej, i uważa to za naruszenie art. 2 TUE; przypomina, że Unię Europejską ogłoszono "strefą wolności osób LGBTIQ" 23 ;

6. przypomina, że łamanie praw człowieka przynależnych osobom LGBTIQ to element szerszego politycznego programu demontażu demokracji i praworządności, w tym wolności mediów, i należy je uznać za systemowe naruszenie art. 2 TUE; przypomina, że już w rezolucji Parlamentu z 12 września 2018 r. 24  wyrażono obawy o prawo do równego traktowania oraz o swobodę wypowiedzi;

7. wyraża poważne zaniepokojenie tym, że od czasu wszczęcia przez Parlament postępowania na mocy art. 7 ust. 1 dalej pogarsza się stan praworządności i poszanowania praw podstawowych na Węgrzech; podkreśla, że Rada od lat nie podjęła działań i nie wzięła na siebie odpowiedzialności za naprawienie tej sytuacji;

8. z zadowoleniem odnotowuje, że prezydencja portugalska przeprowadziła na mocy art. 7 ust. 1 pierwsze od 2019 r. wysłuchanie w sprawie praworządności na Węgrzech, a przedstawiciele 18 państw członkowskich wydali oświadczenia, w których potępili inkryminowaną ustawę; podkreśla jednak, że dialog musi przynieść wymierne rezultaty, czyli działania służące aktywnemu rozwiązywaniu przypadków pogorszenia się stanu praw podstawowych na Węgrzech; ponownie apeluje do Rady, by wydała konkretne zalecenia dla Węgier, zgodnie z art. 7 ust. 1 TUE, w tym zalecenie uchylenia ustawy, oraz by wyznaczyła terminy wykonania tych zaleceń; wzywa prezydencję słoweńską, by we wrześniu 2021 r. zorganizowała wysłuchanie na temat Węgier i jak najszybciej wyznaczyła datę głosowania nad zaleceniami; zauważa, że prawa człowieka przysługujące osobom LGBTIQ są od kilku lat stopniowo likwidowane;

9. przypomina, że 2 marca 2021 r. węgierska rada ds. mediów zapowiedziała wszczęcie postępowania sądowego przeciwko grupie medialnej Magyar RTL, która zaczęła nadawać spoty w kampanii "Rodzina jest rodziną"; uważa te działania za cenzurę treści medialnych i reklam, a zatem za naruszenie dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych; podkreśla, że wielu nadawców w całej UE oraz szereg organizacji społeczeństwa obywatelskiego wezwało Komisję do wszczęcia postępowania w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego 25 ; wzywa Komisję, by wykorzystała wszelkie dostępne jej narzędzia prawne do rozwiązania problemu cenzury treści zgodnych z dyrektywą o audiowizualnych usługach medialnych w powiązaniu z Kartą;

10. wyraża głębokie zaniepokojenie tym, że pogarszający się stan wolności mediów prowadzi do coraz częstszych napaści na mniejszości, w tym na osoby LGBTIQ, i do traktowania ich jak kozły ofiarne;

11. przypomina, że w grudniu 2020 r. zmieniono ustawę zasadniczą (konstytucję) Węgier, by doprecyzować, że matka jest kobietą, a ojciec mężczyzną oraz że Węgry chronią prawo dzieci do ustalenia tożsamości zgodnie z płcią metrykalną oraz ich prawo do edukacji zgodnej z tożsamością konstytucyjną państwa i systemem wartości opartym na kulturze chrześcijańskiej; zauważa, że prawo rodzinne należy co prawda do kompetencji krajowych, jednak taka zmiana w konstytucji, w połączeniu z późniejszymi przepisami, w tym z omawianą tu ustawą, prowadzi do bezpośredniego zmniejszenia ochrony wartości zapisanych w art. 2 TUE; zauważa, że Komisja Wenecka wydała opinię w sprawie poprawek do konstytucji przyjętych przez parlament Węgier w grudniu 2020 r. 26 ;

12. przypomina, że 18 czerwca 2013 r. Komisja Wenecka przyjęła opinię CDL-AD (2013)022-e w sprawie zakazu tzw. propagowania homoseksualizmu w świetle przepisów przyjętych ostatnio w niektórych państwach członkowskich Rady Europy;

13. przypomina, że parlament węgierski przyjął ustawodawstwo, którego skutkiem jest ograniczenie adopcji do par małżeńskich, de facto zakaz adopcji przez osoby żyjące w związkach partnerskich tej samej płci oraz osoby samotne i niebędące w związku małżeńskim, chyba że uzyskają specjalne zezwolenie od ministra właściwego do spraw polityki rodzinnej; podkreśla, że taki wymóg daje członkowi rządu prawo do jednostronnego podejmowania decyzji w tej dziedzinie;

14. przypomina, że przyjmując art. 33 ustawy zbiorczej z 2020 r., de facto zakazano na Węgrzech prawnego uznawania płci osób transpłciowych i interseksualnych, co narusza ich prawo do prywatności i naraża je na dyskryminację, a to może mieć poważne skutki psychologiczne i ograniczać prawo do aktywnego udziału w społeczeństwie obywatelskim; zauważa, że krajowy organ ds. ochrony danych i wolności informacji wydał opinię w sprawie art. 33, w której stwierdził, iż narusza on art. 5 ust. 1 lit. d) ogólnego rozporządzenia o ochronie danych 27 ; przypomina, że Komisja jak dotąd nie podjęła żadnych działań, by rozwiązać ten problem; wzywa Komisję do zbadania sprawy i w razie potrzeby do podjęcia działań sądowych; zauważa, że chociaż Trybunał Konstytucyjny Węgier 28  uznał niektóre części ustawy za niezgodne z konstytucją, władze publiczne nie wykonały jeszcze tej decyzji i nadal odrzucają wnioski, nawet złożone przed wejściem w życie ustawy; zauważa, że jest to złamanie zasad praworządności;

15. potępia decyzję urzędu ochrony konsumentów w Budapeszcie 29  nakazującą wydawcom umieszczanie w przeznaczonych dla dzieci książkach prezentujących tęczowe rodziny wyjaśnienia, że są to "zachowania niezgodne z tradycyjnymi rolami płciowymi";

16. wyraża głębokie zaniepokojenie kurczeniem się przestrzeni dla organizacji pozarządowych (NGO) na Węgrzech, w tym dla NGO zrzeszających osoby LGBTIQ; z zadowoleniem przyjmuje wyrok TSUE w sprawie C-78/18 30 , w którym stwierdzono, że ustawa nr LXXVI z 2017 r. o przejrzystości organizacji otrzymujących wsparcie z zagranicy wprowadziła dyskryminacyjne i nieuzasadnione ograniczenia darowizn zagranicznych na rzecz organizacji społeczeństwa obywatelskiego, z naruszeniem zobowiązań dotyczących swobodnego przepływu kapitału, poszanowania życia prywatnego, ochrony danych osobowych i wolności zrzeszania się; odnotowuje uchylenie tej ustawy, ale wyraża zaniepokojenie nowymi ograniczeniami w finansowaniu społeczeństwa obywatelskiego na Węgrzech, takimi jak wybiórcze kontrole przeprowadzane przez Państwową Izbę Kontroli oraz obowiązek wskazania wszystkich darczyńców w publicznie dostępnych sprawozdaniach z działalności pożytku publicznego; uważa, że takie ograniczenia nie są konieczne ani proporcjonalne, nie są też zgodne z orzecznictwem TSUE ani z wnioskami ze sprawozdania w sprawie finansowania stowarzyszeń przyjętego przez Komisję Wenecką na 118. sesji plenarnej z 15 i 16 marca 2019 r.;

17. oświadcza, że będzie niezachwianie bronić praw dziecka w UE i poza jej granicami; jest zdania, że zasadą przewodnią służącą nadrzędnemu interesowi dziecka powinno być wspieranie tolerancji, akceptacji i różnorodności, a nie propagowanie fobii i nienawiści do osób LGBTIQ; uważa w związku z tym, że powiązanie orientacji seksualnej i tożsamości płciowej z pedofilią lub atakami na prawa dziecka to jednoznaczna próba instrumentalizacji języka praw człowieka w polityce dyskryminacji; uważa, że jest to sprzeczne z międzynarodowymi zasadami i normami w dziedzinie praw człowieka;

18. wyraża zaniepokojenie podobieństwem inkryminowanej ustawy do rosyjskiej ustawy o tzw. propagandzie LGBT z 2013 r., która poważne zaszkodziła społeczności LGBTIQ w Rosji; wzywa Komisję, by uważniej przyjrzała się finansowaniu kampanii anty-LGBTIQ w UE, będących jawnym zagrożeniem dla demokracji i bezpieczeństwa narodowego w UE;

Działania, jakie musi podjąć Komisja

19. ponownie wzywa Komisję i Radę, by ostatecznie uznały pilną potrzebę podjęcia działań w obronie wartości zapisanych w art. 2 TUE oraz by przyznały, że państwo członkowskie nie może zmienić swojego ustawodawstwa, w tym zapisów konstytucji, w sposób ograniczający ochronę tych wartości 31 ; zwraca uwagę, że zgodnie z najnowszą wykładnią TSUE w sprawie C-896/19 Traktaty zakazują tego rodzaju działań 32 ;

20. jest zdania, że ustawa jest bezpośrednio sprzeczna ze strategią Komisji na rzecz równości osób LGBTIQ; wzywa Komisję, by zapewniła jednakowe wdrażanie tej strategii we wszystkich państwach członkowskich UE;

21. wzywa Radę i Komisję do pilnego odblokowania dyrektywy horyzontalnej w sprawie dyskryminacji, zablokowanej w Radzie od ponad 10 lat 33 ;

22. przypomina, że jak dotąd nie zareagowano odpowiednio na inicjatywę Parlamentu w sprawie wprowadzenia unijnego mechanizmu na rzecz demokracji, praworządności i praw podstawowych, regulowanego porozumieniem międzyinstytucjonalnym między Parlamentem, Komisją i Radą; wzywa Komisję i Radę do niezwłocznego rozpoczęcia negocjacji z Parlamentem w sprawie porozumienia międzyinstytucjonalnego zgodnie z art. 295 TFUE;

23. potwierdza swoje stanowisko w sprawie rozporządzenia dotyczącego warunkowości w zakresie praworządności, które weszło w życie 1 stycznia 2021 r. i jest w całości bezpośrednio stosowane w Unii Europejskiej i we wszystkich jej państwach członkowskich w odniesieniu do wszystkich środków z budżetu UE, w tym środków przydzielonych od tego dnia za pośrednictwem unijnego Instrumentu na rzecz Odbudowy;

24. przypomina, że w rozporządzeniu dotyczącym warunkowości w zakresie praworządności zapisano jasną definicję praworządności, którą należy rozumieć w powiązaniu z innymi wartościami Unii, w tym z prawami podstawowymi i zasadą niedyskryminacji; jest zdania, że inspirowana przez państwo dyskryminacja mniejszości ma bezpośredni wpływ na decyzje o tym, na jakie projekty państwa członkowskie przeznaczą środki unijne, a zatem bezpośrednio wpływa na ochronę interesów finansowych Unii; wzywa Komisję do niezwłocznego wszczęcia postępowania przewidzianego w art. 6 ust. 1 rozporządzenia dotyczącego warunkowości w zakresie praworządności;

25. uważa, że zdolność władz węgierskich do zarządzania funduszami UE bez dyskryminacji i zgodnie z Kartą budzi poważne wątpliwości; apeluje do Komisji o ocenę przyjęcia ustawy w świetle horyzontalnego warunku podstawowego dotyczącego zgodności z Kartą, zapisanego w rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej 34  (rozporządzenie w sprawie wspólnych przepisów); wzywa Komisję, by podjęła działania przewidziane w rozporządzeniu w sprawie wspólnych przepisów w odniesieniu do wydatków związanych z odpowiednimi funduszami oraz by zagwarantowała, że umowa o partnerstwie i programy dla Węgier na lata 2021-2027 nie zostaną zatwierdzone do czasu zapewnienia pełnej zgodności z horyzontalnym warunkiem podstawowym dotyczącym poszanowania Karty, zapisanym w artykułach rozporządzenia w sprawie wspólnych przepisów; przypomina, że każdy akt Komisji niezgodny z prawem UE można zaskarżyć w TSUE;

26. wyraża poważne obawy co do zgodności projektu węgierskiego planu odbudowy i odporności z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 z dnia 12 lutego 2021 r. ustanawiającym Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności 35  oraz z Kartą; wzywa Komisję i Radę do uważnego przeanalizowania wszystkich środków przedstawionych w projekcie węgierskiego planu odbudowy i odporności oraz do zatwierdzenia planu tylko pod warunkiem, że zostanie ustalone, iż nie przyczyni się on do wdrożenia ustawy, a w konsekwencji do aktywnego wykorzystania budżetu UE do łamania praw podstawowych na Węgrzech;

27. przypomina, że prawa osób LGBTIQ to prawa człowieka; ponownie wzywa państwa członkowskie, zwłaszcza Węgry, do zapewnienia pełnej zgodności obowiązujących przepisów o edukacji i informacji dostępnych małoletnim z prawami podstawowymi zapisanymi w prawie UE i w prawie międzynarodowym oraz do zapewnienia dostępu do całościowej edukacji seksualnej i nauki o relacjach międzyludzkich, rzetelnej z punktu widzenia nauki, opartej na faktach, dostosowanej do wieku i nieoceniającej; przypomina, że publikowane informacje powinny odzwierciedlać różnorodność orientacji seksualnych, tożsamości płciowych, ekspresji i cech płciowych, by przeciwdziałać przekazywaniu informacji wprowadzających w błąd w wyniku powielania stereotypów lub uprzedzeń; wzywa Komisję, by podjęła wszelkie działania niezbędne do zapewnienia poszanowania praw podstawowych na Węgrzech; wzywa instytucje UE i państwa członkowskie, by sprzeciwiały się mowie nienawiści szerzącej LGBTIQ-fobię, zwłaszcza ze strony rządów i polityków;

o

o o

28. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji rządom i parlamentom państw członkowskich, Radzie, Komisji i Komitetowi Regionów.

1 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 1.
2 Dz.U. C 433 z 23.12.2019, s. 66.
3 Dz.U. C 255 z 29.6.2021, s. 7.
4 Teksty przyjęte, P9_TA(2020)0014.
5 Wyrok z 3 czerwca 2021 r., Węgry przeciwko Parlamentowi, C-650/18, ECLI:EU:C:2021:426.
6 Teksty przyjęte, P9_TA(2020)0251.
7 Teksty przyjęte, P9_TA(2021)0089.
8 Teksty przyjęte, P9_TA(2021)0314.
9 Teksty przyjęte, P9_TA(2021)0313.
16 Dz.U. L 303 z 28.11.2018, s. 69.
17 Dz.U. L 178 z 17.7.2000, s. 1.
19 Belgia, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Niemcy, Irlandia, Litwa, Luksemburg, Niderlandy, Hiszpania, Szwecja, Łotwa, Włochy, Grecja, Austria, Cypr i Portugalia.
22 Konwencja o prawach dziecka, Konwencja w sprawie likwidacji wszelkich form dyskryminacji kobiet, sprawozdanie specjalnego sprawozdawcy ONZ ds. prawa do edukacji.
23 Rezolucja Parlamentu Europejskiego z 11 marca 2021 r. w sprawie ogłoszenia UE strefą wolności osób LGBTIQ.
24 Teksty przyjęte, P8_TA(2018)0340.
25 ACT, Hungary: Broadcasting associations across Europe express dismay at anti-LGBTIQ bill & urge European Commission to open infringement proceedings [Węgry: Organizacje nadawców z całej Europy wyrażają zaniepokojenie ustawą anty-LGBTIQ i wzywają Komisję Europejską do wszczęcia postępowania w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego], Bruksela, 29 czerwca 2021 r.
26 Węgry - Opinia w sprawie poprawek do konstytucji przyjętych przez parlament węgierski w grudniu 2020 r., wydana przez Komisję Wenecką na 127. sesji plenarnej odbywającej się w Wenecji i w internecie 2 i 3 lipca 2021 r. (CDL-AD(2021)029-e).
27 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1).
30 Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z 18 czerwca 2020 r., Komisja przeciwko Węgrom, C-78/18, ECLI:EU:C:2020:476.
31 Rezolucja Parlamentu Europejskiego z 10 czerwca 2021 r. w sprawie sytuacji w zakresie praworządności w Unii Europejskiej i stosowania rozporządzenia (UE, Euratom) 2020/2092 w sprawie warunkowości.
32 Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z 20 kwietnia 2021 r., Repubblika przeciwko Il-Prim Ministru, C-896/19, ECLI:EU:C:2021:311.
33 Wniosek Komisji z 2 lipca 2008 r. dotyczący dyrektywy Rady w sprawie wprowadzenia w życie zasady równego traktowania osób bez względu na religię lub światopogląd, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną (COM(2008)0426).
34 Dz.U. L 231 z 30.6.2021, s. 159.
35 Dz.U. L 57 z 18.2.2021, s. 17.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obwiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024