INFORMACJA DOTYCZĄCA ZATWIERDZENIA STANDARDOWEJ ZMIANY
"Grignolino del Monferrato Casalese"
PDO-IT-A1187-AM02
Data przekazania informacji: 22 listopada 2021 r.
OPIS I UZASADNIENIE ZATWIERDZONEJ ZMIANY
1. Dodatnie określeń Riserva, Vigna i Riserva Vigna
Opis:
Do istniejącego rodzaju wina "Grignolino del Monferrato Casalese" Rosso (czerwone) dodano określenia Riserva, Vigna i Riserva Vigna.
Uzasadnienie:
Określenie Riserva dodano, aby odnowić tę nazwę pochodzenia, eksponując "wyrafinowaną i dojrzałą" wersję wina, które cieszyło się doskonałą reputacją w przeszłości. Ponadto analiza wskazała na bogatą strukturę i potencjał leżakowania tej odmiany.
Części, których dotyczy zmiana: wszystkie artykuły specyfikacji produktu; sekcje "Opis wina lub win", "Maksymalna wydajność" oraz "Związek produktu z obszarem geograficznym" jednolitego dokumentu.
2. Zmiana mieszanki odmian
Opis:
Zmieniono brzmienie przepisu z "Grignolino: co najmniej 90 %; Freisa: co najmniej 10 %" na "Grignolino: co najmniej 95 %; Freisa i Barbera, osobno lub w połączeniu: co najmniej 5 %".
Uzasadnienie:
Przez wiele lat standardową praktyką w winnicach była uprawa jednej odmiany winorośli. Tendencja ta dotyczy również odmiany Grignolino, która stanowi 100 % winorośli w prawie wszystkich winnicach. Z uwagi jednak na występowanie chorób, takich jak Esca i mikroplazma żółknięcia dorée winorośli, które co roku powodują śmierć pewnej liczby roślin, w winnicach można znaleźć niewielki odsetek - łącznie nie więcej niż 5 % - odmian Barbera lub Freisa, ponieważ są one w stanie lepiej konkurować z dorosłymi roślinami, ale przede wszystkim dlatego, że dobrze nadają się do mieszania z winogronami Grignolino na potrzeby produkcji wina.
Części, których dotyczy zmiana: art. 2 specyfikacji produktu; sekcja "Związek z obszarem geograficznym" jednolitego dokumentu.
3. Zmiana obszaru produkcji
Opis:
Obszar produkcji został nieznacznie rozszerzony w wyniku połączenia gminy Cuccaro Monferrato z inną gminą i zmiany jej nazwy na Lu e Cuccaro Monferrato.
Uzasadnienie:
Od dnia 1 lutego 2019 r. gminy Lu Monferrato i Cuccaro Monferrato zostały połączone w jedną gminę o nazwie Lu e Cuccaro Monferrato.
Nie wydaje się, aby istniały jakiekolwiek uzasadnione powody, dla których nie włączono leżącej na południowo- wschodnim krańcu obszaru gminy Lu Monferrato do obszaru produkcyjnego DOC w chwili jego ustanowienia w 1974 r. Terytorium to nie tylko przylega do pozostałej części tego obszaru, ale panują na nim również takie same warunki: geomorfologiczne, litologiczne i klimatyczne. W Lu Monferrato tradycyjnie produkowano winogrona i wino Grignolino, co znajduje szerokie potwierdzenie w danych historycznych. W związku z tym podjęto decyzję o zastosowaniu nazwy nowej gminy, aby zrekompensować brak Lu Monferrato w poprzedniej wersji specyfikacji produktu. Jest to niewielkie terytorium o właściwościach glebowych zbliżonych do właściwości obszaru produkcyjnego.
Części, których dotyczy zmiana: art. 3 specyfikacji produktu; sekcja "Wyznaczony obszar geograficzny" jednolitego dokumentu.
4. Zmiana i wdrożenie wydajności oraz minimalnej naturalnej objętościowej zawartości alkoholu
Opis:
Zmieniono wydajność oraz minimalną naturalną objętościową zawartość alkoholu w odniesieniu do wina Grignolino del Monferrato Casalese.
Uzasadnienie:
Po uwzględnieniu danych dotyczących produkcji oraz analiz produktów z ostatnich 5 lat, zmianę uznaje się za konieczną, biorąc również pod uwagę zmiany warunków pogodowych powodujące naturalny wzrost zawartości cukru. Zbiory winogron z hektara są również bardzo niskie, a połączenie wydajności z hektara z wydajnością przetwarzania oznacza, że produkcja Grignolino del Monferrato Casalese wynosi 4 500 litrów z hektara, co stanowi nie tylko najniższy wynik w regionie Piemontu, ale również nie odzwierciedla realiów produkcji. Biorąc pod uwagę, że gleby Monferrato Casalese nie są narażone na deficyt wody ze względu na większą zawartość mułu i gliny, rzeczywista produkcja z hektara i stosunek wielkości zbiorów do wielkości produkcji wina z pewnością nie mogą być niższe niż te proponowane w zmianie specyfikacji, stąd proponowane dostosowanie.
Części, których dotyczy zmiana: art. 4 specyfikacji produktu; sekcja "Praktyki winiarskie - Maksymalna wydajność" jednolitego dokumentu.
5. Normy dotyczące uprawy winorośli oraz produkcji wina
Opis:
Bardziej szczegółowo określono warunki uprawy w winnicach (gleba, stanowisko, ekspozycja, gęstość nasadzeń, systemy prowadzenia i metody przycinania).
Uzasadnienie:
Zmieniono strukturę specyfikacji, aby dostosować ją do sposobu sporządzania nowych specyfikacji. Nie wprowadzono żadnych zmian w pierwotnej wersji. Określono również normy dotyczące produkcji wina dla nowych rodzajów, a także poprawiono organizację obowiązujących norm.
Części, których dotyczy zmiana: art. 4 i 5 specyfikacji produktu.
6. Rozszerzenie obszaru produkcji, przetwarzania i dojrzewania wina
Opis:
Obszar produkcji, przetwarzania i dojrzewania wina rozszerzono o następujące gminy w prowincji Asti: Viarigi, Montemagno, Casorzo, Grazzano Badoglio, Moncalvo, Penango, Calliano, Tonco, Scandeluzza e Montiglio Monferrato i Robella d'Asti.
Uzasadnienie:
Terytorium Basso Monferrato [dolnego Monferrato] obejmuje północną część obecnych prowincji Alessandria i Asti i może być uważane za obszar jednorodny. Prowincja Alessandria obejmowała dawniej dużą część gmin położonych na północ od Asti - aż do 1935 roku, kiedy to dekretem królewskim utworzono prowincję Asti (diecezja Casale Monferrato nadal obejmuje obszar Asti stanowiący część Basso Monferrato). Granica administracyjna w rzeczywistości podzieliła jednorodną strefę na dwie części, przez co gospodarstwa prowadzące działalność w gminach prowincji Asti posiadały winnice w prowincji Alessandria lub odwrotnie i w związku z tym były zobowiązane do stosowania odpowiednich nazw. Niniejsza zmiana ma na celu włączenie do obszaru produkcji wina grupy gmin w prowincji Asti, zapewniając w ten sposób gospodarstwom położonym po drugiej stronie granicy z Alessandrią możliwość produkcji wina z winogron wyprodukowanych na obszarze produkcji.
Części, których dotyczy zmiana: art. 5 specyfikacji produktu; sekcja "Wymogi dodatkowe" jednolitego dokumentu.
7. Zmiana cech charakterystycznych w momencie wprowadzenia do obrotu "Grignolino del Monferrato Casalese"
Opis:
Zmieniono cechy charakterystyczne rodzaju "Grignolino del Monferrato Casalese" w momencie wprowadzania do obrotu i dodano deskryptory dla nowych rodzajów Riserva i Vigna.
Uzasadnienie:
Analiza win na przestrzeni ostatnich 5 lat wykazała konieczność dokonania zmian parametrów dotyczących wprowadzania do obrotu, a w szczególności zwiększenia minimalnej całkowitej objętościowej zawartości alkoholu z 11,00 % do 12,00 % oraz ograniczenia minimalnej kwasowości ogólnej z 5,5 g/l do 4,5 g/l. Niektóre z parametrów są bardziej restrykcyjne w przypadku rodzajów Riserva i Vigna.
Części, których dotyczy zmiana: art. 6 specyfikacji produktu; sekcja "Opis wina lub win" jednolitego dokumentu.
8. Pakowanie i etykietowanie
Opis:
Określono niektóre przepisy dotyczące etykietowania, a także dodano metody pakowania i systemy zamykania.
Uzasadnienie:
Poprzednia wersja specyfikacji produktu nie zawierała przepisów dotyczących etykietowania. Zostały one opracowane i uwzględnione w ramach niniejszej zmiany.
Części, których dotyczy zmiana: art. 7 specyfikacji produktu.
9. Związek ze środowiskiem
Opis:
Zaktualizowano artykuł dotyczący związku ze środowiskiem.
Uzasadnienie:
Ustęp zmieniono w oparciu o dokonane zmiany.
Części, których dotyczy zmiana: art. 8 specyfikacji produktu; sekcja "Związek ze środowiskiem" jednolitego dokumentu.
10. Aktualizacja artykułu dotyczącego organu kontrolnego.
Opis:
Zaktualizowano artykuł dotyczący organu kontrolnego.
Uzasadnienie:
Dodano odniesienia do aktów prawnych.
Części, których dotyczy zmiana: art. 10 specyfikacji produktu.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2022.75.16 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Publikacja informacji dotyczącej zatwierdzenia standardowej zmiany w specyfikacji produktu objętego nazwą pochodzenia w sektorze wina, o której to zmianie mowa w art. 17 ust. 2 i 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/33 |
| Data aktu: | 16/02/2022 |
| Data ogłoszenia: | 16/02/2022 |