INFORMACJA DOTYCZĄCA ZATWIERDZENIA STANDARDOWEJ ZMIANY
"Grignolino del Monferrato Casalese"
PDO-IT-A1187-AM02
Data przekazania informacji: 22 listopada 2021 r.
OPIS I UZASADNIENIE ZATWIERDZONEJ ZMIANY
1. Dodatnie określeń Riserva, Vigna i Riserva Vigna
Opis:
Do istniejącego rodzaju wina "Grignolino del Monferrato Casalese" Rosso (czerwone) dodano określenia Riserva, Vigna i Riserva Vigna.
Uzasadnienie:
Określenie Riserva dodano, aby odnowić tę nazwę pochodzenia, eksponując "wyrafinowaną i dojrzałą" wersję wina, które cieszyło się doskonałą reputacją w przeszłości. Ponadto analiza wskazała na bogatą strukturę i potencjał leżakowania tej odmiany.
Części, których dotyczy zmiana: wszystkie artykuły specyfikacji produktu; sekcje "Opis wina lub win", "Maksymalna wydajność" oraz "Związek produktu z obszarem geograficznym" jednolitego dokumentu.
2. Zmiana mieszanki odmian
Opis:
Zmieniono brzmienie przepisu z "Grignolino: co najmniej 90 %; Freisa: co najmniej 10 %" na "Grignolino: co najmniej 95 %; Freisa i Barbera, osobno lub w połączeniu: co najmniej 5 %".
Uzasadnienie:
Przez wiele lat standardową praktyką w winnicach była uprawa jednej odmiany winorośli. Tendencja ta dotyczy również odmiany Grignolino, która stanowi 100 % winorośli w prawie wszystkich winnicach. Z uwagi jednak na występowanie chorób, takich jak Esca i mikroplazma żółknięcia dorée winorośli, które co roku powodują śmierć pewnej liczby roślin, w winnicach można znaleźć niewielki odsetek - łącznie nie więcej niż 5 % - odmian Barbera lub Freisa, ponieważ są one w stanie lepiej konkurować z dorosłymi roślinami, ale przede wszystkim dlatego, że dobrze nadają się do mieszania z winogronami Grignolino na potrzeby produkcji wina.
Części, których dotyczy zmiana: art. 2 specyfikacji produktu; sekcja "Związek z obszarem geograficznym" jednolitego dokumentu.
3. Zmiana obszaru produkcji
Opis:
Obszar produkcji został nieznacznie rozszerzony w wyniku połączenia gminy Cuccaro Monferrato z inną gminą i zmiany jej nazwy na Lu e Cuccaro Monferrato.
Uzasadnienie:
Od dnia 1 lutego 2019 r. gminy Lu Monferrato i Cuccaro Monferrato zostały połączone w jedną gminę o nazwie Lu e Cuccaro Monferrato.
Nie wydaje się, aby istniały jakiekolwiek uzasadnione powody, dla których nie włączono leżącej na południowo- wschodnim krańcu obszaru gminy Lu Monferrato do obszaru produkcyjnego DOC w chwili jego ustanowienia w 1974 r. Terytorium to nie tylko przylega do pozostałej części tego obszaru, ale panują na nim również takie same warunki: geomorfologiczne, litologiczne i klimatyczne. W Lu Monferrato tradycyjnie produkowano winogrona i wino Grignolino, co znajduje szerokie potwierdzenie w danych historycznych. W związku z tym podjęto decyzję o zastosowaniu nazwy nowej gminy, aby zrekompensować brak Lu Monferrato w poprzedniej wersji specyfikacji produktu. Jest to niewielkie terytorium o właściwościach glebowych zbliżonych do właściwości obszaru produkcyjnego.
Części, których dotyczy zmiana: art. 3 specyfikacji produktu; sekcja "Wyznaczony obszar geograficzny" jednolitego dokumentu.
4. Zmiana i wdrożenie wydajności oraz minimalnej naturalnej objętościowej zawartości alkoholu
Opis:
Zmieniono wydajność oraz minimalną naturalną objętościową zawartość alkoholu w odniesieniu do wina Grignolino del Monferrato Casalese.
Uzasadnienie:
Po uwzględnieniu danych dotyczących produkcji oraz analiz produktów z ostatnich 5 lat, zmianę uznaje się za konieczną, biorąc również pod uwagę zmiany warunków pogodowych powodujące naturalny wzrost zawartości cukru. Zbiory winogron z hektara są również bardzo niskie, a połączenie wydajności z hektara z wydajnością przetwarzania oznacza, że produkcja Grignolino del Monferrato Casalese wynosi 4 500 litrów z hektara, co stanowi nie tylko najniższy wynik w regionie Piemontu, ale również nie odzwierciedla realiów produkcji. Biorąc pod uwagę, że gleby Monferrato Casalese nie są narażone na deficyt wody ze względu na większą zawartość mułu i gliny, rzeczywista produkcja z hektara i stosunek wielkości zbiorów do wielkości produkcji wina z pewnością nie mogą być niższe niż te proponowane w zmianie specyfikacji, stąd proponowane dostosowanie.
Części, których dotyczy zmiana: art. 4 specyfikacji produktu; sekcja "Praktyki winiarskie - Maksymalna wydajność" jednolitego dokumentu.
5. Normy dotyczące uprawy winorośli oraz produkcji wina
Opis:
Bardziej szczegółowo określono warunki uprawy w winnicach (gleba, stanowisko, ekspozycja, gęstość nasadzeń, systemy prowadzenia i metody przycinania).
Uzasadnienie:
Zmieniono strukturę specyfikacji, aby dostosować ją do sposobu sporządzania nowych specyfikacji. Nie wprowadzono żadnych zmian w pierwotnej wersji. Określono również normy dotyczące produkcji wina dla nowych rodzajów, a także poprawiono organizację obowiązujących norm.
Części, których dotyczy zmiana: art. 4 i 5 specyfikacji produktu.
6. Rozszerzenie obszaru produkcji, przetwarzania i dojrzewania wina
Opis:
Obszar produkcji, przetwarzania i dojrzewania wina rozszerzono o następujące gminy w prowincji Asti: Viarigi, Montemagno, Casorzo, Grazzano Badoglio, Moncalvo, Penango, Calliano, Tonco, Scandeluzza e Montiglio Monferrato i Robella d'Asti.
Uzasadnienie:
Terytorium Basso Monferrato [dolnego Monferrato] obejmuje północną część obecnych prowincji Alessandria i Asti i może być uważane za obszar jednorodny. Prowincja Alessandria obejmowała dawniej dużą część gmin położonych na północ od Asti - aż do 1935 roku, kiedy to dekretem królewskim utworzono prowincję Asti (diecezja Casale Monferrato nadal obejmuje obszar Asti stanowiący część Basso Monferrato). Granica administracyjna w rzeczywistości podzieliła jednorodną strefę na dwie części, przez co gospodarstwa prowadzące działalność w gminach prowincji Asti posiadały winnice w prowincji Alessandria lub odwrotnie i w związku z tym były zobowiązane do stosowania odpowiednich nazw. Niniejsza zmiana ma na celu włączenie do obszaru produkcji wina grupy gmin w prowincji Asti, zapewniając w ten sposób gospodarstwom położonym po drugiej stronie granicy z Alessandrią możliwość produkcji wina z winogron wyprodukowanych na obszarze produkcji.
Części, których dotyczy zmiana: art. 5 specyfikacji produktu; sekcja "Wymogi dodatkowe" jednolitego dokumentu.
7. Zmiana cech charakterystycznych w momencie wprowadzenia do obrotu "Grignolino del Monferrato Casalese"
Opis:
Zmieniono cechy charakterystyczne rodzaju "Grignolino del Monferrato Casalese" w momencie wprowadzania do obrotu i dodano deskryptory dla nowych rodzajów Riserva i Vigna.
Uzasadnienie:
Analiza win na przestrzeni ostatnich 5 lat wykazała konieczność dokonania zmian parametrów dotyczących wprowadzania do obrotu, a w szczególności zwiększenia minimalnej całkowitej objętościowej zawartości alkoholu z 11,00 % do 12,00 % oraz ograniczenia minimalnej kwasowości ogólnej z 5,5 g/l do 4,5 g/l. Niektóre z parametrów są bardziej restrykcyjne w przypadku rodzajów Riserva i Vigna.
Części, których dotyczy zmiana: art. 6 specyfikacji produktu; sekcja "Opis wina lub win" jednolitego dokumentu.
8. Pakowanie i etykietowanie
Opis:
Określono niektóre przepisy dotyczące etykietowania, a także dodano metody pakowania i systemy zamykania.
Uzasadnienie:
Poprzednia wersja specyfikacji produktu nie zawierała przepisów dotyczących etykietowania. Zostały one opracowane i uwzględnione w ramach niniejszej zmiany.
Części, których dotyczy zmiana: art. 7 specyfikacji produktu.
9. Związek ze środowiskiem
Opis:
Zaktualizowano artykuł dotyczący związku ze środowiskiem.
Uzasadnienie:
Ustęp zmieniono w oparciu o dokonane zmiany.
Części, których dotyczy zmiana: art. 8 specyfikacji produktu; sekcja "Związek ze środowiskiem" jednolitego dokumentu.
10. Aktualizacja artykułu dotyczącego organu kontrolnego.
Opis:
Zaktualizowano artykuł dotyczący organu kontrolnego.
Uzasadnienie:
Dodano odniesienia do aktów prawnych.
Części, których dotyczy zmiana: art. 10 specyfikacji produktu.
Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.
09.05.2025Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.
06.05.2025Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2025 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie dotyczy nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.
06.05.2025W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2022.75.16 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Publikacja informacji dotyczącej zatwierdzenia standardowej zmiany w specyfikacji produktu objętego nazwą pochodzenia w sektorze wina, o której to zmianie mowa w art. 17 ust. 2 i 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/33 |
Data aktu: | 16/02/2022 |
Data ogłoszenia: | 16/02/2022 |