Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 8 czerwca 2021 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji w następstwie wniosku złożonego przez Finlandię - EGF/2020/007 FI/Finnair (COM(2021)0227 - C9-0162/2021 - 2021/0116(BUD))

Uruchomienie Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji w następstwie wniosku złożonego przez Finlandię - EGF/2020/007 FI/Finnair

P9_TA(2021)0268

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 8 czerwca 2021 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji w następstwie wniosku złożonego przez Finlandię - EGF/2020/007 FI/Finnair (COM(2021)0227 - C9-0162/2021 - 2021/0116(BUD))

(2022/C 67/26)

(Dz.U.UE C z dnia 8 lutego 2022 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając wniosek Komisji przedłożony Parlamentowi Europejskiemu i Radzie (COM(2021)0227 - C9-0162/2021),

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1309/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (2014-2020) i uchylenia rozporządzenia (WE) nr 1927/2006 1  ("rozporządzenie w sprawie EFG"),

- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 2 , w szczególności jego art. 8,

- uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 16 grudnia 2020 r. między Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 3  (porozumienie międzyinstytucjonalne z 16 grudnia 2020 r.), w szczególności jego pkt 9,

- uwzględniając opinię przedstawioną przez Komisję Zatrudnienia i Spraw Socjalnych,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A9-0186/2021),

A. mając na uwadze, że Unia opracowała instrumenty ustawodawcze i budżetowe w celu udzielenia dodatkowego wsparcia pracownikom dotkniętym skutkami istotnych zmian w strukturze światowego handlu lub światowego kryzysu finansowego i gospodarczego oraz z myślą o ułatwieniu im powrotu na rynek pracy; mając na uwadze, że pomoc ta przybiera postać wsparcia finansowego udzielanego pracownikom i przedsiębiorstwom, dla których pracowali;

B. mając na uwadze, że Finlandia złożyła wniosek EGF/2020/007 FI/Finnair o wkład finansowy z Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (EFG) w następstwie 508 zwolnień 4  w przedsiębiorstwie Finnair Oyj i u jednego podwykonawcy 5  w regionie Helsinki-Uusimaa (FI1B) na poziomie NUTS 2 w Finlandii w okresie odniesienia dla wniosku od 25 sierpnia do 25 grudnia 2020 r.;

C. mając na uwadze, że 6 maja 2021 r. Komisja przyjęła wniosek w sprawie decyzji dotyczącej uruchomienia EFG w celu wsparcia powrotu na rynek pracy 500 beneficjentów docelowych, tzn. pracowników zwolnionych w sektorze gospodarki sklasyfikowanym w dziale 51 NACE Rev. 2 (Transport lotniczy);

D. mając na uwadze, że wniosek dotyczy 504 pracowników zwolnionych w przedsiębiorstwie Finnair Oyj oraz czterech pracowników zwolnionych u jednego podwykonawcy w Finlandii;

E. mając na uwadze, że wniosek jest oparty na kryterium interwencji przewidzianym w art. 4 ust. 1 lit. a) rozporządzenia w sprawie EFG, zgodnie z którym wymagane jest zwolnienie co najmniej 500 pracowników w czteromiesięcznym okresie odniesienia w przedsiębiorstwie działającym w państwie członkowskim;

F. mając na uwadze, że Komisja przyznała, iż kryzys zdrowotny związany z COVID-19 doprowadził do kryzysu gospodarczego, i zaapelowała o wdrożenie planu odbudowy NextGenerationEU, w którym podkreślono kluczową rolę EFG w udzielaniu pomocy zwolnionym pracownikom;

G. mając na uwadze, że pandemia COVID-19 spowodowała ogromny wstrząs w przemyśle lotniczym z powodu ograniczeń w podróżowaniu oraz doprowadziła do spadku międzynarodowego ruchu lotniczego o 98,9 % w kwietniu 2020 r. w porównaniu z kwietniem 2019 r. 6 , a dochody z jednego pasażerokilometra w czerwcu 2020 r. były w całej branży o 86,5 % niższe niż w czerwcu 2019 r. 7 ;

H. mając na uwadze, że liczba pasażerów na trasach międzynarodowych spadła w 2020 r. o 75,6 % w porównaniu z 2019 r.; mając na uwadze, że według prognoz ruchu pasażerskiego na świecie opracowanych przez Zrzeszenie Międzynarodowego Transportu Lotniczego powrót do poziomu sprzed kryzysu zajmie branży lotniczej od 3 do 4 lat;

I. mając na uwadze, że jest to jedno z pierwszych uruchomień EFG z powodu kryzysu związanego z COVID-19 po przyjęciu przez Parlament rezolucji z 18 czerwca 2020 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (EGF/2020/000 TA 2020 - pomoc techniczna z inicjatywy Komisji) 8 , w której Parlament stwierdził, że EFG może zostać uruchomiony w celu wsparcia pracowników definitywnie zwolnionych i osób samozatrudnionych w kontekście globalnego kryzysu wywołanego COVID-19 bez wprowadzania zmian do rozporządzenia (UE) nr 1309/2013;

J. mając na uwadze, że przed wybuchem pandemii przedsiębiorstwo Finnair miało solidne wyniki finansowe, liczba przewożonych pasażerów wzrosła o 10,3 % w 2019 r., a jego przychody wzrosły o 9,2 % w 2019 r., osiągając 3097 mln EUR w porównaniu z 2836 mln EUR w 2018 r.;

K. mając na uwadze, że ograniczenia obowiązujące zarówno w Finlandii, jak i w innych państwach w poważny sposób wpłynęły na działania realizowane przez Finnair, w szczególności w kontekście lotów międzynarodowych i międzykontynentalnych. mając na uwadze, że ruch lotniczy jest ważnym środkiem transportu łączącym obszary oddalone, takie jak Finlandia, z resztą świata;

L. mając na uwadze, że lotnisko w Helsinkach jest głównym węzłem lotniczym, a Finnair jest głównym przewoźnikiem między Europą a Azją, oraz że w styczniu 2020 r. liczba pasażerów do Chin wzrosła o 58 % w porównaniu ze styczniem 2019 r.; mając na uwadze, że w lutym 2020 r. liczba pasażerów gwałtownie spadła o 73 % z powodu epidemii;

M. mając na uwadze, że liczba pasażerów przewożonych przez Finnair spadła o 76,2 %, a przychody Finnair w 2020 r. spadły o 73,2 % w porównaniu z 2019 r., co doprowadziło do powstania straty operacyjnej w wysokości 464,5 mln EUR w 2020 r. 9 ; mając na uwadze, że aby zaradzić sytuacji kryzysowej, przedsiębiorstwo Finnair musiało ograniczyć koszty - poczyniono oszczędności pod względem kosztów związanych z nieruchomościami, leasingiem statków powietrznych, IT (cyfryzacja i automatyzacja procesów obsługi klienta), sprzedażą i dystrybucją, jak również ograniczono koszty administracyjne i struktury wynagrodzeń; mając na uwadze, że doprowadziło to do likwidacji 700 miejsc pracy 10  i prawie wszystkich pracowników wysłano na przymusowy urlop przez część roku, przy czym w 2021 r. stan taki utrzymuje się w odniesieniu do dużej części siły roboczej;

N. mając na uwadze, że długoterminowym celem Finnair jest osiągnięcie neutralności emisyjnej do 2045 r. oraz redukcja emisji netto o 50 % do końca 2025 r. w porównaniu z poziomem z 2019 r. 11 , a także mając na uwadze, że zdaniem przedsiębiorstwa nadal czyni ono postępy w zakresie działań na rzecz zrównoważonego rozwoju również w czasie pandemii, gdyż inwestuje w zrównoważone biopaliwa;

O. mając na uwadze, że wkład sektora lotnictwa w gospodarkę Finlandii jest znaczny i stanowi 3,2 % całkowitego PKB 12 , a także mając na uwadze, że zwolnienia w największym przedsiębiorstwie lotniczym w tym kraju - Finnair - mają poważny wpływ na region Helsinki-Uusimaa i na gospodarkę krajową;

P. mając na uwadze, że w 2020 r. w sektorze lotnictwa w Finlandii zatrudnionych było 42 000 osób (23 000 bezpośrednich i 19 000 pośrednich miejsc pracy), a zwolnienia te będą miały poważny wpływ na gospodarkę kraju; mając na uwadze, że liczba bezrobotnych poszukujących pracy w regionie Helsinki-Uusimaa, którego dotyczą zwolnienia, wzrosła o 0,8 punktu procentowego, z 6,4 % w 2019 r. do 7,2 % w 2020 r.;

Q. mając na uwadze, że ze względu na rosnące bezrobocie wynikające z kryzysu ponowne zatrudnienie byłych pracowników Finnair może stanowić wyzwanie;

R. mając na uwadze, że Komisja oświadczyła, że kryzys zdrowotny doprowadził do kryzysu gospodarczego, określiła plan naprawy gospodarczej i podkreśliła rolę EFG jako narzędzia stosowanego w sytuacjach nadzwyczajnych 13 ;

1. zgadza się z Komisją, że warunki wymienione w art. 4 ust. 2 rozporządzenia w sprawie EFG zostały spełnione i że Finlandia ma prawo do wkładu finansowego w wysokości 1 752 360 EUR na mocy tego rozporządzenia, co stanowi 60 % łącznych kosztów wynoszących 2 920 600 EUR, na które składają się wydatki na zindywidualizowane usługi w wysokości 2 730 600 EUR oraz wydatki na działania przygotowawcze, działania w zakresie zarządzania, dostarczania i upowszechniania informacji oraz działania w zakresie kontroli i sprawozdawczości w wysokości 190 000 EUR;

2. zauważa, że władze fińskie złożyły wniosek 30 grudnia 2020 r. oraz że Komisja zakończyła ocenę wniosku 6 maja 2021 r. i przekazała ją Parlamentowi tego samego dnia; ubolewa, że w obecnych okolicznościach ocena Komisji trwała tak długo;

3. zauważa, że spełniono wszystkie wymogi proceduralne;

4. zauważa, że wniosek dotyczy w sumie 508 pracowników zwolnionych w przedsiębiorstwie Finnair Oyj oraz u jednego podwykonawcy; ponadto zauważa, że Finlandia oczekuje, iż 500 spośród wszystkich kwalifikujących się beneficjentów skorzysta ze środków pomocowych (docelowi beneficjenci);

5. zwraca uwagę, że zgodnie z oczekiwaniami społeczne skutki zwolnień mają być znaczne w przypadku pracowników w regionie Helsinki-Uusimaa, gdzie Finnair ma swoją bazę operacyjną i gdzie liczba bezrobotnych poszukujących pracy wzrosła o 22,5 % od lutego do kwietnia 2020 r. i o 0,8 punktu procentowego w latach 2019-2020 14 , co prowadzi do niekorzystnych perspektyw, jeżeli chodzi o ponowne zatrudnienie zwolnionych pracowników; zauważa w związku z tym pozytywny fakt, że zwolnieni pracownicy mogliby skorzystać z dostosowanego do indywidualnych potrzeb poradnictwa i wsparcia w poszukiwaniu pracy, a także z dostosowanego do potrzeb podnoszenia kwalifikacji i przekwalifikowywania, aby zwiększyć swoje szanse na ponowne zatrudnienie;

6. podkreśla, że wszyscy pracownicy, bez dyskryminacji i niezależnie od narodowości, muszą być integrowani i wspierani ze środków przewidzianych w tym projekcie EFG;

7. zauważa, że 44 % osób kwalifikujących się to kobiety, a grupa wiekowa, która ucierpiała najbardziej, to 30-54 lata; zauważa, że druga co do wielkości grupa wiekowa to 55-64 lata (28,2 %) oraz że może ona borykać się z dodatkowymi wyzwaniami związanymi z ponowną integracją na rynku pracy;

8. zauważa, że Finlandia rozpoczęła świadczenie zindywidualizowanych usług na rzecz beneficjentów objętych pomocą 21 października 2020 r. oraz że okres kwalifikowalności do uzyskania wkładu finansowego z EFG będzie zatem trwał od 21 października 2020 r. do 30 grudnia 2022 r.;

9. przypomina, że zindywidualizowane usługi, które mają zostać zapewnione pracownikom i osobom prowadzącym działalność na własny rachunek, obejmują następujące działania: coaching i inne działania przygotowawcze, usługi związane z zatrudnieniem i biznesem, szkolenia, dopłaty do wynagrodzenia, dotacje na rozpoczęcie działalności oraz dodatki na podróż, zakwaterowanie i przeprowadzkę; z zadowoleniem przyjmuje zapewnienie beneficjentom szkoleń w zakresie kwalifikacji zawodowych, w tym kursów, np. w takich dziedzinach jak sztuczna inteligencja, bezpieczeństwo cyfrowe i robotyka; ponadto z zadowoleniem przyjmuje wykorzystanie przez Finlandię dotacji do wynagrodzeń w celu zmniejszenia kosztów wynagrodzeń beneficjentów, a także dotacji na rozpoczęcie działalności, aby wspierać podejmowanie działalności gospodarczej, ale przypomina, że wsparcie to powinno być uzależnione od aktywnego uczestnictwa beneficjentów w szkoleniach oraz od aktywnego poszukiwania przez nich pracy;

10. zauważa, że Finlandia zaczęła ponosić wydatki administracyjne w zakresie wdrażania EFG 21 października 2020 r. oraz że wydatki na działania przygotowawcze, działania w zakresie zarządzania, działania w zakresie dostarczania i upowszechniania informacji oraz działania w zakresie kontroli i sprawozdawczości kwalifikują się zatem do przyznania wkładu finansowego z EFG od 21 października 2020 r. do 30 czerwca 2023 r.;

11. wyraża zadowolenie, że Finlandia opracowała skoordynowany pakiet zindywidualizowanych usług w drodze konsultacji z grupą roboczą; podkreśla, że działania przygotowawcze obejmowały spotkania z przedstawicielami Ośrodka Rozwoju Gospodarczego, Ośrodka Transportu i Ośrodka Środowiska oraz Biura Zatrudnienia i Biura Rozwoju Gospodarczego z Uusimaa, przedsiębiorstwa Finnair i związków zawodowych, mianowicie Ilmailualan Unioni (IAU), Finnairin insinoorit ja ylemmat toimihenkilot (FINTO), Auto ja Kuljetusalan Tydntekijaliitto ry (AKT) oraz Trade Union Pro;

12. podkreśla, że władze Finlandii potwierdziły, iż działania kwalifikowalne nie są objęte pomocą z innych funduszy lub instrumentów finansowych Unii;

13. przypomina, że pomoc z EFG nie może zastępować działań, za które na mocy prawa krajowego lub umów zbiorowych odpowiedzialne są przedsiębiorstwa;

14. zdecydowanie popiera fakt, że w latach 2021-2027 EFG będzie nadal okazywał solidarność, przesuwając jednocześnie punkt ciężkości z przyczyn restrukturyzacji na jej skutki; z zadowoleniem przyjmuje, że zgodnie z nowymi zasadami dekarbonizacja będzie również powodem, dla którego wnioskodawcy będą mogli ubiegać się o wsparcie.

15. zatwierdza decyzję załączoną do niniejszej rezolucji;

16. zobowiązuje swojego przewodniczącego do podpisania wraz z przewodniczącym Rady niniejszej decyzji i zapewnienia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;

17. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji wraz z załącznikiem Radzie i Komisji.

ZAŁĄCZNIK

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY

w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji w następstwie wniosku złożonego przez Finlandię - EGF/2020/007 FI/Finnair

(Tekst tego załącznika nie został powtórzony w tym miejscu, ponieważ odpowiada on końcowej wersji decyzji (UE) 2021/1023.)

1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 855.
2 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 11.
3 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 28.
4 W rozumieniu art. 3 rozporządzenia w sprawie EFG.
5 Centrum logistyczne Finland Oy w regionie Helsinki-Uusimaa.
6 ATAG. 2020 Aviation Benefits Beyond Borders [Korzyści z lotnictwa ponad granicami, 2020 r.]: https://aviationbenefits.org/media/167517/aw-oct-final-atag_abbb-2020-publication-digital.pdf
7 IATA: Analiza rynku pasażerskiego ruchu lotniczego, czerwiec 2020 r.: https://www.iata.org/en/iata-repository/publications/economic-reports/air-passenger-monthly-analysis-june-20202/
8 Teksty przyjęte, P9_TA(2020)0141.
10 News | Finnair
11 News | Finnair
12 Air Transport Action Group (ATAG), Aviation Benefits Beyond Borders [Korzyści z lotnictwa ponad granicami]: https://aviationbenefits.org/downloads/aviation-benefits-beyond-borders-2020/
13 COM(2020)0442.
14 Finland's statistical database [fińska baza danych statystycznych] https://pxnet2.stat.fi/PXWeb/pxweb/en/StatFin/.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2022.67.177

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 8 czerwca 2021 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji w następstwie wniosku złożonego przez Finlandię - EGF/2020/007 FI/Finnair (COM(2021)0227 - C9-0162/2021 - 2021/0116(BUD))
Data aktu: 08/06/2021
Data ogłoszenia: 08/02/2022