1. W dniu 9 listopada 2022 r. Komisja przedłożyła wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego Instrument wsparcia dla Ukrainy na 2023 r. (pomoc makrofinansowa +) (instrument MFA+) 1 . Ogólnym celem instrumentu MFA+ jest zapewnienie krótkoterminowej pomocy finansowej w sposób przewidywalny, ciągły, uporządkowany i terminowy, finansowanie odbudowy i - w stosownych przypadkach - wstępne wsparcie na rzecz powojennej rekonstrukcji w celu wsparcia Ukrainy na drodze do integracji europejskiej.
2. Parlament Europejski przyjął swoje stanowisko w sprawie instrumentu MFA+ w pierwszym czytaniu podczas sesji plenarnej w dniu 24 listopada 2022 r. 2 , bez żadnych poprawek do wniosku Komisji.
3. Grupa Robocza Radców Finansowych przeanalizowała proponowany instrument MFA+ na posiedzeniach w dniach 15 listopada 2022 i 8 grudnia 2022 r. i uzgodniła wprowadzenie zmian do wniosku Komisji 3 .
4. W dniu 9 grudnia 2022 r. Komitet Stałych Przedstawicieli zatwierdził stanowisko Rady w pierwszym czytaniu i zaproponował, by Rada je przyjęła.
5. Rada przyjęła swoje stanowisko w pierwszym czytaniu w dniu 10 grudnia 2022 r. zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą określoną w art. 294 TFUE 4 .
II. CEL
6. Rozporządzenie (UE, Euratom) 2020/2093 5 (rozporządzenie w sprawie WRF) nie pozwala obecnie na pokrycie zobowiązań finansowych z tytułu pożyczek udzielanych w ramach instrumentu MFA+. Dlatego wniosek dotyczący instrumentu MFA+ był częścią pakietu wniosków dotyczących finansowania wsparcia dla Ukrainy, który obejmuje też wniosek Komisji dotyczący rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie w sprawie WRF 6 oraz wniosek Komisji w sprawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE, Euratom) 2018/1046 w odniesieniu do ustanowienia zróżnicowanej strategii finansowania jako ogólnej metody zaciągania pożyczek 7 .
Ponieważ nie wygląda na to, by proponowaną zmianę w rozporządzeniu w sprawie WRF udało się przyjąć na tyle wcześnie, aby umożliwić pokrycie zobowiązań finansowych z tytułu pożyczek w ramach instrumentu MFA+ zgodnie z wnioskiem Komisji, należy znaleźć inne rozwiązanie, które pozwoliłoby na szybkie wypłaty środków na rzecz Ukrainy.
7. Dobrowolne wkłady państw członkowskich w formie gwarancji uznano za odpowiednie narzędzie w celu zapewnienia ochrony umożliwiającej operacje zaciągania i udzielania pożyczek w ramach instrumentu MFA+. Gwarancje państw członkowskich stanowiłyby odpowiednie zabezpieczenie zapewniające zdolność Unii do spłaty pożyczek zaciągniętych w celu sfinansowania udzielanych pożyczek. Takie dobrowolne gwarancje przestałyby być uruchamiane na wezwanie z dniem rozpoczęcia stosowania zmiany rozporządzenia w sprawie WRF lub zastępującego go rozporządzenia, stanowiących, że pożyczki w ramach instrumentu MFA+ są gwarantowane w ramach budżetu Unii poza pułapami WRF i do wysokości pułapów, o których mowa w art. 3 ust. 1 i 2 decyzji (UE, Euratom) 2020/2053.
III. ANALIZA STANOWISKA RADY W PIERWSZYM CZYTANIU
8. Rada wprowadziła zmiany w art. 4 i dodała dwa nowe artykuły 5 i 6. Uzasadnienie zmian wyjaśniono w nowych motywach 30-36.
a) Wsparcie dostępne w ramach instrumentu (art. 4)
9. Wsparcie w ramach instrumentu MFA+ byłoby udostępniane stopniowo, w miarę wprowadzania w życie gwarancji udzielanych przez państwa członkowskie, bez przekraczania przy tym kwot objętych tymi umowami w sprawie gwarancji. Wymóg stopniowego udostępniania przestałby jednak obowiązywać od dnia rozpoczęcia stosowania zmiany rozporządzenia w sprawie WRF lub zastępującego go rozporządzenia, stanowiących, że pożyczki w ramach instrumentu MFA+ są gwarantowane w ramach budżetu Unii poza pułapami WRF i do wysokości pułapów, o których mowa w art. 3 ust. 1 i 2 decyzji (UE, Euratom) 2020/2053.
b) Gwarancje udzielane przez państwa członkowskie (art. 5 i 6)
10. Art. 5 przewiduje możliwość udzielania przez państwa członkowskie nieodwołalnych, bezwarunkowych gwarancji uruchamianych na żądanie, na łączną kwotę nieprzekraczającą 18 mld EUR w odniesieniu do wsparcia w ramach instrumentu MFA+ w formie pożyczek. Względny udział wkładu państw członkowskich odpowiadałby kluczowi DNB.
11. W art. 6 określono główne cechy umów w sprawie gwarancji, które mają zostać zawarte między Komisją a państwami członkowskimi.
IV. PODSUMOWANIE
12. Stanowisko Rady w pierwszym czytaniu, przy utrzymaniu brzmienia pierwotnego wniosku Komisji, zawiera dodatkowe elementy, które umożliwiałyby szybką wypłatę wsparcia finansowego Ukrainie, zarówno do czasu przyjęcia odpowiedniej zmiany WRF, jak i od dnia rozpoczęcia stosowania takiej zmiany.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2022.476.27 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 4/2022 w pierwszym czytaniu z myślą o przyjęciu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego instrument wsparcia dla Ukrainy na 2023 r. (pomoc makrofinansowa +) |
| Data aktu: | 15/12/2022 |
| Data ogłoszenia: | 15/12/2022 |