Zawiadomienie Komisji w sprawie stosowania wymogów dotyczących ekoprojektu w zakresie sprawności zasilaczy w serwerach i produktach do przechowywania danych oraz wymogów dotyczących ekoprojektu w zakresie sprawności źródła zasilania sprzętu do spawania

ZAWIADOMIENIE KOMISJI
w sprawie stosowania wymogów dotyczących ekoprojektu w zakresie sprawności zasilaczy w serwerach i produktach do przechowywania danych oraz wymogów dotyczących ekoprojektu w zakresie sprawności źródła zasilania sprzętu do spawania
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2022/C 469/03)

Rozporządzenie Komisji (UE) 2019/424 1  ustanawiające wymogi dotyczące ekoprojektu dla serwerów i produktów do przechowywania danych stosuje się od dnia 1 marca 2020 r. W szczególności pkt 1.1 załącznika II do tego rozporządzenia zawiera wymogi dotyczące minimalnej sprawności zasilaczy wykorzystywanych w serwerach i produktach do przechowywania danych. Pierwszy minimalny poziom sprawności określony w pkt 1.1.1 załącznika II wszedł w życie w dniu 1 marca 2020 r. Od dnia 1 stycznia 2023 r. zacznie obowiązywać bardziej rygorystyczna (w porównaniu z obecnie obowiązującymi wartościami) wartość minimalnej sprawności zasilaczy.

Rozporządzenie Komisji (UE) 2019/1784 2  ustanawiające wymogi dotyczące ekoprojektu dla sprzętu do spawania stosuje się od dnia 1 stycznia 2021 r. Pkt 1 załącznika II do rozporządzenia zawiera minimalne wymogi dotyczące sprawności źródła zasilania, którą należy osiągnąć dla sprzętu do spawania. Wymogi te będą stosowane od dnia 1 stycznia 2023 r.

Aby poprawić efektywność energetyczną zasilaczy serwerów i produktów do przechowywania danych oraz efektywność energetyczną źródeł zasilania urządzeń do spawania zgodnie z nowymi wymogami, producenci muszą zainstalować komponenty zawierające nowe płytki obwodów drukowanych. Te nowe płytki obwodów drukowanych są produkowane przy użyciu chipów półprzewodnikowych. Jednak ze względu na trwający światowy kryzys dostaw czipów półprzewodnikowych spowodowany pandemią COVID-19 producenci płytek obwodów drukowanych nie są w stanie zaspokoić rosnącego popytu. W związku z tym klienci borykają się z znacznie dłuższymi niż początkowo oczekiwano czasami realizacji dostaw tych istotnych komponentów.

Te wyjątkowe okoliczności uniemożliwiają producentom zapewnienie zgodności produktów, które mają zostać wprowadzone do obrotu od dnia 1 stycznia 2023 r., z nowymi wymogami w zakresie efektywności energetycznej. Znaczenie globalnego niedoboru czipów dla przemysłu wytwórczego zostało zilustrowane w ostatnich sprawozdaniach, w tym w Badaniu na temat czipów w Europie 3 , i było kluczowym czynnikiem napędzającym niedawny wniosek Komisji dotyczący europejskiego aktu w sprawie czipów. Oczekuje się, że sytuacja ta będzie miała charakter krótkoterminowy i powinna zostać w dużej mierze rozwiązana przed dniem 1 stycznia 2024 r.

Kilka państw członkowskich poinformowało Komisję, że zdaje sobie sprawę z trudności, z którymi musi zmierzyć się branża oraz wyraziło zrozumienie dla problemów związanych z wypełnieniem ich obowiązków. Do Komisji zwróciło się również kilka stowarzyszeń branżowych, aby zwrócić uwagę na problemy, które napotykają. Obejmuje to branże dostarczające produkty do szeregu kluczowych sektorów gospodarki, takich jak sektor przechowywania danych, bankowość i budownictwo.

Zgodność z prawodawstwem harmonizacyjnym UE, takim jak wymogi dotyczące ekoprojektu, jest monitorowana i egzekwowana poprzez nadzór rynku prowadzony przez organy nadzoru rynku państw członkowskich, zgodnie z art. 11 i art. 14-20 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1020 4  w sprawie nadzoru rynku i zgodności produktów.

W związku z problemami, jakie mogą napotkać producenci pragnący spełnić wymogi dotyczące ekoprojektu w zakresie efektywności energetycznej zasilaczy serwerów i produktów do przechowywania danych oraz efektywności energetycznej źródeł zasilania urządzeń do spawania, Komisja przedstawia szereg kwestii, które należy wziąć pod uwagę w kontekście egzekwowania tych obowiązków.

Po pierwsze należy zauważyć, że spoczywający na organach nadzoru rynku państw członkowskich obowiązek monitorowania zgodności jest ciągły i nie jest powiązany z żadną konkretną datą po wejściu w życie wymogów w dniu 1 stycznia 2023 r.

Po drugie, jeżeli chodzi o zapewnienie skutecznego nadzoru rynku, Komisja przypomina wymóg ustanowiony w art. 14 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2019/1020, zgodnie z którym organy nadzoru rynku muszą wykonywać swoje uprawnienia w sposób skuteczny i efektywny, zgodnie z zasadą proporcjonalności.

Komisja przypomina, że ani ona, ani poszczególne państwa członkowskie nie mają uprawnień do uchylenia jakichkolwiek wiążących terminów lub innych wymogów ustanowionych w przepisach Unii, chyba że terminy lub wymogi zostaną zmienione w drodze odpowiednich procedur.

Jednak przy egzekwowaniu prawa Unii państwa członkowskie muszą należycie uwzględnić zasadę proporcjonalności. W tym kontekście, gdy państwa członkowskie stosują prawo UE i wprowadzają w życie wymogi określone w odpowiednich rozporządzeniach, są proszone o uwzględnienie wszystkich następujących warunków:

- wykazane przez producentów wyjątkowe i nieprzewidziane okoliczności światowego kryzysu dostaw czipów półprzewodnikowych wywołane przez kryzys związany z COVID-19, które mogą uniemożliwić im terminowe spełnianie odpowiednich wymogów dotyczących ekoprojektu;

- ograniczony w czasie charakter tego problemu, biorąc pod uwagę stosunkowo krótki okres, w którym producenci mogliby nadal wprowadzać do obrotu produkty, które nie są zgodne z nowymi wymogami w zakresie efektywności energetycznej;

- konieczność utrzymania przez producentów możliwości wprowadzania ich produktów do obrotu, również w świetle znaczenia bezpieczeństwa dostaw produktów regulowanych dla funkcjonowania szeregu kluczowych sektorów gospodarki.

Jeżeli krajowe organy nadzoru rynku - zgodnie z tymi warunkami - nie będą egzekwować wymogów dotyczących ekopro- jektu w zakresie efektywności energetycznej zasilaczy serwerów i produktów do przechowywania danych oraz efektywności energetycznej źródeł zasilania urządzeń do spawania od dnia 1 stycznia 2023 r., Komisja powstrzyma się od wszczynania postępowań w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego, o ile taki brak egzekwowania nie wykracza poza to, co jest wymagane i jest ograniczony w czasie od dnia 1 stycznia 2023 r. do dnia 1 stycznia 2024 r.

Podejście to powinno mieć zastosowanie do wszystkich pojedynczych egzemplarzy modelu produktu wprowadzonych do obrotu we wskazanym okresie. Oznacza to również, że jeżeli po dniu 1 stycznia 2024 r. organy nadzoru rynku stwierdzą istnienie jednostki produktu niezgodnej z wymogami, która jednak została wprowadzona do obrotu przed tą datą, zastosowanie mają te same względy.

1 Rozporządzenie Komisji (UE) 2019/424 z dnia 15 marca 2019 r. ustanawiające wymogi dotyczące ekoprojektu dla serwerów i produktów do przechowywania danych zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE oraz zmieniające rozporządzenie Komisji (UE) nr 617/2013 (Dz.U. L 74 z 18.3.2019, s. 46).
2 Rozporządzenie Komisji (UE) 2019/1784 z dnia 1 października 2019 r. ustanawiające wymogi dotyczące ekoprojektu dla sprzętu do spawania na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE (Dz.U. L 272 z 25.10.2019, s. 121).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1020 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie nadzoru rynku i zgodności produktów oraz zmieniające dyrektywę 2004/42/WE oraz rozporządzenia (WE) nr 765/2008 i (UE) nr 305/2011 (Dz.U. L 169 z 25.6.2019, s. 1).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2022.469.17

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Zawiadomienie Komisji w sprawie stosowania wymogów dotyczących ekoprojektu w zakresie sprawności zasilaczy w serwerach i produktach do przechowywania danych oraz wymogów dotyczących ekoprojektu w zakresie sprawności źródła zasilania sprzętu do spawania
Data aktu: 09/12/2022
Data ogłoszenia: 09/12/2022