Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 7 kwietnia 2022 r. w sprawie nasilających się represji w Rosji, w tym Aleksieja Nawalnego (2022/2622(RSP))

P9_TA(2022)0125
Nasilające się represje w Rosji, w tym sprawa Aleksieja Nawalnego Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 7 kwietnia 2022 r. w sprawie nasilających się represji w Rosji, w tym Aleksieja Nawalnego (2022/2622(RSP))
(2022/C 434/12)

Parlament Europejski,

- uwzględniając swoje wcześniejsze rezolucje w sprawie Rosji,

- uwzględniając Kartę Narodów Zjednoczonych, Powszechną deklarację praw człowieka, europejską konwencję praw człowieka, Międzynarodowy pakt praw obywatelskich i politycznych oraz deklarację ONZ o obrońcach praw człowieka,

- uwzględniając konstytucję Federacji Rosyjskiej,

- uwzględniając oświadczenie wiceprzewodniczącego Komisji / wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa Josepa Borrella z 28 marca 2022 r. w sprawie niezależnego rosyjskiego dziennika "Nowaja Gazieta",

- uwzględniając wydane w imieniu UE 22 marca 2022 r. przez wysokiego przedstawiciela oświadczenie dotyczące decyzji o przedłużeniu motywowanej politycznie kary pozbawienia wolności Aleksieja Nawalnego o dodatkowe dziewięć lat,

- uwzględniając oświadczenie komisarz praw człowieka Rady Europy z 24 marca 2022 r., w którym wyraziła uznanie dla odwagi dziennikarzy i obrońców praw człowieka, w tym z Federacji Rosyjskiej i Białorusi,

- uwzględniając oświadczenie przedstawicielki Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie ds. wolności mediów z 3 marca 2022 r. w sprawie poważnego naruszenia prawa do wolności wypowiedzi i wolności mediów w Rosji w kontekście ataku zbrojnego na Ukrainę,

- uwzględniając oświadczenia wysokiej komisarz ONZ ds. praw człowieka w sprawie rozwoju sytuacji w Rosji i Ukrainie,

- uwzględniając art. 144 ust. 5 i art. 132 ust. 4 Regulaminu,

A. mając na uwadze, że Federacja Rosyjska wielokrotnie naruszała prawo międzynarodowe i swoje zobowiązania międzynarodowe oraz rozpoczęła nielegalną, niesprowokowaną i nieuzasadnioną wojnę z Ukrainą i dopuszcza się zbrodni wobec jej obywateli; mając na uwadze, że restrykcyjne przepisy, zakaz pracy mediów, kryminalizacja niezależnych doniesień i wolności słowa oraz inne formy politycznych prześladowań osiągnęły w ostatnich miesiącach skalę reżimu totalitarnego, co prowadzi do zniszczenia niezależnej i pluralistycznej przestrzeni obywatelskiej w Rosji;

B. mając na uwadze, że rosyjski reżim nasilił w bezprecedensowy sposób represje wobec pokojowych demonstrantów, niezależnych dziennikarzy i blogerów, obrońców praw człowieka i działaczy społeczeństwa obywatelskiego, aby uciszyć wszelką krytykę i sprzeciw wobec nielegalnej, niesprowokowanej i nieuzasadnionej agresji na Ukrainę; mając na uwadze, że tysiące osób ucieka z Rosji z powodu gwałtownego wzrostu ryzyka arbitralnego aresztowania i ścigania; mając na uwadze, że represje mają druzgocący wpływ na życie i swobody mniejszości, osób LGBTQI+, kobiet i wszystkich osób uznawanych przez rząd i społeczeństwo za odstające od normy lub nieprzestrzegające zasad postępowania lub narzuconych oczekiwań bądź osób krytykujących reżim i politykę władz rosyjskich;

C. mając na uwadze, że podstawowe prawa człowieka, w tym wolność zrzeszania się i wolność wypowiedzi, są zapisane w konstytucji Federacji Rosyjskiej, a także w licznych międzynarodowych instrumentach prawnych, do których przestrzegania Rosja się zobowiązała; mając na uwadze, że władze rosyjskie są odpowiedzialne za wieloletnie i uporczywe kampanie wymierzone w Ukrainę, Europę i liberalne wartości demokratyczne, których kulminacją jest likwidowanie wszelkich przejawów prężnego, aktywnego politycznie i niezależnego społeczeństwa obywatelskiego;

D. mając na uwadze, że od 24 lutego 2022 r. władze rosyjskie arbitralnie zatrzymały ponad 15 400 pokojowych demonstrantów antywojennych w całym kraju, a niektórzy z nich padli ofiarą bardzo złego traktowania i innych naruszeń praw człowieka; mając na uwadze, że od tego czasu wszczęto już ponad 60 spraw karnych;

E. mając na uwadze, że wiele ustaw narzuconych w ciągu ostatnich kilku lat, takich jak ustawa o "zagranicznych agentach" i jej nowelizacje, rozporządzenie i rozstrzygnięcia w sprawie tzw. organizacji ekstremistycznych oraz niezliczone dekrety wydane przez organ regulacyjny odpowiedzialny za nadzór nad mediami (Roskomnadzor), były wykorzystywane przez władze rosyjskie do intensywnego represjonowania niezależnych organizacji społeczeństwa obywatelskiego i mediów działających w Rosji, zwłaszcza organizacji pozarządowych, obrońców praw człowieka, dziennikarzy, prawników, a także działaczy na rzecz praw kobiet i osób LGBTQI+ oraz obrońców środowiska i mniejszości etnicznych i kulturowych; mając na uwadze, że biurokratyczny ciężar wszystkich tych przepisów, regulacji oraz nakazów sądowych i administracyjnych zmusza podmioty społeczeństwa obywatelskiego do odmowy przyjęcia funduszy z zagranicy, do autocenzury i ograniczania zarówno ich widoczności w przestrzeni publicznej, jak i działalności z obawy przed odwetem ze strony państwa;

F. mając na uwadze, że 4 marca 2022 r. parlament rosyjski znowelizował kodeks karny, nakładając karę do 15 lat pozbawienia wolności za rozpowszechnianie rzekomo fałszywych informacji o wojnie w Ukrainie; mając na uwadze, że 22 marca 2022 r. przepis rozszerzono w celu kryminalizacji wymiany "fałszywych informacji" na temat wszelkich działań oficjalnych organów Rosji za granicą; mając na uwadze, że 4 marca 2022 r. rosyjska Duma zabroniła demonstracji przeciwko wojnie w Ukrainie; mając na uwadze, że w drodze reform prawa wprowadzono w Rosji przestępstwa administracyjne i karne popełniane przez obywateli Rosji i podmioty prawne, którzy domagają się międzynarodowych sankcji wobec rosyjskiego państwa, jego obywateli lub rosyjskich podmiotów prawnych;

G. mając na uwadze, że władze rosyjskie zmusiły kilka niezależnych mediów do zawieszenia działalności, zamknięcia lub przeniesienia działalności za granicę, a jednocześnie zablokowały dostęp do innych w kontekście rosnącej cenzury internetu, kontroli i izolacji, pozbawiając tym samym ludność rosyjską obiektywnych informacji o wojnie z Ukrainą i zbrodniach wojennych tam popełnianych w imieniu Federacji Rosyjskiej; mając na uwadze, że należą do nich przede wszystkim stacja radiowa Echo Moskwy, telewizja "Dożd" i dziennik "Nowaja Gazieta"; mając na uwadze, że władze zablokowały zagraniczne media społecznościowe w Rosji i umieściły na czarnej liście spółkę Meta, do której należą Facebook, Instagram i WhatsApp, uznając ją za "organizację ekstremistyczną";

H. mając na uwadze, że od wybuchu wojny w Ukrainie setki dziennikarzy, obrońców praw człowieka, działaczy i nie tylko opuszczają Rosję ze względu na gwałtownie rosnące ryzyko arbitralnego aresztowania i ścigania, mimo oświadczeń prezydenta Putina, że osoby sprzeciwiające się wojnie to "zdrajcy narodu" i "piąta kolumna";

I. mając na uwadze, że 16 marca 2022 r. Komitet Ministrów Rady Europy podjął decyzję o natychmiastowym pozbawieniu Federacji Rosyjskiej członkostwa w Radzie Europy; mając na uwadze, że Federacja Rosyjska ze swojej strony postanowiła opuścić Radę Europy 15 marca 2022 r., czym pozbawia obywateli Rosji ochrony zagwarantowanej w europejskiej konwencji praw człowieka i odmawia im dostępu do środków odwoławczych przed Europejskim Trybunałem Praw Człowieka;

J. mając na uwadze, że Aleksiej Nawalny, rosyjski prawnik, polityk opozycyjny i działacz antykorupcyjny oraz laureat Nagrody im. Sacharowa z 2021 r., został aresztowany w styczniu 2021 r. i przebywa w więzieniu od lutego 2021 r., gdzie odbywa arbitralny, umotywowany politycznie wyrok i gdzie był wielokrotnie poddawany torturom i nieludzko traktowany; mając na uwadze, że UE jak najsurowiej potępiła otrucie i umotywowane politycznie uwięzienie Aleksieja Nawalnego, nałożyła ukierunkowane sankcje i nadal domaga się przeprowadzenia niezależnego dochodzenia w sprawie otrucia;

K. mając na uwadze, że 22 marca 2022 r. sąd lefortowski w Moskwie, na nadzywczajnej sesji, która odbyła się w kolonii karnej, a zatem poza właściwym budynkiem sądu, skazał Aleksieja Nawalnego na dziewięć lat pozbawienia wolności w więzieniu o zaostrzonym rygorze i nałożył na niego grzywnę administracyjną w wysokości 1,2 mln rubli (około 12 838 EUR); mając na uwadze, że wyrok ten jest wyraźnie sprzeczny z prawem międzynarodowym i rosyjską konstytucją oraz jest równie niezgodny z prawem, arbitralny i umotywowany politycznie jak poprzedni wyrok;

L. mając na uwadze, że wielu działaczom grozi aresztowanie i postawienie w stan oskarżenia - bądź już tego doświadczyli - za popieranie Aleksieja Nawalnego lub współpracę z nim lub za wspieranie jego pomysłów, np. strategii inteligentnego głosowania; mając na uwadze, że podstawą oskarżenia o takie poparcie i postawienia przed sądem w oparciu o stosowane z mocą wsteczną nowe przepisy lub decyzje administracyjne były oświadczenia działaczy w mediach społecznościowych, a także mając na uwadze, że wielu z działaczy w obliczu zarzutów karnych opuściło Rosję; mając na uwadze, że Fundację Antykorupcyjną Aleksieja Nawalnego uznano za "ekstremistyczną";

1. potępia stosowane przez reżim rosyjski represje wewnętrzne, które nasiliły się w następstwie rosyjskiej wojny agresywnej przeciwko Ukrainie; domaga się, aby władze rosyjskie zaprzestały nękania, zastraszania i atakowania wszystkich osób protestujących przeciwko wojnie, niezależnych organizacji społeczeństwa obywatelskiego, organizacji pozarządowych, obrońców praw człowieka, dziennikarzy, prawników, a także działaczy na rzecz praw kobiet, osób LGBTQI+ i środowiska w Rosji; wyraża solidarność z siłami demokratycznymi w Rosji, które z zaangażowaniem działają na rzecz otwartego i wolnego społeczeństwa, oraz podkreśla swoje poparcie dla wszystkich osób i organizacji, które są celem ataków i represji;

2. potępia neo-totalitarną, imperialistyczną postawę ideologiczną kultywowaną przez rząd rosyjski i jego propagandzistów; podkreśla, że ataki na demokrację i lekceważenie praw innych narodów wyznaczają drogę Rosji do despotyzmu, agresji międzynarodowej i zbrodni wojennych; podkreśla, że niedemokratyczna Rosja stanowi stałe zagrożenie dla bezpieczeństwa i stabilności Europy;

3. ubolewa z powodu rosyjskich przepisów, w tym dotyczących "zagranicznych agentów", zmian w kodeksie karnym wprowadzonych 4 marca i 22 marca 2022 r. oraz ustawy o środkach masowego przekazu, wykorzystywanych do szykan sądowych wobec głosów wyrażających sprzeciw w kraju i za granicą oraz do osłabiania niezależnych mediów; podkreśla, że zmiany te są rażąco sprzeczne z zobowiązaniami, które Rosja dobrowolnie podjęła na mocy prawa międzynarodowego i zapisała w swojej konstytucji;

4. potępia stałą i nasilającą się cenzurę, m.in. internetu, stosowaną przez władze rosyjskie i wzywa je do natychmiastowego zaprzestania kontroli i cenzury;

5. potępia postępowanie władz rosyjskich, które prześladują matki żołnierzy rosyjskich i ich uznane organizacje, nie udzielają rodzicom z Rosji informacji o miejscu pobytu ich dzieci i odmawiają współpracy z władzami ukraińskimi w celu zwrotu ciał rosyjskich żołnierzy zabitych w działaniach wojennych;

6. potępia rolę patriarchy Moskwy Cyryla, zwierzchnika rosyjskiej cerkwi prawosławnej, w teologicznym uzasadnianiu wojny agresywnej prowadzonej przez Rosję przeciwko Ukrainie; przyjmuje z uznaniem odwagę 300 kapłanów rosyjskiej cerkwi prawosławnej, którzy podpisali list zawierający potępienie agresji zbrojnej, ubolewanie z powodu cierpień narodu ukraińskiego oraz wezwanie do "zakończenia wojny";

7. zdecydowanie potępia uwięzienie laureata Nagrody im. Sacharowa Aleksieja Nawalnego i ponawia apel o jego natychmiastowe i bezwarunkowe uwolnienie, podobnie jak setek innych obywateli Rosji bezpodstawnie przetrzymywanych jedynie za odwagę demonstrowania na rzecz demokracji i pokoju, oraz apeluje o poprawę ich praw, w tym prawa do wolności wypowiedzi i pokojowego zgromadzania się; wzywa władze rosyjskie do poprawy warunków panujących w więzieniach i ośrodkach przetrzymywania, aby dostosować je do norm międzynarodowych; uważa, że sytuacja humanitarna, zdrowie i bezpieczeństwo Aleksieja Nawalnego są dla UE sprawą priorytetową; wzywa władze rosyjskie, aby podjęły wszelkie niezbędne środki, które zabezpieczą w pełni jego prawa podczas bezprawnego pozbawienia wolności; potępia to, że w procesie przeciwko Aleksiejowi Nawalnemu nie przestrzegano jego prawa do rzetelnego procesu sądowego, i ponawia apel o bezzwłoczne przeprowadzenie przejrzystego dochodzenia w sprawie próby otrucia Aleksieja Nawalnego;

8. uważa, że w zamierzeniu wszystkie represje wobec Aleksieja Nawalnego, jego zwolenników, mediów i społeczeństwa obywatelskiego miały stanowić wstęp do wszczętej przez Rosję zbrodniczej wojny agresywnej, i przypomina, że pluralizm polityczny i wolne media są najlepszym zabezpieczeniem przed międzynarodową agresją ze strony niedemokratycznego rządu i przeszkodą dla takiej agresji; uważa, że wspieranie przez nas wolności opinii i mediów, służące obywatelom rosyjskim, stanowi nieodłączny element naszych działań przeciwko wojnie i agresji w Ukrainie;

9. zdecydowanie potępia decyzje sądów rosyjskich prowadzące do zamknięcia międzynarodowego stowarzyszenia "Memoriał" i Centrum Praw Człowieka "Memoriał" - jednej z najstarszych i najbardziej znaczących rosyjskich organizacji praw człowieka, będącej też laureatem Nagrody im. Sacharowa; potępia ciągłe ostrzeżenia Roskomnadzoru wobec dziennika "Nowaja Gazieta" dotyczące cenzury i domniemanych naruszeń ustawy o "zagranicznych agentach", w wyniku czego gazeta ogłosiła, że zaprzestaje działalności do końca wojny na Ukrainie; ubolewa również nad wnioskiem rosyjskiego prokuratora generalnego, by Roskomnadzor ograniczył dostęp do stacji "Echo Moskwy" i telewizji "Dożdż" ze względu na relacjonowanie wojny w Ukrainie; pochwala rolę odgrywaną przez te media, a także wiele innych niezależnych organizacji i serwisów informacyjnych, które w międzyczasie zostały zamknięte, w ujawnianiu prawdy i przedstawianiu faktów na temat zbrodni popełnionych przez reżim radziecki i rząd rosyjski, a także ich zaangażowanie na rzecz praw człowieka; apeluje o zaprzestanie systematycznych represji wobec instytucji dziennikarskich i niezależnych mediów, które stanowią podstawowe filary wolności i demokracji;

10. wzywa Radę Praw Człowieka ONZ, aby w trybie pilnym przeprowadziła pełne dochodzenie w sprawie nadużyć prawa do informacji i wolności wypowiedzi popełnionych przez reżim rosyjski;

11. wyraża głębokie zaniepokojenie, że represje wobec rosyjskiego społeczeństwa obywatelskiego, obrońców praw człowieka, działaczy na rzecz praw kobiet, działaczy na rzecz praw seksualnych i reprodukcyjnych i zdrowia seksualnego i reprodukcyjnego oraz społeczności LGBTQI+ jeszcze bardziej pogarszają sytuację grup, które już znajdują się w trudnym położeniu i są celem ataków w tym kraju;

12. podkreśla, że swobodna i niezależna praca organizacji społeczeństwa obywatelskiego i mediów jest podstawą demokratycznego społeczeństwa; w związku z tym wzywa Rosję, aby ustanowiła jasne ramy prawne i stworzyła bezpieczne środowisko dla organizacji społeczeństwa obywatelskiego, demonstrantów, mediów i podmiotów politycznych, zgodnie z rosyjską konstytucją i zobowiązaniami międzynarodowymi oraz międzynarodowymi standardami w zakresie praw człowieka, co umożliwi tym podmiotom wykonywanie legalnej i użytecznej pracy bez ingerencji; podkreśla, że demonstrantom, działaczom społeczeństwa obywatelskiego i dziennikarzom, których prawa podstawowe zostały naruszone, trzeba zagwarantować skuteczne środki prawne;

13. wzywa Komisję, Europejską Służbę Działań Zewnętrznych (ESDZ) i państwa członkowskie, aby dokładnie monitorowały sytuację w zakresie praw człowieka w Rosji, udzielały pomocy w sytuacjach nadzwyczajnych oraz zwiększyły wsparcie dla społeczeństwa obywatelskiego, niezależnych organizacji pozarządowych, obrońców praw człowieka i niezależnych mediów, które nadal działają w Rosji, w tym zrównoważoną i elastyczną pomoc finansową; wzywa delegaturę UE i przedstawicielstwa państw członkowskich w Rosji, aby publicznie okazały solidarność z osobami prześladowanymi;

14. wzywa Komisję i państwa członkowskie, aby wzmocniły ochronę praw i integralności cielesnej działaczy, niezależnych dziennikarzy i obrońców praw człowieka, w których wymierzone są represje stosowane przez władze rosyjskie, oraz by wydały im wizy nadzwyczajne w celu umożliwienia im opuszczenia kraju i znalezienia tymczasowego schronienia w UE; wzywa także o zezwolenie zagrożonym lub zakazanym rosyjskim organizacjom pozarządowym i mediom na natychmiastowe kontynuowanie pracy z terytorium UE, jeśli zajdzie taka potrzeba;

15. wzywa wiceprzewodniczącego / wysokiego przedstawiciela i Radę do skutecznego zastosowania globalnego systemu sankcji UE za naruszenia praw człowieka oraz do nałożenia środków ograniczających na wszystkich rosyjskich urzędników zaangażowanych w represje wobec niezależnego społeczeństwa obywatelskiego, mediów i pokojowych demonstrantów, a także w tym ostatnim przypadku - wobec Aleksieja Nawalnego;

16. wzywa Komisję i państwa członkowskie, aby zapobiegały rozpowszechnianiu dezinformacji, w tym propagandy, i przeciwdziałały jej, a także by wzmacniały niezależne media; w związku z tym z zadowoleniem przyjmuje rozwój specjalnych platform i wiadomości w języku rosyjskim i ukraińskim; wzywa do usprawnienia komunikacji strategicznej UE oraz do zbadania skutecznych sposobów przeciwdziałania propagandzie wojennej płynącej z Rosji za pośrednictwem kanałów takich jak Rossija, stacja Pierwyj Kanał i NTV, które rozpowszechniają treści aprobujące agresywną wojnę i wprowadzające w błąd; wzywa państwa członkowskie, Komisję i ESDZ, aby w celu przeciwdziałania dezinformacji nadal wzmacniały rozpowszechnianie w internecie alternatywnych informacji w języku rosyjskim na temat rozwoju wydarzeń, dalej zapewniały tłumaczenie na język rosyjski publicznych oświadczeń UE i państw członkowskich oraz zwracały się do rosyjskojęzycznych odbiorców i platform;

17. wzywa Komisję i państwa członkowskie, aby zaoferowały schronienie w UE zakazanym zespołom medialnym oraz by przygotowały wspólną platformę dla mediów na uchodźstwie, a także by wspierały technologie umożliwiające korzystanie z internetu z myślą o korzystaniu z praw podstawowych, w szczególności wolności informacji i wypowiedzi, a także by wspierały dążenie do demokracji i praworządności poprzez ustanowienie technologicznych środków dzięki technologii, która umożliwi obejście nadzoru komunikacyjnego, oraz blokad stron internetowych i aplikacji w Rosji, w tym za pomocą mało zaawansowanych technologii, które wykorzystują fale średnie, platformy VPN Rosja, sieci anonimizacji i telewizji satelitarnej;

18. wzywa delegaturę UE i krajowe przedstawicielstwa dyplomatyczne w Rosji, aby dokładnie monitorowały sytuację na miejscu i sposób, w jaki prowadzone są postępowania sądowe, oraz by zaproponowały zainteresowanym wszelkie niezbędne wsparcie, w tym bezpośrednią pomoc finansową na pokrycie kosztów prawników i ekspertów; wzywa wszystkie rządy, aby odrzucały wszelkie przyszłe wnioski o ekstradycję obywateli rosyjskich w związku z przestępstwami przewidzianymi w kodeksie karnym i kodeksie wykroczeń administracyjnych;

19. wzywa państwa członkowskie, Radę i Komisję, aby zapewniły status humanitarny przedstawicielom zagrożonej rosyjskiej opozycji, społeczeństwa obywatelskiego i mediów oraz by stworzyły im bezpieczne możliwości migracji, w tym możliwość długoterminowego pobytu i pracy w Unii Europejskiej; wzywa państwa członkowskie do opracowania mechanizmu ochrony rosyjskich żołnierzy, którzy zdecydują się na dezercję; wzywa instytucje finansowe, banki, firmy obsługujące karty kredytowe i organy rządowe, aby wprowadziły kontrole w celu indywidualnego stosowania sankcji wobec obywateli rosyjskich w UE, co umożliwi działaczom opozycji, niezależnemu społeczeństwu obywatelskiemu i przedstawicielom mediów zachowanie dostępu do ich aktywów finansowych niezbędnych do zabezpieczenia ich egzystencji w Unii Europejskiej;

20. przypomina, że współpraca akademicka i kulturalna na szczeblu indywidualnym, nawet w czasach konfliktu, może przyczynić się do wzmocnienia pluralistycznych głosów w okolicznościach antydemokratycznych i służyć jako podstawa ułatwiająca przywrócenie stosunków po konflikcie; podkreśla, że rosyjska społeczność naukowa była pierwszym celem represji reżimu Putina;

21. podkreśla strategiczną wartość wkładu rosyjskich naukowców, którzy sprzeciwiają się wojnie, aby lepiej zrozumieć reżim Putina i sposoby przeciwdziałania mu; wzywa do opracowania strategii UE umożliwiającej rosyjskim studentom i wykładowcom oficjalne kontynuowanie studiów i pracy na europejskich uniwersytetach, w szczególności w dziedzinach humanitarnych, oraz uzyskanie dyplomów;

22. wzywa ESDZ, Komisję i państwa członkowskie, aby uwzględniały kwestię praw człowieka i konsultacji ze społeczeństwem obywatelskim we wszystkich dialogach między UE, jej państwami członkowskimi i Rosją oraz by wywiązywały się z zobowiązania do uwzględniania aspektu płci;

23. wzywa UE i państwa członkowskie do dalszej współpracy z narodem rosyjskim i z rosyjskim społeczeństwem obywatelskim na uchodźstwie; wzywa UE, aby wykazała gotowość do wspierania rosyjskiego społeczeństwa obywatelskiego w jego wysiłkach na rzecz budowy demokratycznej Rosji oraz by przyjęła demokratyczną i odpowiedzialną Rosję, gdy kraj ten powróci do społeczności międzynarodowej;

24. wzywa UE, aby wyznaczyła specjalnego wysłannika ds. demokratycznej Rosji, który powinien być odpowiedzialny za stosunki z narodem rosyjskim, a w szczególności z obrońcami demokracji na uchodźstwie oraz z osobami, które pozostały w Rosji i chcą, by kraj ten powrócił na drogę demokracji;

25. wzywa Komisję, aby we współpracy z ESDZ wsparła ustanowienie i wspieranie centrum na rzecz demokratycznej Rosji, którego zadaniem będzie stały dialog z demokratyczną wspólnotą rosyjską, a zwłaszcza komitetu przeciwko wojnie powołanego przez rosyjskich działaczy opozycji demokratycznej, co przyczyni się do zapewnienia bezpośredniej komunikacji z narodem rosyjskim, opracowania wraz ze społeczeństwem obywatelskim unijnej strategii na rzecz przyszłej demokratycznej Rosji, usprawnienia integracji nowych emigrantów z Rosji dzięki programom edukacyjnym oraz organizowania dorocznych szczytów UE z udziałem demokratycznej Rosji na uchodźstwie;

26. wzywa wiceprzewodniczącego / wysokiego przedstawiciela i państwa członkowskie do podjęcia skoordynowanych działań z krajami o podobnych poglądach w celu propagowania informacji o ograniczeniach podstawowych wolności i praw człowieka przez władze rosyjskie oraz zwalczania ich, w tym poprzez interwencje na wysokim szczeblu i interwencje publiczne, skoordynowane działania, stałą kontrolę na międzynarodowych i regionalnych forach praw człowieka, a także regularne oceny wpływu na prawa człowieka w celu zapewnienia, aby współpraca z Rosją nie podważała celów w zakresie praw człowieka ani nie przyczyniała się bezpośrednio lub pośrednio do łamania praw człowieka;

27. zauważa, że według Centrum Lewady 83 % Rosjan popiera wojnę Putina w Ukrainie, a odsetek Rosjan, którzy twierdzą, że kraj zmierza we właściwym kierunku, wzrósł z 52 % do 69 %, co stanowi najwyższy poziom od 1996 r.; docenia w związku z tym odwagę osób, które - pomimo brutalności oddziałów prewencji policji oraz nacisków medialnych i społecznych - otwarcie protestują i sprzeciwiają się rosyjskiemu imperializmowi w jego najnowszej formie - inwazji na Ukrainę; wzywa jednak obywateli UE, aby nie utożsamiali wszystkich obywateli rosyjskich z brutalnymi działaniami ich przywódców i wojska w Ukrainie; wzywa Komisję i państwa członkowskie, aby wspierały i chroniły krytyczne głosy w rosyjskiej diasporze, które narażają się na groźby ze strony władz rosyjskich; potępia organizowane przez rosyjskie diaspory wiece poparcia wojny lub w proteście przeciwko przyjmowaniu ukraińskich uchodźców;

28. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji wiceprzewodniczącemu Komisji / wysokiemu przedstawicielowi Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, Radzie, Komisji, rządom i parlamentom państw członkowskich, Wysokiej Komisarz ONZ ds. Praw Człowieka, Radzie Europy, Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie, a także prezydentowi, rządowi i parlamentowi Federacji Rosyjskiej.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024