INFORMACJA DOTYCZĄCA ZATWIERDZENIA ZMIANY STANDARDOWEJ
"Segarcea"
PDO-RO-A1214-AM01
Data przekazania informacji: 1 sierpnia 2022 r.
OPIS I UZASADNIENIE ZATWIERDZONEJ ZMIANY
1. Wprowadzenie nowych odmian winorośli jako głównych odmian produkcyjnych
W specyfikacji wprowadzono zmiany polegające na włączeniu odmian winorośli Feteasca regala i Touriga nacional na potrzeby produkcji, odpowiednio, win białych i win czerwonych.
Wprowadzenie odmiany Feteasca regala - starej rumuńskiej odmiany, powszechnie uprawianej w tym kraju - poszerzyło możliwości wykorzystania szczególnych warunków panujących na obszarze ChNP Segarcea w produkcji win gatunkowych, co zwiększyło renomę nazwy pochodzenia dzięki zróżnicowaniu gamy odmian i wyrażeniu złożoności aromatycznej cenionych odmian krajowych.
W regionie Segarcea odmiana ta wykazuje dobre możliwości adaptacyjne i pozwala osiągnąć wysoką jakość, ponieważ w winogronach kumulują się aromaty i cukier. Z odmiany tej można wyprodukować delikatne wina, które są jasne, klarowne, o wyraźnej słomkowożółtej barwie z zielonkawymi refleksami, o zapachu kwiatu winorośli i o odpowiednim poziomie kwasowości wynikającym z cech doliny, w której się tę odmianę uprawia.
Odmiana Touriga nacional wykazuje dobre zdolności adaptacyjne w obszarze ChNP Segarcea i zachowuje specyficzne cechy odmiany, na które wpływa również struktura gleby, warunki hydrologiczne i lokalny klimat. Odmiana ta charakteryzuje się owocowymi nutami, jasnoczerwoną barwą, wysoką zawartością alkoholu i dużą zawartością ekstraktu, ze zrównoważoną akumulacją cukrów, co wynika z uprawy winorośli na glebach o wysokiej zawartości węglanu wapnia i bogatych w tlenki żelaza oraz z położenia winnic na łagodnych zboczach, które są zasadniczo skierowane na południe, co sprzyja akumulacji cukrów i antocyjanów oraz wysokiej zawartości minerałów.
Zróżnicowanie gamy odmian dzięki wprowadzeniu powyższych odmian umożliwi poszerzenie oferty win, wyprodukowanie win z odmian uznanych w kraju/na arenie międzynarodowej poprzez wykorzystanie ich złożoności aromatycznej.
Wprowadzono zmiany w rozdziałach IV i XI specyfikacji oraz pkt 7 jednolitego dokumentu.
2. Zmiana wydajności winorośli (zwiększenie)
Zwiększono dopuszczalne wielkości zbiorów winogron i produkcji wina.
Zmiana wydajności produkcji wina jest konieczna dla obszaru objętego ChNP Segarcea, ponieważ w ostatnich latach osiągnięto postępy w produkcji: wzrost plonów winogron w momencie pełnej dojrzałości zbiorów oraz przy późniejszych zbiorach ze względu na zmiany w nowych strukturach winnic, ze względu na czynnik biotyczny (struktura klonalna, podkładki) oraz ze względu na czynnik enologiczny (wykorzystanie nowych technologii produkcji wina).
Od 2004 r., jeszcze przed programami transformacji/restrukturyzacji winnic, przekształcano winnice, w których osiągano pewien poziom zbiorów ze względu na stosunkowo niską gęstość nasadzeń. Podczas gdy wcześniejsze, wykar- czowane winnice charakteryzowały się gęstością 2 800-3 200 roślin na hektar, to na nowo utworzonych plantacjach sadzi się ponad 4 545 roślin na hektar: znacznie wzrosła gęstość nasadzeń w młodych winnicach w porównaniu z gęstością wcześniejszych plantacji, co również doprowadziło do wyższych plonów winogron.
Nowo wprowadzone odmiany są bardziej dopasowane do cech tego obszaru, a nowe klony starszych odmian w większym stopniu korzystają z bogatej mieszanki minerałów i składników odżywczych w glebie, jak również warunków enoklimatycznych obszaru.
Wspomniane zmiany wynikają z czynników enologicznych związanych z nowymi urządzeniami do produkcji wina oraz z wykorzystaniem nowych rozwiązań technicznych w dziedzinie materiałów do produkcji wina. Dobrym przykładem nowych urządzeń, które w znacznym stopniu przyczyniły się do zwiększenia produkcji wina, bez obniżenia jego jakości, są prasy pneumatyczne, które umożliwiły zwiększenie produkcji wina o ponad 15 % (w przypadku swobodnie spływającego moszczu). Również zautomatyzowane kadzie fermentacyjne o kontrolowanej temperaturze pozwoliły znacznie zwiększyć produkcję wina przy jednoczesnym podwyższeniu jego jakości, w szczególności poprzez utrzymanie, a w niektórych przypadkach zwiększenie profilu aromatycznego wina.
Wprowadzono zmiany w rozdziałach V i VII specyfikacji oraz pkt 7 jednolitego dokumentu.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2022.410.27 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Publikacja informacji dotyczącej zatwierdzenia zmiany standardowej w specyfikacji produktu objętego nazwą pochodzenia w sektorze winorośli i wina, o której to zmianie mowa w art. 17 ust. 2 i 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/33 |
| Data aktu: | 26/10/2022 |
| Data ogłoszenia: | 26/10/2022 |