Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) 2017/2107 ustanawiające środki zarządzania, ochrony i kontroli obowiązujące na obszarze konwencji Międzynarodowej Komisji ds. Ochrony Tuńczyka Atlantyckiego (ICCAT) oraz zmieniającego rozporządzenie (UE) …/2022 ustanawiające wieloletni plan zarządzania zasobami tuńczyka błękitnopłetwego we wschodnim Atlantyku i w Morzu Śródziemnym" (COM(2022) 171 final - 2022/0111(COD))

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) 2017/2107 ustanawiające środki zarządzania, ochrony i kontroli obowiązujące na obszarze konwencji Międzynarodowej Komisji ds. Ochrony Tuńczyka Atlantyckiego (ICCAT) oraz zmieniającego rozporządzenie (UE) .../2022 ustanawiające wieloletni plan zarządzania zasobami tuńczyka błękitnopłetwego we wschodnim Atlantyku i w Morzu Śródziemnym"

(COM(2022) 171 final - 2022/0111(COD))

(2022/C 365/10)

(Dz.U.UE C z dnia 23 września 2022 r.)

Samodzielny sprawozdawca: Javier GARAT PEREZ

Wniosek o konsultację Parlament Europejski, 2.5.2022

Rada, 23.5.2022

Podstawa prawna Art. 43 ust. 2 i art. 304 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
Sekcja odpowiedzialna Sekcja Rolnictwa, Rozwoju Wsi i Środowiska Naturalnego
Data przyjęcia przez sekcję 31.5.2022
Wynik głosowania (za/przeciw/wstrzymało się) 63/0/0
Data przyjęcia na sesji plenarnej 15.6.2022
Sesja plenarna nr 570
Wynik głosowania (za/przeciw/wstrzymało się) 211/1/4

1. Wnioski i zalecenia

1.1. EKES uważa, że transpozycja do prawa UE zaleceń przyjętych przez Międzynarodową Komisję ds. Ochrony Tuńczyka Atlantyckiego (ICCAT) jest właściwa i konieczna z uwagi na to, że UE jest jedną z umawiających się stron Międzynarodowej konwencji o ochronie tuńczyka atlantyckiego, a także z uwagi na konieczność zapewnienia zgodności ze środkami ochrony i kontroli przyjętymi na dorocznych posiedzeniach tej komisji w latach 2006, 2016, 2017, 2018, 2019 i 2021.

1.2. EKES jest zdania, że przestrzeganie przez wszystkie umawiające się strony zaleceń przyjętych przez ICCAT ma zasadnicze znaczenie dla zapewnienia wszystkim operatorom sprawiedliwych i równych warunków.

2. Streszczenie wniosku Komisji

2.1. Głównym celem wniosku jest transpozycja do prawa Unii nowych środków ochrony i kontroli przyjętych przez Międzynarodową Komisję ds. Ochrony Tuńczyka Atlantyckiego (zwaną dalej "ICCAT") na jej dorocznych posiedzeniach w latach 2006, 2016, 2017, 2018, 2019 i 2021, ponieważ od dnia 14 listopada 1997 r. UE jest jedną z umawiających się stron Międzynarodowej konwencji o ochronie tuńczyka atlantyckiego (zwanej dalej "konwencją ICCAT").

2.2. Konwencja ICCAT ustanawia regionalne ramy ochrony tuńczyków i gatunków tuńczykopodobnych oraz zarządzania nimi w Oceanie Atlantyckim i morzach przyległych oraz umożliwia przyjmowanie zaleceń mających charakter wiążący dla umawiających się stron.

2.3. Wniosek zmienia rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2107 1 , w którym uwzględniono już środki zarządzania, ochrony i kontroli ICCAT, w odniesieniu do środków dotyczących następujących gatunków: tuńczyków tropikalnych, tuńczyka białego w północnym i południowym Atlantyku, żaglicy oraz marlina błękitnego i białego.

2.4. Dokonuje się w nim również przeglądu środków odnoszących się do raportowania danych dotyczących żaglicowatych, a także środków dotyczących rekinów ostronosych, zdrowia i bezpieczeństwa obserwatorów uczestniczących w programach obecności obserwatorów regionalnych ICCAT, obowiązków obserwatorów naukowych oraz aktualizacji wykazu gatunków ICCAT.

2.5. Wniosek zmienia również rozporządzenie (UE) "./2022 ustanawiające wieloletni plan zarządzania zasobami tuńczyka błękitnopłetwego we wschodnim Atlantyku i w Morzu Śródziemnym, w odniesieniu do corocznej deklaracji dotyczącej przenoszenia, składanej przez państwa członkowskie, w których prowadzona jest hodowla lub tucz, oraz niektórych obowiązków w zakresie umieszczania w sadzach.

2.6. W celu szybkiego wdrożenia do prawa Unii przyszłych zaleceń ICCAT przewiduje się przekazanie Komisji uprawnień do przyjmowania decyzji w następujących kwestiach: ograniczenie zdolności połowowej w zakresie tuńczyków tropikalnych i raportowanie rocznego planu połowowego dotyczącego zdolności połowowej tego gatunku; przenoszenie kwot na kolejny rok w przypadku opastuna, tuńczyka białego w północnym i południowym Atlantyku oraz włócznika północnoatlantyckiego i południowoatlantyckiego; plany zarządzania dotyczące urządzeń do sztucznej koncentracji ryb (FAD); liczba boi instrumentalnych; wymogi dotyczące FAD; okresy, w których obowiązuje zakaz stosowania FAD; ograniczenie liczby statków poławiających tuńczyka białego w północnym Atlantyku; warunki zezwalania na połów i zatrzymywanie rekinów ostronosych; przeżywalność żółwi morskich; minimalny poziom obecności obserwatorów i pomiar tego poziomu oraz wykaz gatunków ICCAT.

3. Uwagi ogólne

3.1. EKES uważa za właściwe i konieczne włączenie do prawa UE zaleceń przyjętych przez ICCAT na jej dorocznych posiedzeniach w latach 2006, 2016, 2017, 2018, 2019 i 2021, zważywszy, że UE jest jedną z umawiających się stron konwencji ICCAT, a zatem jest to zgodne z zakresem jej kompetencji i z wiążącym charakterem tych zaleceń.

3.2. EKES jest zdania, że przestrzeganie przez wszystkie umawiające się strony zaleceń przyjętych przez ICCAT ma zasadnicze znaczenie dla zapewnienia wszystkim operatorom sprawiedliwych i równych warunków.

Bruksela, dnia 15 czerwca 2022 r.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2107 z dnia 15 listopada 2017 r. ustanawiające środki zarządzania, ochrony i kontroli obowiązujące na obszarze konwencji Międzynarodowej Komisji ds. Ochrony Tuńczyka Atlantyckiego (ICCAT) oraz zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1936/2001, (WE) nr 1984/2003 i (WE) nr 520/2007 (Dz.U. L 315 z 30.11.2017, s. 1).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2022.365.55

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) 2017/2107 ustanawiające środki zarządzania, ochrony i kontroli obowiązujące na obszarze konwencji Międzynarodowej Komisji ds. Ochrony Tuńczyka Atlantyckiego (ICCAT) oraz zmieniającego rozporządzenie (UE) …/2022 ustanawiające wieloletni plan zarządzania zasobami tuńczyka błękitnopłetwego we wschodnim Atlantyku i w Morzu Śródziemnym" (COM(2022) 171 final - 2022/0111(COD))
Data aktu: 23/09/2022
Data ogłoszenia: 23/09/2022