(COM(2022) 171 final - 2022/0111(COD))(2022/C 365/10)
(Dz.U.UE C z dnia 23 września 2022 r.)
Samodzielny sprawozdawca: Javier GARAT PEREZ
Wniosek o konsultację |
Parlament Europejski, 2.5.2022 Rada, 23.5.2022
|
Podstawa prawna |
Art. 43 ust. 2 i art. 304 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej |
Sekcja odpowiedzialna |
Sekcja Rolnictwa, Rozwoju Wsi i Środowiska Naturalnego |
Data przyjęcia przez sekcję |
31.5.2022 |
Wynik głosowania (za/przeciw/wstrzymało się) |
63/0/0 |
Data przyjęcia na sesji plenarnej |
15.6.2022 |
Sesja plenarna nr |
570 |
Wynik głosowania (za/przeciw/wstrzymało się) |
211/1/4 |
1. Wnioski i zalecenia
1.1. EKES uważa, że transpozycja do prawa UE zaleceń przyjętych przez Międzynarodową Komisję ds. Ochrony Tuńczyka Atlantyckiego (ICCAT) jest właściwa i konieczna z uwagi na to, że UE jest jedną z umawiających się stron Międzynarodowej konwencji o ochronie tuńczyka atlantyckiego, a także z uwagi na konieczność zapewnienia zgodności ze środkami ochrony i kontroli przyjętymi na dorocznych posiedzeniach tej komisji w latach 2006, 2016, 2017, 2018, 2019 i 2021.
1.2. EKES jest zdania, że przestrzeganie przez wszystkie umawiające się strony zaleceń przyjętych przez ICCAT ma zasadnicze znaczenie dla zapewnienia wszystkim operatorom sprawiedliwych i równych warunków.
2. Streszczenie wniosku Komisji
2.1. Głównym celem wniosku jest transpozycja do prawa Unii nowych środków ochrony i kontroli przyjętych przez Międzynarodową Komisję ds. Ochrony Tuńczyka Atlantyckiego (zwaną dalej "ICCAT") na jej dorocznych posiedzeniach w latach 2006, 2016, 2017, 2018, 2019 i 2021, ponieważ od dnia 14 listopada 1997 r. UE jest jedną z umawiających się stron Międzynarodowej konwencji o ochronie tuńczyka atlantyckiego (zwanej dalej "konwencją ICCAT").
2.2. Konwencja ICCAT ustanawia regionalne ramy ochrony tuńczyków i gatunków tuńczykopodobnych oraz zarządzania nimi w Oceanie Atlantyckim i morzach przyległych oraz umożliwia przyjmowanie zaleceń mających charakter wiążący dla umawiających się stron.
2.3. Wniosek zmienia rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2107 1 , w którym uwzględniono już środki zarządzania, ochrony i kontroli ICCAT, w odniesieniu do środków dotyczących następujących gatunków: tuńczyków tropikalnych, tuńczyka białego w północnym i południowym Atlantyku, żaglicy oraz marlina błękitnego i białego.
2.4. Dokonuje się w nim również przeglądu środków odnoszących się do raportowania danych dotyczących żaglicowatych, a także środków dotyczących rekinów ostronosych, zdrowia i bezpieczeństwa obserwatorów uczestniczących w programach obecności obserwatorów regionalnych ICCAT, obowiązków obserwatorów naukowych oraz aktualizacji wykazu gatunków ICCAT.
2.5. Wniosek zmienia również rozporządzenie (UE) "./2022 ustanawiające wieloletni plan zarządzania zasobami tuńczyka błękitnopłetwego we wschodnim Atlantyku i w Morzu Śródziemnym, w odniesieniu do corocznej deklaracji dotyczącej przenoszenia, składanej przez państwa członkowskie, w których prowadzona jest hodowla lub tucz, oraz niektórych obowiązków w zakresie umieszczania w sadzach.
2.6. W celu szybkiego wdrożenia do prawa Unii przyszłych zaleceń ICCAT przewiduje się przekazanie Komisji uprawnień do przyjmowania decyzji w następujących kwestiach: ograniczenie zdolności połowowej w zakresie tuńczyków tropikalnych i raportowanie rocznego planu połowowego dotyczącego zdolności połowowej tego gatunku; przenoszenie kwot na kolejny rok w przypadku opastuna, tuńczyka białego w północnym i południowym Atlantyku oraz włócznika północnoatlantyckiego i południowoatlantyckiego; plany zarządzania dotyczące urządzeń do sztucznej koncentracji ryb (FAD); liczba boi instrumentalnych; wymogi dotyczące FAD; okresy, w których obowiązuje zakaz stosowania FAD; ograniczenie liczby statków poławiających tuńczyka białego w północnym Atlantyku; warunki zezwalania na połów i zatrzymywanie rekinów ostronosych; przeżywalność żółwi morskich; minimalny poziom obecności obserwatorów i pomiar tego poziomu oraz wykaz gatunków ICCAT.
3. Uwagi ogólne
3.1. EKES uważa za właściwe i konieczne włączenie do prawa UE zaleceń przyjętych przez ICCAT na jej dorocznych posiedzeniach w latach 2006, 2016, 2017, 2018, 2019 i 2021, zważywszy, że UE jest jedną z umawiających się stron konwencji ICCAT, a zatem jest to zgodne z zakresem jej kompetencji i z wiążącym charakterem tych zaleceń.
3.2. EKES jest zdania, że przestrzeganie przez wszystkie umawiające się strony zaleceń przyjętych przez ICCAT ma zasadnicze znaczenie dla zapewnienia wszystkim operatorom sprawiedliwych i równych warunków.
Bruksela, dnia 15 czerwca 2022 r.