Rezolucja Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Ukraina - od pomocy do odbudowy - propozycje europejskiego społeczeństwa obywatelskiego"

Rezolucja Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Ukraina - od pomocy do odbudowy - propozycje europejskiego społeczeństwa obywatelskiego"
(2022/C 365/01)

Podstawa prawna Art. 52 ust. 4 regulaminu wewnętrznego
Data przyjęcia na sesji plenarnej 16.6.2022
Sesja plenarna nr 570
Wynik głosowania
(za/przeciw/wstrzymało się) 206/2/2
Główne punkty
1. Status kraju kandydującego do członkostwa w UE dla Ukrainy. EKES wzywa Radę Europejską do przyznania
Ukrainie statusu kraju kandydującego do członkostwa w UE na posiedzeniu w dniach 23-24 czerwca 2022 r.
Ukrainie należy przyznać status kraju kandydującego bez uszczerbku dla trwającego procesu akcesyjnego Bałkanów
Zachodnich. EKES opowiada się za wprowadzeniem systemu stopniowych działań integracyjnych w oparciu
o realizację wspólnotowego dorobku prawnego.
2. Europejskie społeczeństwo obywatelskie solidaryzuje się z Ukrainą i narodem ukraińskim. Społeczeństwo
obywatelskie zareagowało szybko i skutecznie, uruchamiając wyjątkową oddolną mobilizację obywateli. Pomoc
humanitarna musi zostać zwiększona i powinna być wypłacana bezpośrednio na rzecz organizacji społeczeństwa
obywatelskiego. Wyspecjalizowane organizacje pozarządowe, wraz z organizacjami społeczeństwa obywatelskiego,
powinny być rzeczywiście zaangażowane w programowanie i monitorowanie unijneji krajowej pomocy
humanitarnej.
3. Zapewnienie uchodźcom perspektyw na przyszłość. Komitet wzywa do przyznania uchodźcom takich samych
praw jak obywatelom UE w zakresie opieki zdrowotnej i dostępu do rynku pracy (chodzi o uznawanie kwalifikacji,
dostęp do usług agencji zatrudnienia, kursy językowe, opiekę zdrowotną i systemy edukacji), które mają kluczowe
znaczenie dla uniknięcia eskalacji ubóstwa wśród uchodźców. Partnerzy społeczni mogą dzięki negocjacjom
zbiorowym i środkom ad hoc pomóc w integracji pracowników i zapobiec ich wyzyskowi i dumpingowi socjalnemu.
Komitet kładzie szczególny nacisk na rolę organizacji społeczeństwa obywatelskiego w ochronie i reintegracji często
zapomnianych grup szczególnie wrażliwych: małoletnich bez opieki, dzieci odseparowanych od rodziców i dzieci
z placówek opieki instytucjonalnej, osób niepełnosprawnych, mniejszości romskich i ofiar przemocy seksualnej.
4. Odbudowa. Konieczna jest natychmiastowa europejska i międzynarodowa pomoc finansowa, aby zapobiec całkowitemu zniszczeniu ukraińskiej gospodarki. Należy zapewnić wsparcie finansowe dla MŚP, dla ukraińskich rolników na potrzeby kolejnych zbiorów oraz dla ukraińskiego społeczeństwa obywatelskiego, w tym organizacji pracodawców i związków zawodowych w celu utrzymania ich pełnej operacyjności w czasach wojny. Wysiłki na rzecz odbudowy muszą być napędzane innowacjami. Organizacje społeczeństwa obywatelskiego muszą być ściśle zaangażowane, aby zapewnić realizację reform w zakresie praworządności, walki z korupcją oraz transformacji ekologicznej i cyfrowej.
5. Skutki ekonomiczne. Wojna nie powinna stanowić przeszkody dla wdrażania polityki transformacji ekologicznej w UE. Komitet wzywa państwa członkowskie i instytucje UE do podjęcia niezbędnych środków w celu ograniczenia nadmiernej spekulacji towarami, do zwiększenia przejrzystości rynku i tymczasowego usunięcia wszelkich przeszkód w imporcie produktów rolnych w celu złagodzenia kryzysu cen żywności. Ostrzega, że ani fundusz NextGenerationEU, jego komponent Fundusz na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, ani elastyczność w obecnych wieloletnich ramach finansowych na lata 2021-2027 nie są wystarczające, aby w pełni zaspokoić potrzeby finansowe wynikające z wojny w Ukrainie.
6. Rola społeczeństwa obywatelskiego. Długa historia i więzi EKES-u z ukraińskimi organizacjami społeczeństwa obywatelskiego odgrywają ważną rolę w utrzymaniu kontaktów i umożliwianiu udziału w procesie integracji z UE. Komitet wzywa państwa członkowskie do znacznego zwiększenia budowania zdolności oraz do wsparcia organizacyjnego i finansowego dla ukraińskich organizacji społeczeństwa obywatelskiego. Zachęca do tworzenia partnerstw między unijnymi i ukraińskimi organizacjami młodzieżowymi i proponuje zorganizowanie wydarzenia poświęconego aktywizmowi młodzieży i jego roli w przyszłejodbudowie Ukrainy. EKES zobowiązuje się do zacieśnienia współpracy i wymiany z ukraińskimi organizacjami społeczeństwa obywatelskiego oraz do dalszego opowiadania się za utrzymaniem solidarności i hojności UE wobec Ukrainy. W tym celu EKES zorganizuje 19 lipca w Krakowie wydarzenie z udziałem ukraińskiego społeczeństwa obywatelskiego i społeczeństwa obywatelskiego UE.
Jednocześnie EKES podkreśla, że nie należy porzucać pozostałych niezależnych organizacji społeczeństwa obywatelskiego w Rosji.
EUROPEJSKI KOMITET EKONOMICZNO-SPOŁECZNY (EKES)

1. Deklaruje solidarność z narodem ukraińskim i ponownie zdecydowanie potępia nieuzasadnioną i niesprowokowaną agresję Federacji Rosyjskiej pod wodzą jej prezydenta Władimira Putina na Ukrainę i zwraca uwagę na swoją poprzednią rezolucję "Wojna w Ukrainie i jej skutki gospodarcze, społeczne i środowiskowe" 1  przyjętą 24 marca 2022 r.

2. Podkreśla, że ta tragiczna wojna na europejskiej ziemi, która trwa obecnie od prawie czterech miesięcy, spowodowała bardzo wysoką liczbę ofiar śmiertelnych, w tym wśród ludności cywilnej, masowe zniszczenia i cierpienie, zwiększyła poziom ubóstwa na świecie i przyniosła ze sobą niemożliwe do oszacowania szkody społeczne, gospodarcze i środowiskowe oraz bezprecedensową falę uchodźców i przesiedleńców. Wzywa do poszanowania międzynarodowego prawa humanitarnego i do odpowiedniego prowadzenia dochodzeń, rejestrowania i ścigania zbrodni wojennych popełnianych przez najeźdźców w ukraińskich miastach i wsiach.

3. Wzywa do natychmiastowego zawieszenia broni przez wszystkie strony, przypomina o ostatecznej nadrzędności dyplomacji i podkreśla, że poszukiwanie podejścia polegającego na utrzymywaniu pokoju i negocjacjach powinno być priorytetem na wszystkich szczeblach debaty politycznej, a jednocześnie domaga się całkowitego wycofania wojsk rosyjskich z Ukrainy. Wzywa UE do dalszego udzielania pomocy Ukrainie i jej narodowi, tak jak to miało miejsce od pierwszego dnia wojny. Wzywa do szczegółowego monitorowania gospodarczych, społecznych i środowiskowych skutków sankcji ustanowionych w następstwie agresji militarnej Rosji.

4. Zauważa, że wojna na wschodniej granicy UE jest sprzeczna z historią, filozofią i tożsamością UE oraz podkreśla, że skutki wojny stanowią zagrożenie dla wartości UE, dla wolności i praw obywateli i innych mieszkańców UE oraz dla europejskiego modelu społecznej gospodarki rynkowej. Akcentuje, że pokój i dobrobyt są podstawowymi filarami Unii Europejskiej (UE) oraz że organizacje społeczeństwa obywatelskiego odegrały w ostatnich dziesięcioleciach kluczową rolę w aktywnym propagowaniu, budowaniu i utrzymaniu kultury pokoju na kontynencie europejskim.

5. Zwraca uwagę, że Federacja Rosyjska i jej przedstawiciele muszą zostać zawieszeni w organach i organizacjach międzynarodowych, w szczególności tych, których celem jest utrzymanie pokoju, ochrona praw człowieka oraz zapewnienie zrównoważonego rozwoju i bezpiecznego środowiska.

W sprawie sytuacji humanitarnej

6. Zauważa, że od czasu rozpoczęcia wojny przez Rosję ponad 6,8 mln osób 2  uciekło z Ukrainy - jest to najszybciej nasilający się kryzys uchodźczy od czasu drugiej wojny światowej; ponadto 8 mln osób zostało wewnętrznie przesiedlonych w Ukrainie 3 , co oznacza, że około jednej trzeciej ukraińskiej ludności zostało zmuszone do opuszczenia swoich domów.

7. Uznaje, że kraje europejskie, a mianowicie Polska, Rumunia, Węgry, Republika Czeska, Słowacja i Mołdawia 4 , mierzą się z poważnymi skutkami napływu ukraińskich uchodźców oraz że kraje te, a zwłaszcza ich organizacje społeczeństwa obywatelskiego, szybko i skutecznie zareagowały, uruchamiając bezprecedensową oddolną dobrowolną mobilizację obywateli.

8. Podkreśla, że fundusze UE na pomoc humanitarną muszą zostać zwiększone i powinny być wydatkowane - w szczególności na szczeblu regionalnym i lokalnym - na bezpośrednie wsparcie organizacji społeczeństwa obywatelskiego, które działają na rzecz integracji społeczno-gospodarczej uchodźców, i z udziałem tych organizacji.

9. Wzywa państwa członkowskie, regiony Unii i organizacje społeczeństwa obywatelskiego do jak najszybszego i jak najbardziej efektywnego skorzystania z możliwości w zakresie wsparcia uchodźców z Ukrainy, które stworzy zaproponowane przez Komisję Europejską 8 marca 2022 r. rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie działania w ramach polityki spójności na rzecz uchodźców w Europie (CARE) w powiązaniu z zaproponowaną przez Komisję 23 marca 2022 r. zmianą rozporządzenia REACT-EU. Podkreśla, że wsparcie to powinno być rozdzielane przede wszystkim przez organizacje społeczeństwa obywatelskiego, w tym wyspecjalizowane organizacje pozarządowe, oraz że takie organizacje powinny być także bezpośrednio zaangażowane w organizowanie i monitorowanie pomocy humanitarnej ze strony UE i poszczególnych krajów.

10. Zaleca zmianę przeznaczenia oszczędności uzyskanych w wieloletnich ramach finansowych na lata 2014-2020 i w instrumencie REACT EU, przy jednoczesnym poszanowaniu praworządności, tak aby można było je szybko i elastycznie przekierować na wsparcie uchodźców, oraz zachęca do utworzenia odrębnego funduszu w tym celu na wypadek gdyby obecnie dostępne fundusze okazały się niewystarczające do przyjmowania uchodźców oraz ich integracji społecznej i na rynku pracy, w tym na usługi opiekuńcze, mieszkalnictwo, żywność, pomoc materialną, programy szkoleniowe i publiczne służby zatrudnienia.

11. Podkreśla, że w przypadku europejskiej reakcji na kryzys związany z pandemią COVID-19 obywatele europejscy uważali, iż UE chroni ich i otwiera perspektywy, zwłaszcza poprzez utworzenie programu SURE i NextGenerationEU (NGEU). Zwraca uwagę, że ani fundusz NextGenerationEU, jego komponent Fundusz na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, ani elastyczność w obecnych wieloletnich ramach finansowych na lata 2021-2027 nie są wystarczające, aby w pełni zaspokoić potrzeby finansowe wynikające z wojny w Ukrainie. Zauważa, że pod względem skali instrumenty te nie zostały zaprojektowane tak, aby sprostać nowym wyzwaniom wynikającym z rosyjskiej agresji i inwazji, a jednocześnie utrzymać inwestycje w programy i strategie polityczne UE, w tym ważne priorytety, takie jak sprawiedliwa, ekologiczna i cyfrowa transformacja.

12. Podkreśla, że pilnie potrzebna jest lepsza identyfikacja i koordynacja działań wszystkich zainteresowanych stron zaangażowanych w pomoc humanitarną i medyczną, aby zagwarantować, że pomoc szybko i skutecznie dotrze do wszystkich osób, które ucierpiały wskutek wojny.

13. Zwraca uwagę, że środki i działania w zakresie monitorowania muszą obejmować różne dziedziny, takie jak poszanowanie praw człowieka i dokumentowanie zbrodni wojennych. Z zadowoleniem przyjmuje ustanowienie przez Unię Europejską, Stany Zjednoczone i Zjednoczone Królestwo grupy doradczej ds. masowych aktów okrucieństwa (Atrocity Crimes Advisory Group - ACA).

14. Podkreśla, że uchodźcom z Ukrainy należy zapewnić dostęp do publicznego systemu opieki zdrowotnej na takich samych zasadach jak obywatelom UE, a także niezbędną pomoc w zakresie zdrowia seksualnego i reprodukcyjnego, antykoncepcję w nagłych wypadkach oraz aborcję i opiekę położniczą dla ofiar gwałtu.

15. Wzywa Komisję i państwa członkowskie do zwrócenia szczególnej uwagi na sytuację małoletnich bez opieki, dzieci odseparowanych od rodziców i dzieci z placówek opieki instytucjonalnej z Ukrainy, do czuwania nad tym, aby ich najpilniejsze potrzeby były zaspokajane, aby dzieci te były właściwie identyfikowane, a ich losy śledzone, a także do wymiany danych między państwami członkowskimi w celu ponownego połączenia ich z rodzinami lub późniejszego ponownego włączenia ich do społeczeństwa ukraińskiego, przy jednoczesnym zagwarantowaniu im ochrony przed nadużyciami lub handlem ludźmi.

16. Zwraca uwagę na przerażającą sytuację osób niepełnosprawnych, które próbują opuścić strefy wojny w Ukrainie lub które stoją w obliczu poważnych wyzwań jako uchodźcy w krajach przyjmujących. Nalega, aby wszyscy uchodźcy byli traktowani jednakowo, bez względu na pochodzenie etniczne, narodowość czy niepełnosprawność. Uchodźcy z niepełnosprawnością powinni otrzymywać pełną pomoc w zorganizowaniu niezależnego życia i nie powinni być przymusowo umieszczani w instytucjach opieki w krajach przyjmujących.

17. Stwierdza, że uczestnictwo w rynku pracy odgrywa kluczową rolę w integracji i w obniżeniu poziomu ubóstwa. Ostrzega, że uchodźcy przybywający z Ukrainy mogą stać się najmniej chronioną i najsłabszą grupą na rynku pracy, otrzymywać najniższe wynagrodzenie i pracować poniżej swoich kwalifikacji, bez ochrony socjalnej ani swobody zrzeszania się i praw pracowniczych. W związku z tym podkreśla potrzebę odpowiedniego zajęcia się przypadkami nierównych warunków pracy i dopilnowania, aby pracownicy ci korzystali z tych samych praw co obywatele UE oraz by nie stali się ofiarami wyzysku i dumpingu socjalnego. Wzywa do opracowania średnio- i długoterminowych strategii dla tych Ukraińców, którzy chcą pozostać w kraju przyjmującym, aby w pełni zintegrować ich z rynkami pracy UE.

18. Podkreśla kluczową rolę, jaką partnerzy społeczni mogą odegrać za pośrednictwem rokowań zbiorowych oraz środków i porozumień ad hoc w celu ułatwienia integracji pracowników przybywających z Ukrainy na rynek pracy UE. Zwraca uwagę, że agencje pośrednictwa pracy powinny wspierać uchodźców za pomocą pełnego zakresu usług, w tym doradztwa, przygotowywania profili kandydatów, działań w zakresie pośrednictwa pracy i oferowania narzędzi wsparcia. Wzywa państwa członkowskie do ustanowienia lub wspierania usług kojarzenia uchodźców z potencjalnymi pracodawcami.

19. Podkreśla, że zasadniczym warunkiem wstępnym integracji uchodźców z Ukrainy na rynku pracy krajów przyjmujących oraz unikania niepewnych warunków zatrudnienia jest uznawanie kwalifikacji, oraz nalega na ustanowienie skutecznych zasad i wytycznych dotyczących szybkiego i wysokiej jakości uznawania kwalifikacji, dostępu do kursów językowych oraz do kształcenia i szkolenia zawodowego dla młodzieży uciekającej z Ukrainy.

20. Zwraca uwagę, że należy podjąć wszelkie niezbędne kroki, aby zapewnić osobom dorosłym i dzieciom poszukującym schronienia w UE możliwość kontynuowania ścieżki edukacyjnej, i że na szczeblu szkół należy zwrócić szczególną uwagę nie tylko na pokonanie barier językowych, ale również na leczenie objawów traumy, które mogą mieć długoterminowe negatywne skutki;

21. Akcentuje, że uchodźcom z Ukrainy należy zapewnić taki sam dostęp do systemów zabezpieczenia społecznego i usług społecznych jak obywatelom UE.

W sprawie odbudowy Ukrainy i perspektywy jej przystąpienia do UE

22. Z zadowoleniem przyjmuje utworzenie międzynarodowej "platformy odbudowy Ukrainy", o której mowa w komunikacie Komisji "Pomoc Ukrainie i odbudowa Ukrainy", oraz wiodącą rolę odgrywaną przez UE w mobilizowaniu pomocy międzynarodowej dla Ukrainy.

23. Wzywa Unię Europejską do zapewnienia nadzwyczajnego finansowania dla MŚP w Ukrainie, które powinno w pierwszej kolejności mieć na celu zachowanie tych MŚP, a następnie pomoc w ich rozwoju. Kolejnym kluczowym celem wysiłków UE w Ukrainie musi być zapobieganie całkowitemu zniszczeniu gospodarki tego kraju.

24. Podkreśla, że odbudowa Ukrainy po wojnie będzie jednorazową sytuacją, która powinna prowadzić do rozwoju silniejszego społeczeństwa obywatelskiego i nowej gospodarki opartej na najnowszych technologiach ekologicznych i cyfrowych, a także napędzanej innowacjami.

25. Podkreśla jednak, że skupienie się na reformach dotyczących praworządności, walce z korupcją oraz transformacji ekologicznej i cyfrowej wymaga rzeczywistego zaangażowania społeczeństwa obywatelskiego. Wzywa do ścisłego zaangażowania organizacji społeczeństwa obywatelskiego w działania na rzecz odbudowy, w tym w planowanie i wdrażanie mechanizmu RebuildUkraine, ponieważ organizacje te są najlepiej przygotowane do wyrażania potrzeb obywateli ukraińskich oraz do pomagania w monitorowaniu postępów w odbudowie i dostosowaniu do prawodawstwa UE.

26. Zwraca uwagę, że konflikt i jego konsekwencje nie powinny podważać polityki transformacji ekologicznej w UE, lecz raczej przyspieszać jej wdrażanie.

27. Wzywa Radę i Parlament do rozważenia wykorzystania instalacji magazynowania gazu w sąsiadujących państwach trzecich, co wniesie wartość dodaną w zapewnienie bezpieczeństwa dostaw, zwłaszcza w Ukrainie.

28. Zwraca uwagę na światowy kryzys cen żywności nasilony przez wojnę w Ukrainie i wzywa państwa członkowskie i instytucje UE do podjęcia niezbędnych kroków w celu ograniczenia nadmiernej spekulacji surowcami i zwiększenia przejrzystości rynku.

29. Podkreśla, że należy teraz podjąć środki w celu wsparcia ukraińskich rolników już w najbliższym okresie zbiorów. Ponadto wzywa do natychmiastowego tymczasowego usunięcia wszelkich przeszkód, zarówno administracyjnych, jak i fizycznych, w przepływie towarów rolnych w celu szybkiego zwiększenia wielkości przywozu na rynek wewnętrzny UE oraz do innych części świata, takich jak Afryka, w sektorach, w których Ukraina może nadal prowadzić eksport. Wzywa do pilnego ponownego otwarcia ukraińskich portów oraz do rozminowania tego obszaru pod auspicjami ONZ, aby umożliwić wywóz produktów rolnych, takich jak kukurydza, olej słonecznikowy, nasiona słonecznika, nasiona soi i miód.

30. Wzywa Radę Europejską do przyznania Ukrainie statusu kraju kandydującego do członkostwa w UE na posiedzeniu w czerwcu 2022 r.

31. Popiera przyjęcie Ukrainy do Unii w oparciu o zasługi i zgodnie z uzgodnionymi standardami przystąpienia do UE, bez uszczerbku dla trwającego procesu przystąpienia krajów Bałkanów Zachodnich 5 . Apeluje o odpowiednie dostosowanie polityki spójności i jej instrumentów finansowych w nadchodzących latach, tak aby sprostać wyzwaniom powojennej odbudowy tego kraju. Wzywa do przeprowadzenia dogłębnej analizy gospodarczego i społecznego potencjału integracji Ukrainy z jednolitym rynkiem.

32. UE, zachowując standardy członkostwa, może wyznaczyć stopniowe kroki w kierunku osiągnięcia wspólnotowego dorobku prawnego. Podkreśla, że w obliczu jakiejkolwiek agresji militarnej jedność między państwami członkowskimi UE musi pozostać regułą w odniesieniu do polityki rozszerzenia. Zachęca do zbadania innych sposobów przyłączenia się państw spoza UE do europejskiej struktury gospodarczej i społecznej oraz struktury bezpieczeństwa. Zwraca jednak uwagę, że takich partnerstw lub stowarzyszeń nie należy postrzegać jako alternatywy dla członkostwa w UE.

W sprawie wsparcia dla organizacji społeczeństwa obywatelskiego

33. Podkreśla rolę Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w kontaktach z ukraińskimi organizacjami społeczeństwa obywatelskiego i w utrzymywaniu z nimi otwartych kanałów komunikacji dzięki długiej historii kontaktów dwustronnych między UE a ukraińskim społeczeństwem obywatelskim. W związku z tym przypomina o osiągnięciach dobrze ugruntowanych mechanizmów, w szczególności platformy społeczeństwa obywatelskiego UE-Ukraina oraz wewnętrznych grup doradczych UE i Ukrainy, utworzonych na mocy układu o stowarzyszeniu UE-Ukraina. Wzywa UE do wspierania udziału ukraińskich organizacji społeczeństwa obywatelskiego w sieciach organizacji społeczeństwa obywatelskiego UE.

34. Zwraca uwagę na potrzebę rozpoczęcia procesu budowania zdolności ukraińskich organizacji społeczeństwa obywatelskiego, aby umożliwić im udział w procesie integracji z UE oraz kształtowanie i monitorowanie tego procesu.

35. Zwraca uwagę na potrzebę zwiększenia wsparcia dla ukraińskiego społeczeństwa obywatelskiego, w tym dla organizacji pracodawców i związków zawodowych, za pośrednictwem specjalnych funduszy UE, aby zapewnić ich pełną operacyjność w czasach wojny. Ostrzega przed próbami wykorzystania wojny do uzasadnienia działań mających na celu obniżenie poziomu ochrony praw pracowniczych i ochrony socjalnej, co zaostrzy negatywne gospodarcze i społeczne skutki wojny.

36. Podkreśla rolę, jaką odgrywają europejskie organizacje społeczeństwa obywatelskiego, aktywne w dziedzinie poszukiwania rozwiązań pokojowych i podejmujące aktywne działania w kontekście różnorodnych konsekwencji kryzysu ukraińskiego ze społecznego, humanitarnego, gospodarczego i politycznego punktu widzenia, oraz znaczenie zapewnienia im kompleksowego wsparcia i pomocy za pośrednictwem opracowanych specjalnie w tym celu programów finansowanych przez UE.

37. Wyraża uznanie dla wkładu organizacji społeczeństwa obywatelskiego państw członkowskich UE w udzielanie ukraińskim uchodźcom wsparcia przewyższającego pomoc świadczoną przez odpowiednie władze publiczne. Wzywa państwa członkowskie do zdecydowanego zwiększania organizacyjnego i finansowego wsparcia udzielanego tym organizacjom, w tym wsparcia z funduszy unijnych.

38. Zaleca włączenie młodzieży uciekającej z Ukrainy do programów wymiany uniwersyteckiej UE i podkreśla znaczenie mobilizacji młodych ludzi w Europie, którzy wspierają wartości europejskie, oraz wzmocnienia ich zdolności. Zachęca do tworzenia partnerstw między unijnymi i ukraińskimi krajowymi radami młodzieży, a także do wymiany między UE a młodymi ludźmi z Ukrainy i organizacjami młodzieżowymi. Współpraca mogłaby obejmować organizację wydarzenia poświęconego aktywności młodzieży i jej roli w przyszłej odbudowie Ukrainy.

39. Wzywa do wspierania banków żywności odgrywających kluczową rolę w podejmowaniu wyzwań i przezwyciężaniu przeszkód związanych z przekazywaniem darowizn żywności, ponieważ pomoc żywnościowa stała się kluczowa dla zaspokajania nadzwyczajnych potrzeb ludności Ukrainy i uchodźców z tego kraju.

40. Podkreśla potrzebę dalszego międzynarodowego wsparcia dla organizacji społeczeństwa obywatelskiego z Ukrainy i innych krajów, walczących o ochronę środowiska i przyznaje, że konflikt będzie miał poważny wpływ na środowisko.

41. Podkreśla potrzebę zwiększenia wsparcia dla niezależnych, wysokiej jakości mediów i podmiotów weryfikujących fakty, w tym w sąsiedztwie UE, ponieważ mają one kluczowe znaczenie dla wzmocnienia odporności na propagandę i dezinformację. Wzywa UE do przeprowadzenia bardziej zdecydowanej kampanii antypropagandowej, zwłaszcza w państwach trzecich w Afryce i Azji w celu przeciwdziałania wojnie dezinformacyjnej.

42. Jest głęboko zaniepokojony sytuacją niezależnego społeczeństwa obywatelskiego w Rosji, a także mediów i dziennikarzy dostarczających obywatelom Rosji alternatywnych źródeł informacji w celu zwalczania rosyjskiej propagandy. Apeluje o wsparcie UE dla tych organizacji społeczeństwa obywatelskiego i osób, które chcą kontynuować swoją działalność w Rosji, a także o wizy humanitarne dla działaczy społeczeństwa obywatelskiego chcących opuścić ten kraj. Zwraca uwagę, że część organizacji rosyjskich pomaga Ukraińcom przesiedlonym do Rosji w dotarciu do UE lub zachodniej części Ukrainy oraz że organizacje te potrzebują specjalnego wsparcia, aby uzyskać wizy dla ukraińskich uchodźców chcących opuścić Rosję.

43. Zobowiązuje się do zacieśnienia współpracy i wymiany z ukraińskimi organizacjami społeczeństwa obywatelskiego, do dalszego opowiadania się za utrzymaniem solidarności i szczodrości UE w stosunku do Ukrainy. Jest gotowy udostępnić UE i władzom ukraińskim swoją wiedzę fachową na temat konsolidacji dialogu społecznego i obywatelskiego. W tym celu EKES zorganizuje 19 lipca w Krakowie wydarzenie z udziałem ukraińskiego społeczeństwa obywatelskiego i społeczeństwa obywatelskiego UE.

Bruksela, dnia 16 czerwca 2022 r.

1 Dz.U. C 290 z 29.7.2022, s. 1.
2 UNHCR - 31 maja.
3 UNHCR - 23 maja.
4 UNHCR - 31 maja.
5 Rezolucja Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Wojna w Ukrainie i jej skutki gospodarcze, społeczne i środowiskowe" (Dz.U. C 290 z 29.7.2022, s. 1).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024