Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 16 lutego 2022 r. w sprawie wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/48/WE w sprawie bezpieczeństwa zabawek (dyrektywa dotycząca bezpieczeństwa zabawek) (2021/2040(INI))

P9_TA(2022)0037
Wdrożenie dyrektywy w sprawie bezpieczeństwa zabawek Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 16 lutego 2022 r. w sprawie wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/48/WE w sprawie bezpieczeństwa zabawek (dyrektywa dotycząca bezpieczeństwa zabawek) (2021/2040(INI))
(2022/C 342/11)

Parlament Europejski,

- uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/48/WE z dnia 18 czerwca 2009 r. w sprawie bezpieczeństwa zabawek 1  (dyrektywa w sprawie bezpieczeństwa zabawek),

- uwzględniając przedstawioną przez Komisję dnia 19 listopada 2020 r. ocenę dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/48/WE w sprawie bezpieczeństwa zabawek (SWD(2020)0287),

- uwzględniając dyrektywę 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 3 grudnia 2001 r. w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów 2 ,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 765/2008 z dnia 9 lipca 2008 r. ustanawiające wymagania w zakresie akredytacji i nadzoru rynku odnoszące się do warunków wprowadzania produktów do obrotu i uchylające rozporządzenie (EWG) nr 339/93 3 ,

- uwzględniając decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 768/2008/WE z dnia 9 lipca 2008 r. w sprawie wspólnych ram dotyczących wprowadzania produktów do obrotu, uchylającą decyzję Rady 93/465/EWG 4 ,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie normalizacji europejskiej, zmieniające dyrektywy Rady 89/686/EWG i 93/15/EWG oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 94/9/WE, 94/25/WE, 95/16/WE, 97/23/WE, 98/34/WE, 2004/22/WE, 2007/23/WE, 2009/23/WE i 2009/105/WE oraz uchylające decyzję Rady 87/95/EWG i decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1673/2006/WE 5 ,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1020 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie nadzoru rynku i zgodności produktów oraz zmieniające dyrektywę 2004/42/WE oraz rozporządzenia (WE) nr 765/2008 i (UE) nr 305/2011 6 ,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/881 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie ENISA (Agencji Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa) oraz certyfikacji cyberbezpieczeństwa w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 526/2013 (akt o cyberbezpieczeń- stwie) 7 ,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/690 z dnia 28 kwietnia 2021 r. ustanawiające program na rzecz rynku wewnętrznego, konkurencyjności przedsiębiorstw, w tym małych i średnich przedsiębiorstw, dziedziny roślin, zwierząt, żywności i paszy, oraz statystyk europejskich (Program na rzecz jednolitego rynku) oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 99/2013, (UE) nr 1287/2013, (UE) nr 254/2014 i (UE) nr 652/2014 8 ,

- uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH), utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniające dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE 9 ,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. dotyczące produktów kosmetycznych 10 ,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin, zmieniające i uchylające dyrektywy 67/548/EWG i 1999/45/WE oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 11 ,

- uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/53/UE z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich dotyczących udostępniania na rynku urządzeń radiowych i uchylającą dyrektywę 1999/5/WE 12 ,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE 13  (ogólne rozporządzenie o ochronie danych),

- uwzględniając dyrektywę Rady 85/374/EWG z dnia 25 lipca 1985 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich dotyczących odpowiedzialności za produkty wadliwe 14  (dyrektywa w sprawie odpowiedzialności za produkty),

- uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/65/UE z dnia 8 czerwca 2011 r. w sprawie ograniczenia stosowania niektórych niebezpiecznych substancji w sprzęcie elektrycznym i elektronicznym 15  (dyrektywa RoHS),

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. dotyczące produktów kosmetycznych 16  (rozporządzenie w sprawie kosmetyków),

- uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1935/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 października 2004 r. w sprawie materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością oraz uchylające dyrektywy 80/590/EWG i 89/109/EWG 17  (rozporządzenie w sprawie materiałów przeznaczonych do kontaktu z żywnością),

- uwzględniając dyrektywę 2006/66/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 6 września 2006 r. w sprawie baterii i akumulatorów oraz zużytych baterii i akumulatorów oraz uchylająca dyrektywę 91/157/EWG 18  (dyrektywa w sprawie baterii),

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin, zmieniające i uchylające dyrektywy 67/548/EWG i 1999/45/WE oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 19  (rozporządzenie CLP),

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1021 z dnia 20 czerwca 2019 r. dotyczące trwałych zanieczyszczeń organicznych 20  (rozporządzenie w sprawie TZO),

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 25 listopada 2020 r. w sprawie zapewnienia bezpieczeństwa produktów na jednolitym rynku 21 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 25 listopada 2020 r. w sprawie dążenia do bardziej zrównoważonego jednolitego rynku dla przedsiębiorstw i konsumentów 22 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 12 lutego 2020 r. w sprawie zautomatyzowanych procesów decyzyjnych - zagwarantowanie ochrony konsumenta oraz swobodnego przepływu towarów i usług 23 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 12 grudnia 2018 r. w sprawie pakietu dotyczącego jednolitego rynku 24 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 4 lipca 2017 r. w sprawie norm europejskich dla XXI wieku 25 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 4 lipca 2017 r. w sprawie dłuższego cyklu życia produktów: korzyści dla konsumentów i przedsiębiorstw 26 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 26 maja 2016 r. w sprawie strategii jednolitego rynku 27 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 20 października 2020 r. zawierającą zalecenia dla Komisji w sprawie aktu prawnego o usługach cyfrowych: poprawa funkcjonowania jednolitego rynku 28 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 20 października 2020 r. zawierającą zalecenia dla Komisji w sprawie ram aspektów etycznych sztucznej inteligencji, robotyki i powiązanych z nimi technologii 29 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 18 kwietnia 2019 r. w sprawie kompleksowych ram Unii Europejskiej dotyczących substancji zaburzających funkcjonowanie układu hormonalnego 30 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 10 lipca 2020 r. w sprawie strategii w zakresie chemikaliów na rzecz zrównoważoności 31 ,

- uwzględniając briefing Biura Analiz Parlamentu Europejskiego (EPRS) z kwietnia 2021 r. zatytułowany "Unijna dyrektywa w sprawie bezpieczeństwa zabawek",

- uwzględniając wniosek Komisji dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych (akt o usługach cyfrowych) i zmieniającego dyrektywę 2000/31/WE (COM(2020)0825),

- uwzględniając wniosek Komisji dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego zharmonizowane przepisy dotyczące sztucznej inteligencji (akt w sprawie sztucznej inteligencji) i zmieniającego niektóre akty ustawodawcze Unii (COM(2021)0206),

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 10 marca 2020 r. w sprawie długofalowego planu działania na rzecz lepszego wdrażania i egzekwowania przepisów dotyczących jednolitego rynku (COM(2020)0094),

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 14 października 2020 r. pt. "Strategia w zakresie chemikaliów na rzecz zrównoważoności na rzecz nietoksycznego środowiska" (COM(2020)0667),

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 21 kwietnia 2021 r. pt. "Wspieranie europejskiego podejścia do sztucznej inteligencji" (COM(2021)0205),

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 13 listopada 2020 r. pt. "Nowy program na rzecz konsumentów - Poprawa odporności konsumentów na potrzeby trwałej odbudowy" (COM(2020)0696),

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 24 marca 2021 r. "Strategia UE na rzecz praw dziecka" (COM(2021)0142),

- uwzględniając konkluzje Rady z dnia 15 marca 2021 r. pt. "Unijna strategia w zakresie zrównoważonych chemikaliów: czas na rezultaty",

- uwzględniając art. 54 Regulaminu, a także art. 1 ust. 1 lit. e) decyzji Konferencji Przewodniczących z dnia 12 grudnia 2002 r. w sprawie procedury udzielania zgody na sporządzenie sprawozdań z własnej inicjatywy i załącznik 3 do tej decyzji,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów (A9-0349/2021),

A. mając na uwadze, że dyrektywę w sprawie bezpieczeństwa zabawek przyjęto w 2009 r., aby zapewnić wysoki poziom ochrony zdrowia i bezpieczeństwa dzieci oraz usprawnić funkcjonowanie wewnętrznego rynku zabawek dzięki usunięciu barier w handlu zabawkami między państwami członkowskimi;

B. mając na uwadze, że rygorystyczne unijne ramy bezpieczeństwa zabawek mają na celu zagwarantowanie dzieciom jak najbezpieczniejszej zabawy i są powszechnie postrzegane jako globalny punkt odniesienia;

C. mając na uwadze, że zabawa jest prawem każdego dziecka na mocy Konwencji ONZ o prawach dziecka, której sygnatariuszami są wszystkie państwa członkowskie UE; mając na uwadze, że zabawa przyczynia się do rozwoju dzieci, wpływa na ich zdrowie i dobrostan oraz jest zasadniczym elementem dorastania, mając na uwadze, że według badań zabawki mogą wzbogacać zabawę i sprawiać, że dzieci dłużej będą poświęcać czas zabawie;

D. mając na uwadze, że dyrektywa w sprawie bezpieczeństwa zabawek jest aktem służącym maksymalnej harmonizacji, co oznacza, że państwa członkowskie nie mogą wprowadzić żadnych innych wymogów niż wymogi przewidziane w tej dyrektywie; mając na uwadze, że przepisy i wymogi dotyczące zabawek w wielu przypadkach są bardziej rygorystyczne niż przepisy dotyczące innych produktów ze względu na podatność konsumentów, dla których są przeznaczone, na zagrożenia;

E. mając na uwadze, że skuteczność unijnej dyrektywy w sprawie bezpieczeństwa zabawek zbyt często osłabiają działania nieuczciwych przedsiębiorców i sprzedaż niezgodnych z wymogami produktów przez internet;

F. mając na uwadze, że choć brakuje kompletnych danych na temat całościowych skutków dyrektywy w sprawie bezpieczeństwa zabawek, to wciąż w dużej mierze skutecznie gwarantuje ona swobodny przepływ zabawek na jednolitym rynku, a także mając na uwadze, że od rozpoczęcia jej pełnego stosowania liczba przedsiębiorstw działających na rynku wzrosła w latach 2013-2017 o 10 %, a od jej wejścia w życie obroty unijnego przemysłu zabawkarskiego stale rosną; mając na uwadze, że 99 % przedsiębiorstw w tym sektorze to MŚP, a większość z nich to mikroprzedsiębiorstwa;

G. mając na uwadze, że dyrektywa w sprawie bezpieczeństwa zabawek wymaga, by zabawki udostępniane na rynku UE były bezpieczne i zapewniały wysoki poziom ochrony dzieci przed zagrożeniami powodowanymi przez substancje chemiczne w zabawkach; mając na uwadze, że w razie gdyby rozwój naukowy i technologiczny ujawnił wcześniej nieznane zagrożenia i wyzwania związane z zabawkami, mogłoby być konieczne pilne dostosowanie konkretnych wymogów i norm;

H. mając na uwadze, że w strategii w zakresie chemikaliów na rzecz zrównoważoności Komisja podkreśliła potrzebę wprowadzenia lub wzmocnienia pewnych przepisów, aby uwzględnić połączone oddziaływanie chemikaliów, w tym w przypadku zabawek, oraz potrzebę rozszerzenia ogólnego podejścia do zarządzania ryzykiem w celu zadbania o to, by produkty konsumpcyjne, w tym zabawki, nie zawierały chemikaliów powodujących nowotwory, mutacje genowe, wpływających na układ rozrodczy lub hormonalny bądź charakteryzujących się trwałością i wykazujących zdolność do bioakumulacji; mając na uwadze, że w ramach strategii w zakresie chemikaliów na rzecz zrównoważoności Komisja jest ponadto zobowiązana do oceny warunków i harmonogramu rozszerzenia tego samego ogólnego podejścia w odniesieniu do produktów konsumpcyjnych na kolejne szkodliwe chemikalia, w tym na substancje mające wpływ na układ odpornościowy, neurologiczny lub oddechowy oraz na substancje chemiczne toksyczne dla określonych narządów;

I. mając na uwadze, że chociaż większa zrównoważoność jest ważna, bezpieczeństwo zabawek powinno zawsze mieć przed nią pierwszeństwo; mając na uwadze, że wymogi dotyczące większej zrównoważoności nie powinny obniżać poziomu bezpieczeństwa;

1. z zadowoleniem przyjmuje sporządzone przez Komisję sprawozdanie z oceny na temat dyrektywy dotyczącej bezpieczeństwa zabawek, analizujące jej funkcjonowanie od czasu wejścia w życie;

2. docenia wartość dodaną dyrektywy dotyczącej bezpieczeństwa zabawek polegającą na poprawie - w stosunku do poprzedniejdyrektywy - bezpieczeństwa dzieci i zapewnieniu jednakowo wysokiego poziomu ochrony na całym jednolitym rynku, a także jej rolę w stworzeniu pewności prawa i równych warunków działania przedsiębiorstw; ubolewa, że niektórzy producenci z państw trzecich sprzedający produkty na jednolitym rynku, zwłaszcza za pośrednictwem internetowych platform handlowych, nie przestrzegają przepisów unijnych, oraz że wiele zabawek sprzedawanych w UE nadal stanowi poważne zagrożenie dla dzieci;

3. dostrzega kluczową rolę norm, które umożliwiają skuteczne i elastyczne stosowanie dyrektywy przez producentów, a także rolę jednostek notyfikowanych, które zapewniają zgodność produktów, jeśli nie ma norm lub nie są one stosowane; podkreśla konieczność zwiększenia liczby jednostek notyfikowanych w niektórych regionach; podkreśla, że państwa członkowskie powinny mieć otwarte, inkluzywne, zrównoważone, przejrzyste i wysokiej jakości normy; podkreśla, że normy powinny być także neutralne technologicznie i oparte na wynikach i zapewniać równe warunki konkurencji wśród podmiotów gospodarczych, w szczególności MŚP;

4. podkreśla, że należy opracować ambitne normy dotyczące zabawek adaptacyjnych, pozwalających na zabawę i interakcję dzieciom z niepełnosprawnościami, które inaczej nie miałyby takiej możliwości;

5. zauważa, że niektóre organy nadzoru rynku mają problemy z egzekwowaniem przepisów art. 11 dyrektywy dotyczącej bezpieczeństwa zabawek, zobowiązującego producentów do umieszczania na zabawkach ostrzeżeń w sposób wyraźnie widoczny, łatwo czytelny, zrozumiały i dokładny; podkreśla, że takie problemy wynikają z braku sprecyzowanych wymogów i powiązanych norm; wzywa w związku z tym Komisję, aby wprowadziła szczegółowe wymogi dotyczące widoczności i czytelności ostrzeżeń na zabawkach w celu umożliwienia państwom członkowskim jednolitego egzekwowania tych wymogów;

6. dostrzega, że wdrożenie dyrektywy dotyczącej bezpieczeństwa zabawek i przygotowanie do jej właściwego stosowania było żmudnym procesem rozłożonym na wiele lat i wymagającym znacznych nakładów finansowych ze strony europejskich producentów zabawek; podkreśla znaczenie stabilności prawa dla stabilnego rozwoju rodzimych przedsiębiorstw, szczególnie małych i średnich firm rodzinnych;

7. zauważa jednak, że wciąż jeszcze występują niespójności, które wymagają zmiany dyrektywy dotyczącej bezpieczeństwa zabawek; zwraca się w związku z tym do Komisji o kontynuowanie analizy i przeprowadzenie wyczerpującej oceny skutków, aby sprawdzić, czy i jak wyeliminować te niespójności; podkreśla, że konieczne są dalsze wysiłki, zwłaszcza ze strony organów ścigania, aby zapewnić stosowanie rygorystycznych wymogów bezpieczeństwa przez wszystkie podmioty gospodarcze, które wprowadzają zabawki do obrotu w UE; podkreśla, że należy brać pod uwagę wyzwania wynikające ze sprzedaży niespełniających wymogów, niebezpiecznych i podrobionych zabawek, które pochodzą głównie z państw trzecich, oraz związane z tym szczególne zagrożenia i negatywny wpływ na przedsiębiorstwa produkujące zabawki zgodne z przepisami, a także zwraca uwagę, że należy zająć się zagrożeniami wynikającymi ze stosowania nowych technologii;

Substancje chemiczne

8. dostrzega, że obecna dyrektywa dotycząca bezpieczeństwa zabawek jest elastyczna i w zasadzie dostosowana do przyszłych wyzwań z uwagi na to, że w latach 2012-2019 dyrektywę zmieniano 14 razy, aby dostosować ją do nowych dowodów naukowych wskazujących na nieznane wcześniej zagrożenia dla dzieci, zwłaszcza w obszarze substancji chemicznych; jest jednak zaniepokojony, że nadal istnieją problemy, które mogą zagrażać bezpieczeństwu dzieci i które można rozwiązać w drodze aktów wykonawczych jedynie częściowo;

9. podkreśla, że zabawki wprowadzane do obrotu na rynku UE, niezależnie od miejsca ich produkcji, muszą być zgodne z przepisami dyrektywy dotyczącej bezpieczeństwa zabawek, a także ze stosownymi przepisami UE dotyczącymi chemikaliów, w szczególności z rozporządzeniem REACH i dyrektywą RoHS, rozporządzeniem dotyczącym kosmetyków, rozporządzeniem w sprawie materiałów przeznaczonych do kontaktu z żywnością, dyrektywą w sprawie baterii, rozporządzeniem CLP i rozporządzeniem dotyczącym TZO;

10. podkreśla, że rozrzucenie wymogów po kilku aktach prawnych oraz wyznaczenie różnych wartości dopuszczalnych może być uciążliwe, w szczególności dla MŚP, i w niektórych przypadkach może wymagać powielenia pomiarów substancji, tak jak w przypadku limitów migracji i dopuszczalnej zawartości; wzywa zatem Komisję, aby zastanowiła się nad ujednoliceniem - w oparciu o dalsze oceny - wszystkich obowiązujących wartości dopuszczalnych dla zabawek w jednym akcie prawnym, żeby usprawnić oceny zgodności oraz ułatwić przestrzeganie wszystkich wymogów i zmniejszyć związane z tym obciążenia; wzywa ponadto Komisję, aby rozważyła usprawnienie dostępu do informacji, w tym za pośrednictwem portalu internetowego, dzięki któremu można by wyjaśniać, co jest wymagane w jakich okolicznościach, a przeglądanie różnych aktów prawnych dotyczących nadzoru rynku, podmiotów gospodarczych i konsumentów byłoby łatwiejsze;

11. wyraża zaniepokojenie, że ustanowione w dyrektywie dotyczącej bezpieczeństwa zabawek odstępstwo od zakazu stosowania rakotwórczych, mutagennych lub działających szkodliwie na rozrodczość (CMR) substancji chemicznych powoduje, że w szczególnych przypadkach chemikalia te mogą być obecne w stężeniach, które wydają się zbyt wysokie, by zagwarantować ochronę dzieci; wzywa Komisję do przeprowadzenia oceny skutków, aby przeanalizować, czy ogólne limity substancji CMR objętych odstępstwem w dyrektywie dotyczącej bezpieczeństwa zabawek powinny zostać zmniejszone, zgodnie z zaleceniami właściwego komitetu naukowego, oraz zbadać, czy zgodnie ze strategią w zakresie chemikaliów na rzecz zrównoważoności należy usunąć możliwość odstępstwa od przepisów dotyczących obecności substancji CMR, które są niedostępne dla dziecka w zabawkach, oraz czy należy wprowadzić odpowiednie przepisy mające zapobiegać narażeniu dzieci na kontakt z substancjami niebezpiecznymi, toksycznymi, szkodliwymi, żrącymi i drażniącymi; wzywa Komisję, aby uwzględniła łączne narażenie dzieci na substancje chemiczne, a także ewentualne skutki działania niskich dawek;

12. podkreśla, że niższe w stosunku do wartości ustalonych w dyrektywie dotyczącej bezpieczeństwa zabawek wartości dopuszczalne chemikaliów, takich jak nitrozoaminy i substancje zdolne do tworzenia nitrozoamin, obecnych w zabawkach dla dzieci w wieku poniżej 36 miesięcy lub w zabawkach przeznaczonych do wkładania do ust, określone na szczeblu krajowym powodują brak spójności, nawet gdy Komisja uzna je za uzasadnione; zauważa jednak, że wszystkie dzieci w UE powinny cieszyć się tak samo wysokim poziomem ochrony; odnotowuje, że tej wartości dopuszczalnej nie można zmienić w drodze aktu wykonawczego, lecz wymaga to procedury ustawodawczej; wzywa w związku z tym Komisję, aby podczas przeglądu dyrektywy dotyczącej bezpieczeństwa zabawek przeanalizowała, po przeprowadzeniu wyczerpującej oceny skutków, czy należy dostosować wartości dopuszczalne do najsurowszej wartości obowiązującej na szczeblu krajowym oraz przewidzieć elastyczny mechanizm pozwalający szybko dostosowywać wartości dopuszczalne dla niebezpiecznych substancji chemicznych i zapobiegać ustalaniu na szczeblu krajowym różnych wartości, co zapewni równe warunki działania na rynku wewnętrznym z korzyścią dla konsumentów i podmiotów gospodarczych; podkreśla konieczność utrzymania dogłębnej kontroli przez Parlament aktów wykonawczych, które mają zostać przyjęte w tym celu;

13. wyraża zadowolenie, że Komisja zobowiązała się rozszerzyć podejście do CMR uwzględniające ogólne ryzyko na substancje zaburzające funkcjonowanie układu hormonalnego, na podstawie definicji Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), oraz przeanalizować w ocenie skutków, czy zastosować to podejście podczas przyszłego przeglądu dyrektywy dotyczącej bezpieczeństwa zabawek, żeby natychmiast po wykryciu substancji zaburzających funkcjonowanie układu hormonalnego wprowadzać zakaz ich stosowania w zabawkach, a także, że zobowiązała się zastanowić nad wprowadzeniem w tym celu przepisów horyzontalnych, wielokrotnie postulowanych przez Parlament i Radę, przy jednoczesnym poszanowaniu zasady "jedna substancja, jedna ocena" zapisanej w strategii w zakresie chemikaliów na rzecz zrównoważoności; z zadowoleniem przyjmuje zatem zobowiązanie do oceny rozszerzenia tego podejścia na substancje chemiczne wpływające na układ odpornościowy, neurologiczny lub oddechowy oraz toksyczne dla określonego narządu, aby zagwarantować wysoki poziom ochrony przed tymi substancjami, a także zapewnić zachowującą aktualność reakcję regulacyjną na ich stosowanie w zabawkach, zgodnie z zamiarem Komisji dotyczącym priorytetowego obejmowania wszystkich zastosowań tych substancji chemicznych ograniczeniami określonymi w rozporządzeniu REACH;

14. jest zaniepokojony tym, że surowsze przepisy dotyczące substancji chemicznych w zabawkach przeznaczonych dla dzieci w wieku poniżej 36 miesięcy nie uwzględniają faktu, że starsze dzieci również są podatne na zagrożenia powodowane przez niebezpieczne substancje; zauważa, że takie zróżnicowanie może sprawić, że producenci będą obchodzić przepisy i wskazywać, że zabawka jest przeznaczona dla dzieci w wieku powyżej 36 miesięcy, nawet jeśli tak nie jest; podkreśla, że wiele zainteresowanych stron, Komisja i państwa członkowskie wskazały, że to zróżnicowanie jest wyraźnie nieodpowiednie, ponieważ może tworzyć luki prawne i ograniczać skuteczność dyrektywy dotyczącej bezpieczeństwa zabawek, i zwróciły się o jego wyeliminowanie; wzywa zatem Komisję, aby przeanalizowała ten problem w ramach oceny skutków związanej z przeglądem dyrektywy dotyczącej bezpieczeństwa zabawek i w pełnej zgodności z najnowszymi dowodami naukowymi oraz zadecydowała, czy należy usunąć to zróżnicowanie, a także aby ustaliła konkretne wartości dopuszczalne dla substancji chemicznych w zabawkach; wyraża opinię, że w przypadku gdy pojawiają się dowody naukowe wskazujące, że dana substancja chemiczna jest niebezpieczna dla dzieci, jej stosowanie w zabawkach i we wszystkich produktach dziecięcych powinno zostać ograniczone;

Nadzór rynku i nowe technologie

15. zauważa, że dyrektywa dotycząca bezpieczeństwa zabawek nakłada na właściwy organ państwa członkowskiego obowiązek prowadzenia nadzoru rynku z należytym uwzględnieniem zasady ostrożności, testowania zabawek dostępnych na rynku i weryfikacji dokumentacji producentów w celu wycofywania z obrotu zabawek niebezpiecznych oraz

podejmowania działań przeciwko osobom odpowiedzialnym za wprowadzanie ich do obrotu; jest zaniepokojony, że skuteczność nadzoru rynku prowadzonego na podstawie dyrektywy dotyczącej bezpieczeństwa zabawek jest ograniczona, choć pozostaje on kluczowy dla ochrony zdrowia i bezpieczeństwa dzieci narażonych na niebezpieczeństwo, a także że zmniejsza on szanse i konkurencyjność podmiotów gospodarczych, które przestrzegają prawa, z korzyścią dla nieuczciwych przedsiębiorców, którzy nie stosują przepisów UE; odnotowuje, że nadal zgłaszane są trudności z uzyskiwaniem informacji i dokumentacji od niektórych podmiotów gospodarczych;

16. wyraża zadowolenie z przyjęcia rozporządzenia (UE) 2019/1020, które ma poprawić nadzór rynku poprzez wzmocnienie i ujednolicenie kontroli prowadzonych przez organy krajowe, aby dopilnować, żeby produkty wprowadzane na jednolity rynek, w tym zabawki, były bezpieczne i zgodne z przepisami, oraz apeluje do państw członkowskich o szybkie wdrożenie tego rozporządzenia i wyposażenie organów celnych i organów nadzoru rynku w odpowiednie zasoby ludzkie, finansowe i techniczne pozwalające zwiększyć liczbę i skuteczność kontroli, tak aby można było zapewnić skuteczne egzekwowanie dyrektywy dotyczącej bezpieczeństwa zabawek i zapobiec rozprzestrzenianiu w UE niebezpiecznych i niespełniających wymogów zabawek;

17. wzywa Komisję, aby oceniła wdrażanie i stosowanie przez państwa członkowskie rozporządzenia (UE) 2019/1020 oraz zapewniła państwom członkowskim aktywne wsparcie w egzekwowaniu krajowych strategii nadzoru rynku; nalega na Komisję, aby przyjęła akty wykonawcze określające poziomy odniesienia i techniki kontroli na podstawie wspólnej analizy ryzyka na poziomie UE, żeby zapewnić spójne egzekwowanie prawa UE, wzmocnić kontrole produktów wprowadzanych na rynek UE i zapobiegać różnicom oraz osiągnąć skuteczny i jednolity poziom takich kontroli; wzywa Komisję, aby przyjęła akty wykonawcze określające procedury wyznaczania jednostek badawczych UE, zgodnie z art. 21 rozporządzenia (UE) 2019/1020;

18. wzywa Komisję, aby stale badała możliwości wykorzystania nowych technologii, takich jak e-oznakowanie, blockchain i sztuczna inteligencja, do wykrywania niebezpiecznych produktów, ograniczania ryzyka i poprawy zgodności z dyrektywą dotyczącą bezpieczeństwa zabawek, oraz możliwości ułatwienia pracy organów nadzoru rynku dzięki dostarczaniu łatwo dostępnych, aktualnych, ustrukturyzowanych i w miarę możliwości cyfrowych informacji na temat produktów i ich identyfikowalności w łańcuchu dostaw;

19. ponownie zwraca uwagę na ograniczone zasoby finansowe i kadrowe, które w ostatnich latach zmniejszyły skuteczność i zasięg wielu organów nadzoru rynku; wyraża w związku z tym zadowolenie z przyjęcia Programu na rzecz jednolitego rynku i wprowadzenia szczególnego celu, ze specjalną linią budżetową i środkami przeznaczonymi na potrzeby nadzoru rynku, co pomoże wesprzeć działania państw członkowskich mające zagwarantować, że na rynek UE będą trafiać jedynie bezpieczne i zgodne z wymogami zabawki;

20. podkreśla, że skuteczny nadzór rynku ma zasadnicze znaczenie dla wykrywania niebezpiecznych zabawek i zapewnienia właściwego stosowania dyrektywy dotyczącej bezpieczeństwa zabawek; apeluje zatem do państw członkowskich o szybszą koordynację działań w zakresie nadzoru rynku, m.in. w drodze wymiany najlepszych praktyk i cyfryzacji systemów krajowych, oraz o zacieśnienie współpracy między organami nadzoru rynku a innymi organami, takimi jak organy celne, organy ds. telekomunikacji i organy ochrony danych; wzywa w związku z tym organy nadzoru rynku i organy celne do aktywnej wymiany doświadczeń oraz do wzmocnienia wzajemnej koordynacji i współpracy, w tym na szczeblu transgranicznym, tak aby umożliwić szybkie przekazywanie informacji na temat niebezpiecznych zabawek i skutecznie blokować import niebezpiecznych zabawek; podkreśla, że utrzymanie w całej UE stałych i skutecznych kontroli zabawek wprowadzanych na rynek wewnętrzny pozostaje kluczowe do zapewnienia ich zgodności z wymogami UE; wzywa Komisję, aby organizowała i finansowała wspólne działania w zakresie nadzoru rynku, w tym działania szkoleniowe, w celu lepszego egzekwowania przepisów Unii dotyczących zabawek, oraz współpracowała z właściwymi organami państw trzecich w celu wymiany informacji na temat niebezpiecznych zabawek; wzywa ponadto państwa członkowskie, aby w celu lepszego egzekwowania przepisów określiły minimalną częstotliwość pobierania próbek lub kontroli;

21. podkreśla, że aby skuteczniej wykrywać niebezpieczne zabawki, organy nadzoru rynku powinny regularnie, a co najmniej raz w roku prowadzić badania typu Tajemniczy Klient, w tym na internetowych platformach handlowych, w szczególności dlatego, że zabawki są produktami najczęściej zgłaszanymi w systemie wczesnego ostrzegania o niebezpiecznych produktach nieżywnościowych (Safety Gate);

22. wyraża zaniepokojenie nowymi słabymi punktami i zagrożeniami, jakie stwarzają zabawki podłączone do internetu, pod względem bezpieczeństwa, ochrony, prywatności i zdrowia psychicznego dzieci; podkreśla, że należy chronić prywatność dzieci korzystających z zabawek podłączonych do internetu; wyraża zaniepokojenie, że w przypadku niektórych z tych zabawek już wprowadzonych do obrotu w UE wykazano brak wystarczających środków bezpieczeństwa, a także ograniczone zabezpieczenia przed cyberzagrożeniami lub brak takich zabezpieczeń; zachęca producentów zabawek podłączonych do internetu, aby uwzględniali mechanizmy bezpieczeństwa i ochrony swoich zabawek już na etapie projektowania; wzywa Komisję, aby zbadała różne opcje działania, jeśli chodzi o poziom ryzyka i zasadę

proporcjonalności, np. rozszerzenie zakresu dyrektywy dotyczącej bezpieczeństwa zabawek o przepisy w zakresie prywatności i bezpieczeństwa informacji, przyjęcie przepisów horyzontalnych dotyczących wymogów w zakresie cyberbezpieczeństwa w odniesieniu do produktów podłączonych do internetu i powiązanych usług, takich jak europejski akt o cyberodporności, lub wzmocnienie odpowiednich przepisów horyzontalnych, takich jak dyrektywa w sprawie urządzeń radiowych, a także RODO, przy jednoczesnym zaangażowaniu Parlamentu w podejmowanie decyzji;

23. jest zaniepokojony, że konsumenci słabo reagują na akcje wycofywania zabawek i że dzieci nadal bawią się niebezpiecznymi zabawkami, nawet jeśli zostały wycofane; zwraca się w związku z tym do Komisji, aby opublikowała wytyczne dotyczące procedur wycofywania produktów od konsumentów, w tym listę kontrolną zawierającą konkretne wymogi, oraz zwraca się do internetowych platform handlowych o ustanowienie skutecznych mechanizmów gwarantujących, że będą one mogły skontaktować się ze swoimi użytkownikami, kupującymi i sprzedającymi, aby jak najszybciej poinformować ich o konieczności wycofania produktu oraz zwiększyć liczbę konsumentów, do których dociera informacja o wycofaniu;

Handel elektroniczny

24. dostrzega pozytywną rolę handlu elektronicznego, w tym rolę internetowych platform handlowych, które umożliwiły rozwój unijnych producentów zabawek; podkreśla w tym kontekście zwiększoną aktywność tych przedsiębiorstw zarówno w UE, jak i poza nią; podkreśla, że rozwój handlu elektronicznego przynosi korzyści konsumentom, lecz także stawia przed organami nadzoru rynku wyzwania, jeśli chodzi o zapewnienie zgodności produktów sprzedawanych w internecie; zauważa, że wiele produktów zakupionych w internecie nie spełnia unijnych wymogów bezpieczeństwa, oraz wyraża zaniepokojenie dużą liczbą niebezpiecznych zabawek sprzedawanych w internecie przez nieuczciwych sprzedawców; uważa, że koniecznie należy wyeliminować sprzedaż w internecie zabawek niespełniających wymogów i niebezpiecznych;

25. z zadowoleniem przyjmuje wytyczne Komisji dotyczące art. 4 rozporządzenia (UE) 2019/1020, wyjaśniające zadania podmiotów gospodarczych, w szczególności jeśli chodzi o produkty z państw trzecich sprzedawane w internecie i wprowadzane do obrotu w UE; podkreśla konieczność zajęcia się problemem, jaki stwarzają niespełniające wymogów produkty z państw trzecich sprzedawane bezpośrednio konsumentom za pośrednictwem internetowych platform handlowych; przypomina, że podmioty gospodarcze mogą wprowadzać do obrotu w UE jedynie bezpieczne produkty; podkreśla, że przestrzeganie przepisów UE przez wszystkie podmioty gospodarcze ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa dzieci i równych warunków działania przedsiębiorstw; wzywa organy nadzoru rynku i organy celne, aby zacieśniły współpracę, w tym zwiększyły wymianę informacji o ustaleniach dotyczących niezgodności, oraz podjęły energiczne działania w zakresie egzekwowania prawa mające powstrzymać nieuczciwych przedsiębiorców od wykorzystywania rynku UE;

26. podkreśla wartość dodaną zasady "znaj swojego klienta biznesowego", jeśli chodzi o zwiększenie zgodności z wymogami i identyfikowalności zabawek sprzedawanych w internecie; zwraca uwagę na dobrowolny charakter systemu zobowiązań do zapewnienia bezpieczeństwa produktów oraz na ograniczony udział w nim podmiotów rynkowych; ubolewa, że efekty zobowiązania do zapewnienia bezpieczeństwa produktów są jak dotąd ograniczone;

27. podkreśla, że internetowe platformy handlowe mogą odgrywać ogromną rolę w ograniczaniu obiegu niebezpiecznych zabawek; uważa w związku z tym, że powinny być one zobowiązane do przyjęcia większej odpowiedzialności za zapewnienie bezpieczeństwa i zgodności zabawek sprzedawanych na platformach, w szczególności za identyfikację i usuwanie zabawek niezgodnych z wymogami, m.in. w wyniku korzystania z systemu Safety Gate, oraz do skutecznej współpracy z organami nadzoru rynku w zakresie usuwania zabawek niezgodnych z wymogami i zapobiegania ponownemu pojawianiu się niebezpiecznych zabawek; w związku z tym w najmocniejszych słowach podkreśla, że dla zagwarantowania najwyższych standardów bezpieczeństwa i praw podstawowych fundamentalne znaczenie ma zapewnienie skutecznego i przewidywalnego egzekwowania przepisów oraz pełnej spójności między dyrektywą dotyczącą bezpieczeństwa zabawek a różnymi instrumentami, takimi jak akt o usługach cyfrowych, akt w sprawie sztucznej inteligencji, rozporządzenie w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów i przyszły akt ustawodawczy zmieniający dyrektywę w sprawie odpowiedzialności za produkty; apeluje o rozwiązania umożliwiające zgłaszanie zabawek niespełniających wymogów przez organizacje konsumenckie i zaufane podmioty sygnalizujące;

28. podkreśla, że należy nasilić współpracę z państwami trzecimi, aby zapobiegać wprowadzaniu do obrotu w UE niebezpiecznych i niespełniających wymogów zabawek, a jednocześnie zapewnić przedsiębiorstwom równe warunki działania; wzywa Komisję, aby publikowała informacje o swoich działaniach monitorujących;

Instrument prawny i dalsze działania

29. wzywa Komisję, aby w związku z tym, że dyrektywa dotycząca bezpieczeństwa zabawek stanowi de facto rozporządzenie, rozważyła, czy jej przegląd mógłby stanowić okazję do przekształcenia jej w rozporządzenie, żeby zwiększyć jej skuteczność i efektywność oraz zapobiec niespójności we wdrażaniu przez państwa członkowskie i fragmentacji rynku;

30. wzywa Komisję, aby oceniła potrzebę szerszego zakresu zmian w przyszłym przeglądzie, popartych dogłębną oceną skutków w celu przeanalizowania, czy i w jaki sposób wymogi mechaniczne i fizyczne, substancje CMR, wartości dopuszczalne dla nitrozoamin i substancji zdolnych do tworzenia nitrozoamin, a także przepisy dotyczące etykietowania alergennych substancji zapachowych i niebezpiecznych chemikaliów mogą zostać włączone do przyszłego przeglądu dyrektywy dotyczącej bezpieczeństwa zabawek, aby umożliwić łatwe i elastyczne zmiany;

31. jest zaniepokojony, że niektórzy producenci unikają przestrzegania dyrektywy dotyczącej bezpieczeństwa zabawek, twierdząc, że ich produkty nie są zabawkami, podczas gdy ewidentnie są one używane w tym charakterze; podkreśla, że wytyczne Komisji pomagają sprecyzować, czy dany produkt jest zabawką, oraz zapewnić zharmonizowane wdrażanie dyrektywy dotyczącej bezpieczeństwa zabawek z korzyścią zarówno dla organów nadzoru rynku, jak i podmiotów gospodarczych; podkreśla jednak, że pewne produkty pozostają nadal w szarej strefie, i w związku z tym wzywa Komisję, aby podczas przyszłego przeglądu dyrektywy dotyczącej bezpieczeństwa zabawek rozwiązała ten problem w definicji zabawek; podkreśla, że w tym celu potrzebny jest otwarty i konstruktywny dialog z odpowiednimi zainteresowanymi stronami;

32. podkreśla ważną rolę zabawek w rozwoju dzieci i nabywaniu przez nie umiejętności, a także wsparcie pedagogiczne, jakie dają zabawki przy wykonywaniu nowych zadań oraz doskonaleniu i uczeniu się umiejętności od bardzo młodego wieku; apeluje do Komisji, aby zmieniła dyrektywę o zabawkach w celu poprawy bezpieczeństwa zabawek, przy jednoczesnym ograniczeniu obciążeń oraz kosztów administracyjnych i prawnych ponoszonych przez producentów, tak by wytyczyć jasną drogę do bezpiecznych i przystępnych cenowo zabawek dla wszystkich dzieci w Unii Europejskiej;

33. uważa, że należy przekazywać informacje konsumentom i podmiotom w łańcuchach wartości, aby stymulować bardziej zrównoważone zachowania; wzywa w związku z tym Komisję, aby przeanalizowała w ocenie skutków, czy trwałość i możliwość naprawy zabawek mogą mieć wpływ na ich bezpieczeństwo, a jeśli taki wpływ zostanie udowodniony, przeanalizowała, czy do przepisów dotyczących etykietowania można by dodać w sposób proporcjonalny i nieograniczający lepsze informacje na temat trwałości i możliwości naprawy zabawek; uważa w związku z tym, że do udostępniania tych informacji konsumentom można by wykorzystać innowacyjne i cyfrowe rozwiązania, przy czym należałoby zapewnić wyraźną identyfikację informacji dotyczących bezpieczeństwa oraz zapobiec nadmiernym obciążeniom dla przedsiębiorstw i zminimalizować ilość materiałów opakowaniowych;

34. uważa, że ostrzeżenia i informacje dotyczące bezpieczeństwa są ważne dla konsumentów; zauważa, że dodatkowe wymogi w zakresie etykietowania należy ograniczyć do minimum, aby uniknąć odwracania uwagi od takich informacji; apeluje do Komisji, aby zbadała możliwość podawania w formie elektronicznej informacji o zgodności, które nie są przeznaczone dla konsumenta końcowego;

Dane

35. podkreśla, że brak spójnych ogólnounijnych statystyk dotyczących wypadków powodowanych przez zabawki utrudnia ilościową ocenę poziomu ochrony, jaką daje dyrektywa dotycząca bezpieczeństwa zabawek, oraz wykorzystanie statystyk w pracach normalizacyjnych dotyczących zabawek; uważa, że niewystarczająca koordynacja i niewystarczające finansowanie na szczeblu UE są podstawową przyczyną braku spójnych danych, oraz wzywa Komisję, aby rozwiązała ten problem podczas przyszłego przeglądu dyrektywy; wzywa Komisję, aby zbadała możliwość utworzenia ogólnoeuropejskiej bazy danych o wypadkach i urazach zawierającej specjalną sekcję poświęconą zabawkom, która to baza byłaby ogólnodostępna i przyjazna dla użytkownika, mogłyby z niej korzystać organy publiczne, konsumenci i producenci oraz umożliwiałaby wprowadzanie i gromadzenie informacji na temat wypadków i urazów spowodowanych niebezpiecznymi zabawkami, w tym sprzedawanymi w internecie; uważa ponadto, że dodatkową opcją byłoby wykorzystanie wskaźników i danych, takich jak te zebrane z systemu informacyjnego i komunikacyjnego do celów nadzoru rynku, systemu Safety Gate i wspólnych działań służących ocenie skuteczności dyrektywy dotyczącej bezpieczeństwa zabawek, i zwraca się do Komisji, aby zbadała możliwość wprowadzenia rozwiązań cyfrowych, które mogłyby poprawić identyfikowalność w całym łańcuchu dostaw i przyczynić się do podniesienia poziomu bezpieczeństwa zabawek;

36. wzywa państwa członkowskie, aby zintensyfikowały gromadzenie danych na temat dyrektywy dotyczącej bezpieczeństwa zabawek, ponieważ obecnie są one niejednakowe i niekompletne, a także aby wymieniały się informacjami na temat zagrożeń i słabych punktów w odniesieniu do bezpieczeństwa zabawek; wzywa przedsiębiorstwa, aby zacieśniły współpracę z państwami członkowskimi w drodze wymiany większej ilości danych na temat wypadków związanych z zabawkami w celu zwiększenia bezpieczeństwa dzieci oraz zaufania do zabawek wprowadzanych na rynek wewnętrzny;

37. wzywa Komisję, aby wykorzystała okazję, jaką daje obecny przegląd dyrektywy dotyczącej bezpieczeństwa zabawek, i opracowała wskaźniki służące monitorowaniu jej prawidłowego wdrożenia przez państwa członkowskie i jej ogólnej skuteczności; wzywa Komisję, aby usprawniła gromadzenie danych, które mają być regularnie przekazywane przez państwa członkowskie, organy nadzoru rynku i jednostki notyfikowane; zaleca, aby Komisja opracowała ogólne sprawozdanie na szczeblu UE w oparciu o sprawozdania krajowe oraz by podała je do wiadomości publicznej i zadbała o ich dostępność dla wszystkich zainteresowanych stron;

o

o o

38. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji.

1 Dz.U. L 170 z 30.6.2009, s. 1.
2 Dz.U. L 11 z 15.1.2002, s. 4.
3 Dz.U. L 218 z13.8.2008, s. 30.
4 Dz.U. L 218 z 13.8.2008, s. 82.
5 Dz.U. L 316 z 14.11.2012, s. 12.
6 Dz.U. L 169 z 25.6.2019, s. 1.
7 Dz.U. L 151 z 7.6.2019, s. 15.
8 Dz.U. L 153 z 3.5.2021, s. 1.
9 Dz.U. L 396 z 30.12.2006, s. 1.
10 Dz.U. L 342 z 22.12.2009, s. 59.
11 Dz.U. L 353 z 31.12.2008, s. 1.
12 Dz.U. L 153 z 22.5.2014, s. 62.
13 Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1.
14 Dz.U. L 210 z 7.8.1985, s. 29.
15 Dz.U. L 174 z 1.7.2011, s. 88.
16 Dz.U. L 342 z 22.12.2009, s. 59.
17 Dz.U. L 338 z 13.11.2004, s. 4.
18 Dz.U. L 266 z 26.9.2006, s. 1.
19 Dz.U. L 353 z 31.12.2008, s. 1.
20 Dz.U. L 169 z 25.6.2019, s. 45.
21 Dz.U. C 425 z 20.10.2021, s. 19.
22 Dz.U. C 425 z 20.10.2021, s. 10.
23 Dz.U. C 294 z 23.7.2021, s. 14.
24 Dz.U. C 388 z 13.11.2020, s. 39.
25 Dz.U. C 334 z 19.9.2018, s. 2.
26 Dz.U. C 334 z 19.9.2018, s. 60.
27 Dz.U. C 76 z 28.2.2018, s. 112.
28 Dz.U. C 404 z 6.10.2021, s. 2.
29 Dz.U. C 404 z 6.10.2021, s. 63.
30 Dz.U. C 158 z 30.4.2021, s. 18.
31 Dz.U. C 371 z 15.9.2021, s. 75.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2022.342.99

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 16 lutego 2022 r. w sprawie wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/48/WE w sprawie bezpieczeństwa zabawek (dyrektywa dotycząca bezpieczeństwa zabawek) (2021/2040(INI))
Data aktu: 16/02/2022
Data ogłoszenia: 06/09/2022