Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 16 lutego 2022 r. w sprawie raportu rocznego Europejskiego Banku Centralnego za rok 2021 (2021/2063(INI))

P9_TA(2022)0029
Europejski Bank Centralny: raport roczny za rok 2021 Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 16 lutego 2022 r. w sprawie raportu rocznego Europejskiego Banku Centralnego za rok 2021 (2021/2063(INI))
(2022/C 342/05)Parlament Europejski,

- uwzględniając raport roczny Europejskiego Banku Centralnego (EBC) za rok 2020,

- uwzględniając informacje przekazane przez EBC w odpowiedzi na uwagi Parlamentu Europejskiego zawarte w rezolucji w sprawie raportu rocznego Europejskiego Banku Centralnego za rok 2019,

- uwzględniając przegląd strategii polityki pieniężnej EBC rozpoczęty 23 stycznia 2020 r. i zakończony 8 lipca 2021 r.,

- uwzględniając nową strategię polityki pieniężnej EBC opublikowaną w dniu 8 lipca 2021 r.,

- uwzględniając opublikowany 8 lipca 2021 r. plan działania EBC i zawarty w nim program działań na rzecz dalszego włączenia problematyki zmiany klimatu do ram polityki pieniężnej EBC,

- uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych (ESBC) i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności jego art. 2 i 15,

- uwzględniając art. 123, 125, 127 ust. 1 i 2, art. 130 i art. 284 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE),

- uwzględniając art. 3 i 13 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE),

- uwzględniając dialogi monetarne z prezes EBC Christine Lagarde z 18 marca, 21 czerwca, 27 września i 15 listopada 2021 r.,

- uwzględniając projekcje makroekonomiczne ekspertów EBC dla strefy euro opublikowane 9 września 2021 r.,

- uwzględniając opracowania EBC Occasional Papers nr 263-280 z września 2021 r. dotyczące przeglądu strategii polityki pieniężnej,

- uwzględniając opublikowane w dniu 1 czerwca 2021 r. badanie EBC dotyczące dostępu przedsiębiorstw w strefie euro do finansowania w okresie od października 2020 r. do marca 2021 r.,

- uwzględniając raport EBC na temat cyfrowego euro opublikowany w październiku 2020 r., raport EBC z konsultacji publicznych na temat cyfrowego euro opublikowany w kwietniu 2021 r. oraz projekt EBC poświęcony cyfrowemu euro rozpoczęty 14 lipca 2021 r.,

- uwzględniając opracowanie EBC Occasional Paper nr 201 z listopada 2017 r. zatytułowane "The use of cash by households in the euro area" [Korzystanie z gotówki przez gospodarstwa domowe w strefie euro],

- uwzględniając ogólnogospodarczy test warunków skrajnych EBC z września 2021 r.,

- uwzględniając prognozę gospodarczą Komisji z jesieni 2021 r., opublikowaną 11 listopada 2021 r.,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 14 marca 2019 r. w sprawie równowagi płci przy obsadzaniu stanowisk w obszarze polityki gospodarczej i monetarnej UE 1 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 9 czerwca 2021 r. zatytułowaną "Unijna strategia na rzecz bioróżnorodności 2030 - Przywracanie przyrody do naszego życia" 2 ,

- uwzględniając Agendę ONZ na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030 i cele zrównoważonego rozwoju ONZ,

- uwzględniając porozumienie paryskie zawarte na podstawie Ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu,

- uwzględniając sprawozdania specjalne Międzyrządowego Zespołu ds. Zmian Klimatu (IPCC) w sprawie globalnego ocieplenia o 1,5 oC, w sprawie zmiany klimatu i gruntów oraz w sprawie oceanów i kriosfery w zmieniającym się klimacie,

- uwzględniając sprawozdanie Sieci na rzecz ekologizacji systemu finansowego (NGFS) zatytułowane "Adapting central bank operations to a hotter world: Reviewing some options" [Przystosowanie operacji banków centralnych do globalnego ocieplenia: przegląd niektórych rozwiązań], opublikowane 24 marca 2021 r.,

- uwzględniając art. 142 ust. 1 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Gospodarczej i Monetarnej (A9-0351/2021),

A. mając na uwadze, że według prognozy gospodarczej Komisji z jesieni 2021 r. PKB UE w 2020 r. skurczył się o 5,9 %, a PKB strefy euro o 6,4 %; mając na uwadze, że według prognoz PKB UE i strefy euro wzrośnie o 5 % w 2021 r. i o 4,3 % w 2022 r., ale będą utrzymywać się znaczne różnice w zakresie wzrostu gospodarczego pomiędzy państwami członkowskimi; mając na uwadze, że niepewność i ryzyko związane z perspektywami wzrostu są wysokie i zależą od dalszego przebiegu pandemii COVID-19 oraz tempa, w jakim podaż dostosuje się do szybkiego ożywienia popytu po ponownym otwarciu gospodarki; mając na uwadze, że w trzecim kwartale 2021 r. gospodarka UE jako całość powróciła do poziomu produkcji sprzed pandemii, przy czym tempo ożywienia w poszczególnych krajach jest nierównomierne; mając na uwadze, że utrzymywanie się inflacji na wysokim poziomie pozostaje jednym z głównych zagrożeń dla ożywienia gospodarczego;

B. mając na uwadze, że zgodnie z projekcjami makroekonomicznymi ekspertów EBC z września 2021 r. globalny realny PKB (z wyłączeniem strefy euro) wzrośnie o 6,3 % w 2021 r., po czym nastąpi spowolnienie do poziomu 4,5 % w 2022 r. i 3,7 % w 2023 r.; mając na uwadze, że globalna działalność przekroczyła już poziom sprzed pandemii pod koniec 2020 r.;

C. mając na uwadze, że według Eurostatu stopa bezrobocia we wrześniu 2021 r. wyniosła 6,7 % w całej UE i 7,4 % w strefie euro, rozkładała się w sposób nierównomierny w całej UE i w państwach członkowskich, i nadal była znacznie wyższa wśród młodych ludzi i kobiet (odpowiednio 15,9 % w UE i 16 % w strefie euro oraz 7 % w UE i 7,7 % w strefie euro); mając na uwadze, że poważnym problemem do rozwiązania w UE wciąż pozostaje wysoka stopa bezrobocia młodzieży;

D. mając na uwadze, że zgodnie z projekcjami makroekonomicznymi ekspertów EBC dla strefy euro z września 2021 r. roczna inflacja w strefie euro mierzona zharmonizowanym indeksem cen konsumpcyjnych (HICP) wyniesie średnio 2,2 % w 2021 r. i spodziewany jest jej spadek do 1,7 % 2022 r. i 1,5 % w 2023 r.; mając na uwadze, że prognozy dotyczące inflacji są bardzo zróżnicowane w całej strefie euro; mając na uwadze, że w październiku 2021 r. inflacja w strefie euro wzrosła do 4,1 %, co stanowi najwyższy poziom od dziesięciu lat; mając na uwadze, że istnieją obawy co do tymczasowego i przejściowego charakteru wzrostu wskaźników inflacji;

E. mając na uwadze, że pod koniec 2020 r. suma bilansowa Eurosystemu osiągnęła najwyższy w historii poziom 6 979 324 mln euro, co stanowi wzrost o prawie 50 % (2 306 233 mln euro) w porównaniu z końcówką 2019 r., w wyniku trzeciej serii warunkowych długoterminowych operacji refinansujących (TLTRO III) oraz zakupu papierów wartościowych w ramach nadzwyczajnego programu zakupów w czasie pandemii (PEPP) oraz programu zakupu aktywów (APP);

F. mając na uwadze, że w 2020 r. zysk netto EBC wyniósł 1,643 mld EUR w porównaniu z 2,366 mld EUR w 2019 r.; mając na uwadze, że spadek ten wynikał głównie z niższych przychodów netto z tytułu odsetek od dewizowych aktywów rezerwowych i papierów wartościowych utrzymywanych na potrzeby polityki pieniężnej, szczególnie ze znacznego spadku o 50 % przychodów z tytułu odsetek od portfela dolarowego, a także decyzji Rady Prezesów o przekazaniu 48 mln EUR do rezerwy EBC na ryzyka finansowe;

G. mając na uwadze, bez uszczerbku dla głównego celu stabilności cen, że EBC powinien wspierać również ogólne polityki gospodarcze w Unii, aby przyczynić się do osiągnięcia celów Unii ustanowionych w artykule 3 TUE;

H. mając na uwadze, że małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) są filarem gospodarki UE i przyczyniają się do wzmocnienia spójności gospodarczej i społecznej, stanowiąc 99 % wszystkich przedsiębiorstw w UE, zatrudniając około 100 mln osób, generując ponad połowę PKB UE i odgrywając kluczową rolę w tworzeniu wartości dodanej w każdym sektorze gospodarki; mając na uwadze, że MŚP dotkliwie odczuły kryzys gospodarczy spowodowany pandemią COVID-19; mając na uwadze, że zmiana ogólnych perspektyw gospodarczych negatywnie wpłynęła na ich dostęp do finansowania; mając na uwadze, że MŚP potrzebują w związku z tym dalszego wsparcia;

I. mając na uwadze, że w ramach swojego mandatu EBC zobowiązał się do przyczynienia się do realizacji celów porozumienia paryskiego; mając na uwadze, że zmiana klimatu, utrata różnorodności biologicznej i jej konsekwencje mogą ograniczyć skuteczność polityki pieniężnej, wywierać wpływ na wzrost gospodarczy oraz zwiększyć niestabilność cenową i makroekonomiczną; mając na uwadze, że bez zdecydowanych środków negatywny wpływ na PKB UE może okazać się poważny;

J. mając na uwadze, że wydatki mieszkaniowe stanowią niemal jedną czwartą wydatków gospodarstw domowych w UE-27; mając na uwadze, że ponad dwie trzecie populacji UE mieszka we własnych domach; mając na uwadze gwałtowny wzrost cen nieruchomości mieszkalnych o ponad 30 % w ciągu ostatniego dziesięciolecia oraz wzrost czynszów o niemal 15 % w UE;

K. mając na uwadze, że zgodnie z badaniem Eurobarometr z zimy 2020-2021 r., opublikowanym 23 kwietnia 2021 r., poparcie społeczne dla europejskiej unii gospodarczej i walutowej z jedną walutą euro wyniosło 79 % w strefie euro;

L. mając na uwadze, że tylko dwóch członków Zarządu EBC i Rady Prezesów EBC to kobiety; mając na uwadze, że kobiety w dalszym ciągu są niedostatecznie reprezentowane w hierarchii EBC;

Informacje ogólne

1. pozytywnie odbiera rolę, jaką EBC odgrywa w utrzymaniu stabilności euro; podkreśla, że ustawowa niezależność EBC, ustanowiona w traktatach, jest podstawowym warunkiem wykonywania jego mandatu; podkreśla, że nie wolno naruszać tej niezależności, oraz zaznacza, że niezależności tej powinna zawsze towarzyszyć odpowiednia rozliczalność;

2. wyraża zadowolenie z przyjętego jednogłośnie i ogłoszonego 8 lipca 2021 r. przeglądu strategii polityki pieniężnej EBC, w którym określono, w jaki sposób osiągnąć główny cel, jakim jest utrzymanie stabilności cen, i przyczynić się do osiągnięcia celów Unii, które obejmują zrównoważony i trwały wzrost gospodarczy, wysoce konkurencyjną społeczną gospodarkę rynkową umożliwiającą pełne zatrudnienie i postęp społeczny oraz konwergencję, a także wysoki poziom ochrony i poprawę jakości środowiska, bez uszczerbku dla celu stabilności cenowej; zauważa, że jest to pierwszy przegląd strategii od 18 lat; z zadowoleniem przyjmuje decyzję EBC, wyrażoną również przez prezes Christinę Lagarde podczas dialogu monetarnego z 27 września 2021 r., by okresowo oceniać adekwatność strategii polityki pieniężnej, przy czym kolejna ocena powinna zostać przeprowadzona w 2025 r., co zwiększy również świadomość społeczną i zaangażowanie w politykę pieniężną;

3. jest zaniepokojony bezprecedensowym kryzysem zdrowotnym, społecznym i gospodarczym spowodowanym pandemią COVID-19 i zastosowanymi w jej następstwie środkami powstrzymującymi rozprzestrzenianie się wirusa, które spowodowały gwałtowne kurczenie się gospodarki strefy euro, szczególnie w tych krajach, które już wcześniej znajdowały się w trudnej sytuacji, nagły wzrost nierówności gospodarczych i społecznych oraz szybkie pogorszenie sytuacji na rynku pracy; jest szczególnie zaniepokojony skutkami pandemii COVID-19 dla MŚP; z zadowoleniem przyjmuje szeroko zakrojone środki wsparcia publicznego zastosowane przez UE w odpowiedzi na pandemię; zauważa, że ożywienie działalności gospodarczej w strefie euro nastąpiło wcześniej niż przewidywano, chociaż tempo, skala i równomierność tego ożywienia pozostają niepewne;

4. podkreśla, że zrównoważony wzrost, odporność i stabilność cen można osiągnąć dzięki kompleksowej reakcji, w tym poprzez wyważone połączenie polityki pieniężnej, wspierającej i uznaniowej polityki fiskalnej oraz społecznie zrównoważonych i zwiększających wydajność reform i inwestycji; popiera apel prezes Christine Lagarde o pełną spójność polityki fiskalnej i monetarnej w walce z kryzysem związanym z COVID-19, podkreślając jednocześnie niezależność EBC;

5. odnotowuje oświadczenie prezes EBC z 10 czerwca 2021 r., że "kluczową sprawą nadal jest jej [polityki fiskalnej] ambitne i skoordynowane nastawienie, jako że przedwczesne wycofanie wsparcia fiskalnego groziłoby osłabieniem ożywienia i spotęgowaniem długofalowych śladów odciśniętych na gospodarce przez kryzys"; uznaje znaczenie europejskiej i krajowej polityki fiskalnej w zakresie pomocy gospodarstwom domowym i przedsiębiorstwom najbardziej dotkniętym pandemią; zwraca uwagę na zróżnicowane tempo ożywienia gospodarczego w krajach strefy euro, co może doprowadzić do powstania Europy wielu prędkości po ustaniu pandemii; przypomina, że wsparcie fiskalne i polityka pieniężna nie powinny zniechęcać do reform i inwestycji mających na celu ożywienie gospodarki UE, pobudzenie zrównoważonego wzrostu sprzyjającego włączeniu społecznemu, przyspieszenie transformacji ekologicznej oraz wzmocnienie autonomii i konkurencyjności Europy;

6. odnotowuje stwierdzenie prezes Christiny Lagarde, że "taki centralny mechanizm zdolności fiskalnej mógłby pomóc w sterowaniu wspólnym kursem polityki fiskalnej w strefie euro i zapewnić właściwszą kombinację polityki makroekonomicznej" oraz że "reformy strukturalne w państwach strefy euro są ważne dla zwiększenia wydajności i potencjału wzrostu w strefie euro, zmniejszenia bezrobocia strukturalnego i zwiększenia odporności"; podkreśla znaczenie zapewniania antycyklicznej stabilizacji oraz ułatwiania terminowego i odpowiedniego wsparcia na wypadek wstrząsów gospodarczych, a także znaczenie finansowania zielonej transformacji; podkreśla znaczenie Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (RRF) dla stawienia czoła wstrząsowi gospodarczemu i społecznemu spowodowanemu przez kryzys związany z COVID-19;

7. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że debata na temat przyszłości ram zarządzania gospodarczego UE już się rozpoczęła;

Polityka pieniężna

8. z zadowoleniem przyjmuje szybkie i konkretne działania EBC w zakresie polityki pieniężnej w reakcji na sytuację nadzwyczajną spowodowaną kryzysem związanym z COVID-19; dostrzega pozytywny wpływ tych działań - obejmujących między innymi wprowadzenie nadzwyczajnego programu zakupów w czasie pandemii (PEPP), złagodzenie kryteriów kwalifikowalności i zabezpieczeń oraz ofertę dostosowanych warunkowych długoterminowych operacji refinansujących (TLTRO III), a także nadzwyczajnych dłuższych operacji refinansujących w czasie pandemii (PELTRO) - na sytuację gospodarczą w strefie euro; przypomina, że EBC zamierza utrzymać swoje wsparcie tak długo, jak uzna to za konieczne do wypełnienia swojego mandatu; ponadto z zadowoleniem przyjmuje decyzję EBC o utrzymaniu instrumentów, takich jak forward guidance, zakup aktywów i długoterminowe operacje refinansujące, jako integralnej części jego zestawu narzędzi; zachęca EBC do dalszego zapewniania i monitorowania konieczności, adekwatności i proporcjonalności środków polityki pieniężnej;

9. przyjmuje do wiadomości decyzję EBC o zwiększeniu puli PEPP z początkowej kwoty 750 mld EUR do 1,850 mld EUR; odnotowuje decyzję EBC o kontynuacji zakupu aktywów netto w ramach PEPP do zakończenia fazy kryzysu związanego z COVID-19, a w każdym razie co najmniej do końca marca 2022 r.; zauważa, że EBC zmniejszył ostatnio tempo zakupów aktywów netto w ramach PEPP, opierając się na stanowisku Rady Prezesów, że korzystne warunki finansowania można utrzymać przy umiarkowanie niższym tempie; zgadza się z oświadczeniem prezes Christiny Lagarde z 10 czerwca 2021 r., że "wszelkie dyskusje na temat wystąpienia z PEPP (...) byłyby przedwczesne, ponieważ jest jeszcze zbyt wcześnie i nastąpi to w stosownym czasie"; zwraca się do EBC o kontynuowanie zakupów w ramach PEPP tak długo, jak EBC uzna to za konieczne do wypełnienia swojego mandatu; przyjmuje do wiadomości, że EBC zamierza rozważyć dalsze dostosowanie zakupów aktywów; przyjmuje również do wiadomości oświadczenie prezes Christiny Lagarde, że nawet po przewidywanym zakończeniu działań nadzwyczajnych związanych z pandemią, nadal ważne będzie, by polityka pieniężna, w tym odpowiednie dostosowanie zakupów aktywów, wspierała ożywienie w całej strefie euro oraz zrównoważony powrót inflacji do docelowego poziomu 2 %;

10. odnotowuje decyzję EBC o elastycznych zakupach w ramach PEPP, aby uniknąć usztywnienia warunków finansowania, co byłoby sprzeczne z dążeniami do przeciwdziałania negatywnym skutkom pandemii, przy jednoczesnym wspieraniu płynnej transmisji polityki pieniężnej;

11. zauważa, że w dalszym ciągu prowadzone są zakupy aktywów netto w ramach APP o miesięcznej wartości 20 mld EUR; zauważa również, że zakupy w ramach APP będą dokonywane tak długo, jak będzie to konieczne do wzmocnienia akomodacyjnego wpływu stóp procentowych, a zakończą się przed rozpoczęciem podnoszenia kluczowych stóp procentowych; przypomina, że APP, tj. program realizowany przed wybuchem pandemii, będzie nadal realizowany w stałym tempie;

12. z zadowoleniem przyjmuje uwzględnienie w PEPP greckich papierów wartościowych; zauważa jednak, że nadal nie kwalifikują się one do programu skupu aktywów sektora publicznego (PSPP) pomimo poczynionych istotnych postępów; zachęca EBC do ponownej oceny kwalifikowalności greckich papierów wartościowych w ramach PSPP oraz wydania na długo przed zakończeniem PEPP szczegółowych zaleceń dotyczących uwzględnienia tych papierów wartościowych w PSPP;

13. odnotowuje decyzję EBC o dalszym reinwestowaniu spłaty kapitału z tytułu zapadających papierów wartościowych nabytych w ramach programu PEPP co najmniej do końca 2024 roku oraz o dalszym reinwestowaniu w całości spłaty kapitału z tytułu zapadających papierów wartościowych nabytych w ramach programu APP jeszcze przez dłuższy czas po tym, jak zacznie podnosić podstawowe stopy procentowe EBC, i w każdym razie tak długo, jak będzie to konieczne do utrzymania korzystnych warunków płynnościowych i zdecydowanie łagodnej polityki pieniężnej;

14. zauważa, że kwota operacji refinansujących Eurosystemu na koniec 2020 r. wzrosła do 1 850 mld euro, głównie z powodu TLTRO III; zauważa jednak, że średni ważony termin zapadalności nierozliczonych operacji refinansujących Eurosystemu wzrósł do około 2,4 roku na koniec 2020 r.;

15. z zadowoleniem przyjmuje decyzję EBC o dalszym dostarczaniu płynności przez swoje operacje refinansujące; uznaje, że finansowanie pozyskane dzięki TLTRO III odgrywa kluczową rolę we wspieraniu akcji kredytowej na rzecz przedsiębiorstw i gospodarstw domowych; podkreśla jednak, że w niektórych przypadkach tylko bardzo niewielka część tych zastrzyków kapitału zwiększyła akcję kredytową na rzecz gospodarki realnej, w szczególności MŚP; zachęca EBC do zadbania o to, by te środki prawdziwie ułatwiały finansowanie gospodarki realnej;

16. odnotowuje decyzję EBC w sprawie nowego średniookresowego symetrycznego celu inflacyjnego na poziomie 2 % oraz jego zobowiązanie do utrzymania trwale akomodacyjnego kursu polityki pieniężnej w celu osiągnięcia tego celu inflacyjnego; uważa, ze brak arytmetycznego odniesienia utrudnia interpretację odchyleń od celu; zauważa, że średniookresowy kierunek strategii polityki pieniężnej umożliwia nieuniknione krótkoterminowe odchylenia inflacji od założonego celu; zwraca się do EBC, by w razie potrzeby zastanowił się, w jaki sposób wzrost inflacji może wpłynąć na kurs jego polityki pieniężnej;

17. jest zaniepokojony stopą inflacji w strefie euro, która w styczniu 2022 r. wzrosła do najwyższego od dziesięciu lat poziomu 5,1 %, wahając się od 3,3 % do 12,2 % w poszczególnych państwach członkowskich, co zostało spowodowane różnymi czynnikami, takimi jak efekt bazy związany z cenami energii, wąskie gardła w łańcuchach dostaw i odbudowa po dramatycznej recesji; podkreśla, że wzrost inflacji powyżej określonego poziomu może być szczególnie szkodliwy dla najuboższych części społeczeństwa i prowadzić do wzrostu nierówności gospodarczych i społecznych; przypomina, że w ostatnim dziesięcioleciu inflacja utrzymywała się znacznie poniżej celu 2 %; wzywa EBC do uważnego monitorowania tych tendencji i ich konsekwencji oraz, w razie potrzeby, do podjęcia działań mających na celu ochronę stabilności cen; przyłącza się do apelu prezes Christiny Lagarde, by polityka pieniężna w dalszym ciągu koncentrowała się na bezpiecznym wyprowadzeniu gospodarki z sytuacji kryzysowej spowodowanej pandemią; zauważa, że według ankiety przeprowadzonej przez EBC wśród zawodowych prognostów średnioterminowe oczekiwania inflacyjne nadal zdecydowanie oscylują wokół poziomu docelowego, podczas gdy niektóre środki rynkowe wskazują na nieznaczny wzrost średnioterminowych oczekiwań inflacyjnych;

18. jest zdania, że EBC mógłby zbadać alternatywne instrumenty polityki pieniężnej, które mogą zachęcać do inwestycji publicznych i prywatnych;

19. odnotowuje przewidywania EBC, że podstawowe stopy procentowe pozostaną na obecnym lub niższym poziomie do momentu stwierdzenia, że inflacja osiąga 2 % na długo przed końcem horyzontu projekcji i pozostaje na tym poziomie przez pozostałą część horyzontu projekcji; podkreśla, że niskie stopy procentowe mogą stwarzać możliwości konsumentom, przedsiębiorstwom, w tym MŚP, pracownikom i kredytobiorcom, którzy mogą czerpać korzyści z większego tempa rozwoju gospodarki, niższego bezrobocia i niższych kosztów pożyczek; wyraża jednak zaniepokojenie potencjalnym wpływem niskich stóp procentowych na sytuację przedsiębiorstw nierentownych i wysoko zadłużonych, na zachęty do reform i inwestycji sprzyjających wzrostowi i zrównoważonemu rozwojowi oraz na systemy emerytalne i ubezpieczeniowe;

20. z zadowoleniem przyjmuje decyzję EBC o zaleceniu opracowania planu działania mającego na celu włączenie kosztów związanych z nieruchomościami mieszkalnymi zamieszkiwanymi przez właściciela do zharmonizowanego indeksu cen konsumpcyjnych (HICP), aby w sposób bardziej adekwatny określić stopę inflacji, która będzie porównywalna i miarodajna dla gospodarstw domowych, w świetle ciągłego wzrostu kosztów związanych z nieruchomościami mieszkalnymi oraz aby lepiej kształtować operacje polityki pieniężnej; uważa jednak, że zgodnie z obecną definicją HICP odzwierciedla ewolucję faktycznych wydatków gospodarstw domowych na towary i usługi; jest zdania, że metody służące oddzieleniu komponentu inwestycyjnego od komponentu konsumpcyjnego powinny zapewnić odpowiednie uwzględnienie faktycznego wpływu znacznego wzrostu cen związanych z nieruchomościami mieszkalnymi na wydatki konsumenckie; uznaje, że włączenie tych kosztów stanowi wieloletnie przedsięwzięcie; podkreśla, że działanie takie może prowadzić do wzrostu wskaźników cen oraz, przynajmniej tymczasowo, spowodować wzrost inflacji powyżej celu średniookresowego, ograniczając tym samym pole manewru EBC; zachęca EBC do przygotowania się na takie ryzyko i skutecznego przeciwdziałania mu;

21. uznaje potrzebę większej harmonizacji metod korekty jakości w HICP oraz większej przejrzystości w odniesieniu do korekty jakości w państwach członkowskich;

Przeciwdziałanie zmianie klimatu

22. przypomina, że EBC jako instytucja UE jest związany zobowiązaniami podjętymi przez UE na mocy porozumienia paryskiego; podkreśla, że przeciwdziałanie sytuacji nadzwyczajnej w zakresie klimatu i różnorodności biologicznej wymaga od EBC przyjęcia zintegrowanego podejścia, które powinno znaleźć odzwierciedlenie we wszystkich jego strategiach, decyzjach i działaniach, a także przestrzegania mandatu EBC w zakresie wspierania ogólnej polityki gospodarczej Unii, a w szczególności, w tym przypadku, osiągnięcia gospodarki neutralnej dla klimatu najpóźniej do 2050 r., jak określono w europejskim prawie o klimacie; jest przekonany, że EBC powinien wykorzystywać wszystkie dostępne mu narzędzia do zwalczania i łagodzenia zagrożeń związanych z klimatem;

23. uważa, że utrzymanie stabilności cen mogłoby pomóc w stworzeniu odpowiednich warunków do wdrożenia porozumienia paryskiego;

24. odnotowuje pierwszy ogólnogospodarczy test warunków skrajnych EBC; zauważa, że wyniki testu wskazują, iż bez zdecydowanych środków negatywny wpływ na PKB UE może okazać się poważny; z zadowoleniem przyjmuje zatem zobowiązanie EBC do regularnego przeprowadzania testów warunków skrajnych, zarówno ogólnogospodarczych, jak i na poziomie poszczególnych banków;

25. odnotowuje fakt, że EBC opracuje wskaźniki narażenia instytucji finansowych na zagrożenia fizyczne związane z klimatem w ramach ich portfeli, w tym wskaźniki śladu węglowego, a także analizy modelowania i scenariuszy makroekonomicznych w celu włączenia zagrożeń klimatycznych do modeli EBC i oceny ich wpływu na potencjalny wzrost; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że EBC przeprowadzi analizy scenariuszy dotyczących polityki transformacji;

26. z zadowoleniem przyjmuje nowy plan działania EBC i zawarty w nim szczegółowy program działań związanych ze zmianą klimatu w celu dalszego włączania problematyki zmiany klimatu do polityki i modeli EBC; zauważa jednak, że program ten koncentruje się na zagrożeniach związanych z klimatem i zwraca szczególną uwagę na zasadę podwójnej istotności leżącą u podstaw unijnych ram zrównoważonego finansowania;

27. zauważa, że idea neutralności rynkowej jest związana z zasadą "otwartej gospodarki rynkowej z wolną konkurencją"; zwraca się do EBC, by - z poszanowaniem własnejniezależności - zajął się nieprawidłowościami w funkcjonowaniu rynku i zapewnił efektywną alokację zasobów w perspektywie długoterminowej, zachowując przy tym możliwie jak najbardziej apolityczny charakter i przestrzegając zasady neutralności rynkowej; zauważa, że EBC już w kilku przypadkach odstąpił od zasady neutralności rynkowej;

28. przyjmuje z zadowoleniem fakt, że zakup obligacji ekologicznych i ich udział w portfelu EBC stale rosną; uważa jednak, że udział ten jest wyjątkowo niski, biorąc pod uwagę potrzeby związane z zieloną transformacją; zachęca EBC do przyspieszenia działań na rzecz zwiększenia udziału obligacji ekologicznych w portfelu własnym; z zadowoleniem przyjmuje utworzenie unijnego standardu obligacji ekologicznych oraz wsparcie EBC w tej sprawie; w tym kontekście odnotowuje decyzję EBC o wykorzystaniu części portfela funduszy własnych do inwestowania środków w fundusz inwestycyjny obligacji ekologicznych denominowanych w EUR dla banków centralnych (EUR BISIP G2); zachęca tymczasem EBC do zbadania ewentualnego wpływu zielonych obligacji na stabilność cen;

29. przyjmuje do wiadomości, że począwszy od 1 stycznia 2021 r. obligacje kuponowe związane z określonymi celami w zakresie zrównoważonego rozwoju, nawiązującymi do co najmniej jednego celu środowiskowego określonego w unijnym rozporządzeniu w sprawie systematyki 3  lub co najmniej jednego celu ONZ w zakresie zrównoważonego rozwoju dotyczącego zmiany klimatu lub degradacji środowiska, stały się kwalifikowalne jako zabezpieczenia dla operacji kredytowych Eurosystemu oraz w ramach bezwarunkowych transakcji Eurosystemu na potrzeby polityki pieniężnej, o ile spełniają wszystkie inne kryteria kwalifikowalności;

30. przyjmuje do wiadomości, że EBC podejmuje kroki w celu włączenia zagrożeń związanych z klimatem do swojego systemu zabezpieczeń, ale ostrzega przed opóźnieniami w ich wdrażaniu; z zadowoleniem przyjmuje zobowiązanie EBC do zbadania metodyki stosowanej przez agencje ratingowe i ujawnianych przez nie informacji oraz przeprowadzenia oceny, w jaki sposób w ich ratingach są uwzględniane ryzyka związane ze zmianą klimatu; wyraża jednakże zaniepokojenie faktem, że w ocenie ryzyka EBC nadal nadmiernie polega wyłącznie na prywatnych zewnętrznych agencjach ratingowych; wzywa EBC do zwiększenia wewnętrznych zdolności w zakresie oceny zagrożeń dla klimatu i różnorodności biologicznej;

31. zauważa z niepokojem, że niektóre programy refinansowania i zakupu aktywów EBC pośrednio wspierają działania wysokoemisyjne;

32. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że EBC przygotowuje się do dostosowania swoich programów zakupów aktywów korporacyjnych do porozumienia paryskiego z myślą o ograniczeniu wysokoemisyjności swego portfela, lecz ostrzega przed opóźnieniami;

33. wzywa EBC jako członka Sieci na rzecz ekologizacji systemu finansowego (NGFS) do wykorzystania dziewięciu wariantów ocenionych przez NGFS dla banków centralnych w celu włączenia zagrożeń związanych z klimatem do ich ram operacyjnych dotyczących operacji kredytowych, zabezpieczeń i zakupu aktywów; wzywa EBC do zacieśnienia współpracy w zakresie zmiany klimatu również z innymi międzynarodowymi sieciami niż NGFS oraz do prowadzenia bardziej intensywnego dialogu ze społeczeństwem obywatelskim, aby wzmocnić rolę UE jako światowego lidera zrównoważonego finansowania i działań na rzecz klimatu;

34. z zadowoleniem przyjmuje wysiłki EBC na rzecz monitorowania i ograniczenia jego śladu środowiskowego; z zadowoleniem przyjmuje utworzenie centrum ds. zmiany klimatu w celu koordynacji działań w zakresie kwestii klimatycznych w obrębie EBC; oczekuje od EBC intensyfikacji prac na rzecz skutecznego uwzględnienia problematyki klimatycznej w swojej standardowej działalności;

Inne aspekty

35. podkreśla kluczową rolę mikroprzedsiębiorstw, małych i średnich przedsiębiorstw (MMŚP) jako filaru unijnej gospodarki, konwergencji gospodarczej i społecznej oraz zatrudnienia; podkreśla, że MMŚP zostały poważnie dotknięte kryzysem gospodarczym wywołanym pandemią COVID-19, co doprowadziło do znacznego obniżenia ich obrotu gospodarczego i konkurencyjności, utrudniło działania na rzecz osiągnięcia zielonej transformacji i spowodowało ograniczenia dostępu do finansowania; zwraca uwagę na konieczność stymulowania publicznych i prywatnych inwestycji w UE, a w związku z tym wzywa EBC do kontynuacji wysiłków na rzecz ułatwiania dostępu do finansowania dla MMŚP;

36. z zadowoleniem przyjmuje wieloletnie poparcie EBC dla szybkiego zakończenia tworzenia unii bankowej i podkreśla zagrożenia wynikające z poważnych opóźnień; przyjmuje do wiadomości poparcie EBC dla ustanowienia pełnoprawnego europejskiego systemu gwarantowania depozytów (EDIS); uznaje, że podział ryzyka i ograniczanie ryzyka są ze sobą powiązane oraz że instytucjonalne systemy ochrony odgrywają kluczową rolę w ochronie i stabilizacji instytucji członkowskich;

37. z zadowoleniem przyjmuje dotychczasowe postępy na rzecz ograniczenia liczby kredytów zagrożonych; wzywa do wprowadzenia na szczeblu UE odpowiedniej ochrony prawnej zabezpieczającej posiadaczy kredytów hipotecznych przed przejęciem nieruchomości mieszkalnej;

38. wzywa EBC do zbadania sposobów wzmocnienia międzynarodowej roli euro; odnotowuje, że uczynienie z euro atrakcyjniejszej waluty rezerwowej zwiększy jego międzynarodowe wykorzystanie i zwiększy zdolność UE do kształtowania polityki w sposób niezależny, co jest niezwykle istotne dla zachowania europejskiej suwerenności gospodarczej; podkreśla, że stworzenie dobrze zaprojektowanego europejskiego bezpiecznego składnika aktywów mogłoby ułatwić integrację finansową i złagodzić negatywny wpływ więzi państwa z krajowym sektorem bankowym; podkreśla, że wzmocnienie roli euro wymaga pogłębienia i ukończenia europejskiej unii gospodarczej i walutowej;

39. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w 2020 r. liczba podrobionych banknotów euro spadła do najniższego poziomu od 2003 r. (17 sztuk na milion); wzywa EBC do wzmocnienia walki z fałszowaniem pieniądza oraz zacieśnienia współpracy z Europolem, Interpolem i Komisją w tym celu; zwraca się również do EBC o stworzenie, bez uszczerbku dla prerogatyw państw członkowskich, systemu umożliwiającego lepsze monitorowanie transakcji o dużej wartości w celu zwalczania prania pieniędzy, uchylania się od opodatkowania oraz finansowania terroryzmu i zorganizowanej przestępczości;

40. z zadowoleniem przyjmuje decyzję EBC o rozpoczęciu zaplanowanego na 24 miesiące etapu badania projektu cyfrowego euro; wzywa EBC do należytego uwzględnienia oczekiwań i obaw zgłaszanych podczas konsultacji publicznych w sprawie cyfrowego euro, w tym obaw dotyczących prywatności, bezpieczeństwa, dostępności, możliwości dokonywania płatności w całej strefie euro, przeciwdziałania dodatkowym kosztom i funkcjonalności bez nawiązywania łączności z internetem; zauważa, że ten etap badania nie przesądza o jakiejkolwiek decyzji w sprawie ewentualnej emisji cyfrowego euro; podkreśla, że cyfrowe euro nie jest kryptowalutą; zwraca uwagę, że cyfrowe euro powinno promować włączenie finansowe i musi zapewnić dodatkową ochronę prywatności i pewność prawa dla konsumentów i przedsiębiorstw; zgadza się z EBC, że cyfrowe euro musiałoby spełnić szereg minimalnych wymogów, w tym dotyczących odporności, bezpieczeństwa, wydajności i ochrony prywatności; zachęca EBC do ścisłej współpracy i regularnej wymiany poglądów z Parlamentem na etapie badania;

41. ponownie wyraża poważne obawy dotyczące zagrożeń, jakie prywatne stabilne kryptowaluty stwarzają dla stabilności finansowej, polityki pieniężnej i ochrony konsumentów;

42. przypomina, że płatności gotówkowe to bardzo ważny środek płatniczy dla obywateli UE i nie powinny być zagrożone przez cyfrowe euro; zauważa, że liczba i wartość banknotów euro w obiegu wzrosła o około 10 % w 2020 r.; odnotowuje strategię Eurosystemu pod nazwą Gotówka 2030, której celem jest zapewnienie wszystkim obywatelom i wszystkim przedsiębiorstwom strefy euro dalszego łatwego dostępu do usług gotówkowych oraz zadbanie o to, aby gotówka pozostała ogólnie akceptowanym środkiem płatniczym, przy jednoczesnym uwzględnieniu kwestii dotyczących redukcji ekologicznego oddziaływania banknotów euro oraz dalszego rozwoju innowacyjnych i bezpiecznych banknotów; wyraża zaniepokojenie z powodu ograniczania sieci bankowej w niektórych państwach członkowskich; uważa, że takie praktyki mogą prowadzić do istotnych ograniczeń w zakresie równego dostępu do podstawowych usług i produktów finansowych;

43. podkreśla, że sektor finansowy przechodzi istotną transformację stymulowaną innowacjami i cyfryzacją; podkreśla, że transformacja ta stwarza większe ryzyko zakłóceń zewnętrznych, takich jak cyberataki na sektor finansowy i bankowy; z zadowoleniem przyjmuje nieustanne wysiłki EBC na rzecz wzmocnienia jego zdolności reagowania na cyberataki i usuwania ich skutków zgodnie z nową unijną polityką w zakresie cyberobrony; ponownie wyraża zaniepokojenie z powodu zakłócenia funkcjonowania, które miało poważny wpływ na TARGET2 i TARGET2-Securities w 2020 r.; z zadowoleniem przyjmuje niezależny przegląd tych incydentów i zwraca uwagę, że szereg ustaleń oceniono jako "bardzo poważne"; z zadowoleniem przyjmuje akceptację ogólnych wniosków przez Eurosystem oraz jego zobowiązanie do realizacji zaleceń uwzględnionych w przeglądzie; wzywa EBC do zapewnienia trwałej stabilności wrażliwej infrastruktury, takiej jak system TARGET2, do dalszego wzmocnienia wysiłków w dziedzinie cyberbezpieczeństwa oraz dalszego promowania cyberodporności infrastruktury rynku finansowego;

44. odnotowuje rozbieżność sald systemu TARGET2 w ramach Europejskiego Systemu Banków Centralnych; zauważa, że interpretację tych rozbieżności poddaje się w wątpliwość;

45. apeluje do EBC o zapewnienie właściwej równowagi między dopuszczaniem finansowych innowacji regulacyjnych w ramach FinTech a dbałością o stabilność finansową; wzywa ponadto EBC do bardziej intensywnego monitorowania rozwoju kryptoaktywów w celu zapobieżenia negatywnym skutkom i związanym z nimi zagrożeniom w kwestii stabilności finansowej, polityki pieniężnej oraz funkcjonowania i bezpieczeństwa infrastruktury rynku i płatności; podkreśla, że rozwój kryptoaktywów może stwarzać dodatkowe zagrożenia w zakresie cyberbezpieczeństwa, prania pieniędzy, finansowania terroryzmu i innej działalności przestępczej w związku z anonimowością, jaką umożliwiają kryptoaktywa; zauważa, że odpowiednie przepisy, takie jak zapowiedziane rozporządzenie w sprawie rynków kryptoaktywów (MiCA), mogą ograniczyć to ryzyko; odnotowuje zamiar EBC dotyczący opracowania i wdrożenia odpowiedzi polityki pieniężnej mającej na celu złagodzenie potencjalnego negatywnego wpływu stabilnych kryptowalut na sektor płatniczy i krajobraz finansowy UE;

46. przypomina o poparciu EBC dla wdrożenia pakietu Bazylea III, gdyż zmniejszyłoby to ryzyko wybuchu kryzysu bankowego, a zatem zwiększyłoby stabilność finansową w UE;

47. wyraża zaniepokojenie z powodu nieuczciwych klauzul i praktyk stosowanych w sektorze bankowym w umowach konsumenckich w niektórych państwach członkowskich i podkreśla potrzebę szybkiego i skutecznego wdrożenia dyrektywy 93/13/EWG w sprawie nieuczciwych warunków w umowach konsumenckich we wszystkich państwach członkowskich 4 ; zachęca EBC do aktywnego przyczynienia się do realizacji tego celu poprzez zastosowanie wszystkich dostępnych środków z myślą o zapewnieniu uczciwej konkurencji;

48. zauważa, że Bułgaria i Chorwacja przystąpiły do Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego w 2020 r., a w związku z tym stanowią pierwsze państwa spoza strefy euro, które uczestniczą w europejskim nadzorze bankowym; odnotowuje równą reprezentację banków krajowych tych państw w Radzie ds. Nadzoru EBC; odnotowuje również włączenie bułgarskiego lewa i chorwackiej kuny do mechanizmu kursowego ERM II jako jednego z warunków wstępnych dla przyjęcia euro;

49. z zadowoleniem przyjmuje działania EBC na rzecz stabilności rynków finansowych w obliczu wszelkich nieprzewidzianych wydarzeń związanych z wystąpieniem Zjednoczonego Królestwa z UE, w szczególności dla regionów i państw, których bardziej bezpośrednio to dotyczy;

Przejrzystość, odpowiedzialność i równość płci

50. przyjmuje z zadowoleniem istotne i szczegółowe informacje przekazane przez EBC w odpowiedzi na rezolucję Parlamentu w sprawie raportu rocznego EBC za rok 2019; wzywa EBC, by kontynuował wypełnianie zobowiązania do rozliczalności i co roku publikował pisemne informacje przekazywane w odpowiedzi na rezolucje Parlamentu w sprawie raportu rocznego EBC;

51. podkreśla potrzebę dalszego wzmacniania zasad rozliczalności i przejrzystości EBC;; podtrzymuje swój apel o szybkie podjęcie przez EBC działań poprzez jak najszybsze rozpoczęcie negocjacji w sprawie formalnego porozumienia międzyinstytucjonalnego, co zapewni, że niezależność EBC będzie iść w parze z jego rozliczalnością; wzywa EBC do zacieśnienia współpracy i wymiany informacji oraz do zwiększenia przejrzystości wobec Parlamentu i społeczeństwa obywatelskiego poprzez publikowanie sprawozdań we wszystkich językach UE oraz poprzez inicjatywę "EBC słucha";

52. odnotowuje istniejący regulamin pracowniczy EBC dotyczący potencjalnych konfliktów interesów pracowników i zachęca do szerokiego stosowania tego regulaminu; docenia kroki podjęte przez EBC, takie jak przyjęcie jednolitego Kodeksu postępowania dla pracowników wysokiego szczebla Europejskiego Banku Centralnego oraz decyzja o publikacji opinii Komitetu ds. Etyki skierowanych do obecnych członków Zarządu, Rady Prezesów i Rady ds. Nadzoru, które zostały wydane od czasu wejścia w życie jednolitego Kodeksu postępowania;

53. z zadowoleniem przyjmuje opublikowanie przez EBC informacji dotyczących zagregowanych udziałów według zamortyzowanego kosztu w ramach programów zakupu papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami (ABSPP) i obligacji zabezpieczonych (CBPP3) oraz zestawień udziałów zakupionych na rynku pierwotnym i wtórnym, a także zagregowanych danych statystycznych dotyczących udziałów w tych programach;

54. z zadowoleniem przyjmuje ujawnienie przez EBC pełnych zysków osiągniętych przez Eurosystem z tytułu programu rynków papierów wartościowych (SMP) oraz całkowitych udziałów Eurosystemu w SMP w podziale na państwa emitentów (Irlandia, Grecja, Hiszpania, Włochy i Portugalia); zachęca państwa członkowskie do podążania za tym przykładem w odniesieniu do umów o aktywach finansowych netto (ANFA);

55. ponawia apel do EBC o zapewnienie niezależności członków Komitetu ds. Audytu, a także Komitetu ds. Etyki; wzywa EBC do przeprowadzenia przeglądu funkcjonowania Komitetu ds. Etyki w celu zapobiegania konfliktom interesów; wzywa EBC do dokonania przeglądu okresu przejściowego ("cooling-off") dla ustępujących członków;

56. zauważa, że ponad 90 % członków grup doradczych EBC pochodzi z sektora prywatnego, co może prowadzić do stronniczości, konfliktów interesów i "przechwycenia" regulacji w procesie kształtowania polityki;

57. z zadowoleniem przyjmuje wzmocnienie wewnętrznego systemu informowania o nieprawidłowościach w EBC; wzywa EBC do zapewnienia integralności i skuteczności nowego wewnętrznego narzędzia, aby ułatwić prawdziwe proste i bezpieczne zgłaszanie potencjalnych naruszeń w zakresie obowiązków zawodowych, niewłaściwego zachowania lub innych nieprawidłowości, oraz skutecznej ochrony sygnalistów i świadków zgodnie z dyrektywą w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii 5 ;

58. dostrzega wysiłki podejmowane stale przez EBC w celu poprawy komunikacji z Parlamentem; zgadza się ponadto z prezes Christine Lagarde, że EBC musi usprawnić metody informowania obywateli o swojej polityce i jej wpływie; zauważa, że w odnośnym badaniu Eurobarometr wskazano, że jedynie 40 % respondentów ze strefy euro ma zaufanie do EBC; wzywa EBC do dalszego prowadzenia konstruktywnego dialogu z obywatelami w celu wyjaśniania podejmowanych decyzji i wsłuchiwania się w obawy obywateli; w tym kontekście z zadowoleniem przyjmuje oświadczenie prezes Christiny Lagarde podczas dialogu monetarnego z 27 września 2021 r. o uwzględnieniu wydarzeń informacyjnych jako strukturalnego elementu komunikacji EBC ze społeczeństwem;

59. odnotowuje decyzję Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich o udziale prezesa Europejskiego Banku Centralnego i członków jego organów decyzyjnych w pracach Grupy Trzydziestu (sprawa 1697/2016/ANA) w celu zapewnienia pełnej przejrzystości i zaufania opinii publicznej co do niezależności EBC;

60. wyraża ubolewanie i poważne zaniepokojenie faktem, że tylko dwóch członków Zarządu EBC i tylko dwóch spośród 25 członków Rady Prezesów EBC to kobiety; przypomina, że zgodnie z traktatami nominacje członków zarządu EBC należy przygotowywać starannie i wspólnie z Parlamentem oraz przyjąć podejście zrównoważone pod względem płci, przy zapewnieniu pełnej przejrzystości; przypomina, że zgodnie z ust. 4 rezolucji Parlamentu z dnia 14 marca 2019 r. w sprawie równowagi płci przy obsadzaniu stanowisk w obszarze polityki gospodarczej i monetarnej Unii, Parlament zobowiązuje się nie brać pod uwagę list kandydatów, które nie są zgodne z zasadą równowagi płci; zachęca EBC do poczynienia dalszych

postępów w tym względzie; wzywa państwa członkowskie strefy euro do pełnego włączenia zasady równości płci w procesy nominacji oraz zapewnienia równych szans w zakresie obejmowania stanowisk prezesów krajowego banku centralnego niezależnie od płci;

61. ubolewa z powodu utrzymującej się nierówności płci w całej strukturze organizacyjnej EBC, w szczególności z powodu udziału kobiet na stanowiskach kierowniczych wysokiego szczebla; zauważa, że pod koniec 2019 r. udział kobiet na wszystkich stanowiskach kierowniczych w EBC zwiększył się do 30,3 % oraz do 30,8 % na stanowiskach kierowniczych wysokiego szczebla; zachęca ECB do podejmowania dalszych działań; w tym kontekście z zadowoleniem przyjmuje nową strategię EBC mającą na celu dalszą poprawę równowagi płci wśród swoich pracowników na wszystkich szczeblach, w tym cel zatrudniania kobiet w taki sposób, by obejmowały one co najmniej połowę nowych i wakujących stanowisk na wszystkich szczeblach oraz cel dotyczący zwiększenia udziału kobiet na poszczególnych szczeblach do 40 % - 51 % do 2026 r.; wzywa EBC do dalszego wspierania udziału kobiet i aktywnego promowania wyważonej reprezentacji płci na wszystkich swoich stanowiskach w całej hierarchii organizacyjnej;

o

o o

62. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji.

1 Dz.U. C 23 z 21.1.2021, s. 105.
2 Teksty przyjęte, P9_TA(2021)0277.
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/852 z dnia 18 czerwca 2020 r. w sprawie ustanowienia ram ułatwiających zrównoważone inwestycje, zmieniające rozporządzenie (UE) 2019/2088 (Dz.U. L 198 z 22.6.2020, s. 13).
4 Dyrektywa Rady 93/13/EWG z dnia 5 kwietnia 1993 r. w sprawie nieuczciwych warunków w umowach konsumenckich (Dz.U. L 95 z 21.4.1993, s. 29).
5 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii, Dz.U. L 305 z 26.11.2019, s. 17.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024