Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 20 stycznia 2022 r. w sprawie kryzysu politycznego w Sudanie (2022/2504(RSP))

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 20 stycznia 2022 r. w sprawie kryzysu politycznego w Sudanie (2022/2504(RSP))

P9_TA(2022)0013

Kryzys polityczny w Sudanie

(2022/C 336/03)

(Dz.U.UE C z dnia 2 września 2022 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając swoje wcześniejsze rezolucje w sprawie Sudanu,

- uwzględniając dyskusję w Radzie Bezpieczeństwa na temat Sudanu 12 stycznia 2022 r.,

- uwzględniając oświadczenie UE, Zjednoczonego Królestwa, Norwegii i USA z 4 stycznia 2022 r. wydane po rezygnacji premiera Sudanu,

- uwzględniając oświadczenie z 8 stycznia 2022 r. przypisywane specjalnemu przedstawicielowi sekretarza generalnego ds. Sudanu w sprawie ogłoszenia rozmów na temat przemian politycznych w Sudanie,

- uwzględniając oświadczenie przewodniczącego Komisji Unii Afrykańskiej z 21 listopada 2021 r. w sprawie porozumienia politycznego osiągniętego w Sudanie,

- uwzględniając oświadczenie wiceprzewodniczącego Komisji / wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa z 18 stycznia 2022 r. w sprawie aktualnej sytuacji w Sudanie,

- uwzględniając oświadczenie wysokiej komisarz ONZ ds. praw człowieka z 18 listopada 2021 r. potępiające zabójstwa pokojowych demonstrantów w Sudanie,

- uwzględniając rezolucję Rady Bezpieczeństwa ONZ nr 2524 (2020) ustanawiającą zintegrowaną tymczasową misję wspierającą w Sudanie (UNITAMS),

- uwzględniając Międzynarodowy pakt praw obywatelskich i politycznych z 1966 r., którego jedną ze stron jest Sudan,

- uwzględniając Powszechną deklarację praw człowieka z 1948 r.,

- uwzględniając Afrykańską kartę praw człowieka i ludów,

- uwzględniając oenzetowski Kodeks postępowania dla służb wymiaru sprawiedliwości,

- uwzględniając sudańską deklarację konstytucyjną z sierpnia 2019 r.,

- uwzględniając umowę z Kotonu 1 ,

- uwzględniając porozumienie z Dżuby w sprawie pokoju w Sudanie z października 2020 r.,

- uwzględniając Agendę ONZ na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030,

- uwzględniając wspólną strategię Afryka-UE,

- uwzględniając rezolucję Wspólnego Zgromadzenia Parlamentarnego grupy państw Afryki, Karaibów i Pacyfiku (AKP) i UE z 11 marca 2021 r. w sprawie demokracji i poszanowania konstytucji w państwach UE i AKP,

- uwzględniając art. 144 ust. 5 i art. 132 ust. 4 Regulaminu,

A. mając na uwadze, że przed zamachem stanu z 25 października 2021 r. sudańscy przywódcy wojskowi i cywilni od sierpnia 2019 r. wspólnie sprawowali władzę po tym, jak autorytarny przywódca Omar al-Baszir został zmuszony do dymisji w wyniku demonstracji, podczas których domagano się rządów cywilnych; mając na uwadze, że w następstwie porozumienia o podziale władzy między podmioty wojskowe i cywilne powołano Radę Państwa jako zbiorową głowę państwa;

B. mając na uwadze, że w skład Rady Państwa wchodziło początkowo pięciu cywilów wybranych przez Siły na rzecz Wolności i Zmian (FFC), pięciu przedstawicieli wojska wybranych przez Tymczasową Radę Wojskową (TMC) oraz jedna osoba cywilna wybrana w drodze porozumienia między FFC a TMC; mając na uwadze, że zgodnie z sudańską deklaracją konstytucyjną z 2019 r. pięciu wojskowych członków rady miało wybrać przewodniczącego Rady Państwa na pierwsze 21 miesięcy 39-miesięcznego okresu przejściowego, a na kolejne 18 miesięcy przewodniczący miał zostać wskazany przez pięciu członków cywilnych wybranych przez FFC; mając na uwadze, że przekazanie władzy przez obecnego przewodniczącego generała Abdela Fattaha al-Burhana rządom cywilnym miało nastąpić 9 grudnia 2021 r.; mając na uwadze, że zgodnie z dokumentem konstytucyjnym regulującym okres przejściowy wybory parlamentarne w Sudanie mają się odbyć do lipca 2023 r.;

C. mając na uwadze, że porozumienie o podziale władzy z 2019 r. zostało zerwane 25 października 2021 r., kiedy przywódca wojskowy generał Abdel Fattah al-Burhan dokonał zamachu stanu, ogłosił stan wyjątkowy, rozwiązał opartą na podziale władzy Radę Państwa, zwolnił rząd cywilny i tymczasowo aresztował premiera Abdallę Hamdoka i jego ministrów, a także innych działaczy i osobistości polityczne, co wywołało międzynarodowe potępienie i powszechne protesty w Sudanie; mając na uwadze, że zamach stanu położył kres przekazaniu władzy Radzie Państwa kierowanej przez osoby cywilne;

D. mając na uwadze, że 21 listopada 2021 r. Abdalla Hamdok podpisał umowę z generałem al-Burhanem, na podstawie której został zwolniony z aresztu domowego i umożliwiono mu dalsze sprawowanie funkcji premiera; mając na uwadze, że A. Hamdok zgodził się powrócić na stanowisko, aby kontynuować reformy demokratyczne i stać na czele nowego technokratycznego gabinetu do czasu przeprowadzenia wyborów; mając na uwadze, że wielu działaczy prodemokratycznych, grup społeczeństwa obywatelskiego i przywódców cywilnych odrzuciło to porozumienie; mając na uwadze, że 2 stycznia 2022 r. w następstwie ogólnokrajowych protestów prodemokratycznych premier Hamdok złożył rezygnację, za powód podając sprzeciw ze strony generałów wojskowych wobec silniejszych rządów cywilnych;

E. mając na uwadze, że generał al-Burhan mianował osoby powiązane z reżimem al-Baszira na kluczowe stanowiska, m.in. w rządowych mediach i w banku centralnym, oraz odwołał prokuratora generalnego i przewodniczących komisji śledczej badającej nielegalne zyski finansowe osiągnięte podczas trzydziestoletnich rządów al-Baszira; mając na uwadze, że 24 grudnia 2021 r. al-Burhan przyznał służbom wywiadowczym, Siłom Szybkiego Wsparcia i armii uprawnienia do prowadzenia przeszukań, zatrzymywania, przesłuchiwania i konfiskaty mienia, które wcześniej przysługiwały wyłącznie policji i prokuratorom; mając na uwadze, że członkom tych sił przyznano również immunitet chroniący przed ściganiem, który może zostać uchylony jedynie przez przywódców Rady Państwa;

F. mając na uwadze, że po wojskowym zamachu stanu z 25 października 2021 r. obywatele nadal organizują masowe pokojowe demonstracje przeciwko wojsku, które wciąż reaguje na nie przemocą i użyciem ekstremalnej siły, w tym ostrej amunicji, gazu łzawiącego i granatów oszołamiających, w wyniku czego śmierć poniosło co najmniej 70 demonstrantów, a setki osób odniosło obrażenia lub uwięziono;

G. mając na uwadze, że według doniesień siły bezpieczeństwa stosują przemoc seksualną - ONZ bada obecnie zgłoszenia 13 kobiet i dziewcząt, które prawdopodobnie padły ofiarą gwałtu lub gwałtu zbiorowego, natomiast inne kobiety były molestowane seksualnie przez siły bezpieczeństwa podczas demonstracji w Chartumie 19 grudnia 2021 r.; mając na uwadze, że oprócz doniesień o dziennikarzach, którzy stali się celem ataków oraz arbitralnych aresztowań i napaści, dochodzi do powszechnego wyłączania internetu i zakłócania komunikacji;

H. mając na uwadze, że kluczową rolę w dążeniu kraju do demokracji odegrały sudańskie kobiety i młodzież; mając na uwadze, że kobiety, zwłaszcza we wcześniejszym okresie ruchu demokratycznego, wielokrotnie padały ofiarą przemocy, w tym przemocy seksualnej, a sprawcy tych nieludzkich przestępstw nadal nie zostali ukarani;

I. mając na uwadze alarmujące doniesienia o tym, że siły bezpieczeństwa wchodzą do szpitali, aresztują tam demonstrantów, uniemożliwiają rannym leczenie oraz grożą pracownikom medycznym i ich zastraszają; mając na uwadze, że Światowa Organizacja Zdrowia donosi o 15 atakach na pracowników służby zdrowia i placówki opieki zdrowotnej od listopada 2021 r.;

J. mając na uwadze, że reakcja na protesty narusza - wśród innych praw podstawowych - prawo do wolności zgromadzeń, zrzeszania się i wypowiedzi, prawo do wolności osobistej oraz zakaz tortur i złego traktowania, zagwarantowane w traktatach regionalnych i międzynarodowych, których stroną jest Sudan;

K. mając na uwadze, że sytuacja w zakresie praw człowieka w Sudanie nadal się pogarsza, a sudańscy działacze społeczeństwa obywatelskiego coraz częściej stają się w ostatnich miesiącach celem ataków; mając na uwadze, że według doniesień kilku działaczy zaginęło, a później odnaleziono ich szczątki z wyraźnymi oznakami tortur; mając na uwadze, że ludność cywilna, obrońcy praw człowieka, działacze, dziennikarze i przywódcy polityczni są arbitralnie aresztowani i przetrzymani w areszcie bez prawa kontaktu;

L. mając na uwadze, że 8 stycznia 2022 r. UNITAMS, aby przywrócić przemiany demokratyczne, rozpoczął konsultacje z zamiarem zaproszenia wojskowych, grup rebeliantów, partii politycznych, ruchów protestacyjnych, społeczeństwa obywatelskiego i grup kobiet do udziału w tym procesie; mając na uwadze, że choć zostało to powszechnie przyjęte z zadowoleniem zarówno w Sudanie, jak i na arenie międzynarodowej, niektóre grupy społeczne nadal zdecydowanie sprzeciwiają się wszelkim uzgodnieniom dotyczącym dzielenia władzy z wojskiem;

M. mając na uwadze, że obywatele Sudanu nadal zmagają się z szalejącą inflacją, a Światowy Program Żywnościowy ONZ (WFP) donosi o wzroście o ponad 300 % w ujęciu rok do roku oraz o skoku cen paliw i podstawowych towarów w połączeniu z brakiem podstawowych usług, przez co wiele osób nie jest w stanie zaspokoić podstawowych potrzeb i znaleźć źródła utrzymania, co zwiększa poczucie frustracji wśród demonstrantów; mając na uwadze, że premier Hamdok odegrał kluczową rolę w negocjacjach w sprawie redukcji zadłużenia i przekonał USA do usunięcia Sudanu z listy państw wspierających terroryzm; mając na uwadze doniesienia, według których wielu dowódców wojskowych kontroluje około 250 przedsiębiorstw w kluczowych obszarach sudańskiej gospodarki, takich jak wywóz złota, kauczuku i mięsa;

N. mając na uwadze, że w 2021 r. Międzynarodowy Fundusz Walutowy (MFW) przyznał Sudanowi pożyczkę w wysokości 2,5 mld USD, a wraz z Bankiem Światowym zatwierdził wniosek Sudanu o umorzenie długu w ramach inicjatywy dotyczącej głęboko zadłużonych krajów ubogich oraz zażądał szeroko zakrojonych reform gospodarczych, w tym zniesienia niektórych dotacji; mając na uwadze, że zamach stanu zagraża temu rozwiązaniu;

O. mając na uwadze, że po zamachu stanu Unia Afrykańska zawiesiła Sudan we wszystkich działaniach na jej forum; mając na uwadze, że kilka państw i organizacji wielostronnych, w tym MFW, wstrzymało pomoc zagraniczną i wypłaty środków; mając na uwadze, że UE ogłosiła, iż jej wsparcie dla Sudanu będzie zagrożone, jeżeli nie zostanie przywrócony porządek konstytucyjny; mając na uwadze, że wiele państw spoza UE jest aktywnie zaangażowanych w Sudanie, w tym poprzez dostawy broni, wsparcie polityczne i przepływy finansowe związane z surowcami i złotem; mając na uwadze, że kraje te odgrywają rolę w stabilności regionu oraz reprezentują różne cele i strategie długoterminowe; mając na uwadze, że ich sprzeczne interesy stanowią wyzwanie dla dalszego rozwoju Sudanu i regionu oraz potęgują już i tak duże napięcia w Rogu Afryki, co nie będzie sprzyjać politycznemu rozwiązaniu sytuacji w Etiopii;

P. mając na uwadze, że sytuacja w zakresie bezpieczeństwa w Sudanie nadal się pogarsza, zwłaszcza we wschodnim Darfurze, gdzie zginęły setki cywilów, a tysiące osób zostało wysiedlonych, a w Kordofanie Południowym dochodzi do przesiedleń i zabójstw na dużą skalę; mając na uwadze, że według ONZ w 2022 r. 6,2 mln cywilów będzie potrzebowało pomocy humanitarnej, a według WFP 2,7 mln osób dotyka poważny brak bezpieczeństwa żywnościowego; mając na uwadze, że sytuację humanitarną pogorszył kryzys związany z COVID-19 oraz napływ uchodźców spowodowany konfliktem w Etiopii;

Q. mając na uwadze, że 4 sierpnia 2021 r. rząd Sudanu jednogłośnie zgodził się zostać państwem-stroną Rzymskiego Statutu Międzynarodowego Trybunału Karnego (MTK), w oczekiwaniu na zatwierdzenie przez Radę Państwa, i w związku z tym będzie zobowiązany do przekazania wszystkich podejrzanych oskarżonych przez MTK o zbrodnie popełnione w Darfurze w latach 2003-2004, w tym byłego prezydenta Omara al-Baszira; mając na uwadze, że niestety nie poczyniono żadnych postępów w tworzeniu specjalnego trybunału karnego ds. Darfuru przewidzianego w porozumieniu z Dżuby;

R. mając na uwadze, że 3 czerwca 2021 r. Rada Bezpieczeństwa ONZ przedłużyła do czerwca 2022 r. mandat misji UNITAMS, która ma wspierać władze Sudanu w procesie transformacji demokratycznej;

S. mając na uwadze, że od września 2019 r. UE - głównie za pośrednictwem kryzysowego funduszu powierniczego UE dla Afryki - przekazała ponad 88 mln EUR na pomoc rozwojową w celu wsparcia reform politycznych i gospodarczych przyczyniających się do pokoju i stabilności w Sudanie;

T. mając na uwadze, że 12 listopada 2021 r. wysoka komisarz ONZ ds. praw człowieka Michelle Bachelet wyznaczyła Adamę Dienga na stanowisko eksperta ds. praw człowieka w Sudanie; mając na uwadze, że Adama Dieng odpowiada za przygotowanie pisemnego sprawozdania, które wysoka komisarz przedstawi Radzie Praw Człowieka ONZ na 50. sesji w czerwcu 2022 r.;

1. ubolewa, że od czasu wojskowego zamachu z 25 października 2021 r. wielu sudańskich demonstrantów straciło życie, a kilkuset kolejnych doznało obrażeń, w tym padło ofiarą przemocy seksualnej ze strony sił bezpieczeństwa i innych ugrupowań zbrojnych; podkreśla prawo narodu sudańskiego do zgromadzania się i korzystania z praw podstawowych, tak by przywrócono demokrację i zaspokojono podstawowe potrzeby tego narodu; wzywa wszystkie zainteresowane strony w Sudanie do poszanowania praworządności zgodnie z deklaracją konstytucyjną z 2019 r.;

2. potępia wojskowy zamach stanu z 25 października 2021 r. i przypomina o pilnej potrzebie ponownego zaangażowania się sudańskich przywódców wojskowych w demokratyczne przemiany w tym kraju i zaspokojenia żądań narodu sudańskiego dotyczących wolności, pokoju i sprawiedliwości; domaga się, aby sudańscy przywódcy wojskowi określili jasne ramy czasowe i procedury powrotu do wcześniej uzgodnionej transformacji, w tym poprzez ustanowienie władzy wykonawczej, ustawodawczej i sądowniczej, zapewnienie mechanizmów rozliczalności i stworzenie podstaw dla wyborów;

3. potępia wszelkie akty przemocy wobec pokojowych demonstrantów, działaczy, dziennikarzy i wszystkich innych osób w pokojowy sposób korzystających z prawa do wolności wypowiedzi, zrzeszania się i zgromadzeń; wzywa do natychmiastowego uwolnienia osób przebywających w areszcie bez postawienia zarzutów i bez procesu sądowego, do umożliwienia pełnego dostępu do przedstawicielstwa prawnego oraz do natychmiastowego zniesienia stanu wyjątkowego; wzywa władze Sudanu, aby natychmiast zaprzestały wszelkich nielegalnych zatrzymań i wymuszonych zaginięć; przypomina, że sudańskie siły zbrojne nie mają uprawnień do zatrzymywania cywilów ani pełnienia funkcji związanych z egzekwowaniem prawa, ponieważ od 21 stycznia 2021 r. uprawnienia do zatrzymywania i aresztowania cywilów przysługują tylko policji i prokuraturze; potępia ciągłe blokowanie usług internetowych;

4. zdecydowanie potępia zgłaszane ataki sił bezpieczeństwa na placówki medyczne; wzywa władze Sudanu, aby umożliwiły wszystkim poszkodowanym uzyskanie pomocy medycznej; przypomina, że ukierunkowane ataki na pracowników ochrony zdrowia, pacjentów i placówki medyczne stanowią rażące naruszenie międzynarodowego prawa humanitarnego;

5. wzywa do przeprowadzenia niezależnych dochodzeń w sprawie przypadków śmiertelnych i związanej z nimi przemocy oraz do pociągnięcia sprawców do odpowiedzialności; popiera apele o zorganizowanie niezależnej międzynarodowej misji informacyjnej w celu zbadania doniesień o przemocy wobec demonstrantów od czasu wojskowego zamachu stanu z października 2021 r.; wzywa UE i jej państwa członkowskie do współpracy z organami regionalnymi i międzynarodowymi w celu ułatwienia tej misji oraz do ścisłego monitorowania wydarzeń w tym kraju, tak by przeprowadzono dochodzenia w sprawie wszystkich naruszeń praw człowieka i pociągnięto sprawców do odpowiedzialności; podkreśla, że należy kontynuować podobne dochodzenia w sprawie przestępstw popełnionych zarówno podczas rządów Omara al-Baszira, jak i w okresie przejściowym w 2019 r.;

6. zdecydowanie popiera wysiłki UNITAMS na rzecz ułatwienia dyskusji mających na celu rozwiązanie kryzysu politycznego; wzywa wszystkie sudańskie podmioty polityczne, aby zaangażowały się w ten dialog w celu powrócenia na drogę prowadzącą do rządów cywilnych zgodnie z deklaracją konstytucyjną z 2019 r., a także by spełniły oczekiwania obywateli Sudanu dotyczące wzmocnienia wolności, demokracji, pokoju, sprawiedliwości i dobrobytu; jest głęboko przekonany, że mianowanie nowego cywilnego premiera i gabinetu powinno odbywać się w kontekście takiego wewnętrznego dialogu sudańskiego, aby zapewnić ich wiarygodność i akceptację wśród sudańskiego społeczeństwa obywatelskiego, które wyraźnie pokazało, że odrzuca wszelkie formy autorytarnych rządów oraz pragnie prawdziwego i trwałego przejścia do demokracji; wzywa wszystkie podmioty regionalne do działania w dobrej wierze, poparcia rządu cywilnego i powstrzymania się od wspierania Sił Szybkiego Wsparcia, których członków trzeba natychmiast usunąć z organów policji i organów ścigania w interesie bezpieczeństwa publicznego w Sudanie;

7. podkreśla, że zgodnie z deklaracją konstytucyjną z 2019 r. proces reform musi być pluralistyczny i kierowany przez Sudan i że należy określić jasne harmonogramy i procedury ustanowienia władzy ustawodawczej i niezawisłego sądownictwa, utworzyć mechanizmy rozliczalności oraz jak najszybciej przeprowadzić pluralistyczne, sprawiedliwe i przejrzyste wybory; podkreśla, że dialog musi być w pełni pluralistyczny i że muszą w nim uczestniczyć wcześniej marginalizowane grupy, w tym kobiety, młodzież i mniejszości; wzywa UE i jej państwa członkowskie do aktywnego wspierania tego procesu;

8. potępia alarmujący wzrost przemocy w Darfurze i Kordofanie Południowym oraz wyraża głębokie zaniepokojenie tym zjawiskiem; wzywa obserwatorów międzynarodowych do ponownego skoncentrowania uwagi na Darfurze i Kordofanie Południowym w celu ochrony miejscowej ludności przed przemocą, krzywdą i masowymi przesiedleniami;

9. domaga się, aby służby bezpieczeństwa i inne ugrupowania zbrojne natychmiast zaprzestały stosowania przemocy wobec ludności cywilnej i pracowników organizacji humanitarnych w całym kraju, w szczególności w Darfurze; potępia dokonaną 29 grudnia 2021 r. przez lokalne bojówki grabież żywności z magazynu Światowego Programu Żywnościowego ONZ w Al-Faszir w Darfurze Północnym; w magazynie tym przechowuje się żywność przeznaczoną dla setek tysięcy osób pozbawionych bezpieczeństwa żywnościowego na tym obszarze; zdecydowanie podkreśla, że pomoc humanitarna nigdy nie powinna być celem ataków w żadnym konflikcie;

10. ponawia apel o pociągnięcie byłego prezydenta Omara al-Baszira do odpowiedzialności za naruszenia praw człowieka wobec sudańskiej ludności, popełnione za czasów jego autorytarnych rządów, w tym za ludobójstwo, zbrodnie wojenne i zbrodnie przeciwko ludzkości; popiera wydanie Międzynarodowemu Trybunałowi Karnemu byłego prezydenta al-Baszira, a także byłego ministra obrony Abdelrahima Mohameda Husseina i byłego ministra stanu do spraw humanitarnych Ahmeda Harouna w związku z ich współodpowiedzialnością za wojnę w Darfurze;

11. ponownie domaga się, aby Sudan ratyfikował Rzymski Statut Międzynarodowego Trybunału Karnego, w pełni współpracował z MTK i wykonał zaległe nakazy aresztowania; wzywa Sudan do zwolnienia urzędników i funkcjonariuszy sił bezpieczeństwa zamieszanych w poważne naruszenia praw człowieka i zbrodnie wojenne; wzywa wszystkie podmioty polityczne do priorytetowego potraktowania utworzenia specjalnego trybunału karnego ds. Darfuru, przewidzianego w deklaracji z Dżuby z 2006 r. w sprawie jedności i integracji między Ludową Armią Wyzwolenia Sudanu a Siłami Obronnymi Sudanu Południowego;

12. wzywa Sudan, by potępił działania sudańskich sił wojskowych mające na celu zachowanie prawa własności do strategicznych gałęzi przemysłu i przedsiębiorstw oraz kontroli nad nimi, ponieważ działania takie cofają proces reform; wzywa Komisję, by ustanowiła szczegółowe mechanizmy należytej staranności w odniesieniu do kontaktów z takimi sektorami oraz by w stosownych przypadkach w pełni wykorzystywała wobec konkretnych osób przepisy globalnego systemu sankcji UE za naruszenia praw człowieka wobec osób fizycznych;

13. potępia podejmowane przez wojsko próby osłabienia instytucji Sudanu poprzez usuwanie urzędników służby cywilnej, którzy zostali mianowani w okresie przejściowym, i zastępowanie ich urzędnikami przychylnymi poprzedniemu reżimowi al-Baszira; podkreśla, że należy przywrócić na stanowiska urzędników służby cywilnej zwolnionych przez reżim;

14. popiera oświadczenie wiceprzewodniczącego Komisji / wysokiego przedstawiciela z 18 listopada 2021 r., zgodnie z którym nieprzywrócenie w pełni porządku konstytucyjnego będzie miało poważny wpływ na wsparcie finansowe UE; podkreśla jednak, że UE powinna stale wspierać świadczenie podstawowych usług, takich jak opieka zdrowotna i edukacja; w związku z tym z zadowoleniem przyjmuje wkład w wysokości 10 mln EUR na rzecz ratującej życie pomocy żywnościowej, przekazany WFP w Sudanie w grudniu 2021 r. za pośrednictwem Dyrekcji Generalnej Komisji ds. Prowadzonych przez UE Operacji Ochrony Ludności i Pomocy Humanitarnej, oprócz wkładu w wysokości 13 mln EUR otrzymanego na początku 2021 r.;

15. jest zaniepokojony tym, że reżim wojskowy wykorzystuje współpracę z UE w dziedzinie migracji do tego, by usprawiedliwić wzmacnianie kontroli nad ludnością i prześladowań, na przykład przez rozbudowę aparatu inwigilacji, również na granicach, oraz przez dostarczanie sprzętu; w związku z tym wzywa UE do zapewnienia pełnej przejrzystości dotyczących Sudanu projektów w dziedzinie bezpieczeństwa, w tym wszystkich planowanych działań i beneficjentów finansowania unijnego i krajowego; podkreśla, że trzeba stale analizować podejście UE do migracji, zrównoważonego rozwoju, pomocy humanitarnej i dobrych rządów, a jednocześnie wzmacniać społeczeństwo obywatelskie i zachęcać do reform demokratycznych z myślą o inkluzywnym rozwoju politycznym w Sudanie;

16. ponawia apel o to, by wobec państw, których bilans w zakresie przestrzegania praw człowieka budzi zastrzeżenia, takich jak Sudan, wprowadzić ogólnounijny zakaz eksportu, sprzedaży oraz unowocześniania i serwisowania jakiegokolwiek sprzętu służącego do ochrony, który może być lub jest używany do wewnętrznych represji, w tym technologii monitorowania internetu; pilnie domaga się, aby inne kraje w regionie poszły za tym przykładem;

17. wzywa społeczność międzynarodową, by razem z UE wspierała społeczeństwo obywatelskie i podmioty demokratyczne, oraz przypomina państwom spoza UE, zwłaszcza podmiotom regionalnym o silnej obecności i silnych wpływach w Sudanie, o ich międzynarodowej odpowiedzialności oraz o istotnym wkładzie, jaki mogą wnieść na rzecz wolnego, pokojowego i demokratycznego Sudanu, co leżałoby w długoterminowym interesie wszystkich wyżej wymienionych zainteresowanych stron;

18. wzywa delegaturę UE w Sudanie i przedstawicielstwo państw członkowskich w Sudanie do pełnego stosowania Wytycznych UE w sprawie obrońców praw człowieka, w tym do składania wniosków o wizyty w więzieniach, do obserwacji procesów sądowych, wydawania oświadczeń publicznych, poruszania konkretnych przypadków z władzami na wszystkich szczeblach i wydawania, w stosownych przypadkach, wiz nadzwyczajnych;

19. wzywa do przeprowadzenia podczas następnego posiedzenia Rady do Spraw Zagranicznych UE 24 stycznia 2022 r. aktywnej dyskusji na temat sytuacji w Sudanie;

20. uznaje i z zadowoleniem przyjmuje wysiłki specjalnej przedstawiciel UE w Rogu Afryki Annette Weber, specjalnego przedstawiciela Sekretarza Generalnego ONZ w Sudanie i szefa UNITAMS Volkera Perthesa w jego roli dobrych usług oraz eksperta ONZ ds. praw człowieka w Sudanie Adamy Dienga oraz ponownie wyraża pełne poparcie dla ich ważnej pracy; wyraża wdzięczność za ważną pracę personelu delegatury UE w Sudanie, a także biur ONZ i innych organizacji międzynarodowych;

21. wyraża wdzięczność Sudanowi za jego wysiłki, aby zapewnić schronienie około 70 tys. uchodźców z Etiopii, którzy obecnie przebywają w Sudanie;

22. wzywa Unię Afrykańską i inne organizacje regionalne, takie jak Międzyrządowy Organ ds. Rozwoju oraz Wspólny Rynek Afryki Wschodniej i Południowej, do aktywnej współpracy z Sudanem i wspierania wysiłków mających zapewnić pokojowe i długotrwałe przemiany demokratyczne;

23. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, rządom i parlamentom państw członkowskich, władzom Sudanu, Unii Afrykańskiej, Sekretarzowi Generalnemu Organizacji Narodów Zjednoczonych, Międzyrządowemu Organowi ds. Rozwoju, Wspólnemu Rynkowi Afryki Wschodniej i Południowej, rządowi i parlamentowi Egiptu, Radzie Współpracy Państw Zatoki, współprzewodniczącym Wspólnego Zgromadzenia Parlamentarnego AKP-UE oraz Parlamentowi Panafrykańskiemu.

1 Dz.U. L 317 z 15.12.2000, s. 3.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024