Język postępowania: słowacki(2022/C 303/18)
(Dz.U.UE C z dnia 8 sierpnia 2022 r.)
Sąd odsyłający
Okresný súd Prešov
Strony w postępowaniu głównym
Strona powodowa: DZ, EO, YV, YE i MP
Strona pozwana: Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky
Pytania prejudycjalne
1) Czy art. 3 lit. g) rozporządzenia (WE) nr 785/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wymogów w zakresie ubezpieczenia w odniesieniu do przewoźników lotniczych i operatorów statków powietrznych 1 należy interpretować w ten sposób, że osoba,
- która znajduje się poza pokładem śmigłowca przewoźnika lotniczego Wspólnoty, ale podczas lotu śmigłowca jest zawieszona na linie dźwigowej jako integralnym wyposażeniu (czy też jako części składowej) śmigłowca i która uniosła się wraz ze śmigłowcem (wskutek zawieszenia na linie dźwigowej);
- która była przewożona na podstawie bezpłatnego przewozu wykonywanego przez państwo (państwowy śmigłowiec używany w służbach policyjnych) jako przewoźnika w ramach "umowy przewozu" między przewoźnikiem lotniczym (eskadrą państwową) a pracodawcą osoby wykonującej zadanie specjalne [mianowicie na podstawie uznesenie vlády Slovenskej republiky č. 411/2006 Z.z., z 10. mája 2006 k návrhu zásad vykonávania letov lietadiel v policajných službách (uchwały rządu Republiki Słowackiej nr 411/2006 z dnia 10 maja 2006 r. w sprawie projektu zasad wykonywania lotów statków powietrznych w służbach policyjnych) i nariadenie Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 50/2012 zo dňa 14 marca 2012 o vyžadovaní a schvaľovaní letov (zarządzenia ministerstwa spraw wewnętrznych Republiki Słowackiej nr 50/2012 z dnia 14 marca 2012 r. w sprawie zapotrzebowania na loty i ich zatwierdzenia), które przewidywały, że statek powietrzny przewoźnika lotniczego będzie wykonywał loty w celu zapewnienia realizacji zadań pracodawcy danej osoby];
- celem przewozu było wykonanie zadania specjalnego, takiego jak zadanie będące przedmiotem postępowania głównego {realizacja zadania służbowego polegającego na specjalistycznym szkoleniu funkcjonariuszy Hasičský a záchranný zbor (jednostki gaśniczo-ratowniczej) przy użyciu sprzętu lotniczego (śmigłowca) w postaci ćwiczenia wciągania dźwigiem ratownika i [ratowanego]}, i
- która uczestniczyła w wykonaniu zadania jako szkolący się członek modułu gaśniczego, przymocowany na polecenie pilota i operatora śmigłowca do śmigłowca za pomocą liny dźwigowej jako integralnego wyposażenia (czy też części składowej) śmigłowca, i podczas wykonywanego lotu miała zostać wciągnięta dźwigiem na pokład śmigłowca,
a) jest pasażerem czy
b) należy do członków załogi statku powietrznego albo członków personelu pokładowego?
2) Czy art. 17 ust. 1 Konwencji o ujednoliceniu niektórych prawideł dotyczących międzynarodowego przewozu lotniczego, zawartej w Montrealu w dniu 28 maja 1999 r., podpisanej przez Wspólnotę Europejską w dniu 9 grudnia 1999 r. na podstawie art. 300 ust. 2 WE i zatwierdzonej w jej imieniu decyzją Rady 2001/539/WE 2 z dnia 5 kwietnia 2001 r., należy interpretować w ten sposób, że w okolicznościach wskazanych w pytaniu pierwszym daną osobę uznaje się za
a) pasażera czy
b) za członka załogi statku powietrznego albo za członka personelu pokładowego?
3) Czy użycie państwowego śmigłowca w dniu 10 maja 2017 r. można uznać za przewóz w rozumieniu art. 2 ust. 1
[i] art. 1 Konwencji o ujednoliceniu niektórych prawideł dotyczących międzynarodowego przewozu lotniczego, zawartej w Montrealu w dniu 28 maja 1999 r., podpisanej przez Wspólnotę Europejską w dniu 9 grudnia 1999 r. na podstawie art. 300 ust. 2 WE i zatwierdzonej w jej imieniu decyzją Rady 2001/539/WE z dnia 5 kwietnia 2001 r.?