Opinia Europejskiego Komitetu Regionów - Wzmocnienie demokracji i integralności pakietu wyborczego

Opinia Europejskiego Komitetu Regionów - Wzmocnienie demokracji i integralności pakietu wyborczego
(2022/C 301/13)

Sprawozdawca: Vincenzo Bianco (IT/PES), radny gminy Katania
Dokumenty źródłowe: Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Ochrona uczciwości wyborów i wspieranie uczestniczenia w demokracji"

COM(2021) 730 final

Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie przejrzystości i targetowania reklamy politycznej

COM(2021) 731 final

Wniosek dotyczący dyrektywy Rady ustanawiającej szczegółowe warunki wykonywania prawa głosowania i kandydowania w wyborach do Parlamentu Europejskiego przez obywateli Unii mających miejsce zamieszkania w państwie członkowskim, którego nie są obywatelami (wersja przekształcona)

COM(2021) 732 final

Wniosek dotyczący dyrektywy Rady ustanawiającej szczegółowe warunki wykonywania prawa głosowania i kandydowania w wyborach lokalnych przez obywateli Unii mających miejsce zamieszkania w państwie członkowskim, którego nie są obywatelami (wersja przekształcona)

COM(2021) 733 final

Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie statusu i finansowania europejskich partii politycznych i europejskich fundacji politycznych (wersja przekształcona)

COM(2021) 734 final

I. ZALECANE POPRAWKI

Poprawka 1

COM(2021) 731 final

Artykuł 7 ustęp 2

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
Ogłoszenie o przejrzystości jest umieszczane w każdej reklamie politycznej lub jest z niej łatwo dostępne i zawiera następujące informacje:

a) tożsamość sponsora i jego dane kontaktowe;

b) okres, w którym reklama polityczna ma być publikowana i rozpowszechniana;

c) w oparciu m.in. o informacje otrzymane zgodnie z art. 6 ust. 3, informacje na temat łącznych wydanych kwot lub innych korzyści uzyskanych w całości lub w części w zamian za przygotowanie, zamieszczenie, promocję, publikację i rozpowszechnianie danej reklamy oraz, w stosownych przypadkach, kampanii reklamy politycznej, a także na temat ich źródeł;

d) w stosownych przypadkach, wskazanie wyborów lub referendów, z którymi reklama jest związana;

e) w stosownych przypadkach, linki do internetowych baz reklam;

f) informacje o tym, jak korzystać z mechanizmów przewidzianych w art. 9 ust. 1.

g) Informacje, które należy zamieścić w ogłoszeniu o przejrzystości, dostarcza się z wykorzystaniem pól danych określonych w załączniku I.

Ogłoszenie o przejrzystości jest umieszczane w każdej internetowej i nieinternetowej reklamie politycznej lub jest z niej łatwo dostępne i zawiera następujące informacje:

a) tożsamość sponsora i jego dane kontaktowe;

b) okres, w którym reklama polityczna ma być publikowana i rozpowszechniana;

c) w oparciu m.in. o informacje otrzymane zgodnie z art. 6 ust. 3, informacje na temat łącznych wydanych kwot lub innych korzyści uzyskanych w całości lub w części w zamian za przygotowanie, zamieszczenie, promocję, publikację i rozpowszechnianie danej reklamy oraz, w stosownych przypadkach, kampanii reklamy politycznej, a także na temat ich źródeł;

d) w stosownych przypadkach, wskazanie wyborów lub referendów, z którymi reklama jest związana;

e) w stosownych przypadkach, linki do internetowych baz reklam;

f) informacje o tym, jak korzystać z mechanizmów przewidzianych w art. 9 ust. 1.

g) Informacje, które należy zamieścić w ogłoszeniu o przejrzystości, dostarcza się z wykorzystaniem pól danych określonych w załączniku I.

Uzasadnienie

W art. 7 ust. 2 projektu rozporządzenia określono informacje, które należy zawrzeć w ogłoszeniu o przejrzystości w odniesieniu do każdej reklamy politycznej, oraz że ogłoszenie to powinno być z niej łatwo dostępne. Biorąc pod uwagę złożoność informacji, które należy przekazywać, zobowiązania powinny uwzględniać specyfikę mediów internetowych i tradycyjnych.

Poprawka 2

COM(2021) 731 final

Artykuł 9

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
Wskazanie potencjalnie niezgodnych z prawem reklam politycznych Wskazanie potencjalnie niezgodnych z prawem reklam politycznych
1. Wydawcy reklam świadczący usługi reklamy politycznej wprowadzają mechanizmy umożliwiające osobom fizycznym nieodpłatne powiadomienie ich, że dana reklama, którą opublikowali, nie jest zgodna z niniejszym rozporządzeniem. 1. Wydawcy reklam świadczący usługi reklamy politycznej-wprowadzają mechanizmy umożliwiające osobom fizycznym nieodpłatne powiadomienie ich, że dana reklama, którą opublikowali, nie jest zgodna z niniejszym rozporządzeniem.
2. Informacje na temat sposobu zgłaszania reklam politycznych, o których mowa w ust. 1, muszą być przyjazne dla użytkownika i łatwo dostępne, w tym z ogłoszenia o przejrzystości. 2. Informacje na temat sposobu zgłaszania reklam politycznych, o których mowa w ust. 1, muszą być przyjazne dla użytkownika i łatwo dostępne, w tym z ogłoszenia o przejrzystości.
3. Wydawcy reklamy politycznej zezwalają na przekazywanie informacji, o których mowa w ust. 1, drogą elektroniczną. Wydawca reklamy politycznej informuje osoby fizyczne o działaniach podjętych w związku z powiadomieniem, o którym mowa w ust. 1. 3. Wydawcy reklamy politycznej-zezwalają na przekazywanie informacji, o których mowa w ust. 1, drogą elektroniczną. Wydawca reklamy politycznej informuje osoby fizyczne o działaniach podjętych w związku z powiadomieniem, o którym mowa w ust. 1.
4. Na powtarzające się powiadomienia na podstawie ust. 1 dotyczące tej samej reklamy lub kampanii reklamowej można odpowiadać zbiorczo, w tym przez odniesienie do ogłoszenia na stronie internetowej danego wydawcy reklamy politycznej. 4. Na powtarzające się powiadomienia na podstawie ust. 1 dotyczące tej samej reklamy lub kampanii reklamowej można odpowiadać zbiorczo, w tym przez odniesienie do ogłoszenia na stronie internetowej danego wydawcy reklamy politycznej.
5. Ustanawia się również specjalne kanały umożliwiające osobom fizycznym składanie skarg do właściwych organów, jak określono w art. 15 niniejszego rozporządzenia.

Uzasadnienie

W art. 15 zobowiązano państwa członkowskie do wyznaczenia właściwych organów do monitorowania przestrzegania przepisów przez dostawców usług pośrednich w rozumieniu rozporządzenia. Ze względu na swoją rolę właściwe organy powinny mieć również możliwość monitorowania powiadomień o nieprzestrzeganiu przepisów rozporządzenia. Ułatwiłoby to również zapobieżenie ewentualnemu niepodejmowaniu przez przedsiębiorstwa prywatne działań w związku z takimi zgłoszeniami.

Poprawka 3

COM(2021) 731 final

Artykuł 15 ustęp 7

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
Każde państwo członkowskie wyznacza jeden właściwy organ na punkt kontaktowy na szczeblu unijnym na potrzeby niniejszego rozporządzenia. Każde państwo członkowskie wyznacza jeden właściwy organ na punkt kontaktowy na szczeblu unijnym na potrzeby niniejszego rozporządzenia. Zapewnia ustanowienie punktów kontaktowych na szczeblu regionalnym i lokalnym.

Uzasadnienie

Poprawka ta ma na celu zapewnienie współpracy władz krajowych na szczeblu regionalnym i lokalnym oraz ustanowienie punktów kontaktowych na szczeblu regionalnym i lokalnym.

Poprawka 4

COM(2021) 731 final

Artykuł 15 ustęp 9

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
Punkty kontaktowe spotykają się okresowo na szczeblu unijnym w ramach europejskiej sieci współpracy w zakresie wyborów, aby ułatwić szybką i bezpieczną wymianę informacji na temat kwestii związanych z wykonywaniem przez nie zadań w zakresie nadzoru i egzekwowania przepisów na podstawie niniejszego rozporządzenia. Punkty kontaktowe spotykają się okresowo na szczeblu unijnym w ramach europejskiej sieci współpracy w zakresie wyborów, aby ułatwić szybką i bezpieczną wymianę informacji na temat kwestii związanych z wykonywaniem przez nie zadań w zakresie nadzoru i egzekwowania przepisów na podstawie niniejszego rozporządzenia oraz w celu zbadania możliwości zbliżenia przepisów dotyczących sankcji, w tym administracyjnych kar pieniężnych i kar finansowych, mających zastosowanie do dostawców usług reklamy politycznej, jak określono w art. 16.

Uzasadnienie

Mając na uwadze cel rozporządzenia, którym jest zapewnienie harmonizacji rynku wewnętrznego w zakresie świadczenia usług w dziedzinie reklamy politycznej oraz stworzenie równych warunków działania, pożądane mogłoby być zbliżenie sankcji za naruszenia przepisów tego rozporządzenia. Takie podejście pozwoliłoby również uniknąć sytuacji, w której sankcje byłyby potencjalnie zbyt odstraszające w niektórych państwach członkowskich, uniemożliwiając podmiotom zaangażowanie polityczne.

Poprawka 5

COM(2021) 732 final

Artykuł 12 ustęp 1

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
Państwa członkowskie wyznaczają krajowy organ odpowiedzialny za podejmowanie niezbędnych działań w celu zapewnienia, aby obywatele Unii będący obywatelami innego państwa członkowskiego byli terminowo informowani o warunkach i szczegółowych zasadach rejestracji jako wyborca lub kandydat w wyborach do Parlamentu Europejskiego. Państwa członkowskie wyznaczają krajowy organ odpowiedzialny za podejmowanie niezbędnych działań we współpracy z władzami regionalnymi i - w stosownych przypadkach - lokalnymi w celu zapewnienia, aby obywatele Unii będący obywatelami innego państwa członkowskiego byli terminowo informowani o warunkach i szczegółowych zasadach rejestracji jako wyborca lub kandydat w wyborach do Parlamentu Europejskiego.

Państwa członkowskie podejmują wszelkie dalsze środki w celu podnoszenia świadomości, propagowania i ułatwiania korzystania z praw wyborczych obywatelom Unii, również za pośrednictwem władz regionalnych i - w stosownych przypadkach - lokalnych.

Uzasadnienie

Należy wziąć pod uwagę różne struktury zarządzania wyborami w państwach członkowskich. Poprawka ta ma na celu również zapewnienie współpracy władz krajowych z władzami na szczeblu regionalnym i - w stosownych przypadkach - lokalnym, tak aby obywatele byli szeroko informowani zgodnie z zasadą bliskości co do warunków i sposobów rejestracji jako wyborcy lub kandydaci w wyborach do Parlamentu Europejskiego.

Poprawka 6

COM(2021) 732 final

Artykuł 12 ustęp 3

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
Informacje na temat warunków i szczegółowych zasad rejestracji jako wyborca lub kandydat w wyborach do Parlamentu Europejskiego oraz informacje, o których mowa w ust. 2, podaje się przy użyciu jasnego i prostego języka.

Informacje, o których mowa w akapicie pierwszym, przekazuje się w jednym lub większej liczbie języków urzędowych przyjmującego państwa członkowskiego, a ponadto dołącza się ich tłumaczenie na co najmniej jeden inny język urzędowy Unii, który jest powszechnie rozumiany przez jak największą liczbę obywateli Unii mieszkających na terytorium danego państwa, zgodnie z wymogami dotyczącymi jakości określonymi w art. 9 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1724.

Informacje na temat warunków i szczegółowych zasad rejestracji jako wyborca lub kandydat w wyborach do Parlamentu Europejskiego oraz informacje, o których mowa w ust. 2, podaje się przy użyciu jasnego i prostego języka.

Jeżeli właściwe organy posiadają niezbędne zdolności administracyjne, informacje, o których mowa w akapicie pierwszym, przekazuje się w jednym lub większej liczbie języków urzędowych przyjmującego państwa członkowskiego, a ponadto dołącza się ich tłumaczenie na co najmniej jeden inny język urzędowy Unii, który jest powszechnie rozumiany przez jak największą liczbę obywateli Unii mieszkających na terytorium danego państwa, zgodnie z wymogami dotyczącymi jakości określonymi w art. 9 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1724.

Uzasadnienie

Artykuł ten nakłada na właściwe organy obowiązek przekazywania przemieszczającym się obywatelom UE szerokiego zakresu informacji, również w kilku językach, m.in. na temat statusu ich rejestracji, odpowiednich przepisów dotyczących praw i obowiązków wyborców i kandydatów oraz sposobów uzyskania dalszych informacji dotyczących organizacji wyborów. Jak zauważono w poprawce do art. 12 ust. 1, te właściwe organy nie powinny być wyznaczane wyłącznie na szczeblu krajowym. Biorąc pod uwagę obszerny zakres informacji, taki obowiązek mógłby stanowić obciążenie administracyjne dla władz lokalnych i regionalnych w niektórych państwach członkowskich.

Poprawka 7

COM(2021) 732 final

Artykuł 14

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
Państwa członkowskie, które przewidują możliwość głosowania z wyprzedzeniem, głosowania korespondencyjnego oraz głosowania elektronicznego i internetowego w wyborach do Parlamentu Europejskiego, zapewniają dostęp do tych metod głosowania wyborcom unijnym na warunkach podobnych do tych, które mają zastosowanie do ich własnych obywateli. Państwa członkowskie będą dążyć do przewidywania możliwości głosowania z wyprzedzeniem, głosowania korespondencyjnego oraz głosowania elektronicznego i internetowego w wyborach do Parlamentu Europejskiego.

Państwa członkowskie podejmują wszelkie środki w celu wspierania dostępu obywateli Unii będących obywatelami innego państwa członkowskiego zamieszkałych w danym państwie do głosowania z wyprzedzeniem, głosowania korespondencyjnego oraz głosowania elektronicznego i internetowego na warunkach podobnych do tych, które mają zastosowanie do ich własnych obywateli, w tym poprzez działania władz lokalnych i regionalnych.

Uzasadnienie

Poprawka ma na celu promowanie wkładu władz lokalnych i regionalnych w zapewnienie dostępności wszystkich metod głosowania dla wyborców unijnych. Jednocześnie wszystkie państwa członkowskie powinny przeprowadzać wybory w sposób ekologiczny i zrównoważony.

Poprawka 8

COM(2021) 732 final

Artykuł 15

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
Państwa członkowskie wyznaczają organ odpowiedzialny za gromadzenie i udostępnianie opinii publicznej i Komisji odpowiednich danych statystycznych dotyczących udziału obywateli Unii, którzy nie są obywatelami danego państwa członkowskiego, w wyborach do Parlamentu Europejskiego. Państwa członkowskie wyznaczają organ odpowiedzialny za gromadzenie i udostępnianie opinii publicznej, Komisji i Europejskiemu Komitetowi Regionów odpowiednich danych statystycznych dotyczących udziału obywateli Unii, którzy nie są obywatelami danego państwa członkowskiego, w wyborach do Parlamentu Europejskiego.

Uzasadnienie

Poprawka ta ma na celu zapewnienie udziału Europejskiego Komitetu Regionów w monitorowaniu danych statystycznych dotyczących udziału obywateli innego państwa członkowskiego Unii w wyborach do Parlamentu Europejskiego.

Poprawka 9

COM(2021) 732 final

Artykuł 17 ustęp 1

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
W ciągu sześciu miesięcy od każdych wyborów do Parlamentu Europejskiego państwa członkowskie przesyłają Komisji informacje na temat stosowania niniejszej dyrektywy na swoim terytorium. Oprócz ogólnych uwag sprawozdanie zawiera dane statystyczne dotyczące udziału w wyborach do Parlamentu Europejskiego wyborców unijnych i obywateli Unii uprawnionych do kandydowania w wyborach oraz podsumowanie działań podjętych w celu wspierania tego udziału. W ciągu sześciu miesięcy od każdych wyborów do Parlamentu Europejskiego państwa członkowskie przesyłają Komisji i Europejskiemu Komitetowi Regionów informacje na temat stosowania niniejszej dyrektywy na swoim terytorium. Oprócz ogólnych uwag sprawozdanie zawiera dane statystyczne dotyczące udziału w wyborach do Parlamentu Europejskiego wyborców unijnych i obywateli Unii uprawnionych do kandydowania w wyborach oraz podsumowanie działań podjętych w celu wspierania tego udziału.

Uzasadnienie

Poprawka ta ma na celu zapewnienie udziału Europejskiego Komitetu Regionów w monitorowaniu danych statystycznych dotyczących udziału obywateli innego państwa członkowskiego Unii w wyborach do Parlamentu Europejskiego.

Poprawka 10

COM(2021) 733 final

Artykuł 2 ustęp 1 lit. b)

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
"wybory lokalne" oznaczają powszechne i bezpośrednie wybory, mające na celu wyłonienie członków samorządowych organów przedstawicielskich oraz - jeżeli tak przewidują przepisy państwa członkowskiego - kierownika i członków samorządowych organów wykonawczych wspólnoty lokalnej stopnia podstawowego; "wybory lokalne" oznaczają powszechne i bezpośrednie wybory, mające na celu wyłonienie członków samorządowych organów przedstawicielskich oraz kierownika i członków samorządowych organów wykonawczych wspólnoty lokalnej stopnia podstawowego;

Uzasadnienie

Celem tej poprawki jest rozszerzenie kwalifikowalności obywateli państw członkowskich na wszystkie stanowiska obsadzane w wyborach, w tym na stanowiska wykonawcze wspólnoty lokalnej stopnia podstawowego.

Poprawka 11

COM(2021) 733 final

Artykuł 5 ustęp 3

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
Państwa członkowskie mogą zastrzec, że tylko ich obywatele mogą być wybierani na urząd kierownika organu wykonawczego, jego zastępcy lub członków kierowniczego kolegialnego organu wykonawczego wspólnoty lokalnej stopnia podstawowego, o ile osoby takie zostały wybrane do pełnienia takich urzędów przez okres trwania mandatu. W ograniczonej liczbie wyjątkowych i należycie uzasadnionych przypadków państwa członkowskie mogą zastrzec, że tylko ich obywatele mogą być wybierani na urząd kierownika organu wykonawczego, jego zastępcy lub członków kierowniczego kolegialnego organu wykonawczego wspólnoty lokalnej stopnia podstawowego, o ile osoby takie zostały wybrane do pełnienia takich urzędów przez okres trwania mandatu.
Państwa członkowskie mogą również zastrzec, że wykonywanie urzędu kierownika organu wykonawczego, jego zastępcy lub członków kierowniczego kolegialnego organu wykonawczego wspólnoty lokalnej stopnia podstawowego tymczasowo lub pełnienie stosownych obowiązków może być ograniczone jedynie do ich obywateli. W ograniczonej liczbie wyjątkowych i należycie uzasadnionych przypadków państwa członkowskie mogą również zastrzec, że wykonywanie urzędu kierownika organu wykonawczego, jego zastępcy lub członków kierowniczego kolegialnego organu wykonawczego wspólnoty lokalnej stopnia podstawowego tymczasowo lub pełnienie stosownych obowiązków może być ograniczone jedynie do ich obywateli.
Uwzględniając Traktat i ogólne zasady prawa, państwa członkowskie mogą wprowadzić odpowiednie, konieczne i proporcjonalne środki celem zapewnienia, aby jedynie ich obywatele mogli sprawować urzędy, o których mowa w akapicie pierwszym bądź wykonywać je tymczasowo lub pełnić stosowne obowiązki zgodnie z akapitem drugim. Uwzględniając Traktat i ogólne zasady prawa, państwa członkowskie mogą wprowadzić odpowiednie, konieczne i proporcjonalne środki celem zapewnienia, aby jedynie ich obywatele mogli sprawować urzędy, o których mowa w akapicie pierwszym bądź wykonywać je tymczasowo lub pełnić stosowne obowiązki zgodnie z akapitem drugim.

Uzasadnienie

Ograniczanie kwalifikowalności obywateli państw członkowskich na wszystkie stanowiska obsadzane w wyborach, w tym na stanowiska wykonawcze, powinno być ograniczone liczbowo, wyjątkowe i należycie uzasadnione przez państwa członkowskie, tak aby zwalczać wszelką dyskryminację w dostępie do wybieralnych stanowisk wspólnoty lokalnej stopnia podstawowego.

Poprawka 12

COM(2021) 733 final

Artykuł 10

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
Państwa członkowskie, które umożliwiają swoim obywatelom głosowanie z wyprzedzeniem, głosowanie korespondencyjne oraz głosowanie elektroniczne i internetowe w wyborach lokalnych, zapewniają dostęp do tych sposobów głosowania na tych samych warunkach również wyborcom określonym w art. 3. Państwa członkowskie będą dążyć do tego, by przewidywały głosowanie z wyprzedzeniem, głosowanie korespondencyjne oraz głosowanie elektroniczne i internetowe w wyborach lokalnych.

Państwa członkowskie podejmują wszelkie środki w celu wspierania dostępu obywateli Unii będących obywatelami innego państwa członkowskiego zamieszkałych w danym państwie do głosowania z wyprzedzeniem, głosowania korespondencyjnego oraz głosowania elektronicznego i internetowego na takich samych warunkach, jakie mają zastosowanie do ich własnych obywateli, w tym poprzez działania władz lokalnych i regionalnych.

Uzasadnienie

Poprawka ma na celu promowanie wkładu władz lokalnych i regionalnych w zapewnienie dostępności wszystkich metod głosowania dla wyborców biorących udział w wyborach lokalnych, którzy są obywatelami danego państwa lub nimi nie są. Jednocześnie wszystkie państwa członkowskie powinny przeprowadzać wybory w sposób ekologiczny i zrównoważony.

Poprawka 13

COM(2021) 733 final

Artykuł 12 ustęp 1

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
Państwa członkowskie wyznaczają krajowy organ odpowiedzialny za podejmowanie niezbędnych działań w celu zapewnienia, aby obywatele Unii będący obywatelami innego państwa członkowskiego byli terminowo informowani o warunkach i szczegółowych zasadach rejestracji jako wyborca lub kandydat w wyborach lokalnych. Państwa członkowskie wyznaczają krajowy organ we współpracy z władzami szczebla regionalnego i - w stosownych przypadkach - lokalnego odpowiedzialny za podejmowanie niezbędnych działań w celu zapewnienia, aby obywatele Unii będący obywatelami innego państwa członkowskiego byli terminowo informowani o warunkach i szczegółowych zasadach rejestracji jako wyborca lub kandydat w wyborach lokalnych.

Państwa członkowskie i ich władze na odpowiednich szczeblach podejmują wszelkie dalsze środki w celu podnoszenia świadomości, propagowania i ułatwiania korzystania z praw wyborczych obywateli Unii będących obywatelami innego państwa członkowskiego zamieszkałych w danym państwie, w tym za pośrednictwem władz regionalnych i - w stosownych przypadkach - lokalnych.

Uzasadnienie

Należy wziąć pod uwagę różne struktury zarządzania wyborami w państwach członkowskich. Poprawka ta ma na celu zapewnienie zaangażowania władz regionalnych i - w stosownych przypadkach - lokalnych w celu podnoszenia świadomości, promowania i ułatwiania korzystania z praw wyborczych obywatelom Unii będącym obywatelami innego państwa członkowskiego zamieszkałym w danym kraju w ramach wyborów do wspólnoty lokalnej stopnia podstawowego.

Poprawka 14

COM(2021) 733 final

Artykuł 14

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
1. W ciągu trzech lat od wejścia w życie niniejszej dyrektywy, a następnie co cztery lata, państwa członkowskie składają Komisji sprawozdanie ze stosowania niniejszej dyrektywy na swoim terytorium, w tym ze stosowania art. 5 ust. 3 i 4. Sprawozdanie takie zawiera dane statystyczne dotyczące udziału wyborców i kandydatów - zgodnie z art. 3 - w wyborach lokalnych oraz podsumowanie działań podjętych w tym zakresie. 1. W ciągu trzech lat od wejścia w życie niniejszej dyrektywy, a następnie co cztery lata, państwa członkowskie składają Komisji i Europejskiemu Komitetowi Regionów sprawozdanie ze stosowania niniejszej dyrektywy na swoim terytorium, w tym ze stosowania art. 5 ust. 3 i 4. Sprawozdanie takie zawiera dane statystyczne dotyczące udziału wyborców i kandydatów - zgodnie z art. 3 - w wyborach lokalnych oraz podsumowanie działań podjętych w tym zakresie, a także przegląd wyzwań administracyjnych zaobserwowanych na odpowiednich szczeblach sprawowania rządów.
2. W ciągu pięciu lat od wejścia w życie niniejszej dyrektywy, a następnie co pięć lat, Komisja przedkłada Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie ze stosowania niniejszej dyrektywy, m.in. w oparciu o informacje przekazane przez państwa członkowskie zgodnie z ust. 1 niniejszego artykułu. 2. W ciągu pięciu lat od wejścia w życie niniejszej dyrektywy, a następnie co pięć lat, Komisja przedkłada Parlamentowi Europejskiemu, Radzie i Europejskiemu Komitetowi Regionów sprawozdanie ze stosowania niniejszej dyrektywy, m.in. w oparciu o informacje przekazane przez państwa członkowskie zgodnie z ust. 1 niniejszego artykułu.

Uzasadnienie

Poprawka ta ma na celu promowanie zaangażowania Europejskiego Komitetu Regionów w proces monitorowania wdrażania dyrektywy przez państwa członkowskie.

Kwestie organizacyjne związane z wyborami leżą w gestii państw członkowskich, a szczegółowe ustalenia dotyczące przebiegu wyborów mogą się różnić. W związku z tym niektóre obowiązki wynikające z przekształcenia dyrektywy Rady 94/80/WE 1  mogą potencjalnie stanowić znaczne obciążenie administracyjne dla władz lokalnych. Ważne jest zatem śledzenie zaobserwowanych wyzwań, co mogłoby potencjalnie pomóc w podjęciu/przedsięwzięciu odpowiednich środków zaradczych na szczeblu europejskim, krajowym lub lokalnym.

Poprawka 15

COM(2021) 733 final

Artykuł 15

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
W ciągu dwóch lat od wyborów do Parlamentu Europejskiego w 2029 r. Komisja dokona oceny stosowania niniejszej dyrektywy i sporządzi sprawozdanie oceniające postępy w osiąganiu zawartych w niej celów. W ciągu dwóch lat od wyborów do Parlamentu Europejskiego w 2029 r. Komisja, po konsultacji z Europejskim Komitetem Regionów, dokona oceny stosowania niniejszej dyrektywy i sporządzi sprawozdanie oceniające postępy w osiąganiu zawartych w niej celów.

Uzasadnienie

Poprawka ta ma na celu zapewnienie zaangażowania Europejskiego Komitetu Regionów w proces wdrażania dyrektywy przez Komisję.

Poprawka 16

COM(2021) 733 final

Artykuł 17 ustęp 1

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
Państwa członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania art. 8 ust. 2, 3 i 5, art. 9 ust. 1 i 2, art. 10, art. 11 ust. 1 i 3, art. 12, art. 14 i załączników I, II i III do dnia 31 grudnia 2023 r. Niezwłocznie przekazują one Komisji tekst tych przepisów. Państwa członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania art. 8 ust. 2, 3 i 5, art. 9 ust. 1 i 2, art. 10, art. 11 ust. 1 i 3, art. 12, art. 14 i załączników I, II i III do dnia 31 grudnia 2023 r. Niezwłocznie przekazują one Komisji i Europejskiemu Komitetowi Regionów tekst tych przepisów.
Przepisy przyjęte przez państwa członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Przepisy te zawierają także wskazanie, że w istniejących przepisach ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odniesienia do dyrektywy uchylonej niniejszą dyrektywą odczytuje się jako odniesienia do niniejszej dyrektywy. Sposób dokonywania takiego odniesienia i formułowania takiego wskazania określany jest przez państwa członkowskie. Przepisy przyjęte przez państwa członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Przepisy te zawierają także wskazanie, że w istniejących przepisach ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odniesienia do dyrektywy uchylonej niniejszą dyrektywą odczytuje się jako odniesienia do niniejszej dyrektywy. Sposób dokonywania takiego odniesienia i formułowania takiego wskazania określany jest przez państwa członkowskie.

Uzasadnienie

Poprawka ta ma na celu promowanie zaangażowania Europejskiego Komitetu Regionów w proces monitorowania wdrażania dyrektywy przez państwa członkowskie.

Poprawka 17

COM(2021) 733 final

Artykuł 17 ustęp 2

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
Państwa członkowskie przekazują Komisji teksty najważniejszych przepisów prawa krajowego w dziedzinie objętej zakresem niniejszej dyrektywy. Państwa członkowskie przekazują Komisji teksty najważniejszych przepisów prawa krajowego w dziedzinie objętej zakresem niniejszej dyrektywy. Komisja przekazuje Europejskiemu Komitetowi Regionów informacje i dokumenty otrzymane od państw członkowskich na mocy niniejszego artykułu.

Uzasadnienie

Poprawka ta ma na celu zapewnienie zaangażowania Europejskiego Komitetu Regionów w proces wdrażania dyrektywy przez Komisję.

Poprawka 18

COM(2021) 734 final

Artykuł 4 ustęp 1

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
1. Statut europejskiej partii politycznej musi być zgodny z obowiązującym prawem państwa członkowskiego, w którym ma ona siedzibę, i zawierać postanowienia obejmujące co najmniej następujące elementy: 1. Statut europejskiej partii politycznej musi być zgodny z obowiązującym prawem państwa członkowskiego, w którym ma ona siedzibę, i zawierać postanowienia obejmujące co najmniej następujące elementy:
[...] [.]
j) jej przepisy wewnętrzne dotyczące równowagi płci. j) jasne i precyzyjne przepisy wewnętrzne dotyczące równowagi płci, określające w szczególności konkretne środki stosowane w celu osiągnięcia parytetu płci pod względem członkostwa, reprezentacji politycznej i sprawowania demokratycznych mandatów.

Uzasadnienie

Europejskie partie polityczne powinny dawać przykład, jeśli chodzi o równowagę płci. W związku z tym ich regulamin wewnętrzny powinien obejmować szczególne środki mające na celu zapewnienie równowagi płci również pod względem członkostwa w partii, reprezentacji politycznej i ogólnego sprawowania mandatu.

Poprawka 19

COM/2021/734 final

Artykuł 4 ustęp 2

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
2. Statut europejskiejpartii politycznej musi zawierać postanowienia regulujące wewnątrzpartyjną organizację, w tym co najmniej następujące elementy: 2. Statut europejskiej partii politycznej musi zawierać postanowienia regulujące wewnątrzpartyjną organizację, w tym co najmniej następujące elementy:
[...] [.]
e) jej podejście do kwestii przejrzystości, w szczególności w odniesieniu do prowadzenia ksiąg, rachunków i darowizn, prywatności i ochrony danych osobowych; e) jej podejście do kwestii przejrzystości, w szczególności w odniesieniu do prowadzenia ksiąg, rachunków i darowizn, prywatności i ochrony danych osobowych;
f) wewnętrzną procedurę dokonywania zmian jej statutu. f) oświadczenie o zobowiązaniu do przestrzegania wartości, na których opiera się Unia, wyrażonych w art. 2 TUE, do zwalczania dezinformacji oraz do powstrzymania się od rozpowszechniania nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd informacji, mowy nienawiści i przekazów podżegających do przemocy;

g) wewnętrzną procedurę dokonywania zmian jej statutu.

Uzasadnienie

Europejskie partie polityczne odgrywają ważną rolę we wzmacnianiu tożsamości europejskiej i poczucia przynależności do wspólnej europejskiej przestrzeni politycznej. W tym kontekście mają one również duże znaczenie dla propagowania praw i wartości, na których opiera się Unia Europejska, a także dla zwalczania dezinformacji i dla powstrzymywania się od wszelkich działań, które wywołują nienawiść i przemoc. Zobowiązanie to powinno znaleźć odzwierciedlenie w ich statutach.

Poprawka 20

COM(2021) 734 final

Artykuł 23 ustępy 9 i 10

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
Darowizny, wkłady i zasoby własne Darowizny, wkłady i zasoby własne
9. Dopuszczalne są wkłady od członków europejskiej partii politycznej mających siedzibę w państwie członkowskim lub będących obywatelami państwa członkowskiego lub od partii członkowskich, których siedziba znajduje się w państwie należącym do Rady Europy. Łączna wartość wkładów od członków nie może przekraczać 40 % rocznego budżetu europejskiej partii politycznej. Wartość wkładów od partii członkowskich mających siedzibę w państwie nienależącym do Unii nie może przekraczać 10 % łącznych wkładów od członków. 9. Dopuszczalne są wkłady wyłącznie od członków europejskiej partii politycznej mających siedzibę w państwie członkowskim lub będących obywatelami państwa członkowskiego. Łączna wartość wkładów od członków nie może przekraczać 40 % rocznego budżetu europejskiej partii politycznej. Wartość wkładów od partii członkowskich mających siedzibę w państwie nienależącym do Unii nie może przekraczać 10 % łącznych wkładów od członków.
10. Dopuszczalne są wkłady od członków europejskiej partii politycznej mających siedzibę w państwie członkowskim lub będących obywatelami państwa członkowskiego lub od partii członkowskich, których siedziba znajduje się w państwie należącym do Rady Europy oraz przez europejską partię polityczną, z którą jest powiązana. Łączna wartość wkładów od członków nie może przekraczać 40 % rocznego budżetu europejskiej fundacji politycznej i wkłady te nie mogą pochodzić ze środków, które europejska partia polityczna otrzymała na mocy niniejszego rozporządzenia z budżetu ogólnego Unii Europejskiej. Wartość wkładów od organizacji członkowskich mających siedzibę w państwie nienależącym do Unii nie może przekraczać 10 % łącznych wkładów od członków. 10. Dopuszczalne są wkłady przekazywane wyłącznie przez członków europejskiej fundacji politycznej mających siedzibę w państwie członkowskim lub będących obywatelami państwa członkowskiego oraz przez europejską partię polityczną, z którą jest powiązana. Łączna wartość wkładów od członków nie może przekraczać 40 % rocznego budżetu europejskiej fundacji politycznej i wkłady te nie mogą pochodzić ze środków, które europejska partia polityczna otrzymała na mocy niniejszego rozporządzenia z budżetu ogólnego Unii Europejskiej. Wartość wkładów od organizacji członkowskich mających siedzibę w państwie nienależącym do Unii nie może przekraczać 10 % łącznych wkładów od członków.

Uzasadnienie

Nowo wprowadzony przepis umożliwiający finansowanie europejskich partii i fundacji politycznych nie tylko z Unii Europejskiej, ale również z krajów należących do Rady Europy budzi obawy co do przejrzystości tych wkładów.

Poprawka 21

COM(2021) 734 final

Artykuł 24 ustęp 2

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
Środki z budżetu ogólnego Unii Europejskiej lub z jakiegokolwiek innego źródła przeznaczone na finansowanie europejskich partii politycznych i europejskich fundacji politycznych mogą być wykorzystywane do finansowania kampanii referendalnych, jeżeli kampanie te dotyczą wdrażania unijnych Traktatów. Środki z budżetu ogólnego Unii Europejskiej lub z jakiegokolwiek innego źródła przeznaczone na finansowanie europejskich partii politycznych i europejskich fundacji politycznych mogą być wykorzystywane do finansowania kampanii referendalnych, jeżeli kampanie te dotyczą wdrażania unijnych Traktatów, z należytym uwzględnieniem zasady pomocniczości.

Uzasadnienie

W niektórych państwach członkowskich referenda odbywają się na szczeblu lokalnym i regionalnym (lub kraju związkowego). Oznacza to, że referenda na tych szczeblach administracyjnych dotyczą kwestii istotnych z prawnego punktu widzenia w ich szczególnym obszarze kompetencji. Należy wprowadzić dodatkowe zabezpieczenia, aby zapewnić finansowanie kampanii referendalnych przez europejskie partie i fundacje polityczne wyłącznie w referendach o wyraźnym wymiarze ogólnounijnym.

Poprawka 22

COM(2021) 734 final

Artykuł 35

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
Przepisy dotyczące informowania obywateli Przepisy dotyczące informowania obywateli
Z zastrzeżeniem art. 24 i 25 oraz przepisów statutu i wewnętrznych procedur europejskie partie polityczne mogą podjąć w kontekście wyborów do Parlamentu Europejskiego wszelkie stosowne środki w celu informowania obywateli Unii o powiązaniach między krajowymi partiami politycznymi i kandydatami a danymi europejskimi partiami politycznymi. Z zastrzeżeniem art. 24 i 25 oraz przepisów statutu i wewnętrznych procedur europejskie partie polityczne podejmują w kontekście wyborów do Parlamentu Europejskiego wszelkie stosowne środki w celu informowania obywateli Unii o powiązaniach między krajowymi partiami politycznymi i kandydatami a danymi europejskimi partiami politycznymi.

Uzasadnienie

Obowiązek promowania powiązań między krajowymi partiami politycznymi i kandydatami a zainteresowanymi europejskimi partiami politycznymi wydaje się bardziej odpowiedni i dostosowany do ogólnego celu rozporządzenia, w tym pod względem zwiększenia widoczności europejskich partii politycznych na szczeblu krajowym. Na przykład nowy przepis zawarty w art. 4 ust. 1 ustanawia wymóg, aby partie członkowskie umieszczały logo europejskiej partii politycznej w sposób wyraźnie widoczny i przyjazny dla użytkownika, tak aby było ono tak samo dostrzegalne jak logo partii członkowskich.

II. ZALECENIA POLITYCZNE

EUROPEJSKI KOMITET REGIONÓW

Wprowadzenie

1. Z zadowoleniem przyjmuje pakiet środków Komisji Europejskiej na rzecz wzmocnienia demokracji i uczciwości wyborów; podziela cele tych środków i zdecydowanie popiera wszelkie wysiłki na rzecz zapewnienia otwartej, sprawiedliwej i pluralistycznej debaty politycznej oraz równego demokratycznego uczestnictwa i zaangażowania.

2. Ubolewa, że środki zaproponowane w pakiecie "Wzmocnienie demokracji i uczciwości wyborów" nie odzwierciedlają odpowiednio ich skutków na szczeblu lokalnym i regionalnym. Podkreśla szczególną wiedzę na tym szczeblu w zakresie wykrywania potencjalnych zagrożeń dla uczciwości procesów demokratycznych.

Odporność demokratyczna

3. Popiera podejście mające na celu zacieśnienie współpracy i wymiany najlepszych praktyk w dziedzinie odporności demokratycznej i wyborczej i w tym kontekście z zadowoleniem przyjmuje ustanowienie "wspólnego mechanizmu na rzecz odporności wyborczej". Uważa ponadto, że należy włączyć wymiar lokalny i regionalny do takiej współpracy, biorąc pod uwagę jej cel, którym jest ochrona wyborów na wszystkich szczeblach.

Uczestnictwo demokratyczne

4. Jednoznacznie popiera zasadę niedyskryminacji, w tym w odniesieniu do udziału w wyborach i, ogólnie, zaangażowania demokratycznego. Uważa, że dobrym przykładem jest tu Konferencja w sprawie przyszłości Europy, i wzywa do kontynuowania takich praktyk na wszystkich szczeblach.

5. Podkreśla potrzebę przezwyciężenia "zmęczenia demokracją" i odnowienia zainteresowania obywateli uczestnictwem w procesach demokratycznych i angażowaniem się w lokalne, regionalne, krajowe i europejskie życie polityczne, uznając jednocześnie znaczenie uproszczenia procedur administracyjnych dotyczących uczestnictwa w wyborach.

Prawa wyborcze przemieszczających się obywateli UE

6. Z zadowoleniem przyjmuje kroki podjęte przez Komisję w celu zwiększenia pewności prawa dla przemieszczających się obywateli UE w zakresie korzystania z przysługujących im praw wyborczych. Podkreśla w związku z tym, że korzystanie z prawa do swobodnego przemieszczania się nie powinno odbywać się kosztem wykonywania innych powiązanych praw.

7. Popiera włączenie przemieszczających się obywateli UE w życie lokalne i uważa ich zaangażowanie za cenny wkład w tworzenie charakteryzujących się różnorodnością społeczeństw państw członkowskich.

8. Wyraża nadzieję, że we wnioskach legislacyjnych uznane zostanie, że władze lokalne i regionalne przyczyniają się do wzmocnienia demokracji europejskiej poprzez promowanie i ułatwianie udziału obywateli europejskich w wyborach europejskich i wyborach do wspólnot lokalnych stopnia podstawowego; zadanie to nie może być zastrzeżone ani ograniczone do władz państwowych na szczeblu państw członkowskich.

9. Oczekuje, że państwa członkowskie uznają prawo obywateli europejskich mieszkających w innych państwach członkowskich (obywateli przemieszczających się) do kandydowania w wyborach lokalnych na wszystkie stanowiska.

10. Wyraża nadzieję, że prawo obywateli do głosowania z wyprzedzeniem, głosowania korespondencyjnego oraz głosowania elektronicznego i internetowego będzie wspierane w celu zwalczania spadku frekwencji i propagowania uczestnictwa wśród młodzieży.

11. Uznaje potrzebę zapewnienia przemieszczającym się obywatelom UE odpowiednich, kompleksowych i ukierunkowanych informacji na temat udziału w wyborach i w związku z tym z zadowoleniem przyjmuje utworzenie punktu kontaktowego ds. praw wyborczych na szczeblu Komisji. Podkreśla związaną z tym potrzebę zapewnienia budowania zdolności i odpowiedniego finansowania władz lokalnych i regionalnych.

Przejrzystość i dezinformacja

12. Uznając potrzebę zapewnienia równych warunków działania wszystkim zaangażowanym podmiotom, KR wzywa do zwrócenia należytej uwagi na zasady pomocniczości i proporcjonalności, zwłaszcza w świetle wpływu proponowanego rozporządzenia na kształtowanie woli politycznej również na szczeblu czysto krajowym, regionalnym i lokalnym w państwach członkowskich.

13. Zaznacza, że konieczne są zdecydowane wysiłki na rzecz przeciwdziałania dezinformacji, która może zagrozić podstawom naszych demokratycznych społeczeństw: wolnym i uczciwym wyborom, zaufaniu do władz publicznych na wszystkich szczeblach oraz świadomej aktywności obywatelskiej; przypomina swoje stanowisko wyrażone w opinii w sprawie europejskiego planu działania na rzecz demokracji 2 .

14. Wnosi, by powiązanym inicjatywom towarzyszyło budowanie zdolności organów publicznych do zwalczania dezinformacji w ukierunkowany sposób na wszystkich szczeblach. Zauważa, że brakuje uznania, że władze lokalne i regionalne, które znajdują się najbliżej obywateli, mogą być cennym atutem w walce z dezinformacją.

Podsumowanie

15. Wzywa Komisję Europejską do dalszych wysiłków na rzecz ochrony europejskich praw i wartości, w tym poprzez realizację pozostałych zobowiązań określonych w europejskim planie działania na rzecz demokracji. Kładzie szczególny nacisk na potrzebę zapewnienia jak największej spójności między różnymi proponowanymi instrumentami. Akcentuje też, że władze lokalne i regionalne są niezbędnym budulcem europejskiej struktury demokratycznej.

Bruksela, dnia 28 kwietnia 2022 r.

Przewodniczący
Europejskiego Komitetu Regionów
Apostolos TZITZIKOSTAS
1 Dyrektywa rady 94/80/WE z dnia 19 grudnia 1994 r. ustanawiająca szczegółowe warunki wykonywania prawa głosowania i kandydowania w wyborach lokalnych przez obywateli Unii mających miejsce zamieszkania w państwie członkowskim, którego nie są obywatelami (Dz.U. L 368 z 31.12.1994, s. 38).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024