Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego i Rady Opodatkowanie działalności gospodarczej w XXI wieku" [COM(2021) 251 final]

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego i Rady Opodatkowanie działalności gospodarczej w XXI wieku"

[COM(2021) 251 final]

(2022/C 275/07)

(Dz.U.UE C z dnia 18 lipca 2022 r.)

Sprawozdawca: Krister ANDERSSON

Wniosek o konsultację Podstawa prawna Decyzja Prezydium Sekcja odpowiedzialna Komisja Europejska, 1.7.2021

Art. 304 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej

8.6.2021

Sekcja ds. Unii Gospodarczej i Walutowej oraz Spójności Gospodarczej i Społecznej

Data przyjęcia przez sekcję

Data przyjęcia na sesji plenarnej

Sesja plenarna nr

Wynik głosowania (za/przeciw/wstrzymało się)

8.2.2022

23.2.2022

567

216/00/07

1. Wnioski i zalecenia

1.1. EKES z zadowoleniem przyjmuje długo oczekiwaną inicjatywę Komisji dotyczącą strategii w sprawie opodatkowania działalności gospodarczej w XXI wieku. EKES zdecydowanie popiera i docenia fakt, że Komisja dostosowuje swoje prace do międzynarodowych dyskusji i porozumień.

1.2. EKES podkreśla potrzebę ułatwienia inwestycji transgranicznych i zmniejszenia kosztów przestrzegania przepisów ponoszonych przez przedsiębiorstwa, przy jednoczesnym dążeniu do tego, aby gospodarka europejska była bardziej zielona i cyfrowa.

1.3. EKES zachęca Komisję do kontynuowania planu działania na rzecz sprawiedliwego i prostego opodatkowania wspierającego odbudowę gospodarczą 1 , z uwzględnieniem opinii EKES-u w sprawie pakietu dokumentów na rzecz sprawiedliwego i prostego opodatkowania 2 .

1.4. EKES z zadowoleniem przyjmuje poparcie ministrów finansów państw grupy G-20 dla porozumienia podpisanego 8 października 2021 r. przez 136 ze 140 państw w otwartych ramach w celu wypracowania rozwiązania pakietowego obejmującego globalny konsensus i dotyczącego alokacji praw do opodatkowania w poszczególnych państwach. Jednocześnie EKES podkreśla skutki złożoności tak ambitnych celów, wzywając do jednolitego, uzgodnionego na szczeblu globalnym i skoordynowanego wdrożenia filarów 1 i 2 (pakietu).

1.5. EKES podkreśla potrzebę wdrożenia pakietu podatkowego w UE oraz, jednocześnie, w krajach będących głównymi partnerami handlowymi. Jeśli filar 1 nie zostanie wdrożony jednocześnie w Stanach Zjednoczonych i u innych głównych partnerów handlowych, przedsiębiorstwa europejskie mogą znaleźć się w niekorzystnej sytuacji pod względem konkurencyjności.

1.6. EKES podkreśla, jak ważne jest, by w Europie obowiązywały dokładnie te same zasady dotyczące filaru 2 i efektywnego minimalnego podatku od osób prawnych, jak również uzgodnione kompleksowe zasady wypracowane w ramach globalnego porozumienia. Państwa członkowskie powinny zatem pozostawić wystarczająco dużo czasu na udostępnienie ostatecznego uzgodnionego tekstu przed przyjęciem dyrektywy.

1.7. Obliczenie efektywnej stawki opodatkowania ma na celu określenie, czy efektywna stawka opodatkowania danej grupy przedsiębiorstw wielonarodowych jest wyższa czy niższa od minimalnej stawki opodatkowania w odniesieniu do danej jurysdykcji. EKES podkreśla, że wymogi dotyczące obliczania efektywnej stawki opodatkowania muszą być zgodne z ustalonym podejściem globalnym, tak aby nie zwiększać kosztów administracyjnych.

1.8. EKES popiera inicjatywę Komisji, by wydać zalecenie dla państw członkowskich w sprawie umożliwienia kompensacji strat poprzez przeniesienie ich na wcześniejsze okresy.

1.9. EKES popiera Komisję w walce z nadużywaniem przedsiębiorstw "skrzynek pocztowych" do prania pieniędzy, agresywnego planowania podatkowego przez osoby fizyczne i przedsiębiorstwa oraz uchylania się od opodatkowania. EKES chętnie przedstawi swoje stanowisko w sprawie konkretnego wniosku dotyczącego rozwiązania problemu nadużywania przedsiębiorstw "skrzynek pocztowych".

1.10. EKES z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę Komisji dotyczącą ustanowienia ulgi mającej na celu ograniczenie zjawiska faworyzowania finansowania dłużnego (DEBRA). Inwestycje w nowe, bardziej zielone technologie wiążą się z dużym ryzykiem dla inwestora. W takich sytuacjach finansowanie kapitałowe jest szczególnie ważne i należy zająć się kwestią inherentnego uprzedzenia w stosunku do finansowania kapitałem własnym, które jest wpisane w systemy podatkowe.

1.11. EKES z zadowoleniem przyjmuje ramy opodatkowania Działalność gospodarcza w Europie: Ramy opodatkowania dochodu (BEFIT), zawierające jednolity zbiór przepisów dotyczących podatku od osób prawnych, i oczekuje, że będzie mógł przeanalizować szczegółowy wniosek.

1.12. EKES zachęca Komisję do zajęcia się kwestiami związanymi z transgraniczną pracą zdalną jako integralną częścią strategii opodatkowania przedsiębiorstw.

1.13. Kolejnym obszarem, który należy poddać przeglądowi, jest zakres VAT. Wyłączenia i luki prawne powodują złożoność i nierówne warunki działania, a także utratę dochodów podatkowych. EKES zachęca Komisję do dokonania przeglądu zakresu stosowania systemu VAT.

2. Wniosek Komisji

2.1. Komunikat Komisji w sprawie opodatkowania działalności gospodarczej w XXI wieku ma na celu sprostanie kilku poważnym wyzwaniom, które pojawiły się na przestrzeni lat, równolegle do wybuchu pandemii COVID-19.

2.2. UE potrzebuje solidnych, skutecznych i sprawiedliwych ram podatkowych, które zaspokoją potrzeby w zakresie finansowania publicznego, wspierając jednocześnie odbudowę gospodarki oraz transformację ekologiczną i cyfrową poprzez stworzenie otoczenia przyczyniającego się do sprawiedliwego, zrównoważonego i sprzyjającego włączeniu społecznemu wzrostu gospodarczego, a także do inwestycji, tak aby zmaterializowały się możliwości zatrudnienia.

2.3. Oczekuje się, że opodatkowanie przyczyni się do realizacji szerszej polityki UE, między innymi Europejskiego Zielonego Ładu, opracowanej przez Komisję agendy cyfrowej, nowej strategii przemysłowej dla Europy i unii rynków kapitałowych. Opodatkowanie będzie również ułatwiać transformację cyfrową, zapewniając otoczenie, które sprzyja rozwojowi przedsiębiorstw cyfrowych.

2.4. W komunikacie Komisji odpowiednio uwzględniono wyniki projektu dotyczącego erozji bazy podatkowej i przenoszenia zysków (BEPS) i podjęto kwestię reformy międzynarodowych ram opodatkowania osób prawnych, prowadzonej przez OECD i zleconej przez grupę G-20. Pakiet reform składa się z dwóch filarów. Filar 1 ma na celu dostosowanie międzynarodowych przepisów dotyczących opodatkowania do nowych modeli biznesowych, co pozwoli przedsiębiorstwom na prowadzenie działalności gospodarczej bez konieczności fizycznej obecności 3 .

2.5. Z kolei filar 2 ograniczy konkurencję podatkową poprzez ustalenie minimalnej efektywnej stawki opodatkowania osób prawnych na poziomie 15 % 4 .

2.6. Po uzgodnieniu w ramach wielostronnej konwencji stosowanie pakietu stanie się obowiązkowe, a Komisja przedstawi wniosek dotyczący dyrektywy w sprawie jego wdrożenia w UE.

2.7. Komisja złoży również nowy wniosek w sprawie rocznej publikacji efektywnej stawki opodatkowania w odniesieniu do osób prawnych w przypadku dużych przedsiębiorstw prowadzących działalność w UE objętych zakresem filaru 2, korzystając z metodyki uzgodnionej na potrzeby obliczeń w ramach filaru 2.

2.8. W ramach agendy na rzecz przejrzystości UE zajmie się również kwestią nadużywania do celów podatkowych przedsiębiorstw "skrzynek pocztowych" - tj. spółek charakteryzujących się brakiem znaczącej obecności i rzeczywistej działalności gospodarczejlub ich minimalnym stopniem - poprzez nową inicjatywę ustawodawczą mającą na celu zapobieganie agresywnemu planowaniu podatkowemu, uchylaniu się od opodatkowania lub praniu pieniędzy przez osoby fizyczne i przedsiębiorstwa.

2.9. Strategia Komisji skoncentruje się również na ograniczeniu zjawiska faworyzowania finansowania dłużnego w stosunku do kapitałowego w opodatkowaniu przedsiębiorstw poprzez zmniejszenie niekorzystnego traktowania inwestycji finansowanych kapitałem własnym za pomocą systemu ulg (DEBRA) dla finansowania z nowego kapitału własnego.

2.10. Komisja ma wycofać swoje oczekujące na rozpatrzenie wnioski w sprawie wspólnej skonsolidowanej podstawy opodatkowania osób prawnych (CCCTB) 5 , gdy tylko zostanie przedstawiony nowy wniosek w sprawie wzmocnienia rynku wewnętrznego. Będą to nowe ramy dotyczące opodatkowania dochodów działalności gospodarczej w Europie, zwane BEFIT (Działalność gospodarcza w Europie: Ramy opodatkowania dochodu).

2.11. Wniosek w sprawie BEFIT będzie opierał się na filarze 1 i 2. Przygotowując ten wniosek, Komisja będzie ściśle współpracować z państwami członkowskimi, uwzględniając również stanowisko Parlamentu Europejskiego oraz konsultując się z sektorem biznesu i organizacjami społeczeństwa obywatelskiego.

2.12. Strategia Komisji obejmuje zalecenie dla państw członkowskich dotyczące umożliwienia kompensowania strat poprzez przeniesienie ich na wcześniejsze okresy, w celu zapewnienia równych warunków działania dla przedsiębiorstw w całej Unii. Zalecenie to ma zastosowanie do lat podatkowych 2020 i 2021.

3. Uwagi ogólne

3.1. EKES z zadowoleniem przyjmuje długo oczekiwaną inicjatywę Komisji dotyczącą strategii w sprawie opodatkowania działalności gospodarczej w XXI wieku. EKES zdecydowanie popiera i docenia fakt, że Komisja dostosowuje swoje prace do międzynarodowych dyskusji i porozumień.

3.2. EKES popiera cel Komisji polegający na tym, by unijna agenda podatkowa przyczyniła się do realizacji ogólnego celu, jakim jest umożliwienie sprawiedliwego i zrównoważonego wzrostu, poprzez wspieranie szerszej polityki UE, między innymi Europejskiego Zielonego Ładu, opracowanej przez Komisję agendy cyfrowej, strategii przemysłowej dla Europy i unii rynków kapitałowych.

3.3. EKES podkreśla potrzebę ułatwienia inwestycji transgranicznych i zmniejszenia kosztów przestrzegania przepisów ponoszonych przez przedsiębiorstwa, przy jednoczesnym dążeniu do tego, aby gospodarka europejska była bardziej zielona i cyfrowa.

3.4. EKES jest zaniepokojony luką podatkową, mimo że w ostatnim dziesięcioleciu dochody z podatku od osób prawnych w stosunku do PKB utrzymywały się średnio na stałym poziomie lub nawet rosły w UE i w krajach OECD.

3.5. EKES podziela pogląd Komisji, że rządy przyjęły mozaikę środków przeciwdziałania unikaniu zobowiązań podatkowych i uchylaniu się od opodatkowania oraz że środki te jeszcze bardziej skomplikowały istniejącą złożoność. EKES wzywa do stworzenia solidnych, skutecznych i sprawiedliwych ram podatkowych, które rozwiązywałyby kwestię leżących u podłoża obecnego systemu zachęt do angażowania się w zachowania polegające na erozji bazy podatkowej i przenoszeniu zysków.

3.6. EKES wzywa Komisję Europejską do oceny wpływu szeregu przepisów zapobiegających unikaniu opodatkowania, które zostały wprowadzone w ciągu ostatnich sześciu lat.

3.7. EKES zachęca Komisję do kontynuowania planu działania na rzecz sprawiedliwego i prostego opodatkowania wspierającego odbudowę gospodarczą 6 , z uwzględnieniem pakietu opinii EKES-u w sprawie sprawiedliwego i prostego opodatkowania 7 . EKES uważa, że istotne jest zwiększenie wydajności gospodarki europejskiej przynajmniej do poziomu gospodarek konkurencyjnych. Podatek jest tylko jednym z czynników wpływających na wydajność, ale ważnym 8 .

4. Uwagi szczegółowe

4.1. EKES z zadowoleniem przyjmuje poparcie ministrów finansów państw grupy G-20 dla porozumienia podpisanego 8 października 2021 r. przez 136 ze 140 państw w otwartych ramach w celu wypracowania rozwiązania pakietowego obejmującego globalny konsensus i dotyczącego alokacji praw do opodatkowania w poszczególnych państwach 9 . Jednocześnie EKES podkreśla skutki złożoności związanej z tak ambitnymi celami, wzywając do jednolitego, uzgodnionego na szczeblu globalnym i skoordynowanego wdrożenia filarów 1 i 2. W tym kontekście wnioski UE muszą uwzględniać specyfikę wymogów prawa UE, takich jak swoboda przedsiębiorczości i niedyskryminacja.

4.2. EKES zauważa, że osiągnięcie szczegółowego porozumienia wymaga jeszcze wiele pracy. Niezwykle ważne jest, by uzgodnienia dotyczyły wielu aspektów technicznych. Gdy przepisy są wdrażane na szczeblu UE, przedsiębiorstwa mające siedzibę w UE nie mogą znaleźć się w niekorzystnej sytuacji w stosunku do przedsiębiorstw będących ich konkurencją i mających siedzibę w innych głównych jurysdykcjach 10 .

4.3. EKES podkreśla potrzebę wdrożenia pakietu podatkowego nie tylko w UE, ale, jednocześnie, w krajach będących głównymi partnerami handlowymi. Jeśli filar 1 nie zostanie wdrożony jednocześnie w Stanach Zjednoczonych i u innych głównych partnerów handlowych, przedsiębiorstwa europejskie mogą znaleźć się w niekorzystnej sytuacji pod względem konkurencyjności. Konieczne jest zatem koordynowanie z partnerami handlowymi zarówno wdrażania, jak i stosowania konwencji wielostronnej.

4.4. EKES podkreśla, jak ważna jest transpozycja dyrektywy w sprawie filaru 2 i przyjęcie w odniesieniu do niej, a także w odniesieniu do efektywnej minimalnej stawki opodatkowania osób prawnych, tych samych uzgodnionych kompleksowych zasad, które zostały wypracowane w ramach globalnego porozumienia. Państwa członkowskie powinny zatem pozostawić wystarczająco dużo czasu na udostępnienie ostatecznego uzgodnionego tekstu przed przyjęciem dyrektywy 11 .

4.5. EKES popiera inicjatywę Komisji, by wydać zalecenie dla państw członkowskich w sprawie umożliwienia kompensacji strat poprzez przeniesienie ich na wcześniejsze okresy. Takie zasady są jednak ważne nie tylko w sytuacji pandemii, ale także w normalnych okolicznościach. Zysk netto przedsiębiorstwa na przestrzeni czasu powinien podlegać opodatkowaniu podatkiem od osób prawnych.

członkowskie uzgadniają dyrektywę, należy wszcząć proces zmiany dyrektywy, aby doprowadzić do transpozycji globalnego porozumienia do umowy UE. Niektóre państwa członkowskie mogą sprzeciwiać się takiej zmianie dyrektywy. Aby osiągnąć prawidłową i pełną transpozycję, globalne porozumienie musi zostać w pełni rozwinięte i znane przed uzgodnieniem dyrektywy. 4.6. EKES popiera Komisję w walce z nadużyciami związanymi z wykorzystywaniem przedsiębiorstw "skrzynek pocztowych" do prania pieniędzy, agresywnego planowania podatkowego przez osoby fizyczne i przedsiębiorstwa oraz uchylania się od opodatkowania. EKES chętnie przedstawi swoje stanowisko w sprawie konkretnego wniosku dotyczącego rozwiązania problemu nadużywania przedsiębiorstw "skrzynek pocztowych".

4.7. EKES z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę Komisji dotyczącą utworzenia ulgi mającej na celu ograniczenie zjawiska faworyzowania finansowania dłużnego. Inwestycje w nowe, bardziej zielone technologie wiążą się z dużym ryzykiem dla inwestora. W takich sytuacjach finansowanie kapitałowe jest szczególnie ważne i należy zająć się kwestią inherentnego uprzedzenia w stosunku do finansowania kapitałem własnym, które jest wpisane w systemy podatkowe 12 .

4.8. EKES zauważa, że można by ograniczyć niekorzystne traktowanie finansowania kapitałowego - zarówno na poziomie przedsiębiorstw, jak i akcjonariuszy. Ważne jest, aby sposób opodatkowania nie powodował zachęt do przenoszenia funduszy z jednego poziomu na drugi.

4.9. Ponadto warto zauważyć, że jeśli ustawowe stawki podatku od osób prawnych rosną, wartość odliczenia odsetek wzrasta i z ekonomicznego punktu widzenia przedsiębiorstwu bardziej opłaca się inwestować poprzez pożyczki. Podobny efekt miałaby wyższa stopa inflacji lub wyższe stopy procentowe, co wzmocniłoby obecne preferencyjne traktowanie zadłużenia 13 . Ponieważ nie można wykluczyć takiego rozwoju sytuacji, oczekiwana inicjatywa Komisji jest tym bardziej ważna i pożądana.

4.10. EKES z zadowoleniem przyjmuje cele BEFIT i oczekuje, że będzie mógł przeanalizować szczegółowy wniosek. Wniosek ten powinien uwzględniać specyficzne systemy prawne mające zastosowanie do niektórych rodzajów spółdzielni i towarzystw wzajemnych, przyjęte w przeszłości przez różne państwa członkowskie. EKES zachęca Komisję do włączenia w dyskusję zainteresowanych stron i społeczeństwa obywatelskiego, tak aby osiągnąć postęp i akceptację.

5. Dodatkowe obszary, którymi należy się zająć w ramach polityki podatkowej XXI wieku

5.1. EKES uważa, że pandemia mogła zmienić miejsce pracy wielu osób w taki sposób, że w nadchodzących latach praca zdalna stanie się częstszym zjawiskiem. Konsekwencje podatkowe transgranicznej telepracy (lub pracy zdalnej) rodzą pytania dotyczące opodatkowania zarówno w odniesieniu do przedsiębiorstw, jak i do osób fizycznych. W przypadku przedsiębiorstwa może powstać niezamierzona stała siedziba, wraz z powiązanymi konsekwencjami podatkowymi. Osoba fizyczna może być narażona na roszczenia podatkowe z wielu krajów, podczas gdy świadczenia socjalne i ochrona socjalna mogą być naruszone. Może to mieć również wpływ na prawa emerytalne.

5.2. EKES zachęca Komisję do zajęcia się kwestiami związanymi z pracą transgraniczną jako integralną częścią strategii opodatkowania przedsiębiorstw.

5.3. Kolejnym obszarem, który należy poddać przeglądowi, jest zakres VAT. Wyłączenia i luki prawne powodują złożoność i nierówne warunki działania, a także utratę wpływów z podatków. EKES zachęca Komisję do dokonania przeglądu zakresu stosowania systemu VAT.

Bruksela, dnia 23 lutego 2022 r.

Christa SCHWENG
Przewodnicząca
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego
1 COM(2020) 312 final.
2 Dz.U. C 155 z 30.4.2021, s. 8.
3 Przedsiębiorstwa objęte zakresem filaru to przedsiębiorstwa wielonarodowe o globalnych obrotach powyżej 20 mld EUR i rentowności powyżej 10 % (tj. zysk przed opodatkowaniem/dochód) obliczanej przy zastosowaniu mechanizmu uśredniania, przy czym próg obrotów ma zostać obniżony do 10 mld EUR, pod warunkiem pomyślnego wdrożenia, w tym pewności podatkowej, natomiast stosowny przegląd rozpocznie się 7 lat po wejściu w życie porozumienia, a jego zakończenie nastąpi nie później niż w ciągu jednego roku. Z zakresu umowy wyłączone są sektory wydobywcze i regulowane usługi finansowe. https://www.oecd.org/ tax/beps/statement-on-a-two-pillar-solution-to-address-the-tax-challenges-arising-from-the-digitalisation-of-the-economy-october- 2021.pdf.
4 Filar 2 składa się z: a) dwóch wzajemnie powiązanych zasad krajowych (łącznie zwanych zasadami GloBE - Globalne zasady przeciwdziałania erozji bazy podatkowej): (i) zasady ujmowania dochodu (IIR), która nakłada na jednostkę dominującą podatek wyrównawczy w odniesieniu do nisko opodatkowanego dochodu jednostki składowej; oraz (ii) zasady niewystarczająco opodatkowanych płatności (UTPR), która odmawia odliczeń lub wymaga równoważnej korekty w zakresie, w jakim nisko opodatkowany dochód jednostki składowej nie podlega opodatkowaniu na podstawie IIR; oraz b) zasadę wynikającą z traktatu (zasada podlegania opodatkowaniu (STTR)), która pozwala jurysdykcjom źródłowym na nakładanie ograniczonego opodatkowania u źródła na niektóre płatności dokonywane przez podmioty powiązane, podlegające opodatkowaniu poniżej minimalnej stawki. STTR będzie podlegać odliczeniu jako podatek objęty zasadami GloBE. Zasady GloBE będą miały zastosowanie do przedsiębiorstw wielonarodowych, które osiągają próg 750 milionów EUR, zgodnie z Działaniem 13 BEPS (sprawozdawczość w podziale na kraje). Kraje mogą swobodnie stosować IIR do przedsiębiorstw wielonarodowych mających siedzibę w ich kraju, nawet jeśli nie osiągają one tego progu. Minimalna stawka podatkowa stosowana do celów zasady ujmowania dochodu (IIR) i zasady niewystarczająco opodatkowanych płatności (UTPR) będzie wynosić 15 %. https://www.oecd.org/tax/beps/statement-on-a-two-pillar-solution-to- address-the-tax-challenges-arising-from-the-digitalisation-of-the-economy-october-2021.pdf.
5 COM(2016) 685 final oraz COM(2016) 683 final.
6 COM(2020) 312 final.
7 Dz.U. C 155 z 30.4.2021, s. 8.
8 W wielu sprawozdaniach stwierdzono, że podatki od osób prawnych mają szczególnie szkodliwy wpływ na wzrost gospodarczy i wydajność. OECD doszedł do tego wniosku wielokrotnie: zob. np. Tax and Economic Growth, OECD Economics Department Working Paper No. 620 ["Podatki i wzrost gospodarczy", dokument roboczy Departamentu Gospodarki OECD nr 620] lub Tax Policy Reform and Economic Growth, OECD (2010). "Reforma polityki podatkowej i wzrost gospodarczy", OECD (2010)]. Przeniesienie podatku od osób prawnych na pracowników, w szczególności na tych o niskich kwalifikacjach, a także negatywny wpływ tego podatku na inwestycje, są ważnymi czynnikami, które należy uwzględnić przy wyciąganiu stosownych wniosków. Również inne podatki, takie jak podatki od dochodów z pracy, mogą zahamować wzrost gospodarczy i wzrost wydajności.
9 Przepisy podatkowe mają zastosowanie do wszystkich przedsiębiorstw powyżej progu, niezależnie od sektorów, w których prowadzą działalność. Dotyczy to nie tylko tzw. cyfrowych modeli biznesowych lub przedsiębiorstw ukierunkowanych na konsumentów.
10 W przypadku braku zasady UTPR i jeśli zasada IIR nie ma zastosowania do sytuacji krajowych, mielibyśmy sytuację, w której zagraniczne grupy przedsiębiorstw wielonarodowych, w tym grupy ze Stanów Zjednoczonych, nakładałyby minimalną efektywną stawkę opodatkowania tylko w sytuacjach transgranicznych. W rezultacie ich krajowe spółki zależne byłyby chronione przed minimalną efektywną stawką opodatkowania: w tym kontekście nisko opodatkowane krajowe spółki zależne amerykańskiej/za- granicznej centrali nadal korzystałyby na przykład z ulg podatkowych na badania i rozwój i płaciłyby podatek według stawki niższej od uzgodnionego minimum, podczas gdy w przypadku unijnej centrali i jej krajowych spółek zależnych ich ulgi podatkowe na badania i rozwój zostałyby zneutralizowane poprzez podatek wyrównawczy, jeżeli obniżyłyby one swoją krajową efektywną stawkę opodatkowania poniżej uzgodnionego minimum.
11 Jeżeli wszystkie zasady zawarte w porozumieniu dotyczącym otwartych ram OECD nie są znane w momencie, gdy państwa
12 Zob. opinia EKES-u "Rola opodatkowania osób prawnych w kontekście ładu korporacyjnego" (Dz.U. C 152 z 6.4.2022, s. 13).
13 Zob. The Taxation of Income from Capital [Opodatkowanie dochodów kapitałowych], Mervyn King i Don Fullerton, The University of Chicago Press and NBER (1984).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024