RADA UNII EUROPEJSKIEJ,PRZYWOŁUJĄC - swoje konkluzje w sprawie usprawnienia analizy sprawozdań specjalnych sporządzanych przez Trybunał Obrachunkowy w kontekście procedury udzielania absolutorium 1 ;
1. PRZYJMUJE DO WIADOMOŚCI sprawozdanie specjalne nr 03/2022 Europejskiego Trybunału Obrachunkowego pt.: "Wprowadzenie sieci 5G w UE -opóźnienia we wdrażaniu i nierozwiązane kwestie związane z bezpieczeństwem" 2 , które zasadniczo obejmuje okres od 2016 r. do maja 2021 r.
2. PODKREŚLA, jak strategicznie ważne jest w UE wdrożenie w odpowiednim terminie wysokojakościowych sieci 5G dla umożliwienia działania innowacyjnych modeli biznesowych i usług publicznych, które mają fundamentalne znaczenie dla funkcjonowania rynku wewnętrznego;
3. PODKREŚLA, że opóźnienia w przydzielaniu widma mogą mieć różne przyczyny oraz że od czasu zgromadzenia i przetworzenia danych sytuacja w zakresie wdrażania 5G mogła już w niektórych państwach członkowskich ulec zmianie; w związku z tym PODKREŚLA, jak ważne jest korzystanie ze sprawdzonych danych oraz formułowanie wniosków w oparciu o przejrzyste kryteria/metodologię;
4. PRZYWOŁUJE swoje konkluzje w sprawie znaczenia 5G dla gospodarki europejskiej oraz potrzeby ograniczenia zagrożeń dla bezpieczeństwa związanych z 5G, w których to konkluzjach WZYWA państwa członkowskie i Komisję, by - przy wsparciu ze strony ENISA i w ramach swoich kompetencji - podjęły wszelkie niezbędne działania w celu zapewnienia bezpieczeństwa i integralności sieci łączności elektronicznej, w szczególności sieci 5G, oraz w dalszym ciągu utrwalały skoordynowane podejście do wyzwań w zakresie bezpieczeństwa związanych z technologiami 5G, a także by określiły skuteczne wspólne metodyki i instrumenty na rzecz ograniczenia ryzyka związanego z sieciami 5G 3 ;
5. PRZYPOMINA o zdecydowanym podejściu państw członkowskich i Komisji opartym na współpracy, które doprowadziło do przyjęcia unijnego zestawu narzędzi na potrzeby cyberbezpieczeństwa sieci 5G 4 , zapewniającego ramy środków służących ograniczaniu zagrożeń dla bezpieczeństwa związanych z sieciami 5G w celu promowania odpowiedniego poziomu cyberbezpieczeństwa takich sieci na rynku wewnętrznym;
6. PODKREŚLA, jak ważne dla państw członkowskich jest wdrożenie unijnego zestawu narzędzi na potrzeby cyberbez- pieczeństwa sieci 5G, w szczególności w zakresie stosowania odpowiednich ograniczeń wobec dostawców wysokiego ryzyka w odniesieniu do kluczowych aktywów określonych jako krytyczne i wrażliwe w unijnych skoordynowanych ocenach ryzyka 5 ;
7. PODKREŚLA, że unijny zestaw narzędzi na potrzeby cyberbezpieczeństwa sieci 5G stanowi sprawny instrument oparty na ryzyku, służący do rozwiązywania zidentyfikowanych problemów w zakresie bezpieczeństwa, który umożliwia szybkie i skuteczne radzenie sobie z aspektami sieci 5G dotyczącymi cyberbezpieczeństwa, przy jednoczesnym poszanowaniu kompetencji państw członkowskich i ich wyłącznej odpowiedzialności za bezpieczeństwo narodowe, zgodnie z art. 4 ust. 2 Traktatu o Unii Europejskiej, w tym w dziedzinie cyberbezpieczeństwa;
8. PRZYPOMINA O wymogu wyrażonym przez Komisję w komunikacie "Kształtowanie cyfrowej przyszłości Europy" 6 , zgodnie z którym przedsiębiorstwa świadczące usługi na rzecz obywateli UE powinny akceptować przepisy UE i przestrzegać tych przepisów;
9. PRZYJMUJE DO WIADOMOŚCI wnioski i zalecenia zawarte w sprawozdaniu specjalnym i UZNAJE w szczególności, że:
- nie wszystkie państwa członkowskie uwzględniły cele Komisji w swoich krajowych strategiach dotyczących sieci 5G lub planach szerokopasmowych;
- Europejski kodeks łączności elektronicznej (EKŁE) 7 nie został jeszcze przetransponowany we wszystkich państwach członkowskich;
- widmo dla sieci 5G nie zostało przydzielone - lub nie zostało przydzielone w całości - we wszystkich państwach członkowskich;
- jednym z istotnych czynników określonych w zestawie narzędzi jako decydujący o profilu ryzyka dostawcy jest prawdopodobieństwo, że dostawca będzie podlegał ingerencji ze strony rządu państwa spoza UE; kryteria oceny tej potencjalnej ingerencji obejmują cechy ram prawnych tego państwa trzeciego, w tym to, czy gwarantują one wystarczający poziom ochrony danych;
10. PRZYJMUJE DO WIADOMOŚCI odpowiedzi Komisji dołączone do sprawozdania specjalnego 8 i fakt przyjęcia przez Komisję zaleceń zawartych w tym sprawozdaniu.
11. ZACHĘCA państwa członkowskie i Komisję, by zwróciły uwagę na zalecenia zawarte w sprawozdaniu specjalnym i zachęca je do uwzględnienia tych zaleceń przy opracowywaniu polityki rozwoju ich sieci 5G, przy jednoczesnym zapewnieniu bezpieczeństwa tych sieci poprzez zastosowanie i dalszy rozwój zestawu narzędzi na potrzeby cyberbezpieczeństwa 5G, w świetle nowych kwestii dotyczących bezpieczeństwa pojawiających się na skutek tendencji technologicznych i zmian w łańcuchu dostaw 5G;
12. ZWRACA SIĘ do Komisji, by współpracowała z państwami członkowskimi w celu zalecenia strategii politycznych i środków służących osiągnięciu europejskich celów w zakresie dołączalności i zasięgu 5G na wszystkich obszarach zaludnionych w Unii do 2030 r., przy jednoczesnym uwzględnieniu kluczowych czynników geopolitycznych i gospodarczych - takich jak agresja Federacji Rosyjskiej wobec Ukrainy - które mogą utrudniać postępy w osiąganiu takich celów i mieć istotne konsekwencje dla transgranicznej koordynacji państw członkowskich z państwami spoza UE;
13. ZWRACA SIĘ do Komisji, by przy wsparciu ENISA i państw członkowskich kontynuowała w UE skoordynowaną współpracę w zakresie środków bezpieczeństwa 5G oraz monitorowanie wdrażania zestawu narzędzi na potrzeby cyber- bezpieczeństwa 5G, a także by oceniła, czy potrzebne jest bardziej ujednolicone podejście do wykorzystywania jego elementów.