Ogłoszenie o naborze nr PE/270/S - Dyrektor generalny (k/m) (grupa funkcyjna AD, grupa zaszeregowania 15) - Dyrekcja Generalna ds. Analiz Parlamentarnych

OGŁOSZENIE O NABORZE NR PE/270/S DYREKTOR GENERALNY (K/M) (grupa funkcyjna AD, grupa zaszeregowania 15) DYREKCJA GENERALNA DS. ANALIZ PARLAMENTARNYCH (2022/C 226 A/01)

1. Wolne stanowisko

Przewodnicząca Parlamentu Europejskiego podjęła decyzję o uruchomieniu procedury naboru na stanowisko dyrektora generalnego (k/m) (AD, grupa zaszeregowania 15) w Dyrekcji Generalnej ds. Analiz Parlamentarnych na podstawie art. 29 ust. 2 Regulaminu pracowniczego urzędników Unii Europejskiej 1  (zwanego dalej "regulaminem").

Ta procedura naboru, mająca dać organowi powołującemu większy wybór, odbędzie się równolegle z wewnętrzną i międzyinstytucjonalną procedurą naboru na stanowiska.

Nabór dotyczy grupy zaszeregowania AD 15 2 . Wynagrodzenie podstawowe wynosi 17 226,53 EUR miesięcznie. Kwota wynagrodzenia podstawowego, która podlega opodatkowaniu podatkiem wspólnotowym i jest zwolniona z podatku krajowego, może zostać powiększona o określone dodatki, zgodnie z warunkami przewidzianymi w regulaminie pracowniczym.

Zwraca się uwagę kandydatów, że stanowisko to podlega przepisom o polityce mobilności pracowników, przyjętym przez Prezydium Parlamentu Europejskiego 15 stycznia 2018 r.

Praca na tym stanowisku wymaga dyspozycyjności oraz licznych kontaktów wewnątrz instytucji i poza nią, między innymi kontaktów z posłami do Parlamentu Europejskiego. Dyrektor generalny (k/m) będzie odbywał liczne wyjazdy służbowe do poszczególnych miejsc pracy Parlamentu Europejskiego i poza nie.

2. Miejsce pracy

Bruksela. Stanowisko to może zostać przeniesione do jednego z pozostałych miejsc pracy Parlamentu Europejskiego.

3. Równość szans

Parlament Europejski stosuje politykę równości szans i przyjmuje kandydatury bez dyskryminacji ze względu na płeć, pochodzenie etniczne, kolor skóry, pochodzenie etniczne lub społeczne, cechy genetyczne, język, religię lub przekonania, poglądy polityczne i inne, przynależność do mniejszości narodowej, status majątkowy, urodzenie, niepełnosprawność, wiek, orientację seksualną, stan cywilny lub sytuację rodzinną.

4. Opis stanowiska

Jako wysoki rangą urzędnik dyrektor generalny (k/m) będzie wykonywał następujące zadania, stosując się do wytycznych i decyzji przyjętych przez władze parlamentarne i sekretarza generalnego 3 :

- zapewnienie właściwego funkcjonowania dużego oddziału Sekretariatu Generalnego zawierającego kilka dyrekcji obejmujących dziedziny kompetencji podlegające dyrekcji generalnej,

- proponowanie zmian, określanie celów i środków, zarządzanie zespołami, wybór modeli organizacyjnych, gospodarowanie środkami finansowymi,

- zarządzanie projektami o charakterze przekrojowym lub nadzorowanie ich realizacji,

- doradzanie sekretarzowi generalnemu i posłom do Parlamentu w swojej dziedzinie kompetencji - współpraca z dyrektorem Wydziału Prawnego i pozostałymi dyrektorami generalnymi,

- w razie potrzeby - reprezentowanie instytucji,

- pełnienie funkcji delegowanego urzędnika zatwierdzającego;

- w razie potrzeby - zastępowanie sekretarza generalnego.

5. Warunki przyjęcia

W procedurze naboru mogą wziąć udział kandydaci spełniający następujące warunki w dniu, w którym upływa termin zgłaszania kandydatur:

a) Warunki ogólne

Zgodnie z art. 28 regulaminu wymagane są w szczególności:

- posiadanie obywatelstwa jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej 4 ,

- korzystanie z pełni praw obywatelskich,

- uregulowany stosunek do służby wojskowej,

- gwarancje postawy etycznej wymaganej do wykonywania obowiązków na tym stanowisku.

b) Warunki szczegółowe

(i) Wymagane tytuły lub dyplomy

- poziom wykształcenia odpowiadający pełnemu cyklowi studiów uniwersyteckich potwierdzony uzyskaniem dyplomu oficjalnie uznawanego w jednym z państw członkowskich Unii Europejskiej, w przypadku gdy normalny czas trwania wspomnianych studiów wynosi co najmniej cztery lata,

lub

- poziom wykształcenia odpowiadający pełnemu cyklowi studiów uniwersyteckich, potwierdzony uzyskaniem dyplomu oficjalnie uznawanego w jednym z państw członkowskich Unii Europejskiej oraz odpowiednie doświadczenie zawodowe o długości co najmniej 5  jednego roku, w przypadku gdy normalny czas trwania wspomnianych studiów wynosi co najmniej trzy lata,

(ii) Wymagane doświadczenie zawodowe

Doświadczenie zawodowe nabyte po uzyskaniu wymienionych wyżej kwalifikacji:

- piętnaście lat, przynajmniej w części zdobyte w dziedzinach kompetencji dyrekcji generalnej, w tym minimum dziewięć lat w środowisku europejskim lub międzynarodowym i minimum dziewięć lat na stanowiskach kierowniczych w dużej jednostce organizacyjnej.

(iii) Znajomość języków

Wymagana jest pogłębiona znajomość jednego z języków urzędowych Unii Europejskiej 6  oraz bardzo dobra znajomość przynajmniej jednego innego spośród tych języków.

Komitet doradczy uwzględni znajomość innych języków urzędowych Unii Europejskiej.

6. Etapy selekcji

Aby pomóc organowi powołującemu w wyborze, komitet doradczy ds. mianowania wysokich rangą urzędników sporządza listę kandydatów i proponuje Prezydium Parlamentu Europejskiego osoby, które należy zaprosić na rozmowę kwalifikacyjną. Prezydium zatwierdza tę listę; komitet doradczy przystępuje do rozmów, a następnie przedkłada do decyzji Prezydium sprawozdanie końcowe. Prezydium może wówczas rozpocząć przesłuchania kandydatów.

Rozmowy będą się odnosiły do opisu charakteru obowiązków podanego w punkcie 4, a także do następujących zdolności: - zmysł strategiczny, - zdolności kierownicze, - umiejętność przewidywania, - umiejętność szybkiego reagowania, - dokładność, - komunikatywność.

7. Składanie kandydatur

Termin składania kandydatur ustala się na:

piątek 24 czerwca 2022 r. o godz. 12.00 (w południe) czasu brukselskiego.

Kandydaci proszeni są o przesłanie na poniższy adres - wyłącznie pocztą elektroniczną i w formacie pdf - listu motywacyjnego (ze wzmianką: à l'attention de Monsieur le Secrétaire général du Parlement européen, avis de recrutement numéro PE/270/S) i życiorysu w formacie Europass 7 , z podaniem w przedmiocie wiadomości numeru ogłoszenia (PE/270/S): PERS-EPSeniorManagement@ep.europa.eu

Obowiązuje data i godzina wysłania wiadomości elektronicznej.

Kandydaci mają obowiązek upewnić się, że zeskanowane dokumenty są czytelne.

Przypomina się kandydatom zaproszonym na rozmowę kwalifikacyjną, że w dniu rozmowy muszą przedstawić dokumenty zaświadczające o studiach, jak również o doświadczeniu zawodowym i obecnie zajmowanym stanowisku; dokumenty te przyjmuje się tylko w formie kopii 8 . Kandydatom nie zwraca się żadnego z tych dokumentów.

Dane osobowe podane przez kandydatów w tej procedurze naboru będą przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 9 , zwłaszcza w odniesieniu do poufności i bezpieczeństwa danych.

ZAŁĄCZNIK

DYREKCJA GENERALNA DS. ANALIZ PARLAMENTARNYCH

GŁÓWNE ZADANIA

(Jednostka zatrudniająca 305 pracowników: 224 urzędników, 24 pracowników zatrudnionych na czas określony i 57 pracowników kontraktowych)

23.5.2022

ogólne kierowanie DG,
doradzanie sekretarzowi generalnemu i posłom do Parlamentu Europejskiego w ich dziedzinach kompetencji,
reprezentowanie DG w organach Parlamentu Europejskiego,
reprezentowanie DG w komitetach i/lub grupach międzyinstytucjonalnych,
zapewnianie posłom niezależnego doradztwa naukowego wysokiej jakości,
pełnienie obowiązków delegowanego urzędnika zatwierdzającego.

WYDZIAŁ DS. HISTORII PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

prowadzenie, promowanie i koordynowanie badań dotyczących historii Parlamentu Europejskiego, parlamentów narodowych i demokracji transnarodowej,
publikowanie różnych produktów od badań po książki, briefingi, podcasty i wirtualne wystawy,
współpraca między innymi z Archiwami Historycznymi, Domem Historii Europejskiej i siecią domów związanych z wielkimi Europejczykami.

DZIAŁ DS. PROGNOZ STRATEGICZNYCH I OCENY POTENCJAŁU

wspieranie europejskiego systemu analiz strategicznych i politycznych (ESPAS), co obejmuje przygotowanie rocznej konferencji ESPAS, zapewnienie sekretariatu dla grupy sterującej ESPAS oraz inne działania związane z ESPAS (zespół projektowy, publikacje, ESPAS Plus oraz reprezentowanie sieci ESPAS podczas wydarzeń na zewnątrz itd.),
roczne sprawozdanie i konferencja w sprawie przyszłych wstrząsów w oparciu o analizę i mapowanie ryzyka, słabych punktów, zdolności, możliwości oraz braków UE,
prognozy strategiczne (identyfikacja i analiza tendencji średnio- i długoterminowych, w tym analiza sytuacji), promowanie umiejętności przewidywania w PE i wspieranie posłów do PE w ich zadaniach związanych z kształtowaniem polityki, opracowywanie i publikowanie innych dokumentów dotyczących prognoz i zdolności strategicznych oraz organizowanie związanych z tym wydarzeń, posiedzeń itd.,
działania informacyjne, tworzenie sieci i współpraca z innymi instytucjami UE, krajowymi organami prognoz i innymi organizacjami planowania strategicznego i politycznego na szczeblu unijnym i krajowym oraz z partnerami globalnymi, w tym z ośrodkami analitycznymi i uniwersytetami.

DZIAŁ DS. STRATEGII I INNOWACJI

kontakty z parlamentami narodowymi, ośrodkami analitycznymi i środowiskiem akademickim oraz inne działania informacyjne,
multimedia, komunikacja wewnętrzna i zewnętrzna,
strategia, innowacje i koordynacja horyzontalna,
organizacja wydarzeń,
prowadzenie infolinii dla posłów.

DZIAŁ DS. POWIĄZAŃ MIĘDZYPOZIOMOWYCH

przygotowywanie badań i briefingów, aby udostępniać wkłady otrzymane od organizacji partnerskich posłom, komisjom i ogólnie na potrzeby kształtowania polityki UE,
przyczynianie się do powiązania poziomów i ukończenia cyklu legislacyjnego w kontekście strategicznych ram działania administracji PE w odniesieniu do DG EPRS,
budowanie silnych więzi roboczych z organizacjami partnerskimi na różnych szczeblach zarządzania unijnego, krajowego i regionalnego (wielopoziomowego) w odniesieniu do polityki i cyklów legislacyjnych UE,
organizowanie różnego rodzaju działań informacyjnych - w tym spotkań wirtualnych, dorocznych posiedzeń w sprawie programu prac Komisji, wydarzeń organizowanych z regionami i miastami - w celu zacieśnienia współpracy z organizacjami partnerskimi na wszystkich szczeblach zarządzania w Europie.

DYREKCJA A

DYREKCJA DS. ANALIZ DLA POSŁÓW

kierowanie pracą dyrekcji i jej działów oraz koordynacja i organizacja ich pracy w ramach ich misji badawczej i analitycznej na podstawie indywidualnych wniosków posłów lub oddawanie do ich dyspozycji publikacji,
zarządzanie projektami w ramach parlamentarnego portfela projektów (PPP),
udział w procedurach naboru i oceny pracowników,
rozwijanie współpracy między służbami w Parlamencie oraz współpracy międzyinstytucjonalnej,
pełnienie funkcji subdelegowanego urzędnika zatwierdzającego.

WYDZIAŁ DS. BADAŃ I ŚLEDZENIA POSTĘPÓW W DZIEDZINIE DZIAŁAŃ NA RZECZ KLIMATU

udzielanie odpowiedzi na pytania klientów dotyczące badań, przeprowadzanie analiz i przygotowywanie informacji w dziedzinie polityk klimatycznych, zwłaszcza za pośrednictwem odpowiedzi pisemnych i ustnych oraz indywidualnych analiz,
prowadzenie proaktywnych badań i prac informacyjnych oraz analiz w różnych dziedzinach działalności (przygotowywanie gamy produktów badawczych, analiz i streszczeń, w szczególności dotyczących ustawodawstwa, aktualizacji stron tematycznych na stronie internetowej EPRS, organizowanie szkoleń, wspieranie debaty publicznej, organizacja wydarzeń),
nawiązywanie i rozwijanie kontaktów z właściwymi służbami zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz Parlamentu Europejskiego (zwłaszcza z DG IPOL, grupami politycznymi, innymi instytucjami europejskimi, ośrodkami analitycznymi i środowiskiem akademickim) oraz wspieranie debaty publicznej; przyczynianie się do rozwoju produktów, procedur i strategii EPRS oraz działań uwrażliwiających klientów; zapewnianie właściwego poziomu kontroli jakości oraz czuwanie nad zgodnością z normami redakcyjnymi.

WYDZIAŁ DS. MONITOROWANIA "NEXT GENERATION EU"

udzielanie odpowiedzi na pytania klientów dotyczące badań, przeprowadzanie analiz i opracowywanie informacji w dziedzinie Instrumentu Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy (Next Generation EU), zwłaszcza za pośrednictwem odpowiedzi pisemnych i ustnych oraz indywidualnych analiz,
prowadzenie proaktywnych badań i prac informacyjnych oraz analiz w dziedzinie Instrumentu Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy - Next Generation EU (przygotowywanie gamy produktów badawczych, analiz i streszczeń, w szczególności dotyczących ustawodawstwa, aktualizacja stron tematycznych na stronie internetowej EPRS, organizowanie szkoleń, wspieranie debaty publicznej, organizacja wydarzeń),
nawiązywanie i rozwijanie kontaktów z właściwymi służbami zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz Parlamentu Europejskiego (zwłaszcza z DG IPOL, grupami politycznymi, innymi instytucjami europejskimi, ośrodkami analitycznymi i środowiskiem akademickim) oraz wspieranie debaty publicznej; przyczynianie się do rozwoju produktów, procedur i strategii EPRS oraz działań uwrażliwiających klientów; zapewnianie właściwego poziomu kontroli jakości oraz czuwanie nad zgodnością z normami redakcyjnymi.

DZIAŁ DS. POLITYKI GOSPODARCZEJ

udzielanie odpowiedzi na pytania klientów dotyczące badań, przeprowadzanie analiz i przygotowywanie informacji w dziedzinie polityk gospodarczych, zwłaszcza za pośrednictwem odpowiedzi pisemnych i ustnych oraz indywidualnych analiz,
prowadzenie proaktywnych badań i prac informacyjnych oraz analiz w dziedzinie polityki gospodarczej (przygotowywanie gamy produktów badawczych, analiz i streszczeń, w szczególności dotyczących ustawodawstwa, aktualizacja stron tematycznych na stronie internetowej EPRS, organizowanie szkoleń, wspieranie debaty publicznej, organizacja wydarzeń),
nawiązywanie i rozwijanie kontaktów z właściwymi służbami zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz Parlamentu Europejskiego (zwłaszcza z DG IPOL, grupami politycznymi, innymi instytucjami europejskimi, ośrodkami analitycznymi i środowiskiem akademickim) oraz wspieranie debaty publicznej; przyczynianie się do rozwoju produktów, procedur i strategii EPRS oraz działań uwrażliwiających klientów; zapewnianie właściwego poziomu kontroli jakości oraz czuwanie nad zgodnością z normami redakcyjnymi.

DZIAŁ DS. POLITYKI STRUKTURALNEJ

udzielanie odpowiedzi na pytania klientów dotyczące badań, przeprowadzanie analiz i przygotowywanie informacji w dziedzinie polityki strukturalnej, zwłaszcza za pośrednictwem odpowiedzi pisemnych i ustnych oraz indywidualnych analiz,
prowadzenie proaktywnych badań i prac informacyjnych oraz analiz w dziedzinie polityki strukturalnej (przygotowywanie gamy produktów badawczych, analiz i streszczeń, w szczególności dotyczących ustawodawstwa, aktualizacja stron tematycznych na stronie internetowej EPRS i strony "Co Europa robi dla mnie", organizowanie szkoleń, wspieranie debaty publicznej, organizacja wydarzeń),
nawiązywanie i rozwijanie kontaktów z właściwymi służbami zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz Parlamentu Europejskiego (zwłaszcza z DG IPOL, grupami politycznymi, innymi instytucjami europejskimi, ośrodkami analitycznymi i środowiskiem akademickim) oraz wspieranie debaty publicznej; przyczynianie się do rozwoju produktów, procedur i strategii EPRS oraz działań uwrażliwiających klientów; zapewnianie właściwego poziomu kontroli jakości oraz czuwanie nad zgodnością z normami redakcyjnymi.

DZIAŁ DS. POLITYKI OBYWATELSKIEJ

udzielanie odpowiedzi na pytania klientów dotyczące badań, przeprowadzanie analiz i przygotowywanie informacji w dziedzinie polityki obywatelskiej, zwłaszcza za pośrednictwem odpowiedzi pisemnych i ustnych oraz indywidualnych analiz,
prowadzenie proaktywnych badań i prac informacyjnych oraz analiz w dziedzinie polityki (przygotowywanie gamy produktów badawczych, analiz i streszczeń, w szczególności dotyczących ustawodawstwa, aktualizacja stron tematycznych na stronie internetowej EPRS, organizowanie szkoleń, wspieranie debaty publicznej, organizacja wydarzeń),
nawiązywanie i rozwijanie kontaktów z właściwymi służbami zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz Parlamentu Europejskiego (zwłaszcza z DG IPOL, grupami politycznymi, innymi instytucjami europejskimi, ośrodkami analitycznymi i środowiskiem akademickim) oraz wspieranie debaty publicznej; przyczynianie się do rozwoju produktów, procedur i strategii EPRS oraz działań uwrażliwiających klientów; zapewnianie właściwego poziomu kontroli jakości oraz czuwanie nad zgodnością z normami redakcyjnymi.

DZIAŁ DS. POLITYKI ZEWNĘTRZNEJ

udzielanie odpowiedzi na pytania klientów dotyczące badań, przeprowadzanie analiz i przygotowywanie informacji w dziedzinie polityki zewnętrznej, zwłaszcza za pośrednictwem odpowiedzi pisemnych i ustnych oraz indywidualnych analiz,
prowadzenie proaktywnych badań i prac informacyjnych oraz analiz w dziedzinie polityki zewnętrznej (przygotowywanie gamy produktów badawczych, analiz i streszczeń, w szczególności dotyczących ustawodawstwa, aktualizacja stron tematycznych na stronie internetowej EPRS, organizowanie szkoleń, wspieranie debaty publicznej, organizacja wydarzeń),
nawiązywanie i rozwijanie kontaktów z właściwymi służbami zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz Parlamentu Europejskiego (zwłaszcza z DG IPOL, grupami politycznymi, innymi instytucjami europejskimi, ośrodkami analitycznymi i środowiskiem akademickim) oraz wspieranie debaty publicznej; przyczynianie się do rozwoju produktów, procedur i strategii EPRS oraz działań uwrażliwiających klientów; zapewnianie właściwego poziomu kontroli jakości oraz czuwanie nad zgodnością z normami redakcyjnymi.

DZIAŁ DS. POLITYKI BUDŻETOWEJ

udzielanie odpowiedzi na pytania klientów dotyczące badań, przeprowadzanie analiz i przygotowywanie informacji w dziedzinie polityki budżetowej, zwłaszcza za pośrednictwem odpowiedzi pisemnych i ustnych oraz indywidualnych analiz,
prowadzenie proaktywnych badań i prac informacyjnych oraz analiz w dziedzinie polityki budżetowej (przygotowywanie gamy produktów badawczych, analiz i streszczeń, w szczególności dotyczących ustawodawstwa, aktualizacja stron tematycznych na stronie internetowej EPRS, organizowanie szkoleń, wspieranie debaty publicznej, organizacja wydarzeń),
nawiązywanie i rozwijanie kontaktów z właściwymi służbami zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz Parlamentu Europejskiego (zwłaszcza z DG IPOL, grupami politycznymi, innymi instytucjami europejskimi, ośrodkami analitycznymi i środowiskiem akademickim) oraz wspieranie debaty publicznej; przyczynianie się do rozwoju produktów, procedur i strategii EPRS oraz działań uwrażliwiających klientów; zapewnianie właściwego poziomu kontroli jakości oraz czuwanie nad zgodnością z normami redakcyjnymi.

WYDZIAŁ DS. DZIAŁALNOŚCI REDAKCYJNEJ I ZARZĄDZANIA PUBLIKACJAMI

zarządzanie i wsparcie dotyczące procesu opracowywania wszystkich publikacji EPRS i produktów powiązanych, zwłaszcza na poziomie realizacji zadań, planowania i opracowywania produktów, korekty redakcyjnej, finalizacji i publikacji we wszystkich odpowiednich formatach, a także zapewnianie ciągłości i ustalanie powiązań,
za pośrednictwem przeznaczonego do tego celu biura wsparcia prowadzenie wysokiej jakości prac graficznych i statystycznych do wykorzystania w publikacjach i innych produktach EPRS,
opracowywanie, propagowanie i zapewnianie stosowania norm jakości i procedur wspólnych dla wszystkich publikacji EPRS, w tym poprzez opracowywanie wzorów i przewodników stylistycznych, narzędzi informatycznych i organizowanie szkoleń dla kolegów,
zapewnianie koordynacji i monitorowania rozwoju legislacyjnego rozkładu jazdy i produktów, które z niego wynikają.

DZIAŁ DS. POLITYKI CYFROWEJ

udzielanie odpowiedzi na pytania klientów dotyczące badań, przeprowadzanie analiz i przygotowywanie informacji w dziedzinie polityki cyfrowej, zwłaszcza za pośrednictwem odpowiedzi pisemnych i ustnych oraz indywidualnych analiz,
prowadzenie proaktywnych badań i prac informacyjnych oraz analiz w dziedzinie polityki cyfrowej (przygotowywanie gamy produktów badawczych, analiz i streszczeń, w szczególności dotyczących ustawodawstwa, aktualizacja stron tematycznych na stronie internetowej EPRS, organizowanie szkoleń, wspieranie debaty publicznej, organizacja wydarzeń),
nawiązywanie i rozwijanie kontaktów z właściwymi służbami zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz Parlamentu Europejskiego (zwłaszcza z DG IPOL, grupami politycznymi, innymi instytucjami europejskimi, ośrodkami analitycznymi i środowiskiem akademickim) oraz wspieranie debaty publicznej; przyczynianie się do rozwoju produktów, procedur i strategii EPRS oraz działań uwrażliwiających klientów; zapewnianie właściwego poziomu kontroli jakości oraz czuwanie nad zgodnością z normami redakcyjnymi.

DYREKCJA C

DYREKCJA DS. OCENY SKUTKÓW REGULACJI I EUROPEJSKIEJ WARTOŚCI DODANEJ

kierowanie pracą dyrekcji i jej działów (EAVA, IMPA, EVAL i ECOS) oraz koordynacja i organizacja ich pracy w dziedzinie oceny skutków i europejskiej wartości dodanej,
kierowanie pracą działu STOA oraz koordynacja i organizacja pracy tej jednostki,
zarządzanie konkretnymi projektami (np. wydawanie publikacji dyrekcji),
pełnienie funkcji subdelegowanego urzędnika zatwierdzającego.

DZIAŁ DS. OCENY EX ANTE SKUTKÓW

wspieranie komisji parlamentarnych w kontrolowaniu prac związanych z oceną ex ante skutków przeprowadzaną przez Komisję, zwłaszcza poprzez monitorowanie planów działania Komisji oraz systematyczne przedstawianie wstępnych ocen jakości ocen skutków przygotowanych przez Komisję i towarzyszących jej wnioskom ustawodawczym, a także przedstawianie, na wniosek, ocen szczegółowych,
wspieranie komisji parlamentarnych w ich własnej ocenie ex ante skutków poprzez dostarczanie zwłaszcza, na życzenie, dodatkowych lub alternatywnych ocen skutków dotyczących wniosków ustawodawczych Komisji oraz ocen skutków dotyczących poprawek merytorycznych,
w ramach powyższych zadań - zarządzanie procedurami przetargowymi w celu pozyskania niezbędnej wiedzy fachowej i zagwarantowania jakości wykonanych zadań,
pełnienie roli centralnego źródła informacji i porad w Parlamencie w odniesieniu do procedur oceny skutków i procedur powiązanych, a także rozpowszechnianie informacji, wewnątrz i na zewnątrz, na temat roli oceny ex ante skutków w cyklu legislacyjnym i działań Parlamentu w tej dziedzinie,
utrzymywanie kontaktów z innymi instytucjami UE oraz z organami państw członkowskich i innymi forami w celu wymiany i doskonalenia wiedzy, najlepszych praktyk i metodologii związanych z oceną skutków ex ante i lepszym stanowieniem prawa w ogóle.

DZIAŁ PROGNOZ NAUKOWYCH

W TYM WYDZIAŁ PROGNOZ NAUKOWYCH I SEKRETARIAT STOA

prowadzenie badań na temat kwestii związanych z oceną rozwiązań naukowych i technologicznych oraz prognoz naukowych,
organizowanie działalności Europejskiego Centrum Mediów Naukowych jako ośrodka wymiany, analizy i szkolenia z myślą o lepszej komunikacji naukowej,
organizowanie wydarzeń/spotkań (konferencja roczna, warsztaty i konferencje ad hoc, posiedzenia z Komisją Europejską itd.) oraz prac Prezydium i Zespołu Ekspertów STOA,
rozwijanie stosunków z ekspertami zewnętrznymi, dziennikarzami, instytutami badawczymi i uniwersytetami oraz organizowanie delegacji STOA,
zarządzanie aspektami finansowymi badań i wydarzeń.

DZIAŁ DS. OCENY EX POST

wspieranie komisji parlamentarnych w pracach związanych z oceną ex post poprzez dostarczanie "europejskich ocen wdrażania", kiedy komisje przygotowują sprawozdania z wdrażania (INI),
wspieranie komisji parlamentarnych w pracach związanych z oceną ex post poprzez dostarczanie "ocen skutków regulacji" dotyczących obowiązujących przepisów, których aktualizację lub zmianę przewiduje Komisja w rocznym programie prac,
wspieranie komisji parlamentarnych w pracach związanych z oceną ex post poprzez dostarczanie "aktualizowanych na bieżąco list kontrolnych" zawierających kluczowe materiały referencyjne dotyczące oceny, klauzul przeglądu, umów międzynarodowych i sprawozdań specjalnych Europejskiego Trybunału Obrachunkowego,
wspieranie komisji parlamentarnych w pracach związanych z oceną ex post poprzez dostarczanie innych ocen ex post niezwiązanych specjalnie ze sprawozdaniami INI,
utrzymywanie kontaktów z odpowiednimi unijnymi i innymi zewnętrznymi partnerami na temat zarówno istotnych kwestii, jak i aspektów metodologicznych i proceduralnych,
prowadzenie działań następczych związanych z Porozumieniem międzyinstytucjonalnym w sprawie lepszego stanowienia prawa, zwłaszcza jego rozdziałem III poświęconym narzędziom (ocena skutków i ocena ex post): wewnętrzne grupy robocze PE, kontakty z Radą ds. Kontroli Regulacyjnej, konferencje itd.,
zarządzanie procedurami przetargowymi w celu zabezpieczenia zewnętrznej wiedzy fachowej w razie konieczności.

DZIAŁ DS. NADZORU NAD RADĄ EUROPEJSKĄ

monitorowanie i analizowanie wyników Rady Europejskiej w odniesieniu do zobowiązań podjętych w konkluzjach z jej posiedzeń w formie regularnych i aktualizowanych na bieżąco list kontrolnych dotyczących bieżących zobowiązań,
przygotowywanie dokumentów tematycznych analizujących działania i wyniki Rady Europejskiej w konkretnych obszarach polityki,
systematyczne dostarczanie przed każdym posiedzeniem Rady Europejskiej i po nim terminowych briefingów w postaci sesji informacyjnych dotyczących perspektyw i wyników,
przekształcenie bazy danych aktualizowanych na bieżąco list kontrolnych w stronę startową dostępną dla posłów do PE i służb PE,
przygotowywanie i organizowanie wydarzeń dotyczących roli Rady Europejskiej i jej miejsca w systemie instytucjonalnym UE;
wspieranie przewodniczącego (k/m) PE w przygotowywaniu posiedzeń Rady Europejskiej,
utrzymywanie kontaktów z innymi instytucjami i organami w UE i w państwach członkowskich (np. ze stałymi przedstawicielstwami) na temat istotnych kwestii i aspektów metodologicznych.

DZIAŁ DS. EUROPEJSKIEJ WARTOŚCI DODANEJ

przygotowywanie "ocen europejskiej wartości dodanej" w celu wspierania redakcji sprawozdań z własnej inicjatywy w kwestiach ustawodawczych PE na podstawie art. 225 TFUE,
zapewnianie analitycznego wsparcia komisjom PE w formie "sprawozdań w sprawie kosztu braku działań na poziomie europejskim" na temat obszarów polityki lub sektorów o strategicznym znaczeniu, gdzie można osiągnąć większą skuteczność lub zapewnić wspólne dobro publiczne dzięki wspólnym działaniom na poziomie UE,
dokonanie przeglądu i aktualizacji analizy "Mapping the Cost of Non-Europe 2019-24" (Zarys kosztów braku działań na poziomie europejskim, 2019-2024) poprzez podsumowanie aktualnych prac w zakresie europejskiejwartości dodanej i wykorzystanie innych dowodów potencjalnych korzyści politycznych inicjatyw UE wspieranych przez PE, w tym analiz dotyczących wskaźnika odpadów i testów warunków skrajnych,
zarządzanie konkretnymi badaniami/inicjatywami w ramach parlamentarnego portfela projektów: sprawozdania w sprawie kosztu braku działań na poziomie europejskim i ocena odporności polityk UE,
opracowanie i promowanie spójnej metodologii analizy i kwantyfikacji europejskiej wartości dodanej, opracowanie serii briefingów "Europejska wartość dodana w praktyce" na temat obecnych i możliwych przyszłych korzyści płynących z polityk UE dla obywateli europejskich,
zarządzanie zaproszeniami do wyrażenia zainteresowania oraz korzystanie z umów ramowych i procedur negocjacyjnych w celu zabezpieczenia porad eksperckich w razie konieczności,
monitorowanie działań następczych Komisji w związku ze sprawozdaniami z własnej inicjatywy w kwestiach ustawodawczych oraz innych zadań,
prezentowanie badań i prac podczas konferencji i wydarzeń, rozpowszechnianie ich w sieciach społecznościowych oraz dzięki kontaktom z biurami posłów do PE, ośrodkami analitycznymi, ministerstwami krajowymi i uniwersytetami.

DYREKCJA B

DYREKCJA DS. BIBLIOTEK I INFORMACJI NAUKOWEJ

zarządzanie pracami Dyrekcji i jej działów oraz koordynowanie ich prac,
koordynowanie konkretnych projektów w ramach parlamentarnego portfela projektów (PPP) jako części strategicznych ram działania, w tym projektu Biblioteka dla Europy, oraz zarządzanie tymi projektami,
komunikowanie się i współpraca z innymi służbami w DG EPRS i PE oraz współpraca międzyinstytucjonalna,
promowanie współpracy i partnerstw międzynarodowych,
okazjonalne wsparcie dla wspólnych działań działów biblioteki (infodesk; szkolenia; zarządzanie nabywaniem/abona- mentami; zarządzanie katalogiem; przygotowywanie wybranych odczytów online; wdrożenie RFID),
wykonywanie zadań subdelegowanego urzędnika zatwierdzającego.

DZIAŁ - CZYTELNIE BIBLIOTECZNE

obsługa punktu kontaktowego - czytelnie, świadczenie codziennych usług oraz stosunki z klientami w Brukseli i Strasburgu; obsługa czytelni; przyjmowanie różnych kategorii odwiedzających i badaczy; prezentowanie kolekcji i opracowań EPRS i Parlamentu Europejskiego za pośrednictwem różnych narzędzi multimedialnych oraz organizowanie małych wystaw,
współpraca przy zarządzaniu wnioskami o udzielenie informacji oraz gwarantowanie stosowania norm zawodowych przy rozpatrywaniu tych wniosków,
koordynacja zarządzania zbiorami książek tradycyjnych i elektronicznych oraz czasopism; określenie i realizacja polityki powiększania zbiorów,
zapewnianie klientom szkoleń na temat źródeł informacji i polityk publicznych Unii Europejskiej; udział w przygotowaniu materiałów dydaktycznych na te szkolenia,
udział w organizacji wydarzeń,
koordynacja zadań dzielonych z innymi działami biblioteki (Infodesk, szkolenia) i udział w przygotowywaniu zestawu lektur; współpraca z Biblioteką Cyfrową w zakresie zarządzania abonamentami,
współpraca z bibliotekami innych instytucji europejskich, uczestnictwo w programie Eurolib,
koordynacja i zapewnianie jakości procedur katalogowania i indeksacji.

DZIAŁ - BIBLIOTEKA CYFROWA

zarządzanie przetargami i abonamentami w odniesieniu do zasobów elektronicznych i cyfrowych zgodnie z zasadą opłacalności,
rozwijanie nowatorskich narzędzi odczytu cyfrowego z uwzględnieniem perspektywy klient-użytkownik, zwłaszcza katalogu Alma/Primo,
wkład we wspólne działania działów biblioteki: infodesk, szkolenia, zarządzanie nabywaniem/abonamentami, katalogowanie, przygotowywanie wybranych odczytów online, wdrożenie RFID,
koordynacja wdrażania projektu Otwartej Biblioteki Cyfrowej PE,
promowanie współpracy międzyinstytucjonalnej, źródeł i usług cyfrowych, zwłaszcza współpracy z Urzędem Publikacji UE,
statystyki dotyczące odczytu cyfrowego, ochrona danych w związku z zasobami elektronicznymi.

DZIAŁ - BIBLIOTEKA DLA OBYWATELI

wdrażanie projektu Biblioteka dla Europy,
wdrażanie platformy Biblioteki Obywatelskiej PE dla Europy,
koordynowanie projektu dotyczącego historii PE oraz reorganizacja zbiorów historycznych PE w Luksemburgu,
zapewnienie konserwacji czytelni w bibliotece w Luksemburgu,
przyczynienie się w razie potrzeby do realizacji celów Dyrekcji i DG.

DZIAŁ DS. ZAPYTAŃ OBYWATELI

odpowiadanie na korespondencję obywateli skierowaną do Parlamentu lub prezydencji (w tym w ramach skoordynowanych kampanii),
udzielanie wsparcia posłom i różnym służbom Parlamentu: opracowywanie i publikowanie wzorów odpowiedzi i odpowiedzi Parlamentu Europejskiego,
przyjmowanie i wstępne przetwarzanie korespondencji obywateli skierowanej do Parlamentu lub prezydencji (w tym w ramach skoordynowanych kampanii),
opracowywanie i rozwijanie nowych rozwiązań informatycznych ułatwiających obywatelom i posłom dostęp do informacji,
sporządzanie sprawozdań dla posłów i niektórych służb Parlamentu: udostępnianie różnych sprawozdań (zwłaszcza faktów i liczb),
konsolidacja procedur oraz gwarantowanie norm jakości odpowiedzi udzielanych obywatelom (harmonizacja, standaryzacja).

DZIAŁ - BIBLIOTEKA PRAWA PORÓWNAWCZEGO

pełnienie roli ośrodka wiedzy i ekspertyzy w zakresie prawa Unii Europejskiej, jej państw członkowskich i innych państw oraz porównywalnych organizacji międzynarodowych, a także właściwego prawa międzynarodowego, w perspektywie prawa porównawczego, zwłaszcza dzięki publikacji badań i organizacji konferencji, na których te badania są przedstawianie, a także współpracowanie i nawiązywanie kontaktów z partnerami w instytucjach zewnętrznych i w różnych służbach Parlamentu Europejskiego,
organizowanie dorocznego forum prawa porównawczego i innych wydarzeń, a także koordynacja badań z dziedziny prawa porównawczego, jak również ich tłumaczenie na pięć języków,
udział w badaniach i analizach z dziedziny prawa porównawczego,
wyszukiwanie i organizowanie materiałów i źródeł informacji w celu ustanowienia obszernego zbioru odniesień prawnych z dziedziny prawa porównawczego, również w dziedzinie cyfrowej.

DYREKCJA D

DYREKCJA DS. ZASOBÓW

koordynacja i organizacja pracy działów dyrekcji oraz kierowanie nimi,
wspieranie dyrektora generalnego, dyrekcji i pracowników DG w zakresie zasobów kadrowych, informatycznych, finansowych i logistycznych,
zarządzanie zasobami na potrzeby całego portfela projektów DG,
reprezentowanie dyrekcji generalnej podczas posiedzeń międzydyrekcyjnych i na innych odpowiednich forach,
udział w koordynowaniu sprawozdań rocznych, rocznego programu prac i wskaźników,
pełnienie funkcji subdelegowanego urzędnika zatwierdzającego.

DZIAŁ DS. ZARZĄDZANIA USŁUGAMI PRZEKROJOWYMI

zapewnienie zarządzania majątkiem, rozpatrywania wniosków dotyczących umeblowania, telefonów i wyposażenia biur oraz wszelkich prac logistycznych (GBI/IMT, przeprowadzki itp.) w DG,
zarządzanie projektami (koordynacja i monitorowanie) w odnośnym obszarze kompetencji,
zapewnienie monitorowania i realizacji celów politycznych i procedur EMAS w DG,
zapewnienie wprowadzenia nowatorskich/cyfrowych narzędzi pracy w DG,
zapewnienie wdrożenia planu i tabeli zarządzania ryzykiem ("plan ciągłości działania") oraz zarządzania ciągłością działania w DG.

DZIAŁ FINANSOWY

prowadzenie weryfikacji budżetowej ex ante wszystkich transakcji finansowych i wszystkich umów zawartych w DG,
doradztwo i wsparcie we wszystkich kwestiach związanych z wykonaniem budżetu, prowadzeniem przetargów oraz procedurami i obiegiem środków finansowych, w tym systematyczna aktualizacja podręcznika procedur i administrowania usługami finansowymi,
sporządzanie okresowych i rocznych sprawozdań z działalności, sprawozdań dla przełożonych na temat wykonania budżetu, sprawozdań dla centralnych służb instytucji oraz sekretarza generalnego na temat kwestii związanych z wykonaniem budżetu i kontrolą wewnętrzną,
archiwizacja dokumentacji finansowej, archiwizacja elektroniczna i przekazywanie dokumentacji na żądanie, a także monitorowanie spraw podlegających weryfikacji,
wkład w opracowanie wstępnego projektu budżetu oraz monitorowanie wykonania budżetu i prac komisji BUDG i CONT;
reprezentowanie DG w różnych komitetach i grupach roboczych w dziedzinie zarządzania budżetem i procedur finansowych.

DZIAŁ DS. ZASOBÓW KADROWYCH

zapewnienie zarządzania zasobami ludzkimi (procedury selekcji i naboru, przeniesienia, oddelegowania, wymiany, mobilność, zarządzanie stanowiskami w schemacie organizacyjnym, czas pracy, telepraca, urlopy i nieobecności): urzędnicy, pracownicy zatrudnieni na czas określony, pracownicy kontraktowi, oddelegowani eksperci krajowi, stażyści; wizyty studyjne,
koordynowanie szkoleń (plan strategiczny dla DG, organizacja szkoleń w zależności od potrzeb, integracja nowych pracowników, szkolenia zewnętrzne, zarządzanie stypendiami, zarządzanie budżetem szkoleń),
zarządzanie środkami budżetowymi na wyjazdy służbowe pracowników DG (trzy miejsca pracy, poza miejscami pracy, szkolenia),
ocena i awans,
zapewnienie doradztwa zawodowego,
etyka, wnioski dotyczące działalności zewnętrznej i publikacji,
dobrostan pracowników,
przedstawianie opinii na użytek hierarchii i zapewnianie monitorowania decyzji dotyczących organizacji DG.

DZIAŁ DS. TECHNOLOGII INFORMACYJNYCH

opracowywanie nowych aplikacji informatycznych w sposób zdecentralizowany od DG ITEC oraz zapewnienie aktualizacji i obsługi istniejących zdecentralizowanych aplikacji,
zapewnienie wsparcia informatycznego: wspieranie użytkowników infrastruktury informatycznej DG, analizowanie problemów informatycznych i stosowanie konkretnych rozwiązań w zależności od potrzeb użytkowników,
zapewnienie zarządzania infrastrukturą informatyczną DG, w tym zarządzanie kontami użytkowników, inwentaryzacja i koordynacja z DG ITEC,
analizowanie działalności; analiza potrzeb poszczególnych jednostek DG, głównie w ramach wniosków dotyczących projektów informatycznych,
zarządzanie projektami w ramach parlamentarnego portfela projektów: zarządzanie projektami informatycznymi, zwłaszcza projektami wnioskowanymi, projektami w toku realizacji oraz istniejącymi aplikacjami właściwymi dla DG,
opracowywanie strategii informatycznej DG i wkład w strategię informatyczną Parlamentu za pośrednictwem międzydyrekcyjnej grupy sterującej ds. technologii informacyjnych, grup roboczych i grup sterujących.
1 Zob. rozporządzenie Rady (EWG, Euratom, EWWiS) nr 259/68 (Dz.U. L 56 z 4.3.1968, s. 1), zmienione rozporządzeniem (WE, Euratom) nr 723/2004 (Dz.U. L 124 z 27.4.2004, s. 1) i ostatnio rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, EURATOM) nr 1023/2013 z dnia 22 października 2013 r. zmieniającym regulamin pracowniczy urzędników Unii Europejskiej i warunki zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej (Dz.U. L 287 z 29.10.2013, s. 15).
2 Urzędnik jest klasyfikowany z chwilą zatrudnienia zgodnie z art. 32 regulaminu.
3 Spis głównych zadań znajduje się w załączniku.
4 Państwami członkowskimi Unii Europejskiej są: Belgia, Bułgaria, Czechy, Dania, Niemcy, Estonia, Irlandia, Grecja, Hiszpania, Francja, Chorwacja, Włochy, Cypr, Łotwa, Litwa, Luksemburg, Węgry, Malta, Niderlandy, Austria, Polska, Portugalia, Rumunia, Słowenia, Słowacja, Finlandia, Szwecja.
5 Ten rok doświadczenia nie zostanie uwzględniony w ocenie doświadczenia zawodowego wymaganego w następnym akapicie.
6 Językami urzędowymi Unii Europejskiej są języki: angielski, bułgarski, chorwacki, czeski, duński, estoński, fiński, francuski, grecki, hiszpański, irlandzki, litewski, łotewski, maltański, niderlandzki, niemiecki, polski, portugalski, rumuński, słowacki, słoweński, szwedzki, węgierski i włoski.
8 Nie dotyczy to kandydatów zatrudnionych w Parlamencie Europejskim w dniu, w którym upływa termin składania kandydatur.
9 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024