Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 11 listopada 2021 r. w sprawie Europejskiego obszaru edukacji: wspólne całościowe podejście (2020/2243(INI))

P9_TA(2021)0452
Europejski obszar edukacji: wspólne całościowe podejście

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 11 listopada 2021 r. w sprawie Europejskiego obszaru edukacji: wspólne całościowe podejście (2020/2243(INI))

(2022/C 205/02)

(Dz.U.UE C z dnia 20 maja 2022 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając art. 165 i 166 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

- uwzględniając art. 5 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej oraz Protokół (nr 2) w sprawie stosowania zasad pomocniczości i proporcjonalności,

- uwzględniając art. 14 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej,

- uwzględniając pierwszą zasadę Europejskiego filaru praw socjalnych,

- uwzględniając Agendę ONZ na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030 oraz w szczególności cel nr 4 zrównoważonego rozwoju ONZ,

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 30 września 2020 r. w sprawie utworzenia europejskiego obszaru edukacji do 2025 r. (COM(2020)0625),

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 30 września 2020 r. zatytułowany "Plan działania w dziedzinie edukacji cyfrowej na lata 2021-2027: Nowe podejście do kształcenia i szkolenia w epoce cyfrowej" (COM(2020)0624),

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 1 lipca 2020 r. pt. "Europejski program na rzecz umiejętności służący zrównoważonej konkurencyjności, sprawiedliwości społecznej i odporności" (COM(2020)0274),

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 22 maja 2018 r. zatytułowany "Budowa silniejszej Europy: rola polityki dotyczącej młodzieży, edukacji i kultury" (COM(2018)0268),

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 14 listopada 2017 r. zatytułowany "Wzmocnienie tożsamości europejskiej dzięki edukacji i kulturze" (COM(2017)0673),

- uwzględniając rezolucję Rady z dnia 26 lutego 2021 r. w sprawie strategicznych ram europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia na rzecz europejskiego obszaru edukacji i w szerszej perspektywie (2021-2030) 1 ,

- uwzględniając konkluzje Rady z dnia 17 maja 2021 r. pt. "Sprawiedliwość i włączenie w kształceniu i szkoleniu jako czynniki sprzyjające osiąganiu sukcesu edukacyjnego przez wszystkich" 2  oraz w sprawie inicjatywy "Uniwersytety Europejskie" - łączenie szkolnictwa wyższego, badań, innowacji i społeczeństwa: ku nowemu wymiarowi europejskiego szkolnictwa wyższego" 3 ,

- uwzględniając konkluzje Rady z dnia 12 maja 2009 r. w sprawie strategicznych ram Europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia ("ET 2020") 4 ,

- uwzględniając zalecenia Rady z dnia 22 maja 2018 r. w sprawie promowania wspólnych wartości, edukacji włączającej i europejskiego wymiaru nauczania 5 , w sprawie kluczowych kompetencji w uczeniu się przez całe życie 6 , z dnia 26 listopada 2018 r. w sprawie propagowania automatycznego wzajemnego uznawania kwalifikacji uzyskanych w ramach kształcenia i szkolenia na poziomie wyższym i średnim II stopnia oraz efektów uczenia się osiągniętych w okresach nauki za granicą 7 , z dnia 22 maja 2019 r. w sprawie wysokiej jakości systemów wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem 8  oraz w sprawie kompleksowego podejścia do nauczania i uczenia się języków 9 , a także z dnia 20 grudnia 2012 r. w sprawie walidacji uczenia się pozaformalnego i nieformalnego 10 ,

- uwzględniając deklarację paryską z dnia 17 marca 2015 r. w sprawie promowania - poprzez edukację - postaw obywatelskich oraz wspólnych wartości, którymi są wolność, tolerancja i niedyskryminacja,

- uwzględniając raport Eurydice z dnia 24 marca 2021 r. pt. "Nauczyciele w Europie. Kariera, rozwój zawodowy i ogólne samopoczucie" oraz badania opublikowane przez Departament Tematyczny ds. Polityki Strukturalnej i Polityki Spójności w Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Wewnętrznej w październiku 2020 r. pt. "W kierunku edukacji europejskiej - krytyczne perspektywy przyszłych wyzwań" i w maju 2021 r. pt. "Edukacja i młodzież po pandemii COVID-19 w Europie - skutki kryzysu i zalecenia polityczne",

- uwzględniając badanie opublikowane przez Departament Tematyczny ds. Polityki Strukturalnej i Polityki Spójności w Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Wewnętrznej w lutym 2021 r. pt. "Urzeczywistnienie europejskiego obszaru edukacji: aktualna sytuacja, wyzwania i perspektywy",

- uwzględniając badanie opublikowane przez Departament Tematyczny ds. Polityki Strukturalnej i Polityki Spójności w Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Wewnętrznej w maju 2018 r. pt. "Tożsamość europejska",

- uwzględniając swoją rezolucję z 25 marca 2021 r. w sprawie kształtowania polityki edukacji cyfrowej 11 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie edukacji w erze cyfrowej: wyzwania, szanse i wnioski dotyczące kształtowania polityki UE 12 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 12 czerwca 2018 r. w sprawie modernizacji edukacji w UE 13 ,

- uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Regionów z dnia 19 marca 2021 r. zatytułowaną "Utworzenie europejskiego obszaru edukacji do 2025 r. 14 ,

- uwzględniając art. 57 Regulaminu,

- uwzględniając opinię Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kultury i Edukacji (A9-0291/2021),

A. mając na uwadze, że każdy ma prawo do nauki i dostępu do kształcenia zawodowego i ustawicznego,

B. mając na uwadze, że proces integracji europejskiej, jednolity rynek UE i inne obszary polityki UE przyczyniły się - choć w sposób fragmentaryczny - do naturalnego rozwoju europejskiejprzestrzeni edukacyjnej, która jest historycznie oparta na tradycji europejskiego humanizmu, podstawowych praw i wartości;

C. mając na uwadze, że ostatecznym celem jest ustanowienie oddolnego europejskiego obszaru edukacji ze wspólnymi celami polityki europejskiej, które gwarantują wysokiej jakości, włączającą i dostępną edukację, wzmacniają wymianę dobrych praktyk i zapewniają skuteczne ramy mobilności europejskiej, co wymaga usunięcia istniejących przeszkód, wykorzystania narzędzi europejskich oraz wspierania rozwoju polityki na szczeblu krajowym i europejskim w celu dostosowania systemów edukacji do kryzysu klimatycznego i umożliwienia udanej transformacji ekologicznej i cyfrowej;

D. mając na uwadze, że edukację należy ujmować szeroko jako "uczenie się przez całe życie", począwszy od edukacji przedszkolnej po szkolnictwo wyższe, z uwzględnieniem kształcenia i szkolenia zawodowego (VET), a także trybów pozaformalnych i nieformalnych, a jej celem powinno być zdobywanie umiejętności przekrojowych, tak aby umożliwić każdemu rozwijanie potencjału osobistego i zawodowego, pełne uczestnictwo w społeczeństwie i skuteczne wejście na rynek pracy;

E. mając na uwadze, że wyzwania, przed którymi stoi obecnie UE i jej państwa członkowskie, w tym brak konkurencyjności, zmiana klimatu, transformacja cyfrowa społeczeństwa, różne formy ekstremizmu i populizmu, dezinformacja, podważanie edukacji opartej na dowodach oraz pogłębienie istniejących nierówności w wyniku pandemii COVID-19, mogą wymagać stosownych i wspólnych działań europejskich;

F. mając na uwadze, że pandemia wywarła negatywny wpływ na cały sektor edukacji, a istniejące różnice w infrastrukturze edukacyjnej, wiedzy fachowej i dostępie do zasobów w poszczególnych państwach członkowskich i pomiędzy nimi oraz między poszczególnymi szczeblami i rodzajami kształcenia pogłębiły się jeszcze bardziej podczas pandemii COVID-19, głównie w wyniku wzrostu nierówności, w tym braku dostępu do infrastruktury informatycznej w przypadku osób w niekorzystnej sytuacji społecznoekonomicznej, co wywarło negatywny wpływ na dostęp do kształcenia;

G. mając na uwadze, że kształcenie bezpośrednie nadal jest kluczowym warunkiem intelektualnego i osobistego rozwoju osoby uczącej się;

H. mając na uwadze, że Parlament wezwał państwa członkowskie, aby priorytetowo potraktowały inwestycje w edukację i szkolenia, np. przez przeznaczenie na odpowiednie obszary polityki co najmniej 10 % krajowych budżetów na odbudowę i zwiększanie odporności, a także zwrócił się o znaczne zwiększenie budżetu programu Erasmus+, uznając że wydatki na edukację stanowią w większym stopniu inwestycję w naszą wspólną przyszłość 15  niż wydatki, dzięki której możliwe będzie stworzenie bardziej zrównoważonego, cyfrowego i spójnego społecznie społeczeństwa; mając na uwadze, że Parlament wezwał do tego, aby inwestycje w kształcenie i szkolenie stanowiły istotną część instrumentu Komisji NextGenerationEU;

I. mając na uwadze, że wysokiej jakości inwestycje w edukację mają wysoką stopę zwrotu, natomiast samo zwiększenie wydatków niekoniecznie przynosi pożądane rezultaty; mając na uwadze, że średnia globalna prywatna stopa zwrotu z edukacji pozostaje na wysokim i stabilnym poziomie od dziesięcioleci 16 ;

J. mając na uwadze, że istnieje potrzeba większego uznania dla zawodu nauczyciela, który przechodzi kryzys, dla mających wysokie kompetencje i motywację nauczycieli i szkoleniowców, a także dla szerszego szkolenia ustawicznego; mając na uwadze znaczne różnice między państwami członkowskimi pod względem kształcenia wstępnego i szkolenia wprowadzającego nauczycieli, ich warunków pracy, wynagrodzenia, oceny, ścieżek kariery i ustawicznego doskonalenia zawodowego; mając na uwadze, że w 2018 r. zaledwie 40,9 % nauczycieli w UE co najmniej raz było zagranicą w celach zawodowych jako osoba ucząca się, nauczyciel lub w obu tych rolach 17 ;

K. mając na uwadze, że osiągnięto postępy w tworzeniu europejskiego obszaru szkolnictwa wyższego, które są efektem długoterminowych starań podejmowanych w ramach procesu bolońskiego, i wykorzystywania tego procesu jako punktu odniesienia w celu wyciągania wniosków z doświadczeń zdobytych podczas jego wdrażania; mając na uwadze, że istnieje potrzeba promowania europejskich szkół wyższych, ponieważ przyczyniają się one do doskonałości europejskiej i roli geopolitycznej UE;

z inwestycji w edukację: dziesięcioletni przegląd światowej literatury], Grupa Banku Światowego, kwiecień 2018.

L. mając na uwadze brak uznania dla kształcenia i szkolenia zawodowego jako wyboru i drogi do doskonałości, na równi z innymi ścieżkami edukacyjnymi; mając na uwadze, że nadal istnieje wiele przeszkód dla mobilności uczących się, w tym długoterminowej mobilności uczniów zawodu, pomimo postępów poczynionych w ramach procesu kopenhaskiego;

M. mając na uwadze, że państwa członkowskie nie osiągnęły w pełni celów i poziomów odniesienia określonych w ramach programu "Kształcenie i szkolenie 2020", w szczególności celów, które obejmują poprawę jakości kształcenia i równego do niego dostępu, zmniejszenie odsetka osób przedwcześnie kończących kształcenie i szkolenie oraz obniżenie odsetka piętnastolatków o niewystarczających umiejętnościach w zakresie czytania, matematyki i nauk przyrodniczych do poziomu poniżej 15 %;

N. mając na uwadze, że gromadzenie wysokiej jakości danych i statystyki dotyczące kształcenia i szkolenia stanowią dwa warunki wstępne, aby lepiej zrozumieć wyzwania oraz rozbieżności na terytorium UE, a także przyczynić się do wyeliminowania tych rozbieżności;

O. mając na uwadze, że edukacja cyfrowa i odpowiednie umiejętności cyfrowe powinny być postrzegane jako część kształcenia zorientowanego na przyszłość, a nie jako podgrupa lub alternatywa dla istniejących metod uczenia się i nauczania, przy czym należy jednocześnie podkreślać znaczenie nauki stacjonarnej; mając na uwadze, że znacznie ponad jednej trzeciej Europejczyków (42 %) brakuje nawet podstawowych umiejętności cyfrowych, przy czym istnieją znaczne różnice w poszczególnych państwach członkowskich i między nimi; mając na uwadze, że celem programu na rzecz umiejętności jest zapewnienie, aby 70 % osób w wieku 16-74 lat zdobyło podstawowe umiejętności cyfrowe do 2025 r., co stanowi wzrost średnio o 2 punkty procentowe rocznie w porównaniu z rocznym wzrostem o 0,75 punktu procentowego w latach 2015-2019;

P. mając na uwadze, że europejski obszar edukacji oferuje istotne możliwości zacieśnienia współpracy międzynarodowej;

Potrzeba utworzenia europejskiego obszaru edukacji

1. podkreśla znaczenie wysokiej jakości, przystępnej cenowo i włączającej edukacji dostępnej dla wszystkich przez całe życie; podkreśla również, że inicjatywa europejskiego obszaru edukacji powinna zapewnić osobom uczącym się w UE większą ilość i jakość możliwości studiowania, szkolenia, prowadzenia badań naukowych i pracy niezależnie od ich miejsca pobytu, zwiększenie mobilności edukacyjnej, ułatwienie trwałego i konstruktywnego dialogu z odpowiednimi podmiotami oraz stworzenie środowiska, w którym umiejętności, kwalifikacje, dyplomy i stopnie naukowe są uznawane i cenione w całej Europie;

2. podkreśla, że stopa zwrotu z edukacji utrzymuje się na wysokim poziomie, a zatem zasadniczo istnieje silny związek między większą liczbą działań w dziedzinie kształcenia i szkolenia a wzrostem społecznym i gospodarczym, większą równością i poprawą warunków życia dla wszystkich oraz większymi możliwościami zawodowymi i osobistymi na szczeblu jednostki; w związku z tym podkreśla nieocenione znaczenie kształcenia, szkolenia i uczenia się, które powinny być dostępne dla wszystkich jako najbardziej istotne aspekty napędzające postęp społeczny i zrównoważony wzrost gospodarczy; uważa, że europejski obszar edukacji może i musi odegrać niezrównaną rolę w zwiększaniu dostępu do edukacji i poprawie jej jakości w całej UE;

3. podkreśla rolę europejskiego obszaru edukacji w umożliwianiu większego i lepszego przepływu osób uczących się, nauczycieli i wiedzy, wzmacnianiu poczucia przynależności europejskiej i świadomości obywatelskiej, gwarantowaniu praw i wartości oraz zapewnianiu sprawiedliwych i równych szans; podkreśla potencjał Europy, aby stać się prawdziwą potęgą edukacyjną poprzez wykorzystanie bogactwa naszej różnorodności i wymianę dobrych praktyk w celu sprostania obecnym i przyszłym wyzwaniom;

4. uważa, że edukacja i kultura mają kluczowe znaczenie dla osiągnięcia postępu i dobrostanu osobistego i społecznego, wspierania obywatelstwa europejskiego, poprawy spójności społecznej, stymulowania tworzenia miejsc pracy oraz sprawiedliwego i zrównoważonego dobrobytu gospodarczego i społecznego w Europie, a także zapewnienia, by UE była konkurencyjnym i odpornym podmiotem w skali światowej, charakteryzującym się większą przedsiębiorczością, aby przewodzić transformacji ekologicznej i cyfrowej;

5. wzywa do wykorzystania licznych możliwości uzyskania "europejskiej wartości dodanej" dzięki edukacji, zwłaszcza poprzez mobilność i wymianę najlepszych praktyk, wśród których szczególnie istotną rolę odgrywają programy Erasmus+ i Europejski Korpus Solidarności;

6. apeluje o nadanie europejskiemu obszarowi edukacji wyraźniejszego i silniejszego wymiaru geopolitycznego, aby umożliwić UE strategiczne wykorzystywanie potęgi edukacyjnej wspólnie z najbliższymi sąsiadami i partnerami;

Łączenie podejścia instytucjonalnego z zaangażowaniem zainteresowanych stron

7. uwzględnia różnorodność wizji i podejść w zakresie europejskiego obszaru edukacji, które wyrażają wspólne pragnienie nadania nowego impulsu "projektowi europejskiemu"; uważa edukację za podstawę realizacji projektu europejskiego, przy czym rola UE koncentruje się m.in. na wspieraniu i koordynowaniu państw członkowskich w dzieleniu się dobrymi praktykami, zachęcaniu do wspólnych standardów i niwelowaniu istniejących luk, podczas gdy treści edukacyjne i metody nauczania pozostają w kompetencjach krajowych; podkreśla potrzebę ściślejszej współpracy w dziedzinie edukacji w całej Europie i poza nią w celu opracowania wspólnych podejść i rozwiązań w obliczu wspólnych wyzwań;

8. docenia wysiłki Komisji na rzecz wspierania europejskiego obszaru edukacji, a jednocześnie odnotowuje potrzebę bardziej całościowego podejścia, które wymaga konstruktywnej współpracy i koordynacji między wszystkimi podmiotami i różnorodnymi zainteresowanymi stronami, w tym społecznością edukacyjną i szkoleniową, stowarzyszeniami rodziców, partnerami społecznymi, związkami zawodowymi, organizacjami młodzieżowymi, osobami pracującymi z młodzieżą i społeczeństwem obywatelskim; apeluje o większą otwartość na nowatorskie pomysły, aby zapewnić, że europejski obszar edukacji będzie w dalszym ciągu ewoluował i służył jako bodziec dla liczniejszych i silniejszych partnerstw, w tym między sektorem publicznym i prywatnym, oraz dla synergii między zainteresowanymi stronami;

9. z zadowoleniem przyjmuje odpowiedź Rady na wnioski Komisji, w szczególności fakt, że skoncentrowała się ona na znaczeniu kształcenia i szkolenia zawodowego oraz możliwości uczenia się przez całe życie, które muszą być przystępne cenowo i dostępne dla wszystkich, zwłaszcza w najbardziej oddalonych regionach UE;

10. z zadowoleniem przyjmuje zobowiązanie Komisji do utworzenia europejskiego obszaru edukacji do 2025 r.; przestrzega, że wnioski Komisji nadal stanowią głównie zarys strategiczny, natomiast nie są konkretnym planem działania w zakresie polityki; sugeruje zatem, aby wyznaczyć jasne średnio- i długoterminowe priorytety wraz z osiągalnymi celami i terminami działań, które należy podjąć, w tym jasno określonymi celami pośrednimi, które będą stanowiły poszczególne elementy składowe prawdziwego europejskiego obszaru edukacji bez zbędnych opóźnień, przy jednoczesnym uwzględnieniu zdolności fiskalnych państw członkowskich;

11. podkreśla pilną potrzebę opracowania wspólnej strategii wdrożenia i planu działania obejmującego instytucje UE, państwa członkowskie i wszystkie odpowiednie zainteresowane strony, w tym organy lokalne i regionalne oraz społeczeństwo obywatelskie, oraz określającego zakres ich odpowiedzialności i możliwości; podkreśla, że europejski obszar edukacji powinien być przejrzysty i dostępny oraz odzwierciedlać się na wszystkich poziomach zarządzania;

Urzeczywistnianie wizji: wspólne priorytety strategiczne i cele na szczeblu UE

12. podkreśla potencjał wykorzystania narzędzi koordynacji polityki europejskiej do osiągnięcia wspólnych celów europejskiego obszaru edukacji, w tym otwartej metody koordynacji i europejskiego semestru; przypomina o roli europejskiego semestru w skutecznej realizacji polityki UE w dziedzinie edukacji, przyznając jednocześnie, że pierwotnie został on pomyślany jako narzędzie koordynacji polityki gospodarczej w całej UE służące zapewnieniu, by rządy przestrzegały odpowiedzialności budżetowej;

13. wzywa wszystkie instytucje UE i państwa członkowskie, aby uzgodniły tę samą wizję, priorytety, cele i poziomy odniesienia europejskiego obszaru edukacji, przy jednoczesnym uznaniu istniejących w Europie różnic;

14. podkreśla znaczenie ustanowienia wolności nauki i autonomii pedagogicznej jako nadrzędnych zasad europejskiego obszaru edukacji;

15. apeluje o wykorzystywanie synergii między europejskim obszarem edukacji, europejską przestrzenią badawczą i europejskim obszarem szkolnictwa wyższego, a także między poszczególnymi programami UE; wzywa do dalszego wzmocnienia programów Erasmus+, "Horyzont Europa", "Kreatywna Europa", Europejskiego Korpusu Solidarności, programu "Cyfrowa Europa" oraz programu "Obywatele, równość, prawa i wartości", aby przynosić korzyści wszystkim nauczycielom, pracownikom edukacyjnym, organizatorom kształcenia, osobom pracującym z młodzieżą i wszystkim uczącym się;

16. podkreśla, że włączenie powinno być głównym wymiarem europejskiego obszaru edukacji, a zarazem warunkiem wstępnym osiągnięcia wysokiej jakości edukacji dla wszystkich; podkreśla, że nikt nie powinien być pozostawiony samemu sobie, że każdy uczący się ma talent oraz że indywidualne różnice powinny być doceniane; podkreśla, że postępy w realizacji wspólnych celów można osiągnąć jedynie poprzez bardziej kompleksowe podejście;

17. podkreśla znaczenie umieszczenia uczącego się w centrum procesu uczenia się; podkreśla potrzebę zadbania o to, aby przyjęto podejście dostosowanego do potrzeb grup szczególnie wrażliwych, w tym osób z wszelkimi rodzajami niepełnosprawności lub zróżnicowanymi postępami w nauce, takich jak osoby z autyzmem lub osoby o dużym potencjale, oraz wspierano podejście do europejskiego obszaru kształcenia obejmujące całą szkołę; zachęca Komisję do konsultacji ze wszystkimi właściwymi zainteresowanymi stronami, takimi jak stowarzyszenia studentów, eksperci do spraw wsparcia pedagogicznego, opiekunowie osób uczących się ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i in., zwłaszcza jeżeli chodzi o rozwój uniwersytetów europejskich i centrów doskonałości zawodowej;

18. z dużym zadowoleniem przyjmuje cele nowych strategicznych ram UE na rzecz uczenia się przez całe życie i szkolenia, które były przedmiotem rezolucji Rady z dnia 19 lutego 2021 r. w sprawie strategicznych ram europejskiej współpracy w dziedzinie edukacji, a także pięć priorytetów strategicznych w nich określonych, w szczególności konkretne propozycje dotyczące urzeczywistnienia dla wszystkich przygotowania zawodowego i mobilności przez całe życie;

19. podkreśla znaczenie poprawy warunków pracy oraz potrzebę odpowiedniego wynagradzania nauczycieli i wychowawców za ich pracę; wzywa państwa członkowskie, by we współpracy z Komisją inwestowały w kształcenie początkowe nauczycieli i szkoleniowców, w szczególności poprzez uwzględnienie wymiaru europejskiego i mobilności transnarodowej w ich programach nauczania, by rozwijały kompetencje i motywację w zawodzie edukacyjnym, zwiększały uznawanie wartości, jaką wychowawcy wnoszą dla społeczeństwa, oraz by wzmacniały autonomię pedagogiczną; wskazuje, jak ważna jest profesjonalizacja pracowników wczesnej edukacji i opieki, aby zapewnić odpowiednie uznawanie wartości pracy w tych dziedzinach, które są niezbędne w kształceniu dzieci;

20. wzywa państwa członkowskie do priorytetowego wspierania umiejętności korzystania z mediów i informacji, krytycznego myślenia i kultury tolerancji na wszystkich etapach procesu uczenia się jako krytycznych narzędzi wzmacniania pozycji odpowiedzialnych obywateli europejskich w zakresie umiejętności niezbędnych do przeciwdziałania rosnącej fali dezinformacji i do sprostania wyzwaniom XXI wieku;

21. apeluje o wspólne ramy rozwoju kompetencji cyfrowych; podkreśla, że potrzebny jest wspólny system uznawania, walidacji i certyfikacji umiejętności cyfrowych, kwalifikacji i referencji, aby zmniejszyć luki w kompetencjach cyfrowych w całej Europie oraz aby wszystkie osoby uczące się, zwłaszcza dzieci, miały dostęp do podstawowego sprzętu cyfrowego;

22. podkreśla potrzebę cyfryzacji uniwersytetów w UE i ponawia apel o utworzenie europejskiej platformy internetowej dla uniwersytetów; wzywa UE do uznania łączności i infrastruktury cyfrowej za prawo wynikające z podstawowego prawa do edukacji;

23. z zadowoleniem przyjmuje niedawne zmiany wprowadzone w ePlatformie na rzecz uczenia się dorosłych w Europie i zachęca Europejską Agencję Wykonawczą ds. Edukacji i Kultury do oceny sposobu dalszego zwiększania widoczności, kontynuacji rozwoju i wzmacniania oddziaływania społeczności związanej z uczeniem się dorosłych;

24. popiera stosowanie ilościowych wskaźników i poziomów odniesienia, z należytym uwzględnieniem różnic między państwami członkowskimi i wewnątrz nich, aby umożliwić ciągłe porównywanie i monitorowanie postępów państw członkowskich w osiąganiu wspólnych celów i zachęcać do dalszych działań politycznych, a jednocześnie podkreśla potrzebę dodatkowych wskaźników jakościowych i poziomów odniesienia oraz ostrzega przed nadmiernie ambitnymi celami średnioterminowymi;

25. podkreśla potrzebę poprawy jakości i zwiększenia częstotliwości niezbędnych działań w zakresie gromadzenia danych oraz zapewnienia aktywnego monitorowania odpowiednich wskaźników i poziomów odniesienia, takich jak cel określony w europejskim programie na rzecz umiejętności, aby osiągnąć doprowadzić do tego, że 50 % populacji dorosłych będzie uczestniczyć w działaniach w zakresie uczenia się; wzywa Komisję i państwa członkowskie do osiągnięcia ambitnych celów, takich jak odsetek osób osiągających słabe wyniki i osób przedwcześnie kończących naukę, a to poprzez obniżenie pierwszego poziomu odniesienia z 15 do 10 % i drugiego z 10 do 5 %;

26. wzywa do zacieśnienia współpracy UE z innymi organizacjami i instytucjami, takimi jak UNESCO i OECD, oraz do aktywnego wykorzystywania i wspierania istniejących i przyszłych badań i analiz edukacyjnych w celu wspomożenia państw członkowskich w określaniu skutecznych reform polityki; wzywa Komisję i państwa członkowskie, by opracowały wspólne, partycypacyjne badania dotyczące edukacji z odpowiednio określonym mandatem i budżetem zgodnie z zakresem kompetencji UE;

27. wzywa państwa członkowskie i Komisję do zapewnienia niezbędnych środków finansowych na ustanowienie, wdrożenie i rozwój europejskiego obszaru edukacji oraz ustanowienie specjalnego instrumentu finansowego w wieloletnich ramach finansowych na lata 2028-2034 w celu dalszego rozwoju tego obszaru i ułatwienia wzajemnego uznawania kwalifikacji; ponawia swój apel o przeznaczenie co najmniej 10 % środków w ramach Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności na edukację, w tym edukację cyfrową, i wzywa państwa członkowskie do znacznego zwiększenia wydatków publicznych na edukację do poziomu powyżej średniej UE (4,7 % PKB w 2019 r.);

28. zachęca Komisję i państwa członkowskie do wdrożenia strategii łagodzenia skutków katastrof w sektorze edukacji, we współpracy ze wszystkimi zainteresowanymi stronami i w porozumieniu z nimi, oraz podkreśla znaczenie wspólnych działań europejskich w czasach kryzysu, takich jak pandemia COVID-19;

Środki i uwarunkowania sektorowe

29. podkreśla znaczenie nauki języków obcych, a w szczególności języka angielskiego; podkreśla konieczność podjęcia przez państwa członkowskie działań wspierających rozwój kompetencji językowych na wszystkich poziomach, zwłaszcza w ramach szkolnictwa podstawowego i średniego, aby zrealizować cel Rady Europy, jakim jest wielojęzyczność, oraz aby osiągnąć poziom odniesienia, zgodnie z którym wszyscy uczniowie będą w wystarczającym stopniu znali przynajmniej dwa inne języki urzędowe Unii Europejskiej i jej państw członkowskich najpóźniej w chwili ukończenia szkoły średniej I stopnia;

30. wzywa Komisję, by opracowała narzędzia umożliwiające państwom członkowskim wykonanie zalecenia Rady w sprawie kompleksowego podejścia do nauczania i uczenia się języków oraz by monitorowała postępy poczynione w tym zakresie; wzywa państwa członkowskie do gromadzenia porównywalnych danych dotyczących nauki języków; wzywa Komisję, by zapewniła wsparcie finansowe szkołom umożliwiającym naukę języków europejskich, w szczególności języków ojczystych obywateli UE mieszkających w innych krajach UE;

31. podkreśla potrzebę promowania badań i innowacji w edukacji; podkreśla znaczenie europejskiego obszaru edukacji w promowaniu zrozumienia, studiów i badań w dziedzinie najnowocześniejszych technologii, takich jak sztuczna inteligencja i robotyka, aby zwiększyć świadomość na temat związanych z nimi możliwości i wyzwań w środowisku edukacyjnym, w tym za pomocą specjalnych programów studiów licencjackich we wszystkich państwach członkowskich; wyraża zaniepokojenie faktem, że UE jako całość nie dysponuje wystarczającą liczbą specjalistycznych programów studiów licencjackich w dziedzinie sztucznej inteligencji;

32. z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę europejskich centrów doskonałości zawodowej, która to inicjatywa stanowi strukturę dla tego sektora na szczeblu europejskim; wzywa do utworzenia europejskiego obszaru kształcenia i szkolenia zawodowego jako integralnej części europejskiego obszaru edukacji; zwraca się do Komisji i państw członkowskich o działania na rzecz stworzenia europejskiego statutu przygotowania zawodowego; podkreśla potrzebę rozwiązania w niektórych państwach członkowskich problemu nieatrakcyjności i braku prestiżu kształcenia i szkolenia zawodowego oraz dualnych systemów kształcenia; podkreśla, że systemy kształcenia i szkolenia zawodowego muszą być jeszcze bardziej ukierunkowane na osoby uczące się i dostosowane do zmieniającego się świata pracy; ponownie podkreśla znaczenie uznawania kształcenia i szkolenia zawodowego i wzywa państwa członkowskie do właściwego i pełnego wdrożenia odnośnego zalecenia Rady i europejskiego programu na rzecz umiejętności; podkreśla znaczenie stworzenia elastycznych i modułowych ścieżek kształcenia, aby umożliwić osobom uczącym się łączenie i wykorzystywanie różnych doświadczeń i możliwości edukacyjnych;

33. podkreśla znaczenie działań Komisji i państw członkowskich w zakresie szkolnictwa wyższego, takich jak ugruntowanie procesu bolońskiego, wzmocnienie międzynarodowego wymiaru europejskiego obszaru edukacji i promowanie europejskiej legitymacji studenckiej, między innymi poprzez wykorzystanie synergii, jaką umożliwiają istniejące programy UE;

34. nalega, aby europejski obszar edukacji stał się kamieniem milowym w uznawaniu dyplomów i kwalifikacji w całej UE oraz wzywa Komisję i państwa członkowskie do ułatwienia rozszerzenia zakresu automatycznego wzajemnego uznawania efektów uczenia się i okresów studiów za granicą, w tym w ramach kształcenia i szkolenia zawodowego oraz europejskich mikrokwalifikacji;

35. podkreśla istotną rolę uczenia się pozaformalnego i nieformalnego, a także wolontariatu, oraz podkreśla potrzebę uznawania uzyskanych w ten sposób wyników; apeluje do Komisji i państw członkowskich o propagowanie umiejętności miękkich w całej UE;

36. zachęca państwa członkowskie do wdrożenia zalecenia Rady z 2018 r. w sprawie kluczowych kompetencji w procesie uczenia się przez całe życie w celu poczynienia postępów we wszystkich ośmiu kluczowych obszarach, takich jak umożliwienie młodym uczącym się zdobycia co najmniej jednego praktycznego doświadczenia w zakresie przedsiębiorczości w trakcie kształcenia, a tym samym do poprawy uznawania kompetencji zdobytych w ramach uczenia się pozaformalnego i nieformalnego, aby zwiększyć elastyczność ścieżek uczenia się dla osób uczących się w każdym wieku; wzywa do stworzenia europejskich ram kompetencji obywatelskich i społecznych, które podkreślają wartość, promują i uznają korzystny wpływ praktyk takich jak mentoring i nadzorowanie aktywności młodzieży;

37. podkreśla, że po pandemii COVID-19 uczenie zdalne stało się elementem rzeczywistości wielu osób uczących się; podkreśla, że w szkolnictwie podstawowym i średnim uczenie się zdalne musi pozostać ostatecznością i stanowić uzupełnienie uczenia się w obecności nauczyciela, gdyż ma to kluczowe znaczenie dla nauczania wartościowych umiejętności społecznych; podkreśla, że nowoczesne, mieszane podejście do uczenia się skierowane do uczniów w wieku szkolnym musi być stosowane głównie w klasie i pod kierunkiem nauczyciela, który ze względów pedagogicznych może zdecydować się na połączenie różnych narzędzi, zarówno cyfrowych (w tym internetowych), jak i niecyfrowych, w ramach zadań edukacyjnych 18 ;

38. wzywa państwa członkowskie do promowania treści edukacyjnych związanych ze zmianą klimatu i transformacją ekologiczną oraz do zwiększania wiedzy uczniów na temat Europejskiego Zielonego Ładu;

39. wzywa Komisję i państwa członkowskie do zlikwidowania różnic w traktowaniu kobiet i mężczyzn w edukacji, w tym w kształceniu i karierze w dziedzinie nauk ścisłych, technologii, inżynierii, sztuki i matematyki (STEAM), a także do zwalczania stereotypów i dyskryminacji związanej z płcią oraz do wyeliminowania nękania, cyberprzemocy i innych form napastowania, dyskryminacji i przemocy, aby zwiększyć różnorodność kulturową, etniczną i płciową poprzez tworzenie i wymianę dobrych praktyk w całej Europie;

40. z zadowoleniem przyjmuje zobowiązanie portugalskiej prezydencji Rady do uruchomienia platformy internetowej mającej ułatwić wymianę między państwami członkowskimi danych dotyczących wyzwań związanych z bezrobociem młodzieży spowodowanym przez pandemię;

41. podkreśla znaczenie masowych, otwartych kursów internetowych (MOOC) jako niezbędnego elementu, który promuje podnoszenie i zmianę kwalifikacji pracowników w sposób interaktywny i dostępny; uważa, że europejski obszar edukacji powinien promować wykorzystywanie i rozwój MOOC oraz odzwierciedlać takie cele w europejskim podejściu do mikrokwalifikacji;

42. zauważa, że nie ma obecnie jednej, uzgodnionej definicji mikrokwalifikacji; w związku z tym uważa, że należy określić jednolite, ogólnounijne standardy w celu skutecznego promowania wzajemnego uznawania mikrokwalifikacji w państwach członkowskich oraz zadbania o to, by pracodawcy mieli zaufanie do ich wartości;

Ramy zarządzania

43. zwraca się do Komisji i państw członkowskich, aby do końca 2022 r. przyjęły konkretne ramy strategiczne europejskiego obszaru edukacji 2030 (EEASF 2030), w tym kompleksowego mechanizmu kierowania, monitorowania i oceny, zgodnie z czwartym celem zrównoważonego rozwoju ONZ, który zakłada, że należy "zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie", oraz pierwszą zasadą Europejskiego filaru praw socjalnych; z zadowoleniem przyjmuje wniosek dotyczący powołania komitetu sterującego na rzecz europejskiego obszaru edukacji, co będzie podstawą zorganizowanych i systematycznych ram zarządzania; podkreśla znaczenie konferencji w sprawie przyszłości Europy dla dyskusji nad rozwiązywaniem wyzwań dotyczących europejskiej edukacji i opracowaniem strategii politycznych w tym zakresie;

44. domaga się, aby Komisja i państwa członkowskie podjęły decyzję w kwestii zakresu uczestnictwa wymaganego od państw członkowskich i innych szczebli władzy, w tym władz lokalnych i regionalnych oraz instytucji UE, a także aby opracowały skuteczny system wielopoziomowego zarządzania, który respektuje zasadę pomocniczości, a jednocześnie ma na celu wytworzenie europejskiej wartości dodanej;

45. dąży do osiągnięcia jasności co do oczekiwanego poziomu zaangażowania zainteresowanych stron, sektorów edukacji, które dotychczas były niedostatecznie reprezentowane, oraz odpowiednich podmiotów społeczeństwa obywatelskiego; podkreśla, że ramy zarządzania powinny obejmować wszystkie odpowiednie zainteresowane strony działające we wszystkich obszarach nauki, w tym również młodych pracowników, organizacje młodzieżowe i stowarzyszenia rodziców;

jakości szkolnictwa podstawowego i średniego sprzyjającego włączeniu społecznemu (COM(2021)0455).

46. apeluje do Komisji o utworzenie platformy europejskiego obszaru edukacji, będącej interaktywnym, publicznym portalem wspierającym państwa członkowskie i zainteresowane strony w wymianie informacji oraz promowaniu współpracy i wymiany dobrych praktyk; uważa, że platforma taka powinna być odpowiednio finansowana i dostępna we wszystkich językach urzędowych UE;

47. podkreśla, że europejskie spisy powszechne, gromadzenie danych i prowadzenie badań dotyczących potrzeb terytorialnych i praktyk edukacyjnych w całej UE stanowią zasadniczy priorytet dla państw członkowskich i ich systemów edukacyjnych;

Dążenie do wzmocnienia europejskiego wymiaru edukacji

48. podkreśla potrzebę nadania edukacji wymiaru europejskiego poprzez włączenie do niej wyraźnej perspektywy europejskiej w programach nauczania i kształcenia nauczycieli w odniesieniu do wszystkich nauczycieli, instruktorów i osób uczących się w placówkach formalnych i pozaformalnych oraz w sektorze kształcenia i szkolenia zawodowego, w tym przy wsparciu ze strony działań "Jean Monnet" i akademii nauczycielskich; proponuje, aby akademie te nosiły nazwę Akademii Nauczycielskich im. Komeńskiego; popiera utworzenie wspólnych ram kształtowania i rozwoju kwalifikacji nauczycieli we wszystkich państwach członkowskich;

49. podkreśla, że osoby uczące się powinny uzyskać kompleksową wiedzę o europejskiej historii i europejskim dziedzictwie kulturowym, zarówno materialnym, jak i niematerialnym, oraz że należy rozwijać krytyczną pamięć europejską i świadomość historyczną w oparciu o podstawowe wartości leżące u podwalin UE; wzywa Komisję, państwa członkowskie i Radę Europy do współpracy w dziedzinie europejskiej historii i edukacji w zakresie dziedzictwa kulturowego w całej UE oraz podkreśla potrzebę ukierunkowanego finansowania i inicjatyw w celu zwiększenia badań nad historią Europy, a także promowania historii publicznej przy uwzględnieniu złożonego charakteru historii naszego kontynentu;

50. wzywa Komisję i państwa członkowskie do stworzenia wspólnych ram uczenia się o UE na wszystkich odpowiednich poziomach i we wszystkich obszarach kształcenia; zwraca uwagę na potrzebę zapoznania osób uczących się z procesem integracji europejskiej, instytucjami i strategiami politycznymi UE, prawami wynikającymi z obywatelstwa UE oraz sposobami aktywnego uczestnictwa w procesach demokratycznych UE;

51. wzywa Komisję i państwa członkowskie do opracowania kompleksowej europejskiej strategii i wspólnych ram dotyczących edukacji obywatelskiej o wymiarze europejskim, w tym uczenia się o wartościach europejskich, takich jak godność ludzka, demokracja, praworządność, prawa człowieka i równość, w celu zachęcania do wymiany dobrych praktyk i opracowywania wspólnych materiałów i podejścia pedagogicznego; w związku z tym zwraca się do Komisji o zbadanie możliwości utworzenia grupy zadaniowej ds. edukacji obywatelskiej w celu koordynowania tego zadania i poprawy dostępu do edukacji obywatelskiej z myślą o promowaniu europejskiej kultury obywatelskiej i poczucia przynależności do Europy w uzupełnieniu wymiaru lokalnego, regionalnego, krajowego i globalnego;

o

o o

52. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji.

1 Dz.U. C 66 z 26.2.2021, s. 1.
2 Dz.U. C 221 z 10.6.2021, s. 3.
3 Dz.U. C 221 z 10.6.2021, s. 14.
4 Dz.U. C 119 z 28.5.2009, s. 2.
5 Dz.U. C 195 z 7.6.2018, s. 1.
6 Dz.U. C 189 z 4.6.2018, s. 1.
7 Dz.U. C 444 z 10.12.2018, s. 1.
8 Dz.U. C 189 z 5.6.2019, s. 4.
9 Dz.U. C 189 z 5.6.2019, s. 15.
10 Dz.U. C 398 z 22.12.2012, s. 1.
11 Teksty przyjęte, P9_TA(2021)0095.
12 Dz.U. C 388 z 13.11.2020, s. 2.
13 Dz.U. C 28 z 27.1.2020, s. 8.
14 Dz.U. C 175 z 7.5.2021, s. 6.
15 Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 25 marca 2021 r. w sprawie kształtowania polityki edukacji cyfrowej.
16 Psacharopoulos, G., Patrinos, H. A., Returns to Investment in Education: A Decennial Review of the Global Literature" [Zwrot
17 Sprawozdanie Eurydice z dnia 24 marca 2021 r. pt. "Nauczyciele w Europie. Kariera, rozwój zawodowy i ogólne samopoczucie"
18 Zob. wniosek Komisji z dnia 5 sierpnia 2021 r. dotyczący zalecenia Rady w sprawie kształcenia mieszanego na rzecz wysokiej

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024