Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 17 grudnia 2020 r. w sprawie zrównoważonego ładu korporacyjnego (2020/2137(INI)).

Zrównoważony ład korporacyjny

P9_TA(2020)0372

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 17 grudnia 2020 r. w sprawie zrównoważonego ładu korporacyjnego (2020/2137(INI))

(2021/C 445/12)

(Dz.U.UE C z dnia 29 października 2021 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając Wytyczne ONZ dotyczące biznesu i praw człowieka z 2011 r. 1 ,

- uwzględniając cele zrównoważonego rozwoju ONZ 2 ,

- uwzględniając Wytyczne Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) dla przedsiębiorstw wielonarodowych 3 ,

- uwzględniając wytyczne OECD dotyczące należytej staranności w prowadzeniu odpowiedzialnej działalności gospodarczej 4  oraz wytyczne dotyczące prowadzenia odpowiedzialnej działalności gospodarczej dla inwestorów instytucjonalnych 5 ,

- uwzględniając Trójstronną deklarację zasad dotyczących przedsiębiorstw wielonarodowych i polityki społecznej Międzynarodowej Organizacji Pracy (MOP) 6 ,

- uwzględniając porozumienie paryskie przyjęte 12 grudnia 2015 r. 7 ,

- uwzględniając sprawozdanie specjalne Międzyrządowego Zespołu ds. Zmian Klimatu (IPCC) z 2018 r. w sprawie globalnego ocieplenia o 1,5 oC 8 ,

- uwzględniając wniosek Komisji z dnia 4 marca 2020 r. dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego ramy na potrzeby osiągnięcia neutralności klimatycznej i zmieniającego rozporządzenie (UE) 2018/1999 (Europejskie prawo o klimacie) (COM(2020)0080),

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 517/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie fluorowanych gazów cieplarnianych i uchylenia rozporządzenia (WE) nr 842/2006 9 ,

- uwzględniając unijny Plan działania: finansowanie zrównoważonego wzrostu gospodarczego (COM(2018)0097),

- uwzględniając Europejski Zielony Ład (COM(2019)0640),

- uwzględniając dostosowany program prac Komisji na 2020 r. (COM(2020)0440),

- uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek, zmieniającą dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2006/43/WE oraz uchylającą dyrektywy Rady 78/660/EWG i 83/349/EWG 10  ("dyrektywa o rachunkowości"),

- uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/95/UE z dnia 22 października 2014 r. zmieniającą dyrektywę 2013/34/UE w odniesieniu do ujawniania informacji niefinansowych i informacji dotyczących różnorodności przez niektóre duże jednostki oraz grupy 11  ("dyrektywa w sprawie sprawozdawczości niefinansowej"),

- uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/943 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony niejawnego know-how i niejawnych informacji handlowych (tajemnic przedsiębiorstwa) przed ich bezprawnym pozyskiwaniem, wykorzystywaniem i ujawnianiem 12 ,

- uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/828 z dnia 17 maja 2017 r. zmieniającą dyrektywę 2007/36/WE w zakresie zachęcania akcjonariuszy do długoterminowego zaangażowania 13  ("dyrektywa o prawach akcjonariuszy"),

- uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii 14 ,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2088 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie ujawniania informacji związanych ze zrównoważonym rozwojem w sektorze usług finansowych 15  ("rozporządzenie w sprawie ujawniania informacji"),

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/852 z dnia 18 czerwca 2020 r. w sprawie ustanowienia ram ułatwiających zrównoważone inwestycje, zmieniające rozporządzenie (UE) 2019/2088 16  ("rozporządzenie w sprawie systematyki"),

- uwzględniając wytyczne Komisji dotyczące sprawozdawczości w zakresie informacji niefinansowych (metodyka sprawozdawczości niefinansowej) 17  oraz wytyczne Komisji dotyczące sprawozdawczości w zakresie informacji niefinansowych: Suplement dotyczący zgłaszania informacji związanych z klimatem 18 ,

- uwzględniając sprawozdanie końcowe Forum Wysokiego Szczebla do spraw Unii Rynków Kapitałowych zatytułowane "A New Vision for Europe's Capital Markets" [Nowa wizja europejskich rynków kapitałowych"] 19 ,

- uwzględniając badanie przygotowane dla Komisji w lipcu 2020 r. dotyczące obowiązków dyrektorów i zrównoważonego ładu korporacyjnego,

- uwzględniając dokument ramowy ONZ z 2008 r. dotyczący biznesu i praw człowieka "Chronić, szanować, naprawiać" 20 ,

- uwzględniając badanie przygotowane dla Komisji w maju 2020 r. zatytułowane "Improving financial security in the context of the Environmental Liability Directive" [Poprawa bezpieczeństwa finansowego w kontekście dyrektywy w sprawie odpowiedzialności za środowisko] 21 ,

- uwzględniając zasady z Oslo dotyczące światowych zobowiązań do ograniczenia zmiany klimatu 22 ,

- uwzględniając zalecenia Grupy Zadaniowej ds. Ujawniania Informacji Finansowych Związanych z Klimatem z czerwca 2017 r.,

- uwzględniając art. 54 Regulaminu,

- uwzględniając opinie Komisji Handlu Międzynarodowego oraz Komisji Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Prawnej (A9-0240/2020),

A. mając na uwadze, że Unia Europejska opiera się na wartościach określonych w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej, oraz mając na uwadze, że prowadzona przez nią polityka w zakresie ochrony środowiska opiera się na poszanowaniu zasady ostrożności określonej w art. 191 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej;

B. mając na uwadze, że w kontekście korporacyjnym podejście oparte na zrównoważoności oznacza, że przedsiębiorstwa należycie uwzględniają ogólne problemy społeczne i środowiskowe, takie jak prawa swoich pracowników i poszanowanie granic planety, w celu przeciwdziałania najbardziej palącym zagrożeniom, jakie stwarza ich działalność;

C. mając na uwadze, że liczne inicjatywy międzynarodowe promujące zrównoważony ład korporacyjny są dobrowolne, są jedynie instrumentami prawa miękkiego i w dużej mierze okazały się nieskuteczne, jeśli chodzi o zmianę filozofii zarządzania przedsiębiorstwem w kierunku zrównoważoności; mając na uwadze, że w badaniu dotyczącym obowiązków dyrektorów i zrównoważonego ładu korporacyjnego przygotowanym dla Komisji zgodnie z planem działania w zakresie zrównoważonego finansowania podkreślono korzyści wynikające z wyjaśnienia obowiązków dyrektorów w odniesieniu do zrównoważoności i względów długoterminowych; podkreśla problemy związane z krótkoterminowością i przypomina, że przedsiębiorstwa muszą brać pod uwagę interesy długoterminowe, aby utrzymać UE na dobrej drodze do wypełnienia zobowiązań w zakresie zrównoważoności; mając na uwadze, że w badaniu jasno wskazano konieczność przyjęcia unijnych przepisów w tym zakresie;

D. mając na uwadze, że w trakcie ostatniej kadencji parlamentarnej UE podjęła szereg inicjatyw, aby wspierać przejrzystość i podejście długoterminowe w działalności finansowej i gospodarczej, takich jak dyrektywa o prawach akcjonariuszy, Plan działania w zakresie finansowania zrównoważonego wzrostu gospodarczego, rozporządzenie w sprawie ujawniania informacji oraz rozporządzenie w sprawie systematyki; mając na uwadze, że tendencję tę zapoczątkowało między innymi przyjęcie dyrektywy w sprawie sprawozdawczości niefinansowej; mając na uwadze, że ujawnianie informacji niefinansowych jest niezbędne do pomiaru i monitorowania wyników przedsiębiorstw i ich długotrwałego wpływu na społeczeństwo i środowisko, a także do zarządzania w tym zakresie;

E. mając na uwadze, że dyrektywa w sprawie sprawozdawczości niefinansowej jest ściśle powiązana ze zrównoważonym ładem korporacyjnym i stanowi istotny krok w promowaniu sprawozdawczości niefinansowej w UE; mając na uwadze, że występują w niej jednak poważne niedociągnięcia, które należy wyeliminować, aby uczynić ją bardziej przydatną dla inwestorów i zainteresowanych stron;

F. mając na uwadze, że zgodnie z Europejskim Zielonym Ładem przedsiębiorstwa i instytucje finansowe muszą rozszerzyć zakres ujawnianych danych dotyczących klimatu i środowiska, aby inwestorzy byli w pełni informowani o zrównoważonym charakterze ich inwestycji; mając na uwadze, że Komisja zobowiązała się do dokonania w tym celu przeglądu dyrektywy w sprawie sprawozdawczości niefinansowej; mając na uwadze, że zgodnie ze swoim dostosowanym programem prac na 2020 r. Komisja zamierza przedstawić wniosek dotyczący przeglądu dyrektywy w sprawie sprawozdawczości niefinansowej w pierwszym kwartale 2021 r.;

G. mając na uwadze, że zainteresowane strony często wyrażają opinię, że informacje niefinansowe przekazywane przez przedsiębiorstwa zgodnie z dyrektywą w sprawie sprawozdawczości niefinansowej są niewystarczające, niewiarygodne i nieporównywalne; mając na uwadze, że osoby, których zadaniem jest przygotowanie takich informacji, zgłaszają, że są zdezorientowane wielością ram dotyczących dobrowolnej sprawozdawczości i apelują o wyjaśnienie i ujednolicenie kwestii prawnych; mając na uwadze, że ujawnianie bardziej kompletnych i wiarygodnych informacji jest konieczne do tego, by ograniczyć potencjalnie niekorzystny wpływ na klimat, środowisko i społeczeństwo; mając na uwadze, że usprawnienie sprawozdawczości niefinansowej mogłoby przyczynić się do zwiększenia rozliczalności przedsiębiorstw oraz zaufania, jakim są darzone; mając na uwadze, że te usprawnienia nie powinny prowadzić do nieuczciwej nierównowagi konkurencyjnej; mając na uwadze, że w obowiązkach w zakresie ujawniania informacji należy zatem uwzględniać koszty administracyjne, a także to, że obowiązki te powinny być proporcjonalne do wielkości przedsiębiorstwa i spójne z innymi przepisami mającymi zastosowanie do działalności gospodarczej, takimi jak poszanowanie tajemnicy handlowej i ochrona sygnalistów;

H. mając na uwadze, że w przygotowanym dla Komisji badaniu dotyczącym obowiązków dyrektorów i zrównoważonego ładu korporacyjnego wskazano, że spółki notowane na rynku regulowanym w UE coraz częściej koncentrują się na krótkoterminowych interesach swoich akcjonariuszy; mając na uwadze, że w badaniu zaproponowano szereg wariantów legislacyjnych na szczeblu UE, które znacznie poprawiłyby zrównoważoność przedsiębiorstw; mając na uwadze, że należy przyjąć ramy legislacyjne dla przedsiębiorstw europejskich, przy pełnym poszanowaniu zasady proporcjonalności i bez nadmiernych obciążeń administracyjnych dla tych przedsiębiorstw; mając na uwadze, że ramy te muszą zapewniać zgodność z zasadami rynku wewnętrznego i zwiększać pewność prawa na tym rynku oraz nie powinny powodować niekorzystnych warunków konkurencji;

I. mając na uwadze, że oparte na zrównoważoności podejście do ładu korporacyjnego obejmuje zarówno prawa człowieka, jak i ochronę środowiska; mając na uwadze, że prawny wymóg ujawniania informacji dotyczących kwestii środowiskowych, społecznych i pracowniczych, praw człowieka, łapownictwa i korupcji należy uznawać za element "odpowiedzialności przedsiębiorstw za przestrzeganie", jak określono w Wytycznych ONZ dotyczących biznesu i praw człowieka;

J. mając na uwadze, że porozumienie paryskie ma na celu ograniczenie wzrostu średniej temperatury planety do poziomu znacznie poniżej 2 oC w stosunku do poziomów z okresu przedindustrialnego oraz dążenie do ograniczenia wzrostu temperatury do 1,5 oC powyżej poziomu z okresu przedindustrialnego;

K. mając na uwadze, że zwiększająca się globalna rywalizacja o dostęp do zasobów naturalnych często prowadzi do niezrównoważonej eksploatacji środowiska naturalnego i środowiska człowieka przez przedsiębiorstwa;

L. mając na uwadze, że ład korporacyjny ma do odegrania kluczową rolę, jeśli chodzi o spełnienie zobowiązań UE do realizacji celów zrównoważonego rozwoju ONZ i porozumienia paryskiego;

M. mając na uwadze, że zmiana klimatu stanowi poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa żywnościowego, a mianowicie dla dostępności, osiągalności i wykorzystania żywności oraz stabilności systemów żywnościowych; mając na uwadze, że kobiety pracujące w rolnictwie odpowiadają obecnie za 45-80 % całej produkcji żywności w krajach rozwijających się, które są w nieproporcjonalnie dużym stopniu dotknięte zmianą klimatu i degradacją środowiska;

N. mając na uwadze, że konwencją z Aarhus ustanowiono szereg praw środowiskowych społeczeństwa i stowarzyszeń obywatelskich, w tym prawo dostępu do informacji dotyczących środowiska, prawo do udziału w podejmowaniu decyzji dotyczących środowiska i dostępu do wymiaru sprawiedliwości;

O. mając na uwadze, że w 2017 r. Komitet ONZ ds. Przestrzegania Konwencji z Aarhus uznał, że UE naruszyła konwencję z Aarhus, ponieważ nie zezwoliła obywatelom na zaskarżanie decyzji instytucji UE przed sądami UE;

P. mając na uwadze, że Komisja podwyższyła poziom ambicji na lata 2019-2024, przedstawiając program Europejskiego Zielonego Ładu, w którym stwierdza się, że "Europa musi przewodzić transformacji naszego świata w zdrową planetę";

Q. mając na uwadze, że na dyrektorach przedsiębiorstw spoczywa prawny i ustawowy obowiązek działania w interesie przedsiębiorstwa; mając na uwadze, że obowiązek ten jest różnie interpretowany w różnych jurysdykcjach, a interes przedsiębiorstwa często utożsamia się z interesami finansowymi akcjonariusza; mając na uwadze, że to, co uznaje się za interes przedsiębiorstwa powinno obejmować również interesy odpowiednich zainteresowanych stron, w tym pracowników, oraz szersze interesy społeczne; mając na uwadze, że wąska interpretacja tego obowiązku, nadmiernie skoncentrowana na maksymalizacji zysków krótkoterminowych, wywiera negatywny wpływ na długoterminowe wyniki i zrównoważoność przedsiębiorstwa, a tym samym na długoterminowe interesy akcjonariuszy;

R. mając na uwadze, że spójność przepisów UE w zakresie zrównoważonego ładu korporacyjnego należy osiągnąć przez ustanowienie konkretnych obowiązków i zachęt do działania, a nie tylko przekazywania informacji; mając na uwadze, że w związku z tym konieczne są dodatkowe ramy określające obowiązki zarządów przedsiębiorstw w zakresie zrównoważoności;

S. mając na uwadze, że aby ład korporacyjny w UE stał się bardziej zrównoważony, przejrzysty i odpowiedzialny, Komisja powinna, oprócz wniosków dotyczących przeglądu dyrektywy w sprawie sprawozdawczości niefinansowej, wprowadzić nowe przepisy dotyczące należytej staranności i obowiązków dyrektorów; mając na uwadze, że jeśli obowiązki w zakresie dochowania należytej staranności i obowiązki dyrektorów mają być ujęte w jednym akcie ustawodawczym, powinny być jasno oddzielone w dwóch odrębnych częściach; mając na uwadze, że obowiązki te uzupełniają się wzajemnie, lecz nie są zamienne ani też jedne nie mogą być podporządkowane drugim;

Obowiązki w zakresie sprawozdawczości niefinansowej

1. wzywa Komisję, aby proponując nowe działania w obszarze prawa spółek i ładu korporacyjnego, zachowała odpowiednią równowagę między potrzebą zmniejszenia krótkoterminowej presji na dyrektorów przedsiębiorstw i zachęcenia do uwzględniania kwestii zrównoważoności w procesie podejmowania decyzji w przedsiębiorstwie z jednej strony a potrzebą dostatecznej elastyczności i zapewnienia harmonizacji z drugiej strony; podkreśla, że w przyszłych działaniach na szczeblu UE należy wzmocnić rolę dyrektorów w realizacji długoterminowych interesów przedsiębiorstw i w tworzeniu w organach zarządzających przedsiębiorstw kultury, która uwzględnia i wprowadza w życie zrównoważony ład korporacyjny;

2. z zadowoleniem przyjmuje zobowiązanie Komisji do dokonania przeglądu dyrektywy w sprawie sprawozdawczości niefinansowej; podkreśla, że taki przegląd powinien być w pełni zgodny z wymogami rozporządzenia w sprawie ujawniania informacji i rozporządzenia w sprawie systematyki; wzywa Komisję do uwzględnienia zaleceń zawartych w niniejszej rezolucji;

3. ponawia apel o rozszerzenie zakresu dyrektywy w sprawie sprawozdawczości niefinansowej, aby obejmował wszystkie duże przedsiębiorstwa notowane i nienotowane na rynku regulowanym mające siedzibę na terytorium UE, określone w art. 3 ust. 4 dyrektywy o rachunkowości; podkreśla, że aby zapewnić równe warunki działania, obowiązki w zakresie sprawozdawczości niefinansowej powinny mieć zastosowanie również do przedsiębiorstw spoza UE prowadzących działalność na rynku UE; zwraca się do Komisji, aby wskazała sektory działalności gospodarczej wysokiego ryzyka mające istotny wpływ na kwestie zrównoważoności, mogący uzasadniać objęcie małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) z tych sektorów zakresem dyrektywy w sprawie sprawozdawczości niefinansowej; uważa w związku z tym, że Komisja powinna korzystać z zewnętrznej niezależnej wiedzy fachowej w celu przedstawienia orientacyjnego, niewyczerpującego i regularnie aktualizowanego wykazu obszarów dotkniętych konfliktami i obszarów wysokiego ryzyka, a także szczegółowych wytycznych dla MŚP; uważa w szczególności, że specjalną uwagę należy zwrócić na inwestycje i sektory często powiązane z nielegalną działalnością gospodarczą, taką jak przestępstwa przeciwko środowisku, nielegalny handel dziką fauną i florą, korupcja lub przestępstwa finansowe; podkreśla, że przegląd dyrektywy w sprawie sprawozdawczości niefinansowej jest również konieczny w celu udostępnienia uczestnikom rynków finansowych istotnych danych umożliwiających wykonywanie obowiązków określonych w rozporządzeniu w sprawie ujawniania informacji;

4. podkreśla, że zrównoważony ład korporacyjny stanowi ważny filar, który umożliwia UE budowę zarówno odpornej, jak i zrównoważonej gospodarki, wzmocnienie równych warunków działania w celu utrzymania i zwiększenia międzynarodowej konkurencyjności unijnych przedsiębiorstw oraz ochronę unijnych pracowników i przedsiębiorstw przed nieuczciwą konkurencją ze strony państw trzecich, a zatem może być korzystny dla polityki handlowej i inwestycyjnej UE, jeżeli ma odpowiednią skalę i jest proporcjonalny;

5. zauważa, że pandemia COVID-19 ujawniła podatność globalnych łańcuchów dostaw na zagrożenia i pokazała, że same dobrowolne zasady to zbyt mało, jak zaobserwowano na przykład w przemyśle konfekcyjnym, w którym produkcja została w czasie kryzysu zakłócona, co spowodowało negatywne skutki w całym łańcuchu dostaw; zauważa, że przedsiębiorstwa stosujące lepsze praktyki środowiskowe i społeczne oraz lepsze praktyki w zakresie zarządzania i skuteczniejsze procesy ograniczania ryzyka lepiej radzą sobie z kryzysem; zauważa stwierdzenie OECD 23 , zgodnie z którym przedsiębiorstwa podejmujące proaktywne działania w celu zaradzenia zagrożeniom wywołanym kryzysem związanym z COVID-19 w taki sposób, aby łagodzić niekorzystne skutki dla pracowników i łańcuchów dostaw, prawdopodobnie zbudują większą długoterminową wartość i odporność, a także poprawią swoją rentowność w perspektywie krótkoterminowej oraz zyskają lepsze perspektywy odbudowy w perspektywie średnio- i długoterminowej;

6. zauważa, że rozporządzenie w sprawie systematyki ustala szereg celów środowiskowych, zwłaszcza dotyczących zmiany klimatu, wykorzystania i ochrony zasobów wodnych i morskich, przejścia na gospodarkę o obiegu zamkniętym, zapobiegania zanieczyszczeniom i ich kontroli oraz różnorodności biologicznej i ekosystemów; uważa, że pojęcie kwestii środowiskowych w dyrektywie w sprawie sprawozdawczości niefinansowej należy interpretować zgodnie z rozporządzeniem w sprawie systematyki i że powinno ono obejmować wszystkie rodzaje zanieczyszczeń; zwraca się do Komisji, aby uwzględniała zalecenia Grupy Zadaniowej ds. Ujawniania Informacji Finansowych Związanych z Klimatem i promowała rozwój innowacyjnych technik rachunkowości odzwierciedlających wartość ekosystemów; jest zdania, że równie istotne jest precyzyjne określenie innych zagadnień związanych ze zrównoważonością, do których odnosi się dyrektywa w sprawie sprawozdawczości niefinansowej, takich jak pojęcia spraw społecznych i pracowniczych, poszanowania praw człowieka oraz przeciwdziałania korupcji i łapownictwu; uważa, że kwestie pracownicze mogłyby obejmować ujawnianie polityki płacowej przedsiębiorstw, co mogłoby polegać m.in. na przedstawianiu wynagrodzeń w podziale na decyle oraz różnic w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn;

7. uważa, że zrównoważony ład korporacyjny ma kluczowe znaczenie dla długoterminowego ukierunkowania działalności przedsiębiorstw i dostosowania jej tak, aby osiągnąć ogólne cele środowiskowe UE, które określono w Europejskim Zielonym Ładzie, oraz spełnić jej zobowiązanie do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych w dążeniu do osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 r.; podkreśla, że wszystkie sektory powinny przyczyniać się do realizacji tego celu;

8. uważa, że definicja istotności powinna odnosić się do wszelkich istotnych skutków środowiskowych, dotyczących praw człowieka i zarządzania dla całego społeczeństwa, wykraczając poza tworzenie wartości ekonomicznej i sprawy dotyczące czysto finansowych wyników przedsiębiorstw; postuluje przegląd tej definicji zgodnie z zasadą podwójnej istotności wprowadzoną na mocy dyrektywy w sprawie sprawozdawczości niefinansowej i szerzej objaśnioną w wytycznych Komisji dotyczących przekazywania informacji związanych z klimatem; uważa, że istotność należy oceniać w procesie, w który zaangażowane są odpowiednie zainteresowane strony;

9. zauważa, że dyrektywa w sprawie sprawozdawczości niefinansowej daje przedsiębiorstwom objętym jej zakresem znaczną elastyczność, jeśli chodzi o ujawnianie odpowiednich informacji w sposób, który uznają za najbardziej użyteczny; zauważa, że przedsiębiorstwa mogą obecnie korzystać, według własnego uznania, z szeregu różnych ram; zauważa, że przedsiębiorstwa nadal nie mają pewności, w jaki sposób najlepiej spełnić spoczywające na nich obowiązki dotyczące ujawniania informacji; uważa, że konieczne jest ustanowienie wszechstronnych ram UE, z należytym uwzględnieniem zasady proporcjonalności, obejmujących pełną gamę zagadnień dotyczących zrównoważoności istotnych dla kompleksowej sprawozdawczości niefinansowej; podkreśla w związku z tym, że ramy prawne UE powinny zapewniać, by ujawniane informacje były jasne, wyważone, zrozumiałe, porównywalne między przedsiębiorstwami w danym sektorze, możliwe do zweryfikowania i obiektywne oraz by obejmowały określone w czasie cele dotyczące zrównoważoności; zwraca uwagę, że ramy te powinny również obejmować obowiązkowe normy, zarówno ogólne, jak i sektorowe; w związku z tym z zadowoleniem przyjmuje zobowiązanie Komisji do wspierania procesu opracowywania unijnych standardów sprawozdawczości niefinansowej; podkreśla, że w toku przeglądu dyrektywy w sprawie sprawozdawczości niefinansowej należy określić szczegółowe obowiązki i normy sprawozdawczości, przy odpowiednim zaangażowaniu wszystkich zainteresowanych stron, takich jak społeczeństwo obywatelskie, organizacje zajmujące się ochroną środowiska i partnerzy społeczni;

10. uważa, że sprawozdania niefinansowe powinny być zamieszczane w rocznym sprawozdaniu z działalności w celu uniknięcia dodatkowych obciążeń dla przedsiębiorstw; z zadowoleniem przyjmuje zobowiązanie Komisji wyrażone w planie działania na rzecz tworzenia unii rynków kapitałowych (COM(2020)0590), dotyczące przedstawienia do trzeciego kwartału 2021 r. wniosku ustawodawczego w sprawie ogólnodostępnej, ogólnounijnej platformy cyfrowej zapewniającej swobodny dostęp do informacji finansowych i niefinansowych przekazanych przez przedsiębiorstwa; uważa, że platforma powinna umożliwiać użytkownikom porównanie danych ujawnianych przez przedsiębiorstwa, obejmujących takie kategorie jak tematyka, sektory, państwa, obroty i liczba zatrudnionych;

11. zauważa, że dyrektywa w sprawie sprawozdawczości niefinansowej wyłącza oświadczenia na temat informacji niefinansowych z wymogu kontroli treści, któremu podlegają sprawozdania finansowe przedsiębiorstw; jest zdania, że oświadczenia na temat informacji niefinansowych powinny podlegać obowiązkowemu audytowi, w zależności od wielkości i obszaru działalności danego przedsiębiorstwa; uważa, że podmioty świadczące usługi kontroli, z zastrzeżeniem wymogów obiektywności i niezależności, powinny przeprowadzać audyty zgodnie z przyszłymi ramami UE; w kontekście powyższego podkreśla potrzebę wyeliminowania nieodłącznych, niewłaściwych zachęt w badaniach ustawowych poprzez zmianę dyrektywy w sprawie badań ustawowych 24 ; utrzymuje, że stanowiłoby to również okazję, by położyć kres niemal monopolistycznej pozycji "wielkiej czwórki" spółek księgowych, które zwykle prowadzą audyty największych przedsiębiorstw notowanych na rynku regulowanym;

12. podkreśla, że przedstawiciele pracowników powinni uczestniczyć w definiowaniu procesu przekazywania informacji niefinansowych oraz weryfikacji informacji, w szczególności w odniesieniu do celów zrównoważonego rozwoju społecznego oraz kwestii związanych z łańcuchem dostaw i produkcji, w tym outsourcingu i podwykonawstwa;

13. podkreśla, że na niektóre unijne przedsiębiorstwa należy nałożyć obowiązek sporządzania sprawozdania rocznego w podziale na kraje w odniesieniu do każdej jurysdykcji podatkowej, w której prowadzą działalność; wzywa Radę, aby możliwie szybko przyjęła podejście ogólne w celu rozpoczęcia negocjacji z Parlamentem w sprawie wniosku Komisji dotyczącego dyrektywy zmieniającej dyrektywę 2013/34/UE w odniesieniu do ujawniania informacji o podatku dochodowym przez niektóre jednostki i oddziały (COM(2016)0198);

14. uważa, że UE powinna dołożyć wszelkich starań, by do umów o wolnym handlu, które negocjuje, wprowadzić klauzule wymagające od państw partnerskich ustanowienia porównywalnych zobowiązań dla ich przedsiębiorstw, co pozwoliłoby uniknąć nowych źródeł zakłócających konkurencję;

Spoczywający na dyrektorach obowiązek dochowania należytej staranności i dodatkowe środki służące temu, by ład korporacyjny był bardziej zorientowany na zrównoważoność

15. podkreśla znaczenie różnorodności i inkluzywności w przedsiębiorstwach, gdyż sprzyjają one osiąganiu lepszych wyników działalności; wzywa Radę, aby możliwie szybko przyjęła podejście ogólne w celu rozpoczęcia negocjacji z Parlamentem w sprawie wniosku dotyczącego kobiet w zarządach 25 , który ma położyć kres powszechnemu brakowi równowagi między kobietami i mężczyznami na najwyższych szczeblach podejmowania decyzji w przedsiębiorstwie; wzywa Komisję do przeanalizowania dodatkowych wniosków dotyczących poprawy równowagi płci wśród kadry kierowniczej wyższego szczebla i osób zajmujących wpływowe stanowiska w przedsiębiorstwach;

16. podkreśla potrzebę większego zaangażowania pracowników w procesy podejmowania decyzji w przedsiębiorstwach, aby lepiej uwzględniać długoterminowe cele oraz oddziaływanie przedsiębiorstwa; zwraca się do Komisji, aby zbadała możliwość zmiany dyrektywy w sprawie europejskiej rady zakładowej 26  i ustanowienia nowych ram informowania pracowników, konsultowania się z nimi i angażowania ich w przedsiębiorstwa europejskie;

17. podkreśla, że transformacja ekologiczna i postępująca cyfryzacja będą miały istotny wpływ na siłę roboczą; uważa zatem, że w ramach każdego zrównoważonego ładu korporacyjnego należy uznawać i skutecznie gwarantować prawo pracowników do ustawicznego szkolenia zawodowego i uczenia się przez całe życie w godzinach pracy;

18. zwraca uwagę, że przedsiębiorstwa nie są abstrakcyjnymi podmiotami oderwanymi od obecnych wyzwań środowiskowych i społecznych; uważa, że przedsiębiorstwa powinny wnosić aktywniejszy wkład w zrównoważony rozwój, ponieważ ich długoterminowe wyniki, odporność, a nawet przetrwanie mogą zależeć od adekwatności ich reakcji na kwestie środowiskowe i społeczne; w tym względzie podkreśla, że spoczywający na dyrektorach obowiązek dochowania należytej staranności wobec przedsiębiorstw należy określić nie tylko w odniesieniu do krótkoterminowej maksymalizacji zysków z akcji, lecz także w odniesieniu do zagadnień zrównoważoności; zauważa, że dyrektorzy wykonawczy odgrywają główną rolę w określaniu strategii przedsiębiorstw i w nadzorowaniu ich działalności; jest zdania, że obowiązki prawne dyrektorów wykonawczych dotyczące działania w interesie przedsiębiorstwa należy rozumieć jako obowiązek uwzględniania w ogólnej strategii przedsiębiorstwa interesów długoterminowych i zagrożeń dla zrównoważoności, wpływu na zrównoważony rozwój oraz powiązanych możliwości i zależności; podkreśla, że ten obowiązek ustalania priorytetów może wiązać się z przejściem od niezrównoważonych inwestycji w kierunku inwestycji zrównoważonych;

19. wzywa Komisję do przedstawienia wniosku ustawodawczego, który da pewność, że obowiązki dyrektorów nie będą błędnie interpretowane jako polegające wyłącznie na krótkoterminowej maksymalizacji wartości dla akcjonariuszy, lecz będą obowiązkowo obejmować dbanie o długoterminowe interesy przedsiębiorstwa i szersze interesy społeczne, a także interesy pracowników i innych zainteresowanych stron; uważa ponadto, że taki wniosek powinien zapewniać, aby członkowie organów administracyjnych, zarządzających i nadzorczych, działający w ramach kompetencji przyznanych im na mocy prawa krajowego, mieli obowiązek prawny określania, ujawniania i monitorowania strategii zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw;

20. w związku z trwającym przeglądem dyrektywy w sprawie odpowiedzialności za środowisko 27  podkreśla, że przedsiębiorstwa powinny posiadać zabezpieczenie finansowe obejmujące odpowiedzialność za środowisko w przypadku szkód dla środowiska wyrządzonych poszczególnym osobom i ekosystemom;

21. uważa, że strategie zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw powinny określać i uwzględniać - stosownie do ich obowiązków w zakresie należytej staranności - z jednej strony istotne zagadnienia zgodnie z wymogami sprawozdawczości niefinansowej, a z drugiej strony znaczący wpływ, jaki przedsiębiorstwa te mogą wywierać na kwestie środowiskowe, klimatyczne, społeczne i pracownicze, a także konsekwencje dla praw człowieka, łapownictwa i korupcji wynikające z ich modeli biznesowych, działalności i łańcuchów dostaw, w tym poza UE; uważa, że spoczywający na dyrektorach obowiązek dochowania należytej staranności wobec przedsiębiorstwa wymaga również przestrzegania obowiązku nieczynienia szkód w ekosystemach oraz ochrony interesów odpowiednich zainteresowanych stron, w tym pracowników, na które działalność tych przedsiębiorstw może wywierać negatywny wpływ;

22. uważa, że zakres przyszłych przepisów powinien obejmować wszystkie duże przedsiębiorstwa notowane i nienotowane na rynku regulowanym mające siedzibę na terytorium UE, określone w art. 3 ust. 4 dyrektywy o rachunkowości; podkreśla, że aby zapewnić równe warunki działania, przepisy te powinny mieć również zastosowanie do przedsiębiorstw spoza UE prowadzących działalność na rynku UE; zwraca się do Komisji o wskazanie sektorów działalności

gospodarczej wysokiego ryzyka mających istotny wpływ na kwestie zrównoważoności, mogący uzasadniać objęcie przepisami MŚP z tych sektorów; uważa ponadto, że w następstwie przeprowadzanej obecnie przez Komisję oceny skutków strategie zrównoważonego rozwoju powinny obejmować wymierne, konkretne, określone w czasie i oparte na podstawach naukowych cele, a także plany transformacji zgodne z międzynarodowymi zobowiązaniami UE w zakresie środowiska i zmiany klimatu, w szczególności z porozumieniem paryskim, Konwencją o różnorodności biologicznej i międzynarodowymi porozumieniami dotyczącymi wylesiania; uważa, że strategie te mogłyby również obejmować politykę wewnętrzną dotyczącą sprawiedliwego wynagrodzenia w oparciu o płacę zapewniającą utrzymanie na minimalnym poziomie w poszczególnych krajach, politykę równości płci oraz politykę zapewniającą lepsze uwzględnienie praw pracowniczych w działalności gospodarczej; podkreśla, że treść tej polityki wewnętrznej powinna być określana przez same przedsiębiorstwa, z należytym uwzględnieniem pracowników i w porozumieniu z nimi; uważa, że strategie te powinny uwzględniać kwestie sektorowe lub geograficzne oraz prawa osób należących do szczególnie wrażliwych grup lub społeczności; uważa, że powiązanie zmiennej części wynagrodzenia dyrektorów wykonawczych z osiągnięciem wymiernych celów określonych w strategii przyczyniłoby się do dostosowania interesów dyrektorów do długoterminowych interesów ich przedsiębiorstw; wzywa Komisję, aby nadal promowała takie systemy wynagrodzeń na najwyższych stanowiskach kierowniczych;

23. zauważa, że niektóre państwa członkowskie wprowadziły do swoich przepisów pojęcie "udziały lojalnościowe", zgodnie z którym długoterminowe zaangażowanie udziałowe jest wynagradzane prawami głosu i korzyściami podatkowymi; wzywa Komisję aby rozważyła wprowadzenie nowych mechanizmów promujących zrównoważone zyski i długoterminowe wyniki przedsiębiorstw; podkreśla, że zyski niepodzielone mogą przyczynić się do stworzenia odpowiednich rezerw;

24. uważa, że należy również zmienić dyrektywę o prawach akcjonariuszy, aby zachęcić akcjonariuszy do wykazywania "cierpliwości", w szczególności poprzez wynagradzanie długoterminowego zaangażowania udziałowego prawami głosu i korzyściami podatkowymi;

25. wyraża zaniepokojenie faktem, że w niektórych międzynarodowych umowach inwestycyjnych, takich jak Traktat karty energetycznej, interesy finansowe korporacji międzynarodowych stawia się ponad priorytetami w zakresie ochrony środowiska i klimatu; wzywa Komisję do podjęcia szybkich działań, aby zapewnić pełną zgodność istniejących i przyszłych umów dotyczących inwestycji handlowych z celami UE w zakresie ochrony środowiska i klimatu, oraz do przedstawienia w ramach zbliżającego się przeglądu dyrektywy w sprawie sprawozdawczości niefinansowej wniosków dotyczących przeciwdziałania masowemu wykupowi i dzierżawie ziemi oraz wylesianiu gruntów przez przedsiębiorstwa;

26. jest zdania, że w procesie określania i monitorowania swojej strategii zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstwa powinny mieć obowiązek informowania odpowiednich zainteresowanych stron i konsultowania się z nimi; uważa, że pojęcie zainteresowanej strony powinno być interpretowane szeroko i obejmować wszystkie osoby, na których prawa i interesy mogą mieć wpływ decyzje przedsiębiorstwa, takie jak pracownicy, związki zawodowe, społeczności lokalne, ludy tubylcze, stowarzyszenia obywatelskie, udziałowcy, organizacje społeczeństwa obywatelskiego i organizacje zajmujące się ochroną środowiska; uważa ponadto, że zasadniczą sprawą jest prowadzenie konsultacji z krajowymi i lokalnymi organami publicznymi zajmującymi się zrównoważonością w sprawach gospodarczych, w szczególności odpowiedzialnymi za publiczną politykę zatrudnienia i ochrony środowiska;

27. jest zdania, że taka współpraca powinna odbywać się, w zależności od wielkości i obszaru działalności danego przedsiębiorstwa i z wyłączeniem małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) niedziałających w sektorach wysokiego ryzyka, które powinna zdefiniować Komisja - za pośrednictwem komitetów doradczych złożonych z przedstawicieli lub rzeczników zainteresowanych stron, w tym pracowników i niezależnych ekspertów, a ich ogólnym celem powinno być świadczenie doradztwa w zakresie treści i wdrażania strategii zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstwa; uważa, że te komitety doradcze powinny mieć prawo zwrócenia się, jeżeli zostanie to zatwierdzone znaczną większością głosów, o przeprowadzenie niezależnego audytu w przypadku uzasadnionych obaw co do właściwego wdrożenia strategii zrównoważonego rozwoju;

28. uważa, że przedsiębiorstwa, które otrzymują pomoc państwa, finansowanie unijne lub inne środki publiczne, lub przedsiębiorstwa realizujące plany zwolnień powinny dążyć do utrzymania miejsc pracy swoich pracowników i zapewnienia im ochrony, odpowiednio dostosować wynagrodzenie dyrektorów, płacić sprawiedliwą część podatków, realizować swoją strategię zrównoważonego rozwoju zgodnie z celem, jakim jest zmniejszenie śladu węglowego, oraz powstrzymać się od wypłacania dywidend lub oferowania programów odkupu akcji mających na celu wynagrodzenie akcjonariuszy;

o

o o

29. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji.

9 Dz.U. L 150 z 20.5.2014, s. 195.
10 Dz.U. L 182 z 29.6.2013, s. 19.
11 Dz.U. L 330 z 15.11.2014, s. 1.
12 Dz.U. L 157 z 15.6.2016, s. 1.
13 Dz.U. L 132 z 20.5.2017, s. 1.
14 Dz.U. L 305 z 26.11.2019, s. 17.
15 Dz.U. L 317 z 9.12.2019, s. 1.
16 Dz.U. L 198 z 22.6.2020, s. 13.
17 Dz.U. C 215 z 5.7.2017, s. 1.
18 Dz.U. C 209 z 20.6.2019, s. 1.
23 http://www.oecd.org/coronavirus/policy-responses/covid-19-and-responsible-business-conduct-02150b06/#:~:text=A%20 responsible%20business% 20conduct%20(RBC,both%20government%20and%20business%20response.
24 Dz.U. L 158 z 27.5.2014, s. 196.
25 Wniosek z dnia 14 listopada 2012 r. dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie poprawy równowagi płci wśród dyrektorów niewykonawczych spółek, których akcje są notowane na giełdzie, i odnośnych środków (COM(2012)0614).
26 Dz.U. L 122 z 16.5.2009, s. 28.
27 Dz.U. L 143 z 30.4.2004, s. 56.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024