Sprawa T-496/21: Skarga wniesiona w dniu 9 sierpnia 2021 r. - Vasallo Andrés / Parlament.

Skarga wniesiona w dniu 9 sierpnia 2021 r. - Vasallo Andrés / Parlament
(Sprawa T-496/21)
(2021/C 422/29)

Język postępowania: hiszpański

(Dz.U.UE C z dnia 18 października 2021 r.)

Strony

Strona skarżąca: Ángel Vasallo Andrés (Valladolid, Hiszpania) (przedstawiciele: adwokat F. González Álvarez)

Strona pozwana: Parlament Europejski

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu następujące żądania:

- na podstawie art. 263 TFUE wnosi o wyłączenie przewodniczącej Komisji Petycji Parlamentu Europejskiego, Dolors Montserrat Montserrat, a także wszystkich pracowników hiszpańskiej administracji publicznej pozostających w służbie czynnej lub urlopowanych, lub którzy są lub byli kiedykolwiek powiązani z nią lub z władzą ustawodawczą lub wykonawczą Hiszpanii, lub do nich przypisani, z uwagi na to, że ich udział w niniejszym postępowaniu rodzi oczywisty konflikt interesów, który stanowi w rzeczy samej naruszenie istotnych wymogów proceduralnych, leżące u podstaw żądania stwierdzenia nieważności;

- również na podstawie art. 263 TFUE wnosi o prawo do zapoznania się z uzasadnieniem decyzji podjętych w toku procedowania zaskarżonej decyzji, a konkretnie początkowego dopuszczenia petycji strony skarżącej, a także zmiany statusu tej petycji z "Dostępna dla osób popierających" na "Niedopuszczalna", gdyż stanowi to dalsze naruszenie istotnych wymogów proceduralnych;

- wnosi także na podstawie powołanego już art. 263 TFUE o stwierdzenie nieważności decyzji D 200663, z uwagi na naruszenie traktatów i pozostałych przepisów prawa dotyczących ich stosowania w określony sposób, a także dodatkowe naruszenie istotnych wymogów proceduralnych, z uwagi na to, że uzasadnienie decyzji, zgodnie z którym petycja strony skarżącej została uznana za niedopuszczalną, nie ma zastosowania w niniejszym przypadku i jest nieuzasadnione prawnie. W związku z powyższym Sąd powinien, po przeprowadzeniu właściwych czynności,: - tytułem głównym - stwierdzić dopuszczalność petycji strony skarżącej; - lub, tytułem ewentualnym - nakazać Komisji Petycji cofnięcie postępowania do początkowego etapu, na którym organ ten powinien ponownie rozpatrzyć przedłożoną petycję z poszanowaniem naruszonych praw i stwierdzić, że petycja strony skarżącej jest dopuszczona i dostępna dla osób popierających;

- w konsekwencji powyższego oraz na podstawie powołanego już art. 263 TFUE wnosi do Sądu o przeprowadzenie dochodzenia w przedmiocie osobistej odpowiedzialności uczestników postępowania, którzy naruszyli przepisy i którzy brali udział w, jak wszystko na to wskazuje, niezgodnych z prawem czynnościach podejmowanych wyłącznie w tym celu, by petycja strony skarżącej nie została pozytywnie przyjęta w parlamencie. Ewentualnie, jeżeli takie żądanie wykracza poza właściwość Sądu, wnosi o to, by w orzeczeniu stwierdzono jako ustalone okoliczności faktyczne istnienie wskazywanych niezgodnych z prawem działań, tak by mogło ono stanowić podstawę dla późniejszego postępowania administracyjnego wszczętego w sprawie tej odpowiedzialności;

- na koniec, na podstawie art. 133 i nast. regulaminu postępowania przed Sądem wnosi o wyraźne obciążenie kosztami postępowania strony przeciwnej, również gdyby spełniła żądania, oraz aby Sąd, w razie gdyby nie uwzględnił niektórych zarzutów strony skarżącej, nie obciążał jej odpowiednią częścią kosztów drugiej strony, z uwagi na wagę i uzasadnienie prawne zarzutów.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi trzy zarzuty.

1. Zarzut pierwszy, dotyczący naruszenia na wstępie istotnych wymogów proceduralnych przy rozpatrywaniu sprawy.

W tym względzie strona skarżąca podnosi, że zawodowa historia i przynależność narodowa przewodniczącej Komisji Petycji Parlamentu Europejskiego, Dolors Montserrat Montserrat, powinny były skłonić ją do wyłączenia się z podejmowania zaskarżonej decyzji, gdyż petycja powodowała występowanie po jej stronie oczywistego konfliktu interesów.

2. Zarzut drugi, dotyczący naruszenia traktatów Unii Europejskiej w zaskarżonej decyzji, a także braku uzasadnienia co do istoty sprawy.

W tym względzie strona skarżąca podnosi, że sprawa podnoszona w petycji mieści się w zakresie działania UE, w związku z czym należy stwierdzić nieważność zaskarżonej decyzji z racji uchybienia mającym zastosowania przepisom prawa Unii.

3. Zarzut trzeci, dotyczący naruszenia wymogów proceduralnych wynikającego ze zmiany statusu petycji strony skarżącej, a przy tym braku jej uzasadnienia.

W tym względzie strona skarżąca podnosi, że status petycji został zmieniony niesłusznie i niezgodnie z przepisami, gdyż ustalono, że po jej dopuszczeniu i nadaniu statusu "Dostępna dla osób popierających", w ciągu zaledwie kilku godzin zmieniono go na "Niedopuszczalna" bez żadnego znanego uzasadnienia.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024