PROGRAMY PROSTEDotacje na działania informacyjne i promocyjne dotyczące produktów rolnych wdrażane na rynku wewnętrznym i w państwach trzecich zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1144/2014
(2021/C 31/06)
(Dz.U.UE C z dnia 28 stycznia 2021 r.)
Spis treści
0. Wprowadzenie
1. Informacje ogólne
2. Cele - Tematy i priorytety - Działania, które mogą uzyskać dofinansowanie - Oczekiwane oddziaływanie
AGRIP-SIMPLE-2021-IM-EU QS
Cele
AGRIP-SIMPLE-2021-IM-ORGANIC
Cele
AGRIP-SIMPLE-2021-IM-SUSTAINABLE
Cele
AGRIP-SIMPLE-2021-IM-PROPER-DIET
Cele
AGRIP-SIMPLE-2021-IM-CHARACTERISTICS
Cele
AGRIP-SIMPLE-2021-TC-ASIA / AMERICA and OTHERS
Cele
AGRIP-SIMPLE-2021-TC-ORGANIC
Cele
Działania, które mogą uzyskać dofinansowanie
Oczekiwany efekt
3. Przeznaczona alokacja budżetowa
4. Harmonogram i terminy
5. Dopuszczalność
6. Kwalifikowalność
Kwalifikujący się uczestnicy
Skład konsorcjum
Kwalifikujące się działania
Lokalizacja geograficzna (państwa docelowe)
Okres realizacji
7. Zdolność finansowa i operacyjna oraz wykluczenie
Zdolność finansowa
Zdolność operacyjna
Wykluczenie
8. Procedura oceny i wyboru wniosków
9. Kryteria wyboru
10. Prawne i finansowe ramy umowy o udzielenie dotacji
Data rozpoczęcia i okres realizacji projektu
Rezultaty
Forma dotacji, stopa dofinansowania i maksymalna kwota dotacji
Kategorie budżetowe i zasady dotyczące kwalifikowalności kosztów
Ustalenia dotyczące sprawozdawczości i płatności
Zaświadczenia
Odpowiedzialność za zwroty
Postanowienia dotyczące realizacji projektu
Niezgodność i naruszenie postanowień umowy
11. Pomoc
12. Ważne informacje
AGRIP-SIMPLE-2021-IM-PROPER-DIET
Cele
Komisja zobowiązała się promować właściwe praktyki żywieniowe zgodnie z białą księgą Komisji Europejskiej "Strategia dla Europy w sprawie zagadnień zdrowotnych związanych z odżywianiem, nadwagą i otyłością" 7 . Działania powinny podkreślać korzyści płynące ze spożycia świeżych owoców i warzyw w ramach zbilansowanej diety. Przesłania mogłyby koncentrować się w szczególności na: docelowym spożyciu co najmniej 5 porcji różnych owoców i warzyw każdego dnia; umiejscowieniu owoców i warzyw w piramidzie żywieniowej; korzyściach zdrowotnych płynących ze spożycia owoców i warzyw itp.
Celem jest zwiększenie spożycia świeżych owoców i warzyw produkowanych w UE poprzez informowanie konsumentów o zrównoważonych i właściwych praktykach żywieniowych.
Oczekiwanym ostatecznym efektem jest zwiększenie konkurencyjności i spożycia owoców oraz warzyw produkowanych w UE, a także zwiększenie ich widoczności oraz udziału w rynku.
AGRIP-SIMPLE-2021-IM-CHARACTERISTICS
Cele
Celem jest podkreślenie co najmniej jednej spośród specyficznych cech metod unijnej produkcji rolnej, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa żywności, identyfikowalności, autentyczności, oznakowania, wartości odżywczych i aspektów zdrowotnych (w tym właściwe praktyki żywieniowe i odpowiedzialnej konsumpcji kwalifikowalnych napojów alkoholowych), dobrostanu zwierząt, poszanowania środowiska i zrównoważonego rozwoju (w tym korzyści klimatycznych) oraz cech produktów rolnych i środków spożywczych, zwłaszcza w zakresie ich jakości, smaku, różnorodności lub tradycji.
Oczekiwanym ostatecznym efektem jest podniesienie wiedzy na temat zalet unijnych produktów rolnych wśród konsumentów europejskich oraz zwiększenie konkurencyjności i spożycia unijnych produktów rolno-spożywczych, a także zwiększenie ich widoczności oraz udziału w rynku.
AGRIP-SIMPLE-2021-TC-ASIA / AMERICA and OTHERS
Cele
Programy informacyjne i promocyjne powinny być ukierunkowane na jedno lub więcej państw określonych w odnośnym temacie.
Cele tych programów powinny być zgodne z celami ogólnymi i szczegółowymi, o których mowa w art. 2 rozporządzenia (UE) nr 1144/2014, a także opisami działań, o których mowa w art. 3 powyższego rozporządzenia, i skupiać się na podkreśleniu zwłaszcza specyficznych cech metod unijnej produkcji rolnej, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa żywności, identyfikowalności, autentyczności, oznakowania, wartości odżywczych i zdrowotnych, dobrostanu zwierząt, poszanowania środowiska i zrównoważonego rozwoju oraz cech produktów rolnych i środków spożywczych, zwłaszcza w zakresie ich jakości, smaku, różnorodności lub tradycji.
Oczekiwanym ostatecznym efektem jest zwiększenie konkurencyjności i spożycia unijnych produktów rolno-spożywczych, a także zwiększenie ich widoczności oraz udziału w rynku w państwach docelowych.
AGRIP-SIMPLE-2021-TC-ORGANIC
Cele
Celem jest poszerzenie wiedzy i zwiększenie rozpoznawalności unijnych systemów jakości w zakresie produkcji ekologicznej w państwach trzecich.
Programy informacyjne i promocyjne ukierunkowane na unijne systemy jakości w zakresie metod produkcji ekologicznej powinny być głównym priorytetem, gdyż zapewniają one konsumentów o zrównoważonym sposobie produkcji, jakości i cechach produktu oraz zastosowanym procesie produkcji, korzyściach w zakresie ochrony środowiska, a także tworzą wartość dodaną takich produktów i zwiększają ich możliwości rynkowe.
Oczekiwanym ostatecznym efektem jest podniesienie świadomości w kwestii unijnego systemu jakości w zakresie produkcji ekologicznej oraz zwiększenie konkurencyjności i spożycia unijnych produktów rolno-spożywczych, a także zwiększenie ich widoczności oraz udziału w rynku w państwach trzecich.
Działania, które mogą uzyskać dofinansowanie
Działania, które mogą uzyskać dofinansowanie w ramach niniejszego zaproszenia, obejmują kampanie informacyjne i promocyjne dotyczące produktów i systemów, o których mowa w art. 5 rozporządzenia (UE) nr 1144/2014.
Szczegółowe informacje znajdują się w punkcie 6 "Działania kwalifikowalne".
Oczekiwany efekt
Oczekiwanym ostatecznym efektem niniejszego zaproszenia do składania wniosków jest zwiększenie konkurencyjności i spożycia unijnych produktów rolno-spożywczych lub podniesienie świadomości w kwestii unijnych systemów jakości, a także zwiększenie widoczności unijnych produktów rolno-spożywczych oraz ich udziału w rynku w państwach docelowych.
Więcej informacji na temat promocji produktów rolnych można uzyskać pod adresem https://ec.europa.eu/chafea/agri/en.
1 Zaproszenie zmienione przez sprostowanie z dnia 9 marca 2021 r. (Dz.U.UE.C.2021.80.19).
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1144/2014 z dnia 22 października 2014 r. w sprawie działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących produktów rolnych wdrażanych na rynku wewnętrznym i w państwach trzecich oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 3/2008 (Dz.U. L 317 z 4.11.2014, s. 56).
4 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/1829 z dnia 23 kwietnia 2015 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1144/2014 w sprawie działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących produktów rolnych na rynku wewnętrznym i w państwach trzecich (Dz.U. L 266 z 13.10.2015, s. 3).
5 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/1831 z dnia 7 października 2015 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1144/2014 w sprawie działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących produktów rolnych wdrażanych na rynku wewnętrznym i w państwach trzecich (Dz.U. L 266 z 13.10.2015, s. 14).
6 Decyzja wykonawcza Komisji C(2020) 8835 final z dnia 16 grudnia 2020 r. w sprawie przyjęcia programu prac na rok 2021 oraz podjęcia decyzji finansowej w celu wdrożenia promocji produktów rolnych.
7 COM(2007) 279 final z 30.5.2007.
8 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 671.
9 Dz.U. L 354 z 28.12.2013, s. 1.
10 Dz.U. L 343 z 14.12.2012, s. 1.
11 Zob. art. 197 ust. 2 lit. c) rozporządzenia finansowego UE 2018/1046.
12 Definicje tych pojęć zawarto w art. 187 ust. 2 i 197 ust. 2 lit. c) rozporządzenia finansowego UE 2018/1046.
13 Należy mieć na uwadze, że oficjalny wykaz znajduje się w Dzienniku Urzędowym UE i, w razie niezgodności, ma on pierwszeństwo przed mapą sankcji UE.
14 Wytyczne Komisji 2013/C 205/05 dotyczące kwalifikowania się podmiotów izraelskich i ich działań na terytoriach okupowanych przez Izrael od czerwca 1967 r. do korzystania z dotacji, nagród i instrumentów finansowych finansowanych ze środków UE począwszy od 2014 r. (Dz.U. C 205 z 19.7.2013, s. 9).
15 Rozporządzenie (WE) nr 1924/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych dotyczących żywności (Dz.U. L 404 z 30.12.2006, s. 9).
16 "Podmioty powiązane" to podmioty mające związki z beneficjentem, w szczególności prawne lub kapitałowe, które nie są ograniczone do danego działania ani nie zostały nawiązane wyłącznie w celu jego realizacji.
17 Zob. art. 136 rozporządzenia finansowego UE 2018/1046.
18 Poważne wykroczenie zawodowe obejmuje: naruszenie norm etycznych grupy zawodowej, bezprawne zachowanie, które ma wpływ na zawodową wiarygodność, składanie fałszywych oświadczeń/przedstawienie nieprawdziwych informacji, udział w kartelu lub innym porozumieniu mającym na celu zakłócenie konkurencji, naruszenie praw własności intelektualnej, próbę wpłynięcia na proces podejmowania decyzji lub pozyskania poufnych informacji od organu władzy publicznej, które mogą dać nienależną przewagę.
19 Dz.U. L 312 z 23.12.1995, s. 1.
20 Zob. art. 141 rozporządzenia finansowego UE 2018/1046.
21 Dz.U. L 255 z 28.8.2014, s. 18.