Dotacje na działania informacyjne i promocyjne dotyczące produktów rolnych wdrażane na rynku wewnętrznym i w państwach trzecich zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1144/2014
(2021/C 31/06)
(Dz.U.UE C z dnia 28 stycznia 2021 r.)
Spis treści
0. Wprowadzenie
1. Informacje ogólne
2. Cele - Tematy i priorytety - Działania, które mogą uzyskać dofinansowanie - Oczekiwane oddziaływanie
AGRIP-SIMPLE-2021-IM-EU QS
Cele
AGRIP-SIMPLE-2021-IM-ORGANIC
Cele
AGRIP-SIMPLE-2021-IM-SUSTAINABLE
Cele
AGRIP-SIMPLE-2021-IM-PROPER-DIET
Cele
AGRIP-SIMPLE-2021-IM-CHARACTERISTICS
Cele
AGRIP-SIMPLE-2021-TC-ASIA / AMERICA and OTHERS
Cele
AGRIP-SIMPLE-2021-TC-ORGANIC
Cele
Działania, które mogą uzyskać dofinansowanie
Oczekiwany efekt
3. Przeznaczona alokacja budżetowa
4. Harmonogram i terminy
5. Dopuszczalność
6. Kwalifikowalność
Kwalifikujący się uczestnicy
Skład konsorcjum
Kwalifikujące się działania
Lokalizacja geograficzna (państwa docelowe)
Okres realizacji
7. Zdolność finansowa i operacyjna oraz wykluczenie
Zdolność finansowa
Zdolność operacyjna
Wykluczenie
8. Procedura oceny i wyboru wniosków
9. Kryteria wyboru
10. Prawne i finansowe ramy umowy o udzielenie dotacji
Data rozpoczęcia i okres realizacji projektu
Rezultaty
Forma dotacji, stopa dofinansowania i maksymalna kwota dotacji
Kategorie budżetowe i zasady dotyczące kwalifikowalności kosztów
Ustalenia dotyczące sprawozdawczości i płatności
Zaświadczenia
Odpowiedzialność za zwroty
Postanowienia dotyczące realizacji projektu
Niezgodność i naruszenie postanowień umowy
11. Pomoc
12. Ważne informacje
AGRIP-SIMPLE-2021-IM-PROPER-DIET
Cele
Komisja zobowiązała się promować właściwe praktyki żywieniowe zgodnie z białą księgą Komisji Europejskiej "Strategia dla Europy w sprawie zagadnień zdrowotnych związanych z odżywianiem, nadwagą i otyłością" 7 . Działania powinny podkreślać korzyści płynące ze spożycia świeżych owoców i warzyw w ramach zbilansowanej diety. Przesłania mogłyby koncentrować się w szczególności na: docelowym spożyciu co najmniej 5 porcji różnych owoców i warzyw każdego dnia; umiejscowieniu owoców i warzyw w piramidzie żywieniowej; korzyściach zdrowotnych płynących ze spożycia owoców i warzyw itp.
Celem jest zwiększenie spożycia świeżych owoców i warzyw produkowanych w UE poprzez informowanie konsumentów o zrównoważonych i właściwych praktykach żywieniowych.
Oczekiwanym ostatecznym efektem jest zwiększenie konkurencyjności i spożycia owoców oraz warzyw produkowanych w UE, a także zwiększenie ich widoczności oraz udziału w rynku.
AGRIP-SIMPLE-2021-IM-CHARACTERISTICS
Cele
Celem jest podkreślenie co najmniej jednej spośród specyficznych cech metod unijnej produkcji rolnej, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa żywności, identyfikowalności, autentyczności, oznakowania, wartości odżywczych i aspektów zdrowotnych (w tym właściwe praktyki żywieniowe i odpowiedzialnej konsumpcji kwalifikowalnych napojów alkoholowych), dobrostanu zwierząt, poszanowania środowiska i zrównoważonego rozwoju (w tym korzyści klimatycznych) oraz cech produktów rolnych i środków spożywczych, zwłaszcza w zakresie ich jakości, smaku, różnorodności lub tradycji.
Oczekiwanym ostatecznym efektem jest podniesienie wiedzy na temat zalet unijnych produktów rolnych wśród konsumentów europejskich oraz zwiększenie konkurencyjności i spożycia unijnych produktów rolno-spożywczych, a także zwiększenie ich widoczności oraz udziału w rynku.
AGRIP-SIMPLE-2021-TC-ASIA / AMERICA and OTHERS
Cele
Programy informacyjne i promocyjne powinny być ukierunkowane na jedno lub więcej państw określonych w odnośnym temacie.
Cele tych programów powinny być zgodne z celami ogólnymi i szczegółowymi, o których mowa w art. 2 rozporządzenia (UE) nr 1144/2014, a także opisami działań, o których mowa w art. 3 powyższego rozporządzenia, i skupiać się na podkreśleniu zwłaszcza specyficznych cech metod unijnej produkcji rolnej, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa żywności, identyfikowalności, autentyczności, oznakowania, wartości odżywczych i zdrowotnych, dobrostanu zwierząt, poszanowania środowiska i zrównoważonego rozwoju oraz cech produktów rolnych i środków spożywczych, zwłaszcza w zakresie ich jakości, smaku, różnorodności lub tradycji.
Oczekiwanym ostatecznym efektem jest zwiększenie konkurencyjności i spożycia unijnych produktów rolno-spożywczych, a także zwiększenie ich widoczności oraz udziału w rynku w państwach docelowych.
AGRIP-SIMPLE-2021-TC-ORGANIC
Cele
Celem jest poszerzenie wiedzy i zwiększenie rozpoznawalności unijnych systemów jakości w zakresie produkcji ekologicznej w państwach trzecich.
Programy informacyjne i promocyjne ukierunkowane na unijne systemy jakości w zakresie metod produkcji ekologicznej powinny być głównym priorytetem, gdyż zapewniają one konsumentów o zrównoważonym sposobie produkcji, jakości i cechach produktu oraz zastosowanym procesie produkcji, korzyściach w zakresie ochrony środowiska, a także tworzą wartość dodaną takich produktów i zwiększają ich możliwości rynkowe.
Oczekiwanym ostatecznym efektem jest podniesienie świadomości w kwestii unijnego systemu jakości w zakresie produkcji ekologicznej oraz zwiększenie konkurencyjności i spożycia unijnych produktów rolno-spożywczych, a także zwiększenie ich widoczności oraz udziału w rynku w państwach trzecich.
Działania, które mogą uzyskać dofinansowanie
Działania, które mogą uzyskać dofinansowanie w ramach niniejszego zaproszenia, obejmują kampanie informacyjne i promocyjne dotyczące produktów i systemów, o których mowa w art. 5 rozporządzenia (UE) nr 1144/2014.
Szczegółowe informacje znajdują się w punkcie 6 "Działania kwalifikowalne".
Oczekiwany efekt
Oczekiwanym ostatecznym efektem niniejszego zaproszenia do składania wniosków jest zwiększenie konkurencyjności i spożycia unijnych produktów rolno-spożywczych lub podniesienie świadomości w kwestii unijnych systemów jakości, a także zwiększenie widoczności unijnych produktów rolno-spożywczych oraz ich udziału w rynku w państwach docelowych.
Więcej informacji na temat promocji produktów rolnych można uzyskać pod adresem https://ec.europa.eu/chafea/agri/en.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2021.31.6 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Zaproszenie do składania wniosków 2021 Programy proste Dotacje na działania informacyjne i promocyjne dotyczące produktów rolnych wdrażane na rynku wewnętrznym i w państwach trzecich zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1144/2014. |
| Data aktu: | 28/01/2021 |
| Data ogłoszenia: | 28/01/2021 |