uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE 1 , w szczególności jego art. 25,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), zmiany decyzji nr 716/2009/WE oraz uchylenia decyzji Komisji 2009/78/WE 2 , w szczególności jego art. 47 ust. 1 i art. 71,
a także mając na uwadze, że:
(1) Europejski Urząd Nadzoru Bankowego ("EUNB") prowadzi działalność zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1093/2010 z późniejszymi zmianami oraz z uwzględnieniem uchyleń lub nowych przepisów wprowadzanych w miejsce dotychczas obowiązujących;
(2) zgodnie z art. 25 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725 ograniczenia w stosowaniu art. 14-22, 35 i 36 oraz art. 4 tego rozporządzenia w zakresie, w jakim jego przepisy odpowiadają prawom i obowiązkom przewidzianym w art. 14-22, powinny opierać się na przepisach wewnętrznych przyjmowanych przez EUNB, jeżeli nie opierają się one na aktach prawnych przyjętych na podstawie Traktatów;
(3) wykonując swoje obowiązki w odniesieniu do praw osób, których dane dotyczą, na mocy rozporządzenia (UE) 2018/1725, EUNB rozważa, czy zastosowanie ma którykolwiek z wyjątków określonych w tym rozporządzeniu;
(4) EUNB przetwarza kilka kategorii danych osobowych, w tym dane "obiektywne" (takie jak dane identyfikacyjne, dane kontaktowe, dane zawodowe, informacje administracyjne, dane otrzymane z określonych źródeł, dane pochodzące z łączności elektronicznej i dane o ruchu) lub dane "subiektywne" (związane ze sprawą, takie jak uzasadnienie, dane behawioralne i dotyczące zachowań oraz dane dotyczące przedmiotu procedury lub działania lub przekazane w związku z nim);
(5) EUNB, reprezentowany przez dyrektora wykonawczego, działa jako administrator danych niezależnie od dalszego delegowania roli administratora w EUNB w celu odzwierciedlenia obowiązków operacyjnych w odniesieniu do konkretnych operacji przetwarzania danych osobowych;
(6) dane osobowe są bezpiecznie przechowywane w środowisku elektronicznym lub w wersji papierowej w sposób uniemożliwiający bezprawny dostęp lub przekazanie danych osobom, które nie muszą mieć do nich dostępu. Przetwarzane dane osobowe są przechowywane przez okres nie dłuższy niż to konieczne i właściwe dla celów, dla których są przetwarzane, wskazany w rejestrach dotyczących ochrony danych i oświadczeniach o ochronie prywatności EUNB;
(7) w ramach wykonywania swoich zadań EUNB jest zobowiązany do przestrzegania, w najszerszym możliwym zakresie, praw podstawowych osób, których dane dotyczą, w szczególności związanych z prawem do udzielania informacji, dostępu i sprostowania danych, prawem do usunięcia danych, ograniczenia przetwarzania, prawem do zawiadomienia osoby, której dane dotyczą, o naruszeniu ochrony danych osobowych lub do poufności komunikacji, ustanowionych w rozporządzeniu (UE) 2018/1725;
(8) EUNB może być jednak zobowiązany do ograniczenia informacji udzielanych osobom, których dane dotyczą, lub innych praw osób, których dane dotyczą, w szczególności w celu ochrony poufności i skuteczności własnych postępowań przygotowawczych, postępowań przygotowawczych i postępowań prowadzonych przez inne organy publiczne, jak również praw innych osób związanych z prowadzonymi przez niego postępowaniami przygotowawczymi lub innymi procedurami;
(9) w ramach swojego funkcjonowania administracyjnego EUNB może prowadzić szereg postępowań przygotowawczych, takich jak administracyjne postępowania wyjaśniające, postępowania dyscyplinarne, wstępne działania związane z nadużyciami finansowymi, postępowania przygotowawcze będące wynikiem wewnętrznego sygnalizowania nieprawidłowości lub mające na celu zbadanie przypadków nękania, audyty wewnętrzne, postępowania przygotowawcze prowadzone przez inspektora ochrony danych (IOD) lub postępowania przygotowawcze w sprawie etyki, postępowania przygotowawcze ICT, postępowania przygotowawcze dotyczące bezpieczeństwa informacji oraz działania prowadzone w kontekście zarządzania ryzykiem dla bezpieczeństwa i zdarzeniami zagrażającymi bezpieczeństwu. Ponadto na potrzeby wykonywania swoich zadań EUNB może prowadzić postępowania przygotowawcze dotyczące potencjalnych naruszeń prawa Unii, rozstrzygania sporów między właściwymi organami lub mediacji prowadzonej między właściwymi organami, a także postępowania przygotowawcze związane z zapobieganiem praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu oraz zwalczaniem tych zjawisk, postępowania wyjaśniające związane z ochroną konsumentów i działalnością finansową w celu oceny potencjalnych zagrożeń dla integralności rynków finansowych lub stabilności systemu finansowego w Unii;
(10) przepisy wewnętrzne powinny mieć zastosowanie do wszystkich operacji przetwarzania danych przeprowadzanych przez EUNB w ramach powyższych postępowań przygotowawczych. Przepisy te powinny również mieć zastosowanie do operacji przetwarzania dokonywanych przed rozpoczęciem postępowań przygotowawczych, o których mowa powyżej, podczas ich prowadzenia oraz podczas monitorowania działań następczych podejmowanych na podstawie wyników tych postępowań przygotowawczych. Powinny one również obejmować pomoc, koordynację lub współpracę oferowaną przez EUNB na wniosek organów krajowych i organizacji międzynarodowych w kontekście ich własnych postępowań administracyjnych;
(11) przed skorzystaniem z ograniczeń przewidzianych w przepisach wewnętrznych EUNB powinien rozważyć, czy zastosowanie ma którykolwiek z wyjątków określonych w rozporządzeniu (UE) 2018/1725. W przypadkach, w których zastosowanie mają ograniczenia wynikające z przepisów wewnętrznych, EUNB musi wyjaśnić, dlaczego ograniczenia te są absolutnie niezbędne i proporcjonalne w społeczeństwie demokratycznym oraz postępować z poszanowaniem istoty podstawowych praw i wolności.
(12) EUNB powinien monitorować, czy warunki uzasadniające ograniczenie nadal mają zastosowanie, i znieść ograniczenie, gdy przestaje mieć zastosowanie;
(13) administrator danych powinien informować inspektora ochrony danych o ograniczeniu stosowania niektórych praw osób, których dane dotyczą, na mocy niniejszej decyzji, o rozszerzeniu takiego ograniczenia lub o jego zniesieniu;
| W imieniu zarządu | |
| José Manuel CAMPA | |
| Przewodniczący |
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2021.196.13 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego z dnia 23 kwietnia 2021 r. ustanawiająca przepisy wewnętrzne dotyczące ograniczeń niektórych praw osób, których dane dotyczą, w związku z przetwarzaniem danych osobowych w ramach funkcjonowania Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego. |
| Data aktu: | 23/04/2021 |
| Data ogłoszenia: | 25/05/2021 |