Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 1 grudnia 2020 r. dotycząca wstępnego projektu decyzji w sprawie M.9660 - Google/Fitbit - Sprawozdawca: Polska.

Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 1 grudnia 2020 r. dotycząca wstępnego projektu decyzji w sprawie M.9660 - Google/Fitbit

Sprawozdawca: Polska

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2021/C 194/03)

(Dz.U.UE C z dnia 21 maja 2021 r.)

Koncentracja

1.
Komitet Doradczy (15 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że zgłoszona transakcja stanowi koncentrację w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw ("rozporządzenie w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw") 1 .
2.
Komitet Doradczy (15 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że zgłoszona transakcja ma wymiar unijny zgodnie z art. 1 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

Definicja rynku

Definicja rynku produktowego

3.
Komitet Doradczy zgadza się z wnioskami sformułowanymi przez Komisję w projekcie decyzji w odniesieniu do definicji następujących właściwych rynków produktowych dla:
a)
dostaw urządzeń do noszenia na nadgarstku (15 państw członkowskich zgadza się);
b)
dostaw licencjonowanych systemów operacyjnych dla inteligentnych urządzeń mobilnych oraz dostaw licencjonowanych systemów operacyjnych dla urządzeń do noszenia na nadgarstku (15 państw członkowskich zgadza się);
c)
prowadzenia sklepów z aplikacjami dla danej platformy systemu operacyjnego inteligentnych urządzeń mobilnych (w szczególności sklepów z aplikacjami dla systemu Android) oraz prowadzenia sklepów z aplikacjami dla danej platformy systemu operacyjnego urządzeń do noszenia na nadgarstku (w szczególności sklepów z aplikacjami dla urządzeń Wear OS i Fitbit) (15 państw członkowskich zgadza się);
d)
dostaw ogólnych usług wyszukiwania (15 państw członkowskich zgadza się);
e)
świadczenia usług dotyczących reklamy internetowej w wynikach wyszukiwania oraz usług w zakresie reklamy internetowej z rodzaju reklamy graficznej (15 państw członkowskich zgadza się);
f)
świadczenia usług sieciowych dotyczących reklamy w wynikach wyszukiwania (14 państw członkowskich zgadza się. Jedno państwo członkowskie wstrzymuje się od głosu);
g)
świadczenia usług SSP (platformy strony podażowej) w odniesieniu do wyświetlania reklam (14 państw członkowskich zgadza się. Jedno państwo członkowskie wstrzymuje się od głosu);
h)
świadczenia usług DSP (platformy strony popytowej) w odniesieniu do wyświetlania reklam (14 państw członkowskich zgadza się. Jedno państwo członkowskie wstrzymuje się od głosu);
i)
świadczenia usług sieciowych dotyczących reklam graficznych (14 państw członkowskich zgadza się. Jedno państwo członkowskie wstrzymuje się od głosu);
j)
świadczenia usług adserwera dla wydawcy reklam w formie graficznej (14 państw członkowskich zgadza się. Jedno państwo członkowskie wstrzymuje się od głosu);
k)
świadczenia usług adserwera dla reklamodawcy zamawiającego reklamy w formie graficznej (14 państw członkowskich zgadza się. Jedno państwo członkowskie wstrzymuje się od głosu);
l)
świadczenia usług analitycznych (14 państw członkowskich zgadza się. Jedno państwo członkowskie wstrzymuje się od głosu);
m)
dostaw aplikacji związanych ze zdrowym stylem życia i sprawnością fizyczną (15 państw członkowskich zgadza się);
n)
świadczenia detalicznych usług płatności mobilnej (15 państw członkowskich zgadza się);
o)
dostaw aplikacji nawigacyjnych podających informacje o kolejnych etapach trasy w czasie rzeczywistym (15 państw członkowskich zgadza się);
p)
świadczenia usług wirtualnych asystentów (15 państw członkowskich zgadza się);
q)
świadczenia usług dystrybucji cyfrowych nagrań muzycznych (15 państw członkowskich zgadza się);
r)
świadczenia cyfrowych usług tłumaczeniowych (15 państw członkowskich zgadza się);
s)
dostaw infrastruktury chmury i analiz danych (15 państw członkowskich zgadza się);
t)
świadczenia usług monitorowania stanu zdrowia pacjentów (15 państw członkowskich zgadza się);
u)
dostarczania danych na potrzeby badań medycznych i dowodów skuteczności pochodzących z badań prowadzonych w warunkach rzeczywistej praktyki klinicznej (15 państw członkowskich zgadza się);
v)
dostarczania programów na rzecz poprawy kondycji psychicznej i fizycznej pracowników (15 państw członkowskich zgadza się).

Definicja rynku geograficznego

4.
Komitet Doradczy (15 państw członkowskich) zgadza się z wnioskami sformułowanymi przez Komisję w projekcie decyzji w odniesieniu do definicji właściwego rynku geograficznego dla rynków wymienionych w pytaniu 3.

Ocena wpływu na konkurencję

5.
Komitet Doradczy (15 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że zgłoszona transakcja wzbudziłaby obawy związane ze wzmocnieniem pozycji rynkowej Google'a w odniesieniu do świadczenia usług w zakresie reklamy internetowej w wynikach wyszukiwania, usług w zakresie reklamy internetowej z rodzaju reklamy graficznej oraz usług technologii reklamowych.
6.
Komitet Doradczy (15 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że zgłoszona transakcja wzbudziłaby obawy związane z zamknięciem dostępu do czynników produkcji dla podmiotów świadczących usługi cyfrowej opieki zdrowotnej wynikającym z ograniczenia dostępu do internetowych interfejsów programowania aplikacji Fitbit (a tym samym dostępu do danych użytkowników Fitbita).
7.
Komitet Doradczy (15 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że zgłoszona transakcja wzbudziłaby obawy związane z wykorzystywaniem przez Google'a pozycji dominującej w zakresie dostaw licencjonowanych systemów operacyjnych dla inteligentnych urządzeń mobilnych w celu zwiększenia udziału w rynku dostaw licencjonowanych systemów operacyjnych dla urządzeń do noszenia na nadgarstku (oraz w jego możliwych segmentach).
8.
Komitet Doradczy zgadza się z oceną Komisji, że zgłoszona transakcja prawdopodobnie nie doprowadzi do znacznego zakłócenia efektywnej konkurencji w wyniku skutków horyzontalnych związanych z połączeniem baz danych użytkowników Google'a i Fitbita oraz możliwości tych baz w zakresie gromadzenia danych wykorzystywanych:
a)
w dziedzinie ogólnych usług wyszukiwania (14 państw członkowskich zgodziło się. 1 państwo członkowskie głosowało przeciw);
b)
w dziedzinie cyfrowej opieki zdrowotnej (13 państw członkowskich zgodziło się. Dwa państwa członkowskie wstrzymały się od głosu).
9.
Komitet Doradczy zgadza się z oceną Komisji, że zgłoszona transakcja prawdopodobnie nie doprowadzi do znacznego zakłócenia efektywnej konkurencji:
a)
na rynku urządzeń do noszenia na nadgarstku oraz w jego ewentualnych segmentach, w wyniku jakichkolwiek strategii zamykania dostępu do czynników produkcji w odniesieniu do Wear OS obsługiwanego przez Google'a (15 państw członkowskich zgodziło się);
b)
na rynku urządzeń do noszenia na nadgarstku oraz w jego ewentualnych segmentach, w wyniku jakichkolwiek strategii zamykania dostępu do czynników produkcji w odniesieniu do aplikacji i usług Google'a (Google Search, Google Fit, Google Pay, Google Maps, Google Assistant, Google Play Music/YouTube Music i Google Translate) (14 państw członkowskich zgodziło się. Jedno państwo członkowskie wstrzymało się od głosu);
c)
na rynku urządzeń do noszenia na nadgarstku oraz w jego ewentualnych segmentach, w wyniku jakichkolwiek strategii zamykania dostępu do czynników produkcji w odniesieniu do Google Play (15 państw członkowskich zgodziło się);
d)
na rynku urządzeń do noszenia na nadgarstku oraz w jego ewentualnych segmentach, w wyniku jakichkolwiek możliwych strategii zamykania dostępu do czynników produkcji w odniesieniu do Google Search (14 państw członkowskich zgodziło się. Jedno państwo członkowskie wstrzymało się od głosu);
e)
na rynkach (i) świadczenia ogólnych usług wyszukiwania, (ii) świadczenia usług wirtualnych asystentów, (iii) dostaw aplikacji związanych ze zdrowym stylem życia i sprawnością fizyczną, (iv) świadczenia usług płatności mobilnych, (v) świadczenia usług dystrybucji cyfrowych nagrań muzycznych, (vi) dostaw aplikacji nawigacyjnych podających informacje o kolejnych etapach trasy w czasie rzeczywistym oraz (vii) świadczenia cyfrowych usług tłumaczeniowych (i w możliwych segmentach tych rynków), w wyniku jakichkolwiek strategii zamykania dostępu do czynników produkcji w odniesieniu do Fitbit App Gallery (lub jakiegokolwiek sklepu z aplikacjami dla urządzeń Fitbit będącego następcą Fitbit App Gallery) (14 państw członkowskich zgodziło się. Jedno państwo członkowskie wstrzymało się od głosu);
f)
na rynkach (i) świadczenia ogólnych usług wyszukiwania, (ii) dostaw aplikacji związanych ze zdrowym stylem życia i sprawnością fizyczną, (iii) świadczenia usług płatności mobilnych, (iv) dostaw aplikacji nawigacyjnych podających informacje o kolejnych etapach trasy w czasie rzeczywistym; (v) świadczenia usług wirtualnych asystentów; (vi) świadczenia usług dystrybucji cyfrowych nagrań muzycznych oraz (vii) świadczenia cyfrowych usług tłumaczeniowych (i w możliwych segmentach tych rynków) wskutek dostępu podmiotu powstałego w wyniku połączenia do szczególnie chronionych informacji handlowych (15 państw członkowskich zgodziło się).

Zobowiązania

10.
Komitet Doradczy zgadza się z oceną Komisji, że zobowiązanie dotyczące reklam przedstawione przez stronę zgłaszającą w dniu 4 listopada rozwiewa obawy związane ze wzmocnieniem pozycji rynkowej Google'a w odniesieniu do świadczenia usług w zakresie reklamy internetowej w wynikach wyszukiwania, usług w zakresie reklamy internetowej z rodzaju reklamy graficznej oraz usług technologii reklamowych. 11 państw członkowskich głosowało za. Dwa państwa członkowskie wstrzymały się od głosu. Dwa państwa członkowskie głosowały przeciw.
11.
Komitet Doradczy zgadza się z wnioskiem Komisji, że zobowiązanie dotyczące dostępu do internetowych interfejsów programowania aplikacji przedstawione przez stronę zgłaszającą w dniu 4 listopada rozwiewa obawy dotyczące zamknięcia dostępu do czynników produkcji dla podmiotów świadczących usługi cyfrowej opieki zdrowotnej wskutek ograniczenia ich dostępu do internetowych interfejsów programowania aplikacji Fitbit. 12 państw członkowskich głosowało za. Dwa państwa członkowskie wstrzymały się od głosu. Jedno państwo członkowskie głosowało przeciw.
12.
Komitet Doradczy zgadza się z wnioskiem Komisji, że zobowiązanie dotyczące interfejsu programowania aplikacji systemu Android przedstawione przez stronę zgłaszającą w dniu 4 listopada rozwiewa obawy związane z wykorzystywaniem przez Google pozycji dominującej w zakresie dostaw licencjonowanych systemów operacyjnych dla inteligentnych urządzeń mobilnych w celu zwiększenia udziału na rynku urządzeń do noszenia na nadgarstku. 12 państw członkowskich głosowało za. Dwa państwa członkowskie wstrzymały się od głosu. Jedno państwo członkowskie głosowało przeciw.
13.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że w przypadku pełnego wypełnienia ostatecznych zobowiązań zaproponowanych w dniu 4 listopada 2020 r. przez stronę zgłaszającą zgłoszona transakcja nie powinna istotnie ograniczyć efektywnej konkurencji na rynku wewnętrznym lub na jego istotnej części. 11 państw członkowskich głosowało za. Dwa państwa członkowskie wstrzymały się od głosu. Dwa państwa członkowskie głosowały przeciw.

Zgodność z rynkiem wewnętrznym oraz z Porozumieniem o Europejskim Obszarze Gospodarczym

14.
Komitet Doradczy ds. Koncentracji zgadza się z Komisją, że zgłoszona koncentracja powinna zatem zostać uznana za zgodną z rynkiem wewnętrznym oraz z Porozumieniem o Europejskim Obszarze Gospodarczym 2  zgodnie z art. 2 ust. 2 i art. 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw oraz art. 57 Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym. 11 państw członkowskich głosowało za. Jedno państwo członkowskie wstrzymało się od głosu. Trzy państwa członkowskie głosowały przeciw.
1 Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1.
2 Dz.U. L 1 z 3.1.1994, s. 3.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2021.194.3

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 1 grudnia 2020 r. dotycząca wstępnego projektu decyzji w sprawie M.9660 - Google/Fitbit - Sprawozdawca: Polska.
Data aktu: 17/12/2020
Data ogłoszenia: 21/05/2021