Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 1 grudnia 2020 r. dotycząca wstępnego projektu decyzji w sprawie M.9660 - Google/Fitbit - Sprawozdawca: Polska.

Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 1 grudnia 2020 r. dotycząca wstępnego projektu decyzji w sprawie M.9660 - Google/Fitbit

Sprawozdawca: Polska

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2021/C 194/03)

(Dz.U.UE C z dnia 21 maja 2021 r.)

Koncentracja

1.
Komitet Doradczy (15 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że zgłoszona transakcja stanowi koncentrację w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw ("rozporządzenie w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw") 1 .
2.
Komitet Doradczy (15 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że zgłoszona transakcja ma wymiar unijny zgodnie z art. 1 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

Definicja rynku

Definicja rynku produktowego

3.
Komitet Doradczy zgadza się z wnioskami sformułowanymi przez Komisję w projekcie decyzji w odniesieniu do definicji następujących właściwych rynków produktowych dla:
a)
dostaw urządzeń do noszenia na nadgarstku (15 państw członkowskich zgadza się);
b)
dostaw licencjonowanych systemów operacyjnych dla inteligentnych urządzeń mobilnych oraz dostaw licencjonowanych systemów operacyjnych dla urządzeń do noszenia na nadgarstku (15 państw członkowskich zgadza się);
c)
prowadzenia sklepów z aplikacjami dla danej platformy systemu operacyjnego inteligentnych urządzeń mobilnych (w szczególności sklepów z aplikacjami dla systemu Android) oraz prowadzenia sklepów z aplikacjami dla danej platformy systemu operacyjnego urządzeń do noszenia na nadgarstku (w szczególności sklepów z aplikacjami dla urządzeń Wear OS i Fitbit) (15 państw członkowskich zgadza się);
d)
dostaw ogólnych usług wyszukiwania (15 państw członkowskich zgadza się);
e)
świadczenia usług dotyczących reklamy internetowej w wynikach wyszukiwania oraz usług w zakresie reklamy internetowej z rodzaju reklamy graficznej (15 państw członkowskich zgadza się);
f)
świadczenia usług sieciowych dotyczących reklamy w wynikach wyszukiwania (14 państw członkowskich zgadza się. Jedno państwo członkowskie wstrzymuje się od głosu);
g)
świadczenia usług SSP (platformy strony podażowej) w odniesieniu do wyświetlania reklam (14 państw członkowskich zgadza się. Jedno państwo członkowskie wstrzymuje się od głosu);
h)
świadczenia usług DSP (platformy strony popytowej) w odniesieniu do wyświetlania reklam (14 państw członkowskich zgadza się. Jedno państwo członkowskie wstrzymuje się od głosu);
i)
świadczenia usług sieciowych dotyczących reklam graficznych (14 państw członkowskich zgadza się. Jedno państwo członkowskie wstrzymuje się od głosu);
j)
świadczenia usług adserwera dla wydawcy reklam w formie graficznej (14 państw członkowskich zgadza się. Jedno państwo członkowskie wstrzymuje się od głosu);
k)
świadczenia usług adserwera dla reklamodawcy zamawiającego reklamy w formie graficznej (14 państw członkowskich zgadza się. Jedno państwo członkowskie wstrzymuje się od głosu);
l)
świadczenia usług analitycznych (14 państw członkowskich zgadza się. Jedno państwo członkowskie wstrzymuje się od głosu);
m)
dostaw aplikacji związanych ze zdrowym stylem życia i sprawnością fizyczną (15 państw członkowskich zgadza się);
n)
świadczenia detalicznych usług płatności mobilnej (15 państw członkowskich zgadza się);
o)
dostaw aplikacji nawigacyjnych podających informacje o kolejnych etapach trasy w czasie rzeczywistym (15 państw członkowskich zgadza się);
p)
świadczenia usług wirtualnych asystentów (15 państw członkowskich zgadza się);
q)
świadczenia usług dystrybucji cyfrowych nagrań muzycznych (15 państw członkowskich zgadza się);
r)
świadczenia cyfrowych usług tłumaczeniowych (15 państw członkowskich zgadza się);
s)
dostaw infrastruktury chmury i analiz danych (15 państw członkowskich zgadza się);
t)
świadczenia usług monitorowania stanu zdrowia pacjentów (15 państw członkowskich zgadza się);
u)
dostarczania danych na potrzeby badań medycznych i dowodów skuteczności pochodzących z badań prowadzonych w warunkach rzeczywistej praktyki klinicznej (15 państw członkowskich zgadza się);
v)
dostarczania programów na rzecz poprawy kondycji psychicznej i fizycznej pracowników (15 państw członkowskich zgadza się).

Definicja rynku geograficznego

4.
Komitet Doradczy (15 państw członkowskich) zgadza się z wnioskami sformułowanymi przez Komisję w projekcie decyzji w odniesieniu do definicji właściwego rynku geograficznego dla rynków wymienionych w pytaniu 3.

Ocena wpływu na konkurencję

5.
Komitet Doradczy (15 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że zgłoszona transakcja wzbudziłaby obawy związane ze wzmocnieniem pozycji rynkowej Google'a w odniesieniu do świadczenia usług w zakresie reklamy internetowej w wynikach wyszukiwania, usług w zakresie reklamy internetowej z rodzaju reklamy graficznej oraz usług technologii reklamowych.
6.
Komitet Doradczy (15 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że zgłoszona transakcja wzbudziłaby obawy związane z zamknięciem dostępu do czynników produkcji dla podmiotów świadczących usługi cyfrowej opieki zdrowotnej wynikającym z ograniczenia dostępu do internetowych interfejsów programowania aplikacji Fitbit (a tym samym dostępu do danych użytkowników Fitbita).
7.
Komitet Doradczy (15 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że zgłoszona transakcja wzbudziłaby obawy związane z wykorzystywaniem przez Google'a pozycji dominującej w zakresie dostaw licencjonowanych systemów operacyjnych dla inteligentnych urządzeń mobilnych w celu zwiększenia udziału w rynku dostaw licencjonowanych systemów operacyjnych dla urządzeń do noszenia na nadgarstku (oraz w jego możliwych segmentach).
8.
Komitet Doradczy zgadza się z oceną Komisji, że zgłoszona transakcja prawdopodobnie nie doprowadzi do znacznego zakłócenia efektywnej konkurencji w wyniku skutków horyzontalnych związanych z połączeniem baz danych użytkowników Google'a i Fitbita oraz możliwości tych baz w zakresie gromadzenia danych wykorzystywanych:
a)
w dziedzinie ogólnych usług wyszukiwania (14 państw członkowskich zgodziło się. 1 państwo członkowskie głosowało przeciw);
b)
w dziedzinie cyfrowej opieki zdrowotnej (13 państw członkowskich zgodziło się. Dwa państwa członkowskie wstrzymały się od głosu).
9.
Komitet Doradczy zgadza się z oceną Komisji, że zgłoszona transakcja prawdopodobnie nie doprowadzi do znacznego zakłócenia efektywnej konkurencji:
a)
na rynku urządzeń do noszenia na nadgarstku oraz w jego ewentualnych segmentach, w wyniku jakichkolwiek strategii zamykania dostępu do czynników produkcji w odniesieniu do Wear OS obsługiwanego przez Google'a (15 państw członkowskich zgodziło się);
b)
na rynku urządzeń do noszenia na nadgarstku oraz w jego ewentualnych segmentach, w wyniku jakichkolwiek strategii zamykania dostępu do czynników produkcji w odniesieniu do aplikacji i usług Google'a (Google Search, Google Fit, Google Pay, Google Maps, Google Assistant, Google Play Music/YouTube Music i Google Translate) (14 państw członkowskich zgodziło się. Jedno państwo członkowskie wstrzymało się od głosu);
c)
na rynku urządzeń do noszenia na nadgarstku oraz w jego ewentualnych segmentach, w wyniku jakichkolwiek strategii zamykania dostępu do czynników produkcji w odniesieniu do Google Play (15 państw członkowskich zgodziło się);
d)
na rynku urządzeń do noszenia na nadgarstku oraz w jego ewentualnych segmentach, w wyniku jakichkolwiek możliwych strategii zamykania dostępu do czynników produkcji w odniesieniu do Google Search (14 państw członkowskich zgodziło się. Jedno państwo członkowskie wstrzymało się od głosu);
e)
na rynkach (i) świadczenia ogólnych usług wyszukiwania, (ii) świadczenia usług wirtualnych asystentów, (iii) dostaw aplikacji związanych ze zdrowym stylem życia i sprawnością fizyczną, (iv) świadczenia usług płatności mobilnych, (v) świadczenia usług dystrybucji cyfrowych nagrań muzycznych, (vi) dostaw aplikacji nawigacyjnych podających informacje o kolejnych etapach trasy w czasie rzeczywistym oraz (vii) świadczenia cyfrowych usług tłumaczeniowych (i w możliwych segmentach tych rynków), w wyniku jakichkolwiek strategii zamykania dostępu do czynników produkcji w odniesieniu do Fitbit App Gallery (lub jakiegokolwiek sklepu z aplikacjami dla urządzeń Fitbit będącego następcą Fitbit App Gallery) (14 państw członkowskich zgodziło się. Jedno państwo członkowskie wstrzymało się od głosu);
f)
na rynkach (i) świadczenia ogólnych usług wyszukiwania, (ii) dostaw aplikacji związanych ze zdrowym stylem życia i sprawnością fizyczną, (iii) świadczenia usług płatności mobilnych, (iv) dostaw aplikacji nawigacyjnych podających informacje o kolejnych etapach trasy w czasie rzeczywistym; (v) świadczenia usług wirtualnych asystentów; (vi) świadczenia usług dystrybucji cyfrowych nagrań muzycznych oraz (vii) świadczenia cyfrowych usług tłumaczeniowych (i w możliwych segmentach tych rynków) wskutek dostępu podmiotu powstałego w wyniku połączenia do szczególnie chronionych informacji handlowych (15 państw członkowskich zgodziło się).

Zobowiązania

10.
Komitet Doradczy zgadza się z oceną Komisji, że zobowiązanie dotyczące reklam przedstawione przez stronę zgłaszającą w dniu 4 listopada rozwiewa obawy związane ze wzmocnieniem pozycji rynkowej Google'a w odniesieniu do świadczenia usług w zakresie reklamy internetowej w wynikach wyszukiwania, usług w zakresie reklamy internetowej z rodzaju reklamy graficznej oraz usług technologii reklamowych. 11 państw członkowskich głosowało za. Dwa państwa członkowskie wstrzymały się od głosu. Dwa państwa członkowskie głosowały przeciw.
11.
Komitet Doradczy zgadza się z wnioskiem Komisji, że zobowiązanie dotyczące dostępu do internetowych interfejsów programowania aplikacji przedstawione przez stronę zgłaszającą w dniu 4 listopada rozwiewa obawy dotyczące zamknięcia dostępu do czynników produkcji dla podmiotów świadczących usługi cyfrowej opieki zdrowotnej wskutek ograniczenia ich dostępu do internetowych interfejsów programowania aplikacji Fitbit. 12 państw członkowskich głosowało za. Dwa państwa członkowskie wstrzymały się od głosu. Jedno państwo członkowskie głosowało przeciw.
12.
Komitet Doradczy zgadza się z wnioskiem Komisji, że zobowiązanie dotyczące interfejsu programowania aplikacji systemu Android przedstawione przez stronę zgłaszającą w dniu 4 listopada rozwiewa obawy związane z wykorzystywaniem przez Google pozycji dominującej w zakresie dostaw licencjonowanych systemów operacyjnych dla inteligentnych urządzeń mobilnych w celu zwiększenia udziału na rynku urządzeń do noszenia na nadgarstku. 12 państw członkowskich głosowało za. Dwa państwa członkowskie wstrzymały się od głosu. Jedno państwo członkowskie głosowało przeciw.
13.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że w przypadku pełnego wypełnienia ostatecznych zobowiązań zaproponowanych w dniu 4 listopada 2020 r. przez stronę zgłaszającą zgłoszona transakcja nie powinna istotnie ograniczyć efektywnej konkurencji na rynku wewnętrznym lub na jego istotnej części. 11 państw członkowskich głosowało za. Dwa państwa członkowskie wstrzymały się od głosu. Dwa państwa członkowskie głosowały przeciw.

Zgodność z rynkiem wewnętrznym oraz z Porozumieniem o Europejskim Obszarze Gospodarczym

14.
Komitet Doradczy ds. Koncentracji zgadza się z Komisją, że zgłoszona koncentracja powinna zatem zostać uznana za zgodną z rynkiem wewnętrznym oraz z Porozumieniem o Europejskim Obszarze Gospodarczym 2  zgodnie z art. 2 ust. 2 i art. 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw oraz art. 57 Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym. 11 państw członkowskich głosowało za. Jedno państwo członkowskie wstrzymało się od głosu. Trzy państwa członkowskie głosowały przeciw.
1 Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1.
2 Dz.U. L 1 z 3.1.1994, s. 3.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2021.194.3

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 1 grudnia 2020 r. dotycząca wstępnego projektu decyzji w sprawie M.9660 - Google/Fitbit - Sprawozdawca: Polska.
Data aktu: 17/12/2020
Data ogłoszenia: 21/05/2021