Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 12/2021 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego program Obywatele, równość, prawa i wartości oraz uchylającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1381/2013 i rozporządzenie Rady (UE) nr 390/2014.

Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 12/2021 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego program "Obywatele, równość, prawa i wartości" oraz uchylającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1381/2013 i rozporządzenie Rady (UE) nr 390/2014
(2021/C 166/02)

I.
WPROWADZENIE
1.
W dniu 30 maja 2018 r. Komisja przyjęła wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego program "Prawa i Wartości" na lata 2021-2027 1 .
2.
Analizę wniosku rozpoczęto w październiku 2018 r. i zakończono w grudniu tego samego roku. W dniu 19 grudnia 2018 r. Coreper udzielił częściowego mandatu negocjacyjnego 2 .

Ze względu na fakt, że proponowane rozporządzenie stanowi część pakietu wniosków związanych z wieloletnimi ramami finansowymi, wszystkie przepisy mające wpływ na budżet lub mające charakter horyzontalny zostały tymczasowo pominięte w oczekiwaniu na postępy w pracach nad tymi ramami.

3.
W dniu 20 lutego 2019 r. Coreper zgodził się na przedłużenie częściowego mandatu, co umożliwiło rozpoczęcie negocjacji w sprawie przepisów, motywów i działań związanych z nowym komponentem dotyczącym wartości Unii, zaproponowanym przez Parlament Europejski.
4.
Zorganizowano cztery rundy rozmów trójstronnych - 22 stycznia, 5 lutego, 20 lutego i 6 marca 2019 r. - które poprzedzono szeregiem posiedzeń technicznych i sesji redakcyjnych. W Radzie zorganizowano w dniach 1, 15 i 28 lutego 2019 r. trzy posiedzenia grupy roboczej ad hoc ds. instrumentów finansowych w dziedzinie WSiSW, podczas których państwa członkowskie mogły zapoznać się z postępami w negocjacjach i przedstawić swoje uwagi.
5.
Negocjacje te umożliwiły wypracowanie wspólnego rozumienia z Parlamentem Europejskim 3  w sprawie nieujętych w nawiasy części wniosku, w odniesieniu do których prezydencji udzielono mandatu. Wynik tych negocjacji przedstawiono w dokumencie 7249/1/19. W dniu 13 marca 2019 r. Coreper potwierdził wspólne rozumienie wypracowane z Parlamentem Europejskim.
6.
Parlament Europejski potwierdził wspólne rozumienie w dniu 17 kwietnia 2019 r., przyjmując rezolucję ustawodawczą (pierwsze czytanie).
7.
W dniu 16 listopada 2020 r. Coreper przeanalizował osiągnięte przez negocjatorów wstępne porozumienie polityczne w sprawie wieloletnich ram finansowych 2021-2027. Na tej podstawie dnia 2 grudnia 2020 r. Coreper przyjął pełny mandat negocjacyjny w sprawie programu "Obywatele, równość, prawa i wartości" (nazwa programu została zmieniona podczas negocjacji z Parlamentem Europejskim w 2019 r.).
8.
Dwie kolejne rundy rozmów trójstronnych odbyły się w dniach 10 i 17 grudnia 2020 r. Wstępne porozumienie polityczne z Parlamentem Europejskim osiągnięto dnia 17 grudnia 2020 r.
9.
W tym samym dniu Rada formalnie przyjęła też różne elementy pakietu dotyczącego wieloletnich ram finansowych.
10.
W dniu 3 lutego 2021 r. Coreper przeanalizował ostateczny tekst kompromisowy i wyraził dla niego poparcie.
11.
W dniu 4 lutego 2021 r. przewodniczący parlamentarnej Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych wystosował pismo do przewodniczącego Coreperu (część II), w którym potwierdził zgodę Parlamentu Europejskiego na wynik negocjacji międzyinstytucjonalnych (z zastrzeżeniem weryfikacji prawnojęzykowej przez obie instytucje).
12.
W dniu 17 lutego 2021 r. Coreper osiągnął porozumienie polityczne w sprawie tekstu kompromisowego.
II.
CEL
13.
Program "Obywatele, równość, prawa i wartości" ma na celu ochronę i propagowanie praw i wartości zapisanych w traktatach UE z myślą o wspieraniu otwartych, demokratycznych i integracyjnych społeczeństw. We wniosku Komisji przewidziano trzy cele szczegółowe programu: (i) propagowanie równości i praw (równość płci, zwalczanie dyskryminacji, prawa dzieci); (ii) propagowanie zaangażowania obywateli w życie demokratyczne Unii i ich udziału w nim (komponent "Zaangażowanie i udział obywateli"); oraz (iii) zwalczanie przemocy, zwłaszcza przemocy wobec dzieci i kobiet (komponent "Daphne"). W wyniku negocjacji z Parlamentem Europejskim dodano czwarty cel z myślą o ochronie i propagowaniu wartości Unii (komponent "Wartości unijne").
III.
ANALIZA STANOWISKA RADY W PIERWSZYM CZYTANIU

Nowy komponent

14.
Do trzech komponentów już istniejących ("Równość i prawa", "Zaangażowanie i udział obywateli" i "Daphne"), dodano nowy, czwarty komponent ("Wartości unijne"). Ma on w szczególności pomóc propagować demokrację i praworządność. Elementy te mają zasadnicze znaczenie dla budowania zaufania obywateli do Unii i zapewnienia wzajemnego zaufania między państwami członkowskimi. W ten sposób program przyczyni się do budowy bardziej demokratycznej Unii, poszanowania praworządności oraz do demokratycznego dialogu, przejrzystości i dobrego zarządzania.
15.
Dzięki środkom finansowym, które przewidziano w ramach dodatkowego przydziału, komponent "Wartości unijne" będzie odpowiednio finansowany i nie będzie zagrażał prawidłowej realizacji pozostałych trzech komponentów.
Przydział środków finansowych
16.
W związku z tym, że dzięki dodatkowemu przydziałowi pierwotna pula środków finansowych wzrosła ponad- dwukrotnie, program otrzyma odpowiednie finansowanie. W ramach podziału środków na cztery komponenty programu przeznacza się znaczną kwotę wynoszącą 689,5 mln EUR (w cenach bieżących) na nowy komponent "Wartości unijne", a także określa się podstawowe warunki otrzymywania środków na ten komponent już w 2021 r. - we wspólnej deklaracji Parlament Europejski i Rada wzywają Komisję do podjęcia wszelkich odpowiednich działań z myślą o osiągnięciu tego celu. Jednocześnie "kwota umożliwiająca elastyczność" w wysokości 91,2 mln EUR (w cenach bieżących) nie została przypisana do żadnego komponentu, co ma pomóc sprostać wszelkim pojawiającym się potrzebom.

Przydział środków i realizacja

17.
Aby podkreślić główne priorytety polityki, w ramach każdego komponentu wydzielono pewną część środków. Jednocześnie, aby zapewnić należytą realizację i zdolność reagowania na przyszłe wyzwania, margines elastyczności, zgodnie z którym Komisja może corocznie odejść od tego przydziału, zwiększono z pięciu do dziesięciu procent. Potwierdzono również, że roczny program prac będzie przyjmowany w drodze aktów wykonawczych.
IV.
PODSUMOWANIE
18.
Stanowisko Rady w pierwszym czytaniu odzwierciedla kompromis osiągnięty podczas negocjacji między Radą a Parlamentem Europejskim. Kompromis ten został potwierdzony w wyżej wspomnianym piśmie przewodniczącego parlamentarnej Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych, a następnie zatwierdzony przez Coreper w dniu 17 lutego 2021 r.
1 Dok. 9605/1/18 REV 1.
2 Dok. 15347/18.
3 Dok. 7249/1/19.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2021.166.20

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 12/2021 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego program Obywatele, równość, prawa i wartości oraz uchylającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1381/2013 i rozporządzenie Rady (UE) nr 390/2014.
Data aktu: 19/04/2021
Data ogłoszenia: 04/05/2021