Publikacja informacji dotyczącej zatwierdzenia standardowej zmianyw specyfikacji produktu objętego nazwą pochodzenia w sektorze wina,o której to zmianie mowa w art. 17 ust. 2 i 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE)2019/33.

Publikacja informacji dotyczącej zatwierdzenia standardowej zmianyw specyfikacji produktu objętego nazwą pochodzenia w sektorze wina,o której to zmianie mowa w art. 17 ust. 2 i 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE)2019/33

(2020/C 437/12)

(Dz.U.UE C z dnia 18 grudnia 2020 r.)

Niniejsza informacja zostaje opublikowana zgodnie z art. 17 ust. 5 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/33 1 .

INFORMACJA DOTYCZĄCA ZATWIERDZENIA STANDARDOWEJ ZMIANY ZMIENIAJĄCEJ JEDNOLITY DOKUMENT

"ARLANZA"

PDO-ES-A0613-AM02

Data przekazania informacji:

25.9.2020

OPIS I UZASADNIENIE ZATWIERDZONEJ ZMIANY

1.
Zmiana opisu właściwości organoleptycznych: dostosowanie deskryptorów sensorycznych

ZMIANA:

Dokonano przeglądu i wprowadzono zmiany do opisu właściwości organoleptycznych win objętych ChNP. Pkt 2 lit. b) specyfikacji produktu oraz pkt 4 jednolitego dokumentu zostają zatem zmienione.

Zmianę uważa się za standardową, ponieważ nie pociąga za sobą istotnej zmiany opisu właściwości produktu, ale wiąże się z bardziej precyzyjnym opisem dostosowanym do nowych technik analizy sensorycznej. Zachowane zostają opisy właściwości i profilu przedstawione w części dotyczącej związku z obszarem produkcji. Są one konsekwencją interakcji między czynnikami naturalnymi i ludzkimi. Przedmiotowa zmiana nie odpowiada zatem żadnemu z rodzajów zmian przewidzianych w art. 14 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/33.

UZASADNIENIE:

Zmiana ta jest konieczna, aby zapewnić powiązanie tych właściwości z deskryptorami, które mogą być oceniane za pomocą panelu sensorycznego spełniającego kryteria określone w normie UNE-EN-ISO 17025.

2.
Aktualizacja szczególnych praktyk enologicznych: uprawa, produkcja wina i leżakowanie

ZMIANA:

Przeredagowano sekcje odnoszące się do praktyki uprawy, warunków produkcji wina i leżakowania. Pkt 3 lit. a) i 3 lit. b) specyfikacji produktu oraz pkt 5 jednolitego dokumentu zostają zatem zmienione.

Zmianę uważa się za standardową, ponieważ nie oznacza ona istotnej zmiany właściwości produktu. Przedmiotowa zmiana nie odpowiada zatem żadnemu z rodzajów zmian przewidzianych w art. 14 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/13.

UZASADNIENIE:

Celem jest usunięcie kwestii, które okazały się zbędne lub które same w sobie nie stanowiły specyfikacji technicznych produktu, takich jak zakaz sadzenia, ponownego sadzenia i przeszczepów z odmian niedozwolonych. Odmiany dopuszczone do produkcji win objętych ChNP są już określone w pkt 6 specyfikacji.

Obowiązek powlekania zbiorników żywicami epoksydowymi również uznano za przestarzały.

Ponadto sekcja dotycząca warunków leżakowania została jaśniej sformułowana, ponieważ wymogi dotyczące leżakowania określono już w definicjach tradycyjnych terminów oraz w informacji umieszczanej na etykietach, a także w obowiązujących przepisach.

3.
Zmiana ograniczeń dotyczących produkcji wina

ZMIANA:

Ograniczenia dotyczące produkcji wina zostały zaktualizowane poprzez zmianę minimalnych wartości procentowych odmian w różnych rodzajach wina.

Pkt 3 lit. c) specyfikacji produktu oraz pkt 5 lit. a) jednolitego dokumentu zostają zatem zmienione.

Zmianę uważa się za standardową, ponieważ nie oznacza ona zmiany istotnych właściwości win objętych ChNP "Arlanza", które to właściwości wynikają z połączenia czynników naturalnych i ludzkich. Związek ten nie został podważony, a zatem przedmiotowa zmiana nie odpowiada żadnemu z rodzajów zmian przewidzianych w art. 14 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/33.

UZASADNIENIE:

Dostosowanie do nowych technik produkcji i gustów konsumentów. Przedmiotowa zmiana proporcji odmian winorośli nie wpływa jednak na istotne właściwości win objętych chronioną nazwą pochodzenia.

4.
Aktualizacja sekcji dotyczącej dopuszczalnej maksymalnej wydajności

ZMIANA:

Maksymalne limity wydajności z hektara nie zostały zmienione. Proponowana zmiana dotyczy wprowadzenia pojęcia "działki winnicy" i skreślenia pkt 3 i 4 tej sekcji (nie będzie już możliwe stosowanie winogron lub moszczu pochodzącego z nadwyżki plonów).

Pkt 5 specyfikacji produktu zostaje zatem zmieniony, zmiana ta nie ma wpływu na jednolity dokument.

Zmiany uważa się za standardowe, ponieważ nie oznaczają one zmiany istotnych właściwości produktu. Sekcja ta została sformułowana w sposób bardziej zrozumiały. Przedmiotowa zmiana nie odpowiada zatem żadnemu z rodzajów zmian przewidzianych w art. 14 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/33.

UZASADNIENIE:

Pojęcie "działka winnicy" jest niezbędne do stosowania tych limitów wydajności.

Usunięte punkty nie są uważane za konieczne, ponieważ są oczywiste.

5.
Przeklasyfikowanie odmian winorośli

ZMIANA:

Odmiany zostały przeklasyfikowane pozostawiając jako główną odmianę jedynie Tinta del País, a resztę jako odmiany drugorzędne.

Pkt 6 specyfikacji produktu oraz pkt 7 jednolitego dokumentu zostają zatem zmienione.

Zmianę uważa się za standardową, ponieważ nie oznacza ona zmiany istotnych właściwości win objętych ChNP "Arlanza", które to właściwości wynikają z połączenia czynników naturalnych i ludzkich oraz w ramach których odmiana Tinta del País będzie nadal stanowić cuvée win objętych ChNP. Związek ten nie został podważony, a zatem przedmiotowa zmiana nie odpowiada żadnemu z rodzajów zmian przewidzianych w art. 14 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/33.

UZASADNIENIE:

Odmiana Tinta del País, stanowiąc ponad 90 % powierzchni uprawy, jest dominująca na tym obszarze. Jest zatem wykorzystywana jako cuvée win ChNP "Arlanza". Zmiana ta miała na celu jedynie dostosowanie specyfikacji produktu do rzeczywistej sytuacji win objętych ChNP.

6.
Zmiany niektórych odstępstw

ZMIANA:

Uwzględniono możliwość obniżenia potencjalnej zawartości alkoholu uzyskiwanego z winogron do maksymalnie jednego stopnia, pod warunkiem że istnieje techniczne uzasadnienie, że nie wpływa ona na jakość surowca. W żadnym wypadku zmniejszenie to nie może łączyć się ze zwiększeniem maksymalnej wydajności.

Pkt 8 lit.b) ppkt1 specyfikacji produktu zostaje zatem zmieniony, zmiana ta nie ma wpływu na jednolity dokument.

Zmianę uznaje się za nieznaczną. Ustanawia ona narzędzie kontroli jakości produktu końcowego. Nie tylko nie zmienia właściwości produktu objętego ChNP, ale jest instrumentem gwarantującym odpowiednie właściwości win z każdego roku winiarskiego. Przedmiotowa zmiana nie odpowiada zatem żadnemu z rodzajów zmian przewidzianych w art. 14 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/33.

UZASADNIENIE:

Doświadczenie pokazuje, że każdy rok winiarski charakteryzuje się szczególnymi cechami, oraz że na winorośl wpływają różne czynniki naturalne (temperatury, opady atmosferyczne, zjawiska takie jak mróz, szkodniki i choroby itp.), które mają wpływ na ilość i jakość winogron.

Z tego powodu uznano za konieczne wprowadzenie możliwości obniżenia potencjalnej zawartości alkoholu uzyskiwanego z winogron.

7.
Uzasadnienie butelkowania w miejscu pochodzenia

ZMIANA:

Tekst zostaje przeredagowany w celu uzasadnienia wymogu pakowania (butelkowania) na wyznaczonym obszarze zgodnie z art. 4 ust. 2 nowego rozporządzenia (UE) 33/2019. Zmiana zostaje również wykorzystana do usunięcia zakazu stosowania pakowania mającego zły wpływ na jakość lub prestiż ChNP.

Pkt 8.b.2 specyfikacji produktu oraz pkt 9 jednolitego dokumentu zostają zatem zmienione.

Praktyka ta była już obowiązkowa, a zatem nie przewiduje się żadnych dodatkowych ograniczeń przy wprowadzaniu do obrotu. Przedmiotowa zmiana jest zatem zmianą standardową, ponieważ nie odpowiada żadnemu z rodzajów zmian przewidzianych w art. 14 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/33.

UZASADNIENIE:

Pierwsza zmiana polega na zwyczajnym przeredagowaniu zapisu w celu dostosowania go do obowiązujących przepisów.

W odniesieniu do drugiej zmiany, wina objętego ChNP "Arlanza" zgodnie z ogólną zasadą będą wprowadzane do obrotu jako wina butelkowane. Jedynie w wyjątkowych przypadkach wina mogą być wprowadzane do obrotu w innych opakowaniach, pod warunkiem że nie wpłynie to na jakość wina. Pozwala to na spełnienie wymogów dotyczących wprowadzania do obrotu na niektórych rynkach zewnętrznych.

8.
Aktualizacja przepisów dotyczących etykietowania

ZMIANA:

Wprowadza i stosuje się termin "vino de pueblo" ("wino wiejskie") w celu przeredagowania wymogów dotyczących etykietowania. Ponadto wprowadza się również termin "FERMENTADO EN BARRICA" ("FERMENTOWANE W BECZCE").

Pkt 8 lit.b) ppkt 3 specyfikacji produktu oraz pkt 9 jednolitego dokumentu zostają zatem zmienione.

Zmianę uważa się za standardową, ponieważ te fakultatywne określenia dotyczące etykietowania zwiększają ilość informacji przedstawionych konsumentom na temat pochodzenia i metody produkcji produktu i w żadnym wypadku nie stanowią ograniczenia przy wprowadzaniu produktu do obrotu. Przedmiotowa zmiana nie odpowiada zatem żadnemu z rodzajów zmian przewidzianych w art. 14 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/33.

UZASADNIENIE:

Właściwy organ uregulował ostatnio oznaczenia związane ze stosowaniem mniejszej jednostki geograficznej, w tym "wina wiejskiego", w przypadku win produkowanych z co najmniej 85 % winogron pochodzących z upraw znajdujących się na terenie gminy lub mniejszej jednostki lokalnej. Zmiana ta jest uzasadniona rosnącymi wymaganiami konsumenta dotyczącymi uzyskania dokładnych informacji na temat gmin i miejsc objętych ChNP.

Zgodnie z art. 55 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2019/33 w celu umieszczenia odniesienia do mniejszej jednostki geograficznej na etykiecie, musi być ona uregulowana w specyfikacji produktu oraz w jednolitym dokumencie.

Jeśli chodzi o wina fermentowane w beczkach, zostały one wyprodukowane na tym obszarze i nie mogły być opatrzone tym określeniem.

W nowym brzmieniu nie dodano żadnych nowych wymogów, a jedynie przeredagowano całą sekcję w celu lepszego zrozumienia.

9.
Dostosowanie sekcji dotyczącej weryfikacji specyfikacji produktu

ZMIANA:

Pkt 9 specyfikacji produktu zostaje zatem przeredagowany, zmiana ta nie ma wpływu na jednolity dokument.

Przedmiotową zmianę uznaje się za standardową, ponieważ nie odpowiada żadnemu z rodzajów zmian przewidzianych w art. 14 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/33.

UZASADNIENIE:

Ma to na celu dostosowanie zapisu do przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. i rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/34 z dnia 17 października 2018 r., a w szczególności do art. 19 tego rozporządzenia wykonawczego, w którym określono zasady weryfikacji zgodności ze specyfikacją produktu, którą właściwy organ i jednostki certyfikujące mają obowiązek przeprowadzać raz do roku. Przedmiotowa zmiana wchodzi również w zakres koniecznej aktualizacji specyfikacji produktu mającej na celu dostosowanie jej do kryteriów normy UNE-EN-ISO 17065.

JEDNOLITY DOKUMENT

1.
Nazwa produktu

"Arlanza"

2.
Rodzaj oznaczenia geograficznego

ChNP - chroniona nazwa pochodzenia

3.
Kategorie produktów sektora wina

1. Wino

4.
Opis wina lub win

WINO - wina białe

Wina białe: Jeśli chodzi o wygląd, są to wina o barwie od stalowożółtej do złotożółtej. Są czyste lub lśniące i nie zawierają zawiesiny cząstek. Jeśli chodzi o zapach, charakteryzują się owocowym aromatem. Pod względem smaku są winami zrównoważonymi i świeżymi.
Dojrzałe wina białe: Jeśli chodzi o wygląd, są winami o barwie od stalowożółtej do złotożółtej. Są czyste lub lśniące. Nie zawierają zawiesiny cząstek. Jeśli chodzi o zapach, charakteryzują się, poza owocowym aromatem, możliwymi nutami drewna. Pod względem smaku są winami zrównoważonymi i świeżymi, które mogą pozostawiać posmak przypominający o leżakowaniu w drewnie.
Ogólne analityczne cechy charakterystyczne
Maksymalna całkowita zawartość alkoholu (w % objętości):
Minimalna całkowita zawartość alkoholu (w % objętości): 10,5
Minimalna kwasowość ogólna: 4 gramów na litr, wyrażona jako kwas winowy
Maksymalna kwasowość lotna (w miliekwiwalentach na litr): 13,33
Maksymalna całkowita zawartość dwutlenku siarki (w miligramach na litr): 150

WINO - wina różowe

Wina różowe: Jeśli chodzi o wygląd, są winami o barwie od odcienia czerwonej cebuli do truskawkowego różu. Są czyste lub lśniące. Nie zawierają zawiesiny cząstek.

Jeśli chodzi o zapach, charakteryzują się aromatem czerwonych lub granatowych owoców. Pod względem smaku są winami świeżymi i zrównoważonymi.

Dojrzałe wina różowe: Jeśli chodzi o wygląd, są winami o barwie od odcienia czerwonej cebuli do truskawkowego różu o zabarwieniu typowym dla leżakowania. Są czyste lub lśniące. Nie zawierają zawiesiny cząstek. Jeśli chodzi o zapach, charakteryzują się, poza aromatem świeżych owoców lub kompotu z czerwonych owoców, obecnością nut drewna. Pod względem smaku są winami świeżymi i zrównoważonymi.

(*) Wina leżakujące dłużej niż rok nie mogą przekraczać maksymalnej kwasowości lotnej obliczonej w następujący sposób: 1 gram na litr do 10 % obj., plus 0,06 gramów na litr na każdy stopień przekraczający 10 %. W żadnym przypadku kwasowość lotna nie może przekraczać 1,08 g/l wyrażonych jako kwas octowy.

Ogólne analityczne cechy charakterystyczne
Maksymalna całkowita zawartość alkoholu (w % objętości):
Minimalna całkowita zawartość alkoholu (w % objętości): 11
Minimalna kwasowość ogólna: 4 gramów na litr, wyrażona jako kwas winowy
Maksymalna kwasowość lotna (w miliekwiwalentach na litr): 13,33
Maksymalna całkowita zawartość dwutlenku siarki (w miligramach na litr): 150

WINO - wina czerwone

Jeśli chodzi o wygląd, są winami o barwie od fioletowawo-czerwonej do purpurowo-czerwonej o obręczach wskazujących na młody charakter wina. Są winami czystymi i nie zawierają zawiesiny cząstek.

Jeśli chodzi o zapach, charakteryzują się średnio- lub mocno- intensywnym aromatem czerwonych lub granatowych owoców. Pod względem smaku są winami zrównoważonymi i świeżymi.

(*) Wina leżakujące dłużej niż rok nie mogą przekraczać maksymalnej kwasowości lotnej obliczonej w następujący sposób: 1 gram na litr do 10 % obj., plus 0,06 gramów na litr na każdy stopień przekraczający 10 %. W żadnym przypadku kwasowość lotna nie może przekraczać 1,2 g/l wyrażonych jako kwas octowy.

Ogólne analityczne cechy charakterystyczne
Maksymalna całkowita zawartość alkoholu (w % objętości):
Minimalna całkowita zawartość alkoholu (w % objętości): 11,5
Minimalna kwasowość ogólna: 4 gramów na litr, wyrażona jako kwas winowy
Maksymalna kwasowość lotna (w miliekwiwalentach na litr): 13,33
Maksymalna całkowita zawartość dwutlenku siarki (w miligramach na litr): 150

WINO - dojrzałe wina czerwone

Jeśli chodzi o wygląd, są winami o barwie od bordowej do ceglanej o odcieniach wskazujących na dojrzały charakter wina. Są winami czystymi i nie zawierają zawiesiny cząstek. Jeśli chodzi o zapach, w zależności od okresu dojrzewania od charakteryzują się zrównoważonymi aromatami drewna lub owoców. Pod względem smaku są winami wytrawnymi o zrównoważonej kwasowości.

(*) Wina leżakujące dłużej niż rok nie mogą przekraczać maksymalnej kwasowości lotnej obliczonej w następujący sposób: 1 gram na litr do 10 % obj., plus 0,06 gramów na litr na każdy stopień przekraczający 10 %. %. W żadnym przypadku kwasowość lotna nie może przekraczać 1,2 g/l wyrażonych jako kwas octowy.

Ogólne analityczne cechy charakterystyczne
Maksymalna całkowita zawartość alkoholu (w % objętości):
Minimalna całkowita zawartość alkoholu (w % objętości): 12
Minimalna kwasowość ogólna: 4 gramów na litr, wyrażona jako kwas winowy
Maksymalna kwasowość lotna (w miliekwiwalentach na litr): 16,67
Maksymalna całkowita zawartość dwutlenku siarki (w miligramach na litr): 150
5.
Praktyki winiarskie
a)
Szczególne praktyki enologiczne

Szczególne praktyki enologiczne

Minimalna potencjalna zawartość alkoholu w winogronach: 10,5 % dla odmian białych i 11,5 % dla odmian czerwonych.
Maksymalna wydajność ekstrakcji: 72 l na 100 kg winogron.
Okresy leżakowania dla win oznaczonych terminami "CRIANZA", "RESERVA" i "GRAN RESERVA" oblicza się od dnia 1 listopada roku zbioru

Odpowiednie ograniczenia dotyczące produkcji win

Wino białe jest produkowane wyłącznie z białych odmian Albillo i Viura.

Wino różowe produkowane jest z następujących odmian: Tinta del Pais, Garnacha Tinta, Mencia, Cabernet Sauvignon, Merlot, Petit Verdot, Albillo Mayor i Viura, z co najmniej 50 % odmian czerwonych.

Wino czerwone produkowane jest z następujących odmian czerwonych: Tinta del Pais, Garnacha Tinta, Mencia, Cabernet Sauvignon, Merlot i Petit Verdot.

Praktyka uprawy

Minimalna gęstość nasadzeń: 2 000 roślin na hektar.

b)
Maksymalna wydajność

Odmiany białe

10 000 kilogramów winogron z hektara

72 hektolitry z hektara

Odmiany czerwone

7 000 kilogramów winogron z hektara

50,40 hektolitry z hektara

6.
Wyznaczony obszar geograficzny

Prowincja Burgos:

Avellanosa de Muñó i mniejsze jednostki terytorialne: Pinedillo, Paules del Agua i Torrecítores del Enebral; Ciruelos de Cervera (obszar ewidencyjny 518) i mniejsza jednostka terytorialna Briongos de Cervera; Cebrecos, Cilleruelo de Abajo, Cilleruelo de Arriba, Covarrubias i mniejsza jednostka terytorialna Ura; Fontioso, Iglesiarrubia, Lerma i mniejsze jednostki terytorialne: Revilla Cabriada, Castrillo Solarana, Rabé de los Escuderos, Santillán del Agua, Ruyales del Agua i Villoviado; Los Balbases (obszar ewidencyjny 523), Madrigal del Monte, Madrigalejo del Monte i mniejsza jednostka terytorialna Montuenga; Mahamud, Nebreda, Peral de Arlanza, Pineda Trasmonte, Pinilla Trasmonte, Puentedura, Quintanilla del Agua, Tordueles, Quintanilla del Coco i mniejsza jednostka terytorialna Castroceniza; Quintanilla de la Mata, Retuerta, Revilla Vallejera, Royuela de Riofranco, Santa Cecilia, Santa Inés, Santa María del Campo, Santibáñez del Val, Santo Domingo de Silos, Solarana, Tordomar, Torrecilla del Monte, Torrepadre, Valles de Palenzuela, Villafruela, Villa- hoz, Villalmanzo, Villamayor de los Montes, Villangómez i mniejsza jednostka terytorialna Villafuertes; Villaverde del Monte i Zael.

Prowincja Palencia:

Baltanás i mniejsza jednostka terytorialna Valdecañas de Cerrato, Cobos de Cerrato, Cordovilla la Real, Espinosa de Cer- rato, Herrera de Valdecañas, Hornillos de Cerrato, Palenzuela, Quintana del Puente, Tabanera de Cerrato, Torquemada, Villahán i Villodrigo.

Na obszarze gminy Los Balbases jedynie teren położony na obszarze ewidencyjnym 523 nadaje się do uprawy winorośli objętych ChNP. Na obszarze gminy Ciruelos de Cervera jedynie teren położony na obszarze ewidencyjnym 518 nad- aje się do uprawy winorośli objętych ChNP.

7.
Główne odmiany winorośli do produkcji wina

TEMPRANILLO - TINTA DEL PAIS

8.
Opis związku lub związków

Ekstremalny klimat kontynentalny (silny kontrast temperatur między dniem a nocą) i wysokość nad poziomem morza są najbardziej decydującymi czynnikami fizycznymi szczególnie na proces dojrzewania (jest ono wolne i opóźnione). Kolejnym czynnikiem jest niska wydajność na tym obszarze osiągnięta poprzez niską gęstość nasadzeń i znaczne przerzedzenie plonów. W tych warunkach "Tinta del País" nabiera szczególnych cech, które wyróżniają się na tle innych obszarów (kumulacja polifenoli i prekursorów aromatycznych oraz odpowiednia równowaga między alkoholem, silną kwasowością). Są winami bogatymi w polifenole, pełnymi, o dużej strukturze i wysokiej kwasowości. Sprawia to, że nadają się one szczególnie do leżakowania.

9.
Dodatkowe wymogi zasadnicze (pakowanie, etykietowanie i inne wymogi)

Ramy prawne:

określone w przepisach krajowych

Rodzaj wymogów dodatkowych:

pakowanie na wyznaczonym obszarze geograficznym

Opis wymogu:

Proces produkcji wina obejmuje butelkowanie i dojrzewanie win; występowanie organoleptycznych cech charakterystycznych i właściwości fizykochemicznych, które opisano w niniejszej specyfikacji produktu, można bowiem zapewnić tylko wtedy, gdy wszystkie czynności podejmowane w odniesieniu do wina będą miały miejsce na obszarze produkcji. W rezultacie w związku z tym, że butelkowanie win jest jednym z podstawowych etapów umożliwiających uzyskanie właściwości określonych w specyfikacji produktu, w celu zachowania jakości win, zagwarantowania ich pochodzenia i zapewnienia kontroli czynność tę należy przeprowadzać w rozlewniach wytwórni wina znajdujących się na obszarze produkcji.

Ramy prawne:

określone w przepisach krajowych

Rodzaj wymogów dodatkowych:

Przepisy dodatkowe dotyczące etykietowania

Opis wymogu:

Etykiety win objętych ChNP muszą obowiązkowo zawierać wyraźną nazwę geograficzną ChNP "ARLANZA". Określenie tradycyjne, o którym mowa w art. 112 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, jest nazwą pochodzenia.
Oznaczenie roku zbioru winogron na etykiecie jest obowiązkowe, nawet jeśli nie były one leżakowane.
Na etykiecie win różowych i czerwonych można używać następujących określeń tradycyjnych: CRIANZA, RESERVA i GRAN RESERVA i ROBLE pod warunkiem, że są one zgodne z obowiązującymi przepisami mającymi do nich zastosowanie.
Wina różowe i czerwone objęte ChNP "ARLANZA" mogą być opatrzone napisem "ROBLE" na etykiecie pod warunkiem, że jest on zgodny z obowiązującymi przepisami.
Określenie "FERMENTADO EN BARRICA" może być stosowane na głównych etykietach win na warunkach określonych w obowiązujących przepisach.
Zgodnie z art. 120 ust. 1 lit. g) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grud nia 2013 r. można używać nazwy mniejszej jednostki geograficznej należącej do podmiotów tworzących określony obszar geograficzny określony w pkt 5 niniejszego jednolitego dokumentu (obszary gminne i mniejsze jednostki terytorialne), wraz z określeniem "Vino de Pueblo", pod warunkiem że wino oznaczone ChNP, zostało wyprodukowane z 85 % winogron pochodzących z działek znajdujących się w tej mniejszej jednostce geograficznej.

Link do specyfikacji produktu

www.itacyl.es/documents/20143/342640/Ppta+PCC+DOP+ARLANZA+Rev+1.docx/6c7b99b4-7da4-273d-cab8-a8a11e3df07d

1 Dz.U. L 9 z 11.1.2019, s. 2.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2020.437.26

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Publikacja informacji dotyczącej zatwierdzenia standardowej zmianyw specyfikacji produktu objętego nazwą pochodzenia w sektorze wina,o której to zmianie mowa w art. 17 ust. 2 i 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE)2019/33.
Data aktu: 18/12/2020
Data ogłoszenia: 18/12/2020