Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie promowania współpracy międzysektorowej na rzecz sportu i aktywności fizycznej w społeczeństwie.

Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie promowania współpracy międzysektorowej na rzecz sportu i aktywności fizycznej w społeczeństwie

(2020/C 419/08)

(Dz.U.UE C z dnia 4 grudnia 2020 r.)

RADA I PRZEDSTAWICIELE RZĄDÓW PAŃSTW CZŁONKOWSKICH ZEBRANI W RADZIE,

PRZYPOMINAJĄC, ŻE:

1.
W zaleceniu Rady z dnia 26 listopada 2013 r. w sprawie propagowania we wszystkich sektorach prozdrowotnej aktywności fizycznej 1  zaleca się między innymi, by państwa członkowskie dążyły do skutecznej polityki w dziedzinie prozdrowotnej aktywności fizycznej 2  przez opracowanie międzysektorowego podejścia uwzględniającego takie obszary polityki jak sport, zdrowie, edukacja, środowisko i transport, a także inne stosowne sektory, oraz by działały zgodnie z uwarunkowaniami krajowymi 3 .
2.
W konkluzjach Rady z dnia 15 grudnia 2015 r. w sprawie promowania zajęć w zakresie sprawności ruchowej, aktywności fizycznej i zajęć sportowych dla dzieci wzywa się państwa członkowskie do zastanowienia się nad wprowadzeniem w życie międzysektorowych polityk, obejmujących m.in. sektor edukacji, młodzieży i zdrowia, służących propagowaniu aktywności fizycznej oraz sprawności ruchowej we wczesnym dzieciństwie 4 .
3.
W konkluzjach Rady z dnia 9 grudnia 2017 r. na temat roli trenerów w społeczeństwie podkreśla się potrzebę nadawania międzynarodowego i międzysektorowego wymiaru kształceniu trenerów poprzez włączanie dobrych przykładów i przydatnych metod pracy z młodzieżą, takich jak uczenie się pozaformalne i nieformalne, pracę z osobami o specjalnych potrzebach i przedsiębiorczość 5 .
4.
W konkluzjach Rady z dnia grudnia 2018 r. pt. "Gospodarczy wymiar sportu i związane ze sportem korzyści społeczno-gospodarcze" państwa członkowskie są proszone o to, by wspierały i rozpowszechniały szersze ujęcie - na szczeblu europejskim i krajowym oraz poprzez wzmocnienie współpracy sektorowej - gospodarczego wymiaru sportu uwzględniające aspekty społeczno-gospodarcze, a zwłaszcza wolontariat, aspekty gospodarcze związane ze zdrowiem oraz innowacje 6 .
5.
W konkluzjach Rady z dnia 11 czerwca 2020 r. pt. "Wzmacnianie pozycji trenerów dzięki zwiększaniu możliwości nabywania umiejętności i kompetencji" prosi się ruch sportowy, by we współdziałaniu z odpowiednimi instytucjami na szczeblu UE, krajowym, regionalnym i lokalnym pogłębiał współpracę międzysektorową w celu stosowania nowej wiedzy i metod w codziennej pracy oraz angażował sektor badań naukowych i innowacji w opracowywanie programów kształcenia i szkolenia trenerów 7 .
6.
W konkluzjach Rady z dnia 29 czerwca 2020 r. w sprawie wpływu pandemii COVID-19 na sektor sportu i odbudowy tego sektora wzywa się państwa członkowskie, by propagowały współpracę międzysektorową i konsultacje w obszarach istotnych dla sportu na wszystkich poziomach, w tym z ruchem sportowym, sektorem działalności gospodarczej w dziedzinie sportu i innymi odpowiednimi zainteresowanymi stronami, by skutecznie stawiać czoła wyzwaniom, z którymi mierzy się sektor sportu z powodu pandemii COVID-19, i wzmacniać pozycję sportu w społeczeństwie 8 .
7.
W planie prac Unii Europejskiej w dziedzinie sportu na lata 2017-2020 uznano, że sport odgrywa pozytywną rolę we współpracy międzysektorowej na poziomie UE i w związku z tym przyczynia się do zrównoważonego rozwoju i do właściwego radzenia sobie z ogólnymi wyzwaniami społeczno-gospodarczymi i w zakresie bezpieczeństwa, przed jakimi stoi UE 9 .
8.
W opracowanej przez Radę Europy Europejskiej Karcie Sportu podkreśla się znaczenie koordynacji między różnymi obszarami polityki w celu zapewnienia, by sport stanowił integralną część rozwoju społeczno-kulturowego 10 .
9.
Oenzetowska Agenda na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030 uznaje sport za ważny bodziec zrównoważonego rozwoju i uznaje też jego rosnący udział w, między innymi, ochronie zdrowia, edukacji i realizacji celów integracji społecznej 11 .

UZNAJĄC, ŻE:

10.
Sport i aktywność fizyczna, jeżeli praktykowane odpowiedzialnie i w sposób dostosowany do indywidualnych cech danej osoby, sprzyjają zdrowiu i dobrostanowi osób ze wszystkich grup wiekowych, a jednocześnie przyczyniają się do zmniejszenia obciążenia systemu opieki zdrowotnej 12 .
11.
Uprawianie sportu w ramach społeczności, zwłaszcza w klubach sportowych, może zwiększyć spójność społeczną i udział w życiu społecznym, a tym samym promować integrację i włączenie społeczne.
12.
Wolontariat w dziedzinie sportu umożliwia nabywanie dodatkowych umiejętności i aktywnie przyczynia się do rozwoju społeczności lokalnych.
13.
Aktywność fizyczna w postaci chodzenia i jazdy na rowerze jest w dziedzinie transportu ważnym elementem ochrony środowiska i klimatu.

MAJĄC NA UWADZE FAKT, ŻE:

14.
Według najnowszych badań statystycznych w szeregu państw członkowskich odnotowuje się stagnację a nawet spadki, jeśli chodzi o odsetek osób uprawiających sport lub aktywność fizyczną 13 .
15.
Ponadto wydaje się, że organizacjom sportowym coraz trudniej przyciągać do podejmowania pracy wolontariackiej, szczególnie do wolontariatu długoterminowego, w klubach sportowych.
16.
Pandemia COVID-19 oraz wynikające z niej środki i ograniczenia wprowadzone w celu zapobiegania rozprzestrzenianiu się wirusa mocno wpłynęły na uprawianie sportu i aktywność fizyczną, zwłaszcza w zakresie sportu zespołowego i zorganizowanego w ośrodkach sportowych.

PODKREŚLAJĄC, ŻE:

17.
Sport i aktywność fizyczna to coś więcej niż spędzanie wolnego czasu. Ze względu na ich pozytywny wpływ 14  promowanie tych form aktywności wśród wszystkich obywateli leży w interesie publicznym.
18.
Warunki lokalne mają znaczny wpływ na decyzje poszczególnych osób, by prowadzić aktywny i zdrowy tryb życia oraz by angażować się w wolontariat sportowy. Szczególnie ważny jest przystępny cenowo i łatwy dostęp do sportu, a także do obiektów sportowych i przestrzeni publicznych, które zachęcają do aktywności fizycznej w bezpiecznym środowisku. Tak samo ważna jest zrównoważona infrastruktura transportowa i planowanie przestrzeni miejskich z uwzględnieniem potrzeb pieszych i rowerzystów oraz z myślą o zapewnieniu im bezpiecznego otoczenia.
19.
Takie warunki lokalne poprawiają ogólną jakość życia w danej gminie lub regionie, a tym samym zwiększają również ich konkurencyjność i atrakcyjność. Pozytywne skutki wykraczają zatem poza dziedzinę sportu i aktywności fizycznej.
20.
Sport i aktywność fizyczna mają liczne powiązania z innymi sektorami polityki takimi jak edukacja, zdrowie, młodzież, sprawy społeczne, infrastruktura, przestrzeń publiczna (np. parki), rozwój obszarów miejskich i wiejskich, transport, środowisko, badania naukowe, innowacje, cyfryzacja, kultura, gospodarka, zatrudnienie, turystyka i współpraca międzynarodowa, w tym powiązania z instrumentami finansowania z tych sektorów.
21.
Współpraca międzysektorowa może odegrać ważną rolę w tworzeniu lub optymalizowaniu warunków aktywnego i zdrowego stylu życia, a tym samym w aktywowaniu pozytywnego społecznego potencjału sportu i aktywności fizycznej oraz stymulowaniu innowacji i gospodarczego wymiaru sportu. Skoordynowane działania na wielu szczeblach mogą być bardziej skuteczne niż pojedyncze interwencje.
22.
Przy zaangażowaniu sektora sportu współpraca międzysektorowa może zwiększyć pozytywny wpływ, jaki sport i aktywność fizyczna mogą wywierać na inne sektory polityki 15 .
23.
Realizując swoje cele, różne podmioty sektora sportu 16  mogą wnosić przy tym istotny wkład w powodzenie współpracy międzysektorowej i osiąganie ogólnych celów politycznych na swoich odnośnych szczeblach funkcjonowania 17 .
24.
Długofalowy sukces takiej współpracy międzysektorowej zależy również od promocji i wsparcia ze strony decydentów politycznych i administracyjnych, a więc ostatecznie opiera się na wspólnych korzyściach dla wszystkich zaangażowanych interesariuszy i ich celach polityki sektorowej.

ZWRACAJĄ SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH, BY - NA ODPOWIEDNICH SZCZEBLACH I Z POSZANOWANIEM ZASADY POMOCNICZOŚCI:

25.
W stosownych przypadkach opracowywały, wraz z odpowiednimi interesariuszami, wspólne strategie jasno określające podział obowiązków i mające na celu zwiększenie udziału obywateli w sporcie i aktywności fizycznej w perspektywie krótko-, średnio- i długoterminowej i monitorowały realizowanie tych strategii, ze zwróceniem szczególnej uwagi na współpracę międzysektorową.
26.
W stosownych przypadkach określiły na wszystkich szczeblach, które obszary polityki i administracji są istotne dla sportu i aktywności fizycznej, i zachęcały decydentów sektorowych, by zwracali większą uwagę na korzyści, jakie w kontekście realizacji ich odnośnych strategii mogą generować sport i aktywność fizyczna.
27.
Promowały długoterminową współpracę międzysektorową na różnych szczeblach i zachęcały do niej, m.in. poprzez dzielenie się najlepszymi praktykami, oraz ułatwiały i wspierały tę współpracę za pomocą odpowiednich środków.
28.
Angażowały we współpracę międzysektorową, w stosownych przypadkach, wszystkich interesariuszy z sektora sportu, zwłaszcza ruch sportowy.
29.
Informowały interesariuszy o odpowiednich unijnych programach finansowania wspierających projekty międzysektorowe związane ze sportem i aktywnością fizyczną i korzystały z takich programów w stosownych przypadkach 18 .

ZWRACAJĄ SIĘ DO KOMISJI, BY:

30.
Promowała współpracę międzysektorową na rzecz sportu, aktywności fizycznej i spójności społecznej poprzez odpowiednie inicjatywy 19  i wspierała wymianę najlepszych praktyk w tej dziedzinie, w stosownych przypadkach angażując sieć punktów kontaktowych ds. prozdrowotnej aktywności fizycznej 20 .
31.
Organizowała spotkania z przedstawicielami sektora sportu i innymi odpowiednimi interesariuszami, by określać, dokumentować i monitorować wspólne cele i strategie na szczeblu europejskim w celu zwiększenia udziału obywateli w sporcie i aktywności fizycznej w perspektywie krótko-, średnio- i długoterminowej, i by w ramach tych czynności szczególną uwagę zwracała na współpracę międzysektorową.
32.
Rozważyła wspieranie podejścia międzysektorowego przy promowaniu projektów dotyczących sportu i aktywności fizycznej w ramach wdrażania odpowiednich unijnych programów finansowania.
33.
Informowała państwa członkowskie, ruch sportowy i innych odpowiednich interesariuszy o odpowiednich unijnych programach i inicjatywach w zakresie finansowania, które można wykorzystać do wspierania międzysektorowych projektów dotyczących sportu i aktywności fizycznej oraz do promowania zdrowego stylu życia.
34.
Identyfikowała obszary polityki i administracji na szczeblu UE, które są istotne dla sportu i aktywności fizycznej i zachęcała do zwracania większej uwagi na pozytywny wpływ sportu i aktywności fizycznej przy opracowywaniu planów i programów w innych sektorach polityki oraz do częstszego uwzględniania tego pozytywnego wpływu w zakresie osiągania ogólnych celów politycznych UE.
35.
Przyczyniała się do lepszego poznania tego sektora na przykład poprzez przeprowadzanie badań i analiz naukowych na potwierdzenie pozytywnego wpływu sportu i aktywności fizycznej, w tym wskazujących na korzyści finansowe, jakie sport i aktywność fizyczna mogą przynosić innym sektorom.

ZWRACAJĄ SIĘ DO RUCHU SPORTOWEGO I INNYCH INTERESARIUSZY, BY:

36.
Aktywnie angażowali się w rozwijanie strategii na rzecz zwiększenia udziału obywateli w sporcie i aktywności fizycznej.
37.
Rozważyli włączenie się do jednej z inicjatyw w ramach współpracy międzysektorowej na wszystkich szczeblach, by propagować istotną rolę, jaką sport i aktywność fizyczna mogą odgrywać w prowadzeniu zdrowego trybu życia, w rozwoju osobistym i społecznym, spójności społecznej i integracji społecznej.

ZAŁĄCZNIK

Dokumenty źródłowe
Zalecenie Rady z dnia 26 listopada 2013 r. w sprawie propagowania we wszystkich sektorach prozdrowotnej aktywności fizycznej (Dz.U. C 354 z 4.12.2013, s. 1).
Konkluzje Rady z dnia 15 grudnia 2015 r. w sprawie promowania zajęć w zakresie sprawności ruchowej, aktywności fizycznej i zajęć sportowych dla dzieci (Dz.U. C 417 z 15.12.2015, s. 46).
Konkluzje Rady z dnia 9 grudnia 2017 r. na temat roli trenerów w społeczeństwie (Dz.U. C 423 z 9.12.2017, s. 6).
Konkluzje Rady z dnia 13 grudnia 2018 r. pt. "Gospodarczy wymiar sportu i związane ze sportem korzyści społeczno- gospodarcze" (Dz.U. C 449 z 13.12.2018, s. 1).
Konkluzje Rady z dnia 11 czerwca 2020 r. pt. "Wzmacnianie pozycji trenerów dzięki zwiększaniu możliwości nabywania umiejętności i kompetencji" (Dz.U. C z 196, 11.6.2020, s. 1).
Konkluzje Rady z dnia 29 czerwca 2020 r. w sprawie wpływu pandemii COVID-19 na sektor sportu i odbudowy tego sektora (Dz.U. CI z 214, 29.6.2020, s. 1).
Rezolucja Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie planu prac Unii Europejskiej w dziedzinie sportu (1 lipca 2017 r. - 31 grudnia 2020 r.) (Dz.U. C 189 z 15.6.2017, s. 5).
Zalecenie nr R (92) 13 REV Komitetu Ministrów Rady Europy dla państw członkowskich w sprawie zmienionej Europejskiej Karty Sportu.
Przekształcamy nasz świat: Agenda na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030 (rezolucja ZO ONZ A/RES/70/1 z dnia 25 września 2015 r.).

Definicja

Do celów niniejszych konkluzji "sektor sportu" oznacza federacje sportowe, kluby sportowe i innych interesariuszy prowadzących działalność związaną ze sportem, a także zajmujące się sportem podmioty i instytucje sektora publicznego na różnych szczeblach.

1 Wszystkie odniesienia wymienione w niniejszym dokumencie podano w załączniku.
2 ang. Health-enhancing physical activity (HEPA).
3 Zob. zalecenie nr 1.
4 Zob. pkt 13.
5 Zob. pkt 14 lit. h).
6 Zob. pkt 23.
7 Zob. pkt 40.
8 Zob. pkt 25.
9 Zob. pkt 5.
10 Zob. art. 13 ust. 1.
11 Zob. w szczególności pkt 37.
12 Koszt braku aktywności fizycznej w UE szacuje się na 84 mld euro (https://ec.europa.eu/jrc/en/science-update/european-public-health-week-jrc-publishes-overview-physical-activity).
13 Specjalne badanie Eurobarometr 472 na temat sportu i aktywności fizycznej, marzec 2018 r. (https://data.europa.eu/euodp/en/data/dataset/S2164_88_4_472_ENG).
14 Zob. na przykład pkt 10-13.
15 Zob. na przykład pkt 10-13.
16 Zob. definicję w załączniku.
17 Na przykład propagowanie współpracy lokalnych klubów sportowych ze szkołami (np. oferowanie zajęć sportowych po południu) może prowadzić do zwiększenia liczby członków klubów sportowych.
18 Na przykład z programu Erasmus+, funduszy polityki spójności lub Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.
19 Przykładami takich inicjatyw są Europejski Tydzień Sportu, Forum Sportu UE, wezwanie z Tartu w sprawie zdrowego stylu życia, a także inicjatywa SHARE.
20 Zalecenie Rady z dnia 26 listopada 2013 r. w sprawie propagowania we wszystkich sektorach prozdrowotnej aktywności fizycznej, szczególnie zalecenie nr 3.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024