Porozumienie pomiędzy Europejskim Bankiem Centralnym a krajowymi bankami centralnymi państw członkowskich spoza strefy euro zmieniające porozumienie z dnia 16 marca 2006 r. pomiędzy Europejskim Bankiem Centralnym a krajowymi bankami centralnymi państw członkowskich spoza strefy euro określające procedury operacyjne mechanizmu kursów walutowych w trzecim etapie unii gospodarczej i walutowej.

POROZUMIENIE
z dnia 22 stycznia 2020 r.
pomiędzy Europejskim Bankiem Centralnym a krajowymi bankami centralnymi państw członkowskich spoza strefy euro zmieniające porozumienie z dnia 16 marca 2006 r. pomiędzy Europejskim Bankiem Centralnym a krajowymi bankami centralnymi państw członkowskich spoza strefy euro określające procedury operacyjne mechanizmu kursów walutowych w trzecim etapie unii gospodarczej i walutowej

(2020/C 32 I/01)

(Dz.U.UE C z dnia 1 lutego 2020 r.)

1) Българска народна банка (Narodowy Bank Bułgarii)

1, Knyaz Alexander I Sq.

1000 София/Sofia

БЪЛГАРИЯ/BULGARIA

Česká národní banka

Na Příkopě 28

115 03 Praha 1

ČESKO

Danmarks Nationalbank

Havnegade 5

1093 København K

DANMARK

Hrvatska narodna banka

Trg hrvatskih velikana 3

10002 Zagreb

HRVATSKA

Magyar Nemzeti Bank

Budapest

Szabadság tér 9

1054

MAGYARORSZÁG

Narodowy Bank Polski

ulica Świętokrzyska 11/21

00-919 Warszawa

POLSKA

Banca Naţională a României

Strada Lipscani nr. 25, sector 3

030031 Bucureș ti

ROMÂNIA

Sveriges Riksbank

Brunkebergstorg 11

103 37 Stockholm

SVERIGE

Bank of England

Threadneedle Street

London EC2R 8AH

UNITED KINGDOM

oraz

2) Europejski Bank Centralny (EBC)

(zwane dalej "stronami"),

mając na uwadze, co następuje:

(1) W uchwale z dnia 16 czerwca 1997 r. (zwanej dalej "uchwałą") Rada Europejska wyraziła zgodę na wprowadzenie mechanizmu kursów walutowych (zwanego dalej "ERM II") z chwilą rozpoczęcia w dniu 1 stycznia 1999 r. trzeciego etapu unii gospodarczej i walutowej. Zgodnie z uchwałą ERM II został zaprojektowany w celu zagwarantowania, aby państwa członkowskie spoza strefy euro uczestniczące w ERM II ukierunkowały prowadzoną przez siebie politykę na stabilność i wzmacnianie konwergencji, wspierając tym samym dążenie do przyjęcia euro. Jak wskazano w motywach uchwały, procedury operacyjne ERM II miały zostać określone w drodze porozumienia pomiędzy Europejskim Bankiem Centralnym a krajowymi bankami centralnymi państw członkowskich spoza strefy euro.

(2) Bank of England jest stroną porozumienia z dnia 16 marca 2006 r. pomiędzy Europejskim Bankiem Centralnym a krajowymi bankami centralnymi państw członkowskich spoza strefy euro określającego procedury operacyjne mechanizmu kursów walutowych w trzecim etapie unii gospodarczej i walutowej 1 , zmienionego porozumieniem z dnia 21 grudnia 2006 r. 2 , porozumieniem z dnia 14 grudnia 2007 r. 3 , porozumieniem z dnia 8 grudnia 2008 r. 4 , porozumieniem z dnia 13 grudnia 2010 r. 5 , porozumieniem z dnia 21 czerwca 2013 r. 6 , porozumieniem z dnia 6 grudnia 2013 r. 7  oraz porozumieniem z dnia 13 listopada 2014 r. 8  (zwanych dalej razem "porozumieniem banków centralnych ERM II").

(3) W dniu 29 marca 2017 r. Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej (zwane dalej "Zjednoczonym Królestwem") notyfikowało zamiar wystąpienia z Unii Europejskiej zgodnie z art. 50 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z tym przepisem Traktat o Unii Europejskiej i Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej przestają mieć zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa od dnia wejścia w życie umowy o wystąpieniu lub, w przypadku jej braku, dwa lata po notyfikacji, tj. od dnia 30 marca 2019 r., chyba że Rada Europejska wspólnie ze Zjednoczonym Królestwem zdecydują o przedłużeniu tego terminu.

(4) Na mocy decyzji Rady Europejskiej (UE) 2019/476 przyjętej w porozumieniu ze Zjednoczonym Królestwem z dnia 22 marca 2019 r. przedłużającej okres, o którym mowa w art. 50 ust. 3 TUE 9  Rada Europejska zdecydowała o przedłużeniu tego okresu do dnia 12 kwietnia 2019 r.

(5) Na mocy decyzji Rady Europejskiej (UE) 2019/584 przyjętej w porozumieniu ze Zjednoczonym Królestwem z dnia 11 kwietnia 2019 r. przedłużającej okres, o którym mowa w art. 50 ust. 3 TEU 10  Rada Europejska zdecydowała o dalszym przedłużeniu okresu ustalonego decyzją Rady Europejskiej (UE) 2019/476 do dnia 31 października 2019 r.

(6) Na mocy decyzji Rady Europejskiej (UE) 2019/1810 przyjętej w porozumieniu ze Zjednoczonym Królestwem z dnia 29 października 2019 r. przedłużającej okres, o którym mowa w art. 50 ust. 3 TUE 11  Rada Europejska zdecydowała o dalszym przedłużeniu tego okresu do dnia 31 stycznia 2020 r.

(7) Po wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa z Unii Europejskiej z dniem 1 lutego 2020 r. Bank of England przestanie być krajowym bankiem centralnym państwa członkowskiego. Od tego momentu zatem Bank of England nie może być stroną porozumienia banków centralnych ERM II. Niezbędne jest wprowadzenie zmian do porozumienia banków centralnych ERM II wynikających z faktu, że Bank of England przestaje być stroną tego porozumienia. Niezbędne jest także wprowadzenie zmian do załącznika II "Pułapy dostępu do środków finansowania bardzo krótkookresowego, o których mowa w artykułach 8, 10 i 11 porozumienia banków centralnych ERM II" (zwanego dalej "załącznikiem II") wynikających z faktu, że Bank of England przestaje być stroną tego porozumienia.

(8) Postanowienia niniejszego porozumienia powinny być stosowane dopiero od dnia 1 lutego 2020 r., o ile w tym dniu Bank of England nie będzie już bankiem centralnym państwa członkowskiego,

UZGADNIAJĄ, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Zmiana porozumienia banków centralnych ERM II związana z wystąpieniem Zjednoczonego Królestwa z Unii Europejskiej

Z dniem 1 lutego 2020 r. Bank of England przestaje być stroną porozumienia banków centralnych ERM II.

Artykuł  2

Zmiana brzmienia załącznika II do porozumienia banków centralnych ERM II

Załącznik II do porozumienia banków centralnych ERM II otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszego porozumienia.

Artykuł  3

Postanowienia końcowe

1. 
Niniejsze porozumienie zmienia porozumienie banków centralnych ERM II ze skutkiem od dnia 1 lutego 2020 r., chyba że w tej dacie Bank of England nadal będzie krajowym bankiem centralnym państwa członkowskiego.
2. 
Niniejsze porozumienie zostało sporządzone w języku angielskim i podpisane przez odpowiednio umocowanych przedstawicieli stron. EBC, który zachowuje oryginał porozumienia, prześle jego poświadczone kopie wszystkim stronom porozumienia oraz wszystkim bankom centralnym strefy euro. Niniejsze porozumienie zostanie opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 22 stycznia 2020 r.
W imieniu W imieniu
Българска народна банка (Narodowego Banku Bułgarii) Narodowego Banku Polskiego
................................................................................................. .................................................................................................
W imieniu W imieniu
Česká národní banka Banca Naţională a României
................................................................................................. .................................................................................................
W imieniu W imieniu
Danmarks Nationalbank Sveriges Riksbank
................................................................................................. .................................................................................................
W imieniu W imieniu
Hrvatska narodna banka Bank of England
................................................................................................. .................................................................................................
W imieniu W imieniu
Magyar Nemzeti Bank Europejskiego Banku Centralnego
................................................................................................. .................................................................................................

ZAŁĄCZNIK 12  

PUŁAPY DOSTĘPU DO ŚRODKÓW FINANSOWANIA BARDZO KRÓTKOOKRESOWEGO, O KTÓRYCH MOWA W ARTYKUŁACH 8, 10 I 11 POROZUMIENIA BANKÓW CENTRALNYCH ERM II

ze skutkiem od dnia 1 lutego 2020 r.

(w milionach EUR)
Banki centralne będące stronami niniejszego porozumienia Pułapy (1)
Българска народна банка (Narodowy Bank Bułgarii) 780
Česká národní banka 1 260
Danmarks Nationalbank 1 190
Hrvatska narodna banka 600
Magyar Nemzeti Bank 1 080
Narodowy Bank Polski 3 480
Banca Naţională a României 1 760
Sveriges Riksbank 1 850
Europejski Bank Centralny brak
(1) W odniesieniu do banków centralnych nieuczestniczących w ERM II wskazane kwoty mają charakter orientacyjny.
Krajowe banki centralne strefy euro Pułapy
Nationale Bank van België/Banque Nationale de Belgique brak
Deutsche Bundesbank brak
Eesti Pank brak
Banc Ceannais na hÉireann/Central Bank of Ireland brak
Bank of Greece brak
Banco de España brak
Banque de France brak
Banca d'Italia brak
Central Bank of Cyprus brak
Latvijas Banka brak
Lietuvos Bankas brak
Banque centrale du Luxembourg brak
Bank Ċentrali ta' Malta/Central Bank of Malta brak
De Nederlandsche Bank brak
Oesterreichische Nationalbank brak
Banco de Portugal brak
Banka Slovenije brak
Národná banka Slovenska brak
Suomen Pankki brak
1 Dz.U. C 73 z 25.3.2006, s. 21.
2 Dz.U. C 14 z 20.1.2007, s. 6.
3 Dz.U. C 319 z 29.12.2007, s. 7.
4 Dz.U. C 16 z 22.1.2009, s. 10.
5 Dz.U. C 5 z 8.1.2011, s. 3.
6 Dz.U. C 187 z 29.6.2013, s. 1.
7 Dz.U. C 17 z 21.1.2014, s. 1.
8 Dz.U. C 64 z 21.2.2015, s. 1.
9 Dz.U. L 101 z 11.4.2019, s. 1.
10 Dz.U. L 101 z 11.4.2019, s. 1.
11 Dz.U. L 278 l z 30.10.2019, s. 1.
12 Załącznik zmieniony przez sprostowanie z dnia 7 lutego 2020 r. (Dz.U.UE.C.2020.42.34).

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2020.32I.1

Rodzaj: Porozumienie
Tytuł: Porozumienie pomiędzy Europejskim Bankiem Centralnym a krajowymi bankami centralnymi państw członkowskich spoza strefy euro zmieniające porozumienie z dnia 16 marca 2006 r. pomiędzy Europejskim Bankiem Centralnym a krajowymi bankami centralnymi państw członkowskich spoza strefy euro określające procedury operacyjne mechanizmu kursów walutowych w trzecim etapie unii gospodarczej i walutowej.
Data aktu: 22/01/2020
Data ogłoszenia: 01/02/2020
Data wejścia w życie: 01/02/2020