Komunikat Komisji zmieniający załącznik do komunikatu Komisji do państw członkowskich w sprawie zastosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do krótkoterminowego ubezpieczenia kredytów eksportowych.

KOMUNIKAT KOMISJI
zmieniający załącznik do komunikatu Komisji do państw członkowskich w sprawie zastosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do krótkoterminowego ubezpieczenia kredytów eksportowych

(2020/C 101 I/01)

(Dz.U.UE C z dnia 28 marca 2020 r.)

I.
Wprowadzenie
1)
Komunikat Komisji do państw członkowskich w sprawie zastosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do krótkoterminowego ubezpieczenia kredytów eksportowych 1  ("komunikat") stanowi w pkt 13, że ubezpieczyciele państwowi 2  nie mogą oferować krótkoterminowego ubezpieczenia kredytów eksportowych w odniesieniu do ryzyka zbywalnego. Ryzyko zbywalne zdefiniowane jest w pkt 9 komunikatu jako ryzyko polityczne i handlowe o maksymalnym okresie ryzyka krótszym niż dwa lata, odnoszące się do nabywców publicznych i niepublicznych w państwach wymienionych w załączniku do komunikatu.
2)
Nagła epidemia COVID-19 w pierwszych miesiącach 2020 r. spowodowała nie tylko poważne zagrożenie dla zdrowia publicznego na całym świecie, ale również poważne wstrząsy w gospodarce światowej i unijnej. W jej rezultacie przedsiębiorstwa borykają się z poważnym brakiem płynności, a ich warunki transakcji obciążone są zwiększonym ryzykiem finansowym. W imieniu państw członkowskich działająca w ramach Rady grupa robocza ds. kredytów eksportowych poinformowała Komisję, że prywatni ubezpieczyciele wycofują się z rynku krótkoterminowych ubezpieczeń kredytów eksportowych, co prowadzi do niewystarczających możliwości zapewnienia ochrony ubezpieczeniowej wszystkich ekonomicznie uzasadnionych rodzajów ryzyka w zakresie wywozu do wszystkich państw świata, w tym wszystkich państw członkowskich.
3)
W tych okolicznościach, zgodnie z pkt 35 komunikatu, Komisja przeprowadziła konsultacje publiczne w celu oceny zdolności sektora prywatnego do zapewnienia ubezpieczeń i reasekuracji kredytów w odniesieniu do wywozu do państw o ryzyku zbywalnym oraz w celu ustalenia, czy obecne i przewidywane warunki rynkowe uzasadniają tymczasowe usunięcie z listy któregokolwiek z wymienionych w niej państw.
II.
Ocena
4)
Zgodnie z sekcją 5.2 komunikatu ocena Komisji opiera się na kryteriach określonych w jego pkt 33: możliwościach sektora prywatnych ubezpieczeń kredytów, ratingu państwa oraz wynikach sektora przedsiębiorstw.
5)
Przy określaniu, czy niewystarczające zdolności sektora prywatnego do objęcia ochroną ubezpieczeniową wszelkiego handlowego i politycznego ryzyka w zakresie eksportu uzasadniają usunięcie danego państwa z listy państw o ryzyku zbywalnym, Komisja zwróciła się o opinie i informacje do państw członkowskich, prywatnych ubezpieczycieli kredytów oraz innych zainteresowanych stron, m.in. eksporterów i ich stowarzyszeń, brokerów ubezpieczeń kredytowych i organizacji branżowych. W dniu 23 marca 2020 r. Komisja opublikowała wezwanie do udzielenia informacji na temat dostępności krótkoterminowych ubezpieczeń kredytów eksportowych w odniesieniu do wywozu do wszystkich państw uznanych w komunikacie za państwa o ryzyku zbywalnym 3 . Termin nadsyłania odpowiedzi upłynął dnia 25 marca 2020 r. Komisja otrzymała 64 odpowiedzi od państw członkowskich, prywatnych ubezpieczycieli, eksporterów i organizacji branżowych.
6)
Informacje, które uzyskała Komisja w kontekście publicznego wezwania do udzielenia informacji, wskazują na gwałtownie kurczące się obecnie możliwości uzyskania na rynku prywatnym ochrony ubezpieczeniowej wszelkich kredytów eksportowych. Niektórzy państwowi ubezpieczyciele odnotowali już wzrost liczby wniosków o ubezpieczenie kredytu w odniesieniu do wywozu do krajów o ryzyku zbywalnym. Większość respondentów spodziewa się problemów z dostępnością ochrony ubezpieczeniowej, co wskazuje, że w bardzo krótkim czasie można oczekiwać niewystarczającej dostępności prywatnych ubezpieczeń w odniesieniu do tych państw.
7)
Zgodnie z najnowszymi wskaźnikami makroekonomicznymi gospodarka światowa i unijna doświadczają pogorszenia koniunktury w związku z epidemią COVID-19 i tendencja ta najprawdopodobniej utrzyma się w najbliższej przyszłości. Obecne ratingi państw nie odzwierciedlają jeszcze w pełni skutków epidemii. Biorąc pod uwagę wskaźniki prognoz ekonomicznych, można się racjonalnie spodziewać rychłego pogorszenia ratingów państw wskutek kryzysu wywołanego epidemią COVID-19. Wyniki w sektorze przedsiębiorstw najprawdopodobniej ulegną pogorszeniu 4  i należy się spodziewać, że Komisja dokona znacznej korekty prognozy wzrostu gospodarczego, przewidując wzrost ujemny, w porównaniu z zimową prognozą dla UE na 2020 r. (1,4 %).
8)
W celu wsparcia gospodarki UE w kontekście epidemii COVID-19 Komisja przyjęła tymczasowe ramy 5 , które umożliwiają państwom członkowskim zapewnienie dodatkowych środków wsparcia z wykorzystaniem pełnej elastyczności obowiązujących zasad pomocy państwa. W dziedzinie ubezpieczeń krótkoterminowych kredytów eksportowych we wspomnianych ramach przewidziano zwiększoną elastyczność w zakresie potwierdzania tymczasowej niezbywalności niektórych rodzajów ryzyka ze względu na ograniczoną dostępność ubezpieczeń kredytów eksportowych zgodnie z pkt 18 lit. d) komunikatu.
9)
Taka elastyczność może być niewystarczająca do szybkiego zaradzenia problemom, z którymi przedsiębiorstwa zmagają się obecnie i które najprawdopodobniej będą napotykać w najbliższej przyszłości. Konieczna jest szybsza reakcja służąca złagodzeniu wszelkich negatywnych skutków nagłego wycofania się prywatnych ubezpieczycieli z rynku krótkoterminowych kredytów eksportowych. W świetle wyników konsultacji publicznych oraz ogólnych oznak destrukcyjnego wpływu COVID-19 na całą gospodarkę Unii, Komisja jest zdania, że istnieje ogólny brak wystarczającej zdolności sektora prywatnego do zapewnienia ochrony ubezpieczeniowej wszelkiego ekonomicznie uzasadnionego ryzyka w zakresie wywozu do państw obecnie sklasyfikowanych jako państwa o ryzyku zbywalnym. Jednocześnie, biorąc pod uwagę dostępne obecnie informacje dotyczące przyszłego rozwoju epidemii COVID-19, niewykluczone jest, że przed upływem okresu jednego roku, o którym mowa w pkt 36 komunikatu, prywatni ubezpieczyciele ponownie zaczną zwiększać swoją ekspozycję w zakresie krótkoterminowego ubezpieczenia kredytów eksportowych. Dlatego też zmiana listy państw o ryzyku zbywalnym na okres 12 miesięcy może być nadmiernym środkiem.
10)
W tych okolicznościach Komisja postanowiła uznać wszelkie ryzyko handlowe i polityczne związane z wywozem do państw wymienionych w załączniku do komunikatu za tymczasowo niezbywalne do dnia 31 grudnia 2020 r., zgodnie z okresem obowiązywania tymczasowych ram. Zgodnie z pkt 36 komunikatu Komisja rozważy ewentualne przedłużenie tego tymczasowego wyjątku na trzy miesiące przed końcem 2020 r.

ZMIANA KOMUNIKATU

11)
Od dnia 27 marca 2020 r. do końca 2020 r. stosuje się następującą zmianę komunikatu Komisji do państw członkowskich w sprawie zastosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do krótkoterminowego ubezpieczenia kredytów eksportowych:
załącznik otrzymuje brzmienie:

"Lista państw o ryzyku zbywalnym

Komisja uznaje, że wszelkie ryzyko handlowe i polityczne związane z wywozem do krajów wymienionych poniżej jest tymczasowo niezbywalne do dnia 31 grudnia 2020 r.

Belgia Cypr Słowacja
Bułgaria Łotwa Finlandia
Republika Czeska Litwa Szwecja
Dania Luksemburg Zjednoczone Królestwo
Niemcy Węgry Australia
Estonia Malta Kanada
Irlandia Niderlandy Islandia
Grecja Austria Japonia
Hiszpania Polska Nowa Zelandia
Francja Portugalia Norwegia
Chorwacja Rumunia Szwajcaria
Włochy Słowenia Stany Zjednoczone Ameryki"
1 Dz.U. C 392 z 19.12.2012, s. 1.
2 Ubezpieczyciel państwowy jest zdefiniowany w komunikacie jako przedsiębiorstwo lub inna organizacja oferujące ubezpieczenie kredytów eksportowych, przy wsparciu państwa członkowskiego lub działające w jego imieniu, lub państwo członkowskie oferujące ubezpieczenie kredytów eksportowych.
4 Jakkolwiek wielu respondentów uczestniczących w konsultacjach publicznych Komisji twierdziło, że dokładna ocena skutków epidemii COVID-19 na tym etapie jest trudna, niektóre zainteresowane strony przedstawiły dane sugerujące, że obecny kryzys może doprowadzić do wzrostu skali niewypłacalności przedsiębiorstw w Europie nawet o 20 %. W tym samym duchu należy się spodziewać zmniejszenia zdolności ubezpieczeniowych o 15 % w ujęciu ogólnym i aż o 40 % w przypadku małych przedsiębiorstw. Spadki o podobnych rzędach wielkości odnotowano w 2009 r., a wielu respondentów konsultacji wyrażało nawet bardziej pesymistyczne oczekiwania co do skutków epidemii COVID-19 z 2020 r.
5 Komunikat Komisji z dnia 19 marca 2020 r. - Tymczasowe ramy środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki w kontekście trwającej epidemii COVID-19 (Dz.U. C 91I z 20.3.2020, s. 1).

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2020.101I.1

Rodzaj: Komunikat
Tytuł: Komunikat Komisji zmieniający załącznik do komunikatu Komisji do państw członkowskich w sprawie zastosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do krótkoterminowego ubezpieczenia kredytów eksportowych.
Data aktu: 27/03/2020
Data ogłoszenia: 28/03/2020
Data wejścia w życie: 27/03/2020