Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające (M.8677 - Siemens/Alstom).

Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające 1
(M.8677 - Siemens/Alstom)

(2019/C 300/06)

(Dz.U.UE C z dnia 5 września 2019 r.)

1.
W dniu 8 czerwca 2018 r. Komisja Europejska ("Komisja") otrzymała zgłoszenie proponowanej koncentracji, w wyniku której przedsiębiorstwo Siemens AG ("Siemens" lub "strona zgłaszająca") przejęłoby wyłączną kontrolę nad przedsiębiorstwem Alstom SA ("Alstom") poprzez wniesienie do Alstomu wkładu w postaci działalności w zakresie mobilności w zamian za nowo wyemitowane akcje Alstomu ("transakcja"). Przedsiębiorstwa Siemens i Alstom zwane są wspólnie "stronami".
2.
W dniu 13 lipca 2018 r. Komisja przyjęła decyzję o wszczęciu postępowania na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw 2  ("decyzja wydana na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c)"). W decyzji tej Komisja wskazała, że transakcja ma wymiar unijny i wchodzi w zakres rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw oraz budzi poważne wątpliwości co do jej zgodności z rynkiem wewnętrznym oraz funkcjonowaniem Porozumienia EOG.
3.
W dniu 16 lipca 2018 r., zgodnie z art. 10 ust. 3 akapit drugi zdanie pierwsze rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, przedłużono termin przyjęcia ostatecznej decyzji o 20 dni roboczych.
4.
W dniu 6 sierpnia 2018 r. strony przedstawiły uwagi na piśmie dotyczące decyzji wydanej na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c), w których zakwestionowały ocenę Komisji przedstawioną w decyzji wydanej na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c).
5.
W dniu 8 sierpnia 2018 r. Komisja przyjęła dwie decyzje na podstawie art. 11 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw w związku z niedostarczeniem zarówno przez przedsiębiorstwo Siemens, jak i przez przedsiębiorstwo Alstom kompletnych informacji w odpowiedzi na odrębne wnioski Komisji o udzielenie informacji. Na mocy tych decyzji zawieszono terminy, o których mowa w art. 10 ust. 3 akapit pierwszy rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, od dnia 7 sierpnia 2018 r. Przedsiębiorstwa Siemens i Alstom odpowiedziały na odnośny wniosek o udzielenie informacji w dniu 4 września 2018 r., a zawieszenie wygasło z końcem tego dnia.
6.
W dniu 29 października 2018 r. Komisja wydała pisemne zgłoszenie zastrzeżeń zgodnie z art. 13 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego do rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw 3 , o którym tego samego dnia powiadomiono przedsiębiorstwo Siemens. Alstom otrzymał kopię pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń. Zgodnie z pisemnym zgłoszeniem zastrzeżeń Komisja wstępnie uznała, że transakcja prawdopodobnie doprowadziłaby do znacznego zakłócenia efektywnej konkurencji w odniesieniu do różnych rynków taboru kolejowego, rynków sygnalizacji na liniach głównych i sygnalizacji miejskiej oraz na niektórych rynkach elektryfikacji kolei na całym świecie, w obrębie EOG lub na niektórych rynkach krajowych, w zależności od konkretnego właściwego rynku produktowego.
7.
Strony uzyskały po raz pierwszy dostęp do akt w dniu 29 października 2018 r., po przyjęciu pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń. Dalszy dostęp do akt przyznawano na bieżąco do dnia 31 stycznia 2019 r., również w odpowiedzi na różne wnioski stron.
8.
Strony udzieliły odpowiedzi na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń w dniu 14 listopada 2018 r. Nie złożyły wniosku o rozpatrzenie ich argumentów w ramach formalnego złożenia ustnych wyjaśnień na spotkaniu wyjaśniającym zgodnie z art. 14 rozporządzenia wykonawczego do rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.
9.
W okresie od dnia 19 lipca do dnia 27 listopada 2018 r. - na uzasadniony wniosek - dopuściłem 24 zainteresowane osoby trzecie zgodnie z art. 5 decyzji 2011/695/UE. Wśród nich znaleźli się konkurenci, klienci, dostawcy i związki zawodowe. 14 spośród tych osób przedstawiło uwagi na temat pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń.
10.
W dniu 12 grudnia 2018 r. strona zgłaszająca formalnie przedstawiła pierwszy zestaw zobowiązań, które Komisja poddała badaniu rynku w dniu 17 grudnia 2018 r. Komisja poinformowała strony o wstępnych wynikach badania rynku w dniu 21 grudnia 2018 r. oraz o dalszych wynikach otrzymanych od tego czasu - w dniu 4 stycznia 2019 r. W dniach 9 i 25 stycznia 2019 r. strona zgłaszająca przedstawiła zmienione zobowiązania.
11.
W dniu 23 stycznia 2019 r. Komisja wystosowała do strony zgłaszającej pismo przedstawiające okoliczności faktyczne ("pismo przedstawiające okoliczności faktyczne"). Odpowiedź z dnia 28 stycznia 2019 r. na pismo przedstawiające okoliczności faktyczne zawiera ogólne uwagi, zgodnie z którymi strony miały za mało czasu i informacji, aby móc skutecznie wyrazić swoje stanowisko. Nie otrzymałem od stron żadnych bezpośrednich wniosków ani skarg w tym zakresie. Ponadto pragnę zauważyć, że odpowiedź na pismo przedstawiające okoliczności faktyczne zawiera szczegółowe argumenty w odniesieniu do każdej sekcji pisma przedstawiającego okoliczności faktyczne, o czym należycie poinformowano również Komitet Doradczy. Nie wydaje mi się, by w przedmiotowym zakresie doszło do naruszenia prawa stron do bycia wysłuchanym.
12.
W projekcie decyzji - chociaż zastrzeżenia dotyczące niektórych rynków właściwych nie zostały podtrzymane - Komisja stwierdza, że zobowiązania nie eliminują wszystkich stwierdzonych problemów w zakresie konkurencji. W związku z powyższym w projekcie decyzji stwierdza się, że zgodnie z art. 8 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw przedmiotowa transakcja jest niezgodna z rynkiem wewnętrznym i z funkcjonowaniem Porozumienia EOG.
13.
Zgodnie z art. 16 decyzji 2011/695/UE zbadałem, czy projekt decyzji dotyczy jedynie zastrzeżeń, co do których strony miały możliwość przedstawienia swoich stanowisk. Stwierdzam, że tak istotnie jest.
14.
Podsumowując, uznaję, że w niniejszym postępowaniu przestrzegano skutecznego wykonywania praw procesowych stron.

Bruksela, dnia 1 lutego 2019 r.

Joos STRAGIER
1 Zgodnie z art. 16 i 17 decyzji 2011/695/UE Przewodniczącego Komisji Europejskiej z dnia 13 października 2011 r. w sprawie funkcji i zakresu uprawnień urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji, Dz.U. L 275 z 20.10.2011, s. 29 ("decyzja 2011/695/UE").
2 Rozporządzenie Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1) ("rozporządzenie w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw").
3 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 802/2004 w sprawie wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (Dz.U. L 133 z 30.4.2004, s. 1) ("rozporządzenie wykonawcze do rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw").

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024