Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające (M.8677 - Siemens/Alstom).

Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające 1
(M.8677 - Siemens/Alstom)

(2019/C 300/06)

(Dz.U.UE C z dnia 5 września 2019 r.)

1.
W dniu 8 czerwca 2018 r. Komisja Europejska ("Komisja") otrzymała zgłoszenie proponowanej koncentracji, w wyniku której przedsiębiorstwo Siemens AG ("Siemens" lub "strona zgłaszająca") przejęłoby wyłączną kontrolę nad przedsiębiorstwem Alstom SA ("Alstom") poprzez wniesienie do Alstomu wkładu w postaci działalności w zakresie mobilności w zamian za nowo wyemitowane akcje Alstomu ("transakcja"). Przedsiębiorstwa Siemens i Alstom zwane są wspólnie "stronami".
2.
W dniu 13 lipca 2018 r. Komisja przyjęła decyzję o wszczęciu postępowania na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw 2  ("decyzja wydana na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c)"). W decyzji tej Komisja wskazała, że transakcja ma wymiar unijny i wchodzi w zakres rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw oraz budzi poważne wątpliwości co do jej zgodności z rynkiem wewnętrznym oraz funkcjonowaniem Porozumienia EOG.
3.
W dniu 16 lipca 2018 r., zgodnie z art. 10 ust. 3 akapit drugi zdanie pierwsze rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, przedłużono termin przyjęcia ostatecznej decyzji o 20 dni roboczych.
4.
W dniu 6 sierpnia 2018 r. strony przedstawiły uwagi na piśmie dotyczące decyzji wydanej na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c), w których zakwestionowały ocenę Komisji przedstawioną w decyzji wydanej na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c).
5.
W dniu 8 sierpnia 2018 r. Komisja przyjęła dwie decyzje na podstawie art. 11 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw w związku z niedostarczeniem zarówno przez przedsiębiorstwo Siemens, jak i przez przedsiębiorstwo Alstom kompletnych informacji w odpowiedzi na odrębne wnioski Komisji o udzielenie informacji. Na mocy tych decyzji zawieszono terminy, o których mowa w art. 10 ust. 3 akapit pierwszy rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, od dnia 7 sierpnia 2018 r. Przedsiębiorstwa Siemens i Alstom odpowiedziały na odnośny wniosek o udzielenie informacji w dniu 4 września 2018 r., a zawieszenie wygasło z końcem tego dnia.
6.
W dniu 29 października 2018 r. Komisja wydała pisemne zgłoszenie zastrzeżeń zgodnie z art. 13 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego do rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw 3 , o którym tego samego dnia powiadomiono przedsiębiorstwo Siemens. Alstom otrzymał kopię pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń. Zgodnie z pisemnym zgłoszeniem zastrzeżeń Komisja wstępnie uznała, że transakcja prawdopodobnie doprowadziłaby do znacznego zakłócenia efektywnej konkurencji w odniesieniu do różnych rynków taboru kolejowego, rynków sygnalizacji na liniach głównych i sygnalizacji miejskiej oraz na niektórych rynkach elektryfikacji kolei na całym świecie, w obrębie EOG lub na niektórych rynkach krajowych, w zależności od konkretnego właściwego rynku produktowego.
7.
Strony uzyskały po raz pierwszy dostęp do akt w dniu 29 października 2018 r., po przyjęciu pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń. Dalszy dostęp do akt przyznawano na bieżąco do dnia 31 stycznia 2019 r., również w odpowiedzi na różne wnioski stron.
8.
Strony udzieliły odpowiedzi na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń w dniu 14 listopada 2018 r. Nie złożyły wniosku o rozpatrzenie ich argumentów w ramach formalnego złożenia ustnych wyjaśnień na spotkaniu wyjaśniającym zgodnie z art. 14 rozporządzenia wykonawczego do rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.
9.
W okresie od dnia 19 lipca do dnia 27 listopada 2018 r. - na uzasadniony wniosek - dopuściłem 24 zainteresowane osoby trzecie zgodnie z art. 5 decyzji 2011/695/UE. Wśród nich znaleźli się konkurenci, klienci, dostawcy i związki zawodowe. 14 spośród tych osób przedstawiło uwagi na temat pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń.
10.
W dniu 12 grudnia 2018 r. strona zgłaszająca formalnie przedstawiła pierwszy zestaw zobowiązań, które Komisja poddała badaniu rynku w dniu 17 grudnia 2018 r. Komisja poinformowała strony o wstępnych wynikach badania rynku w dniu 21 grudnia 2018 r. oraz o dalszych wynikach otrzymanych od tego czasu - w dniu 4 stycznia 2019 r. W dniach 9 i 25 stycznia 2019 r. strona zgłaszająca przedstawiła zmienione zobowiązania.
11.
W dniu 23 stycznia 2019 r. Komisja wystosowała do strony zgłaszającej pismo przedstawiające okoliczności faktyczne ("pismo przedstawiające okoliczności faktyczne"). Odpowiedź z dnia 28 stycznia 2019 r. na pismo przedstawiające okoliczności faktyczne zawiera ogólne uwagi, zgodnie z którymi strony miały za mało czasu i informacji, aby móc skutecznie wyrazić swoje stanowisko. Nie otrzymałem od stron żadnych bezpośrednich wniosków ani skarg w tym zakresie. Ponadto pragnę zauważyć, że odpowiedź na pismo przedstawiające okoliczności faktyczne zawiera szczegółowe argumenty w odniesieniu do każdej sekcji pisma przedstawiającego okoliczności faktyczne, o czym należycie poinformowano również Komitet Doradczy. Nie wydaje mi się, by w przedmiotowym zakresie doszło do naruszenia prawa stron do bycia wysłuchanym.
12.
W projekcie decyzji - chociaż zastrzeżenia dotyczące niektórych rynków właściwych nie zostały podtrzymane - Komisja stwierdza, że zobowiązania nie eliminują wszystkich stwierdzonych problemów w zakresie konkurencji. W związku z powyższym w projekcie decyzji stwierdza się, że zgodnie z art. 8 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw przedmiotowa transakcja jest niezgodna z rynkiem wewnętrznym i z funkcjonowaniem Porozumienia EOG.
13.
Zgodnie z art. 16 decyzji 2011/695/UE zbadałem, czy projekt decyzji dotyczy jedynie zastrzeżeń, co do których strony miały możliwość przedstawienia swoich stanowisk. Stwierdzam, że tak istotnie jest.
14.
Podsumowując, uznaję, że w niniejszym postępowaniu przestrzegano skutecznego wykonywania praw procesowych stron.

Bruksela, dnia 1 lutego 2019 r.

Joos STRAGIER
1 Zgodnie z art. 16 i 17 decyzji 2011/695/UE Przewodniczącego Komisji Europejskiej z dnia 13 października 2011 r. w sprawie funkcji i zakresu uprawnień urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji, Dz.U. L 275 z 20.10.2011, s. 29 ("decyzja 2011/695/UE").
2 Rozporządzenie Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1) ("rozporządzenie w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw").
3 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 802/2004 w sprawie wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (Dz.U. L 133 z 30.4.2004, s. 1) ("rozporządzenie wykonawcze do rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw").

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2019.300.12

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające (M.8677 - Siemens/Alstom).
Data aktu: 05/09/2019
Data ogłoszenia: 05/09/2019