Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające (M.8677 - Siemens/Alstom).

Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające 1
(M.8677 - Siemens/Alstom)

(2019/C 300/06)

(Dz.U.UE C z dnia 5 września 2019 r.)

1.
W dniu 8 czerwca 2018 r. Komisja Europejska ("Komisja") otrzymała zgłoszenie proponowanej koncentracji, w wyniku której przedsiębiorstwo Siemens AG ("Siemens" lub "strona zgłaszająca") przejęłoby wyłączną kontrolę nad przedsiębiorstwem Alstom SA ("Alstom") poprzez wniesienie do Alstomu wkładu w postaci działalności w zakresie mobilności w zamian za nowo wyemitowane akcje Alstomu ("transakcja"). Przedsiębiorstwa Siemens i Alstom zwane są wspólnie "stronami".
2.
W dniu 13 lipca 2018 r. Komisja przyjęła decyzję o wszczęciu postępowania na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw 2  ("decyzja wydana na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c)"). W decyzji tej Komisja wskazała, że transakcja ma wymiar unijny i wchodzi w zakres rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw oraz budzi poważne wątpliwości co do jej zgodności z rynkiem wewnętrznym oraz funkcjonowaniem Porozumienia EOG.
3.
W dniu 16 lipca 2018 r., zgodnie z art. 10 ust. 3 akapit drugi zdanie pierwsze rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, przedłużono termin przyjęcia ostatecznej decyzji o 20 dni roboczych.
4.
W dniu 6 sierpnia 2018 r. strony przedstawiły uwagi na piśmie dotyczące decyzji wydanej na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c), w których zakwestionowały ocenę Komisji przedstawioną w decyzji wydanej na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c).
5.
W dniu 8 sierpnia 2018 r. Komisja przyjęła dwie decyzje na podstawie art. 11 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw w związku z niedostarczeniem zarówno przez przedsiębiorstwo Siemens, jak i przez przedsiębiorstwo Alstom kompletnych informacji w odpowiedzi na odrębne wnioski Komisji o udzielenie informacji. Na mocy tych decyzji zawieszono terminy, o których mowa w art. 10 ust. 3 akapit pierwszy rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, od dnia 7 sierpnia 2018 r. Przedsiębiorstwa Siemens i Alstom odpowiedziały na odnośny wniosek o udzielenie informacji w dniu 4 września 2018 r., a zawieszenie wygasło z końcem tego dnia.
6.
W dniu 29 października 2018 r. Komisja wydała pisemne zgłoszenie zastrzeżeń zgodnie z art. 13 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego do rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw 3 , o którym tego samego dnia powiadomiono przedsiębiorstwo Siemens. Alstom otrzymał kopię pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń. Zgodnie z pisemnym zgłoszeniem zastrzeżeń Komisja wstępnie uznała, że transakcja prawdopodobnie doprowadziłaby do znacznego zakłócenia efektywnej konkurencji w odniesieniu do różnych rynków taboru kolejowego, rynków sygnalizacji na liniach głównych i sygnalizacji miejskiej oraz na niektórych rynkach elektryfikacji kolei na całym świecie, w obrębie EOG lub na niektórych rynkach krajowych, w zależności od konkretnego właściwego rynku produktowego.
7.
Strony uzyskały po raz pierwszy dostęp do akt w dniu 29 października 2018 r., po przyjęciu pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń. Dalszy dostęp do akt przyznawano na bieżąco do dnia 31 stycznia 2019 r., również w odpowiedzi na różne wnioski stron.
8.
Strony udzieliły odpowiedzi na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń w dniu 14 listopada 2018 r. Nie złożyły wniosku o rozpatrzenie ich argumentów w ramach formalnego złożenia ustnych wyjaśnień na spotkaniu wyjaśniającym zgodnie z art. 14 rozporządzenia wykonawczego do rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.
9.
W okresie od dnia 19 lipca do dnia 27 listopada 2018 r. - na uzasadniony wniosek - dopuściłem 24 zainteresowane osoby trzecie zgodnie z art. 5 decyzji 2011/695/UE. Wśród nich znaleźli się konkurenci, klienci, dostawcy i związki zawodowe. 14 spośród tych osób przedstawiło uwagi na temat pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń.
10.
W dniu 12 grudnia 2018 r. strona zgłaszająca formalnie przedstawiła pierwszy zestaw zobowiązań, które Komisja poddała badaniu rynku w dniu 17 grudnia 2018 r. Komisja poinformowała strony o wstępnych wynikach badania rynku w dniu 21 grudnia 2018 r. oraz o dalszych wynikach otrzymanych od tego czasu - w dniu 4 stycznia 2019 r. W dniach 9 i 25 stycznia 2019 r. strona zgłaszająca przedstawiła zmienione zobowiązania.
11.
W dniu 23 stycznia 2019 r. Komisja wystosowała do strony zgłaszającej pismo przedstawiające okoliczności faktyczne ("pismo przedstawiające okoliczności faktyczne"). Odpowiedź z dnia 28 stycznia 2019 r. na pismo przedstawiające okoliczności faktyczne zawiera ogólne uwagi, zgodnie z którymi strony miały za mało czasu i informacji, aby móc skutecznie wyrazić swoje stanowisko. Nie otrzymałem od stron żadnych bezpośrednich wniosków ani skarg w tym zakresie. Ponadto pragnę zauważyć, że odpowiedź na pismo przedstawiające okoliczności faktyczne zawiera szczegółowe argumenty w odniesieniu do każdej sekcji pisma przedstawiającego okoliczności faktyczne, o czym należycie poinformowano również Komitet Doradczy. Nie wydaje mi się, by w przedmiotowym zakresie doszło do naruszenia prawa stron do bycia wysłuchanym.
12.
W projekcie decyzji - chociaż zastrzeżenia dotyczące niektórych rynków właściwych nie zostały podtrzymane - Komisja stwierdza, że zobowiązania nie eliminują wszystkich stwierdzonych problemów w zakresie konkurencji. W związku z powyższym w projekcie decyzji stwierdza się, że zgodnie z art. 8 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw przedmiotowa transakcja jest niezgodna z rynkiem wewnętrznym i z funkcjonowaniem Porozumienia EOG.
13.
Zgodnie z art. 16 decyzji 2011/695/UE zbadałem, czy projekt decyzji dotyczy jedynie zastrzeżeń, co do których strony miały możliwość przedstawienia swoich stanowisk. Stwierdzam, że tak istotnie jest.
14.
Podsumowując, uznaję, że w niniejszym postępowaniu przestrzegano skutecznego wykonywania praw procesowych stron.

Bruksela, dnia 1 lutego 2019 r.

Joos STRAGIER
1 Zgodnie z art. 16 i 17 decyzji 2011/695/UE Przewodniczącego Komisji Europejskiej z dnia 13 października 2011 r. w sprawie funkcji i zakresu uprawnień urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji, Dz.U. L 275 z 20.10.2011, s. 29 ("decyzja 2011/695/UE").
2 Rozporządzenie Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1) ("rozporządzenie w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw").
3 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 802/2004 w sprawie wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (Dz.U. L 133 z 30.4.2004, s. 1) ("rozporządzenie wykonawcze do rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw").

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2019.300.12

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające (M.8677 - Siemens/Alstom).
Data aktu: 05/09/2019
Data ogłoszenia: 05/09/2019