Streszczenie decyzji Komisji z dnia 11 grudnia 2018 r. uznającej koncentrację za zgodną z rynkiem wewnętrznym oraz z funkcjonowaniem Porozumienia EOG (Sprawa M.8797 - Thales/Gemalto) (notyfikowana jako dokument C(2018) 222).

Streszczenie decyzji Komisji
z dnia 11 grudnia 2018 r.
uznającej koncentrację za zgodną z rynkiem wewnętrznym oraz z funkcjonowaniem Porozumienia EOG

(Sprawa M.8797 - Thales/Gemalto)

(notyfikowana jako dokument C(2018) 222)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2019/C 287/04)

(Dz.U.UE C z dnia 26 sierpnia 2019 r.)

W dniu 11 grudnia 2018 r. Komisja przyjęła decyzję w sprawie połączenia przedsiębiorstw na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw 1 , w szczególności art. 8 ust. 1 tego rozporządzenia. Nieopatrzoną klauzulą poufności wersję pełnego tekstu decyzji, podobnie jak wersję wstępną można znaleźć w autentycznej wersji językowej postępowania na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji pod następującym adresem: http://ec.europa.eu/comm/competition/index_en.html.

I. 

PROCEDURA

(1)
W dniu 18 czerwca 2018 r., zgodnie z art. 4 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw 2 , Komisja Europejska ("Komisja") otrzymała zgłoszenie koncentracji, w wyniku której przedsiębiorstwo Thales S.A. ("Thales" lub "strona zgłaszająca", Francja) przejmuje, w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, wyłączną kontrolę nad przedsiębiorstwem Gemalto N.V. ("Gemalto", Niderlandy) ("transakcja") 3 . Thales i Gemalto zwane są dalej łącznie "stronami".
(2)
Po wstępnym zbadaniu zgłoszenia oraz na podstawie pierwszego etapu badania rynku Komisja stwierdziła, że transakcja wzbudza poważne wątpliwości co do jej zgodności z rynkiem wewnętrznym w odniesieniu do rynku sprzętowych modułów bezpieczeństwa ("HSM") i w dniu 23 lipca 2018 r. przyjęła decyzję o wszczęciu postępowania na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw ("decyzja wydana na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c)").
(3)
W dniu 26 lipca 2018 r., na wniosek strony zgłaszającej, na mocy art. 10 ust. 3 akapit drugi zdanie pierwsze rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw przedłużono czas trwania drugiego etapu postępowania o 20 dni roboczych.
(4)
W dniu 21 sierpnia 2018 r. strona zgłaszająca przedstawiła na piśmie swoje uwagi do decyzji wydanej na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c) ("odpowiedź udzielona zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. c)").
(5)
W celu rozwiązania stwierdzonych przez Komisję problemów w zakresie konkurencji w dniu 10 października 2018 r. strona zgłaszająca przedstawiła zobowiązania zgodnie z art. 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.
(6)
W celu rozwiązania stwierdzonych przez Komisję problemów w zakresie konkurencji w dniu 7 listopada 2018 r. strona zgłaszająca przedstawiła zmienione zobowiązania zgodnie z art. 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

II. 

STRONY I TRANSAKCJA

(7)
Thales jest międzynarodową grupą zarejestrowaną we Francji i notowaną na giełdzie Euronext w Paryżu. Thales prowadzi działalność na całym świecie w następujących pięciu głównych obszarach: (i) aeronautyka; (ii) przestrzeń kosmiczna; (iii) transport lądowy; (iv) obronność; oraz (v) bezpieczeństwo. W 2017 r. jego globalne przychody wyniosły 15,8 mld EUR; przedsiębiorstwo prowadziło działalność w 56 krajach i zatrudniało 64 100 pracowników.
(8)
Gemalto jest międzynarodową spółką zajmującą się bezpieczeństwem cyfrowym, zarejestrowaną w Niderlandach i notowaną na giełdzie Euronext w Paryżu i Amsterdamie. Gemalto prowadzi działalność na całym świecie w następujących sześciu głównych obszarach: (i) platformy mobilne i usługi mobilne; (ii) mobilne oprogramowanie wbudowane i produkty mobilne; (iii) płatności; (iv) programy rządowe; (v) rozwiązania typu maszyna-maszyna (internet rzeczy); oraz (vi) bezpieczeństwo przedsiębiorstw. Gemalto powstało w 2006 r. w wyniku połączenia przedsiębiorstwa Axsalto Holding N.V. z przedsiębiorstwem Gemplus International S.A. W 2017 r. globalne przychody Gemalto wyniosły około 3 mld EUR; przedsiębiorstwo prowadziło działalność w 47 krajach i zatrudniało 15 000 pracowników.
(9)
Zgodnie z umową o połączeniu ("umowa o połączeniu"), która została zawarta w dniu 17 grudnia 2017 r., Thales przejmie wszystkie wyemitowane i pozostające w obrocie akcje zwykłe oraz amerykańskie akcje depozytowe w Gemalto w drodze zalecanej pełnej oferty publicznej regulowanej prawem niderlandzkim, która zostanie rozszerzona w szczególności na Francję i Stany Zjednoczone. Oferta jest uzależniona od spełnienia lub odstąpienia od zwykłych warunków, w tym m.in.: (i) zatwierdzeń regulacyjnych; (ii) minimalnej liczby akcji Gemalto objętej zapisami równej co najmniej 67 %; (iii) niewystąpienia żadnych istotnych negatywnych skutków; (iv) nienaruszenia postanowień umowy o połączeniu w istotny sposób; oraz (v) braku korzystniejszej oferty lub nieprzystania na nią.
(10)
Transakcja ta stanowi zatem koncentrację w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

III. 

WYMIAR UNIJNY

(11)
Transakcja ma wymiar unijny w rozumieniu art. 1 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

IV. 

RYNKI WŁAŚCIWE

(12)
W decyzji określono następujące rynki właściwe: HSM ogólnego przeznaczenia, HSM do systemów płatności elektronicznych, oprogramowanie szyfrujące, urządzenia do szyfrowania sieciowego danych w ruchu, produkcja i dostarczanie kart SIM oraz platforma typu over-the-air do zarządzania kartami SIM.
a)
HSM ogólnego przeznaczenia i HSM do systemów płatności elektronicznych
(13)
W związku z wynikami pierwszego i drugiego etapu badania rynku Komisja uważa, że istnieje odrębny rynek dla HSM ogólnego przeznaczenia i HSM do systemów płatności elektronicznych.
(14)
Substytucyjność po stronie popytu nie występuje, ponieważ (i) HSM ogólnego przeznaczenia i HSM do systemów płatności elektronicznych są opracowywane i certyfikowane do różnych zastosowań; (ii) HSM ogólnego przeznaczenia i HSM do systemów płatności elektronicznych są bardzo odmienne pod względem technicznym; (iii) HSM ogólnego przeznaczenia i HSM do systemów płatności elektronicznych oferują odmienne możliwości handlowe; (iv) różne polityki cenowe dotyczące HSM ogólnego przeznaczenia i HSM do systemów płatności elektronicznych odzwierciedlają ich odmienne funkcje / odmienny zakres zastosowań; (v) klienci nabywający HSM ogólnego przeznaczenia i HSM do systemów płatności elektronicznych charakteryzują się różnymi strukturami zakupów.
(15)
Substytucyjność po stronie podaży nie występuje, ponieważ: (i) konstrukcja HSM ogólnego przeznaczenia i HSM do systemów płatności elektronicznych zakłada wykorzystanie różnych technologii; (ii) dostawcy HSM ogólnego przeznaczenia i HSM do systemów płatności elektronicznych podlegają innej procedurze certyfikacji; (iii) konkurenci w sektorach HSM ogólnego przeznaczenia i HSM do systemów płatności elektronicznych są różni; (iv) konkurenci prowadzący działalność w sektorach HSM ogólnego przeznaczenia i HSM do systemów płatności elektronicznych nie mogą łatwo ani szybko przestawić się na dostarczanie drugiego rodzaju HSM w odpowiedzi na podwyżkę cen.
(16)
W ramach badania Komisja uzyskała dalsze potwierdzenie, że HSM ogólnego przeznaczenia i HSM do systemów płatności elektronicznych są zaprojektowane w inny sposób, zarówno pod względem sprzętu, jak i oprogramowania. Chociaż różnice w sprzęcie mogą nie być tak wyraźne (przedsiębiorstwo Securosys twierdzi, że mogłoby rozpocząć budowę HSM do systemów płatności elektronicznych z wykorzystaniem swojej platformy HSM ogólnego przeznaczenia; podobnie przedsiębiorstwo Futurex, które uważa, że różnice wynikają raczej z oprogramowania układowego niż ze sprzętu), to oprogramowanie stanowi znacznie większą część wysiłków inwestycyjnych i wydaje się, że wyraźnie różni się w zależności od zastosowania. W celu uzyskania certyfikacji PCI HSM do systemów płatności elektronicznych muszą spełniać m.in. rygorystyczne wymogi w zakresie bezpieczeństwa fizycznego i logicznego. Fakt, że w ostatnich latach ekspansja z jednego rynku HSM na kolejne następowała w drodze przejęć, potwierdza argument, zgodnie z którym opracowanie drugiego rodzaju HSM nie jest proste, jeżeli produkuje się pierwszy rodzaj.
(17)
Jeżeli chodzi o definicję rynku geograficznego, Komisja uważa, że dla każdego HSM ogólnego przeznaczenia i HSM do systemów płatności elektronicznych obejmuje on zakresem co najmniej EOG lub cały świat, niemniej definicja może pozostać otwarta do celów niniejszego postępowania, ponieważ ocena wpływu na konkurencję nie zmienia się w zależności od poszczególnych poziomów geograficznych.
b)
Inne właściwe rynki produktowe
(18)
Komisja oceniła również potencjalne rynki oprogramowania szyfrującego, usług w zakresie oceny bezpieczeństwa, kart SIM i platform typu over-the-air do zarządzania kartami SIM, a także elektronicznych kart kontroli dostępu.
(19)
Oprogramowanie szyfrujące: Komisja rozważyła, czy (i) oprogramowanie szyfrujące można dalej podzielić na segmenty danych wykorzystywanych, danych odłożonych i danych w ruchu, a także na ewentualne dalsze podsegmenty według poziomu i warstw szyfrowania; oraz czy (ii) urządzenia do szyfrowania sieciowego danych w ruchu mogłyby stanowić odrębny rynek. Do celów niniejszej decyzji dokładna definicja rynku produktowego może pozostać otwarta, ponieważ transakcja nie zakłóci w znaczący sposób efektywnej konkurencji bez względu na to, jak brzmiałaby wiarygodna definicja nawet najwęższego rynku (i) oprogramowania szyfrującego dane odłożone/w użyciu i ewentualnych dalszych podsegmentów według poziomu szyfrowania (na poziomie przechowywania/dysku, pliku/folderu, bazy danych lub aplikacji, tokenów, maskowania danych itp.); oraz (ii) urządzeń do szyfrowania sieciowego danych w ruchu i ewentualnych podsegmentów opartych na warstwie, w której ma miejsce szyfrowanie sieciowe. Jeżeli chodzi o właściwy rynek geograficzny w odniesieniu do oprogramowania szyfrującego i urządzeń do szyfrowania sieciowego, Komisja uznała, że rynek obejmuje swym zakresem cały świat lub co najmniej EOG.
(20)
Usługi związane z oceną bezpieczeństwa: Komisja rozpatrzyła kwestię, czy rynek produktowy obejmuje wszystkie usługi związane z oceną (cyber-) bezpieczeństwa, czy też istnieją odrębne rynki dla jakiejkolwiek segmentacji tych usług w oparciu o certyfikację, na potrzeby której akredytowane zostało laboratorium, i stwierdziła, że rynek może pozostać otwarty, ponieważ transakcja nie zakłóci w znaczący sposób efektywnej konkurencji bez względu na to, jak brzmiałaby wiarygodna definicja nawet najwęższego rynku usług związanych z oceną bezpieczeństwa, certyfikowanych zgodnie z Certification de Sécurité de Premier Niveau. Kwestia, czy geograficzny rynek usług w zakresie oceny (cyber-) bezpieczeństwa obejmuje swym zakresem cały świat czy EOG, może pozostać otwarta.
(21)
Karty SIM i platformy typu over-the-air do zarządzania kartami SIM: zgodnie ze swoją praktyką decyzyjną Komisja potwierdza, że właściwym rynkiem produktowym jest rynek platform typu over-the-air do zarządzania kartami SIM i świadczenia związanych z tym usług. Komisja pozostawia otwartą kwestię, czy rynek produkcji i dostarczania kart SIM stanowi odrębny rynek i czy integracja instalacji GSM-R stanowi odrębny rynek, ponieważ transakcja nie zakłóci w znaczący sposób efektywnej konkurencji bez względu na to, jak brzmiałaby wiarygodna definicja nawet najwęższego rynku produkcji i dostarczania kart SIM oraz integracji GSM-R. Właściwy rynek geograficzny (i) produkcji i dostarczania kart SIM; (ii) platform typu over-the-air do zarządzania kartami SIM i świadczenia związanych z tym usług obejmuje co najmniej EOG, o ile nie jest globalny. W odniesieniu do integracji instalacji GSM-R Komisja uważa, że rynek obejmuje swym zakresem cały EOG lub cały świat.
(22)
Elektroniczne karty kontroli dostępu: dokładna definicja rynku produktowego może pozostać otwarta, ponieważ transakcja nie zakłóci w znaczący sposób efektywnej konkurencji bez względu na to, jak brzmiałaby wiarygodna definicja nawet najwęższego rynku, w tym rynku elektronicznych kart (i) fizycznej; oraz (ii) logicznej kontroli dostępu. Dokładna definicja rynku geograficznego może pozostać otwarta.

V. 

OCENA WPŁYWU NA KONKURENCJĘ

(23)
Ocena wpływu na konkurencję przeprowadzona przez Komisję opiera się na wszystkich jakościowych i ilościowych dowodach zawartych w aktach sprawy, w szczególności na wynikach badania rynku, wewnętrznych dokumentach własnych stron, odtworzeniu rynku oraz ukierunkowanych wywiadach z uczestnikami rynku.
(24)
Transakcja wywiera wpływ horyzontalny na następujące rynki:
1)
rynek HSM ogólnego przeznaczenia;
2)
rynek HSM do systemów płatności elektronicznych;
3)
potencjalny rynek urządzeń do szyfrowania sieciowego i najwęższy możliwy podsegment danych w ruchu na poziomie warstwy 2 obejmujący cały rynek EOG.
(25)
Transakcja wywiera wpływ wertykalny na rynki w związku z powiązaniami między następującymi rynkami:
1)
obejmującym cały EOG rynkiem wyższego szczebla w zakresie produkcji i dostarczania kart SIM (w którym udział Gemalto wynosi [30-40] %) oraz krajowym lub obejmującym cały EOG rynkiem niższego szczebla w zakresie integracji instalacji GSM-R;
2)
obejmującym cały EOG rynkiem wyższego szczebla w zakresie platform typu over-the-air do zarządzania kartami SIM (w którym udział Gemalto wynosi [40-50] %) oraz krajowym lub obejmującym cały EOG rynkiem niższego szczebla w zakresie integracji instalacji GSM-R.
a)
HSM ogólnego przeznaczenia
(26)
Zgodnie z odtworzeniem rynku przeprowadzonym przez Komisję w 2017 r. Thales i Gemalto posiadają łączny udział w rynku HSM ogólnego przeznaczenia wynoszący [70-80] % (Thales: [30-40] %; Gemalto: [30-40] %). Liczbę tę, 70-80 %, potwierdzają inni uczestnicy rynku.
(27)
Badanie rynku potwierdziło, że Thales i Gemalto są najbliższymi konkurentami. Wydaje się, że obie strony stanowią ważną siłę konkurencyjną na rynku. Zarówno Thales, jak i Gemalto oferują produkty o bardzo podobnych cechach, ale przede wszystkim zarówno HSM ogólnego przeznaczenia spółki Thales, jak i Gemalto są programowalne. Obie strony w sposób znaczący inwestują w badania i rozwój. Istnieje tylko ograniczona liczba alternatywnych dostawców HSM ogólnego przeznaczenia, których rola i udziały w rynku są jednak znacznie niższe niż rola i udziały stron. Oprócz Gemalto tylko jeden inny podmiot jest postrzegany jako autentyczny konkurent spółki Thales.
(28)
Jeżeli chodzi o presję wywieraną przez dostawców usług w chmurze, Komisja uważa, że popyt na lokalne (on-pre-mise) rozwiązania HSM będzie się utrzymywał. Badanie rynku na pierwszym i drugim etapie wykazało, że pomimo oczekiwanego rozrostu chmury, rozwiązania oparte na chmurze nadal pozostają na początkowym etapie rozwoju i mają wpływ jedynie na nowe zastosowania, jako że zastosowania dotychczasowe nadal są powiązane z istniejącą lokalną infrastrukturą opartą na HSM. Popyt na lokalne HSM będzie się utrzymywał zarówno ze względu na kwestie związane z zastaną infrastrukturą, jak i ze względu na zaufanie i potrzebę zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa kluczy i zaszyfrowanych danych.
(29)
Tradycyjni producenci HSM, tacy jak Thales, Gemalto i Utimaco, wydają się liderami w opracowywaniu opartych na punkcie kompleksowej obsługi rozwiązań odpowiednich dla klientów, którzy chcą udostępniać dane (a tym samym zapewniać dostęp do kluczy szyfrujących) w całym zakresie środowisk lokalnych i opartych na chmurze. Według stron Thales i Gemalto podążały w uzupełniających się kierunkach - Gemalto wprowadziło swój produkt ochrony danych na życzenie koncentrujący się na HSM / systemach zarządzania kluczami jako usłudze, a Thales skupił się na możliwości przenoszenia kluczy w ramach rozwiązania Bring Your Own Key - BYOK. Oba rozwiązania mają na celu ułatwienie klientom przeprowadzanie operacji w wielu chmurach.
(30)
Komisja uważa, że transakcja doprowadziłaby do znacznego zakłócenia efektywnej konkurencji w odniesieniu do rynku HSM ogólnego przeznaczenia obejmującego co najmniej cały EOG.
b)
HSM do systemów płatności elektronicznych
(31)
Udział Gemalto w rynku HSM do systemów płatności elektronicznych obejmującym EOG wynosi [5-10] % w 2017 r. Thales jest głównym podmiotem na tym rynku, podczas gdy Gemalto posiada znacznie mniejszy udział i generuje w EOG bardzo niskie przychody, które w ciągu ostatnich trzech lat utrzymywały się na stałym poziomie.
(32)
Komisja uważa, że Thales i Gemalto nie są bliskimi konkurentami na tym rynku.
(33)
Komisja jest zdania, że po dokonaniu transakcji podmiot powstały w wyniku połączenia nadal będzie się zmagać z silną konkurencją ze strony pozostałych producentów HSM do systemów płatności elektronicznych, takich jak Atos, DocuSign, Futurex, MicroFocus, Prism, Realsec, Ultra Electronics i Utimaco.
(34)
W związku z powyższym Komisja uważa, że transakcja nie spowoduje nieskoordynowanych skutków horyzontalnych na rynku HSM do systemów płatności elektronicznych obejmującym co najmniej cały EOG.
c)
Urządzenia do szyfrowania sieciowego
(35)
Łączny udział stron w rynku wynosi [20-30] % (Thales [0-5] %) w EOG oraz [30-40] % na świecie (Thales [0-5] %). Obecna działalność Thales i Gemalto na rynku urządzeń do szyfrowania sieciowego i najwęższym hipotetycznym rynku urządzeń do szyfrowania sieciowego na poziomie warstwy 2 jest bardzo ograniczona. Przestrzeń szyfrowania sieciowego na poziomie warstwy 2 stanowi bardzo niewielką część rynku szyfrowania sieciowego, który jest bardzo konkurencyjny, ponieważ obejmuje wiele podmiotów oferujących samodzielne urządzenia do szyfrowania sieciowego. Badanie rynku wykazało wyraźnie, że zdaniem respondentów wpływ transakcji na rynek oprogramowania szyfrującego będzie neutralny, niezależnie od dokładnej definicji rynku produktowego i geograficznego. W związku z powyższym Komisja jest zdania, że transakcja nie zakłóci w znaczący sposób efektywnej konkurencji w odniesieniu do tego rynku.
d)
Niehoryzontalne nakładanie się obszarów działalności
(36)
W odniesieniu do (i) działalności Gemalto na rynku wyższego szczebla w zakresie produkcji i dostarczania kart SIM oraz działalności spółki Thales na rynku niższego szczebla w zakresie integracji instalacji GSM-R; a także (ii) działalności Gemalto na rynku wyższego szczebla w zakresie dostaw platform typu over-the-air do zarządzania kartami SIM oraz działalności spółki Thales na rynku niższego szczebla w zakresie integracji instalacji GSM-R Komisja uważa, że transakcja nie zakłóci w znaczący sposób efektywnej konkurencji.
e)
Wniosek
(37)
W decyzji uznano zatem, że transakcja doprowadziłaby do znacznego zakłócenia efektywnej konkurencji w odniesieniu do rynku HSM ogólnego przeznaczenia obejmującego co najmniej cały EOG.

VI. 

ZOBOWIĄZANIA PODJĘTE PRZEZ STRONY

(38)
W celu wyeliminowania wspomnianych powyżej problemów w zakresie konkurencji w odniesieniu do rynku HSM ogólnego przeznaczenia, strony podjęły opisane poniżej zobowiązania.
(39)
Zobowiązania polegają na zbyciu przez spółkę Thales globalnej działalności gospodarczej w zakresie HSM ogólnego przeznaczenia, prowadzonej pod marką nShield ("zbywana działalność"). Zbywana działalność jest obecnie zintegrowana z eSecurity - jednostką gospodarczą spółki Thales, prowadzącą działalność w zakresie ochrony danych, w tym HSM ogólnego przeznaczenia, HSM do systemów płatności elektronicznych, zarządzania kluczami i oprogramowania szyfrującego.
(40)
Główne rzeczowe aktywa trwałe objęte przeniesieniem są następujące: obiekty (w formie umów najmu), jak również wszystkie zapasy wyrobów gotowych, zapasy, narzędzia, sprzęt do badań, materiały handlowe i promocyjne, dokumentacja produktów oraz podręczniki użytkownika dotyczące zbywanej działalności.
(41)
Zbywana działalność obejmuje przeniesienie lub (w stosownych przypadkach) przekazanie licencji dotyczących następujących głównych wartości niematerialnych i prawnych: (i) wszystkie zarejestrowane znaki towarowe i patenty nShield; (ii) wszelką dodatkową niezarejestrowaną własność intelektualną, w tym know-how, procedury badania, procedury produkcyjne, projekty produktów, tajemnice przedsiębiorstwa, kod źródłowy oraz związane z nimi oprogramowanie narzędziowe i biblioteki (w tym specyfikacje produktów i normy kontroli jakości); (iii) wszystkie SKU produktów nShield wymienione w cenniku nShield; (iv) przeniesienie tych części wszelkich licencji otrzymanych, które są niezbędne do prowadzenia działalności (lub wykorzystania w inny sposób) w ramach zbywanej działalności; (v) całość dokumentacji związanej z badaniami i rozwojem w przypadku produktów wprowadzanych aktualnie do obrotu (lub przeznaczonych do wprowadzenia do obrotu) pod marką nShield.
(42)
W odniesieniu do kryteriów nabywcy standardowe kryteria nabywcy uzupełnia się dodatkowym kryterium, zgodnie z którym "nabywca musi posiadać znaczące doświadczenie w dziedzinie HSM lub ściśle powiązanym obszarze, takim jak bezpieczeństwo danych, cieszyć się wśród klientów z EOG wysokim poziomem zaufania i dobrą reputacją we wskazanych obszarach. Na etapie zatwierdzenia nabywcy wykazuje on, w drodze biznesplanu, że posiada zdolności i wiedzę fachową potrzebne aby - wykorzystując własne aktywa i aktywa zbywanej działalności - w sposób wiarygodny dostarczać odpowiednie produkty i świadczyć usługi klientom z EOG, nawet w przypadku aplikacji bezpieczeństwa klasy korporacyjnej, oraz że posiada wystarczająco konkretne plany podjęcia (i) wszelkich niezbędnych kroków w celu uzyskania i utrzymywania wszelkich certyfikatów oraz ich aktualizacji niezbędnych do dostarczania HSM ogólnego przeznaczenia w EOG; oraz (ii) wymaganych działań w zakresie badań i rozwoju w celu dalszego rozwoju zbywanej działalności".
(43)
Komisja uważa, że zakres zbywanej działalności jest wystarczająco kompleksowy, ponieważ zobowiązania mogą wyeliminować całość pokrywającego się zakresu działalności stron w odniesieniu do światowego rynku HSM ogólnego przeznaczenia. Zasadniczo są one zatem odpowiednie do tego, aby wyeliminować zidentyfikowane problemy w zakresie konkurencji. Zbywana działalność obejmuje wszystkie aktywa i większość personelu przyczyniającego się do prowadzenia działań związanych z HSM ogólnego przeznaczenia, a zatem jest wystarczająco kompleksowa, ponieważ obejmuje wszystkie aktywa niezbędne do zapewnienia jej rentowności i konkurencyjności.
(44)
W decyzji Komisja stwierdza, że zobowiązania są w stanie w sposób jednoznaczny rozwiać poważne wątpliwości co do zgodności transakcji z rynkiem wewnętrznym.

VII. 

WNIOSEK I PROPOZYCJA

(45)
Z zastrzeżeniem pełnego wykonania zobowiązań podjętych przez strony, w decyzji stwierdza się, że transakcja nie zakłóci w znaczący sposób efektywnej konkurencji na rynku wewnętrznym ani na jego istotnej części.
(46)
W związku z powyższym w decyzji uznaje się transakcję za zgodną z rynkiem wewnętrznym zgodnie z art. 2 ust. 2 i art. 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.
1 Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1.
2 Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1. Ze skutkiem od dnia 1 grudnia 2009 r. w Traktacie o funkcjonowaniu Unii Europejskiej ("TFUE") wprowadzono pewne zmiany, takie jak zastąpienie terminu "Wspólnota" terminem "Unia" oraz terminu "wspólny rynek" terminem "rynek wewnętrzny". W niniejszym streszczeniu stosowana będzie terminologia z TFUE.
3 Dz.U. C 222 z 26.6.2018, s. 19.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2019.287.5

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie decyzji Komisji z dnia 11 grudnia 2018 r. uznającej koncentrację za zgodną z rynkiem wewnętrznym oraz z funkcjonowaniem Porozumienia EOG (Sprawa M.8797 - Thales/Gemalto) (notyfikowana jako dokument C(2018) 222).
Data aktu: 11/12/2018
Data ogłoszenia: 26/08/2019