Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów Jednolity rynek w zmieniającym się świecie - wyjątkowy atut wymagający nowego politycznego zobowiązania""(COM(2018) 772 final).

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów »Jednolity rynek w zmieniającym się świecie - wyjątkowy atut wymagający nowego politycznego zobowiązania«"

(COM(2018) 772 final)

(2019/C 240/11)

(Dz.U.UE C z dnia 16 lipca 2019 r.)

Sprawozdawca: Gonçalo LOBO XAVIER

Współsprawozdawca: Juan MENDOZA CASTRO

Wniosek o konsultację Komisja, 18.2.2019
Podstawa prawna Artykuł 304 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
Sekcja odpowiedzialna Sekcja Jednolitego Rynku, Produkcji i Konsumpcji
Data przyjęcia przez sekcję 2.4.2019
Data przyjęcia na sesji plenarnej 15.5.2019
Sesja plenarna nr 543
Wynik głosowania (za/przeciw/wstrzymało się) 153/1/1

1. Wnioski i zalecenia

1.1. EKES przyjmuje z zadowoleniem zdecydowane przesłanie Komisji dotyczące wzmocnienia jednolitego rynku i potrzeby zaangażowania ze strony wszystkich państw członkowskich i obywateli. Jednolity rynek wymaga równowagi między oczekiwaniami ludzi a skoordynowanymi kierunkami polityki w celu dostosowywania Europy do różnych wyzwań, jakie pociągają za sobą globalizacja, nowe trendy i postęp technologiczny.

1.2. EKES wzywa do stworzenia jednolitego rynku, jednakowego dla wszystkich państw UE, który będzie postrzegany jako szansa na umocnienie wartości europejskich, praw podstawowych oraz obowiązków w zakresie przynoszenia postępów i dobrobytu wszystkim państwom członkowskim i obywatelom.

1.3. Proces integracji o sprawnym i jednocześnie konkretnym przebiegu jest ogromnie ważnym powodem, by unikać zagrożeń związanych z protekcjonizmem, indywidualizmem i ekstremizmem w społeczeństwach oraz zwalczać te zagrożenia. Podstawowe osiągnięcia jednolitego rynku muszą być lepiej nagłaśniane wśród obywateli i w państwach członkowskich.

1.4. Istnieją dobre przykłady pokazujące, jak obywatele Unii czerpią korzyści z jednolitego rynku, w oparciu o wysiłki i zaangażowanie różnych podmiotów. Wartości takie jak wolność, wzrost gospodarczy, demokracja, pokój, nauka i innowacje, stabilność polityczna, prawa konsumentów i prawa socjalne muszą być obecne w umysłach obywateli jako wynik procesu, który rozpoczął się 60 lat temu. Nie można zapominać o trudnościach w urzeczywistnieniu tych wartości, lecz należy z nich wyciągnąć wnioski na przyszłość.

1.5. EKES ponownie wyraża poparcie dla ograniczenia pomocy państwa i zwalczania nadużywania pozycji dominującej, podkreślając trudności, jakie napotykają europejskie przedsiębiorstwa konkurujące na rynkach światowych z oligopolami lub monopolami, które w niektórych przypadkach są własnością państwa.

1.6. EKES podkreśla również kluczową rolę jednolitego rynku jako narzędzia służącego wzmocnieniu ambitniejszej europejskiej strategii przemysłowej z jasnymi celami na rok 2030. Bardziej sprzyjająca włączeniu społecznemu i szeroka integracja jednolitego rynku towarzysząca prawdziwie europejskiej strategii przemysłowej powinna być również priorytetem dla Komisji Europejskiej w następnej kadencji, z naciskiem na większe inwestycje w innowacje i technologie, bardziej elastyczne i przyjazne ramy regulacyjne z myślą o konkurowaniu w skali globalnej, przy jednoczesnym uwzględnieniu poszanowania zasad i zrównoważonych procedur zdrowej globalnej konkurencji.

1.7. EKES ponownie wzywa do rozwijania wymiaru społecznego UE, by wspierać tworzenie miejsc pracy wysokiej jakości, podnosić umiejętności i kompetencje, zwiększać inwestycje społeczne i rozwijać gospodarkę społeczną, z naciskiem na społecznie odpowiedzialne przedsiębiorstwa, a także zapobiegać ubóstwu, nierównościom, dyskryminacji i wykluczeniu społecznemu, ze szczególnym naciskiem na włączenie społeczne młodych ludzi. EKES uważa, że należy prowadzić politykę społeczną, aby zaradzić tej sytuacji, która wywołuje niezadowolenie z UE, wzrost populizmu i rozprzestrzenianie się ksenofobii w niektórych grupach społeczeństwa.

1.8. EKES zauważa, że pomimo ogromnych wysiłków na rzecz wdrożenia i stosowania przepisów dotyczących jednolitego rynku faktem jest 1 , że środki krajowe mogą prowadzić do obarczenia obywateli i przedsiębiorstw nieproporcjonalnie dużymi obciążeniami. Zdaniem EKES-u jest niezwykle ważne, by wezwać państwa członkowskie do unikania tych praktyk.

1.9. EKES od lat wspiera gospodarkę cyfrową, mając świadomość, że przyszłość jednolitego rynku jest z nią powiązana. EKES zgadza się z Komisją, że ogólne rozporządzenie o ochronie danych (RODO) 2  ma zasadnicze znaczenie dla zapewnienia zaufania do jednolitego rynku w zakresie danych osobowych, ale należy przedsięwziąć dodatkowe środki na rzecz lepszych, jasnych i przyjaznych dla użytkownika ram, aby uniknąć niepotrzebnych obciążeń i nieporozumień. Jest to też decydujący czynnik zwiększenia mobilności z myślą o lepszym sektorze usług, który rośnie i ma istotne znaczenie dla wzrostu gospodarczego i tworzenia miejsc pracy. Rosnący sektor usług i pogłębiający się niedobór umiejętności wymagają lepiej funkcjonującego jednolitego rynku.

1.10. EKES popiera cel, jakim jest ustanowienie ram umożliwiających przejście na model oparty na obiegu zamkniętym, i ponownie podkreśla, że solidny system finansowania zrównoważonego wzrostu gospodarczego w długiej perspektywie stanowi kluczowy czynnik odzyskania zaufania do rynków oraz połączenia oszczędności ze zrównoważonymi inwestycjami.

1.11. EKES z zadowoleniem przyjmuje wyraźny postęp w przekształceniu Europejskiego Mechanizmu Stabilności (EMS) w Europejski Fundusz Walutowy, który mógłby zapewniać płynność w sposób zapobiegawczy, ograniczając tym samym programy oparte na warunkowości. Jednak z myślą o radzeniu sobie z przyszłymi niebezpieczeństwami w systemie finansowym EKES opowiada się za poszukiwaniem porozumienia między państwami członkowskimi w sprawie ukończenia budowy unii bankowej. Jednym z priorytetów powinno też pozostać utworzenie w pełni zintegrowanych rynków finansowych oraz unii rynków kapitałowych.

2. Kontekst

2.1. W ramach strategii dotyczących jednolitego rynku 3 , unii rynków kapitałowych 4  i jednolitego rynku cyfrowego 5  Komisja zaproponowała w ciągu ostatnich czterech lat ambitny i zrównoważony zestaw środków w celu dalszego pogłębienia jednolitego rynku i uczynienia go bardziej sprawiedliwym.

2.2. Niektóre wnioski już przyjęto, ale Parlament Europejski i Rada muszą jeszcze uzgodnić 20 z 67 wniosków przedstawionych w ramach tych strategii.

2.3. W marcu 2018 r. Rada Europejska zwróciła się do Komisji, by ta oceniła aktualną sytuację na jednolitym rynku pod względem wdrażania, stosowania i egzekwowania obowiązujących przepisów, a także by oceniła możliwości wprowadzenia w pełni funkcjonującego jednolitego rynku i utrzymujące się bariery, które to utrudniają.

2.4. Omawiany komunikat przyjmuje się w powiązaniu z roczną analizą wzrostu gospodarczego 6  oraz komunikatem podsumowującym plan inwestycyjny dla Europy 7 .

2.5. W kontekście strategii jednolitego rynku cyfrowego Komisja przedstawiła szereg inicjatyw mających na celu usunięcie największych barier w handlu elektronicznym. Przyjęto już kilka z nich: w sprawie blokowania geograficznego 8 , transgranicznych usług doręczania paczek 9 , podatku od wartości dodanej w -handlu elektronicznym 10  i współpracy w zakresie ochrony konsumentów 11 .

2.6. Platformy internetowe stały się ważnymi uczestnikami jednolitego rynku, umożliwiając ponad milionowi przedsiębiorstw dotarcie do klientów w całej Unii. Komisja przedstawiła wniosek w sprawie nowych zharmonizowanych przepisów dotyczących praktyk w relacjach między platformami a przedsiębiorstwami 12 . Przepisy te zostały uzgodnione na szczeblu politycznym przez PE i Radę w lutym 2019 r.

3. Uwagi ogólne

3.1. EKES popiera zdecydowane przesłanie Komisji dotyczące wzmocnienia jednolitego rynku, który jest ważnym osiągnięciem i kluczowym elementem procesu integracji europejskiej. Jednolity rynek powinien stanowić fundament dobrobytu w Europie.

3.2. Wprowadzenie euro i układ z Schengen stanowiły kluczowe etapy na drodze do urzeczywistnienia jednolitego rynku. Równocześnie trzeba zająć się wieloma nadal istniejącymi różnicami między państwami członkowskimi. Niezbędne jest silne zaangażowanie ze strony wszystkich państw członkowskich, aby zmienić tę sytuację i zachować spójność państw członkowskich.

3.3. Jednolity rynek wymaga równowagi między oczekiwaniami ludzi a skoordynowanymi kierunkami polityki w celu zaspokajania nieustannej potrzeby dostosowywania Europy do różnych wyzwań, jakie pociągają za sobą globalizacja, nowe trendy, postęp technologiczny i cyfryzacja.

3.4. Jednolity rynek - oferujący dostęp do ponad 512 milionów konsumentów - jest oczywistym sukcesem: odnośnie do ponad 80 % produktów przemysłowych usunięto przeszkody regulacyjne poprzez przyjęcie wspólnych przepisów, aczkolwiek procesu tego nie należy uważać za rzecz oczywistą. Jako politycznym priorytetem trzeba zająć się różnicami w zaangażowaniu państw członkowskich oraz potrzebą lepszego wdrażania odnośnego prawodawstwa. Jednolity rynek musi również obejmować sprzedawców internetowych.

3.5. Dobrym sygnałem jest przyznanie przez Komisję, że istnieje potrzeba uzgodnienia wniosków ustawodawczych i zlikwidowania rozdźwięku między retoryką a działaniami. Państwa członkowskie powinny podejmować wysiłki w tym kierunku w swojej codziennej praktyce.

3.6. Całkowitą integrację jednolitego rynku będzie można osiągnąć dopiero wówczas, gdy państwa członkowskie zdadzą sobie sprawę z właściwej wartości tego procesu i uświadomią to swoim obywatelom. Osiągnięcia muszą być podkreślane przez przywódców politycznych za pomocą pozytywnego komunikatu wskazującego na dobrobyt społeczeństw.

3.7. Projekt europejski opiera się na pokoju, dobrobycie i rozwoju społecznym. Tym, którzy mają wątpliwości, należy przypominać o kosztach braku Europy. Obywatele Unii muszą docenić dotychczasowe osiągnięcia, aby móc brać czynny udział w tym procesie, unikając nieporozumień i radykalizmu. Proces tworzenia jednolitego rynku przyczynia się do rozwoju Europy i może być wykorzystywany jako dobry przykład do promowania europejskich wartości.

3.8. Jednolity rynek nie może istnieć, gdy sprzedawane są na nim produkty "podwójnej"jakości, gdy produkty dostarczane pod tą samą marką w nowych krajach UE są innej jakości (o niższej zawartości surowców wysokiej jakości) od produktów sprzedawanych w starych krajach UE. EKES uważa takie postępowanie za niedopuszczalne. EKES uważa takie postępowanie za niedopuszczalne.

4. Uwagi szczegółowe

4.1. Jednolity rynek jako narzędzie komunikacji, by promować europejskie wartości i osiągnięcia

4.1.1. EKES uważa, że w celu skuteczniejszego informowania o osiągnięciach jednolitego rynku należy wypracować wspólny język. Należy wykorzystać fakty, takie jak mobilność obywateli z powodów związanych z wypoczynkiem i pracą, usługi finansowe, a nawet aspekty społeczne dotyczące bezpieczeństwa i możliwości pracy czy też ochrona konsumentów.

4.1.2. EKES uważa, że istnieje pewna - szerzona przez mniejszość społeczeństwa - narracja, która podważa proces rozwoju Unii. Narracji tej towarzyszy ujawnianie różnic między państwami członkowskimi i pojedynczych faktów, które nie odzwierciedlają pełnej rzeczywistości jednolitego rynku. Kluczowe znaczenie ma zapobieganie i przeciwdziałanie tego rodzaju wypowiedziom wśród obywateli, po prostu dlatego, że polityka integracji jest bardzo dynamiczna i przebiega w różnym tempie. Należy podkreślić ogólny wynik, a priorytetem powinno być zapobieganie nierównościom na różnych poziomach (gospodarczym, społecznym, edukacyjnym itp.).

4.2. Więcej możliwości i korzyści dla obywateli

4.2.1. Ważną rolę w tworzeniu jednolitego rynku odgrywają polityka konkurencji i polityki konsumencka UE. Aby konsumenci mogli czerpać z niego korzyści, jednolity rynek powinien działać skutecznie, a konsumenci powinni móc darzyć zaufaniem towary i usługi, oferowane czy to w internecie, czy to poza nim i zarówno lokalnie, jak przez inne państwo członkowskie. Państwa członkowskie muszą dopilnować, by przedsiębiorstwa przestrzegały zasad konkurencji i ochrony konsumentów oraz aby nie dochodziło do dyskryminacji konkurentów ze szkodą dla dobrobytu konsumentów.

4.2.2. Polityka konkurencji UE, która cieszy się światowym uznaniem, odegrała ważną rolę w tworzeniu jednolitego rynku. EKES od lat podkreśla, że ograniczenie pomocy państwa i walka z nadużywaniem pozycji dominującej doprowadziły do dynamicznego rozwoju rynku UE i przyniosły korzyści konsumentom i przedsiębiorstwom.

4.2.3. W ramach reguł konkurencji jednolity rynek UE muszą respektować również sprzedawcy internetowi i trzeba określić pozycję globalnych firm.

4.3. Korzyści dla przedsiębiorstw

4.3.1. Jednolity rynek oferuje przedsiębiorcom oparty na przepisach, otwarty i wielostronny system handlowy, zapewniający dostęp do międzynarodowych łańcuchów wartości.

4.3.2. Celem unii rynków kapitałowych jest gromadzić kapitał w Europie i przekazywać go wszystkim przedsiębiorstwom, na realizację projektów z zakresu infrastruktury i zrównoważonych projektów długoterminowych, co pozytywnie wpłynie na zatrudnienie 13 .

4.3.3. Jednak przed nami długa droga: europejskie przedsiębiorstwa w znacznie większym stopniu polegają na kredytach bankowych niż amerykańskie.

4.3.4. Skala jednolitego rynku oznacza, że Unia może kształtować otwarty i wielostronny system handlowy oparty na przepisach. Przedsiębiorstwa z państw trzecich muszą przestrzegać przepisów Unii w zakresie dostępu do jednolitego rynku, w tym w dziedzinie zdrowia, środowiska, bezpieczeństwa żywności i produktów oraz ochrony konsumentów.

4.3.5. EKES podkreśla trudności, jakie napotykają europejskie przedsiębiorstwa, konkurując na rynkach światowych z oligopolami lub monopolami, które w niektórych przypadkach są własnością państwa. Przykładem mogą tu być przemysł kolejowy, transport lotniczy, wieże wiatrowe i inne dziedziny, w których przedsiębiorstwa europejskie zmagają się z zaciętą konkurencją (ze strony przedsiębiorstw z państw trzecich, zwłaszcza z Chin).

4.4. Wymiar socjalny

4.4.1. EKES wzywał już Komisję do rozwijania wymiaru społecznego UE, by wspierać tworzenie miejsc pracy wysokiej jakości, podnosić umiejętności i kompetencje, zwiększać inwestycje społeczne i rozwijać gospodarkę społeczną, a także zapobiegać ubóstwu, nierównościom, dyskryminacji i wykluczeniu społecznemu, ze szczególnym naciskiem na włączenie społeczne młodych ludzi.

4.4.2. Istnieje przekonanie, że osoby zatrudnione za wynagrodzeniem były wielkimi przegranymi kryzysu gospodarczego, który doprowadził do wzrostu bezrobocia i ubóstwa, stagnacji lub spadku płac realnych i obniżenia świadczeń socjalnych. EKES uważa, że należy prowadzić politykę społeczną, aby zaradzić tej sytuacji, która wywołuje niezadowolenie z UE, wzrost populizmu i rozprzestrzenianie się ksenofobii w niektórych grupach społeczeństwa. Podczas gdy konsekwencje tego kryzysu będą jeszcze długo odczuwalne, badanie przeprowadzone przez Europejski Instytut Związków Zawodowych (ETUI) 14  pokazuje, że pracownicy w dziewięciu państwach członkowskich UE zarobili w 2017 r. mniej niż w 2010 r. EKES przypomina, że w sześciu państwach członkowskich UE nie ma obowiązkowej płacy minimalnej, podczas gdy w innych płaca ta jest bardzo niska 15 .

4.4.3. EKES pozytywnie ocenia postępy w dostosowaniu europejskiego aktu prawnego w sprawie dostępności z myślą o wspieraniu praw osób z niepełnosprawnościami i zachęca państwa członkowskie, by przyjęły ambitne i należycie zrównoważone podejście w fazie transpozycji. Wzywa też Komisję następnej kadencji, by przedłożyła europejski plan działania na rzecz gospodarki społecznej, który zapewni równe warunki działania przedsiębiorstwom gospodarki społecznej i będzie sprzyjać rozwojowi sektora.

4.5. Skuteczniejsze wdrażanie i stosowanie przepisów dotyczących jednolitego rynku

4.5.1. EKES zauważa, że pomimo ogromnych wysiłków na rzecz wdrożenia dyrektyw dotyczących jednolitego rynku faktem jest 16 , że środki krajowe mogą prowadzić do obarczenia obywateli i przedsiębiorstw nieproporcjonalnie dużymi obciążeniami 17 . Jest to kwestia, którą muszą specjalnie zająć się państwa członkowskie, a nowym narzędziom służącym zapobieganiu tej praktyce należy nadać priorytetowe znaczenie.

4.5.2. EKES podkreśla również, że ostatnie sygnały związane z wdrażaniem przepisów UE "nie zawsze były zachęcające", co oznacza, że konieczne jest większe zaangażowanie ze strony państw członkowskich.

4.6. Wykorzystanie pełnego potencjału jednolitego rynku

4.6.1. Jednolity rynek treści cyfrowych i gospodarka usługowa

4.6.1.1. EKES od lat wspiera gospodarkę cyfrową, mając świadomość, że przyszłość jednolitego rynku jest z nią powiązana 18 .

4.6.1.2. Z tego względu EKES z zadowoleniem przyjmuje porozumienie polityczne 19  w sprawie pierwszego w historii programu "Cyfrowa Europa"na lata 2021-2027 20 , o łącznym budżecie w wysokości 9,2 mld EUR. Program ten ma kształtować i wspierać cyfrową transformację społeczeństw i gospodarek europejskich, zapewniając szerokie zastosowanie i wdrażanie technologii cyfrowych w całej gospodarce i społeczeństwie, aby wzmocnić przywództwo technologiczne Europy w przemyśle.

4.6.1.3. Ponieważ sektor usług wnosi coraz większy wkład w całościową gospodarkę UE 21  i tworzenie miejsc pracy w UE, bardziej niż kiedykolwiek konieczne jest pełne wykorzystanie jego potencjału, zwłaszcza że szacunkowy zysk tego sektora jest znaczny 22 .

4.6.2. Europejska gospodarka oparta na danych

4.6.2.1. Podstawową kwestią dla jednolitego rynku jest stworzenie europejskiego ekosystemu danych jako nieodzownego nośnika postępu gospodarczego i społecznego, a także zapewnienie solidnej konkurencyjności w świecie przechodzącym proces radykalnej transformacji, z poważnymi konkurentami w Stanach Zjednoczonych i Azji. Do wspierania możliwości w zakresie łączności i przechowywania bardzo potrzebne są inwestycje publiczno-prywatne w infrastrukturę na całym kontynencie 23 .

4.6.2.2. EKES zgadza się z Komisją, że RODO 24  ma zasadnicze znaczenie dla zapewnienia zaufania do jednolitego rynku odnośnie do danych osobowych 25 , ale proponowane rozporządzenie w sprawie prywatności i łączności elektronicznej 26  wymaga doprecyzowania, tak aby zapewnić stosowanie Karty praw podstawowych Unii Europejskiej i praw człowieka (art. 5, 8 i 11), a także możliwości wprowadzania ograniczeń na mocy przepisów krajowych 27 .

4.6.3. Gospodarka o obiegu zamkniętym i zrównoważone finansowanie

4.6.3.1. Komitet popiera cel, by określić ramy polityki sprzyjające przejściu na model oparty na obiegu zamkniętym, które obejmowałyby cały cykl życia produktów 28 .

4.6.3.2. Solidny system finansowania zrównoważonego wzrostu gospodarczego w długiej perspektywie stanowi ważny czynnik odzyskania zaufania do rynków oraz połączenia oszczędności ze zrównoważonymi inwestycjami. Plan działania UE 29  dotyczący tego wzrostu musi wspierać trwały, zrównoważony i inkluzywny wzrost gospodarczy, pełne i produktywne zatrudnienie oraz godną pracę dla wszystkich (cel zrównoważonego rozwoju 8) 30 .

4.6.4. Rynki produktów i usług

4.6.4.1. Model normalizacji sprawia, że UE zajmuje pozycję światowego lidera. EKES zwraca uwagę na wysiłki podejmowane w tej dziedzinie przez Komisję. Jednolitość i spójność zestawu norm europejskich jest zapewniona dzięki podstawowej zasadzie, która brzmi: "Jedna norma, jedno badanie - akceptowane w całej Europie". W ten sposób przedsiębiorstwa mogą się cieszyć bezpieczeństwem inwestycyjnym, prawnym i finansowym 31 .

4.6.4.2. Pakiet "Czysta energia dla wszystkich Europejczyków"ma na celu przyspieszenie, przekształcenie i skonsolidowanie przechodzenia gospodarki UE na system czystej energii przy jednoczesnym zachowaniu najważniejszych celów dotyczących wzrostu gospodarczego i tworzenia miejsc pracy 32 .

4.6.4.3. Po czwartym pakiecie kolejowym (2013 r.) 33  szóste sprawozdanie z monitorowania rynku kolejowego (RMMS) 34  pokazuje, że całkowita długość unijnej sieci kolejowej wzrosła.

4.6.4.4. Dokument "Sieć 5G dla Europy: plan działania" 35  odnosi się do jednego z najważniejszych elementów gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego; usługi komercyjne zostaną udostępnione w 2020 r. Zdaniem EKES-u czynnikami decydującymi będą powodzenie - na etapie badań - projektów realizowanych w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego na rzecz infrastruktury 5G (5G-PPP) oraz integracja sieci fronthaul z sieciami transmisji danych backhaul dzięki realizacji przyłączeń o dużej przepustowości, łączy przesyłowych heterogenicznych i procesorów w chmurze przy wykorzystaniu świadczeń wielu dostawców usług dostępu do internetu 36 .

4.6.5. Większa integracja rynków kapitałowych i w pełni rozwinięta unia bankowa

4.6.5.1. Po przyjęciu środków w wyniku kryzysu finansowego europejskie banki mogą teraz lepiej stawić czoła przyszłym zawirowaniom. EKES z zadowoleniem przyjmuje wyraźny postęp w przekształceniu Europejskiego Mechanizmu Stabilności w Europejski Fundusz Walutowy, który mógłby zapewniać płynność w sposób zapobiegawczy, ograniczając tym samym programy oparte na warunkowości.

Jednak z myślą o radzeniu sobie z przyszłymi niebezpieczeństwami w systemie finansowym EKES opowiada się za poszukiwaniem porozumienia między państwami członkowskimi w sprawie ustanowienia silnej unii bankowej, ukierunkowanej na środki, które mogą przyczynić się do zwiększenia zaufania obywateli i przedsiębiorstw.

4.6.6. Zmniejszen ie obciążeń administracyjnych i ułatwienie przestrzegania przepisów prawa podatkowego

4.6.6.1. Nowoczesne przepisy prawa spółek w UE mają kluczowe znaczenie dla jednolitego rynku. W tym znaczeniu pakiet dotyczący europejskiego prawa spółek stanowi kompleksowe podejście mające na celu zrównoważenie i ochronę prawowitych interesów i potrzeb wszystkich zainteresowanych stron, MŚP, udziałowców mniejszościowych, wierzycieli i pracowników 37 .

4.6.6.2. Wymóg jednomyślności w Radzie utrudnia przyjęcie wspólnych zasad w niektórych aspektach opodatkowania, zwłaszcza jeśli chodzi o wspólną skonsolidowaną podstawę opodatkowania osób prawnych (CCCTB) i jednolity unijny podatek od wartości dodanej (VAT). EKES popiera pakiet reform dotyczących VAT 38 .

4.6.7. Mobilność zgodna z zasadami zrównoważonego rozwoju

4.6.7.1. Czterech na dziesięciu badanych europejskich kierowców 39  przewiduje, że następny kupiony przez nich samochód będzie elektryczny. Standardy samochodów ekologicznych i zachęty do zakupu pojazdów elektrycznych pomogą europejskim producentom samochodów utrzymać konkurencyjność na światowym rynku, na którym szybko postępuje elektryfikacja.

4.6.7.2. EKES z zadowoleniem przyjmuje europejski sojusz na rzecz baterii jako dobry przykład strategicznego łańcucha wartości w Europie. Konieczne są jednak znacznie większe wysiłki, ponieważ europejskie marki w większości nie nadążają za azjatyckimi i amerykańskimi producentami w rywalizacji o dostarczanie pojazdów typu plug-in na rynek masowy.

4.7. Droga w przyszłość

4.7.1. Jako jedno z narzędzi umożliwiających skuteczniejsze i sprawniejsze ulepszenie jednolitego rynku należy w stosownych wypadkach wykorzystywać proces europejskiego semestru.

4.7.2. Państwa członkowskie mogą czerpać korzyści z bardziej pluralistycznego dialogu opartego na oczekiwaniach społeczeństwa obywatelskiego. Europejski semestr jest częścią tego dialogu, a zdolności państw członkowskich do czerpania korzyści z zaleceń dla poszczególnych krajów, które mogą poprawić - a nie narzucać - reformy krajowe, wydają się kluczowym krokiem do osiągnięcia sukcesu i zaangażowania społeczeństwa.

4.7.3. Wysiłki na rzecz wspierania osiągnięć jednolitego rynku muszą być obecne we wszystkich obszarach polityki i zobowiązaniach państw członkowskich i przewidywać uczestnictwo obywateli oraz zaangażowanie społeczeństwa. Bardzo ważne jest zapewnienie, aby skuteczna komunikacja między obywatelami oraz "projekt europejski oparty na jednolitym rynku"były priorytetami państw członkowskich. W ten sposób przywódcy europejscy przyczynią się do uniknięcia ekstremizmu i radykalnych działań przeciwko jednolitemu rynkowi.

4.7.4. EKES przyjmuje z zadowoleniem wezwania i zaproszenia skierowane przez Komisję do Rady Europejskiej, a zwłaszcza wezwanie do zapewnienia jak najszybszego przyjęcia przez Radę wraz z Parlamentem Europejskim inicjatyw ustawodawczych w ramach strategii jednolitego rynku, jednolitego rynku cyfrowego oraz unii rynków kapitałowych i unii bankowej 40 .

Bruksela, dnia 15 maja 2019 r.

Luca JAHIER
Przewodniczący
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego
1 COM(2018) 772 final, rozdział 2.1.
2 Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1.
3 COM(2015) 550 final, Dz.U. C 177 z 18.5.2016, s. 1.
4 COM(2015) 468 final, Dz.U. C 133 z 14.4.2016, s. 17.
5 COM(2015) 192 final, Dz.U. C 71 z 24.2.2016, s. 65.
6 COM(2018) 770 final.
7 COM(2018) 771 final.
8 Rozporządzenie (UE) 2018/302.
9 Rozporządzenie (UE) 2018/644.
10 Dyrektywa (UE) 2017/2455.
11 Rozporządzenie (UE) 2017/2394.
12 COM(2018) 238 final.
13 Dz.U. C 81 z 2.3.2018, s. 117.
14 Benchmarking Working Europe 2018 (Analiza porównawcza rynków pracy w Europie na rok 2018).
15 Europejska Fundacja na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy.
16 COM(2018) 772 final, rozdział 2.1.
18 Dz.U. C 71 z 24.2.2016, s. 65; Dz.U. C 440 z 6.12.2018, s. 57; Dz.U. C 75 z 10.3.2017, s. 119; Dz.U. C 125 z 21.4.2017, s. 51; Dz.U. C 288 z 31.8.2017, s. 1; Dz.U. C 81 z 2.3.2018, s. 102.
19 IP/19/528.
20 COM(2018) 434 final, Dz.U. C 62 z 15.2.2019, s. 292.
21 Branża usług jest obecnie najważniejszym sektorem w UE i stanowi około 75 % unijnego PKB.
22 Por. COM(2018) 772 final - komunikat Komisji "Jednolity rynek w zmieniającym się świecie", pkt 3.4.
23 Dz.U. C 345 z 13.10.2017, s. 130.
24 Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1.
25 Dz.U. C 229 z 31.7.2012, s. 90.
26 COM(2017) 10 final.
27 Dz.U. C 345 z 13.10.2017, s. 138.
28 Dz.U. C 230 z 14.7.2015, s. 91.
29 COM(2018) 97 final; Dz.U. C 62 z 15.2.2019, s. 73; Dz.U. C 62 z 15.2.2019, s. 103; Dz.U. C 62 z 15.2.2019, s. 97.
30 Dz.U. C 62 z 15.2.2019, s. 73.
31 Dz.U. C 197 z 8.6.2018, s. 17.
32 Dz.U. C 246 z 28.7.2017, s. 64.
33 Dz.U. C 327 z 12.11.2013, s. 122.
34 COM(2019) 51 final.
35 COM(2016) 588 final.
36 Dz.U. C 125 z 21.4.2017, s. 74.
37 Dz.U. C 62 z 15.2.2019, s. 24.
38 Dz.U. C 237 z 6.7.2018, s. 40.
40 COM(2018) 772 final.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2019.240.44

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów Jednolity rynek w zmieniającym się świecie - wyjątkowy atut wymagający nowego politycznego zobowiązania""(COM(2018) 772 final).
Data aktu: 15/05/2019
Data ogłoszenia: 16/07/2019