(Dz.U.UE C z dnia 10 maja 2019 r.)
Pismem z dnia 7 marca 2019 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Luksemburg o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i towarzyszącego mu pisma na następujący adres lub numer faksu:
European Commission,
Directorate-General Competition
State Aid Greffe
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Faks +322 2961242
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom luksemburskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
Procedura
Po opublikowaniu przez Międzynarodowe Konsorcjum Dziennikarzy Śledczych w 2014 r. bazy danych zawierającej interpretacje indywidualne prawa podatkowego, które zostały wydane przez luksemburskie organy podatkowe, (tzw. afera Luxleaks) Komisja w piśmie z dnia 29 listopada 2017 r. zwróciła się do władz luksemburskich z wnioskiem o dostarczenie informacji na temat interpretacji wydanych na rzecz podmiotów wchodzących w skład grupy Huhtamäki.
Opis środków, w odniesieniu do których Komisja wszczyna postępowanie
Niniejsze postępowanie dotyczy trzech interpretacji indywidualnych prawa podatkowego, które zostały wydane przez luksemburskie organy podatkowe na rzecz Huhtalux S.à r.l. ("Huhtalux") w latach 2009, 2012 i 2013 ("przedmiotowe interpretacje indywidualne prawa podatkowego"). Huhtalux jest spółką podlegającą opodatkowaniu w Luksemburgu, która zajmuje się udostępnianiem członkom grupy Huhtamäki środków finansowych pochodzących z pożyczek. Finansowana jest przy pomocy nieoprocentowanych pożyczek udzielanych przez irlandzką spółkę należącą do grupy kapitałowej. Huhtalux wykorzystuje pożyczone środki do finansowania przy pomocy oprocentowanych instrumentów finansowych innych spółek wchodzących w skład grupy kapitałowej Huhtamäki, które mają swoją siedzibę w Stanach Zjednoczonych.
Przedmiotowe interpretacje indywidualne prawa podatkowego pozwalały Huhtalux począwszy od 2010 r. na rokroczne odliczanie od podstawy opodatkowania hipotetycznych odsetek, tj. domniemanego wynagrodzenia wolnorynkowego za nieoprocentowane pożyczki, które nie odpowiada rzeczywistym kosztom wynikającym z ksiąg rachunkowych spółki. W wyniku tych odliczeń dochód podlegający opodatkowaniu jest ustalany jako marża zysku, która odpowiada różnicy pomiędzy faktycznie zrealizowanym przez spółkę zyskiem z działalności finansowej a hipotetycznymi odsetkami.
Ocena środków pomocy
W ocenie Komisji przedmiotowe interpretacje indywidualne prawa podatkowego mogą stanowić selektywną korzyść dla Huhtalux z uwagi na fakt, że umożliwiają one spółce co roku wyłączenie z opodatkowania znacznej części jej zysków, które zostały faktycznie zrealizowane i ujęte w księgach rachunkowych, a które odpowiadają hipotetycznym odsetkom. Takie traktowanie wydaje się stanowić odstępstwo od luksemburskiego systemu opodatkowania osób prawnych, którego celem jest opodatkowanie zysków przedsiębiorstw. Należy podkreślić, że to wynik finansowy brutto powinien stanowić punkt wyjścia dla wymiaru podatku, a zatem i dla ustalenia podstawy opodatkowania zysków przedsiębiorstw.
Na obecnym etapie postępowania Komisja nie uważa, że takie traktowanie podatkowe jest uzasadnione charakterem lub ogólną strukturą systemu podatkowego. W szczególności Komisja stwierdza wstępnie, że traktowanie podatkowe wynikające z przedmiotowych interpretacji indywidualnego prawa podatkowego nie jest ani odpowiednie ani proporcjonalne do osiągnięcia celów, jakimi są unikanie podwójnego opodatkowania i zapewnienie równego traktowania przedsiębiorstw zintegrowanych i samodzielnych.
Z tego względu Komisja ma wątpliwości czy przedmiotowe interpretacje indywidualne prawa podatkowego i ich realizacja w rocznych deklaracjach podatkowych nie stanowią pomocy państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE na rzecz Huhtalux i całej grupy Huhtamäki. Komisja nie widzi ponadto podstaw dla stwierdzenia zgodności takich ewentualnych środków z rynkiem wewnętrznym.
Zgodnie z art. 16 rozporządzenia Rady (UE) 2015/1589 1 wszelka niezgodna z prawem pomoc może podlegać odzyskaniu od beneficjenta.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2019.161.3 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Pomocpaństwa - Luksemburg - Pomoc państwa SA.50400 (2019/C)(ex 2019/NN-2) - Domniemana pomoc państwa na rzecz Huhtamäki - Zaproszenie do zgłaszania uwagzgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. |
| Data aktu: | 10/05/2019 |
| Data ogłoszenia: | 10/05/2019 |