Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające - Sprawa AT.40023 - Transgraniczny dostęp do telewizji kodowanej - Zobowiązania Sky, Disney, NBCUniversal, Sony Pictures i Warner Bros.

Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające 1  sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające 2

Sprawa AT.40023 - Transgraniczny dostęp do telewizji kodowanej

Zobowiązania Sky, Disney, NBCUniversal, Sony Pictures i Warner Bros.

(2019/C 132/05)

(Dz.U.UE C z dnia 9 kwietnia 2019 r.)

1)
Niniejsze sprawozdanie dotyczy projektu decyzji w sprawie zobowiązań zgodnie z art. 9 rozporządzenia nr 1/2003 3  ("projekt decyzji"). Projekt decyzji skierowany jest do Universal Studios International B.V., Universal Studios Limited i Comcast Corporation (łącznie "NBCUniversal"), CPT Holdings Inc., Colgems Productions Limited i Sony Corporation (łącznie "Sony Pictures"), Warner Bros. International Television Distribution Inc. i Warner Media LLC (łącznie "Warner Bros."), The Walt Disney Company i The Walt Disney Company Limited (łącznie "Disney") oraz Sky UK Limited i Sky Limited 4  (łącznie "Sky"). NBCUniversal, Sony Pictures, Warner Bros. i Disney określa się dalej łącznie jako "Studia".
2)
Jest to drugie sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w kontekście sprawy AT.40023. Pierwsze sprawozdanie końcowe dotyczyło decyzji Komisji z dnia 26 lipca 2016 r. 5  ("decyzja w sprawie Paramount"), na mocy której przyjęto zobowiązania Paramount Pictures International Limited (dawniej Viacom Global (Netherlands) B.V.) i Viacom Inc. (łącznie "Paramount Pictures") 6 .
3)
Sprawa AT.40023 dotyczy klauzul ("klauzule będące przedmiotem sprawy") zawartych w niektórych dwustronnych umowach licencyjnych między, z jednej strony Sky, a z drugiej strony, Studiami, Twentieth Century Fox Telecommunications International Inc. (łącznie z Twenty-First Century Fox Inc., "Fox" 7 ) i Paramount Pictures. Niektóre klauzule będące przedmiotem sprawy nakładają na Sky zakaz lub ograniczenie świadczenia detalicznych usług telewizji kodowanej w odpowiedzi na spontaniczne wnioski ze strony klientów mających miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Europejskiego Obszaru Gospodarczego ("EOG"), ale poza Zjednoczonym Królestwem i Irlandią. Pozostałe klauzule będące przedmiotem sprawy wymagają, aby NBCUniversal, Sony Pictures, Warner Bros., Fox lub Paramount Pictures nakładały na nadawców telewizji kodowanej mających siedzibę na terytorium EOG, ale poza Zjednoczonym Królestwem i Irlandią, zakaz lub ograniczenie świadczenia ich usług w odpowiedzi na spontaniczne wnioski ze strony klientów mających miejsce zamieszkania lub siedzibę w Zjednoczonym Królestwie i Irlandii.
4)
W dniu 23 lipca 2015 r. Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń, w którym wyraziła wstępną opinię, że stosując klauzule będące przedmiotem sprawy Universal Studios International B.V., Comcast Corporation, Disney, Sony Pictures, Warner Bros., Fox, Paramount Pictures i Sky ("adresaci pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń") naruszają art. 101 Traktatu i art. 53 Porozumienia EOG.
5)
Wszyscy adresaci pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń otrzymali dostęp do akt Komisji w dniach 3-5 sierpnia 2015 r. W wyniku korespondencji z Sony dotyczącej jego wniosku o uzyskanie dostępu do informacji stanowiących podstawę oceny wstępnej zawartej w pkt 267 pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń DG ds. Konkurencji dostarczyła każdemu adresatowi pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń pełen tekst przypisu 132 pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń. Żaden z adresatów pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń nie zwrócił się do mnie w tej kwestii.
6)
W dniu 16 grudnia 2015 r., w wyniku korespondencji ze Sky, Warner Bros. i Fox, DG ds. Konkurencji udzieliła dostępu do nieopatrzonych klauzulą poufności wersji określonych części pisemnych odpowiedzi na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń pozostałych adresatów pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń.
7)
Po rozważeniu w szczególności wniosków ze strony Sky, Fox, Warner Bros. i NBCUniversal DG ds. Konkurencji udzieliła adresatom pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń dostępu do nieopatrzonych klauzulą poufności wersji pisemnych uwag zainteresowanych osób trzecich 8 . Wszyscy adresaci pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń mieli możliwość przedstawienia uwag na piśmie w odniesieniu do wspomnianych uwag.
8)
Wszyscy adresaci pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń odpowiedzieli na piśmie na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń w terminie lub, w stosownych przypadkach, w przedłużonym terminie ustalonym przez DG ds. Konkurencji i wystąpili o możliwość złożenia ustnych wyjaśnień 9 .
9)
Spotkanie wyjaśniające miało miejsce w ciągu trzech dni - w dniach 18-20 stycznia 2016 r. W spotkaniu wyjaśniającym wzięli udział wszyscy adresaci pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń oraz 11 zainteresowanych osób trzecich.
10)
Decyzja z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie Paramount nadała moc prawnie wiążącą zobowiązaniom zaproponowanym przez Paramount Pictures, aby rozwiać wątpliwości wyrażone przez Komisję w pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń. W dniu 12 stycznia 2018 r. Komisja formalnie zamknęła postępowanie w sprawie AT.40023 w zakresie, w jakim dotyczyło ono Paramount Pictures.
11)
W dniu 12 stycznia 2018 r., w następstwie zmian w strukturze korporacyjnej NBCUniversal, Komisja wszczęła postępowanie na podstawie art. 2 ust. 1 rozporządzenia nr 773/2004 przeciwko Universal Studios Limited. W tym samym dniu Komisja przyjęła uzupełniające pisemne zgłoszenie zastrzeżeń skierowane do NBCUniversal, w którym doszła do wstępnego wniosku, że stosując klauzule będące przedmiotem sprawy NBCUniversal narusza art. 101 Traktatu i art. 53 Porozumienia EOG. NBCUniversal odpowiedział w wyznaczonym terminie na piśmie na wspomniane uzupełniające zgłoszenie zastrzeżeń i nie złożył wniosku o skorzystanie z prawa do złożenia ustnych wyjaśnień.
12)
Również w dniu 12 stycznia 2018 r. Komisja przyjęła pismo przedstawiające okoliczności faktyczne skierowane do Studiów, Fox i Sky (łącznie "adresaci pisma przedstawiającego okoliczności faktyczne") informujące ich o dalszych dowodach, na których Komisja nie opierała się wyraźnie w pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń ani uzupełniającym pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń, ale które mogą być istotne dla poparcia wstępnych wniosków zawartych w pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń i uzupełniającym pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń.
13)
Po wydaniu pisma przedstawiającego okoliczności faktyczne Komisja przyznała adresatom pisma przedstawiającego okoliczności faktyczne dodatkowy dostęp do akt w sprawie AT.40023. Niektóre wnioski o dalszy dostęp do akt odesłano do mnie. Przyznałem zgodę na część tych wniosków i odrzuciłem resztę.
14)
W wyniku wydania pisma przedstawiającego okoliczności faktyczne niektóre zainteresowane osoby trzecie złożyły wniosek o dostęp do wersji nieopatrzonej klauzulą poufności tego dokumentu w celu przedstawienia uwag. Odrzuciłem te wnioski, ponieważ DG ds. Konkurencji poinformowała już zainteresowane osoby trzecie o charakterze i przedmiocie postępowania (których pismo przedstawiające okoliczności faktyczne nie zmieniło) i przedstawiły już one swoje uwagi.
15)
W dniu 25 października 2018 r. Disney przedstawił zobowiązania, aby rozwiać wątpliwości wyrażone przez Komisję w pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń ("początkowe zobowiązania Disneya").
16)
W dniu 9 listopada 2018 r., zgodnie z art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003, Komisja opublikowała zawiadomienie ("pierwsze zawiadomienie"), w którym streściła sprawę i podsumowała początkowe zobowiązania Disneya oraz wezwała strony trzecie do przedstawienia uwag na temat tych zobowiązań w terminie jednego miesiąca od daty publikacji pierwszego zawiadomienia 10 .
17)
W dniach 12 i 13 grudnia 2018 r. NBCUniversal, Sony Pictures, Warner Bros. i Sky przedstawiły zobowiązania, aby rozwiać wątpliwości wyrażone przez Komisję w pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń i uzupełniającym pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń.
18)
W dniu 21 grudnia 2018 r. Komisja opublikowała drugie zawiadomienie, w którym streściła sprawę i podsumowała zobowiązania zaproponowane przez NBCUniversal, Sony Pictures, Warner Bros. i Sky oraz wezwała strony trzecie do przedstawienia uwag na temat tych zobowiązań w terminie jednego miesiąca od daty publikacji tego drugiego zawiadomienia 11 .
19)
Komisja otrzymała uwagi od 10 respondentów na temat początkowych zobowiązań przedstawionych przez Disneya i zobowiązań przedstawionych przez NBCUniversal, Sony Pictures, Warner Bros. i Sky.
20)
W dniu 5 lutego 2019 r. Disney doprecyzował niektóre aspekty swoich zobowiązań.
21)
W projekcie decyzji stwierdza się, iż w świetle zmienionych zobowiązań Disneya i zobowiązań przedstawionych przez NBCUniversal, Sony Pictures, Warner Bros. i Sky nie ma już dalszych podstaw do podejmowania działań względem Studiów i Sky i że w związku z tym, nie naruszając przepisów art. 9 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1/2003, postępowanie przeciwko Studiom i Sky powinno zostać zamknięte.
22)
Ogólnie uważam, że przestrzegano skutecznego wykonywania praw procesowych. Bruksela, dnia 26 lutego 2019 r.

Wouter WILS

1 Zgodnie z art. 16 i 17 decyzji Przewodniczącego Komisji Europejskiej 2011/695/UE z dnia 13 października 2011 r. w sprawie funkcji i zakresu uprawnień urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji (Dz.U. L 275 z 20.10.2011, s. 29) ("decyzja 2011/695/UE").
2 Zgodnie z art. 16 i 17 decyzji Przewodniczącego Komisji Europejskiej 2011/695/UE z dnia 13 października 2011 r. w sprawie funkcji i zakresu uprawnień urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji (Dz.U. L 275 z 20.10.2011, s. 29) ("decyzja 2011/695/UE").
3 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1/2003 z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie wprowadzenia w życie reguł konkurencji ustanowionych w art. 81 i 82 Traktatu (Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1) ("rozporządzenie nr 1/2003").
4 Sky Limited występowało wcześniej jako Sky Plc.
5 Decyzja Komisji z dnia 26 lipca 2016 r. dotycząca postępowania przewidzianego w art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz w art. 53 Porozumienia EOG (sprawa AT.40023 - Transgraniczny dostęp do telewizji kodowanej), C(2016) 4740 final.
6 Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające - Transgraniczny dostęp do telewizji kodowanej - zobowiązania przedsiębiorstwa Paramount (AT.40023) (Dz.U. C 437 z 25.11.2016, s. 3).
7 W dniu 14 grudnia 2017 r. Disney ogłosił zawarcie umowy w sprawie nabycia całego lub prawie całego kapitału spółki Twenty-First Century Fox Inc., która ostatecznie posiadała cały lub prawie cały kapitał Twentieth Century Fox Telecommunications International Inc. Zakończenie transakcji nabycia jest obecnie w toku.
8 W sprawie AT.40023 stwierdziłem istnienie 26 zainteresowanych osób trzecich: ANICA, Associazione Nazionale Industrie Cinemato-grafiche Audiovisive Multimediali; APA, Asociace Producentů v audiovizi, z.s; Association des Producteurs de Cinéma; BEUC, Europejska Organizacja Konsumentów; BT Group plc; C More Entertainment; Danish Producers' Association; DTS, Distribuidora de Televisión Digital S.A.; EFADs, European Film Agency Directors Association; European Producers Club; Groupe Canal+; FAMA, Fachverband der Film- und Musikindustrie; FAPAE; Film Producers Netherlands; KIPA, Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych; La Liga, Liga Nacional de Fútbol Profesional; Polski Instytut Sztuki Filmowej; Producers Alliance for Cinema and Television Limited; ProSiebenSat.1 Media SE; Spitzenorganisation der Filmwirtschaft e.V.; Swedish Film & TV Producers Association; The British Film Institute; The Football Association Premier League Limited; UPFF, Union des Producteurs Francophones de Films; VOFTP, Vlaamse Onafhankelijke Film & Televisie Producenten oraz Zentropa.
9 Wyjątkiem był Sky Plc, który nie odpowiedział na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń.
10 Komunikat Komisji opublikowany na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie AT.40023 - Transgra-niczny dostęp do telewizji kodowanej (Dz.U. C 403 z 9.11.2018, s. 17).
11 Komunikat Komisji opublikowany na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie AT.40023 - Trans-graniczny dostęp do telewizji kodowanej (Dz.U. C 460 z 21.12.2018, s. 32).

Zmiany w prawie

Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2019.132.5

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające - Sprawa AT.40023 - Transgraniczny dostęp do telewizji kodowanej - Zobowiązania Sky, Disney, NBCUniversal, Sony Pictures i Warner Bros.
Data aktu: 09/04/2019
Data ogłoszenia: 09/04/2019