Komunikat Komisji opublikowany na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie AT.40335 - rumuńskie gazociągi międzysystemowe.

Komunikat Komisji opublikowany na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie AT.40335 - rumuńskie gazociągi międzysystemowe

(2018/C 342/02)

(Dz.U.UE C z dnia 25 września 2018 r.)

1.
Wprowadzenie
1)
Zgodnie z art. 9 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie wprowadzenia w życie reguł konkurencji ustanowionych w art. 81 i 82 Traktatu 1  Komisja Europejska ("Komisja") może zdecydować - w przypadkach, w których zamierza przyjąć decyzję nakazującą zaprzestanie naruszania prawa i gdy zainteresowane strony zaproponują zobowiązania, aby uwzględnić zastrzeżenia wyrażone przez Komisję we wstępnej ocenie - o nadaniu tym zobowiązaniom mocy wiążącej dla przedsiębiorstw. Decyzja taka może zostać przyjęta na czas określony i oznacza, że nie ma już dalszych podstaw do podejmowania działań przez Komisję. Zgodnie z art. 27 ust. 4 wspomnianego rozporządzenia Komisja publikuje zwięzłe streszczenie sprawy i zasadniczą treść zobowiązań. Zainteresowane strony mogą przedłożyć swoje uwagi w terminie wyznaczonym przez Komisję.
2.
Streszczenie sprawy
2)
W dniu 10 września 2018 r. Komisja przyjęła wstępną ocenę w rozumieniu art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 dotyczącą domniemanej strategii Societatea Naț ională de Transport Gaze Naturale Transgaz SA. ("Transgaz") mającej polegać na utrudnianiu wywozu gazu ziemnego z Rumunii do innych państw członkowskich.
3)
Ze wstępnej oceny Komisji wynika, że Transgaz posiada pozycję dominującą w rozumieniu art. 102 TFUE na rynku przesyłu gazu ziemnego w Rumunii, w tym przesyłu przez połączenia międzysystemowe z sąsiednimi państwami.
4)
Komisja wstępnie stwierdza, że Transgaz mógł być zaangażowany w strategię mającą na celu ograniczenie swobodnego przepływu gazu ziemnego z Rumunii do sąsiednich państw członkowskich, co mogło być realizowane za pomocą różnych środków, w szczególności takich jak: (i) niedoinwestowanie lub strategiczne opóźnienia w tworzeniu infrastruktury związanej z wywozem; (ii) taryfy wzajemnych połączeń na wywóz gazu ziemnego do innych państw członkowskich, które to taryfy powodowały, że wywóz stawał się nieopłacalny oraz (iii) dokuczliwe argumenty techniczne jako pretekst do ograniczenia lub uzasadnienia opóźnień w wywozie gazu ziemnego z Rumunii do innych państw członkowskich.
5)
Przez swoje zachowanie przedsiębiorstwo Transgaz mogło dążyć do stworzenia lub utrzymania barier dla transgranicznego przepływu gazu ziemnego z Rumunii do innych państw członkowskich, co utrudniło realizację europejskiego wewnętrznego rynku gazu ziemnego. Takie postępowanie mogłoby prowadzić do segmentacji rynków między państwami członkowskimi i de facto różnego traktowania klientów w Rumunii i w innych państwach członkowskich, zwłaszcza na Węgrzech i w Bułgarii, co uniemożliwiało czerpanie korzyści z rynku wewnętrznego. Komisja stwierdza wstępnie, że zachowanie przedsiębiorstwa Transgaz może stanowić nadużycie pozycji dominującej z naruszeniem art. 102 TFUE.
3.
Zasadnicza treść zaproponowanych zobowiązań
6)
Transgaz nie zgadza się ze wstępną oceną Komisji. Niemniej jednak zgodnie z art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 zaproponował, że przyjmie zobowiązania uwzględniające zastrzeżenia Komisji w odniesieniu do naruszenia konkurencji. Poniżej przedstawiono najważniejsze elementy proponowanych zobowiązań.
7)
Transgaz udostępni użytkownikom sieci maksymalną zdolność celem wysyłania gazu z Rumunii na Węgry i z Rumunii do Bułgarii, z uwzględnieniem integralności, bezpieczeństwa i wydajności systemu. Transgaz zagwarantuje minimalne zdolności ciągłe określone poniżej:
a)
0,75 mld m3 rocznie zdolności ciągłej, począwszy od dnia 1 maja 2019 r., w punkcie połączenia międzysystemowego Csanádpalota między Rumunią a Węgrami;
b)
1,5 mld m3 rocznie zdolności ciągłej, począwszy od dnia 1 lipca 2019 r., w punkcie połączenia międzysystemowego Giurgiu/Ruse między Rumunią a Bułgarią;
c)
1,8 mld m3 rocznie zdolności ciągłej, począwszy od dnia 31 grudnia 2019 r., w punkcie połączenia międzysystemowego Negru Voda I/Kardam między Rumunią i Bułgarią w odniesieniu do wywozu gazu z Rumunii do Bułgarii przez lądową część rumuńskiego krajowego systemu przesyłowego oraz międzynarodowy system przesyłowy T1.

Aby umożliwić zapewnienie tych minimalnych zdolności ciągłych, Transgaz zrealizuje prace w zakresie infrastruktury w odniesieniu do trzech powyższych punktów połączenia międzysystemowego, jak opisano w proponowanych zobowiązaniach.

8)
W propozycjach taryf przedstawionych rumuńskiemu krajowemu organowi regulacyjnemu ds. energii (ANRE) Transgaz będzie stosować następujące dwie zasady:
a)
cena wywoławcza (jak również jakakolwiek taryfa na towary) w przypadku rezerwacji zdolności w punktach połączeń międzysystemowych z Węgrami i Bułgarią ma równać się cenie/taryfie referencyjnej (jak również jakiejkolwiek taryfie na towary) w przypadku rezerwacji zdolności w punktach krajowych; oraz
b)
poziom mnożników i współczynników sezonowych ma być taki sam w przypadku punktów połączeń międzysystemowych i punktów krajowych i ma się mieścić w zakresach określonych w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/460 z dnia 16 marca 2017 r. ustanawiającym kodeks sieci dotyczący zharmonizowanych struktur taryf przesyłowych dla gazu 2 .
9)
Transgaz nie będzie uniemożliwiał, utrudniał ani w inny sposób dyskryminował, bezpośrednio lub pośrednio, wywozu gazu wyprodukowanego na lądzie lub na obszarach morskich w Rumunii lub będącego w tranzycie przez Rumunię, stosując taryfy, argumenty techniczne, ustalenia umowne ani w żaden inny sposób.
10)
Okres obowiązywania proponowanych zobowiązań rozpocznie się z dniem powiadomienia o decyzji w sprawie zobowiązań i zakończy się w grudniu 2025 r. Transgaz wyznaczy też pełnomocnika monitorującego przestrzeganie proponowanych zobowiązań.
11)
Proponowane zobowiązania powinny rozwiać obawy Komisji, zapewniając możliwość znacznego rzeczywistego przepływu gazu ziemnego z Rumunii do innych państw członkowskich. Wydaje się, że minimalne gwarantowane zdolności w punktach połączeń międzysystemowych z Węgrami i Bułgarią poprawiają się w porównaniu z obecną sytuacją. Wydaje się również, że proponowane zobowiązania zagwarantują, że Transgaz w swojej propozycji w sprawie taryf dla ANRE nie będzie stosował dyskryminującego rozróżnienia taryf wywozowych w porównaniu z taryfami krajowymi. Ponadto proponowane zobowiązania stanowią, że Transgaz nie będzie stosował żadnych innych środków ograniczających wywóz.
12)
Pełną wersję wszystkich proponowanych zobowiązań opublikowano w języku angielskim na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji: http://ec.europa.eu/competition/index_pl.html
4.
Zaproszenie do zgłaszania uwag
13)
Po zbadaniu rynku Komisja zamierza przyjąć na podstawie art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 decyzję uznającą za wiążące zaproponowane zobowiązania streszczone powyżej i opublikowane na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji.
14)
Zgodnie z art. 27 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 Komisja wzywa zainteresowane strony trzecie do zgłaszania uwag na temat zaproponowanych zobowiązań.
15)
Prosimy o przesyłanie uzasadnionych uwag, przedstawiających istotne fakty. Strony trzecie zachęca się do przedstawienia uwag co do wszystkich aspektów proponowanych zobowiązań. W przypadku stwierdzenia ewentualnego problemu dotyczącego dowolnej części proponowanych zobowiązań Komisja prosi o zasugerowanie możliwego rozwiązania.
16)
Komisja musi otrzymać wspomniane uwagi nie później niż w terminie jednego miesiąca od daty niniejszej publikacji. Zainteresowane strony trzecie są również proszone o przedłożenie nieopatrzonej klauzulą poufności wersji swoich uwag, z której usunięto tajemnice handlowe oraz pozostałe informacje poufne oraz zastąpiono je nieopatrzonym klauzulą poufności streszczeniem lub słowami "tajemnica handlowa" lub "poufne".
17)
Uwagi z dopiskiem zawierającym numer referencyjny AT.40335 - Romanian Gas Interconnectors można przesyłać do Komisji pocztą elektroniczną (COMP-GREFFE-ANTITRUST@ec.europa.eu), faksem (+32 22950128) lub listownie na poniższy adres:

European Commission

Directorate-General for Competition

Antitrust Registry

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

1 Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1. Ze skutkiem od dnia 1 grudnia 2009 r. art. 81 i 82 Traktatu WE stały się odpowiednio art. 101 i 102 TFUE. Treść tych dwóch grup postanowień jest zasadniczo identyczna. Na potrzeby niniejszego zawiadomienia odniesienia do art. 101 i 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej ("TFUE") należy rozumieć, tam gdzie to stosowne, jako odniesienia do art. 81 i 82 Traktatu WE.
2 Dz.U. L 72 z 17.3.2017, s. 29.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2018.342.2

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Komunikat Komisji opublikowany na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie AT.40335 - rumuńskie gazociągi międzysystemowe.
Data aktu: 25/09/2018
Data ogłoszenia: 25/09/2018