Streszczenie decyzji Komisji z dnia 24 lipca 2018 r. dotyczącej postępowania na mocy art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Sprawa AT.40465 - Asus (ograniczenia wertykalne)).

Streszczenie decyzji Komisji
z dnia 24 lipca 2018 r.
dotyczącej postępowania na mocy art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej

(Sprawa AT.40465 - Asus (ograniczenia wertykalne))

(notyfikowana jako dokument nr C(2018)4773 final)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(2018/C 338/08)

(Dz.U.UE C z dnia 21 września 2018 r.)

W dniu 24 lipca 2018 r. Komisja przyjęła decyzję dotyczącą postępowania przewidzianego w art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Zgodnie z przepisami art. 30 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 1  Komisja podaje niniejszym do wiadomości nazwy Stron oraz zasadniczą treść decyzji, wraz z informacjami na temat wszelkich nałożonych kar, uwzględniając jednak uzasadnione prawo przedsiębiorstw do ochrony ich tajemnic handlowych.

1. 

WPROWADZENIE

(1)
Przedmiotowa decyzja skierowana jest do AsusTek Computer Inc., Asus Computer GmbH oraz Asus France SARL (zwanych łącznie "Asus"). Asus jest producentem sprzętu komputerowego i produktów elektronicznych. Asus Computer GmbH oraz Asus France SARL stanowią w całości własność AsusTek Computer Inc (Tajwan).
(2)
Decyzja dotyczy dwóch pojedynczych i ciągłych naruszeń art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej ("TFUE"). Z naruszeniem art. 101 TFUE Asus Computer GmbH oraz Asus France SARL stosowały praktyki mające na celu ograniczenie możliwości niezależnego określania cen odsprzedaży przez sprzedawców detalicznych odpowiednio w Niemczech i we Francji.

2. 

OPIS SPRAWY

2.1.
Procedura
(3)
Sprawa przeciwko Asus została otwarta w wyniku niezapowiedzianej kontroli przeprowadzonej w dniu 10 marca 2015 r. w pomieszczeniach internetowego sprzedawcy detalicznego w Niemczech oraz innego internetowego sprzedawcy detalicznego we Francji, którzy sprzedają m.in. produkty firmy Asus.
(4)
W dniu 2 lutego 2017 r. Komisja wszczęła formalne postępowanie celem podjęcia decyzji na podstawie rozdziału III rozporządzenia (WE) nr 1/2003.
(5)
Krótko po wszczęciu postępowania Asus wyraził chęć współpracy z Komisją i przedłożył dalsze dowody dotyczące przedmiotowych praktyk.
(6)
Następnie Asus złożył formalną ofertę współpracy w celu przyjęcia decyzji na podstawie art. 7 i art. 23 rozporządzenia (WE) nr 1/2003.
(7)
W dniu 24 maja 2018 r. Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń, którego adresatem był Asus. W dniu 28 maja 2018 r. Asus przekazał odpowiedzi na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń.
(8)
Komitet Doradczy ds. Praktyk Ograniczających Konkurencję i Pozycji Dominujących wydał w tym zakresie pozytywną opinię w dniu 10 lipca 2018 r.
(9)
Komisja przyjęła decyzję w dniu 24 lipca 2018 r.
2.2.
Adresaci decyzji i czas trwania naruszenia
(10)
Poniższe przedsiębiorstwa naruszyły art. 101 TFUE poprzez bezpośredni udział, we wskazanych poniżej okresach, w praktykach antykonkurencyjnych:
Przedsiębiorstwo Czas trwania
Naruszenie w Niemczech: Asus Computer GmbH Od dnia 3 marca 2011 r. do dnia 27 czerwca 2014 r.
Naruszenie we Francji: Asus France SARL Od dnia 7 kwietnia 2013 r. do dnia 15 grudnia 2014 r.
2.3.
Krótki opis naruszeń
(11)
Produkty, których dotyczy decyzja, to:
(i)
w przypadku Niemiec - produkty sprzedawane przez pion firmy Asus odpowiedzialny za systemy, a także produkty sieciowe oraz należące do kategorii komputerów stacjonarnych, wyświetlaczy i monitorów sprzedawane przez pion tej firmy odpowiedzialny za platformy otwarte; oraz
(ii)
w przypadku Francji - wszystkie produkty sprzedawane przez pion odpowiedzialny za platformy otwarte. Na te właśnie produkty wpływ miała wdrażana w Niemczech i Francji strategia biznesowa firmy Asus mająca na celu utrzymanie cen odsprzedaży w tych dwóch państwach członkowskich na poziomie zalecanych cen odsprzedaży.
(12)
Asus prowadzi dystrybucję swoich produktów za pośrednictwem niezależnych dystrybutorów. Jednakże przedstawiciele handlowi firmy Asus w Niemczech i we Francji często kontaktowali się ze sprzedawcami detalicznymi, nawet tymi, dla których nie prowadzili bezpośrednio dostaw.
(13)
W okresie trwania naruszenia w Niemczech i we Francji prowadzono monitorowanie cen za pośrednictwem różnych środków, w szczególności poprzez obserwację porównywarek cen i - w przypadku niektórych kategorii produktów - za pomocą wewnętrznych narzędzi oprogramowania monitorującego, które umożliwiły Asusowi identyfikowanie sprzedawców detalicznych, którzy sprzedawali produkty tej firmy poniżej pożądanego poziomu cen, który był zwykle równy zalecanej cenie odsprzedaży.
(14)
Asus był także informowany o sprzedawcach detalicznych stosujących niższe ceny za pośrednictwem skarg innych sprzedawców detalicznych. Z reguły Asus kontaktował się ze sprzedawcami detalicznymi, którzy nie stosowali się do pożądanego poziomu cen, i prosił ich o podwyższenie ceny.
(15)
Detaliści, którzy uporczywie nie przestrzegali pożądanego poziomu cen odsprzedaży, byli przedmiotem gróźb lub sankcji ze strony Asusa.
2.4.
Środki naprawcze
(16)
W przypadku niniejszej decyzji zastosowanie mają wytyczne w sprawie grzywien z 2006 r. 2 .
2.4.1.
Podstawowa kwota grzywny
(17)
Określając wysokość grzywien, Komisja uwzględniła wartość sprzedaży przedmiotowych produktów w 2013 r., który jest ostatnim pełnym rokiem obrotowym, w którym Asus Computer GmbH uczestniczył w naruszeniu w Niemczech, a Asus France SARL we Francji.
(18)
Komisja wzięła pod uwagę fakt, że narzucanie cen odsprzedaży z samej swojej istoty ogranicza konkurencję w rozumieniu art. 101 ust. 1 TFUE oraz że porozumienia wertykalne i uzgodnione praktyki, takie jak narzucanie cen odsprzedaży, ze względu na swój charakter nierzadko w mniejszym stopniu naruszają konkurencję niż porozumienia horyzontalne. Po uwzględnieniu tych czynników oraz w świetle szczególnych okoliczności sprawy stosunek wartości sprzedaży ustalono na poziomie 7 %.
(19)
Komisja uwzględniła czas trwania dwóch pojedynczych i ciągłych naruszeń, jak określono powyżej.
2.4.2.
Dostosowania kwoty podstawowej
(20)
W niniejszej sprawie nie występują okoliczności obciążające ani łagodzące.
2.4.3.
Zastosowanie limitu 10 % obrotów
(21)
Żadna z grzywien nie przekracza 10 % światowego obrotu Asus.
2.4.4.
Zmniejszenie grzywny w świetle współpracy
(22)
Komisja uznaje, że w celu odzwierciedlenia faktu, że spółka Asus skutecznie współpracowała z Komisją w zakresie wykraczającym ponad jej prawny obowiązek, grzywna, która w przeciwnym wypadku zostałaby nałożona, zgodnie z pkt 37 wytycznych powinna zostać obniżona o 40 %.

3. 

WNIOSEK

(23)
W świetle powyższego ostateczna kwota grzywny nałożonej na Asus zgodnie z art. 23 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1/2003 za pojedyncze i ciągłe naruszenie w Niemczech wynosi 58 162 000 EUR, a za pojedyncze i ciągłe naruszenie we Francji 5 360 000 EUR.
1 Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1.
2 Dz.U. C 210 z 1.9.2006, s. 2.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2018.338.13

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie decyzji Komisji z dnia 24 lipca 2018 r. dotyczącej postępowania na mocy art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Sprawa AT.40465 - Asus (ograniczenia wertykalne)).
Data aktu: 24/07/2018
Data ogłoszenia: 21/09/2018