Streszczenie decyzji Komisji z dnia 24 lipca 2018 r. dotyczącej postępowania na mocy art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Sprawa AT.40469 - Denon & Marantz (ograniczenia wertykalne)).

Streszczenie decyzji Komisji
z dnia 24 lipca 2018 r.
dotyczącej postępowania na mocy art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Sprawa AT.40469 - Denon & Marantz (ograniczenia wertykalne))

(notyfikowana jako dokument nr C(2018) 4774 final)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(2018/C 335/05)

(Dz.U.UE C z dnia 20 września 2018 r.)

W dniu 24 lipca 2018 r. Komisja przyjęła decyzję dotyczącą postępowania przewidzianego w art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Zgodnie z przepisami art. 30 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 1  Komisja podaje niniejszym do wiadomości nazwy Stron oraz zasadniczą treść decyzji, wraz z informacjami na temat wszelkich nałożonych kar, uwzględniając jednak uzasadnione prawo przedsiębiorstw do ochrony ich tajemnic handlowych.

1. 

WPROWADZENIE

(1)
Przedmiotowa decyzja skierowana jest do D&M Holdings Inc., D&M Germany GmbH i D&M Europe BV (zwanych łącznie "D&M"). D&M jest producentem sprzętu audiowizualnego w branży elektroniki użytkowej i rozrywki domowej. Całościowy udział w spółkach D&M Germany GmbH i D&M Europe BV ma spółka D&M Holdings Inc. (Japonia).
(2)
Decyzja dotyczy dwóch pojedynczych i ciągłych naruszeń art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej ("TFUE"). D&M Germany GmbH i D&M Europe BV stosowały praktyki mające na celu ograniczenie zdolności sprzedawców detalicznych do niezależnego określania ich cen odsprzedaży odpowiednio w Niemczech i w Niderlandach, co stanowiło naruszenie art. 101 TFUE.

2. 

OPIS SPRAWY

2.1.
Procedura
(3)
Sprawa przeciwko D&M była wynikiem niezapowiedzianych kontroli przeprowadzonych w dniu 10 marca 2015 r. w pomieszczeniach internetowego sprzedawcy detalicznego w Niemczech, sprzedającego m.in. produkty D&M.
(4)
W dniu 2 lutego 2017 r. Komisja wszczęła postępowanie celem podjęcia decyzji na podstawie rozdziału III rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003.
(5)
Krótko po wszczęciu postępowania D&M wyraził chęć współpracy z Komisją i przedłożył dalsze dowody dotyczące przedmiotowych praktyk.
(6)
Następnie D&M złożył formalną ofertę współpracy w celu przyjęcia decyzji na podstawie art. 7 i art. 23 rozporządzenia (WE) nr 1/2003.
(7)
W dniu 13 czerwca 2018 r. Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń skierowane do D&M. W dniu 25 czerwca 2018 r. D&M przekazał odpowiedź na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń.
(8)
Komitet Doradczy ds. Praktyk Ograniczających Konkurencję i Pozycji Dominujących wydał w tym zakresie pozytywną opinię w dniu 10 lipca 2018 r.
(9)
Komisja przyjęła decyzję w dniu 24 lipca 2018 r.
2.2.
Adresaci decyzji i czas trwania naruszenia
(10)
Poniższe przedsiębiorstwa naruszyły art. 101 TFUE poprzez bezpośredni udział, we wskazanych poniżej okresach, w praktykach antykonkurencyjnych:
Przedsiębiorstwo Czas trwania
Naruszenie w Niemczech: D&M Germany GmbH Od dnia 19 kwietnia 2011 r. do dnia 19 stycznia 2015 r.
Naruszenie w Niderlandach: D&M Europe BV Od dnia 30 maja 2011 r. do dnia 6 lutego 2014 r.
2.3.
Krótki opis naruszenia
(11)
W okresie występowania naruszenia D&M monitorował ceny odsprzedaży stosowane przez sprzedawców detalicznych oraz uzyskiwał zgodę tych sprzedawców na podniesienie cen do pożądanego poziomu. Działania te przybierały często formę presji handlowej na sprzedawców oferujących niższe ceny, a w niektórych przypadkach - działań odwetowych wobec sprzedawców odmawiających dostosowania się do ustaleń, w szczególności poprzez czasowe blokowanie kont i zaprzestanie dostaw odnośnych produktów.
(12)
D&M w Niemczech i Niderlandach stosował strategię służącą uzyskaniu i utrzymaniu stabilnego poziomu cen odsprzedaży. Pracownicy D&M, w tym kadra kierownicza, monitorowali ceny odsprzedaży w tych dwóch państwach członkowskich i regularnie zwracali się do sprzedawców o podwyższenie cen. Postępowanie takie wynikało również ze skarg niektórych sprzedawców na presję w kierunku obniżania cen odsprzedaży pod wpływem agresywnej polityki cenowej innych sprzedawców, która uniemożliwiała im sprzedaż produktów D&M po pożądanych, wyższych cenach i uzyskiwanie spodziewanych marż zysku. Sprzedawcy detaliczni regularnie zgadzali się zmieniać ceny odsprzedaży pod wpływem żądań D&M.
(13)
W Niemczech i Niderlandach D&M stosował presję w postaci gróźb i podejmował działania odwetowe w stosunku do sprzedawców, którzy podcinali pożądane poziomy cen.
2.4.
Środki naprawcze
(14)
W przypadku niniejszej decyzji zastosowanie mają wytyczne w sprawie grzywien z 2006 r. 2 .

2.4.1. Podstawowa kwota grzywny

(15)
Określając wysokość grzywien, Komisja uwzględniła wartość sprzedaży w Niemczech w 2014 r. i w Niderlandach w 2013 r., czyli w ostatnim pełnym roku obrotowym, w którym D&M uczestniczył w naruszeniu.
(16)
Komisja wzięła pod uwagę fakt, że narzucanie cen odsprzedaży z samej swojej istoty ogranicza konkurencję w rozumieniu art. 101 ust. 1 TFUE, oraz że porozumienia wertykalne i uzgodnione praktyki, takie jak narzucanie cen odsprzedaży, ze względu na swój charakter nierzadko w mniejszym stopniu naruszają konkurencję niż porozumienia horyzontalne. Po uwzględnieniu tych czynników oraz w świetle szczególnych okoliczności sprawy stosunek wartości sprzedaży ustalono na poziomie 7 %.
(17)
Komisja uwzględniła czas trwania obu pojedynczych i ciągłych naruszeń, jak określono powyżej.

2.4.2. Dostosowania kwoty podstawowej

(18)
W niniejszej sprawie nie występują okoliczności obciążające ani łagodzące.

2.4.3. Zastosowanie limitu 10 % obrotów

(19)
Żadna z naliczonych grzywien nie przekracza 10 % światowego obrotu D&M.

2.4.4. Zmniejszenie grzywny w świetle współpracy

(20)
Komisja uznaje, że w celu odzwierciedlenia faktu, że D&M skutecznie współpracował z Komisją w zakresie wykraczającym ponad jego prawny obowiązek, grzywna, która w innym wypadku zostałaby nałożona, zgodnie z pkt 37 wytycznych powinna zostać obniżona o 40 %.

3. 

WNIOSEK

(21)
W świetle powyższego ostateczna kwota grzywny nałożonej na D&M zgodnie z art. 23 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1/2003 za pojedyncze i ciągłe naruszenie w Niemczech wynosi 6 327 000 EUR, a za pojedyncze i ciągłe naruszenie w Niderlandach 1 392 000 EUR.
1 Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1.
2 Dz.U. C 210 z 1.9.2006, s. 2.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2018.335.5

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie decyzji Komisji z dnia 24 lipca 2018 r. dotyczącej postępowania na mocy art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Sprawa AT.40469 - Denon & Marantz (ograniczenia wertykalne)).
Data aktu: 20/09/2018
Data ogłoszenia: 20/09/2018