Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie zatwierdzenia przez Komisję zmienionego planu wprowadzenia przez Niemcy opłat drogowych (2017/2526(RSP)).

Zatwierdzenie przez Komisję zmienionego planu wprowadzenia przez Niemcy opłat drogowych

P8_TA(2017)0084

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie zatwierdzenia przez Komisję zmienionego planu wprowadzenia przez Niemcy opłat drogowych (2017/2526(RSP))

(2018/C 263/13)

(Dz.U.UE C z dnia 25 lipca 2018 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając białą księgę Komisji zatytułowaną "Plan utworzenia jednolitego europejskiego obszaru transportu - dążenie do osiągnięcia konkurencyjnego i zasobooszczędnego systemu transportu"(COM(2011)0144),
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1315/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej i uchylające decyzję nr 661/ 2010/UE 1 ,
-
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 20 lipca 2016 r. w sprawie europejskiej strategii na rzecz mobilności niskoemisyjnej (COM(2016)0501),
-
uwzględniając przyjęcie przez niemiecki Bundestag w dniu 27 marca 2015 r. wniosku ustawodawczego pt. "Projekt ustawy o wprowadzeniu opłaty za korzystanie z infrastruktury dróg krajowych" oraz "Drugiej ustawy zmieniającej ustawę o podatku od pojazdów silnikowych i ustawę o podatku od ubezpieczeń",
-
uwzględniając zatwierdzenie przez niemiecki Bundesrat w dniu 8 maja 2015 r. "Projektu ustawy o wprowadzeniu opłaty za korzystanie z infrastruktury dróg krajowych" oraz "Drugiej ustawy zmieniającej ustawę o podatku od pojazdów silnikowych i ustawę o podatku od ubezpieczeń",
-
uwzględniając postępowanie w sprawie naruszenia za wprowadzenie przez Niemcy nowego systemu opłat drogowych dla pojazdów prywatnych ("Pkw-Maut"), wszczęte przez Komisję w dniu 18 czerwca 2015 r.,
-
uwzględniając porozumienie zawarte w dniu 1 grudnia 2016 r. przez przewodniczącego Komisji i niemieckie Ministerstwo Transportu i Infrastruktury Cyfrowej w sprawie niemieckiego systemu opłat od samochodów osobowych ("Pkw-Maut"),
-
uwzględniając dyrektywę 1999/62/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 czerwca 1999 r. w sprawie pobierania opłat za użytkowanie niektórych typów infrastruktury przez pojazdy ciężarowe 2 , a także nadchodzący przegląd tej dyrektywy w ramach inicjatywy drogowej Komisji w 2017 r.,
-
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2004/52/WE z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie interoperacyjności systemów elektronicznych opłat drogowych we Wspólnocie 3 , a także nadchodzący przegląd tej dyrektywy w ramach inicjatywy drogowej Komisji w 2017 r.,
-
uwzględniając zasadę niedyskryminacji zapisaną w art. 18 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) oraz przepisy prawa UE zakazujące dyskryminacji ze względu na obywatelstwo,
-
uwzględniając pytanie skierowane do Komisji w sprawie zatwierdzenia przez nią zmienionego planu wprowadzenia przez Niemcy opłat drogowych (O-000152/2016 - B8-0201/2017),
-
uwzględniając projekt rezolucji Komisji Transportu i Turystyki,
-
uwzględniając art. 128 ust. 5 i art. 123 ust. 2 Regulaminu,
A.
mając na uwadze, że sprawdzana jest obecnie kwestia tego, czy planowany niemiecki system opłat drogowych od lekkich pojazdów dostawczych jest zgodny z ugruntowanymi strategiami politycznymi Unii Europejskiej;
B.
mając na uwadze, że system zwrotu kosztów oparty bezpośrednio lub pośrednio na obywatelstwie jest dyskryminujący i sprzeczny z zasadami leżącymi u podstaw Unii Europejskiej, utrudnia mobilność transgraniczną i osłabia jednolity rynek europejski;
C.
mając na uwadze, że planowany przez Niemcy system opłat drogowych jest prawdopodobnie sprzeczny z zasadami "niedyskryminacji", "użytkownik płaci" i "zanieczyszczający płaci";
D.
mając na uwadze, że krajowe systemy wprowadzające opłaty pośrednio lub bezpośrednio związane z obywatelstwem byłyby niezgodne z prawem UE;
E.
mając na uwadze, że krajowe systemy opłat mają w szczególności negatywny wpływ na obywateli w regionach przygranicznych, którzy muszą korzystać z różnych systemów opłat i ponosić związane z tym koszty, utrudniają swobodny przepływ ruchu transgranicznego i stwarzają niepotrzebne przeszkody dla dalszej integracji europejskiej;
F.
mając na uwadze, że wynikające z tego dodatkowe obciążenia administracyjne prowadziłyby do wzrostu kosztów i ewentualnie nieprzejrzystych procedur, przez co zmniejszyłyby się planowane dodatkowe środki na inwestycje w infrastrukturę;
1.
przyznaje, że transport jest sektorem o kluczowym znaczeniu dla wzrostu gospodarczego, ponieważ zapewnia skuteczność i przystępność cenową mobilności obywateli i towarów w Unii Europejskiej i poza nią;
2.
zwraca uwagę, że Komisja i państwa członkowskie powinny w odpowiednim stopniu inwestować w infrastrukturę transportową;
3.
wzywa Komisję do wdrożenia ugruntowanych strategii politycznych zgodnie - między innymi - z białą księgą z 2011 r. w sprawie transportu;
4.
podkreśla, że pobieranie opłat za użytkowanie infrastruktury drogowej może odgrywać istotną rolę w zmianie transportu oraz w finansowaniu utrzymania i rozwoju zrównoważonej, bezpiecznej, pewnej, wydajnej i przyszłościowej infrastruktury drogowej w Unii Europejskiej;
5.
podkreśla, że systemy opłat drogowych od wszystkich typów pojazdów silnikowych powinny być elektroniczne i oparte na odległości, a także powinny przestrzegać zasad "użytkownik płaci" i "zanieczyszczający płaci", zapisanych w strategiach politycznych i prawodawstwie UE, w celu zapewnienia internalizacji kosztów zewnętrznych związanych z transportem drogowym;
6.
zwraca uwagę na potrzebę poprawy jakości usług związanych z infrastrukturą drogową, w szczególności w zakresie bezpieczeństwa, jak również na potrzebę znacznego zmniejszenia zatorów komunikacyjnych;
7.
zachęca Komisję, aby przy opracowywaniu wniosków dotyczących nowych aktów prawnych, takich jak dyrektywa w sprawie eurowiniet, uwzględniała koszty zewnętrzne związane ze zmianą klimatu i wypadkami nieobjętymi ubezpieczeniami; podkreśla ponadto, że przepisy w sprawie internalizacji kosztów zewnętrznych muszą mieć zastosowanie do wszystkich dróg i wykluczać nieuczciwą konkurencję między poszczególnymi rodzajami transportu;
8.
zwraca uwagę, że toczące się przeciwko Niemcom postępowanie w sprawie naruszenia, które dotyczy kwestii pośredniej dyskryminacji ze względu na obywatelstwo, zostało wstrzymane do odwołania bez właściwego uzasadnienia prawnego w drodze nieformalnego porozumienia politycznego między przewodniczącym Komisji a niemieckim Ministerstwem Transportu i Infrastruktury Cyfrowej;
9.
podkreśla, że aby zapewnić dalszy rozwój i integralności jednolitego rynku europejskiego, wprowadzenie krajowych systemów pobierania opłat drogowych nie powinno utrudniać dostępu do rynku, wzrostu gospodarczego ani konkurencyjności i elastyczności transportu i operatorów transportu transgranicznego w UE;
10.
apeluje do Komisji, aby podała i ujawniła odnośne informacje, którymi dysponuje Dyrekcja Generalna ds. Mobilności i Transportu (DG MOVE), nt. analizy przedstawionych przez niemieckie władze nowych środków związanych z "Pkw-Maut" i ich zgodności z prawem UE;
11.
podkreśla, że kluczowy wymóg dotyczący niedyskryminacyjnych opłat drogowych polega na tym, że wszyscy użytkownicy płacą taką samą opłatę za korzystanie z tych samych dróg; zwraca uwagę, że każdy krajowy system pobierania opłat drogowych, który dyskryminuje bezpośrednio ze względu na obywatelstwo lub jest powiązany z krajowymi środkami podatkowymi faworyzującymi obywateli danego kraju, np. z ulgą w podatku krajowym od pojazdów, przez co ma głównie na celu obciążanie opłatami zagranicznych użytkowników, stanowi naruszenie zasady niedyskryminacji zapisanej w art. 18 TFUE; przypomina, że Komisja, jako strażnik Traktatów, musi monitorować prawidłowe wdrażanie i stosowanie prawa po jego przyjęciu;
12.
zwraca się do Komisji o przedstawienie Parlamentowi porozumienia zawartego z rządem niemieckim, wskazując główne różnice w stosunku do prawodawstwa krajowego zaskarżonego przed sądem i uzasadniając, w jaki sposób porozumienie to jest zgodne z postanowieniami Traktatu i z prawem UE;
13.
jest zdania, że niemiecki system opłat drogowych z grudnia 2016 r. nadal obejmuje elementy, które są niezgodne z prawem unijnym i naruszają podstawowe zasady traktatowe, szczególnie elementy dyskryminujące ze względu na obywatelstwo;
14.
podkreśla również potrzebę przyjęcia wspólnych przepisów w celu ustanowienia spójnych, sprawiedliwych, niedyskryminujących i zharmonizowanych ram systemów opłat drogowych od wszystkich typów pojazdów w Unii Europejskiej;
15.
wzywa Komisję, aby rozważyła przegląd ustawodawstwa i zharmonizowane ramy dotyczące eurowiniety i europejskiej usługi opłaty elektronicznej jako okazję do utworzenia takich ram oraz do monitorowania i właściwego egzekwowania tych przepisów;
16.
zauważa, że interoperacyjność systemów opłat elektronicznych odgrywa kluczową rolę w ułatwianiu transportu transgranicznego i że państwa członkowskie, działając w pojedynkę, przyczyniają się do fragmentacji i ograniczania jednolitego europejskiego obszaru transportu;
17.
zwraca się do Komisji o przedstawienie wszystkich szczegółów technicznych i prawnych dotyczących porozumienia między przewodniczącym Komisji a niemieckim Ministerstwem Transportu i Infrastruktury Cyfrowej z dnia 1 grudnia 2016 r. oraz o wyjaśnienie wszystkich istotnych aspektów prawnych i politycznych, dlaczego porozumienie z dnia 1 grudnia 2016 r., które wciąż nie nakłada dodatkowych obciążeń na użytkowników niemieckich, a co za tym idzie utrzymuje dyskryminację pośrednią ze względu na obywatelstwo, zostało uznane za wystarczającą podstawę do wstrzymania postępowania w sprawie naruszenia, które zostało wszczęte przeciwko Niemcom w oparciu o dokładnie te same względy dyskryminacji, a także o należyte poinformowanie o tym Parlamentu;
18.
wzywa Komisję do dokładnego monitorowania tego procesu;
19.
wzywa Komisję do stałego angażowania Parlamentu na każdym etapie procesu w drodze zorganizowanego dialogu;
20.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie oraz Komisji.
1 Dz.U. L 348 z 20.12.2013, s. 1.
2 Dz.U. L 187 z 20.7.1999, s. 42.
3 Dz.U. L 166 z 30.4.2004, s. 124.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024