Ogłoszenie o naborze - Przewodniczący Rady ds. Nadzoru.

Ogłoszenie o naborze

Przewodniczący Rady ds. Nadzoru

(2018/C 248 A/01)

(Dz.U.UE C z dnia 16 lipca 2018 r.)

1.
Wprowadzenie

EBC poszukuje odpowiedniego kandydata, mającego uznaną pozycję i doświadczenie w dziedzinie bankowości i finansów, do objęcia od 1 stycznia 2019 r. stanowiska przewodniczącego Rady ds. Nadzoru.

Na mocy rozporządzenia Rady (UE) nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. ("rozporządzenie SSM") Europejskiemu Bankowi Centralnemu powierzono szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi oraz ustanowiono Jednolity Mechanizm Nadzorczy (SSM). W skład Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego wchodzą EBC i właściwe organy krajowe państw członkowskich, których walutą jest euro, z możliwością ustanawiania bliskiej współpracy z właściwymi organami państw członkowskich, których walutą nie jest euro. Za ogólne funkcjonowanie Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego odpowiedzialny jest EBC.

Planowaniem i wykonywaniem zadań nadzorczych powierzonych EBC zajmuje się Rada ds. Nadzoru jako organ wewnętrzny EBC. W skład Rady ds. Nadzoru wchodzą przewodniczący i wiceprzewodniczący, czterej przedstawiciele EBC oraz po jednym przedstawicielu właściwego organu krajowego z każdego państwa członkowskiego uczestniczącego w SSM (państwa takie zwane są dalej "uczestniczącymi państwami członkowskimi"). W przypadku gdy właściwy organ nie jest bankiem centralnym, członek Rady ds. Nadzoru może zdecydować o zaproszeniu przedstawiciela banku centralnego z danego państwa członkowskiego. Rada ds. Nadzoru powołała spośród swoich członków mniej liczny komitet sterujący, który wspomaga działania Rady, w tym przygotowuje jej posiedzenia. W skład komitetu sterującego wchodzi ośmiu członków, w tym przewodniczący, wiceprzewodniczący i jeden z przedstawicieli EBC. Wszyscy członkowie Rady ds. Nadzoru działają w interesie Unii jako całości.

Procedura wyboru i mianowania będzie zgodna z zasadami równowagi płci, doświadczenia i kompetencji.

EBC będzie należycie informować Parlament Europejski i Radę Unii Europejskiej (Radę UE) o procedurze, zgodnie z porozumieniem międzyinstytucjonalnym z Parlamentem Europejskim z dnia 30 listopada 2013 r. oraz protokołem ustaleń z Radą UE z dnia 11 grudnia 2013 r.

2.
Zadania

Zgodnie z rozporządzeniem SSM oraz bez uszczerbku dla wszelkich innych zadań, jakie Rada Prezesów EBC może powierzyć przewodniczącemu i wiceprzewodniczącemu Rady ds. Nadzoru, przewodniczący jest odpowiedzialny za wykonywanie następujących zadań:

-
przewodniczenie Radzie ds. Nadzoru,
-
przewodniczenie komitetowi sterującemu Rady ds. Nadzoru,
-
publiczne przedstawianie rocznego sprawozdania EBC z wykonania zadań nadzorczych Parlamentowi Europejskiemu i Eurogrupie w obecności przedstawicieli ewentualnych uczestniczących państw członkowskich, których walutą nie jest euro,
-
uczestnictwo, na wniosek Eurogrupy, w wysłuchaniach przed Eurogrupą w sprawie wykonania zadań nadzorczych EBC w obecności przedstawicieli ewentualnych uczestniczących państw członkowskich, których walutą nie jest euro,
-
uczestnictwo, na wniosek Parlamentu Europejskiego, w wysłuchaniach w sprawie wykonania zadań nadzorczych EBC przed właściwymi komisjami Parlamentu Europejskiego oraz, na wniosek, prowadzenie z przewodniczącym i wiceprzewodniczącymi właściwej komisji Parlamentu Europejskiego poufnych rozmów za zamkniętymi drzwiami na temat zadań nadzorczych EBC, jeżeli takie dyskusje są potrzebne do wykonywania uprawnień Parlamentu Europejskiego na mocy Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uczestnictwo, na zaproszenie parlamentu krajowego uczestniczącego państwa członkowskiego, w wymianie poglądów dotyczącej nadzoru nad instytucjami kredytowymi w tym państwie członkowskim, wraz z przedstawicielem właściwego organu krajowego.

Ponadto przewodniczącemu Rady ds. Nadzoru podlega służbowo personel wykonujący zadania powierzone EBC na mocy rozporządzenia SSM, zgodnie z warunkami określonymi przez Radę Prezesów i Zarząd EBC.

Przewodniczący Rady ds. Nadzoru wykonuje swoje zadania w ścisłej współpracy z wiceprzewodniczącym.

3.
Kompetencje, doświadczenie i umiejętności

W dniu upływu terminu nadsyłania zgłoszeń kandydaci muszą spełniać następujące kryteria:

-
być obywatelem jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej i posiadać pełnię praw obywatelskich,
-
mieć uznaną pozycję i doświadczenie w dziedzinie bankowości i finansów, w tym znaczące doświadczenie zawodowe w dziedzinie nadzoru finansowego, nadzoru makroostrożnościowego lub w obu tych dziedzinach,
-
mieć szerokie doświadczenie w zakresie przewodzenia zespołowi zarządzającemu i rozwijania go, w połączeniu z przejrzyście udokumentowanymi osiągnięciami, zarówno na poziomie strategicznym, jak i operacyjnym,
-
mieć znaczące doświadczenie na stanowisku kierowniczym obejmujące skuteczne kierowanie i zarządzanie zespołami wysoko wykwalifikowanych pracowników, najlepiej w środowisku wielojęzycznym i wielokulturowym,
-
wykazywać się zaawansowaną znajomością języka angielskiego oraz średnio zaawansowaną znajomością co najmniej jednego innego języka urzędowego UE,
-
nie być członkiem Rady Prezesów EBC.

Ponadto idealni kandydaci powinni:

-
wykazywać się gruntowną znajomością instytucji UE, procesów decyzyjnych w UE oraz innych europejskich i międzynarodowych procesów mających znaczenie dla działalności EBC,
-
wykazywać się gruntowną znajomością zadań i sposobu funkcjonowania EBC,
-
mieć doświadczenie w przewodniczeniu komitetom lub grupom wysokiego szczebla, najlepiej w środowisku międzynarodowym,
-
wykazywać się doskonałymi umiejętnościami komunikacyjnymi, interpersonalnymi, perswazyjnymi i negocjacyjnymi oraz zdolnością budowania opartej na zaufaniu współpracy z zainteresowanymi podmiotami w UE i poza nią,
-
wykazywać się średnio zaawansowaną znajomością innych języków UE.
4.
Warunki zatrudnienia

Warunki zatrudnienia przewodniczącego Rady ds. Nadzoru, w tym w szczególności wynagrodzenie, uprawnienia emerytalne oraz inne świadczenia z tytułu zabezpieczenia społecznego, są przedmiotem umowy zawartej z EBC i podlegają określeniu przez Radę Prezesów EBC.

Kadencja przewodniczącego wynosi pięć lat i nie jest odnawialna.

Miejscem zatrudnienia jest Frankfurt nad Menem (Niemcy), gdzie mieści się siedziba EBC.

5.
Niezależność i standardy etyczne

Przewodniczący musi działać w sposób niezależny i obiektywny w interesie UE jako całości i nie może zwracać się o instrukcje do jakiejkolwiek instytucji lub organu UE, rządu państwa członkowskiego ani żadnego innego organu publicznego lub prywatnego, ani takich instrukcji przyjmować.

Po mianowaniu przewodniczący stanie się pełnoetatowym pracownikiem i nie będzie mógł sprawować żadnych funkcji we właściwych organach krajowych.

Od przewodniczącego oczekuje się zachowania najwyższych standardów etycznych, które wynikają z obowiązku ochrony wiarygodności i reputacji EBC i SSM. W szczególności przewodniczący będzie podlegać wymogom dotyczącym zachowania tajemnicy służbowej oraz ograniczeniom po ustaniu zatrudnienia (czasowy zakaz pełnienia określonych funkcji, tzw. "cooling-off period"), których celem jest wcześniejsze rozpoznanie ewentualnych konfliktów interesów wynikających z podjęcia kolejnej pracy w okresie dwóch lat po upływie kadencji oraz zapobieżenie im.

6.
Procedura wyboru i mianowania

Procedura wyboru i mianowania przewodniczącego zostanie przeprowadzona zgodnie z wymogami określonymi w rozporządzeniu SSM i wskazanymi wyżej zasadami dotyczącymi odpowiedzialności wobec Parlamentu Europejskiego i Rady UE. Procedura naboru obejmuje następujące etapy:

1)
Preselekcja

Rada Prezesów EBC powoła komisję preselekcyjną, która dokona oceny kandydatów w oparciu o kryteria określone w niniejszym ogłoszeniu o naborze. W oparciu o dokonaną ocenę zgłoszeń komisja preselekcyjna przeprowadzi rozmowy z najbardziej odpowiednimi kandydatami, którzy poddani zostaną także ocenie kompetencji kierowniczych przeprowadzonej przez podmiot zewnętrzny. Komisja preselekcyjna przedłoży krótką listę kandydatów oraz sprawozdanie z oceny pod obrady Rady Prezesów EBC.

2)
Obowiązek informowania Parlamentu Europejskiego i Rady UE

EBC przekaże odpowiedniej komisji Parlamentu Europejskiego i Rady UE informacje o puli kandydatów na stanowisko przewodniczącego (liczba zgłoszeń, charakterystyka kompetencji zawodowych kandydatów, równowaga płci i narodowości itp.) oraz przedstawi tym komisjom krótką listę kandydatów zatwierdzoną przez Radę Prezesów EBC. Krótka lista zostanie także przedstawiona Radzie ds. Nadzoru.

3)
Przedłożenie wniosku przez Radę Prezesów EBC i jego zatwierdzenie przez Parlament Europejski

Po wysłuchaniu opinii Rady ds. Nadzoru Rada Prezesów EBC przedłoży Parlamentowi Europejskiemu do zatwierdzenia wniosek dotyczący mianowania przewodniczącego z krótkiej listy kandydatów przygotowanej przez komisję preselekcyjną, wraz z pisemnym uzasadnieniem.

4)
Mianowanie przez Radę UE

Po zatwierdzeniu wniosku Rady Prezesów EBC przez Parlament Europejski Rada UE przyjmie decyzję wykonawczą w sprawie mianowania przewodniczącego Rady ds. Nadzoru. Rada UE przyjmie tę decyzję większością kwalifikowaną, nie biorąc pod uwagę głosów członków Rady spoza uczestniczących państw członkowskich.

7.
Procedura zgłaszania kandydatur

Zgłoszenia należy przesyłać listem poleconym lub pocztą kurierską najpóźniej do dnia 24 sierpnia 2018 r. (decyduje data stempla pocztowego lub stempla poczty kurierskiej) na następujący adres:

European Central Bank

President's office

Sonnemannstraße 20

60314 Frankfurt

NIEMCY

EBC zastrzega sobie prawo do przedłużenia terminu nadsyłania zgłoszeń poprzez ogłoszenie nowego terminu.

8.
Oświadczenie o ochronie prywatności

EBC przetwarza wszystkie dane osobowe kandydatów zgodnie z ustawodawstwem UE dotyczącym ochrony danych 1 .

EBC jest administratorem danych w zakresie przetwarzania danych osobowych związanych z procedurą wyboru w związku z niniejszym ogłoszeniem o naborze. Przetwarzanie takie powierza się dyrektorowi generalnemu Kadr, Budżetu i Organizacji EBC.

Celem przetwarzania danych jest organizacja wyboru i mianowania przewodniczącego Rady ds. Nadzoru. Wszelkie dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie w tym celu.

Dane osobowe podlegają gromadzeniu i przetwarzaniu przez EBC zgodnie z art. 5 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i art. 26 ust. 3 rozporządzenia SSM.

Odbiorcami danych osobowych kandydatów są członkowie komisji preselekcyjnej oraz członkowie Rady Prezesów EBC. Dane osobowe kandydatów, którzy zostaną wpisani na krótką listę, zostaną przekazane właściwym komisjom Parlamentu Europejskiego i Rady UE, które także podlegają przepisom rozporządzenia (WE) nr 45/2001. Ponadto EBC przekaże właściwe dane osobowe spółce zewnętrznej - PwC EU Services EESV (Bruksela, Belgia) - przeprowadzającej odrębną ocenę właściwych kompetencji kierowniczych, która została zobowiązana do przestrzegania surowych standardów dotyczących poufności i ochrony danych.

EBC może przechowywać dane kandydata, który został wybrany, przez okres pięciu lat: a) od dnia upływu kadencji lub b) od dnia wypłaty kandydatowi ostatniego świadczenia emerytalnego. Po tym okresie dane te zostaną w odpowiedni sposób usunięte. Dane kandydatów, którzy nie zostaną wybrani, będą przechowywane przez pięć lat od zakończenia procedury wyboru, a następnie zostaną usunięte. W przypadku sporów prawnych określone wyżej okresy przechowywania ulegają przedłużeniu o dwa lata od dnia zakończenia właściwych postępowań.

Kandydaci mają prawo dostępu do swoich danych, ograniczenia ich przetwarzania, sprzeciwu wobec ich przetwarzania, sprostowania swoich danych osobowych oraz, pod pewnymi warunkami, usunięcia przechowywanych danych, które ich dotyczą. Dane, z których wynika spełnianie kryteriów wyboru, nie mogą być jednak uaktualniane ani poprawiane po upływie terminu zgłaszania kandydatur ze względu na konieczność zapewnienia zgodności z zasadami równego dostępu i niedyskryminacji oraz zagwarantowania rzetelności, przejrzystości i sprawiedliwości procedury wyboru w odniesieniu do wszystkich kandydatów.

Kandydatom przysługuje prawo dostępu do danych dotyczących ich oceny przez cały czas trwania procedury. W celu zapewnienia poufności obrad i decyzji komisji preselekcyjnej i Rady Prezesów oraz w celu ochrony praw i wolności pozostałych kandydatów dostęp kandydata do danych jest ograniczony do materiałów przedłożonych przez niego oraz do tych części oceny, które go dotyczą.

Kandydaci mogą wykonywać przysługujące im prawa, kontaktując się z dyrektorem generalnym Kadr, Budżetu i Organizacji EBC (OfficeDGHSeniorMgt@ecb.europa.eu). W sprawach dotyczących ochrony danych informacji udziela inspektor ochrony danych EBC (dpo@ecb.europa.eu).

W sprawach dotyczących przetwarzania ich danych osobowych kandydatom przysługuje prawo odwołania się w każdej chwili do Europejskiego Inspektora Ochrony Danych (EIOD) (www.edps.europa.eu).

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 45/2001 z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych oraz decyzja Europejskiego Banku Centralnego z dnia 17 kwietnia 2007 r. przyjmująca zasady wykonawcze w zakresie ochrony danych w Europejskim Banku Centralnym (EBC/2007/1).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024