Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Wniosek dotyczący rozporządzenia Rady w sprawie programu badawczo-szkoleniowego Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (2019-2020) uzupełniającego Horyzont 2020" - program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji" [COM(2017) 698 final - 2017/312 (NLE)].

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Wniosek dotyczący rozporządzenia Rady w sprawie programu badawczo-szkoleniowego Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (2019-2020) uzupełniającego »Horyzont 2020« - program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji"
[COM(2017) 698 final - 2017/312 (NLE)]

(2018/C 237/06)

(Dz.U.UE C z dnia 6 lipca 2018 r.)

Sprawozdawca: Jacques LEMERCIER

Wniosek o konsultację Komisja Europejska, 18.1.2018

Rada Unii Europejskiej, 10.1.2018

Podstawa prawna Art. 106a traktatu EURATOM i art. 304 TFUE

Sekcja odpowiedzialna Sekcja Jednolitego Rynku,

Produkcji i Konsumpcji

Data przyjęcia przez sekcję 9.3.2018

Data przyjęcia na sesji plenarnej 14.3.2018

Sesja plenarna nr 533

Wynik głosowania 178/0/7

(za/przeciw/wstrzymało się)

1.
Wnioski i zalecenia
1.1.
Do programu Euratom na lata 2019-2020 przeniesiono działania badawcze z poprzedniej edycji tego programu (2014-2018). Jest on całkowicie spójny z poprzednim programem. Wniosek Komisji zawiera bardzo niewiele zmian. Dotyczą one przeważnie budżetu i mają na celu zapewnienie ciągłości programu.
1.2.
EKES przyjmuje owe zmiany do wiadomości, biorąc pod uwagę swoje wcześniejsze opinie w tej sprawie 1 .
1.3.
Głównym celem finansowanych przez Euratom badań w zakresie rozszczepienia jest zwiększenie bezpieczeństwa technologii jądrowych. EKES uważa, że kwestie dotyczące bezpieczeństwa jądrowego powinny być przedmiotem najwyższej uwagi. Do priorytetów powinny należeć także ograniczenie i składowanie długożyciowych odpadów promieniotwórczych, kontrola materiałów rozszczepialnych oraz ochrona radiologiczna. Wspomnianymi kierunkami badań należy się dzielić w ramach Europejskiego Forum Energii Jądrowej (ENEF), w którym reprezentowane jest społeczeństwo obywatelskie, w tym EKES.
1.4.
EKES zasadniczo ponawia i potwierdza postulat, który w tej sprawie sformułował w poprzednich opiniach: "[...] stan wiedzy na temat technologii jądrowych, ich wykorzystania i ich konsekwencji musi zostać utrzymany i rozwinięty. Ramowy program badań i rozwoju Euratom odgrywa rolę koordynującą oraz umożliwia łączenie zasobów i integrację wspólnych wysiłków, dzięki czemu wnosi w tym kontekście istotną europejską wartość dodaną" 2 .
1.5.
EKES przypomina też o swoim postulacie, by Komisja Europejska w dalszym ciągu zalecała rozwój energii z odnawialnych źródeł niekopalnych oraz by odpowiednio zrównoważyła udział energii jądrowej w koszykach energetycznych poszczególnych państw.
1.6.
Liczne incydenty, które miały miejsce w europejskich elektrowniach jądrowych, wykazały, że podwykonawstwo przyczynia się do braku bezpieczeństwa w zakresie utrzymania elektrowni jądrowych. EKES jest zdania, że podwykonawstwo powinno być ograniczone i ściśle uregulowane.
1.7.
EKES wzywa do zwrócenia szczególnej uwagi na te kwestie w kontekście brexitu i porzucenia de facto Traktatu EURATOM przez Zjednoczone Królestwo.
2.
Istota komunikatu Komisji Europejskiej
2.1.
Celem wniosku Komisji jest przyjęcie nowego rozporządzenia w celu przedłużenia wszystkich działań badawczych realizowanych na podstawie rozporządzenia Rady (Euratom) nr 1314/2013 w sprawie programu badawczo-szkoleniowego Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (2014-2018) uzupełniającego "Horyzont 2020" - program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji.
2.2.
Wniosek dotyczący programu Euratom na lata 2019-2020 stanowi uzupełnienie programu "Horyzont 2020". Określa on budżet na działania bezpośrednie i pośrednie, wyznacza cele badawczo-rozwojowe oraz określa instrumenty wsparcia w dziedzinie badań i rozwoju.
2.3.
Zgodnie z art. 7 traktatu Euratom aktualny program Euratom (2014-2018) jest ograniczony pięcioletnimi ramami czasowymi. Celem wniosku jest zapewnienie sprawnej kontynuacji programu w latach 2019-2020. Dzięki temu podejściu będzie można zapewnić większą spójność z harmonogramem programu "Horyzont 2020". Jest to szczególnie ważne z uwagi na fakt, iż programy Euratom i "Horyzont 2020" służą realizacji wzajemnie się wzmacniających celów.
3.
Uwagi ogólne
3.1.
EKES przyjmuje do wiadomości konkluzje Komisji dotyczące śródokresowej oceny programu Euratom na lata 2014-2018, a w szczególności to, że przeprowadzone przez Komisję analizy "nie przyniosły rozstrzygających ustaleń, które podawałyby w wątpliwość strategię i format programu na lata 2014-2018 lub wymagałyby złożenia przez Komisję wniosku w sprawie przeglądu zakresu programu, działań w nim przewidzianych lub sposobu jego realizacji, z myślą o latach 2019-2020".
3.2.
EKES odnotowuje również, że konsultacje publiczne, które przeprowadzono w okresie od października 2016 r. do stycznia 2017 r., aby uzyskać informacje na potrzeby śródokresowej oceny programu Euratom na lata 2014-2018 oraz przedstawienia wniosku w sprawie programu Euratom na lata 2019-2020, przyniosły ogólnie pozytywne reakcje: 80 % respondentów zgodziło się lub zdecydowanie się zgodziło, że program jest stosowny do potrzeb. Ponadto respondenci docenili w szczególności wyniki osiągnięte w zakresie edukacji i szkoleń, bezpieczeństwa istniejących reaktorów, badań w dziedzinie gospodarowania odpadami oraz w dziedzinie syntezy jądrowej. Natomiast nie wydaje się, aby program przyniósł efekt mnożnikowy odnośnie do inwestycji prywatnych.
3.3.
Komisja zobowiązuje się zadbać o to, by zalecenia wydane przez różne zainteresowane strony zostały wzięte pod uwagę przy opracowywaniu programu prac Euratom na lata 2019-2020 lub w ramach jej rutynowych działań nadzorczych i zarządczych w zakresie programu Euratom oraz aby zalecenia dotyczące bardziej długoterminowych aspektów zostały uwzględnione w ocenie skutków ex ante kolejnego programu Euratom realizowanego na podstawie nowych wieloletnich ram finansowych (po roku 2020).
3.4.
EKES przyjmuje powyższe do wiadomości i, biorąc pod uwagę swoje wcześniejsze opinie w tej sprawie, wyraża poparcie dla wniosku Komisji.
3.5.
W duchu poprzednich opinii EKES zaznacza, że głównym celem finansowanych przez Euratom badań w zakresie rozszczepienia jest zwiększenie bezpieczeństwa technologii jądrowych. EKES uważa, że kwestie dotyczące bezpieczeństwa jądrowego powinny być przedmiotem najwyższej uwagi. Do priorytetów powinny należeć także ograniczenie i składowanie długożyciowych odpadów promieniotwórczych, kontrola materiałów rozszczepialnych oraz ochrona radiologiczna.
3.6.
EKES ponownie podkreśla: "[...] stan wiedzy na temat technologii jądrowych, ich wykorzystania i ich konsekwencji musi zostać utrzymany i rozwinięty. Ramowy program badań i rozwoju Euratom odgrywa rolę koordynującą oraz umożliwia łączenie zasobów i integrację wspólnych wysiłków, dzięki czemu wnosi w tym kontekście istotną europejską wartość dodaną" 3 .
Bruksela, dnia 14 marca 2018 r.
Georges DASSIS
Przewodniczący
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2018.237.38

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Wniosek dotyczący rozporządzenia Rady w sprawie programu badawczo-szkoleniowego Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (2019-2020) uzupełniającego Horyzont 2020" - program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji" [COM(2017) 698 final - 2017/312 (NLE)].
Data aktu: 14/03/2018
Data ogłoszenia: 06/07/2018