Opinia Europejskiego Komitetu Regionów - Plan działania na rzecz strategii morskiej w obszarze Oceanu Atlantyckiego - realizacja inteligentnego i zrównoważonego wzrostu sprzyjającego włączeniu społecznemu.

Opinia Europejskiego Komitetu Regionów - Plan działania na rzecz strategii morskiej w obszarze Oceanu Atlantyckiego - realizacja inteligentnego i zrównoważonego wzrostu sprzyjającego włączeniu społecznemu

(2018/C 164/13)

(Dz.U.UE C z dnia 8 maja 2018 r.)

Sprawozdawca: Jerry LUNDY (IE/ALDE), członek zgromadzenia regionalnego, okręg Sligo
Dokument źródłowy: Komunik at Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów: "Plan działania na rzecz strategii morskiej w obszarze Oceanu Atlantyckiego. Realizacja inteligentnego i zrównoważonego wzrostu sprzyjającego włączeniu społecznemu"
COM(2013) 279 final

ZALECENIA POLITYCZNE

EUROPEJSKI KOMITET REGIONÓW

1.
Z zadowoleniem przyjmuje proponowany przez Komisję przegląd śródokresowy Planu działania na rzecz strategii morskiej w obszarze Oceanu Atlantyckiego, który ma zostać zakończony przed końcem 2017 r., a także fakt, że Komisja zwróciła się do Komitetu o przyjęcie opinii w tej sprawie. Będzie ona stanowić wkład w ogólny przegląd, który przedyskutują państwa członkowskie i regiony.
2.
Zwraca uwagę na wcześniejsze prace Komitetu dotyczące niebieskiej gospodarki (m.in. NAT-VI-018; NAT-VI-019; NAT-V-21, NAT-V-44 i COTER-VI-022) 1 .
3.
Zauważa, że należy skuteczniej zająć się wyzwaniami, z jakimi mierzą się regiony i państwa położone w obszarze Oceanu Atlantyckiego, a także osiągać bardziej wymierne wyniki w ramach planu działania; w przypadku państw członkowskich i regionów umożliwiłaby to bliska współpraca.
4.
Choć uznaje, że plan działań może zapewnić lepsze efekty różnych unijnych strategii politycznych i instrumentów finansowania - pod warunkiem że zostaną one ściślej powiązane - stwierdza, że rola decydentów szczebla krajowego i regionalnego jest kluczowa podczas wdrażania unijnych instrumentów finansowania poprzez instrumenty krajowe lub programy regionalne.
5.
Odnotowuje trudną sytuację wielu społeczności nadbrzeżnych obszaru Oceanu Atlantyckiego oraz potrzebę działań na szerszą skalę w celu przyciągnięcia inwestycji i sektora prywatnego, zwłaszcza w dziedzinie niebieskiej gospodarki, z myślą o przyczynieniu się do zrównoważonego rozwoju na tych obszarach.
6.
Uważa, że skuteczne wykorzystanie europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych ma kluczowe znaczenie dla realizacji celów strategii, zauważa jednak z niepokojem, że brak obecnie odpowiedniego mechanizmu mierzącego wpływ niebieskiej gospodarki na te obszary 2 .
7.
Uznaje, że po przyjęciu ekosystemowego podejścia i dyrektywy dotyczącej planowania przestrzennego obszarów morskich, podczas rozdzielania przestrzeni na swoich wodach władze muszą teraz w pełni uwzględniać wszystkie działania; zauważa jednak, że odnośne plany mogą zostać ostatecznie przyjęte dopiero w marcu 2021 r. Największy wkład uzyskany do tej pory dzięki temu wymogowi polegał na ułatwieniu produkcji energii wiatrowej na obszarach morskich. Komitet odnotowuje ponadto wkład różnych programów Interreg w ten proces oraz wsparcie z Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego (EFMR) na projekty transgraniczne w latach 2014-2016 wspierające proces planowania na obszarach morskich.
8.
Odnotowuje, że zaczynają przynosić owoce działania podjęte w ramach inicjatywy "LeaderSHIP 2020" Komisji Europejskiej mające na celu dopasowanie dostępnych umiejętności do zapotrzebowania na rynku pracy, zwłaszcza w dziedzinie budownictwa okrętowego, morskich odnawialnych źródeł energii oraz nowych, innowacyjnych umiejętności w dziedzinie działalności morskiej. Zauważa również, że aspekty innowacji i partnerstwa zostały już ujęte w programie "Horyzont 2020", lecz popiera apel Konferencji Peryferyjnych Regionów Nadmorskich Europy (KPRNE) o zwiększenie budżetu na zaproszenie do składania wniosków w ramach EFMR dotyczące projektów w zakresie "niebieskich karier zawodowych" w Europie, które to zaproszenie uwzględnia potrzeby szkoleniowe w europejskich basenach morskich, zwłaszcza w odniesieniu do zawodów związanych z sektorem rybołówstwa morskiego, które borykają się z poważnymi problemami wymiany pokoleniowej.
9.
Zgadza się z poglądem wyrażonym w dokumencie Komisji "Report on the Blue Growth Strategy Towards more sustainable growth and jobs in the blue economy" SWD(2017) 128 final ["Sprawozdanie w sprawie strategii »niebieskiego« wzrostu. W kierunku bardziej zrównoważonego wzrostu i miejsc pracy w niebieskiej gospodarce"], w którym stwierdza się, że wspólnota wiedzy i innowacji (WWiI) może potencjalnie umożliwić opracowanie innowacyjnych produktów i usług, odnotowuje jednak, że wciąż nie istnieje WWiI dotycząca zagadnień morskich. Dlatego ponawia apel o utworzenie specjalnej WWiI na rzecz niebieskiej gospodarki. Stanowiłaby ona kolejne rozwiązanie służące rozwojowi umiejętności i przekazywaniu innowacji z badań morskich do sektora prywatnego 3 .
10.
Podkreśla potencjał technologii morskiej, która może tworzyć nowe miejsca pracy i dodatkowe dochody, a także zdolność wzrostu tego sektora w takich obszarach jak energia ze źródeł odnawialnych i demonstracja technologii morskiej, lecz odnotowuje również ryzyko związane z tego rodzaju inwestycjami oraz z faktem, że brak wiedzy i odpowiednich danych utrudnia przedostanie się do tego sektora. Komitet wspiera nadanie priorytetowego charakteru zaproszeniom do składania wniosków ukierunkowanym na niebieski wzrost w ramach programu "Horyzont 2020", uważa jednak, że należy podjąć większe wysiłki na rzecz ułatwienia dostępu do finansowania innowacyjnym przedsiębiorstwom i inicjatywom w tej dziedzinie.
11.
Zwraca uwagę na potrzebę utrzymania potencjału społecznego i gospodarczego istniejącego dzięki sektorowi rybołówstwa morskiego w obszarze Oceanu Atlantyckiego, na jego znaczenie i stopniowe dostosowywanie działalności połowowej do zasad zrównoważenia środowiskowego. Podobnie należy podkreślić znaczenie tego sektora jako elementu redystrybucji dobrobytu i zapewniania spójności społecznej, a także potencjał przemysłu przetwórczego i znaczenie wprowadzania do obrotu ryb i owoców morza dla uzyskania wartości dodanej i utrzymania wysokiej jakości produktów żywnościowych.
12.
Jest zaniepokojony, że środki w zakresie zarządzania, jakie UE podjęła w celu utrzymania wrażliwych ekosystemów, dotyczące zwłaszcza połowów głębinowych, do tej pory przyniosły zróżnicowane wyniki, a także faktem, że zbliża się termin zgłaszania dobrego stanu środowiska w ramach dyrektywy ramowej w sprawie strategii morskiej.
13.
Odnotowuje postępy poczynione w dziedzinie reagowania na zagrożenia i sytuacje nadzwyczajne, w tym zwłaszcza przyjęcie programu Copernicus w 2014 r., co umożliwiło pozyskanie bardziej stabilnych danych służących pomiarowi temperatury powierzchni oceanu, a także świadczenie skuteczniejszych usług podstawowych w zakresie prognoz oceanograficznych. Najbardziej namacalnym wynikiem współpracy, jaka ma miejsce od powstania Transatlantyckiego Stowarzyszenia Badań Oceanów między UE, Stanami Zjednoczonymi i Kanadą w wyniku podpisania Deklaracji z Galway w 2013 r., było ponadto mapowanie dna morskiego.

Znaczenie danych dla rozwoju metodologicznego niebieskiej gospodarki na poziomie lokalnym i regionalnym

14.
Zauważa, że do tej pory nie zmierzono w pełni wpływu niebieskiej gospodarki na poziom lokalny i regionalny, ponieważ nie opracowano jeszcze systemu wskaźników opartych na wiarygodnych danych i umożliwiających pomiar dokładnego efektu działań pośrednio lub bezpośrednio związanych z morzem. Będzie to wymagało znaczącej współpracy Komisji Europejskiej z różnymi państwami członkowskimi 4 . W tym kontekście KR podkreśla prace Komisji COTER w dziedzinie poprawek proponowanych do rozporządzenia NUTS, zwłaszcza jeśli chodzi o wezwanie do uwzględnienia w przyszłych typologiach terytorialnych typów "przybrzeżnych" i "wyspiarskich". Ułatwiłoby to opracowanie odpowiednich wskaźników (wychodzących poza PKB) służących pomiarowi działalności w zakresie niebieskiej gospodarki.
15.
Zaleca, by ze względu na złożoność i zakres zasobów niezbędnych do metodycznego rozwijania niebieskiej gospodarki na szczeblu lokalnym i regionalnym, istniejące strategie regionalne na rzecz inteligentnej specjalizacji wykorzystano jako podstawę umożliwiającą zidentyfikowanie kolejnych możliwości w sektorach niebieskiej gospodarki. Wraz z ukierunkowanymi działaniami w zakresie wpływu, tego rodzaje strategie pomogłyby władzom lokalnym i regionalnym określić sektory, które najbardziej pragną wspierać.

Bardziej inteligentne wdrażanie instrumentów finansowania

16.
Zachęca państwa członkowskie do dalszego włączenia celów w zakresie Planu działania na rzecz strategii morskiej w obszarze Oceanu Atlantyckiego do swoich programów operacyjnych w ramach EFRR. Powodzenie strategii i planu działania na rzecz obszaru Oceanu Atlantyckiego jest całkowicie uzależnione od zaangażowania atlantyckich państw członkowskich w koordynowanie swoich wysiłków w zakresie współpracy w dziedzinach określonych w planie działania.
17.
Zgadza się z następującym stwierdzeniem zawartym w dokumencie roboczym służb Komisji "Sprawozdanie w sprawie strategii niebieskiego wzrostu. W kierunku bardziej zrównoważonego wzrostu i miejsc pracy w niebieskiej gospodarce" SWD(2017) 128 final:

"Ogólnie rzecz biorąc, wydaje się, że stosunkowo niewielką część funduszy powiązano konkretnie z priorytetami strategii na rzecz obszaru Oceanu Atlantyckiego w różnych programach operacyjnych tych funduszy, podczas gdy udostępnione mogą zostać znaczne środki finansowe na działania i priorytety niezwiązane konkretnie z sektorem morskim. Mamy tutaj do czynienia ze znaczącym wyzwaniem dla krajowych i regionalnych instytucji zarządzających. Natomiast środki z Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego zostały ukierunkowane na cele strategii na rzecz obszaru Oceanu Atlantyckiego".

18.
Jest zdania, że z uwagi na wiarygodność wspólna strategia na rzecz rozwoju europejskiego obszaru Oceanu Atlantyckiego i regionów atlantyckich wymaga osobnego instrumentu finansowania. Zapewnienie odpowiedniego funduszu umożliwiającego wdrożenie planu działania powinno być jednym z tematów dyskusji na temat wieloletnich ram finansowych, na której oparta zostanie realizacja celów UE po 2020 r. Uwzględnienie celów Planu działania na rzecz obszaru Oceanu Atlantyckiego oraz strategii w WRF ma szczególne znaczenie z punktu widzenia decyzji Zjednoczonego Królestwa dotyczącej opuszczenia Unii Europejskiej i negatywnego wpływu, jaki wywrze ono na unijny budżet.
19.
W tym kontekście przywołuje opinię KR-u w sprawie przyszłości polityki spójności po 2020 r., w której stwierdzono, że strategie makroregionalne i morskie stanowią znaczącą wartość dodaną dla uczestniczących w nich regionów i zamieszkujących je osób pod warunkiem że obecne i przyszłe narzędzia finansowania mogą być wykorzystane w sposób skoordynowany na rzecz tych strategii.
20.
Przypomina propozycję zawartą w opinii NAT-VI/019 dotyczącą utworzenia platform regionalnych lub międzyregionalnych niebieskiej gospodarki. Podkreśla, że wiele obszarów w basenie Oceanu Atlantyckiego mogłoby z pożytkiem tworzyć tego rodzaju platformy, które służyłyby identyfikowaniu projektów, wspieraniu ich realizacji i uruchamianiu lokalnych, krajowych i europejskich narzędzi finansowych. Byłyby one prowadzone przez regiony, a ich wybrane projekty byłyby finansowane w ramach planu Junckera 2.0.
21.
Wzywa Komisję Europejską i państwa członkowskie do dalszego ulepszania koordynacji, monitorowania i wsparcia dla projektów, a także do wymiany najlepszych praktyk uwzględniających sukcesy osiągnięte do tej pory dzięki strategii na rzecz Atlantyku.
22.
Ponownie stwierdza, że polityka spójności, realizowana za pomocą EFRR i EFS, jest w obecnym okresie programowania najważniejszym narzędziem inwestycyjnym UE oraz że maksymalne wykorzystanie tych zasobów, a także dostępnych możliwości finansowania z EFMR i EFRROW, ma kluczowe znaczenie dla powodzenia w przyszłości projektów w ramach strategii na rzecz Atlantyku. Dalsze uproszczenie zarządzania i administrowania funduszami strukturalnymi i inwestycyjnymi jeszcze bardziej zwiększy zdolność społeczności lokalnych do wykorzystywania funduszy w projektach lokalnych.
23.
Zauważa, że w obecnym okresie programowania w przypadku wielu z odnośnych programów operacyjnych miały miejsce znaczne opóźnienia. Wzywa państwa członkowskie i Komisję Europejską do jak najszybszego opracowania propozycji na okres po 2020 r., z myślą o płynnym przejściu do kolejnego okresu programowania.
24.
Domaga się, aby projekty międzyregionalne, krajowe i ponadnarodowe, które są spójne ze strategiami dotyczącymi basenów morskich i S3, mogły być finansowane poprzez łączenie funduszy regionalnych, krajowych i europejskich na uproszczonych warunkach i mogły kwalifikować się do dodatkowej pomocy wspólnotowej bez konieczności ponownego przechodzenia przez procedurę zaproszenia do składania projektów.
25.
Wzywa Komisję Europejską i państwa członkowskie do opracowania i uruchomienia - zwłaszcza jeżeli nie miało to miejsca do tej pory - odpowiednich regionalnych i oddolnych strategii w zakresie inteligentnej specjalizacji dostosowanych do określonego obszaru. Tego rodzaju strategie powinny stanowić podstawę przyszłych wydatków i skupiać się na mocnych stronach i specyficznych cechach poszczególnych regionów. Udane wdrożenie regionalnych strategii w zakresie inteligentnej specjalizacji, odzwierciedlających rzeczywistą sytuację gospodarczą w terenie, umożliwiłoby większe wykorzystanie dostępnych środków w regionach.
26.
Jako że zarówno finansowanie krajowe, jak i europejskie stanowi wydatek publiczny, wzywa państwa członkowskie i Komisję, by wspólnie ulepszyły jakość sprawozdawczości i opinii zwrotnych dotyczących projektów realizowanych w ramach Planu działania oraz opracowały mechanizm pomocy, który ukazywałby przejrzysty obraz inicjatyw uwieńczonych powodzeniem oraz dostępnych możliwości finansowania.
27.
Z punktu widzenia inteligentnej specjalizacji na poziomie regionalnym wzywa Komisję i państwa członkowskie do dalszego ulepszania składnika tematycznego uruchomionych strategii politycznych (w odróżnieniu do składnika geograficznego), jako środka służącego wzmacnianiu wspólnych europejskich wartości i celów.

Rozwój kierowany przez lokalną społeczność

28.
Podkreśla znaczenie utrzymania i poszerzania podejścia opartego na rozwoju kierowanym przez lokalną społeczność, ponieważ ten instrument europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych może być jednym z najskuteczniejszych sposobów uzyskania przez społeczności finansowania UE na ich projekty lokalne. Rozwój kierowany przez lokalną społeczność jest szczególnie istotny w przypadku regionów najbardziej oddalonych i peryferyjnych, w tym mniejszych społeczności nadbrzeżnych, regionów i wysp mających ograniczony dostęp do finansowania.
29.
Pragnie, by lokalne społeczności wysp i obszarów przybrzeżnych mogły wykorzystywać wszystkie fundusze UE, w tym EFMR, w celu finansowania w jednolitych ramach ich morskich strategii rozwoju w oparciu o doświadczenia z realizacji programu Leader i o koncepcję rozwoju kierowanego przez lokalną społeczność.
30.
Wzywa władzę budżetową do wykorzystania istniejącej elastyczności w finansowaniu z funduszy strukturalnych i inwestycyjnych, by stopniowo zwiększać środki dostępne na rozwój kierowany przez lokalną społeczność w ramach EFMR, z korzyścią dla europejskich społeczności nadbrzeżnych.

Mechanizm pomocy dotyczący strategii i planu działania na rzecz Atlantyku

31.
Uważa, że struktura mechanizmu pomocy 5 , oparta na jednostkach krajowych i biurze centralnym w Brukseli, jest odpowiednio dostosowana do potrzeb w zakresie komunikacji Planu działania na rzecz obszaru Oceanu Atlantyckiego. Jednocześnie należy wzmocnić działanie tego mechanizmu w zakresie upowszechniania wiedzy o tym planie i zwiększyć jego znaczenie w zakresie oceny, koordynacji i wsparcia.
32.
Popiera utrzymanie mechanizmu pomocy w zakresie strategii na rzecz Atlantyku, jako że obecnie jest to jedyna linia budżetowa służąca nadzorowi i wdrażaniu planu działania.
33.
Zwraca się do Komisji Europejskiej o zapewnienie długoterminowego rozwiązania umożliwiającego utrzymanie działań w ramach mechanizmu pomocy.
34.
Zachęca jednostki krajowe do jak najbliższej współpracy z krajowymi i regionalnymi instytucjami zarządzającymi, by zagwarantować, że potencjalni beneficjenci otrzymują jasne wyjaśnienia dotyczące możliwości dostępnych w ramach różnych instrumentów finansowania.

Konsekwencje, z punktu widzenia możliwości finansowania i struktury WFF po 2020 r., decyzji Zjednoczonego Królestwa dotyczącej powołania się na art. 50 TUE i opuszczenia UE w następstwie referendum z 23 czerwca 2016 r.

35.
Zauważa, że niezależnie od wyników negocjacji ze Zjednoczonym Królestwem, UE traci jedno ze swoich pięciu atlantyckich państw członkowskich, ważny kraj morski oraz jedno z państw, które najwięcej inwestuje w gospodarkę morską i badania, a także jednego z największych eksporterów owoców morza w UE.
36.
Stwierdza, że Zjednoczone Królestwo jest jednym z największych płatników do budżetu UE i jego zniknięcie z unijnego bilansu będzie wymagało szczegółowej analizy wszystkich dostępnych możliwości przyszłego finansowania polityki spójności.
37.
Podkreśla, że wpływ brexitu w praktyce może zbiec się z nowymi wieloletnimi ramami finansowymi, które będą obowiązywać od 2021 r., dlatego zwraca się do władzy budżetowej o rozważenie przydzielenia odpowiednich środków finansowych na strategie polityczne niemające obecnie priorytetowego charakteru, takie jak rozwój niebieskiej gospodarki.
38.
Ponawia swój apel z opinii w sprawie przyszłości polityki spójności po 2020 r., w której wzywa Zjednoczone Królestwo i UE do uzgodnienia, że brytyjskie regiony i organy lokalne będą mogły nadal uczestniczyć w Europejskiej współpracy terytorialnej i w innych programach ogólnounijnych na takich samych zasadach jak inne państwa spoza UE, jak Norwegia czy Islandia.
39.
Trzeba będzie rozważyć wynik negocjacji w sprawie brexitu i ich potencjalny wpływ na przyszłość strategii morskiej dla Atlantyku i związanego z nią planu działania. Podkreśla, że w kontekście brexitu ważniejsze jest obecnie, by pozostałe w UE atlantyckie państwa członkowskie nadały priorytetowe znaczenie bliższej współpracy i uwzględnieniu działań w zakresie morza, z myślą o przezwyciężeniu luki, jaką wyjście Zjednoczonego Królestwa z UE może stworzyć w dziedzinie nauki i innowacji, nadzoru, obrony, energii oceanów i, ogólnie rzecz biorąc, inwestycji morskich.
40.
Jest zaniepokojony potencjalnymi konsekwencjami wyjścia Zjednoczonego Królestwa z UE dla wspólnej polityki rybołówstwa (WPRyb), zwłaszcza jeśli chodzi o dostęp do wód Zjednoczonego Królestwa, co w szczególny sposób wpłynie na sektory rybołówstwa w sąsiednich krajach. Mogłoby to doprowadzić do zmniejszenia połowów, a w konsekwencji do zmniejszenia zatrudnienia w sektorze znajdującym się już w trudnej sytuacji, a także do zakłóceń konkurencji w takich dziedzinach jak kwoty połowowe, obowiązek wyładunku, maksymalna liczba dni na morzu, zasady pomocy państwa dla tego sektora oraz utrzymanie bioróżnorodności 6 .

Programy współpracy terytorialnej

41.
Odnotowuje ważną rolę, jaką programy współpracy terytorialnej mogą odegrać w propagowaniu celów strategii na rzecz Atlantyku, w tym skupienie się na współpracy międzyregionalnej z myślą o dalszym wzmocnieniu obszaru Oceanu Atlantyckiego, zgodnie z założeniami strategii.
42.
Uważa, że nadal mają istotne znaczenie punkty 27-30 z opinii NAT-V-021 (2012), a zwłaszcza rola, jaką może odegrać dziesięć programów działających na obszarze funkcjonalnym.
43.
Wraca uwagę zwłaszcza na potencjalnie kluczową rolę programu dotyczącego współpracy w obszarze Oceanu Atlantyckiego, ze względu na jego ukierunkowanie na zagadnienia związane z morzem i obejmujący cały obszar zasięg geograficzny.
44.
Zgadza się z argumentami Komisji Łuku Atlantyckiego KPRNE zawartymi w jej deklaracji końcowej ze zgromadzenia ogólnego, które odbyło się 3 marca 2017 r. w Les Sables d'Olonne, zwłaszcza jeśli chodzi o środki upraszczające w ramach przeglądu śródokresowego oraz bardziej elastyczne poziomy finansowania (premia 5 %), by wspierać projekty ukierunkowane na zagadnienia ważne dla strategii na rzecz Atlantyku.

Bruksela, dnia 1 grudnia 2017 r.

Karl-Heinz LAMBERTZ
Przewodniczący Europejskiego Komitetu Regionów
1 Wcześniejsze opinie KR-u:

CDR 6621/2016 NAT-VI-018 "Międzynarodowe zarządzanie oceanami - program działań na rzecz przyszłości oceanów";

CDR 6622/2016 NAT-VI-019 "Nowy etap w polityce europejskiej na rzecz niebieskiego wzrostu";

Dz.U. C 391 z 18.12.2012, s. 1, NAT-V-21 "Rozwój strategii morskiej na rzecz obszaru Oceanu Atlantyckiego";

Dz.U. C 19 z 21.1.2015, s. 24, NAT-V-44 "Innowacje w niebieskiej gospodarce wykorzystujące potencjał mórz i oceanów w zakresie wzrostu gospodarczego i tworzenia miejsc pracy";

CDR 0019/2017 COTER-VI-22 "Przedsiębiorczość na wyspach: wkład w spójność terytorialną".

2 W ramach projektu Marnet uruchomionego pod egidą programu Interreg dla obszaru Oceanu Atlantyckiego na lata 2007-2014 opracowano szereg porównywalnych wskaźników społeczno-gospodarczych związanych z morzem, by zmierzyć wpływ wywierany przez działania na morzu i na wybrzeżu w pięciu państwach członkowskich.
3 NAT-V-44.
4 Użyteczny dla tego procesu może okazać się projekt Marnet, w ramach którego opracowano pakiet danych społeczno-gospodarczych dotyczących morza na całym obszarze Oceanu Atlantyckiego.
5 Finansowanie jest przyznawane usługodawcy z myślą o przekazaniu wytycznych organizacjom publicznym i prywatnym, instytucjom badawczym i uniwersytetom, inwestorom instytucjonalnym i prywatnym, a także projektodawcom i innym zainteresowanym stronom pragnącym przedstawiać i rozwijać projekty mające na celu wdrożenie Planu działania na rzecz Oceanu Atlantyckiego.
6 KPRNE: notatka techniczna dla regionów łuku atlantyckiego, luty 2017 r.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2018.164.77

Rodzaj: Akt przygotowawczy
Tytuł: Opinia Europejskiego Komitetu Regionów - Plan działania na rzecz strategii morskiej w obszarze Oceanu Atlantyckiego - realizacja inteligentnego i zrównoważonego wzrostu sprzyjającego włączeniu społecznemu.
Data aktu: 01/12/2017
Data ogłoszenia: 08/05/2018