Pomoc państwa - Zjednoczone Królestwo - Pomoc państwa SA.44896 (2017/C) (ex 2017/NN) - Potencjalny program pomocy państwa w formie zwolnienia podatkowego dla finansowania grup w Zjednoczonym Królestwie - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Pomoc państwa SA.44896 (2017/C) (ex 2017/NN) - Potencjalny program pomocy państwa w formie zwolnienia podatkowego dla finansowania grup w Zjednoczonym Królestwie
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2017/C 400/03)

(Dz.U.UE C z dnia 24 listopada 2017 r.)

Pismem z dnia 26 października 2017 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Zjednoczone Królestwo o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma na następujący adres lub numer faksu:

European Commission,

Directorate-General Competition

State Aid Greffe

1049 Brussels

BELGIA

Faks + 32 22961242

Stateaidgreffe@ec.europa.eu

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom Zjednoczonego Królestwa. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

PROCEDURA

Pismem z dnia 26 kwietnia 2013 r. Komisja przesłała Zjednoczonemu Królestwu wniosek o dostarczenie informacji w sprawie wprowadzenia - w ramach reformy krajowych przepisów dotyczących kontrolowanych spółek zagranicznych - zwolnienia podatkowego dla finansowania grup. W pismach z dnia 11 marca 2014 r., 4 czerwca 2015 r. i 19 grudnia 2016 r. Komisja zwróciła się o dostarczenie dodatkowych informacji.

OPIS ŚRODKA, W ODNIESIENIU DO KTÓREGO KOMISJA WSZCZYNA POSTĘPOWANIE

Przepisy dotyczące kontrolowanych spółek zagranicznych to przepisy przeciwdziałające unikaniu opodatkowania, których celem jest zapewnienie opodatkowania w Zjednoczonym Królestwie dochodów, jakie przenoszone są ze Zjednoczonego Królestwa do nisko opodatkowanych zagranicznych spółek zależnych, przez co unika się płacenia z ich tytułu krajowego podatku dochodowego od osób prawnych w Zjednoczonym Królestwie. Przepisy dotyczące kontrolowanych spółek zagranicznych mają zastosowanie do różnych kategorii dochodów, w tym każdego rodzaju zysków finansowych.

Środek, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, dotyczy przepisu, który wyraźnie zezwala na niestosowanie przepisów dotyczących kontrolowanych spółek zagranicznych do niektórych transakcji. W szczególności zwolnienie podatkowe dla finansowania grup umożliwia przedsiębiorstwom wielonarodowym częściowe lub pełne wyłączenie z opodatkowania dochodów z odsetek pochodzących od zagranicznych przedsiębiorstw wchodzących w skład grupy. Podstawą środka jest jednoznaczny zapis w przepisach prawa krajowego dotyczącego podatku dochodowego od osób prawnych. Środek nie wymaga wcześniejszego zatwierdzenia przez organy podatkowe Zjednoczonego Królestwa. Wszystkie przedsiębiorstwa wielonarodowe z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie udzielające pożyczek zagranicznym przedsiębiorstwom wchodzącym w skład grupy mogą skorzystać z tego zwolnienia podatkowego.

Przepisy dotyczące kontrolowanych spółek zagranicznych są zawarte w rozdziałach 1-22 w części 9A ustawy podatkowej z 2010 r. (podatki międzynarodowe i inne przepisy, TIOPA). Na ich mocy dochody spółki kontrolowanej niebędącej rezydentem w Zjednoczonym Królestwie przypisywane są spółce kontrolującej ze Zjednoczonego Królestwa, jeżeli dochody te zostały sztucznie przekierowane ze Zjednoczonego Królestwa. Takie ponownie przypisane dochody podlegają opodatkowaniu krajowym podatkiem dochodowym od osób prawnych, tak jak każde inne dochody spółek będących rezydentami w Zjednoczonym Królestwie. Uznanie dochodów za sztucznie przekierowane ze Zjednoczonego Królestwa opiera się na kryteriach, które są różne dla różnych kategorii dochodów, co ma odzwierciedlać różnego rodzaju ryzyko sztucznego przekierowania dla poszczególnych kategorii dochodów.

Jedna z tych kategorii to zyski finansowe nieprzeznaczone do obrotu (odsetki). Rozdział 5 przepisów dotyczących kontrolowanych spółek zagranicznych zawiera kryteria ustalania sztucznego przekierowania dla tej kategorii dochodów. Rozdział 9 przepisów dotyczących kontrolowanych spółek zagranicznych (zwolnienie podatkowe dla finansowania grup) przewiduje zwolnienie dla niektórych zysków finansowych, nawet jeżeli, na mocy przepisów rozdziału 5, są one uznane za sztucznie przekierowane, między innymi dla odsetek pochodzących od przedsiębiorstw spoza Zjednoczonego Królestwa należących do grupy. W rezultacie przedsiębiorstwa ze Zjednoczonego Królestwa są wyłączone z zakresu stosowania przepisów dotyczących kontrolowanych spółek zagranicznych przeciwdziałających unikaniu opodatkowania w odniesieniu do odsetek pochodzących od zagranicznych przedsiębiorstw wchodzących w skład grupy, które uznawane są za sztucznie przekierowane do kontrolowanych spółek zagranicznych. Wyłączenie nie obejmuje innych sztucznie przekierowanych zysków finansowych, takich jak odsetki od spółek ze Zjednoczonego Królestwa należących do grupy lub odsetki od (brytyjskich lub zagranicznych) stron trzecich, które podlegają przepisom przeciwdziałającym unikaniu opodatkowania, a tym samym krajowemu podatkowi dochodowemu od osób prawnych w Zjednoczonym Królestwie.

OCENA ŚRODKA

Na obecnym etapie postępowania Komisja uważa, że zwolnienie z krajowego podatku dochodowego od osób prawnych zagranicznych zysków finansowych przekazywanych w ramach grupy stanowi program pomocy, który zapewnia selektywną korzyść stanowiącą pomoc państwa. Korzyść ta wydaje się wynikać z braku zastosowania przepisów dotyczących kontrolowanych spółek zagranicznych do zysków z finansowania zagranicznych przedsiębiorstw wchodzących w skład grupy, a tym samym - ze zwolnienia ich z krajowego podatku dochodowego od osób prawnych w Zjednoczonym Królestwie. Środek ten wydaje się na pierwszy rzut oka selektywny, ponieważ zwolnienie ma zastosowanie wyłącznie do podmiotów ze Zjednoczonego Królestwa kontrolujących spółki zagraniczne, które to podmioty uzyskują dochód z finansowania zagranicznych przedsiębiorstw wchodzących w skład grupy, a nie do podmiotów ze Zjednoczonego Królestwa kontrolujących spółki zagraniczne, które uzyskują innego rodzaju zysk finansowy, podczas gdy podmioty te są w porównywalnej sytuacji prawnej i faktycznej w świetle celu systemu odniesienia. Wydaje się, że nie ma uzasadnienia dla takiego traktowania ze względu na logikę lub ogólną strukturę systemu podatkowego, ponieważ zwolnienie dotyczy dochodów, które nawet w samych przepisach dotyczących kontrolowanych spółek zagranicznych określone są jako sztucznie przekierowane ze Zjednoczonego Królestwa, a zatem wchodzą w zakres celu systemu odniesienia.

Ze względu na fakt, że taka pomoc byłaby nową pomocą oraz że nie wydaje się, by któreś z odstępstw przewidzianych w art. 107 ust. 2 i 3 TFUE miało zastosowanie, Komisja postanowiła wszcząć względem przedmiotowego środka postępowanie określone w art. 108 ust. 2 TFUE.

TEKST PISMA

grafika

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2017.400.10

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc państwa - Zjednoczone Królestwo - Pomoc państwa SA.44896 (2017/C) (ex 2017/NN) - Potencjalny program pomocy państwa w formie zwolnienia podatkowego dla finansowania grup w Zjednoczonym Królestwie - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Data aktu: 24/11/2017
Data ogłoszenia: 24/11/2017