Konkluzje Rady w sprawie roli pracy z młodzieżą we wspieraniu rozwijania podstawowych umiejętności życiowych młodych ludzi, które ułatwiają im pomyślne wchodzenie w dorosłość, aktywne obywatelstwo i życie zawodowe.

Konkluzje Rady w sprawie roli pracy z młodzieżą we wspieraniu rozwijania podstawowych umiejętności życiowych młodych ludzi, które ułatwiają im pomyślne wchodzenie w dorosłość, aktywne obywatelstwo i życie zawodowe

(2017/C 189/06)

(Dz.U.UE C z dnia 15 czerwca 2017 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

PAMIĘTAJĄC O

1.
Politycznym kontekście przedmiotowego zagadnienia, przedstawionym w załączniku I do niniejszych konkluzji,

PRZYZNAJE, ŻE

2.
Unia Europejska stoi wobec istotnych wyzwań gospodarczych i społecznych - częściowo związanych z rosnącą migracją - w następstwie kryzysu finansowego i gospodarczego.
3.
Zmiany te stanowią szczególne wyzwania dla wartości demokratycznych, spójności społecznej, perspektyw zatrudnienia i życia zawodowego, jak również włączenia i dobrostanu młodych ludzi, w szczególności podatnych na zagrożenia i o mniejszych szansach.
4.
Wzmocnienie wśród młodych ludzi koncepcji aktywnego obywatelstwa, związanych z nim praw i obowiązków, uznanie tej koncepcji i poszanowanie wartości demokratycznych, różnorodności kulturowej, gwarancji wolności słowa i wyznania - poprzez nabywanie przez nich niezbędnych umiejętności życiowych 1  - ma kluczowe znaczenie, jeśli wyzwania te mają zostać pomyślnie podjęte.
5.
Rozwijanie umiejętności życiowych ma równe znaczenie nie tylko w perspektywie radzenia sobie z kosztami gospodarczymi, politycznymi, społecznymi i ludzkimi wynikającymi z bezrobocia młodzieży, ale również pomaga młodym ludziom w decydowaniu o swojej przyszłości i kształtowaniu jej poprzez dobrej jakości zatrudnienie, włączenie społeczne i aktywne obywatelstwo.

UWZGLĘDNIAJĄC

6.
Rezolucję Rady w sprawie Nowego programu na rzecz umiejętności dla konkurencyjnej Europy sprzyjającej włączeniu społecznemu 2 , a w szczególności uznanie w niej, że "ważne jest, aby wyjść poza obecne potrzeby rynku pracy i koncentrować się również na tych aspektach kształcenia i szkolenia, które są w stanie pobudzać innowacje, przedsiębiorczość i kreatywność, kształtować sektory, tworzyć miejsca pracy i nowe rynki, wzmacniać pozycję obywateli (w tym osób z najsłabszych grup społecznych), wzbogacać życie demokratyczne oraz doskonalić zaangażowanych, utalentowanych i aktywnych obywateli".
7.
Przegląd zalecenia w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie 3  stanowiący okazję do zastosowania podejścia integracyjnego do rozwijania kompetencji, które mogą pomagać młodym ludziom i ułatwiać im pomyślne wchodzenie w dorosłość, aktywne obywatelstwo i życie zawodowe. Obecne europejskie ramy kompetencji kluczowych odnoszą się już, choć z zastosowaniem innej terminologii, do wielu umiejętności życiowych określonych w niniejszych konkluzjach Rady.

PODKREŚLA, ŻE

8.
Choć wiele jest aspektów związanych ze stawianiem czoła wyzwaniom stwarzanym przez bezrobocie młodzieży i wynikającą z niego destabilizację społeczną i alienację polityczną, sektor młodzieży, poprzez skuteczną pracę z młodzieżą, ma do odegrania rolę w umożliwianiu młodym ludziom nabywania i rozwijania umiejętności życiowych, które pomagają im zmaksymalizować swój potencjał i wspierają w osiągnięciu i utrzymaniu satysfakcjonującego i owocnego życia osobistego, społecznego i zawodowego. Takie umiejętności życiowe mogą również pomóc w zapobieganiu marginalizacji oraz przeciwdziałaniu propagandzie, retoryce i zachowaniom, mogącym mieć związek z radykalizacją, która z kolei może prowadzić do brutalnego ekstremizmu.

UZNAJE, ŻE

9.
O ile praca z młodzieżą może oznaczać szeroki wachlarz środków, projektów, programów, działań i inicjatyw proponowanych przez różne podmioty w różnorodnym otoczeniu, cechą szczególną charakteryzującą prowadzenie pracy z młodzieżą jest ukierunkowanie na rozwój osobisty i społeczny młodych ludzi.
10.
Skuteczna praca z młodzieżą może przynosić pozytywne skutki dla młodych ludzi poprzez
-
rozwijanie ich kompetencji i wspieranie tym samym ich rozwoju osobistego,
-
promowanie pozytywnych społecznych wartości, zachowań i postaw, zwłaszcza w kontekście relacji z innymi, i zachęcanie do nich,
-
rozwijanie ich zdolności i potencjału w zakresie kreatywności i innowacyjności, które umożliwią im pomyślny udział w życiu zawodowym,
-
promowanie wartości demokratycznych, a tym samym wzmacnianie aktywnego obywatelstwa i uczestnictwa w życiu demokratycznym.
11.
Umiejętności życiowe to pozytywne i afirmacyjne zachowania ukierunkowane na rozwiązywanie problemów, stosowane w sposób właściwy i odpowiedzialny w życiu codziennym - w domu, w sieci, w społeczności, w placówkach edukacyjnych/szkoleniowych oraz w miejscu pracy. Jest to zestaw umiejętności osobistych i społecznych nabywanych poprzez kształcenie i szkolenie, pracę z młodzieżą oraz uczenie się pozaformalne i nieformalne, który może być wykorzystywany w radzeniu sobie z problemami, zagadnieniami i trudnościami spotykanymi powszechnie w codziennym życiu.

ZGADZA SIĘ, ŻE

12.
Umiejętności życiowe są ważne dla wszystkich młodych ludzi, ale szczególne znaczenie mają dla młodych ludzi podatnych na zagrożenia i młodzieży o mniejszych szansach, a także dla ich potrzeb w zakresie zatrudnienia, włączenia społecznego i uczestnictwa w życiu demokratycznym.
13.
Promowanie nabywania i rozwijania przez młodych ludzi umiejętności życiowych oraz ich dostarczania młodym ludziom może być integralną częścią polityki młodzieżowej zarówno na szczeblu europejskim, jak i na szczeblu państw członkowskich.

ODNOTOWUJE, ŻE

14.
W załączniku II przedstawiono kompendium umiejętności życiowych ze wskazaniem szeregu atrybutów. Kompendium to nie ma charakteru nakazowego ani wyłącznego i ukazuje te umiejętności życiowe, które praca z młodzieżą może najlepiej propagować i które może pomagać młodym ludziom nabywać 4 .
15.
Umiejętności życiowe, zgodnie z definicją zawartą w załączniku II, zmieniają się i to do państw członkowskich i odpowiednich interesariuszy europejskich, krajowych i lokalnych należy określenie, w jaki sposób umiejętności życiowe uszeregować priorytetowo, przedstawiać i promować.

Z POSZANOWANIEM ZASADY POMOCNICZOŚCI ZWRACA SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH, BY

16.
Wspierały wkład pracy z młodzieżą w rozwijanie umiejętności życiowych młodych ludzi w ramach polityk na rzecz młodzieży i w ramach środków ukierunkowanych na pomoc młodym ludziom.
17.
Upowszechniały i promowały wśród podmiotów prowadzących pracę z młodzieżą narzędzia, metody i praktyki szkoleniowe - zwłaszcza opracowywane przez pracujących z młodzieżą - które mogą wspierać młodych ludzi w nabywaniu umiejętności życiowych.
18.
Dalej wspierały kształcenie, szkolenie i wzajemne uczenie się podmiotów prowadzących pracę z młodzieżą, aby wzmocnić ich zdolności w zakresie wspierania młodych ludzi w nabywaniu umiejętności życiowych.
19.
W stosownych przypadkach uznawały i walidowały programy kształcenia i szkolenia wzmacniające zdolności osób pracujących z młodzieżą, zarówno profesjonalistów, jak i wolontariuszy, oraz liderów grup młodzieżowych w zakresie sprawnego posługiwania się narzędziami, metodami i praktykami szkoleniowymi, które będą młodym ludziom pomagały w identyfikowaniu, nabywaniu i rozwijaniu umiejętności życiowych, z wykorzystaniem narzędzi i metod oceny i samooceny.
20.
Promowały i wzmacniały wśród młodych ludzi wolontariat, który może ułatwiać im nabywanie umiejętności życiowych i przyczyniać się do ich udziału wraz z podmiotami prowadzącymi pracę z młodzieżą w projektach i inicjatywach w zakresie pracy z młodzieżą.

ZWRACA SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH I KOMISJI, BY W RAMACH SWOICH UPRAWNIEŃ

21.
Promowały i stwarzały możliwości w zakresie partnerskiego i wzajemnego uczenia się, projekty i inicjatywy skierowane do podmiotów prowadzących pracę z młodzieżą i służące dzieleniu się wiedzą, narzędziami i doświadczeniem w propagowaniu i rozwijaniu umiejętności życiowych młodych ludzi.
22.
Rozważyły, które umiejętności życiowe nabywane przez młodych ludzi poprzez pracę z młodzieżą, i w jaki sposób, mogą zostać zidentyfikowane i udokumentowane, aby ułatwić ocenę i certyfikację za pomocą mechanizmów walidacji uczenia się pozaformalnego i nieformalnego 5 .
23.
Maksymalizowały wykorzystanie programu Erasmus+ i innych unijnych programów finansowania służących wspieraniu praktyki pracy z młodzieżą sprzyjającej nabywaniu umiejętności życiowych przez młodych ludzi i ich i rozwijaniu.
24.
Wzmacniały dialog między dziedziną pracy z młodzieżą, polityki młodzieżowej i badań nad młodzieżą oraz koordynację między szczeblami lokalnym, krajowym i europejskim, ułatwiając tym samym tworzenie sieci, współpracę, partnerskie uczenie się i wymianę w zakresie promowania i rozwoju umiejętności życiowych wśród młodych ludzi.
25.
Identyfikowały, wspierały i upowszechniały istniejące i innowacyjne narzędzia, metody i praktyki, które sprzyjają umiejętnościom życiowym w ramach różnych form pracy z młodzieżą.
26.
Promowały i wspierały partnerstwa i inicjatywy międzysektorowe, w szczególności między podmiotami prowadzącymi pracę z młodzieżą, instytucjami kształcenia i szkolenia, służbami zatrudnienia oraz partnerami społecznymi, pomagającymi młodym ludziom w nabywaniu i rozwijaniu umiejętności życiowych.

WZYWA KOMISJĘ EUROPEJSKĄ, BY

27.
Przyczyniała się do budowania wiedzy na temat umiejętności życiowych, których nabywaniu sprzyja i które rozwija praca z młodzieżą, i wspierała państwa członkowskie w promowaniu budowania zdolności i rozwoju zawodowego osób pracujących z młodzieżą.
28.
Promowała pracę z młodzieżą jako integralną część Nowego programu na rzecz umiejętności, która przynosi programowi wartość dodaną, jak i uzupełnia i wspiera wszystkie jego aspekty.
29.
Promowała i wspierała podejście międzysektorowe w zakresie pomagania młodym ludziom w nabywaniu i rozwijaniu kompetencji, które są niezbędne, by ułatwić im pomyślne wchodzenie w dorosłość, aktywne obywatelstwo i życie zawodowe.
30.
Zapewniła, by niniejsze konkluzje Rady stanowiły wkład w przegląd zalecenia w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie z myślą o ich wzmocnieniu i uspójnieniu z wymiarem umiejętności życiowych europejskich ram kompetencji kluczowych.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Kontekst polityczny

-
Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie - Dz.U. L 394 z 30.12.2006, s. 10.
-
Zalecenie Rady w sprawie walidacji uczenia się pozaformalnego i nieformalnego - Dz.U. C 398 z 22.12.2012, s. 1.
-
Zalecenie Rady w sprawie ścieżek poprawy umiejętności: nowe możliwości dla dorosłych - Dz.U. C 484 z 24.12.2016, s. 1.
-
Konkluzje Rady w sprawie wpływu dobrej jakościowo pracy z młodzieżą na rozwój, dobrostan i włączenie społeczne młodych ludzi - Dz.U. C 168 z 14.6.2013, s. 5.
-
Konkluzje Rady w sprawie maksymalizowania potencjału polityki młodzieżowej na rzecz realizacji celów strategii "Europa 2020" - Dz.U. C 224 z 3.8.2013, s. 2.
-
Konkluzje Rady w sprawie większego włączenia społecznego młodzieży niepracującej, niekształcącej się ani nieszkolącej - Dz.U. C 30 z 1.2.2014, s. 5.
-
Konkluzje Rady w sprawie promowania przedsiębiorczości młodzieży z myślą o włączeniu społecznym młodych ludzi - Dz.U. C 183 z 14.6.2014, s. 18.
-
Konkluzje Rady w sprawie wzmacniania pracy z młodzieżą w celu tworzenia spójnych społeczeństw - Dz.U. C 170 z 23.5.2015, s. 2.
-
Rezolucja Rady w sprawie zachęcania młodych ludzi do politycznego angażowania się w demokratyczne życie Europy - Dz.U. C 417 z 15.12.2015, s. 10.
-
Wspólne sprawozdanie Rady i Komisji z 2015 r. realizacji odnowionych ram europejskiej współpracy na rzecz młodzieży (2010-2018) - Dz.U. C 417 z 15.12.2015, s. 17.
-
Konkluzje Rady w sprawie roli wolontariatu sportowego w propagowaniu aktywności obywatelskiej - Dz.U. C 372 z 20.12.2011, s. 24.
-
Konkluzje Rady w sprawie maksymalizowania roli sportu powszechnego w rozwijaniu umiejętności przekrojowych, zwłaszcza wśród młodzieży - Dz.U. C 172 z 27.5.2015, s. 8.
-
Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów zatytułowany "Nowy europejski program na rzecz umiejętności. Wspólne działania na rzecz wzmocnienia kapitału ludzkiego, zwiększania szans na zatrudnienie i konkurencyjności" (2016).
-
Rezolucja Rady w sprawie Nowego programu na rzecz umiejętności dla konkurencyjnej Europy sprzyjającej włączeniu społecznemu - Dz.U. C 467 z 15.12.2016, s. 1.
-
Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie zapobiegania radykalizacji prowadzącej do brutalnego ekstremizmu - Dz.U. C 467 z 15.12.2016, s. 3.

Analizy, sprawozdania grup ekspertów i oświadczenia

-
Praca z młodymi ludźmi: wartość pracy z młodzieżą w Unii Europejskiej (2014).
-
Rozwój kreatywności i potencjału innowacyjnego młodych ludzi poprzez uczenie się pozaformalne w sposób sprzyjający zatrudnieniu (2014).
-
Dobra jakościowo praca z młodzieżą - wspólne ramy dla dalszego rozwoju pracy z młodzieżą (2015).
-
Wkład pracy z młodzieżą w stawianie czoła wyzwaniom stojącym przed młodymi ludźmi, takim jak w szczególności przechodzenie od kształcenia do zatrudnienia (2015).
-
Deklaracja pierwszej Europejskiej Konwencji w sprawie Pracy z Młodzieżą (2010).
-
Sprawozdanie i deklaracja drugiej Europejskiej Konwencji w sprawie Pracy z Młodzieżą (2015).

ZAŁĄCZNIK  II 6

Kompendium umiejętności życiowych i ich właściwości
Interpersonalne Komunikacyjne Kognitywne Osobowościowe
Przywództwo, rozwiązywanie konfliktów, planowanie i organizacja, praca zespołowa, negocjacje, świadomość międzykulturowa. Wyrażanie (i słuchanie) poglądów i opinii, dyskusja i debata, umiejętności cyfrowe i umiejętność korzystania z mediów, prezentacja, rzecznictwo. Myślenie krytyczne, uzasadniona analiza, myślenie twórcze, rozwiązywanie problemów, podejmowanie decyzji, interpretacja, osąd. Pewność siebie, poczucie własnej wartości, odporność, niezależność, inicjatywa, empatia.
Takie umiejętności życiowe mają charakter:

holistyczny - dążą do rozwoju całej osoby i pomagają jej osiągnąć pozytywną samorealizację zarówno jako jednostce, jak i części społeczeństwa.

wartości samej w sobie - dają młodym ludziom pozytywne i ubogacające doświadczenia edukacyjne będące wsparciem w ich rozwoju.

wzajemnie się dopełniający i wzmacniający - wspierają uczenie się i rozwój młodych ludzi w ramach kształcenia i szkolenia, rodziny, społeczności, życia obywatelskiego i społecznego oraz w miejscu pracy.

przekrojowy i międzysektorowy - niezależnie od kontekstu, czy to w obszarze edukacji, w miejscu pracy, w społeczności lub w realizacji działań kulturalnych, społecznych lub politycznych, nabyte umiejętności mają natychmiastowe znaczenie i zastosowanie.

upodmiotowiający i uaktywniający - pozwalają na konstruktywne prezentowanie przez młodych ludzi - w życiu osobistym, obywatelskim, kulturalnym i zawodowym - talentów, możliwości i zdolności, jak również zachowań i postaw.

1 Definicję umiejętności życiowych w rozumieniu niniejszych konkluzji Rady można znaleźć w pkt 10-12 i w załączniku II.
2 Rezolucja Rady w sprawie Nowego programu na rzecz umiejętności dla konkurencyjnej Europy sprzyjającej włączeniu społecznemu (Dz.U. C 467 z 15.12.2016, s. 1).
3 Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (Dz.U. L 394 z 30.12.2006, s. 10).
4 Do celów niniejszych konkluzji Rady pod pojęciem podmiotów prowadzących pracę z młodzieżą rozumie się wszelkie organizacje, agencje i inne organy - zarówno korzystające z pomocy państwa, jak i działające na zasadzie wolontariatu - które zapewniają oparte na pracy z młodzieżą programy, projekty, inicjatywy i działania skierowane do młodych ludzi.
5 Zalecenie Rady w sprawie walidacji uczenia się pozaformalnego i nieformalnego (Dz.U. C 398 z 22.12.2012, s. 1).
6 Kompendium umiejętności życiowych zawiera niektóre z najczęściej wymienianych umiejętności i kompetencji, o których mowa w literaturze międzynarodowej, a w szczególności w wymienionych w załączniku I analizach i sprawozdaniach grup ekspertów.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2017.189.30

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Konkluzje Rady w sprawie roli pracy z młodzieżą we wspieraniu rozwijania podstawowych umiejętności życiowych młodych ludzi, które ułatwiają im pomyślne wchodzenie w dorosłość, aktywne obywatelstwo i życie zawodowe.
Data aktu: 15/06/2017
Data ogłoszenia: 15/06/2017