Poprawa organizacji wyborów do Parlamentu Europejskiego w 2014 r. (2013/2102(INI)).

Praktyczne aspekty organizacji wyborów do Parlamentu Europejskiego w 2014 r.

P7_TA(2013)0323

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 4 lipca 2013 r. w sprawie poprawy organizacji wyborów do Parlamentu Europejskiego w 2014 r. (2013/2102(INI))

(2016/C 075/15)

(Dz.U.UE C z dnia 26 lutego 2016 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając art. 10 i art. 17 ust. 7 Traktatu o Unii Europejskiej,
-
uwzględniając art. 22 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając art. 11, 12 ust. 2 i art. 39 Karty praw podstawowych,
-
uwzględniając Akt dotyczący wyborów członków Parlamentu Europejskiego w powszechnych wyborach bezpośrednich dołączony do decyzji Rady z dnia 20 września 1976 r. wraz ze zmianami 1 ,
-
uwzględniając deklarację 11 załączoną do Traktatu o Unii Europejskiej i dotyczącą artykułu 17 ustęp 6 i 7 tegoż traktatu,
-
uwzględniając dyrektywę 93/109/WE oraz zmieniającą ją dyrektywę 2013/1/UE, które ustanawiają szczegółowe warunki wykonywania prawa głosowania i kandydowania w wyborach do Parlamentu Europejskiego przez obywateli Unii mających miejsce zamieszkania w państwie członkowskim, którego nie są obywatelami,
-
uwzględniając komunikat Komisji z 12 marca 2013 r. zatytułowany "Przygotowanie do wyborów europejskich w 2014 r.: dalsze usprawnienie demokratycznego i skutecznego sposobu przeprowadzania wyborów" (COM(2013)0126),
-
uwzględniając zalecenie Komisji z dnia 12 marca 2013 r. dotyczące usprawnienia demokratycznego i skutecznego przeprowadzania wyborów do Parlamentu Europejskiego, skierowane do państw członkowskich oraz europejskich i krajowych partii politycznych (C(2013)1303),
-
uwzględniając rezolucję z dnia 22 listopada 2012 r. w sprawie wyborów do Parlamentu Europejskiego w 2014 r. 2 ,
-
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 13 marca 2013 r. w sprawie składu Parlamentu Europejskiego w perspektywie wyborów w 2014 r. 3 ,
-
uwzględniając art. 41, art. 48 i art. 105 Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Spraw Konstytucyjnych (A7-0219/2013),
A.
mając na uwadze, iż uzgodniono przeniesienie terminu wyborów na 22-25 maja 2014 r. oraz że w związku z tym posiedzenie inauguracyjne nowego Parlamentu odbędzie się w dniu 1 lipca 2014 r.;
B.
mając na uwadze, że w Parlamencie Europejskim obywatele są bezpośrednio reprezentowani na poziomie Unii;
C.
mając na uwadze, że każdy obywatel ma prawo uczestniczyć w życiu demokratycznym Unii;
D.
mając na uwadze, że partie polityczne na poziomie europejskim działają w europejskiej przestrzeni politycznej oraz przyczyniają się do kształtowania europejskiej świadomości politycznej i do wyrażania woli obywateli Unii;
E.
mając na uwadze, że wybory europejskie w 2014 r. będą pierwszymi wyborami po wejściu w życie Traktatu z Lizbony - na mocy którego uprawnienia Parlamentu Europejskiego zostały znaczenie poszerzone, w tym jego rola w wyborze przewodniczącego Komisji - i dlatego też będą doskonałą okazją do przyjęcia środków zmierzających do zwiększenia przejrzystości i wzmocnienia europejskiego wymiaru tych wyborów;
F.
mając na uwadze, że większość europejskich partii politycznych wydaje się gotowa do mianowania własnych kandydatów na przewodniczącego Komisji licząc na to, że ci kandydaci odegrają wiodącą rolę w kampanii wyborczej do Parlamentu, w szczególności przez osobiste przedstawianie swoich programów politycznych we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej;
G.
mając na uwadze, że wewnętrzna demokracja partyjna i wysokie normy w zakresie otwartości i integralności ze strony partii politycznych stanowią podstawowy warunek podnoszenia zaufania publicznego do systemu politycznego;
H.
mając na uwadze, że rozwiązanie obecnego kryzysu rządów w UE wymaga pełniejszej demokratycznej legitymizacji procesu integracji;
I.
mając na uwadze, że obywatele Unii mają czynne i bierne prawo do udziału w wyborach do Parlamentu Europejskiego również wtedy, kiedy nie mieszkają w państwie członkowskim pochodzenia;
J.
mając na uwadze, że kampanie wyborcze nadal skupiają się głównie na tematach krajowych, odsuwając na dalszy plan debatę nad kwestiami specyficznie europejskimi, oraz że fakt ten negatywnie wpływa na frekwencję w wyborach do Parlamentu Europejskiego;
K.
mając na uwadze, że frekwencję wyborczą może podnieść żywa kampania polityczna, w której partie polityczne oraz ich kandydaci rywalizują o głosy i miejsca w oparciu o alternatywne programy, które podejmują zagadnienie europejskiego wymiaru polityki;
L.
mając na uwadze powtarzające się wyniki badań opinii publicznej sugerujące, że przeważająca większość obywateli byłaby skłonna wziąć udział w głosowaniu, jeśli byłaby lepiej poinformowana o działalności Parlamentu Europejskiego, partiach politycznych, ich programach i kandydatach; mając na uwadze zatem, że wszystkie środki przekazu wzywa się do poświęcenia wyborom jak największej uwagi;
M.
mając na uwadze, że przewodniczący Komisji Europejskiej jest wybierany przez Parlament Europejski na wniosek Rady Europejskiej, która musi uwzględnić wyniki wyborów do Parlamentu Europejskiego i skonsultować się z Parlamentem w nowym składzie, zanim zaproponuje kandydata lub kandydatów;
N.
mając na uwadze, że szczegółowe ustalenia dotyczące konsultacji między Parlamentem i Radą Europejską w sprawie wyboru przewodniczącego Komisji zgodnie z deklaracją 11 załączoną do Traktatu z Lizbony mogą zostać ustalone "za wspólnym porozumieniem";
1.
wzywa partie polityczne do zapewnienia, by nazwiska osób wybranych do kandydowania w wyborach do Parlamentu Europejskiego zostały podane do wiadomości publicznej przynajmniej na sześć tygodni przed rozpoczęciem wyborów;
2.
oczekuje, że kandydaci zobowiążą się, że - jeśli zostaną wybrani - przyjmą mandat posła do Parlamentu Europejskiego, chyba że zostaną mianowani na stanowisko niepołączalne z mandatem do PE zgodnie z art. 7 Aktu o wyborze Parlamentu Europejskiego w wyborach bezpośrednich (1976);
3.
apeluje do państw członkowskich i partii politycznych o domaganie się większego udziału kobiet na listach wyborczych, a w miarę możliwości o zachęcanie do sporządzania list zapewniających równą reprezentację płci;
4.
wzywa państwa członkowskie i partie polityczne do dopilnowania, by na kartach do głosowania pojawiły się nazwy i, jeśli to właściwe, symbole europejskich partii politycznych;
5.
wzywa europejskie partie polityczne do mianowania swych kandydatów na przewodniczącego Komisji odpowiednio wcześnie przed wyborami, by umożliwić im przeprowadzenie znaczącej - ogólnoeuropejskiej - kampanii, która skupiałaby się na zagadnieniach europejskich w oparciu o platformę partii i o program ich kandydata proponowanego na przewodniczącego Komisji;
6.
nalega, by partie polityczne na wszystkich szczeblach przyjęły demokratyczne i przejrzyste procedury wyboru swoich kandydatów na posłów do Parlamentu Europejskiego i na przewodniczącego Komisji;
7.
wzywa krajowe partie polityczne do informowania obywateli przed kampanią wyborczą oraz w jej trakcie o ich przynależności do europejskiej partii politycznej i o poparciu dla kandydatów tych partii na przewodniczącego Komisji oraz dla programów politycznych kandydatów;
8.
zachęca państwa członkowskie do zezwolenia na emitowanie politycznych programów informacyjnych przez europejskie partie polityczne;
9.
zachęca europejskie partie polityczne do organizowania licznych debat publicznych między mianowanymi kandydatami na przewodniczącego Komisji;
10.
zaleca, by państwa członkowskie podjęły wszelkie konieczne kroki, by dokonać skutecznego wdrożenia uzgodnionych środków wspierających obywateli, którzy pragną głosować lub kandydować w wyborach w państwach innych niż ich kraje pochodzenia;
11.
wzywa państwa członkowskie do przeprowadzenia publicznej kampanii zachęcającej obywateli do wzięcia udziału w głosowaniu, by zapobiec spadkowi frekwencji wyborczej;
12.
zachęca krajowe partie polityczne do wciągania na swe listy kandydatów obywateli UE zamieszkujących inne państwa członkowskie niż ich kraj pochodzenia;
13.
nalega, by zgodnie z art. 10 ust. 2 Aktu o wyborze Parlamentu Europejskiego w wyborach bezpośrednich w niedzielę 25 maja 2014 r. w żadnym z państw członkowskich nie publikowano wyników wyborów aż do zakończenia głosowania w państwie członkowskim, w którym wyborcy zagłosują jako ostatni;
14.
proponuje, by odpowiednio wcześniej przed wyborami zatwierdzić za wspólnym porozumieniem szczegółowe ustalenia dotyczące konsultacji między Parlamentem a Radą Europejską w sprawie wyboru nowego przewodniczącego Komisji;
15.
oczekuje, że w ramach tego procesu kandydatura osoby zaproponowanej na przewodniczącego Komisji przez europejską partię polityczną, która uzyskała najwięcej miejsc w Parlamencie, zostanie uwzględniona w pierwszej kolejności w celu ustalenia, na ile ten kandydat lub ta kandydatka jest w stanie zapewnić sobie poparcie niezbędnej absolutnej większości w Parlamencie;
16.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie Europejskiej, Radzie, Komisji i parlamentom państw członkowskich, jak również europejskim partiom politycznym.
1 Decyzja Rady 76/787/EWWiS, EWG, Euratom (Dz.U. L 278 z 8.10.1976, s. 1.) zmieniona decyzją Rady 93/81/Euratom, EWWiS, EWG (Dz.U. L 33 z 9.2.1993, s. 15.) i decyzją Rady 2002/772/WE, Euratom (Dz.U. L 283 z 21.10.2002, s. 1).
2 Teksty przyjęte, P7_TA(2012)0462.
3 Teksty przyjęte, P7_TA(2013)0082.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024