Impas w kwestii przeglądu rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 (2013/2637(RSP)).

Impas w sprawie przeglądu rozporządzenia (WE) nr 1049/2001

P7_TA(2013)0271

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 12 czerwca 2013 r. w sprawie impasu w kwestii przeglądu rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 (2013/2637(RSP))

(2016/C 065/12)

(Dz.U.UE C z dnia 19 lutego 2016 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji,
-
uwzględniając wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji (COM(2008)0229),
-
uwzględniając wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1049/2001 w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji (COM (2011)0137),
-
uwzględniając art. 15 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając swoje stanowisko z dnia 15 grudnia 2011 r. dotyczącą wniosku w sprawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji 1 ,
-
uwzględniając swą rezolucję z dnia 12 grudnia 2012 r. w sprawie stanu praw podstawowych w Unii Europejskiej (2010-2011) 2 ,
-
uwzględniając pytania do Rady i Komisji dotyczące impasu w sprawie przeglądu rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 w sprawie dostępu do dokumentów (O-00049/2013 - O-00050/2013, O-00051/2013, O-00052/2013, O-00053/ 2013, O-00054/2013, O-00058/2013 i O-00059/2013),
-
uwzględniając oświadczenie Komisji z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie impasu w kwestii przeglądu rozporządzenia (WE) nr 1049/2001,
-
uwzględniając art. 110 ust. 2 i 4 Regulaminu,
A.
mając na uwadze, że przejrzystość jest podstawowym narzędziem umożliwiającym obywatelom uczestnictwo w unijnym procesie decyzyjnym oraz zapewniającym rozliczalność instytucji europejskich wobec obywateli, a co za tym idzie zwiększającym zaangażowanie i zaufanie tych ostatnich;
B.
mając na uwadze, że wraz z wejściem w życie Traktatu z Lizbony dalszemu rozszerzeniu uległy zobowiązania UE w zakresie przejrzystości, a dostęp do dokumentów zyskał rangę prawa podstawowego;
C.
mając na uwadze, że Parlament wielokrotnie apelował o większą przejrzystość w procedurze ustawodawczej, w tym o przejrzystość w odniesieniu do grup roboczych Rady, publikacji opinii prawnych wydanych w ramach procedur ustawodawczych oraz o większą przejrzystość w rozmowach trójstronnych;
D.
mając na uwadze, że Parlament ubolewał również nad brakiem przejrzystości w agencjach UE, w negocjacjach międzynarodowych, a także w dialogu pomiędzy Komisją a państwami członkowskimi, szczególnie w zakresie praw podstawowych oraz interesów obywateli europejskich 3 ;
E.
mając na uwadze, że orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej i decyzje Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich istotnie wpłynęły na rozumienie rozporządzenia (WE) nr 1049/2001; mając na uwadze, że takie orzecznictwo i decyzje, szczególnie dotyczące stosowania podstaw nieuznawania orzeczeń w procedurach ustawodawczych, jak w sprawie Turco czy Access Info, powinny znaleźć odzwierciedlenie w ustawodawstwie;
F.
mając na uwadze, że rozporządzenie (WE) nr 1049/2001 jest postrzegane przez obywateli europejskich i opinię publiczną UE jako kluczowy akt prawny stanowiący narzędzie pozwalające na odpowiednią obserwację działań UE; mając na uwadze, że stosowanie rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 należy jeszcze udoskonalić, jak to wynika z kilku spraw rozpatrywanych przez Rzecznika Praw Obywatelskich;
G.
mając na uwadze, że w 2008 r. Komisja zaproponowała przekształcenie rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 oraz mając na uwadze, że nie wycofała tego wniosku po wejściu w życie Traktatu z Lizbony; mając na uwadze, że Parlament należycie poinformował Komisję o niewłaściwości zastosowania procedury przekształcenia;
H.
mając na uwadze, że w 2011 r. Komisja przedstawiła dodatkowy wniosek, w którym zaledwie w sposób dorozumiany rozszerzono zakres stosowania rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 na wszystkie instytucje, biura, agencje i organy UE; mając na uwadze, że Parlament połączył procedury z 2008 i 2011 r. w jedną procedurę;
I.
mając na uwadze, że Parlament przyjął swoje stanowisko w pierwszym czytaniu w dniu 15 grudnia 2011 r., a rozmowy trójstronne rozpoczęły się podczas duńskiego przewodnictwa w Radzie w pierwszej połowie 2012 r.; mając na uwadze, że Komisja nie zgodziła się na proponowane możliwości kompromisu, co jest głównym powodem trwającego już ponad rok impasu;
J.
mając na uwadze, że ani przewodnictwo cypryjskie ani irlandzkie nie były w stanie odblokować tej sprawy w Radzie i podjąć dalszych negocjacji z powodu oporu Komisji, która przywołuje wymóg jednomyślnego podejmowania w Radzie decyzji co do niektórych kwestii;
K.
mając na uwadze, że ze względu na zapisane w traktatach po wejściu w życie Traktatu z Lizbony rozszerzone zobowiązania dotyczące przejrzystości, jakikolwiek przegląd rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 nie powinien obniżać obowiązującego poziomu przejrzystości;
L.
mając na uwadze, że niepowodzenie w uzgodnieniu nowej wersji rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 stanowiłoby dla obywateli europejskich negatywny sygnał co do natury UE, oraz mając na uwadze, że to niepowodzenie zagroziłoby demokratycznej legitymacji procesu decyzyjnego UE, zwłaszcza w świetle coraz bliższych kluczowych wyborów europejskich;
1.
zdecydowanie potwierdza znaczenie podstawowego prawa dostępu do informacji i dokumentów, przejrzystości i otwartości instytucji oraz ich procesów decyzyjnych, które są podstawą demokracji i mogą zbliżyć obywateli do UE;
2.
wzywa wszystkie instytucje, biura, organy i agencje UE do pełnego wdrażania rozporządzenia (WE) nr 1049/2001;
3.
uważa, że zmiana rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 powinna być traktowana priorytetowo przez wszystkie instytucje UE, i ubolewa z powodu impasu, do którego doszło; wzywa wszystkie instytucje UE do współpracy na rzecz jak najszybszego znalezienia wyjścia z zaistniałej sytuacji;
4.
potwierdza swoje zobowiązanie do zmiany rozporządzenia (WE) nr 1049/2001, które w ogólnym ujęciu powinno poszerzyć i usprawnić dostęp obywateli europejskich do dokumentów UE;
5.
wzywa Komisję do pełnego zaangażowania się na szczeblu politycznym i technicznym w zmianę rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 i dostosowanie go do postanowień Traktatu z Lizbony lub do podjęcia wszelkich niezbędnych działań w celu przełamania impasu;
6.
wzywa Radę do niezwłocznego wznowienia dyskusji w sprawie rozporządzenia (WE) nr 1049/2001, do przyjęcia swojego stanowiska w pierwszym czytaniu i do kontynuowania negocjacji;
7.
podtrzymuje swoje wyżej wspomniane stanowisko w pierwszym czytaniu, przyjęte dnia 15 grudnia 2011 r. 4 jako punkt wyjścia dla negocjacji oraz podkreśla, że zmieniony tekst zgodnie z wymogami zawartymi w traktacie powinien jako absolutne minimum: jednoznacznie rozszerzać zakres stosowania rozporządzenia na wszystkie instytucje, biura i agencje UE; poprawiać przejrzystość ustawodawstwa, w tym dostęp do opinii prawnych w kwestiach ustawodawczych, przy czym każde zastosowanie odstępstw w procedurze ustawodawczej powinno stanowić zwolnienie z ogólnej zasady przejrzystości ustawodawstwa; wyjaśniać związek między przejrzystością a ochroną danych; uwzględniać konwencję z Aarhus; uznawać obecną szeroką definicję dokumentu za minimalną podstawę, która będzie dalej rozwijana; zapewniać odpowiedni dostęp do dokumentów i przejrzystość w odniesieniu do negocjacji i porozumień międzynarodowych; zapewniać przejrzystość finansową wydatkowania środków UE; nie wprowadzać jakichkolwiek wyłączeń grupowych;
8.
zobowiązuje swego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji oraz rządom i parlamentom państw członkowskich.
1 Teksty przyjęte, P7_TA(2011)0580.
2 Teksty przyjęte, P7_TA(2012)0500.
3 Teksty przyjęte, P7_TA(2012)0500, ust.18.
4 EP-PE_TC1-COD(2008)0090.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024