Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające - Hutchison 3G UK/Telefónica UK.

Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające 1 Hutchison 3G UK/Telefónica UK
(Sprawa M.7612)

(2016/C 357/07)

(Dz.U.UE C z dnia 29 września 2016 r.)

I.

 WPROWADZENIE

1.
W dniu 11 września 2015 r., zgodnie z art. 4 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw 2 , Komisja Europejska ("Komisja") otrzymała zgłoszenie planowanej koncentracji, w wyniku której przedsiębiorstwo CK Hutchison Holdings Limited ("CKHH"), poprzez swoją spółkę pośrednio zależną Hutchison 3G UK Investments Limited ("strona zgłaszająca" lub "Three") 3 przejmuje, w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, wyłączną kontrolę nad przedsiębiorstwem Telefónica Europe Plc ("O2") ("transakcja"). Strona zgłaszająca i O2 będą zwane dalej łącznie "stronami".

II.

 PROCEDURA

2.
W pierwszym etapie postępowania wyjaśniającego Komisja miała poważne wątpliwości co do zgodności transakcji z rynkiem wewnętrznym i z Porozumieniem EOG. W dniu 30 października 2015 r. Komisja wszczęła postępowanie zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. c) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw. W dniu 22 listopada 2015 r. strona zgłaszająca przedstawiła uwagi na piśmie.
Pisemne zgłoszenie zastrzeżeń
3.
W dniu 4 lutego 2016 r. Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń, w którym wstępnie stwierdziła, że transakcja, przez nieskoordynowane i skoordynowane skutki na rynku detalicznych usług telefonii ruchomej w Zjednoczonym Królestwie, a także przez nieskoordynowane skutki na hurtowym rynku usług dostępu do sieci telefonii ruchomej i rozpoczynania połączeń w publicznych sieciach telefonii ruchomej w Zjednoczonym Królestwie, znacząco utrudni skuteczną konkurencję na znacznej części rynku wewnętrznego w rozumieniu art. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.
4.
Komisja wyznaczyła ostateczny termin na odpowiedź na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń na dzień 25 lutego 2016 r. Strona zgłaszająca odpowiedziała na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń w imieniu stron w dniu 26 lutego 2016 r. W swojej odpowiedzi strona zgłaszająca złożyła wniosek o formalne złożenie ustnych wyjaśnień na spotkaniu wyjaśniającym.

Dostęp do akt

5.
Strona zgłaszająca uzyskała dostęp do akt sprawy w postaci płyty CD-ROM przekazanej w dniu 4 lutego 2016 r. Dodatkowy dostęp do akt przyznano w dniach 18 lutego, 29 lutego, 11 marca, 23 marca, 7 kwietnia, 15 kwietnia, 25 i 26 kwietnia 2016 r.

Zainteresowane osoby trzecie i właściwe organy państw członkowskich

Zainteresowane osoby trzecie

6.
Na wniosek Sky UK Limited ("Sky"), Liberty Global Europe Ltd ("Liberty Global"), Iliad SA ("Iliad"), Vodafone Group Plc ("Vodafone"), Talk Talk Telecom Group PLC ("TalkTalk"), Tesco plc ("Tesco"), BT Group plc ("BT"), EE Limited ("EE", obecnie "BT/EE" 4 ), Dixons Carphone plc ("Dixons Carphone"), UK Broadband Networks Limited ("UKBN"), Gamma Communications plc ("Gamma") i Wireless Infrastructure Group Limited ("WIG") zgodziłem się na ich wysłuchanie w charakterze zainteresowanych osób trzecich w niniejszym postępowaniu.
7.
Wszystkie wymienione zainteresowane osoby trzecie otrzymały streszczenie pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń w wersji nieopatrzonej klauzulą poufności i miały możliwość przedstawienia swoich stanowisk. Oprócz WIG wszystkie zainteresowane osoby trzecie wyraziły chęć uczestniczenia w formalnym spotkaniu wyjaśniającym, o które wnioskowała strona zgłaszająca. Przychyliłem się do wniosków każdej zainteresowanej osoby trzeciej.
8.
Kilka zainteresowanych osób trzecich skarżyło się na obszerność streszczenia pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń w wersji nieopatrzonej klauzulą poufności i wynikającą z tego niemożność jego całościowego skomentowania, a tym samym właściwego skorzystania z przysługujących im praw w tym postępowaniu. Vodafone i BT/EE odniosły się przede wszystkim do sekcji pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń dotyczących ich odpowiednich porozumień o wspólnym korzystaniu z sieci zawartych ze stronami. Po formalnym spotkaniu wyjaśniającym Komisja udostępniła nowe, mniej obszerne wersje pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń i umożliwiła zainteresowanym osobom trzecim uzupełnienie ich stanowisk. W przypadku Vodafone i BT/EE znacznie ograniczono objętość sekcji pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń dotyczących ich odpowiednich porozumień o wspólnym korzystaniu z sieci.
9.
Na wniosek złożony przez przedsiębiorstwo Arqiva Limited dopuściłem to przedsiębiorstwo do postępowania jako dodatkową zainteresowaną osobę trzecią po formalnym spotkaniu wyjaśniającym.

Właściwe organy państw członkowskich

10.
Krajowe organy ds. konkurencji poszczególnych państw członkowskich zostały zaproszone na spotkanie wyjaśniające. Na podstawie art. 15 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw zaprosiłem także organ regulacyjny sektora telekomunikacji w Zjednoczonym Królestwie ("Ofcom"), na jego wniosek, do udziału w formalnym spotkaniu wyjaśniającym w charakterze kolejnego właściwego organu państwa członkowskiego.

Formalne spotkanie wyjaśniające

11.
Formalne spotkanie wyjaśniające odbyło się w dniu 7 marca 2016 r. z udziałem stron, a także ich zewnętrznych doradców prawnych i ekonomicznych, zainteresowanych osób trzecich, tj. Sky, Dixons Carphone, BT/EE, Vodafone, Tesco, Liberty Global, TalkTalk, Gamma, Iliad i UKBN, którym w większości przypadków towarzyszyli zewnętrzni doradcy, odpowiednich służb Komisji, właściwych organów 11 państw członkowskich (Belgii, Niemiec, Irlandii, Hiszpanii, Francji, Włoch, Łotwy, Niderlandów, Finlandii, Szwecji i Zjednoczonego Królestwa) i Ofcom (Zjednoczone Królestwo).
12.
Strony wnioskowały o sesje zamknięte, które zostały im przyznane w odniesieniu do części ich wystąpień. Spośród zainteresowanych osób trzecich Sky i Dixons Carphone wnioskowały o sesje zamknięte, które zostały im przyznane w odniesieniu do ich odpowiednich wystąpień, jednak wyłącznie w stosunku do pozostałych zainteresowanych osób trzecich.

Opis stanu faktycznego

13.
W dniach 17 marca 2016 r. i 23 marca 2016 r. Komisja skierowała do strony zgłaszającej opisy stanu faktycznego, w których wskazała dodatkowe dowody znajdujące się w aktach Komisji na poparcie wstępnych ustaleń zawartych w pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń. Strona zgłaszająca przekazała uwagi na piśmie w dniu 29 marca 2016 r. w odniesieniu do opisu stanu faktycznego z dnia 17 marca 2016 r. i w dniu 4 kwietnia 2016 r. w odniesieniu do opisu stanu faktycznego z dnia 23 marca 2016 r.

Zobowiązania

14.
Strona zgłaszająca przedstawiła pierwszy zestaw zobowiązań w dniu 2 marca 2016 r. W dniu 15 marca 2016 r. strona zgłaszająca przedstawiła drugi zestaw zobowiązań, w odniesieniu do których przeprowadzono badanie rynku począwszy od dnia 18 marca 2016 r. Strona zgłaszająca przedstawiła ostateczny zestaw zobowiązań w dniu 6 kwietnia 2016 r.

Projekt decyzji

15.
Po wysłuchaniu stron i na zasadzie odstępstwa od pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń w projekcie decyzji Komisja nie podtrzymuje stanowiska, że transakcja spowoduje skoordynowane skutki na rynku detalicznych usług telefonii ruchomej w Zjednoczonym Królestwie. W projekcie decyzji Komisja potwierdza stanowisko, że transakcja znacząco utrudni skuteczną konkurencję na znacznej części rynku wewnętrznego w rozumieniu art. 2 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, przez nieskoordynowane skutki na rynku detalicznych usług telefonii ruchomej w Zjednoczonym Królestwie, a także przez nieskoordynowane skutki na hurtowym rynku usług dostępu do sieci telefonii ruchomej i rozpoczynania połączeń w publicznych sieciach telefonii ruchomej w Zjednoczonym Królestwie. W związku z powyższym, zgodnie z art. 8 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, w projekcie decyzji uznaje się transakcję za niezgodną z rynkiem wewnętrznym.
16.
Zgodnie z art. 16 ust. 1 decyzji 2011/695/UE dokonałem przeglądu projektu decyzji i uważam, że dotyczy on jedynie zastrzeżeń, co do których strony miały możliwość przedstawienia swoich stanowisk.

III.

 WNIOSEK

17.
Ogólnie uważam, że w niniejszej sprawie przestrzegano skutecznego wykonywania praw procesowych.
Bruksela, dnia 29 kwietnia 2016 r.
Joos STRAGIER
1 Zgodnie z art. 16 i 17 decyzji Przewodniczącego Komisji Europejskiej 2011/695/UE z dnia 13 października 2011 r. w sprawie funkcji i zakresu uprawnień urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji (Dz.U. L 275 z 20.10.2011, s. 29) ("decyzja 2011/695/UE").
2 Rozporządzenie Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (rozporządzenie WE w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw) (Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1) ("rozporządzenie w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw").
3 W dniu 9 marca 2016 r. przedsiębiorstwo Hutchison 3G UK Investments Limited zmieniło nazwę jako osoba prawna na CK Telecoms UK Investments Limited, decyzja jest zatem skierowana do tego przedsiębiorstwa.
4 Przed złożeniem ustnych wyjaśnień na spotkaniu wyjaśniającym BT zakończyło transakcję nabycia EE.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2016.357.13

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające - Hutchison 3G UK/Telefónica UK.
Data aktu: 29/04/2016
Data ogłoszenia: 29/09/2016