Komunikat - Aktualizacja danych wykorzystywanych do obliczania kar ryczałtowych i okresowych kar pieniężnych wskazywanych Trybunałowi Sprawiedliwości przez Komisję w ramach postępowań w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego.

KOMUNIKAT KOMISJI
Aktualizacja danych wykorzystywanych do obliczania kar ryczałtowych i okresowych kar pieniężnych wskazywanych Trybunałowi Sprawiedliwości przez Komisję w ramach postępowań w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego

(2016/C 290/02)

(Dz.U.UE C z dnia 10 sierpnia 2016 r.)

I.

 WPROWADZENIE

W komunikacie Komisji z 2005 r. w sprawie stosowania art. 228 Traktatu WE 1 (obecnie art. 260 ust. 1 i 2 TFUE) ustanowiono podstawę wykorzystywaną przez Komisję do obliczania kwot sankcji finansowych (w postaci kar ryczałtowych lub okresowych kar pieniężnych), o zastosowanie których Komisja zwraca się do Trybunału Sprawiedliwości, kiedy wnosi skargę do Trybunału na mocy art. 260 TFUE w związku z postępowaniem w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego.

W kolejnym komunikacie z 2010 r. 2 w sprawie aktualizacji danych wykorzystywanych do obliczania tej wartości, Komisja ustaliła, że te dane makroekonomiczne będą co roku poddawane przeglądowi w celu uwzględnienia inflacji i zmian PKB.

Zawarta w niniejszym komunikacie roczna aktualizacja opiera się na zmianach w zakresie inflacji i PKB każdego państwa członkowskiego. 3 Odpowiednimi danymi statystycznymi dotyczącymi stopy inflacji i PKB, które należy wykorzystać, są dane ustalone na dwa lata przed przeprowadzeniem aktualizacji (tzw. "zasada n-2"), gdyż dwa lata to minimalny okres konieczny do zgromadzenia stosunkowo stabilnych danych makroekonomicznych. Niniejszy komunikat opiera się zatem na danych ekonomicznych dotyczących nominalnego PKB oraz deflatora PKB dla 2014 r. 4 , a także na obecnym współczynniku wagi głosów poszczególnych państw członkowskich w Radzie.

II.

 ELEMENTY AKTUALIZACJI

Lista kryteriów ekonomicznych, które należy zmienić, jest następująca:
-
standardowa stawka ryczałtowa dla okresowych kar pieniężnych 5 , obecnie wynosząca 670 EUR dziennie, która ma być aktualizowana zgodnie ze stopą inflacji,
-
standardowa stawka ryczałtowa dla kary ryczałtowej 6 , obecnie wynosząca 220 EUR dziennie, która ma być aktualizowana zgodnie ze stopą inflacji,
-
specjalny współczynnik "n" 7 , który ma być aktualizowany zgodnie ze zmianami PKB danego państwa członkowskiego przy uwzględnieniu jego liczby głosów w Radzie; współczynnik "n" jest taki sam dla obliczania kary ryczałtowej oraz dziennych kar pieniężnych,
-
minimalne kary ryczałtowe 8 , które mają być aktualizowane zgodnie ze stopą inflacji.

III.

 AKTUALIZACJE

W przypadku wnoszenia do Trybunału Sprawiedliwości sprawy na mocy art. 260 ust. 2 i ust. 3 TFUE Komisja będzie stosować następujące zaktualizowane dane do obliczania wysokości sankcji finansowych (kary ryczałtowe lub okresowe kary pieniężne):
1)
standardowa stawka ryczałtowa wykorzystywana do obliczenia kwoty okresowej kary pieniężnej wynosi 680 EUR dziennie;
2)
standardowa stawka ryczałtowa wykorzystywana do obliczenia kary ryczałtowej wynosi 230 EUR dziennie;
3)
Specjalny współczynnik "n" i minimalna kara ryczałtowa (w EUR) dla 28 państw członkowskich UE wynosi odpowiednio:
Specjalny współczynnik "n" w 2014 r. Minimalne kary ryczałtowe w 2014 r. (w tys. EUR)
Belgia 4,96 2 796
Bułgaria 1,48 834
Republika Czeska 3,08 1 736
Dania 3,05 1 720
Niemcy 20,79 11 721
Estonia 0,64 361
Irlandia 2,60 1 466
Grecja 3,30 1 860
Hiszpania 11,99 6 760
Francja 17,81 10 041
Chorwacja 1,24 699
Włochy 15,46 8 716
Cypr 0,60 338
Łotwa 0,69 389
Litwa 1,14 643
Luksemburg 1,00 564
Węgry 2,53 1 426
Malta 0,35 197
Niderlandy 6,64 3 744
Austria 4,10 2 312
Polska 7,53 4 245
Portugalia 3,26 1 838
Rumunia 3,28 1 849
Słowenia 0,87 490
Słowacja 1,64 925
Finlandia 2,71 1 528
Szwecja 4,69 2 644
Zjednoczone Królestwo 18,28 10 306
4)
Komisja rozpocznie stosowanie powyższych zaktualizowanych danych liczbowych w ramach decyzji dotyczących wniesienia sprawy do Trybunału Sprawiedliwości na mocy art. 260 TFUE od daty przyjęcia niniejszego komunikatu.
1 SEC(2005) 1658 (Dz.U. C 126 z 7.6.2007, s. 15).
2 SEC(2010) 923/3. Wspomniany komunikat zaktualizowano w 2011 r. (SEC(2011) 1024 final), w 2012 r. (C(2012) 6106 final), w 2013 r. (C(2013) 8101 final), w 2014 r. (C(2014) 6767 final) i w 2015 r. (C(2015) 5511 final) w celu corocznego dostosowania danych ekonomicznych.
3 Zgodnie z zasadami ogólnymi określonymi w komunikatach z 2005 r. i 2010 r.
4 Deflator cenowy PKB jest stosowany jako narzędzie do pomiaru inflacji. Jednolitą ryczałtową stawkę dla kar ryczałtowych i okresowych kar pieniężnych zaokrągla się do najbliższej wielokrotności dziesięciu. Minimalne kary ryczałtowe są zaokrąglone do najbliższego tysiąca. Współczynnik "n" zaokrągla się do dwóch miejsc po przecinku.
5 Standardową lub jednolitą stawkę ryczałtową dla dziennych kar pieniężnych definiuje się jako stałą kwotę stanowiącą podstawę mnożenia przez określone współczynniki. Współczynniki wykorzystywane do obliczenia kwoty dziennej kary pieniężnej to: współczynnik wagi uchybienia, współczynnik czasu trwania uchybienia oraz specjalny współczynnik "n" przypisany poszczególnym państwom członkowskim.
6 Przy obliczaniu kary ryczałtowej stosuje się stawkę ryczałtową. Odnośnie do art. 260 ust. 2 TFUE kwotę kary ryczałtowej uzyskuje się przez pomnożenie dziennej (ryczałtowej) stawki (wynikającej z pomnożenia stawki ryczałtowej dla kar ryczałtowych przez współczynnik wagi uchybienia oraz wyniku tego działania przez specjalny współczynnik "n") przez liczbę dni trwania uchybienia, począwszy od daty wydania pierwszego wyroku do dnia, w którym wyeliminowano to uchybienie, lub - jeśli to nie nastąpiło - do dnia wydania wyroku na mocy art. 260 ust. 2 TFUE. Odnośnie do art. 260 ust. 3 TFUE, zgodnie z pkt 28 komunikatu Komisji - "Stosowanie art. 260 ust. 3 TFUE" (SEC(2010) 1371 final; Dz.U. C 12 z 15.1.2011, s. 1), kwotę kary ryczałtowej uzyskuje się przez pomnożenie dziennej (ryczałtowej) stawki (wynikającej z pomnożenia stawki ryczałtowej dla kar ryczałtowych przez współczynnik wagi uchybienia oraz wyniku tego działania przez specjalny współczynnik "n") przez liczbę dni, które upłynęły od dnia następującego po upłynięciu określonego w dyrektywie terminu transpozycji, do wydania pierwszego wyroku na mocy art. 258 i art. 260 ust. 3 TFUE. (Dzienna) kara ryczałtowa zostanie zaproponowana przez Komisję w przypadku, gdy wynik powyższego obliczenia przekracza ustaloną minimalną stałą karę ryczałtową.
7 Specjalny współczynnik "n" uwzględnia zdolność danego państwa członkowskiego do zapłaty (produkt krajowy brutto - PKB) oraz liczbę głosów, jaką posiada ono w Radzie.
8 Minimalna stała kara ryczałtowa ustalana jest dla każdego państwa członkowskiego w oparciu o specjalny współczynnik "n". Minimalna stała kara ryczałtowa zostanie wskazana Trybunałowi, w przypadkach gdy zsumowane kwoty dziennych kar ryczałtowych nie przekraczają minimalnej stałej kary ryczałtowej.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2016.290.3

Rodzaj: Komunikat
Tytuł: Komunikat - Aktualizacja danych wykorzystywanych do obliczania kar ryczałtowych i okresowych kar pieniężnych wskazywanych Trybunałowi Sprawiedliwości przez Komisję w ramach postępowań w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego.
Data aktu: 10/08/2016
Data ogłoszenia: 10/08/2016
Data wejścia w życie: 10/08/2016